REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak ubezpieczyć auto przy kredycie lub leasingu?

Jak ubezpieczyć auto przy kredycie lub leasingu?
Jak ubezpieczyć auto przy kredycie lub leasingu?
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Osoby fizyczne i prawne korzystające z takich wariantów finansowania auta, na pewno nie unikną kosztów ubezpieczenia. W tym kontekście chodzi nie tylko o obowiązkowe OC. Zwykle okazuje się, że nieodzowny jest też zakup polisy autocasco. Z myślą o kredytobiorcach i leasingobiorcach, porównywarka Ubea.pl wyjaśnia ważne aspekty ubezpieczania samochodów objętych leasingiem lub kredytem.

Posiadacz kredytu samochodowego będzie musiał zrobić cesję z AC

W pierwszej kolejności, warto omówić aspekty związane z ubezpieczeniami przy kredycie samochodowym. Mowa o kredycie, który jest przeznaczony wyłącznie na sfinansowanie zakupu auta. Zabezpieczenie takiego kredytu stanowi finansowany pojazd, a bank chroni swoje interesy poprzez ustanowienie zastawu rejestrowego albo objęcie częściowego udziału we własności auta (tzw. przewłaszczenie). Podobne zabezpieczenia nie będą potrzebne, jeżeli auto jest finansowane przy pomocy standardowego kredytu gotówkowego albo pożyczki pozabankowej. Kredyt gotówkowy (na dowolny cel konsumpcyjny lub firmowy - w tym również zakup auta) jest droższy niż jego samochodowy odpowiednik, ale nie wymaga ustanawiania dodatkowych zabezpieczeń (np. zastawu lub przewłaszczenia). „Formalności uniknie również osoba lub firma finansująca zakup pojazdu przy pomocy pożyczki pozabankowej. Wspomniana pożyczka oczywiście będzie znacznie droższa niż wszelkie kredyty z banku lub SKOK-u” - mówi Andrzej Prajsnar, ekspert porównywarki ubezpieczeń Ubea.pl.

REKLAMA

REKLAMA

Zobacz też: Wzrosły kary za brak OC w 2017 r.

Zabezpieczenia takie jak zastaw lub przewłaszczenie pojazdu są wymagane tylko w przypadku kredytu samochodowego. Alternatywą jest finansowanie auta bez zabezpieczeń (głównie przy pomocy kredytów gotówkowych i pożyczek gotówkowych).

Zobacz też: Ile kosztuje ubezpieczenie nowego samochodu?

REKLAMA

Ze względu na konieczność ustanowienia dość kłopotliwych zabezpieczeń, wiele osób potrzebujących pieniędzy na zakup auta, rezygnuje z kredytu samochodowego i wybiera na przykład kredyt gotówkowy. Takiej decyzji sprzyja między innymi relatywnie niski koszt kredytów gotówkowych. Warto zdawać sobie sprawę, że rezygnacja z kredytu samochodowego oznacza również brak obowiązku wykupywania autocasco (obok obowiązkowego OC).

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Ubezpieczenie autocasco jest integralnym elementem praktycznie wszystkich kredytów samochodowych. Dzięki takiemu ubezpieczeniu bank ma pewność, że znacząco nie spadnie wartość samochodu stanowiącego zabezpieczenie spłaty kredytu. W przypadku całkowitego zniszczenia auta (tzw. szkody całkowitej) albo kradzieży, to bank otrzyma stosowne odszkodowanie, a jedynie ewentualna nadwyżka między niespłaconą wartością pojazdu i odszkodowaniem trafi do kredytobiorcy. Ze względu na takie zasady funkcjonowania polisy AC dołączonej do kredytu samochodowego, osoba pożyczająca środki na zakup pojazdu, musi ustanowić cesję praw z ubezpieczenia na rzecz banku. Banki często oferują kredytobiorcom odpowiednie polisy AC (z automatyczną cesją) od współpracujących ubezpieczycieli. „Klient może również samodzielnie zakupić ubezpieczenie autocasco (z cesją) i przedstawić je bankowi. W takim przypadku, trzeba jednak zwracać uwagę na zakres ochrony wymagany przez kredytodawcę” - radzi Paweł Kuczyński, prezes porównywarki ubezpieczeń Ubea.pl.

Zobacz też: Na które firmy ubezpieczeniowe najczęściej skarżą się kierowcy?

Cesja praw z polisy AC na rzecz banku, stanowi dodatkowe zabezpieczenie kredytu samochodowego. Takie rozwiązanie gwarantuje bankowi naprawę samochodu stanowiącego zabezpieczenie udzielonego kredytu lub odszkodowanie w przypadku szkody całkowitej albo kradzieży.

Zobacz, ile kosztują ubezpieczenia OC i AC dla kredytobiorcy lub leasingobiorcy

Polisa autocasco jest też dodatkowym kosztem dla leasingobiorcy

Warto podkreślić, że kosztów związanych z ubezpieczeniem AC, nie unikną również osoby prywatne oraz firmy wybierające ofertę leasingu samochodów. Tak zwany leasing konsumencki wciąż jest mało popularny w naszym kraju. Dlatego kwestia obowiązkowego AC przy leasingu, dotyczy głównie samodzielnych przedsiębiorców i przedsiębiorstw. Takie ubezpieczenie autocasco (podobnie jak obowiązkowe OC), będzie uwzględniało leasingodawcę (firmę leasingową) jako właściciela pojazdu. Właśnie dlatego skutki bezszkodowej jazdy (rabaty) i ewentualnych szkód (zwyżki) bezpośrednio będą obciążały właściciela pojazdu (leasingodawcę).

Konieczność wykupienia ubezpieczeń przez klienta (zwykle pakietu OC + AC + NNW) jest typowa dla ofert leasingowych. Stroną takiego ubezpieczenia będzie leasingodawca jako właściciel samochodu.

Zobacz też: Gdzie z zieloną kartą i za ile?

Wymóg wykupienia odpowiednich ubezpieczeń (OC + AC lub OC + AC + NNW) znajduje się w zawieranej umowie leasingu. Podobne rozwiązanie funkcjonuje również w przypadku omawianych wcześniej kredytów samochodowych. Inne podobieństwo dotyczy możliwości wykupienia OC i AC za pośrednictwem podmiotu udzielającego finansowania. Firmy leasingowe chętnie oferują polisy, których warunki zostały wynegocjowane ze współpracującymi ubezpieczycielami. Taka współpraca nie oznacza jednak, że oferta dołączonego ubezpieczenia dla leasingobiorcy będzie „najtańsza”. Może się okazać, że tylko warunki dotyczące pierwszego roku ochrony są atrakcyjne. Ubezpieczenia wykupywane samodzielnie przez leasingobiorcę, również mają swoje wady. Takie polisy muszą spełnić warunki określone przez leasingodawcę (np. dotyczące franszyz w autocasco). Trzeba również zdawać sobie sprawę, że niektóre firmy leasingowe naliczają opłaty za nieskorzystanie z oferty polis od współpracującego ubezpieczyciela.

Zobacz też: Podwójna sankcja za przekroczenie prędkości jednak zgodna z Konstytucją?

Firmy leasingowe zwykle oferują pakiety (OC + AC lub OC + AC + NNW) od współpracujących ubezpieczycieli. Takie oferty niekoniecznie muszą być atrakcyjne cenowo. Samodzielny wybór ubezpieczenia przez leasingobiorcę, może się jednak wiązać z dodatkowymi opłatami.

Na uwagę zasługuje również kwestia likwidacji ewentualnych szkód z autocasco. Jeżeli leasingobiorca nie posiada żadnych zaległości ratalnych, to podmiot finansujący samochód da mu upoważnienie do likwidacji szkód (zwykle w wariancie warsztatowym). Podobne rozwiązanie jest stosowane również w przypadku AC wykupywanego razem z kredytem samochodowym.

Zobacz też: Czy grozi mandat za głośne odtwarzanie muzyki w samochodzie?

Większy problem pojawia się, gdy samochód użytkowany przez leasingobiorcę ulegnie całkowitemu zniszczeniu albo zostanie skradziony. Wówczas umowa leasingu będzie rozwiązana, a odszkodowanie od ubezpieczyciela trafi na konto firmy leasingowej. Może się jednak okazać, że kwota przekazana przez zakład ubezpieczeń będzie mniejsza od ratalnych zobowiązań byłego leasingobiorcy. W takiej sytuacji, podmiot wcześniej korzystający z leasingu, musi sfinansować dopłatę dla leasingodawcy. „Przed wspomnianym kosztem w przypadku szkody całkowitej lub kradzieży, chroni specjalne ubezpieczenie straty finansowej GAP, które po zapłaceniu dodatkowej składki mogą wykupić sobie leasingobiorcy” - podsumowuje Paweł Kuczyński, prezes porównywarki ubezpieczeń Ubea.pl.

Leasingobiorca może wykupić dobrowolne ubezpieczenie GAP, które ochroni go przed koniecznością pokrycia różnicy między wartością odszkodowania z autocasco (po zniszczeniu lub kradzieży samochodu) i zadłużeniem wobec firmy leasingowej.

Źródło:Porównywarka OC Ubea.pl

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Pomarańczowe koperty zaskoczyły kierowców. Kto może na nich parkować, a kto dostanie 300 zł mandatu?

W Polsce pojawił się nowy rodzaj oznakowania parkingów, to pomarańczowe koperty. W pierwszych dniach ich funkcjonowania kierowcy masowo pytali, co właściwie oznaczają, dla kogo są przeznaczone i czy można zostawić na nich auto bez ryzyka mandatu. Okazuje się, że parkowanie na nich nie jest dla wszystkich, a zasady są wyjątkowo rygorystyczne. Miejsce może zająć tylko wąska grupa kierowców, a pozostali ryzykują mandatem nawet do 300 zł. Gdzie dokładnie się pojawiły i kogo obowiązują?

Dlaczego ta data w kalendarzu jest dla kierowców ważniejsza niż myślisz? Twój samochód będzie wdzięczny, jak o tym nie zapomnisz

Pewnego zimnego poranka, gdy szyby pokrywa szron, a oddech zamienia się w chmurę pary, siadasz za kierownicą. Przekręcasz kluczyk w stacyjce i z wstrzymanym oddechem słuchasz, jak silnik próbuje ożyć. Czasem odpala za pierwszym razem. Innym razem krztusi się, marudzi, a w najgorszym scenariuszu w ogóle nie daje znaku życia. Winisz wtedy akumulator. A co, jeśli powodem twoich kłopotów jest coś zupełnie innego? Co, jeśli klucz do tej zagadki tkwi w tym, co zalewasz do baku, a wszystko zmienia się w Polsce w dwóch datach: 1 i 16 listopada? To dni, w których na stacjach paliw po cichu dochodzi do zmiany, która decyduje o komforcie i bezawaryjności twojej podróży.

Opłaty drogowe w Niemczech 2025 dla ciężarówek od 3,5 tony. Kalkulacja opłat

Opłaty drogowe w Niemczech 2025 dla ciężarówek od 3,5 tony mogą wynosić miesięcznie nawet 10 tys. zł. Co przewoźnik może z tym zrobić? Kalkulacja opłat jest niezbędna.

Rejestracja pojazdu online od 2027 roku. Nowe przepisy uproszczą formalności i zwiększą bezpieczeństwo kierowców

Od 2027 r. rejestracja pojazdu w Polsce przejdzie największą zmianę od lat. Nowe przepisy pozwolą złożyć wniosek całkowicie online, bez papierowych dokumentów i bez wizyty w urzędzie. Kierowcy szybciej zarejestrują samochód, a organy rejestrujące zyskają dostęp do danych pojazdów z innych krajów UE dzięki systemowi AVI. Mniej formalności, większe bezpieczeństwo i koniec niepotrzebnych obowiązków przy rejestracji aut sprowadzonych z zagranicy.

REKLAMA

Weto Nawrockiego w sprawie zmian w Prawie o ruchu drogowym. Przewoźnicy bez cyfrowych zezwoleń EKMT. Miały wejść w styczniu 2026 r.

Kolejne weta Prezydenta RP Karola Nawrockiego dotykają polskich przewoźników. Nie będzie cyfrowych zezwoleń EKMT od stycznia 2026 r., na które tak czekali. Spada konkurencyjność polskich przewoźników drogowych na arenie międzynarodowej.

KGP: 106 240 interwencji, 349 wypadków drogowych, 24 ofiary śmiertelne [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 106 240 interwencji. Byli wzywani do 349 wypadków drogowych.

Czy od tego roku za brak opon zimowych są kary? Jakie opony zimowe wybrać - 3PMSF czy M+S? Opady śniegu wkrótce, to już czas na zmianę

Jak co roku, kierowców w Polsce dręczy pytanie, czy to już pora zmiany opon letnich na zimowe. Jesienią aura za oknem bywa niejednoznaczna, w nocy zaskakując nas przymrozkami, zaś w słoneczne dni nadal oferując nawet kilkanaście stopni Celsjusza na plusie. Co z oponami - czy to już czas na przekładkę u wulkanizatora? Zwłaszcza, że zaraz ma sypnąć śniegiem nie tylko w górach.

Leasing czy wynajem? Co wybrać, co dzieje się z autem po zakończeniu umowy [Gość Infor.pl]

Końcówka roku to gorący czas dla branży leasingowej i motoryzacyjnej. Wielu przedsiębiorców szuka jeszcze sposobów na optymalizację kosztów, rozważa wymianę samochodu lub zakup kolejnego pojazdu. Wybór jednak nie jest prosty – bo czy lepiej zdecydować się na leasing, czy na wynajem długoterminowy? O różnicach między tymi formami finansowania mówił w rozmowie z Szymonem Glonkiem (Infor.pl) Tomasz Jabłoński, wiceprezes PKO Leasing.

REKLAMA

Sezonowe OC dla motocykli i kamperów? Sejmowa Komisja prosi rząd o analizę. Co to oznacza dla kierowców w 2026 r.

Sejmowa Komisja do Spraw Petycji po rozpatrzeniu obywatelskiej petycji przyjęła Dezyderat nr 173, w którym zwraca się do Prezesa Rady Ministrów o kompleksową analizę wprowadzenia czasowego (sezonowego) ubezpieczenia OC dla pojazdów używanych tylko przez część roku, takich jak motocykle, kampery czy kabriolety. To pierwszy formalny krok mogący otworzyć debatę nad zmianą zasad ciągłości OC stosowanych dziś w Polsce. Może to oznaczać poważne oszczędności dla posiadaczy pojazdów podlegających obowiązkowi ubezpieczenia OC.

Szok na rynku OC! Sprawdź, czy Ty też możesz płacić o 120 zł mniej

Ceny OC wreszcie zaczęły spadać. Po latach podwyżek kierowcy znów mogą mówić o realnych oszczędnościach. W niektórych miastach różnice sięgają nawet ponad 100 zł! Eksperci nie mają wątpliwości: na rynku ubezpieczeń dzieje się coś, czego dawno nie widzieliśmy. Czy to początek większej fali obniżek? Sprawdź, ile możesz zyskać na swojej polisie i dlaczego właśnie teraz warto porównać oferty.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA