REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Kary za brak OC w 2018 r.

Bartłomiej Ceglarski
Bartłomiej Ceglarski
Kary za brak OC w 2018 r./fot. Fotolia
Kary za brak OC w 2018 r./fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Wszyscy posiadacze pojazdów mechanicznych są zobowiązani do zawarcia umowy obowiązkowego ubezpieczenia OC za szkody związane z ruchem tych pojazdów. Jakie kary grożą za brak ubezpieczenia OC w 2018 r.? Krótko odpowiadając: bardzo surowe.

Kierowca nieposiadający ubezpieczenia OC pojazdu (ubezpieczenia komunikacyjnego), który zdecyduje się na prowadzenie pojazdu naraża się nie tylko na konieczność pokrycia z własnej kieszeni kosztów wyrządzonej poszkodowanemu szkody w wyniku wypadku lub kolizji, ale także na surowe kary. Często konieczność pokrycia szkód z własnej kieszeni jest bardziej dotkliwa niż nałożone kary pieniężne.

REKLAMA

Kiedy trzeba zapłacić karę?

REKLAMA

Typowa droga do zapłaty kary za brak OC wygląda następująco: kierowca prowadzi pojazd bez ważnego OC – zatrzymuje go Policja. W trakcie kontroli kierowca nie okazuje polisy OC bo np. mówi, że nie ma jej przy sobie. W takim wypadku funkcjonariusz zazwyczaj nakłada na kierowcę mandat karny (50 zł) lub poucza go. W dalszej kolejności Policja poinformuje Ubezpieczeniowy Fundusz Gwarancyjny (UFG) o fakcie nieokazania dowodu ubezpieczenia i wątpliwościach co do posiadania przez kierowcę ubezpieczenia OC. W takim wypadku UFG zwraca się do kierowcy o okazanie dokumentów potwierdzających zawarcie umowy obowiązkowego ubezpieczenia komunikacyjnego.

Inny scenariusz zakłada sytuację, w której UFG zwraca się do kierowcy o okazanie wskazanych wyżej dokumentów w ramach rutynowego sprawdzania informacji o polisach OC, przekazywanych przez firmy ubezpieczeniowe.

Warto wspomnieć, że OC trzeba mieć na każdy pojazd mechaniczny, niezależnie od tego czy nim jeździmy czy też stoi nieużywany w garażu, chyba że prawo przewiduje wyjątek (np. dla samochodów zabytkowych, które można rejestrować np. tylko na 30 dni). Mając nieużywane auto w garażu warto pomyśleć o czasowym wycofaniu pojazdu z ruchu - w ten sposób zapłacisz o wiele mniej za OC. 

W każdym wypadku otrzymanie wezwania UFG do okazania dokumentów należy potraktować poważnie i odpowiedzieć na nie w ciągu 30 dni od dnia jego otrzymania. W odpowiedzi na wezwanie należy:

Dalszy ciąg materiału pod wideo
  • udowodnić, że umowa ubezpieczenia OC została zawarta zgodnie z obowiązującymi przepisami, czyli że Twoja polisa/polisy OC obejmowały cały rok kalendarzowy, w którym dokonano kontroli, lub
  • udowodnić, że z jakiegoś powodu nie dotyczy Cię obowiązek posiadania ubezpieczenia OC, lub
  • wnieść opłaty w wysokości określonej na wezwaniu od UFG.

Jeżeli nie dochowasz 30-dniowego terminu to sprawa zostanie automatycznie skierowana na drogę postępowania egzekucyjnego w administracji. Jest to równoznaczne z egzekucją (tryb egzekucyjny) opłaty karnej przez urząd skarbowy właściwy dla miejsca zamieszkania kierowcy.

Jeżeli nie udowodnisz zawarcia umowy ubezpieczenia lub, że ten obowiązek z jakiegoś powodu cię nie dotyczy to jesteś zobowiązany do zapłaty opłaty karnej.

Opłata karna 2018 – ile trzeba zapłacić?

Wysokość opłaty karnej za brak OC komunikacyjnego zależy od:

  • rodzaju pojazdu, którego posiadacz nie spełnił obowiązku ubezpieczenia:
    • samochody osobowe – równowartość 2- krotności minimalnego wynagrodzenia za pracę,
    • samochody ciężarowe, ciągniki samochodowe i autobusy – równowartość 3- krotności minimalnego wynagrodzenia za pracę,
    • pozostałe pojazdy – równowartość 1/3 minimalnego wynagrodzenia za pracę.
  • okresu pozostawania bez ochrony ubezpieczeniowej w danym roku kalendarzowym:
    • do 3 dni – 20% pełnej opłaty karnej,
    • 4 do 14 dni – 50% pełnej opłaty karnej,
    • powyżej 14 dni – 100% opłaty karnej.
  • minimalnego wynagrodzenia za pracę w roku kontroli.

W 2018 r. minimalne wynagrodzenie za pracę wynosi 2100 brutto. Oznacza to, że opłaty karne za brak OC w 2018 r. prezentują się następująco:

OPŁATY KARNE ZA BRAK UBEZPIECZENIA KOMUNIKACYJNEGO OC W 2018 R.

Opłata

Samochody osobowe

Samochody ciężarowe, ciągniki samochodowe i autobusy

Pozostałe pojazdy

100 % - powyżej 14 dni opóźnienia

4 200 zł

6 300 zł

700 zł

50 % - od 4 do 14 dni opóźnienia

2 100 zł

3 150 zł

350 zł

20 % - do 3 dni opóźnienia

840 zł

1 260 zł

140 zł

Opracowanie własne

Stawki wskazane w tabeli nie podlegają negocjacjom. Osoba, która nie dopełniła w danym roku obowiązku zawarcia umowy ubezpieczenia OC - powinna dobrowolnie wnieść należną stawkę opłaty na konto UFG – w przeciwnym wypadku zostanie wszczęte postępowanie egzekucyjne.


Zawsze możesz walczyć

Na każdym etapie postępowania, możesz dążyć do udowodnienia swoich racji tj. ustalenia spełnienia lub nieistnienia obowiązku ubezpieczenia. Jeżeli kwestionujesz zasadność dochodzenia opłaty karnej w trybie egzekucyjnym, masz prawo do wniesienia zarzutów do Zarządu Funduszu, za pośrednictwem prowadzącego postępowanie egzekucyjne naczelnika urzędu skarbowego. Zarząd Funduszu wydaje postanowienie, na które możesz złożyć zażalenie do Rady Ubezpieczeniowego Funduszu Gwarancyjnego.

Postanowienie Rady Funduszu jest ostateczne.

Czy kary da się uniknąć?

REKLAMA

UFG może w szczególnych przypadkach (chodzi głównie o trudną sytuację majątkową ukaranego) umorzyć spłatę w całości lub części. UFG może także udzielić ulgi w jej spłaci poprzez rozłożenie opłaty na nieoprocentowane raty lub poprzez odroczenie terminu płatności.

Aby jednak skorzystać z dobroci Funduszu konieczne jest złożenie odpowiedniego wniosku (WNIOSEK). Do wniosku należy dołączyć obszerne uzasadnienie i rzetelne udokumentowanie trudnej sytuacji materialnej/życiowej. Jeżeli korzystasz ze wsparcia ośrodka pomocy społecznej - do wniosku należy dołączyć dokument potwierdzający fakt przyznania świadczeń.

Opracowano na podstawie:

Ustawa z dnia 22 maja 2003 r. o ubezpieczeniach obowiązkowych, Ubezpieczeniowym Funduszu Gwarancyjnym i Polskim Biurze Ubezpieczycieli Komunikacyjnych (j.t. Dz.U. z 2018 r. poz. 473 z późn. zm.)

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Mandat za przeładowaną ciężarówkę, a zaniżona waga w CMR. Kto za to ponosi odpowiedzialność?

Przeładowanie pojazdu w transporcie drogowym to częsty problem, który może prowadzić do poważnych konsekwencji prawnych i finansowych, w tym mandatów nałożonych na przewoźnika. W sytuacjach, gdy błędne dane o wadze towaru zostały przekazane przez spedytora lub nadawcę towaru, pojawia się pytanie o podział odpowiedzialności między przewoźnika a spedytora czy nadawcę. Najczęściej problem dotyczy mandatów zagranicznych, dlatego kluczowe znaczenie w tej kwestii mają przepisy Konwencji o umowie międzynarodowego przewozu drogowego towarów (CMR).

Przestraszył się policjantów, więc uciekał samochodem, łamiąc przepisy

Nocy pościg ulicami Białegostoku zakończył się zatrzymaniem 32-letniego kierowcy. Mężczyzna najpierw przekroczył prędkość, a potem - zamiast zatrzymać się do kontroli - zaczął uciekać.

Kolejne skrzyżowania i przejazdy kolejowo-drogowe z systemem RedLight. 2 000 zł mandatu i 15 punktów karnych

Kolejne skrzyżowania i przejazdy kolejowo-drogowe z systemem RedLight. Kiedy zaczną działać nowe systemy RedLight? Gdzie zostaną rozlokowane? Jakie mandaty obowiązują w przypadku przejazdu na czerwonym świetle?

Chińskie samochody podbijają rynki – teraz także polski, Czy decyduje tylko cena

Chińskie auta nie bez powodu są znacznie tańsze od europejskich. Oczywiście chodzi tutaj przede wszystkim o zdobycie rynku, a najlepszym argumentem do tego jest przystępna cena. Dla nabywcy zresztą przyczyny są najmniej ważne, liczy się dobra cena.

REKLAMA

Strefy Czystego Transportu – fakty, analiza i konsekwencje

Warszawa już wprowadziła Strefę Czystego Transportu (SCT), Kraków się do tego przygotowuje, a kolejne miasta analizują możliwość wdrożenia podobnych rozwiązań. Ale czy SCT to rzeczywiście skuteczna metoda na poprawę jakości powietrza? A może to kolejny projekt, który w teorii brzmi dobrze, ale w praktyce może przynieść więcej problemów niż korzyści?

Od 29 marca 2025 r. Panek zawiesza na czas nieokreślony usługę Panek CarSharing. Chodzi o realia biznesowe. Co dalej?

Od 29 marca 2025 r. Panek zawiesza na czas nieokreślony usługę Panek CarSharing. Chodzi o realia biznesowe. Co dalej? Zarząd Panek S.A. wydał oświadczenie w tej sprawie. Jakie są kluczowe powody zawieszenia usługi współdzielenia samochodów?

KGP: 106 796 interwencji, 339 wypadków drogowych, 31 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 106 796 interwencji. Byli wzywani do 339 wypadków drogowych.

Komunikat MI: Zachodnia Obwodnica Szczecina coraz bliżej. Jest decyzja. Nowa trasa będzie miała blisko 50 km długości

Resort infrastruktury w przesłanym w piątek, 14 marca 2025 r. komunikacie poinformował, że Wojewoda Zachodniopomorski wydał decyzję o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej (ZRID) dla wszystkich trzech odcinków Zachodniej Obwodnicy Szczecina w ciągu drogi ekspresowej S6.

REKLAMA

Popyt na nowe samochody już nie tak mocny jak rok temu. Jakich nowych aut poszukują Polacy: napęd, marka i model

Toyota nadal dominuje, ale pozostałe marki gonią ją coraz zacieklej. Amatorzy nowych samochodów wciąż największy apetyt mają na auta napędzane tradycyjnymi silnikami – na benzynę, olej napędowy ewentualnie autogaz.

684 zł średnio wynosiła średnia cena OC w Polsce w lutym 2025 r.

684 zł średnio wynosiła średnia cena OC w Polsce w lutym 2025 r. Kierowcy w podziale na miasta wojewódzkie płacili od 644 zł do 963 zł za OC. Gdzie OC było najdroższe? Gdzie najtańsze? Jakie są kary za brak OC?

REKLAMA