REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czy ubezpieczyciel może odmówić kierowcy zawarcia umowy OC?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Bartłomiej Ceglarski
Bartłomiej Ceglarski
Czy ubezpieczyciel może odmówić kierowcy zawarcia umowy OC?/ fot. Fotolia
Czy ubezpieczyciel może odmówić kierowcy zawarcia umowy OC?/ fot. Fotolia
Fotolia
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Posiadacze pojazdów mechanicznych w Polsce są objęci obowiązkiem posiadaniem ubezpieczenia odpowiedzialności cywilnej (OC) za szkody powstałe w związku z ruchem tych pojazdów. Ubezpieczający ma prawo do wyboru zakładu ubezpieczeń (ubezpieczyciela), z którym zawrze umowę ubezpieczenia OC. Czy zakład ubezpieczeń może odmówić kierowcy zawarcia z nim umowy OC?

Ustawa o ubezpieczeniach obowiązkowych, Ubezpieczeniowym Funduszu Gwarancyjnym i Polskim Biurze Ubezpieczycieli Komunikacyjnych stanowi, że ubezpieczenie OC dla posiadaczy pojazdów mechanicznych (ubezpieczenie komunikacyjne) jest jednym z ubezpieczeń obowiązkowych – tuż obok ubezpieczenia OC rolników, ubezpieczenia budynków rolniczych od ognia i innych zdarzeń losowych oraz innych ubezpieczeń wynikających z ustaw i umów międzynarodowych. W związku z obowiązkowym charakterem tego ubezpieczenia nie obowiązuję określona w Kodeksie cywilnym zasada swobody zawierania umów. Jakie to niesie ze sobą konsekwencje?

REKLAMA

Pełna swoboda wyboru zakładu ubezpieczeń

REKLAMA

Paradoksalnie ograniczenie swobody zawierania umów daje kierowcy (ubezpieczający) pełną swobodę wyboru zakładu ubezpieczeń (ubezpieczyciel) z którym zawrze umowę ubezpieczenia OC, pod warunkiem, że wybrany zakład ma w ofercie tego typu ubezpieczenie. Co więcej, zakład ubezpieczeń nie może odmówić zawarcia umowy ubezpieczenia obowiązkowego, jeżeli w ramach prowadzonej działalności ubezpieczeniowej zawiera takie umowy ubezpieczenia.

Ofertę zawarcia ubezpieczenia OC komunikacyjnego uważa się za przyjętą nie tylko, gdy zakład ubezpieczeń się na nią wyraźnie zgodził, ale także w sytuacji, gdy zakład ubezpieczeń, w terminie 14 dni od dnia otrzymania oferty, na nią nie odpowiedział.

Ubezpieczyciel decyduje o składce

Warto jednak zauważyć, że to ubezpieczyciel decyduje o wysokości składki. Może się więc okazać, że ubezpieczyciel zaproponuje składkę w  wysokości, która nie będzie nam odpowiadać. W takim wypadku nie ma przeszkód by zawrzeć umowę ubezpieczenia OC z innym zakładem ubezpieczeń.

Jak wybrać dobre OC?

REKLAMA

Wszystkie zakłady ubezpieczeniowe oferujące ubezpieczenie OC komunikacyjne oferują dokładnie ten sam produkt – zakłady ubezpieczeniowe konkurować mogą między sobą tylko w zakresie wysokości składki i ,,teoretycznej’’ jakości obsługi poszkodowanych osób. W związku z tym w wyborze ubezpieczenia zwracamy przede wszystkim uwagę na cenę. Raczej rzadko się zdarza, że ubezpieczyciel oferuje coś powyżej ustawowego ,,minimum’’, a więc np. assistance, chociaż czasem można znaleźć taką ofertę.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Przy podejmowaniu decyzji o wyborze OC warto zwrócić uwagę także na sposób likwidacji szkody z ubezpieczenia OC. Jest to istotne z tego względu, że poszkodowany może zwrócić się z roszczeniem nie tylko do zakładu ubezpieczeń ale również bezpośrednio do sprawcy szkody. Konsekwencją niewłaściwej likwidacji szkody przez ubezpieczyciela może być więc dotkliwe roszczenie skierowane przez poszkodowanego w stronę sprawcy z pominięciem zakładu ubezpieczeń.

Oczywiście warto zwrócić uwagę na renomę i popularność danego zakładu ubezpieczeń na rynku. Opinii o danym ubezpieczycielu można poszukać w sieci. Znany ubezpieczyciel to zazwyczaj profesjonalne podejście do obsługi klienta.

Opracowano na podstawie:

Ustawa z dnia 22 maja 2003 r. o ubezpieczeniach obowiązkowych, Ubezpieczeniowym Funduszu Gwarancyjnym i Polskim Biurze Ubezpieczycieli Komunikacyjnych (j.t. Dz.U. z 2018 r. poz. 473 z późn. zm.)

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Koniec bezkarności rowerzystów i użytkowników hulajnóg! Czas na tablice rejestracyjne i wyższe mandaty

Ze statystyk policyjnych wynika, że rowerzyści są drugą, po kierowcach, grupą sprawców wypadków drogowych. Tymczasem, aby poruszać się po drodze rowerem nie trzeba mieć żadnych uprawnień (po osiągnięciu pełnoletności). Jak można poprawić bezpieczeństwo na drogach?

KGP: 109 332 interwencji, 291 wypadków drogowych, 12 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Oto najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend opublikowane przez Komendę Główną Policji. Policjanci podsumowali także zdarzenia z minionego tygodnia.

19-letni motocyklista bez uprawnień potrącił policjanta i zbiegł

19-nastolatek z Międzyrzecza (Lubuskie) stanie przed sądem za zarzut spowodowania wypadku, niezatrzymanie się do kontroli i ucieczkę z miejsca wypadku.

Nowe przepisy fotoradarowe: Właściciel pojazdu jako kozioł ofiarny?

Ustawodawca szykuje kolejną rewolucję w przepisach drogowych. Tym razem uderzy ona nie tylko w kierowców łamiących przepisy, ale także w właścicieli pojazdów, którzy nie wskażą osoby prowadzącej pojazd w chwili popełnienia wykroczenia. Jeśli fotoradar uchwyci pojazd przekraczający prędkość, a właściciel odmówi podania danych kierowcy, nie tylko zapłaci karę, ale również straci dowód rejestracyjny swojego samochodu.

REKLAMA

Pijany senior uciekał przed policją po polach uprawnych. Auto dachowało

72-latek jechał bez zapiętych pasów, więc policja chciała zatrzymać go do kontroli. Rzucił się w pościg, który zakończył się dachowaniem. Okazało się, że jest pijany.

Otrzymałeś wiadomość ws. zaległych płatności w e-TOLL? KAS ostrzega przed oszustami

Krajowa Administracja Skarbowa w przesłanym we wtorek, 25 marca 2025 r. komunikacie prasowym ostrzega przed oszustami wysyłającymi fałszywe wiadomości w sprawie zaległych płatności w e-TOLL. Publikujemy przykładową fałszywą wiadomość.

Już nie tylko diesel czy benzyna. I nawet nie zawsze samochód. Jak Polacy wybierają środek transportu?

W dzisiejszych czasach wybór środka transportu to nie tylko decyzja między samochodem z silnikiem benzynowym a dieslem. Możliwości jest więcej, a kierowcy mają różne oczekiwania. Jak Polacy wybierają codzienny środek lokomocji?

KGP: 93 352 interwencji, 312 wypadków drogowych, 17 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 93 352 interwencji. Byli wzywani do 312 wypadków drogowych.

REKLAMA

Mandat za przeładowaną ciężarówkę, a zaniżona waga w CMR. Kto za to ponosi odpowiedzialność?

Przeładowanie pojazdu w transporcie drogowym to częsty problem, który może prowadzić do poważnych konsekwencji prawnych i finansowych, w tym mandatów nałożonych na przewoźnika. W sytuacjach, gdy błędne dane o wadze towaru zostały przekazane przez spedytora lub nadawcę towaru, pojawia się pytanie o podział odpowiedzialności między przewoźnika a spedytora czy nadawcę. Najczęściej problem dotyczy mandatów zagranicznych, dlatego kluczowe znaczenie w tej kwestii mają przepisy Konwencji o umowie międzynarodowego przewozu drogowego towarów (CMR).

Przestraszył się policjantów, więc uciekał samochodem, łamiąc przepisy

Nocy pościg ulicami Białegostoku zakończył się zatrzymaniem 32-letniego kierowcy. Mężczyzna najpierw przekroczył prędkość, a potem - zamiast zatrzymać się do kontroli - zaczął uciekać.

REKLAMA