REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Zielona Karta i polisa graniczna - kiedy będzie dodatkowym kosztem wakacji?

Wyjazd na wakacje autem - zielona karta
Wyjazd na wakacje autem - zielona karta
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

W wielu krajach Europy, sankcje za brak obowiązkowego OC są znacznie bardziej surowe niż kary nakładane przez Ubezpieczeniowy Fundusz Gwarancyjny. Koszty dla nieubezpieczonego kierowcy z Polski drastycznie rosną, jeżeli spowoduje on wypadek poza granicami naszego kraju. Dlatego przed rozpoczęciem wakacyjnych wojaży, warto poznać kilka ważnych faktów na temat honorowania polskiej polisy OC za granicą, Zielonej Karty oraz ubezpieczenia granicznego.

Polak wyjeżdżający do krajów UE nie potrzebuje już dodatkowych polis

Przed 1 maja 2004 r. polski kierowca wyjeżdżający za granicę, zawsze potrzebował dodatkowego ubezpieczenia w formie Zielonej Karty. Tak zwany System Zielonej Karty obecnie obejmuje 46 krajów z Europy, Afryki i Azji. Jego państwa członkowskie zrzeszyły się, aby lepiej i sprawniej likwidować szkody komunikacyjne (na bazie krajowych polis OC). Część krajów z Systemu Zielonej Karty, dodatkowo podpisało tzw. Porozumienie Wielostronne. Dzięki wspomnianemu porozumieniu, możliwe jest wzajemne honorowanie krajowych ubezpieczeń OC (znajdź najtańsze ubezpieczenie OC z Ubea.pl), bez dodatkowego certyfikatu w formie Zielonej Karty. Polska przystąpiła do Porozumienia Wielostronnego w maju 2004 r. (wraz z akcesją do UE). Dlatego Polak jadący do krajów Unii Europejskiej i niektórych innych państw (np. Serbii, Norwegii oraz Szwajcarii), nie będzie potrzebował Zielonej Karty (patrz poniższa tabela). Dodatkowa polisa wciąż jest konieczna dla osób wjeżdżających na teren Turcji, Rosji, Mołdawii, Ukrainy i Białorusi oraz niektórych państw bałkańskich (Albanii, Macedonii, Czarnogóry, Bośni i Hercegowiny). 

REKLAMA

REKLAMA

ZWRÓĆ UWAGĘ: Kraje Porozumienia Wielostronnego (m.in. państwa członkowskie Unii Europejskiej), wzajemnie honorują lokalne polisy OC. Dzięki temu, przed podróżą do innego kraju UE, polski kierowca nie musi wykupywać Zielonej Karty. 

Zielona Karta jest wydawana zgodnie z międzynarodowym wzorem. Jedną z części tego dokumentu (po rozerwaniu perforacji), trzeba oddać poszkodowanemu kierowcy z zagranicy. Większość krajowych ubezpieczycieli wydaje Zieloną Kartę za darmo albo po uiszczeniu symbolicznej opłaty. Jedyną niedogodnością jest konieczność wcześniejszego wnioskowania o potrzebny dokument. Zielona Karta potwierdza ochronę na okres wybrany przez klienta (od 15 dni do 1 roku).

ZWRÓĆ UWAGĘ: Zielona Karta często jest bezpłatnym dodatkiem do polisy wystawianej przez krajowego ubezpieczyciela. Niekiedy za taki certyfikat ubezpieczeniowy trzeba zapłacić niewielką kwotę (np. 5 zł). 

REKLAMA

Zobacz też: Zielona karta dla kierowców - dokąd ją zabrać?

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Prezentacja kosztów i obowiązków związanych z posiadaniem ubezpieczenia granicznego lub Zielonej Karty

Kraje oraz terytoria, w których bez dodatkowych dokumentów jest honorowana polisa OC z Polski (brak obowiązku wykupywania Zielonej Karty lub polisy granicznej)

Andora

Holandia

Norwegia

Austria

Irlandia

Portugalia

Belgia

Islandia

Rumunia

Bułgaria

Lichtenstein

San Marino

Chorwacja

Litwa

Serbia

Cypr

Luksemburg

Słowacja

Czechy

Łotwa

Słowenia

Dania

Malta

Szwajcaria

Estonia

Monako

Szwecja

Finlandia

Niemcy

Węgry

Francja

Irlandia

Wielka Brytania

Gibraltar

Islandia

Włochy

Grecja

Lichtenstein

Wyspa Man/Wyspy Normandzkie

Hiszpania

Litwa

Wyspy Owcze

Kraje, w których od Polaka jest wymagane ubezpieczenie graniczne (jako alternatywa dla Zielonej Karty)

Nazwa kraju

Koszt ubezpieczenia

granicznego na 15 dni

Koszt ubezpieczenia

granicznego na 30 dni

Albania

49 euro

65 euro

Białoruś

17 euro

25 euro

Bośnia i Hercegowina

40 euro

75 euro

Czarnogóra

15 euro

28 euro

Maroko

57 euro

88 euro

Mołdawia

4,5 euro

7  euro

Macedonia

50 euro

70 euro

Rosja

43 euro

65 euro

Turcja

42 euro

44 euro

Ukraina

9,2 euro

12 euro

Kraje, w których od Polaka zawsze jest wymagane ubezpieczenie graniczne

Kosowo

30 euro

41 euro

Źródło: opracowanie własne na podstawie danych PBUK

Polisa graniczna to awaryjne i znacznie bardziej kosztowne rozwiązanie

Nie wszyscy kierowcy wybierający się do kraju, w którym potrzebna jest Zielona Karta, pamiętają o obowiązku posiadania dodatkowego dokumentu. Jeżeli wystąpi taka sytuacja, to polski kierowca może kontynuować podróż po wykupieniu specjalnej polisy granicznej (np. na 15 dni lub 30 dni). Polskie Biuro Ubezpieczycieli Komunikacyjnych podaje informacje na temat cen takich polis (patrz powyższa tabela). Za ubezpieczenie graniczne stosunkowo niewiele zapłacą kierowcy wyjeżdzający na Ukrainę (9,2 euro/15 dni ochrony).

Zobacz też: Karę za brak OC można umorzyć lub rozłożyć na raty

Ubezpieczenie zastępujące Zieloną Kartę, będzie znacznie droższe np. w Albanii (49 euro za 15 dni ochrony) i Rosji (43 euro za 15 dni). Kierowca przejeżdżający przez kilka krajów (np. Białoruś i Rosję), niestety będzie musiał wykupić więcej niż jedną polisę graniczną. Warto zwrócić uwagę, że takie ubezpieczenia zawsze są wymagane przy wjeździe do Kosowa (30 euro - 15 dni, 41 euro - 30 dni).

ZWRÓĆ UWAGĘ: Polisa graniczna jest drogą alternatywą dla Zielonej Karty. Ubezpieczenie wykupowane na granicy, może kosztować nawet 40 euro - 50 euro. Taka polisa niestety obowiązuje tylko na obszarze jednego kraju.

Źródło:  Porównywarka OC

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Pomarańczowe koperty zaskoczyły kierowców. Kto może na nich parkować, a kto dostanie 300 zł mandatu?

W Polsce pojawił się nowy rodzaj oznakowania parkingów, to pomarańczowe koperty. W pierwszych dniach ich funkcjonowania kierowcy masowo pytali, co właściwie oznaczają, dla kogo są przeznaczone i czy można zostawić na nich auto bez ryzyka mandatu. Okazuje się, że parkowanie na nich nie jest dla wszystkich, a zasady są wyjątkowo rygorystyczne. Miejsce może zająć tylko wąska grupa kierowców, a pozostali ryzykują mandatem nawet do 300 zł. Gdzie dokładnie się pojawiły i kogo obowiązują?

Dlaczego ta data w kalendarzu jest dla kierowców ważniejsza niż myślisz? Twój samochód będzie wdzięczny, jak o tym nie zapomnisz

Pewnego zimnego poranka, gdy szyby pokrywa szron, a oddech zamienia się w chmurę pary, siadasz za kierownicą. Przekręcasz kluczyk w stacyjce i z wstrzymanym oddechem słuchasz, jak silnik próbuje ożyć. Czasem odpala za pierwszym razem. Innym razem krztusi się, marudzi, a w najgorszym scenariuszu w ogóle nie daje znaku życia. Winisz wtedy akumulator. A co, jeśli powodem twoich kłopotów jest coś zupełnie innego? Co, jeśli klucz do tej zagadki tkwi w tym, co zalewasz do baku, a wszystko zmienia się w Polsce w dwóch datach: 1 i 16 listopada? To dni, w których na stacjach paliw po cichu dochodzi do zmiany, która decyduje o komforcie i bezawaryjności twojej podróży.

Opłaty drogowe w Niemczech 2025 dla ciężarówek od 3,5 tony. Kalkulacja opłat

Opłaty drogowe w Niemczech 2025 dla ciężarówek od 3,5 tony mogą wynosić miesięcznie nawet 10 tys. zł. Co przewoźnik może z tym zrobić? Kalkulacja opłat jest niezbędna.

Rejestracja pojazdu online od 2027 roku. Nowe przepisy uproszczą formalności i zwiększą bezpieczeństwo kierowców

Od 2027 r. rejestracja pojazdu w Polsce przejdzie największą zmianę od lat. Nowe przepisy pozwolą złożyć wniosek całkowicie online, bez papierowych dokumentów i bez wizyty w urzędzie. Kierowcy szybciej zarejestrują samochód, a organy rejestrujące zyskają dostęp do danych pojazdów z innych krajów UE dzięki systemowi AVI. Mniej formalności, większe bezpieczeństwo i koniec niepotrzebnych obowiązków przy rejestracji aut sprowadzonych z zagranicy.

REKLAMA

Weto Nawrockiego w sprawie zmian w Prawie o ruchu drogowym. Przewoźnicy bez cyfrowych zezwoleń EKMT. Miały wejść w styczniu 2026 r.

Kolejne weta Prezydenta RP Karola Nawrockiego dotykają polskich przewoźników. Nie będzie cyfrowych zezwoleń EKMT od stycznia 2026 r., na które tak czekali. Spada konkurencyjność polskich przewoźników drogowych na arenie międzynarodowej.

KGP: 106 240 interwencji, 349 wypadków drogowych, 24 ofiary śmiertelne [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 106 240 interwencji. Byli wzywani do 349 wypadków drogowych.

Czy od tego roku za brak opon zimowych są kary? Jakie opony zimowe wybrać - 3PMSF czy M+S? Opady śniegu wkrótce, to już czas na zmianę

Jak co roku, kierowców w Polsce dręczy pytanie, czy to już pora zmiany opon letnich na zimowe. Jesienią aura za oknem bywa niejednoznaczna, w nocy zaskakując nas przymrozkami, zaś w słoneczne dni nadal oferując nawet kilkanaście stopni Celsjusza na plusie. Co z oponami - czy to już czas na przekładkę u wulkanizatora? Zwłaszcza, że zaraz ma sypnąć śniegiem nie tylko w górach.

Leasing czy wynajem? Co wybrać, co dzieje się z autem po zakończeniu umowy [Gość Infor.pl]

Końcówka roku to gorący czas dla branży leasingowej i motoryzacyjnej. Wielu przedsiębiorców szuka jeszcze sposobów na optymalizację kosztów, rozważa wymianę samochodu lub zakup kolejnego pojazdu. Wybór jednak nie jest prosty – bo czy lepiej zdecydować się na leasing, czy na wynajem długoterminowy? O różnicach między tymi formami finansowania mówił w rozmowie z Szymonem Glonkiem (Infor.pl) Tomasz Jabłoński, wiceprezes PKO Leasing.

REKLAMA

Sezonowe OC dla motocykli i kamperów? Sejmowa Komisja prosi rząd o analizę. Co to oznacza dla kierowców w 2026 r.

Sejmowa Komisja do Spraw Petycji po rozpatrzeniu obywatelskiej petycji przyjęła Dezyderat nr 173, w którym zwraca się do Prezesa Rady Ministrów o kompleksową analizę wprowadzenia czasowego (sezonowego) ubezpieczenia OC dla pojazdów używanych tylko przez część roku, takich jak motocykle, kampery czy kabriolety. To pierwszy formalny krok mogący otworzyć debatę nad zmianą zasad ciągłości OC stosowanych dziś w Polsce. Może to oznaczać poważne oszczędności dla posiadaczy pojazdów podlegających obowiązkowi ubezpieczenia OC.

Szok na rynku OC! Sprawdź, czy Ty też możesz płacić o 120 zł mniej

Ceny OC wreszcie zaczęły spadać. Po latach podwyżek kierowcy znów mogą mówić o realnych oszczędnościach. W niektórych miastach różnice sięgają nawet ponad 100 zł! Eksperci nie mają wątpliwości: na rynku ubezpieczeń dzieje się coś, czego dawno nie widzieliśmy. Czy to początek większej fali obniżek? Sprawdź, ile możesz zyskać na swojej polisie i dlaczego właśnie teraz warto porównać oferty.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA