REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Gdzie z zieloną kartą i za ile?

Gdzie z zieloną kartą i za ile?
Gdzie z zieloną kartą i za ile?

REKLAMA

REKLAMA

W trakcie sezonu wakacyjnego, zdecydowanie więcej osób poszukuje w Internecie informacji na temat Zielonej Karty. Taki dodatkowy certyfikat ubezpieczenia OC, nie jest już wymagany w większości krajów Starego Kontynentu. Tym niemniej, nadal istnieją kierunki wakacyjnych podróży wymagające wcześniejszego wyrobienia Zielonej Karty lub zakupu specjalnej polisy na granicy (tzw. ubezpieczenia granicznego).

Dodatkowego certyfikatu ubezpieczenia nie potrzebujemy m.in. w UE

Istnienie Zielonych Karty, czyli certyfikatów poświadczających posiadanie aktualnego ubezpieczenia OC jest związane z funkcjonowaniem tak zwanego Systemu Zielonej Karty. Powstał on w 1953 r. aby ułatwić likwidację szkód komunikacyjnych na terenie Europy i niektórych krajów Afryki oraz Azji. Aktualnie do wspomnianego systemu należy 48 państw. Część z tych krajów zawarła tzw. Porozumienie Wielostronne, które zakłada ściślejszą współpracę w zakresie likwidacji szkód komunikacyjnych i wyklucza konieczność posiadania Zielonej Karty przez kierowcę z innego kraju będącego sygnatariuszem porozumienia. „Obecnie do Porozumienia Wielostronnego należą kraje Unii Europejskiej (w tym Polska), kraje ETFA (Islandia, Norwegia, Lichtenstein, Szwajcaria) oraz kraje stowarzyszone (patrz poniższa tabela). Do krajów stowarzyszonych zaliczamy Andorę oraz Serbię” - wymienia Paweł Kuczyński, prezes porównywarki ubezpieczeń Ubea.pl.

REKLAMA

Zobacz też: Zielona Karta i polisa graniczna - kiedy będzie dodatkowym kosztem wakacji?

Polska wraz z akcesją do Unii Europejskiej (1 maj 2004 r.), automatycznie stała się jednym z sygnatariuszy Porozumienia Wielostronnego. Od tego czasu, znaczenie Zielonej Karty dla polskich kierowców znacząco spadło.

Zieloną Kartę nadal muszą posiadać osoby wjeżdżające na terytorium Albanii, Azerbejdżanu, Białorusi, Bośni i Hercegowiny, Czarnogóry, Iranu, Izraela, Maroka, Mołdawii, Macedonii, Rosji, Turcji, Tunezji oraz Ukrainy. Ubezpieczyciele najczęściej wydają Zielone Karty osobom podróżującym na wschód Europy (Rosja, Ukraina, Białoruś) albo do jednego z krajów bałkańskich. „Na szczęście wydanie Zielonej Karty przez zakład ubezpieczeń jest darmowe albo związane z symboliczną opłatą. Wspomniana karta jest tylko certyfikatem istniejącej ochrony i nie poszerza obowiązków ubezpieczyciela związanych z likwidacją szkód” - zwraca uwagę Andrzej Prajsnar, ekspert porównywarki ubezpieczeń Ubea.pl.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz też: Wyjazd samochodem służbowym na wakacje

Otrzymanie Zielonej Karty od ubezpieczyciela wiąże się z minimalną albo nawet zerową opłata. Czasem taki certyfikat ubezpieczeniowy można zamówić przez Internet albo telefon i otrzymać pocztą.

Sprawdź ile kosztuje wydane zielonej karty

Prezentacja kosztów i obowiązków związanych z zakupem ubezpieczenia granicznego przez polskiego turystę

Kraje, w których polski turysta musi wykupić ubezpieczenie graniczne jeśli zapomniał Zielonej Karty

Nazwa kraju

Koszt ubezpieczenia granicznego, które jest kupowane na 15 dni

Koszt ubezpieczenia granicznego, które jest kupowane na 30 dni

Albania

49,0 euro

65,0 euro

Białoruś

17,0 euro

25,0 euro

Bośnia i Hercegowina

40,0 euro

75,0 euro

Czarnogóra

15,0 euro

28,0 euro

Maroko

57,0 euro

88,0 euro

Mołdawia

4,5 euro

7,0 euro

Macedonia

50,0 euro

70,0 euro

Rosja

43,0 euro

65,0 euro

Turcja

42,0 euro

44,0 euro

Ukraina

9,2 euro

12,0 euro

Kraje, w których polski turysta zawsze musi wykupić ubezpieczenie graniczne

Kosowo

30,0 euro

41,0 euro

Kraje i terytoria, w których polski turysta nie musi wykupować ubezpieczenia granicznego oraz Zielonej Karty

Andora

Hiszpania

Portugalia

Austria

Holandia

Rumunia

Belgia

Irlandia

San Marino

Bułgaria

Islandia

Serbia

Chorwacja

Lichtenstein

Słowacja

Cypr

Lichtenstein

Słowenia

Czechy

Litwa

Szwajcaria

Dania

Luksemburg

Szwecja

Estonia

Łotwa

Węgry

Finlandia

Malta

Wielka Brytania

Francja

Monako

Włochy

Gibraltar

Niemcy

Wyspa Man

Grecja

Norwegia

Wyspy Normandzkie

Wyspy Owcze

Źródło: opracowanie własne na podstawie danych Polskiego Biura Ubezpieczycieli Komunikacyjnych

Zobacz też: Co daje bezpłatny roaming na wakacjach?

Brak Zielonej Karty oznacza konieczność zakupu polisy na granicy …

REKLAMA

Odpowiednio wczesne uzyskanie Zielonej Karty jest ważne, ponieważ osoby nieposiadające takiego dokumentu, przy wjeździe do kraju spoza Porozumienia Wielostronnego, będą musiały zakupić tak zwane ubezpieczenie graniczne. Wspomniana polisa zwykle jest wystawiana na okres dwóch tygodni/15 dni oraz jednego miesiąca/30 dni i pełni taką samą rolę, jak roczne ubezpieczenie OC w danym państwie. Warto wspomnieć, że polskie przepisy również wymagają zakupu polisy granicznej od cudzoziemców nieposiadających honorowanego OC z kraju rejestracji pojazdu lub Zielonej Karty.

Brak Zielonej Karty (wymaganej w danym kraju), będzie skutkował koniecznością zakupu ubezpieczenia granicznego (np. na 15 dni lub 30 dni). Taką polisę w przypadku nieposiadania Zielonej Karty, muszą nabyć również osoby przejeżdżające tranzytem przez kraj spoza Porozumienia Wielostronnego.

Zobacz też: Inspiracje na samochodowe podróże

Charakterystyczną cechą ubezpieczeń granicznych, jest ich mocno zróżnicowany koszt (patrz powyższa tabela). Właśnie dlatego Polskie Biuro Ubezpieczycieli Komunikacyjnych (PBUK) publikuje informacje o przeciętnej cenie za takie polisy.

Dane PBUK wskazują, że koszt polisy granicznej na 15 dni waha się od 4,5 euro (Mołdawia) do 57,0 euro (Maroko). Relatywnie tanie są polisy graniczne z Ukrainy (9,2 euro za 15 dni ochrony) oraz Białorusi (17,0 euro za 15 dni). Znacznie więcej zapłacimy między innymi w Rosji. Piętnastodniowe ubezpieczenie kupowane przy wjeździe na teren Federacji Rosyjskiej, kosztuje średnio 43,0 euro (patrz powyższa tabela).

W nawiązaniu do cen ubezpieczeń granicznych, warto również wspomnieć o przypadku Kosowa. Polacy wjeżdżający do tego kraju, bezwarunkowo powinni kupić ubezpieczenie graniczne (średni koszt: 30,0 euro - 15 dni, 41,0 euro - 30 dni). „Taki dodatkowy obowiązek muszą wziąć pod uwagę osoby planujące podróż do Kosowa albo przejazd drogami należącymi do wspomnianego państwa” - podsumowuje Paweł Kuczyński, prezes porównywarki ubezpieczeń Ubea.pl.

Przy wjeździe do Kosowa, zawsze wymagane jest ubezpieczenie graniczne. Koszt tej polisy oscyluje na poziomie 30 euro - 40 euro.

Źródło: Porównywarka OC Ubea.pl

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Zaniedbana zieleń - milionowe straty i zagrożenie dla życia. Czy samorządy obudzą się na czas

Regularne kontrole stanu drzewostanu, inwestycje w pielęgnację zieleni oraz zastępowanie starych, spróchniałych drzew nowymi nasadzeniami to minimum, które możemy i musimy zrobić. To nie wydatek – to inwestycja w przyszłość.

Nowy program dopłat do samochodów elektrycznych. Kiedy start? Kto może otrzymać dopłatę?

Wiceminister klimatu Krzysztof Bolesta poinformował, że Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej uruchamia nowy program dopłat do zakupu i leasingu samochodów elektrycznych. Budżet to 1,6 mld zł, a otrzymać będzie można 40 tys. zł. Kto będzie mógł się ubiegać?

KGP: 99 551 interwencji, 306 wypadków drogowych, 28 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 99 551 interwencji. Byli wzywani do 306 wypadków drogowych.

Kontrole na granicy polsko-niemieckiej 2025 - do kiedy?

Do kiedy przewidywane są kontrole na granicy polsko-niemieckiej w 2025 roku? Okazuje się, że dłużej niż się spodziewano. Branża transportowa traci czas i pieniądze. Największe zatory są w lubuskim, ale zachodniopomorskie już obawia się poważnych utrudnień.

REKLAMA

Kto musi wymienić prawo jazdy w 2025 r.? Co z bezterminowymi prawami jazdy?

Część kierowców w 2025 r. będzie musiała wymienić prawa jazdy na nowe. Kto musi je wymienić jeszcze w tym roku? W jakich sytuacjach należy wymienić prawo jazdy? Co z bezterminowymi prawami jazdy, czy trzeba je wymieniać?

W pyle drogowym w centrum Warszawy wysokie stężenie rakotwórczych substancji. Nowatorskie badania PAN

Im większe natężenie ruchu, szczególnie w centrum miasta, tym wyższe stężenia wielopierścieniowych węglowodorów aromatycznych (WWA), które są substancjami rakotwórczymi – wynika z przeprowadzonych w Warszawie badań dr Sylwii Dytłow z Instytutu Geofizyki (IGF) Polskiej Akademii Nauk.

Wyższe kary dla kierowców, dożywotnie zakazy prowadzenia samochodów, nowe wykroczenia. Propozycje resortu sprawiedliwości

Wyższe kary dla kierowców, dożywotnie zakazy prowadzenia samochodów, nowe wykroczenia. Propozycje resortu sprawiedliwości. Co jeszcze zawierają założenia projektu nowelizacji mające na celu poprawę bezpieczeństwa na drogach?

Czym kierujemy się przy zakupie samochodu?

Czym kierujemy się przy zakupie samochodu? Marką, ceną, rocznikiem, przebiegiem? Na co zwracamy uwagę w pierwszej kolejności? Przedstawiamy wyniki badania przeprowadzonego na zlecenie Grupy Cichy-Zasada.

REKLAMA

Strefy Czystego Transportu obowiązkowe. Przed jakimi wyzwaniami stoją polskie miasta?

Jeden z kluczowych zapisów nowelizacji ustawy o elektromobilności i paliwach alternatywnych, podpisanej w grudniu przez Prezydenta RP mówi o tym, że samochody spalinowe będą mogły poruszać się po centrach miast tylko wtedy, gdy spełnią określone normy emisji spalin. To wymaga stworzenia Stref Czystego Transportu. Jakie wyzwania czekają polskie miasta?

Bezpieczeństwo na polskich drogach: Liczba wypadków śmiertelnych na drogach spadła aż o 74%. Wciąż jest wiele do zrobienia. Kluczowe rekomendacje

Liczba wypadków śmiertelnych na drogach spadła aż o 74%. Znacząca poprawa bezpieczeństwa na polskich drogach – ale wciąż jest wiele do zrobienia. Rekomendacje ukierunkowane na realną poprawę bezpieczeństwa na polskich drogach.

REKLAMA