REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Kary za brak OC w 2018 r.

Bartłomiej Ceglarski
Bartłomiej Ceglarski
Kary za brak OC w 2018 r./fot. Fotolia
Kary za brak OC w 2018 r./fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Wszyscy posiadacze pojazdów mechanicznych są zobowiązani do zawarcia umowy obowiązkowego ubezpieczenia OC za szkody związane z ruchem tych pojazdów. Jakie kary grożą za brak ubezpieczenia OC w 2018 r.? Krótko odpowiadając: bardzo surowe.

Kierowca nieposiadający ubezpieczenia OC pojazdu (ubezpieczenia komunikacyjnego), który zdecyduje się na prowadzenie pojazdu naraża się nie tylko na konieczność pokrycia z własnej kieszeni kosztów wyrządzonej poszkodowanemu szkody w wyniku wypadku lub kolizji, ale także na surowe kary. Często konieczność pokrycia szkód z własnej kieszeni jest bardziej dotkliwa niż nałożone kary pieniężne.

REKLAMA

Kiedy trzeba zapłacić karę?

REKLAMA

Typowa droga do zapłaty kary za brak OC wygląda następująco: kierowca prowadzi pojazd bez ważnego OC – zatrzymuje go Policja. W trakcie kontroli kierowca nie okazuje polisy OC bo np. mówi, że nie ma jej przy sobie. W takim wypadku funkcjonariusz zazwyczaj nakłada na kierowcę mandat karny (50 zł) lub poucza go. W dalszej kolejności Policja poinformuje Ubezpieczeniowy Fundusz Gwarancyjny (UFG) o fakcie nieokazania dowodu ubezpieczenia i wątpliwościach co do posiadania przez kierowcę ubezpieczenia OC. W takim wypadku UFG zwraca się do kierowcy o okazanie dokumentów potwierdzających zawarcie umowy obowiązkowego ubezpieczenia komunikacyjnego.

Inny scenariusz zakłada sytuację, w której UFG zwraca się do kierowcy o okazanie wskazanych wyżej dokumentów w ramach rutynowego sprawdzania informacji o polisach OC, przekazywanych przez firmy ubezpieczeniowe.

Warto wspomnieć, że OC trzeba mieć na każdy pojazd mechaniczny, niezależnie od tego czy nim jeździmy czy też stoi nieużywany w garażu, chyba że prawo przewiduje wyjątek (np. dla samochodów zabytkowych, które można rejestrować np. tylko na 30 dni). Mając nieużywane auto w garażu warto pomyśleć o czasowym wycofaniu pojazdu z ruchu - w ten sposób zapłacisz o wiele mniej za OC. 

W każdym wypadku otrzymanie wezwania UFG do okazania dokumentów należy potraktować poważnie i odpowiedzieć na nie w ciągu 30 dni od dnia jego otrzymania. W odpowiedzi na wezwanie należy:

Dalszy ciąg materiału pod wideo
  • udowodnić, że umowa ubezpieczenia OC została zawarta zgodnie z obowiązującymi przepisami, czyli że Twoja polisa/polisy OC obejmowały cały rok kalendarzowy, w którym dokonano kontroli, lub
  • udowodnić, że z jakiegoś powodu nie dotyczy Cię obowiązek posiadania ubezpieczenia OC, lub
  • wnieść opłaty w wysokości określonej na wezwaniu od UFG.

Jeżeli nie dochowasz 30-dniowego terminu to sprawa zostanie automatycznie skierowana na drogę postępowania egzekucyjnego w administracji. Jest to równoznaczne z egzekucją (tryb egzekucyjny) opłaty karnej przez urząd skarbowy właściwy dla miejsca zamieszkania kierowcy.

Jeżeli nie udowodnisz zawarcia umowy ubezpieczenia lub, że ten obowiązek z jakiegoś powodu cię nie dotyczy to jesteś zobowiązany do zapłaty opłaty karnej.

Opłata karna 2018 – ile trzeba zapłacić?

Wysokość opłaty karnej za brak OC komunikacyjnego zależy od:

  • rodzaju pojazdu, którego posiadacz nie spełnił obowiązku ubezpieczenia:
    • samochody osobowe – równowartość 2- krotności minimalnego wynagrodzenia za pracę,
    • samochody ciężarowe, ciągniki samochodowe i autobusy – równowartość 3- krotności minimalnego wynagrodzenia za pracę,
    • pozostałe pojazdy – równowartość 1/3 minimalnego wynagrodzenia za pracę.
  • okresu pozostawania bez ochrony ubezpieczeniowej w danym roku kalendarzowym:
    • do 3 dni – 20% pełnej opłaty karnej,
    • 4 do 14 dni – 50% pełnej opłaty karnej,
    • powyżej 14 dni – 100% opłaty karnej.
  • minimalnego wynagrodzenia za pracę w roku kontroli.

W 2018 r. minimalne wynagrodzenie za pracę wynosi 2100 brutto. Oznacza to, że opłaty karne za brak OC w 2018 r. prezentują się następująco:

OPŁATY KARNE ZA BRAK UBEZPIECZENIA KOMUNIKACYJNEGO OC W 2018 R.

Opłata

Samochody osobowe

Samochody ciężarowe, ciągniki samochodowe i autobusy

Pozostałe pojazdy

100 % - powyżej 14 dni opóźnienia

4 200 zł

6 300 zł

700 zł

50 % - od 4 do 14 dni opóźnienia

2 100 zł

3 150 zł

350 zł

20 % - do 3 dni opóźnienia

840 zł

1 260 zł

140 zł

Opracowanie własne

Stawki wskazane w tabeli nie podlegają negocjacjom. Osoba, która nie dopełniła w danym roku obowiązku zawarcia umowy ubezpieczenia OC - powinna dobrowolnie wnieść należną stawkę opłaty na konto UFG – w przeciwnym wypadku zostanie wszczęte postępowanie egzekucyjne.


Zawsze możesz walczyć

Na każdym etapie postępowania, możesz dążyć do udowodnienia swoich racji tj. ustalenia spełnienia lub nieistnienia obowiązku ubezpieczenia. Jeżeli kwestionujesz zasadność dochodzenia opłaty karnej w trybie egzekucyjnym, masz prawo do wniesienia zarzutów do Zarządu Funduszu, za pośrednictwem prowadzącego postępowanie egzekucyjne naczelnika urzędu skarbowego. Zarząd Funduszu wydaje postanowienie, na które możesz złożyć zażalenie do Rady Ubezpieczeniowego Funduszu Gwarancyjnego.

Postanowienie Rady Funduszu jest ostateczne.

Czy kary da się uniknąć?

REKLAMA

UFG może w szczególnych przypadkach (chodzi głównie o trudną sytuację majątkową ukaranego) umorzyć spłatę w całości lub części. UFG może także udzielić ulgi w jej spłaci poprzez rozłożenie opłaty na nieoprocentowane raty lub poprzez odroczenie terminu płatności.

Aby jednak skorzystać z dobroci Funduszu konieczne jest złożenie odpowiedniego wniosku (WNIOSEK). Do wniosku należy dołączyć obszerne uzasadnienie i rzetelne udokumentowanie trudnej sytuacji materialnej/życiowej. Jeżeli korzystasz ze wsparcia ośrodka pomocy społecznej - do wniosku należy dołączyć dokument potwierdzający fakt przyznania świadczeń.

Opracowano na podstawie:

Ustawa z dnia 22 maja 2003 r. o ubezpieczeniach obowiązkowych, Ubezpieczeniowym Funduszu Gwarancyjnym i Polskim Biurze Ubezpieczycieli Komunikacyjnych (j.t. Dz.U. z 2018 r. poz. 473 z późn. zm.)

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Nowy fotoradar sieje postrach w Warszawie. Ponad 7840 zarejestrowanych wykroczeń w niecały miesiąc

Nowy fotoradar sieje postrach w Warszawie. Ponad 7840 zarejestrowanych wykroczeń w niecały miesiąc. Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym (CANARD) poinformowało o najświeższych statystykach dotyczących wykroczeń przekroczenia dozwolonej prędkości.

Uwaga kierowcy! Jest ostrzeżenie przed opadami śniegu i ślizgawicą

Instytut Meteorologii i Gospodarki Wodnej ostrzega: dziś w nocy i jutro rano opady deszczu będą zamarzały. Jest duże prawdopodobieństwo oblodzenia. Należy więc zachować szczególną ostrożność na drodze i nie tylko. Śnieg spadnie w niedzielę.

Jakiego samochodu szukają Polacy, gdy chcą wymienić pojazd [RAPORT]

Polacy planujący wymianę samochodu rozglądają się raczej za opcją używaną z silnikiem spalinowym. Tak deklaruje 55 proc. ankietowanych raportu Santander Consumer Multirent. Jakie kwoty mają w planach przeznaczyć?

Nie słabnie popyt na nowe samochody. W listopadzie do grona liderów, w tym Toyoty, dołączył nieoczekiwanie Ford

Popyt na nowe auta – zarówno osobowe jak i dostawcze o dopuszczalnej masie całkowitej 3,5 tony nie słabnie. W tej drugiej kategorii listopad przyniósł niespodziankę – Renault na fotelu lidera zajmowanym przez tę markę od niepamiętnego czasu zastąpił Ford.

REKLAMA

Testowanie pojazdów zautomatyzowanych. Resort Infrastruktury ma plan!

Testowanie pojazdów zautomatyzowanych. Resort Infrastruktury ma plan! W ocenie Ministerstwa Infrastruktury, projekt nowelizacji ustawy Prawo o ruchu drogowym ma zapewnić bezpieczeństwo ruchu drogowego. Projekt trafił do konsultacji.

Auta autonomiczne na drogach publicznych. MI chce testować

Z projektu noweli ustawy Prawo o ruchu drogowym, opublikowanego w poniedziałek na stronie Rządowego Centrum Legislacyjnego (RCL) wynika, że Ministerstwo Infrastruktury chce wprowadzić możliwość testowania pojazdów półautonomicznych i autonomicznych na publicznych drogach.

System RedLight w Kielcach. Na skrzyżowaniu działa aż 36 kamer

Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym (CANARD) poinformowało o włączeniu systemu RedLight w Kielcach. Na skrzyżowaniu działa aż 36 kamer. Czym jest system RedLight i jak działa? Kto otrzyma mandat?

Lekkie pojazdy elektryczne - co warto o nich wiedzieć

Większe miasto to zakorkowane ulice, duża emisja dwutlenku węgla i przeciętna prędkość jazdy km/h. Ponadto średnia liczba pasażerów w samochodach poruszających się po miastach to zaledwie 1,3 osoby. Czy lekkie pojazdy elektryczne zrewolucjonizują sposób poruszania się po mieście? 

REKLAMA

KGP: 99 221 interwencji, 380 wypadków drogowych, 22 ofiary śmiertelne. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 99 221 interwencji. Byli wzywani do 380 wypadków drogowych.

Od stycznia 2025 r. nowe obowiązki właścicieli i zarządców niektórych budynków. Wysyp stacji ładowania aut elektrycznych już się zaczął

W ewidencji Urzędu Dozoru Technicznego widnieje już ponad 10 200 punktów ładowania aut elektrycznych. Tylko w listopadzie ich liczba wzrosła o przeszło 760! Tak gwałtowne przyspieszenie w budowie infrastruktury dla elektryków ma związek z przepisami, które wchodzą w życie 1 stycznia – oceniają eksperci Powerdot. Jest też inna przyczyna.

REKLAMA