REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czy zagraniczny ubezpieczyciel naprawi szkodę?

Czy zagraniczny ubezpieczyciel naprawi szkodę?
Czy zagraniczny ubezpieczyciel naprawi szkodę?

REKLAMA

REKLAMA

Polscy kierowcy, którym cudzoziemiec zniszczył samochód, mogą obawiać się problemów dotyczących likwidacji szkody. Taki proces rzeczywiście jest bardziej skomplikowany niż likwidacja szkody spowodowanej przez kierowcę z Polski. W większości przypadków, nie występują poważne problemy. Poszkodowany Polak musi jednak pamiętać o kilku zasadach, które prezentujemy w naszym poradniku.

Trzeba dopilnować aby sprawca wypadku podał nam ważne informacje

Pierwsze czynności po wypadku, powinny być identyczne niezależnie od tego, kto spowodował kolizję (Polak czy obcokrajowiec). Po odpowiednim zabezpieczeniu miejsca wypadku (np. poprzez ustawienie trójkąta ostrzegawczego), trzeba zadecydować o ewentualnym wezwaniu lokalnej policji. Interwencja stróżów prawa będzie konieczna jeśli w wypadku obrażenia poniosła jakaś osoba. Innym powodem wezwania policji, może być np. agresywne zachowanie sprawcy wypadku albo brak zgody co do przyczyn zderzenia. Po przyjeździe na miejsce kolizji, stróże prawa sporządzą odpowiedni protokół, z którego później skorzysta ubezpieczyciel. 

REKLAMA

Zobacz też: Czy warto kupić OC na raty?

Wezwanie lokalnej policji jest potrzebne również wtedy, gdy sprawca nie chce podać swoich danych albo zamierza uciec z miejsca wypadku.  

Zobacz też: W jaki sposób UFG naprawia samochody?

REKLAMA

Niezależnie od tego, czy na miejsce wypadku przyjedzie policja, poszkodowany Polak przy pomocy zdjęć powinien udokumentować okoliczności kolizji oraz numer rejestracyjny sprawcy. „Wykonanie dowodów w postaci zdjęć nie jest problemem, gdyż praktycznie każda osoba wyjeżdzająca poza granicę kraju, obecnie posiada telefon komórkowy z aparatem fotograficznym. Trzeba również zasięgnąć informacji o personaliach sprawcy wypadku, jego ubezpieczycielu oraz numerze polisy OC” - mówi Paweł Kuczyński, prezes porównywarki ubezpieczeń Ubea.pl.   

Już za granicą warto zasięgnąć informacji o nazwie ubezpieczyciela sprawcy i numerze polisy OC. Po powrocie do kraju, zidentyfikowanie zakładu ubezpieczeń odpowiedzialnego za szkodę, może być znacznie trudniejsze.

Zobacz też: Co się stanie z OC po śmierci kierowcy?

Jeżeli strony nie zdecydowały się na wezwanie policji, to trzeba będzie przygotować wspólne oświadczenie o okolicznościach wypadku. Wzór takiego oświadczenia w języku polskim oraz angielskim, warto pobrać ze strony Polskiego Biura Ubezpieczycieli Komunikacyjnych (PBUK) i włożyć do samochodowego schowka. W przypadku braku odpowiedniego wzoru, kierowcy muszą pamiętać o zawarciu w dokumencie następujących informacji:

  • personaliów i adresów zamieszkania uczestników wypadku
  • numerów rejestracyjnych i marek pojazdów
  • nazwy ubezpieczyciela sprawcy i numeru jego polisy OC
  • dokładnych okoliczności wypadku (wraz ze szkicem przebiegu kolizji, jej miejscem i czasem)

Równie ważne jest zamieszczenie w przygotowanym oświadczeniu podpisów wszystkich kierowców oraz jednoznacznej informacji o winie jednego lub kilku kierujących” - przypomina Andrzej Prajsnar, ekspert porównywarki ubezpieczeń Ubea.pl. 

Oświadczenie sprawcy wypadku, w którym jednoznacznie przyznaje się on do winy, znacząco uprości proces likwidacji szkód.  

Sprawdź kalkulator OC i znajdź najtańsze OC

O wypłatę odszkodowania można wnioskować po powrocie do Polski …

Późniejsze postępowanie poszkodowanego Polaka będzie zależało od kraju, w którym został zarejestrowany pojazd sprawcy. Jeżeli to państwo rejestracji nie należy od Europejskiego Obszaru Gospodarczego (EOG = kraje UE + Islandia, Norwegia i Liechtenstein), to szkodę trzeba będzie zgłosić w kraju wypadku (do ubezpieczyciela sprawcy lub biura narodowego - lokalnego odpowiednika PBUK). Takie rozwiązanie może być utrudnione ze względu na barierę językową.

Po kolizji spowodowanej przez posiadacza pojazdu spoza obszaru EOG, szkodę trzeba zgłosić na terenie kraju, w którym miał miejsce wypadek

Poszkodowany Polak znajduje się w lepszej sytuacji, jeżeli sprawca szkody posiadał samochód zarejestrowany na terenie jednego z krajów EOG. W takiej sytuacji, możliwe jest zgłoszenie szkody już po powrocie do Polski (wraz z dokumentacją i potwierdzeniami kosztów związanych z wypadkiem). Dalsze procedury będą wyglądać następująco:

  • Przypadek 1: poszkodowany posiada informacje o ubezpieczycielu sprawcy - w takiej sytuacji szkodę zgłasza się do towarzystwa będącego korespondentem zagranicznego zakładu ubezpieczeń dla terenie Polski (korespondenta można znaleźć poprzez wyszukiwarkę na stronie PBUK). Jeśli odpowiedzialny za szkodę ubezpieczyciel, nie posiada korespondenta w Polsce, to zgłoszenie przyjmie PZU S.A. albo TUiR Warta S.A.
  • Przypadek 2: poszkodowany Polak nie wie, kto jest ubezpieczycielem sprawcy - konieczne będzie zgłoszenie szkody do jednego z agentów PBUK (PZU S.A. lub TUiR Warta S.A.). W takim wypadku, trzeba podać numer rejestracyjny cudzoziemca i państwo rejestracji jego pojazdu. Na podstawie tych danych, agent PBUK za darmo odszuka odpowiedzialnego ubezpieczyciela. 
  • Przypadek 3: szkodę spowodował nieubezpieczony lub nieznany cudzoziemiec. W takiej sytuacji, za wypadek odpowiada PBUK albo lokalny odpowiednik UFG (z kraju wypadku).

Poszukiwanie zagranicznego ubezpieczyciela, który jest odpowiedzialny za wypadek, nie powinno trwać dłużej niż 42 dni. W praktyce ten czas oczekiwania bywa znacznie krótszy.

W nawiązaniu do likwidacji szkód przez korespondentów zagranicznego ubezpieczyciela, warto wspomnieć o pomocy, jaką PBUK udziela w razie problemów. „W ostateczności poszkodowana osoba może zdecydować się na pozwanie korespondenta przed polskim sądem. Wtedy stroną sporu jest właśnie Polskie Biuro Ubezpieczycieli Komunikacyjnych (w zastępstwie korespondenta)” - informuje Paweł Kuczyński, prezes porównywarki ubezpieczeń Ubea.pl.       

PBUK pomaga w sporze w korespondentem zagranicznego ubezpieczyciela i występuje jako strona podczas sprawy sądowej.   

Źródło: Ubea.pl

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR
Czy ten artykuł był przydatny?
tak
nie
Dziękujemy za powiadomienie - zapraszamy do subskrybcji naszego newslettera
Jeśli nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania w tym artykule, powiedz jak możemy to poprawić.
UWAGA: Ten formularz nie służy wysyłaniu zgłoszeń . Wykorzystamy go aby poprawić artykuł.
Jeśli masz dodatkowe pytania prosimy o kontakt

REKLAMA

Komentarze(0)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code

    © Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

    Moto
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    Gołoledź na drogach. IMGW ostrzega przed czarnym lodem. Jak go rozpoznać?

    Na drogach w Polsce pojawiła się gołoledź. IMGW ostrzega zatem kierowców z 12 województw przed naprawdę trudnymi warunkami. Co oznacza czarny lód na drodze? I jak zachować się podczas jazdy po oblodzonej drodze?

    Strefa czystego transportu w Warszawie powstanie 1 lipca 2024 r. Jest nowa mapa i kilka poprawek

    Strefa Czystego Transportu w Warszawie powstanie 1 lipca 2024 r. Uchwała w tej sprawie została przegłosowana 7 grudnia 2023 r. przez radę miasta. Zmiany? Wbrew wcześniejszym zapowiedziom strefa okaże się nieco mniejsza.

    Benzyną E10 tych aut nie zatankujesz. Długa lista! Co mają zrobić kierowcy od 1 stycznia 2024 r.?

    Na stacjach pojawi się nowa benzyna E10. Do jakich samochodów lepiej jej nie tankować? Przygotowaliśmy listę pojazdów. Tak, jest też wyszukiwarka opracowana przez ministerstwo klimatu. Ale w tym przypadku najlepiej polegać przede wszystkim na deklaracjach producentów.

    Postęp projektu Izery: fabryka i nowy SUV już w 2025 roku?

    Na konferencji prasowej 7 grudnia 2023 r. prezes spółki ElectroMobility Poland (EMP), Piotr Zaremba, ogłosił znaczący postęp projektu Izery (pierwszego polskiego samochodu elektrycznego), informując o zrealizowaniu planów w 39 procentach. Wizja fabryki w Jaworznie i pierwszych samochodów z niej zjeżdżających staje się coraz bardziej realna. Produkcja samochodów ma ruszyć w tej fabryce pod koniec 2025 roku.

    REKLAMA

    Toyota Hilux Mild Hybrid 48V. Diesel w pick-up`ie z zastrzykiem 16 koni

    Toyota zdecydowała się poszerzyć gamę silnikową Hiluxa. Teraz 2,8-litrowy diesel w jednej z wersji może otrzymać elektryczne wsparcie. Za to odpowiedzialny jest 16-konny układ Mild Hybrid 48V.

    Ile kosztuje elektryczna Astra? Cennik modelu Electric startuje od 197 500 zł

    Pierwsza elektryczna Astra w historii modelu oficjalnie wchodzi do sprzedaży w Polsce. Za model trzeba zapłacić co najmniej 197 500 zł. Co kompaktowy Opel oferuje w zamian?

    Elektryczny SUV Mitsubishi? Japończycy uderzą w segment C

    Mitsubishi, zamiast zwijać biznes w Europie, najwyraźniej planuje go rozwijać. Po dwóch kluczowych debiutach w segmencie aut miejskich Japończycy szykują się do prezentacji elektrycznego SUV-a segmentu C.

    Czy paliwo w samochodzie może zamarznąć?

    Paliwo zamarzło w samochodzie. To hasło podczas porannej próby rozruchu silnika brzmi dla kierowcy jak wyrok. Czy to jest w ogóle możliwe? I jak radzić sobie w takiej sytuacji? O tym właśnie opowiemy w tym poradniku.

    REKLAMA

    Jaki będzie 2024 rok w branży TSL?

    Sektor TSL przechodzi przez istotne zmiany, które odzwierciedlają ewolucję całej branży. Nowe regulacje oraz kierunki rozwoju, wprowadzone w 2023 roku, jeszcze mocniej uwydatniły dynamiczny charakter branży. Jakie wyzwania i szanse z perspektywy prawa przyniesie ze sobą rok 2024? 

    Nowa benzyna E10 od stycznia 2024 r. MKiŚ: Nie wlewaj do baku jeżeli masz stary silnik, bo uszkodzisz układ paliwowy!

    Nowa benzyna 95-oktanowa z zawartością do 10% biokomponentów (E10) zacznie być sprzedawana na stacjach benzynowych w Polsce już od 1 stycznia 2024 r. - poinformowało Ministerstwo Klimatu i Środowiska (MKiŚ). Benzyna E10 zastąpi benzynę E5 o liczbie oktanowej 95. Ale uwaga, nie każdy silnik może pracować na nowej benzynie. W dokumentach pojazdu lub na klapie wlewu paliwa w samochodzie powinno znajdować się charakterystyczne oznaczenie E10 – potwierdzające dostosowanie samochodu do nowego paliwa. Właściciele starszych pojazdów powinni sprawdzić, czy ich pojazdy są dostosowane do tankowania nowego paliwa. Służy do tego wyszukiwarka przygotowana przez MKiŚ.

    REKLAMA