REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czy zagraniczny ubezpieczyciel naprawi szkodę?

Subskrybuj nas na Youtube
Czy zagraniczny ubezpieczyciel naprawi szkodę?
Czy zagraniczny ubezpieczyciel naprawi szkodę?

REKLAMA

REKLAMA

Polscy kierowcy, którym cudzoziemiec zniszczył samochód, mogą obawiać się problemów dotyczących likwidacji szkody. Taki proces rzeczywiście jest bardziej skomplikowany niż likwidacja szkody spowodowanej przez kierowcę z Polski. W większości przypadków, nie występują poważne problemy. Poszkodowany Polak musi jednak pamiętać o kilku zasadach, które prezentujemy w naszym poradniku.

Trzeba dopilnować aby sprawca wypadku podał nam ważne informacje

Pierwsze czynności po wypadku, powinny być identyczne niezależnie od tego, kto spowodował kolizję (Polak czy obcokrajowiec). Po odpowiednim zabezpieczeniu miejsca wypadku (np. poprzez ustawienie trójkąta ostrzegawczego), trzeba zadecydować o ewentualnym wezwaniu lokalnej policji. Interwencja stróżów prawa będzie konieczna jeśli w wypadku obrażenia poniosła jakaś osoba. Innym powodem wezwania policji, może być np. agresywne zachowanie sprawcy wypadku albo brak zgody co do przyczyn zderzenia. Po przyjeździe na miejsce kolizji, stróże prawa sporządzą odpowiedni protokół, z którego później skorzysta ubezpieczyciel. 

REKLAMA

Zobacz też: Czy warto kupić OC na raty?

Wezwanie lokalnej policji jest potrzebne również wtedy, gdy sprawca nie chce podać swoich danych albo zamierza uciec z miejsca wypadku.  

Zobacz też: W jaki sposób UFG naprawia samochody?

REKLAMA

Niezależnie od tego, czy na miejsce wypadku przyjedzie policja, poszkodowany Polak przy pomocy zdjęć powinien udokumentować okoliczności kolizji oraz numer rejestracyjny sprawcy. „Wykonanie dowodów w postaci zdjęć nie jest problemem, gdyż praktycznie każda osoba wyjeżdzająca poza granicę kraju, obecnie posiada telefon komórkowy z aparatem fotograficznym. Trzeba również zasięgnąć informacji o personaliach sprawcy wypadku, jego ubezpieczycielu oraz numerze polisy OC” - mówi Paweł Kuczyński, prezes porównywarki ubezpieczeń Ubea.pl.   

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Już za granicą warto zasięgnąć informacji o nazwie ubezpieczyciela sprawcy i numerze polisy OC. Po powrocie do kraju, zidentyfikowanie zakładu ubezpieczeń odpowiedzialnego za szkodę, może być znacznie trudniejsze.

Zobacz też: Co się stanie z OC po śmierci kierowcy?

Jeżeli strony nie zdecydowały się na wezwanie policji, to trzeba będzie przygotować wspólne oświadczenie o okolicznościach wypadku. Wzór takiego oświadczenia w języku polskim oraz angielskim, warto pobrać ze strony Polskiego Biura Ubezpieczycieli Komunikacyjnych (PBUK) i włożyć do samochodowego schowka. W przypadku braku odpowiedniego wzoru, kierowcy muszą pamiętać o zawarciu w dokumencie następujących informacji:

  • personaliów i adresów zamieszkania uczestników wypadku
  • numerów rejestracyjnych i marek pojazdów
  • nazwy ubezpieczyciela sprawcy i numeru jego polisy OC
  • dokładnych okoliczności wypadku (wraz ze szkicem przebiegu kolizji, jej miejscem i czasem)

Równie ważne jest zamieszczenie w przygotowanym oświadczeniu podpisów wszystkich kierowców oraz jednoznacznej informacji o winie jednego lub kilku kierujących” - przypomina Andrzej Prajsnar, ekspert porównywarki ubezpieczeń Ubea.pl. 

Oświadczenie sprawcy wypadku, w którym jednoznacznie przyznaje się on do winy, znacząco uprości proces likwidacji szkód.  

Sprawdź kalkulator OC i znajdź najtańsze OC

O wypłatę odszkodowania można wnioskować po powrocie do Polski …

Późniejsze postępowanie poszkodowanego Polaka będzie zależało od kraju, w którym został zarejestrowany pojazd sprawcy. Jeżeli to państwo rejestracji nie należy od Europejskiego Obszaru Gospodarczego (EOG = kraje UE + Islandia, Norwegia i Liechtenstein), to szkodę trzeba będzie zgłosić w kraju wypadku (do ubezpieczyciela sprawcy lub biura narodowego - lokalnego odpowiednika PBUK). Takie rozwiązanie może być utrudnione ze względu na barierę językową.

Po kolizji spowodowanej przez posiadacza pojazdu spoza obszaru EOG, szkodę trzeba zgłosić na terenie kraju, w którym miał miejsce wypadek

Poszkodowany Polak znajduje się w lepszej sytuacji, jeżeli sprawca szkody posiadał samochód zarejestrowany na terenie jednego z krajów EOG. W takiej sytuacji, możliwe jest zgłoszenie szkody już po powrocie do Polski (wraz z dokumentacją i potwierdzeniami kosztów związanych z wypadkiem). Dalsze procedury będą wyglądać następująco:

  • Przypadek 1: poszkodowany posiada informacje o ubezpieczycielu sprawcy - w takiej sytuacji szkodę zgłasza się do towarzystwa będącego korespondentem zagranicznego zakładu ubezpieczeń dla terenie Polski (korespondenta można znaleźć poprzez wyszukiwarkę na stronie PBUK). Jeśli odpowiedzialny za szkodę ubezpieczyciel, nie posiada korespondenta w Polsce, to zgłoszenie przyjmie PZU S.A. albo TUiR Warta S.A.
  • Przypadek 2: poszkodowany Polak nie wie, kto jest ubezpieczycielem sprawcy - konieczne będzie zgłoszenie szkody do jednego z agentów PBUK (PZU S.A. lub TUiR Warta S.A.). W takim wypadku, trzeba podać numer rejestracyjny cudzoziemca i państwo rejestracji jego pojazdu. Na podstawie tych danych, agent PBUK za darmo odszuka odpowiedzialnego ubezpieczyciela. 
  • Przypadek 3: szkodę spowodował nieubezpieczony lub nieznany cudzoziemiec. W takiej sytuacji, za wypadek odpowiada PBUK albo lokalny odpowiednik UFG (z kraju wypadku).

Poszukiwanie zagranicznego ubezpieczyciela, który jest odpowiedzialny za wypadek, nie powinno trwać dłużej niż 42 dni. W praktyce ten czas oczekiwania bywa znacznie krótszy.

W nawiązaniu do likwidacji szkód przez korespondentów zagranicznego ubezpieczyciela, warto wspomnieć o pomocy, jaką PBUK udziela w razie problemów. „W ostateczności poszkodowana osoba może zdecydować się na pozwanie korespondenta przed polskim sądem. Wtedy stroną sporu jest właśnie Polskie Biuro Ubezpieczycieli Komunikacyjnych (w zastępstwie korespondenta)” - informuje Paweł Kuczyński, prezes porównywarki ubezpieczeń Ubea.pl.       

PBUK pomaga w sporze w korespondentem zagranicznego ubezpieczyciela i występuje jako strona podczas sprawy sądowej.   

Źródło: Ubea.pl

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Koniec bezkarności rowerzystów i użytkowników hulajnóg! Czas na tablice rejestracyjne i wyższe mandaty

Ze statystyk policyjnych wynika, że rowerzyści są drugą, po kierowcach, grupą sprawców wypadków drogowych. Tymczasem, aby poruszać się po drodze rowerem nie trzeba mieć żadnych uprawnień (po osiągnięciu pełnoletności). Jak można poprawić bezpieczeństwo na drogach?

KGP: 109 332 interwencji, 291 wypadków drogowych, 12 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Oto najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend opublikowane przez Komendę Główną Policji. Policjanci podsumowali także zdarzenia z minionego tygodnia.

19-letni motocyklista bez uprawnień potrącił policjanta i zbiegł

19-nastolatek z Międzyrzecza (Lubuskie) stanie przed sądem za zarzut spowodowania wypadku, niezatrzymanie się do kontroli i ucieczkę z miejsca wypadku.

Nowe przepisy fotoradarowe: Właściciel pojazdu jako kozioł ofiarny?

Ustawodawca szykuje kolejną rewolucję w przepisach drogowych. Tym razem uderzy ona nie tylko w kierowców łamiących przepisy, ale także w właścicieli pojazdów, którzy nie wskażą osoby prowadzącej pojazd w chwili popełnienia wykroczenia. Jeśli fotoradar uchwyci pojazd przekraczający prędkość, a właściciel odmówi podania danych kierowcy, nie tylko zapłaci karę, ale również straci dowód rejestracyjny swojego samochodu.

REKLAMA

Pijany senior uciekał przed policją po polach uprawnych. Auto dachowało

72-latek jechał bez zapiętych pasów, więc policja chciała zatrzymać go do kontroli. Rzucił się w pościg, który zakończył się dachowaniem. Okazało się, że jest pijany.

Otrzymałeś wiadomość ws. zaległych płatności w e-TOLL? KAS ostrzega przed oszustami

Krajowa Administracja Skarbowa w przesłanym we wtorek, 25 marca 2025 r. komunikacie prasowym ostrzega przed oszustami wysyłającymi fałszywe wiadomości w sprawie zaległych płatności w e-TOLL. Publikujemy przykładową fałszywą wiadomość.

Już nie tylko diesel czy benzyna. I nawet nie zawsze samochód. Jak Polacy wybierają środek transportu?

W dzisiejszych czasach wybór środka transportu to nie tylko decyzja między samochodem z silnikiem benzynowym a dieslem. Możliwości jest więcej, a kierowcy mają różne oczekiwania. Jak Polacy wybierają codzienny środek lokomocji?

KGP: 93 352 interwencji, 312 wypadków drogowych, 17 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 93 352 interwencji. Byli wzywani do 312 wypadków drogowych.

REKLAMA

Mandat za przeładowaną ciężarówkę, a zaniżona waga w CMR. Kto za to ponosi odpowiedzialność?

Przeładowanie pojazdu w transporcie drogowym to częsty problem, który może prowadzić do poważnych konsekwencji prawnych i finansowych, w tym mandatów nałożonych na przewoźnika. W sytuacjach, gdy błędne dane o wadze towaru zostały przekazane przez spedytora lub nadawcę towaru, pojawia się pytanie o podział odpowiedzialności między przewoźnika a spedytora czy nadawcę. Najczęściej problem dotyczy mandatów zagranicznych, dlatego kluczowe znaczenie w tej kwestii mają przepisy Konwencji o umowie międzynarodowego przewozu drogowego towarów (CMR).

Przestraszył się policjantów, więc uciekał samochodem, łamiąc przepisy

Nocy pościg ulicami Białegostoku zakończył się zatrzymaniem 32-letniego kierowcy. Mężczyzna najpierw przekroczył prędkość, a potem - zamiast zatrzymać się do kontroli - zaczął uciekać.

REKLAMA