REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Kary za brak OC w 2018 r.

Bartłomiej Ceglarski
Kary za brak OC w 2018 r./fot. Fotolia
Kary za brak OC w 2018 r./fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Wszyscy posiadacze pojazdów mechanicznych są zobowiązani do zawarcia umowy obowiązkowego ubezpieczenia OC za szkody związane z ruchem tych pojazdów. Jakie kary grożą za brak ubezpieczenia OC w 2018 r.? Krótko odpowiadając: bardzo surowe.

Kierowca nieposiadający ubezpieczenia OC pojazdu (ubezpieczenia komunikacyjnego), który zdecyduje się na prowadzenie pojazdu naraża się nie tylko na konieczność pokrycia z własnej kieszeni kosztów wyrządzonej poszkodowanemu szkody w wyniku wypadku lub kolizji, ale także na surowe kary. Często konieczność pokrycia szkód z własnej kieszeni jest bardziej dotkliwa niż nałożone kary pieniężne.

REKLAMA

Kiedy trzeba zapłacić karę?

REKLAMA

Typowa droga do zapłaty kary za brak OC wygląda następująco: kierowca prowadzi pojazd bez ważnego OC – zatrzymuje go Policja. W trakcie kontroli kierowca nie okazuje polisy OC bo np. mówi, że nie ma jej przy sobie. W takim wypadku funkcjonariusz zazwyczaj nakłada na kierowcę mandat karny (50 zł) lub poucza go. W dalszej kolejności Policja poinformuje Ubezpieczeniowy Fundusz Gwarancyjny (UFG) o fakcie nieokazania dowodu ubezpieczenia i wątpliwościach co do posiadania przez kierowcę ubezpieczenia OC. W takim wypadku UFG zwraca się do kierowcy o okazanie dokumentów potwierdzających zawarcie umowy obowiązkowego ubezpieczenia komunikacyjnego.

Inny scenariusz zakłada sytuację, w której UFG zwraca się do kierowcy o okazanie wskazanych wyżej dokumentów w ramach rutynowego sprawdzania informacji o polisach OC, przekazywanych przez firmy ubezpieczeniowe.

Warto wspomnieć, że OC trzeba mieć na każdy pojazd mechaniczny, niezależnie od tego czy nim jeździmy czy też stoi nieużywany w garażu, chyba że prawo przewiduje wyjątek (np. dla samochodów zabytkowych, które można rejestrować np. tylko na 30 dni). Mając nieużywane auto w garażu warto pomyśleć o czasowym wycofaniu pojazdu z ruchu - w ten sposób zapłacisz o wiele mniej za OC. 

W każdym wypadku otrzymanie wezwania UFG do okazania dokumentów należy potraktować poważnie i odpowiedzieć na nie w ciągu 30 dni od dnia jego otrzymania. W odpowiedzi na wezwanie należy:

  • udowodnić, że umowa ubezpieczenia OC została zawarta zgodnie z obowiązującymi przepisami, czyli że Twoja polisa/polisy OC obejmowały cały rok kalendarzowy, w którym dokonano kontroli, lub
  • udowodnić, że z jakiegoś powodu nie dotyczy Cię obowiązek posiadania ubezpieczenia OC, lub
  • wnieść opłaty w wysokości określonej na wezwaniu od UFG.

Jeżeli nie dochowasz 30-dniowego terminu to sprawa zostanie automatycznie skierowana na drogę postępowania egzekucyjnego w administracji. Jest to równoznaczne z egzekucją (tryb egzekucyjny) opłaty karnej przez urząd skarbowy właściwy dla miejsca zamieszkania kierowcy.

Jeżeli nie udowodnisz zawarcia umowy ubezpieczenia lub, że ten obowiązek z jakiegoś powodu cię nie dotyczy to jesteś zobowiązany do zapłaty opłaty karnej.

Opłata karna 2018 – ile trzeba zapłacić?

Wysokość opłaty karnej za brak OC komunikacyjnego zależy od:

  • rodzaju pojazdu, którego posiadacz nie spełnił obowiązku ubezpieczenia:
    • samochody osobowe – równowartość 2- krotności minimalnego wynagrodzenia za pracę,
    • samochody ciężarowe, ciągniki samochodowe i autobusy – równowartość 3- krotności minimalnego wynagrodzenia za pracę,
    • pozostałe pojazdy – równowartość 1/3 minimalnego wynagrodzenia za pracę.
  • okresu pozostawania bez ochrony ubezpieczeniowej w danym roku kalendarzowym:
    • do 3 dni – 20% pełnej opłaty karnej,
    • 4 do 14 dni – 50% pełnej opłaty karnej,
    • powyżej 14 dni – 100% opłaty karnej.
  • minimalnego wynagrodzenia za pracę w roku kontroli.

W 2018 r. minimalne wynagrodzenie za pracę wynosi 2100 brutto. Oznacza to, że opłaty karne za brak OC w 2018 r. prezentują się następująco:

OPŁATY KARNE ZA BRAK UBEZPIECZENIA KOMUNIKACYJNEGO OC W 2018 R.

Opłata

Samochody osobowe

Samochody ciężarowe, ciągniki samochodowe i autobusy

Pozostałe pojazdy

100 % - powyżej 14 dni opóźnienia

4 200 zł

6 300 zł

700 zł

50 % - od 4 do 14 dni opóźnienia

2 100 zł

3 150 zł

350 zł

20 % - do 3 dni opóźnienia

840 zł

1 260 zł

140 zł

Opracowanie własne

Stawki wskazane w tabeli nie podlegają negocjacjom. Osoba, która nie dopełniła w danym roku obowiązku zawarcia umowy ubezpieczenia OC - powinna dobrowolnie wnieść należną stawkę opłaty na konto UFG – w przeciwnym wypadku zostanie wszczęte postępowanie egzekucyjne.


Zawsze możesz walczyć

Na każdym etapie postępowania, możesz dążyć do udowodnienia swoich racji tj. ustalenia spełnienia lub nieistnienia obowiązku ubezpieczenia. Jeżeli kwestionujesz zasadność dochodzenia opłaty karnej w trybie egzekucyjnym, masz prawo do wniesienia zarzutów do Zarządu Funduszu, za pośrednictwem prowadzącego postępowanie egzekucyjne naczelnika urzędu skarbowego. Zarząd Funduszu wydaje postanowienie, na które możesz złożyć zażalenie do Rady Ubezpieczeniowego Funduszu Gwarancyjnego.

Postanowienie Rady Funduszu jest ostateczne.

Czy kary da się uniknąć?

REKLAMA

UFG może w szczególnych przypadkach (chodzi głównie o trudną sytuację majątkową ukaranego) umorzyć spłatę w całości lub części. UFG może także udzielić ulgi w jej spłaci poprzez rozłożenie opłaty na nieoprocentowane raty lub poprzez odroczenie terminu płatności.

Aby jednak skorzystać z dobroci Funduszu konieczne jest złożenie odpowiedniego wniosku (WNIOSEK). Do wniosku należy dołączyć obszerne uzasadnienie i rzetelne udokumentowanie trudnej sytuacji materialnej/życiowej. Jeżeli korzystasz ze wsparcia ośrodka pomocy społecznej - do wniosku należy dołączyć dokument potwierdzający fakt przyznania świadczeń.

Opracowano na podstawie:

Ustawa z dnia 22 maja 2003 r. o ubezpieczeniach obowiązkowych, Ubezpieczeniowym Funduszu Gwarancyjnym i Polskim Biurze Ubezpieczycieli Komunikacyjnych (j.t. Dz.U. z 2018 r. poz. 473 z późn. zm.)

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR
Czy ten artykuł był przydatny?
tak
nie
Dziękujemy za powiadomienie - zapraszamy do subskrybcji naszego newslettera
Jeśli nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania w tym artykule, powiedz jak możemy to poprawić.
UWAGA: Ten formularz nie służy wysyłaniu zgłoszeń . Wykorzystamy go aby poprawić artykuł.
Jeśli masz dodatkowe pytania prosimy o kontakt

REKLAMA

Komentarze(0)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code

    © Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

    Moto
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    Kondycja branży motoryzacyjnej. Kto będzie budować samochody przyszłości?

    Branżę motoryzacyjną czeka szereg wyzwań. Wraca do normalności po okresie pandemii, a do tego stoi u progu transformacji. I w tym punkcie warto spojrzeć na nią, ale od strony HR-u. Jak wygląda dostępność wykwalifikowanej kadry w tym sektorze?

    Jak odpalić silnik z kabli? Kierowca musi pamiętać o kolejności

    Jak odpalić silnik z kabli? To pytanie, które jest szczególnie aktualne o tej porze roku. A odpowiedź dotyczy kolejności podłączania przewodów do obydwu akumulatorów. Ta jest najważniejsza.

    MAN TGE po liftingu. Model 2024 otrzyma jakby luksusowe wnętrze

    MAN TGE przechodzi właśnie drobny lifting. I ten w stu procentach skupi się na kabinie pasażerskiej. Unowocześni multimedia, ale i systemy bezpieczeństwa. Stąd nazwa Next Level. Co konkretnie się zmieni po modernizacji?

    Paliwo E10. Wyszukiwarka z szeregiem błędów. Pozwala nawet na tankowanie benzyną... diesla

    W sieci pojawiła się rządowa wyszukiwarka, w której można sprawdzić, czy twój pojazd jest kompatybilny z paliwem E10. A lista jest naprawdę ciekawa! Czasami silnik 1,6 FSI znosi nowy typ benzyny, a czasami nie. Program zaleca nawet stosowanie benzyny E10 w... dieslu. A to nie koniec błędów.

    REKLAMA

    Miesiącami szukano sprawcy dziurawienia opon. Odkrycie, kto za tym stoi było zaskakujące

    We włoskim miasteczku od kilku miesięcy szukano sprawcy dziurawienia opon w samochodach. Odkrycia dokonano dzięki nagraniom z kamer monitoringu. Okazało się, że był to pies. Jak to się stało, że zniszczył tyle samochodów?

    Nowy Opel Corsa Hybrid. MHEV pojedzie nawet kilometr na samym prądzie

    Opel Corsa po liftingu po raz pierwszy w historii modelu otrzymał lekką hybrydę. MHEV w niemieckim hatchbacku może mieć 100 lub 136 koni mocy. A to nie koniec dobrych informacji na temat tego auta.

    Opony całoroczne a zimowe. Które są lepsze?

    Opony na zimę to opony zimowe? Dziś to już nie jest takie oczywiste. Zwłaszcza że na rynku pojawił się szereg opon całorocznych. Czy wielosezonówka może stanowić realną alternatywę?

    Mandat za jazdę nieodśnieżonym samochodem w 2023 r. Kara może być liczona w tysiącach

    Jazda nieodśnieżonym samochodem stanowi wykroczenie. A w 2023 r. na kierowców czeka wyjątkowo surowa kara. Bo gdy policjanci zaczną podliczać kolejne składowe wykroczenia, uzbiera się kilka tysięcy złotych. Ładna sumka!

    REKLAMA

    Płatność za paliwo samochodem, czyli aplikacja Skody Pay to Fuel

    Płatność za paliwo samochodem to nowy pomysł Skody. Kierowca po zatankowaniu pojazdu może uruchomić aplikację Pay to Fuel, wsiąść do auta i po prostu odjechać. Płatność dokona się automatycznie i w pełni zdalnie. Jak działa ten system? I jakie są jego wymagania?

    Ukrainiec ukarany za brak prawa jazdy. Choć prawo jazdy miał...

    Ukrainiec został ukarany przez polski sąd za brak prawa jazdy. Dokument wydany w Ukrainie posiadał, ale ten stracił ważność. To jednak mogło nie mieć znaczenia w świetle ustawy przedłużającej jego ważność w Polsce. Tego sąd jednak nie sprawdził. RPO wystąpił z kasacją.

    REKLAMA