REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Kary za brak OC w 2018 r.

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Bartłomiej Ceglarski
Bartłomiej Ceglarski
Kary za brak OC w 2018 r./fot. Fotolia
Kary za brak OC w 2018 r./fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Wszyscy posiadacze pojazdów mechanicznych są zobowiązani do zawarcia umowy obowiązkowego ubezpieczenia OC za szkody związane z ruchem tych pojazdów. Jakie kary grożą za brak ubezpieczenia OC w 2018 r.? Krótko odpowiadając: bardzo surowe.

Kierowca nieposiadający ubezpieczenia OC pojazdu (ubezpieczenia komunikacyjnego), który zdecyduje się na prowadzenie pojazdu naraża się nie tylko na konieczność pokrycia z własnej kieszeni kosztów wyrządzonej poszkodowanemu szkody w wyniku wypadku lub kolizji, ale także na surowe kary. Często konieczność pokrycia szkód z własnej kieszeni jest bardziej dotkliwa niż nałożone kary pieniężne.

REKLAMA

REKLAMA

Kiedy trzeba zapłacić karę?

Typowa droga do zapłaty kary za brak OC wygląda następująco: kierowca prowadzi pojazd bez ważnego OC – zatrzymuje go Policja. W trakcie kontroli kierowca nie okazuje polisy OC bo np. mówi, że nie ma jej przy sobie. W takim wypadku funkcjonariusz zazwyczaj nakłada na kierowcę mandat karny (50 zł) lub poucza go. W dalszej kolejności Policja poinformuje Ubezpieczeniowy Fundusz Gwarancyjny (UFG) o fakcie nieokazania dowodu ubezpieczenia i wątpliwościach co do posiadania przez kierowcę ubezpieczenia OC. W takim wypadku UFG zwraca się do kierowcy o okazanie dokumentów potwierdzających zawarcie umowy obowiązkowego ubezpieczenia komunikacyjnego.

Inny scenariusz zakłada sytuację, w której UFG zwraca się do kierowcy o okazanie wskazanych wyżej dokumentów w ramach rutynowego sprawdzania informacji o polisach OC, przekazywanych przez firmy ubezpieczeniowe.

Warto wspomnieć, że OC trzeba mieć na każdy pojazd mechaniczny, niezależnie od tego czy nim jeździmy czy też stoi nieużywany w garażu, chyba że prawo przewiduje wyjątek (np. dla samochodów zabytkowych, które można rejestrować np. tylko na 30 dni). Mając nieużywane auto w garażu warto pomyśleć o czasowym wycofaniu pojazdu z ruchu - w ten sposób zapłacisz o wiele mniej za OC. 

REKLAMA

W każdym wypadku otrzymanie wezwania UFG do okazania dokumentów należy potraktować poważnie i odpowiedzieć na nie w ciągu 30 dni od dnia jego otrzymania. W odpowiedzi na wezwanie należy:

Dalszy ciąg materiału pod wideo
  • udowodnić, że umowa ubezpieczenia OC została zawarta zgodnie z obowiązującymi przepisami, czyli że Twoja polisa/polisy OC obejmowały cały rok kalendarzowy, w którym dokonano kontroli, lub
  • udowodnić, że z jakiegoś powodu nie dotyczy Cię obowiązek posiadania ubezpieczenia OC, lub
  • wnieść opłaty w wysokości określonej na wezwaniu od UFG.

Jeżeli nie dochowasz 30-dniowego terminu to sprawa zostanie automatycznie skierowana na drogę postępowania egzekucyjnego w administracji. Jest to równoznaczne z egzekucją (tryb egzekucyjny) opłaty karnej przez urząd skarbowy właściwy dla miejsca zamieszkania kierowcy.

Jeżeli nie udowodnisz zawarcia umowy ubezpieczenia lub, że ten obowiązek z jakiegoś powodu cię nie dotyczy to jesteś zobowiązany do zapłaty opłaty karnej.

Opłata karna 2018 – ile trzeba zapłacić?

Wysokość opłaty karnej za brak OC komunikacyjnego zależy od:

  • rodzaju pojazdu, którego posiadacz nie spełnił obowiązku ubezpieczenia:
    • samochody osobowe – równowartość 2- krotności minimalnego wynagrodzenia za pracę,
    • samochody ciężarowe, ciągniki samochodowe i autobusy – równowartość 3- krotności minimalnego wynagrodzenia za pracę,
    • pozostałe pojazdy – równowartość 1/3 minimalnego wynagrodzenia za pracę.
  • okresu pozostawania bez ochrony ubezpieczeniowej w danym roku kalendarzowym:
    • do 3 dni – 20% pełnej opłaty karnej,
    • 4 do 14 dni – 50% pełnej opłaty karnej,
    • powyżej 14 dni – 100% opłaty karnej.
  • minimalnego wynagrodzenia za pracę w roku kontroli.

W 2018 r. minimalne wynagrodzenie za pracę wynosi 2100 brutto. Oznacza to, że opłaty karne za brak OC w 2018 r. prezentują się następująco:

OPŁATY KARNE ZA BRAK UBEZPIECZENIA KOMUNIKACYJNEGO OC W 2018 R.

Opłata

Samochody osobowe

Samochody ciężarowe, ciągniki samochodowe i autobusy

Pozostałe pojazdy

100 % - powyżej 14 dni opóźnienia

4 200 zł

6 300 zł

700 zł

50 % - od 4 do 14 dni opóźnienia

2 100 zł

3 150 zł

350 zł

20 % - do 3 dni opóźnienia

840 zł

1 260 zł

140 zł

Opracowanie własne

Stawki wskazane w tabeli nie podlegają negocjacjom. Osoba, która nie dopełniła w danym roku obowiązku zawarcia umowy ubezpieczenia OC - powinna dobrowolnie wnieść należną stawkę opłaty na konto UFG – w przeciwnym wypadku zostanie wszczęte postępowanie egzekucyjne.


Zawsze możesz walczyć

Na każdym etapie postępowania, możesz dążyć do udowodnienia swoich racji tj. ustalenia spełnienia lub nieistnienia obowiązku ubezpieczenia. Jeżeli kwestionujesz zasadność dochodzenia opłaty karnej w trybie egzekucyjnym, masz prawo do wniesienia zarzutów do Zarządu Funduszu, za pośrednictwem prowadzącego postępowanie egzekucyjne naczelnika urzędu skarbowego. Zarząd Funduszu wydaje postanowienie, na które możesz złożyć zażalenie do Rady Ubezpieczeniowego Funduszu Gwarancyjnego.

Postanowienie Rady Funduszu jest ostateczne.

Czy kary da się uniknąć?

UFG może w szczególnych przypadkach (chodzi głównie o trudną sytuację majątkową ukaranego) umorzyć spłatę w całości lub części. UFG może także udzielić ulgi w jej spłaci poprzez rozłożenie opłaty na nieoprocentowane raty lub poprzez odroczenie terminu płatności.

Aby jednak skorzystać z dobroci Funduszu konieczne jest złożenie odpowiedniego wniosku (WNIOSEK). Do wniosku należy dołączyć obszerne uzasadnienie i rzetelne udokumentowanie trudnej sytuacji materialnej/życiowej. Jeżeli korzystasz ze wsparcia ośrodka pomocy społecznej - do wniosku należy dołączyć dokument potwierdzający fakt przyznania świadczeń.

Opracowano na podstawie:

Ustawa z dnia 22 maja 2003 r. o ubezpieczeniach obowiązkowych, Ubezpieczeniowym Funduszu Gwarancyjnym i Polskim Biurze Ubezpieczycieli Komunikacyjnych (j.t. Dz.U. z 2018 r. poz. 473 z późn. zm.)

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Przyszłość elektromobilności w Polsce – chińskie marki, auta poflotowe i konieczność dopłat do używanych elektryków

Polska elektromobilność rozwija się w tle dominacji rynku wtórnego. Choć obecność aut elektrycznych z drugiej ręki jest dziś w naszym kraju marginalna, sytuacja może się zmienić dzięki napływowi pojazdów z Europy Zachodniej i rosnącej obecności marek chińskich – nowoczesne systemy zasilania, konkurencyjne ceny i warunki gwarancji zwiększają ich atrakcyjność. Niezbędne jest też rozszerzenie programu dopłat do aut elektrycznych na pojazdy używane, co mogłoby przyspieszyć transformację rynku i zwiększyć dostępność elektryków dla szerszej grupy nabywców.

Amortyzacja samochodu a podatki – jak przedsiębiorca może skorzystać?

Zakup samochodu firmowego to nie tylko kwestia wygody i prestiżu, ale przede wszystkim decyzja finansowa, która ma bezpośredni wpływ na podatki. Amortyzacja pojazdu pozwala przedsiębiorcy na stopniowe rozliczanie kosztów związanych z jego nabyciem. Warto wiedzieć, jakie zasady obowiązują przy samochodach osobowych i dostawczych, ponieważ różnice mogą być znaczące.

KGP: 98 115 interwencji, 398 wypadków drogowych, 26 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 98 115 interwencji. Byli wzywani do 398 wypadków drogowych.

Jazda rowerem po chodniku – czy jest dopuszczalna i w jakich sytuacjach?

Jazda rowerem staje się coraz bardziej popularna. Dostępne na rynku nowoczesne modele dodatkowo zachęcają do korzystania z tego środka transportu. Warto zatem znać kilka ważnych zasad ruchu drogowego dotyczącego rowerzystów.

REKLAMA

Dłuższe kontrole drogowe do 56 dni wstecz - większe ryzyko wykrycia naruszenia przepisów przez kierowcę i przewoźnika

Wydłużone kontrole drogowe z 28 do 56 dni wstecz zwiększają prawdopodobieństwo wykrycia naruszeń przepisów przez kierowcę i przewoźnika. Inspekcja może teraz dokładniej badać rekompensaty za skrócone odpoczynki. Problemem jest też brak pamięci na kartach kierowców.

Dziecko w kasku podczas jazdy e-hulajnogą. Co wiemy o planowanych zmianach?

Rząd przyjął projekt nowelizacji Prawa o ruchu drogowym. Zakłada on m.in. wprowadzenie ustawowego obowiązku noszenia kasku podczas jazdy rowerem czy hulajnogą elektryczną przez dzieci do 16 lat.

Prawo jazdy od 17 lat, obowiązkowe kaski i surowsze kary. Sprawdź, co zmienia się w przepisach drogowych od 2026 r.

2 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy – Prawo o ruchu drogowym oraz kilku innych aktów prawnych. Nowe regulacje mają zwiększyć bezpieczeństwo, ograniczyć wypadki z udziałem dzieci i przygotować młodzież do odpowiedzialnego udziału w ruchu drogowym. Zobacz, co się zmieni, kiedy przepisy wejdą w życie i kogo obejmą.

Ważne zmiany w Prawie o ruchu drogowym od 2026 roku. Rząd przyjął projekt nowelizacji

Na posiedzeniu w dniu 2 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy - Prawo o ruchu drogowym oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Infrastruktury. Projekt ma na celu zwiększenie bezpieczeństwa na drogach. Kierowca, który będzie prowadził pomimo zatrzymania mu prawa jazdy, będzie karany cofnięciem uprawnień do kierowania pojazdem. Ponadto, dzieci do 16. roku życia – m.in. podczas jazdy rowerem czy hulajnogą elektryczną – będą musiały używać kasków. Nowe przepisy zwiększą także mobilność osób młodych – prawo jazdy kategorii B będzie można otrzymać po skończeniu 17 lat (z ograniczeniami).

REKLAMA

Ruszyła akcja policji Bezpieczna droga do szkoły. Zero taryfy ulgowej

Już od 1 września 2025 r. policja prowadzi ogólnopolską akcję Bezpieczna droga do szkoły. Tylko w wakacje funkcjonariusze przeprowadzili 15 626 kontroli infrastruktury przy placówkach oświatowych, a teraz ruszają z intensywnymi patrolami. Obowiązuje zero taryfy ulgowej: kontrolowana będzie prędkość, przewożenie dzieci i zachowanie kierowców. To moment, by naprawdę zadbać o bezpieczeństwo naszych dzieci.

KGP: 115 485 interwencji, 455 wypadków drogowych, 35 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 115 485 interwencji. Byli wzywani do 455 wypadków drogowych.

REKLAMA