REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Zielona Karta i polisa graniczna - kiedy będzie dodatkowym kosztem wakacji?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Wyjazd na wakacje autem - zielona karta
Wyjazd na wakacje autem - zielona karta
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

W wielu krajach Europy, sankcje za brak obowiązkowego OC są znacznie bardziej surowe niż kary nakładane przez Ubezpieczeniowy Fundusz Gwarancyjny. Koszty dla nieubezpieczonego kierowcy z Polski drastycznie rosną, jeżeli spowoduje on wypadek poza granicami naszego kraju. Dlatego przed rozpoczęciem wakacyjnych wojaży, warto poznać kilka ważnych faktów na temat honorowania polskiej polisy OC za granicą, Zielonej Karty oraz ubezpieczenia granicznego.

Polak wyjeżdżający do krajów UE nie potrzebuje już dodatkowych polis

REKLAMA

Przed 1 maja 2004 r. polski kierowca wyjeżdżający za granicę, zawsze potrzebował dodatkowego ubezpieczenia w formie Zielonej Karty. Tak zwany System Zielonej Karty obecnie obejmuje 46 krajów z Europy, Afryki i Azji. Jego państwa członkowskie zrzeszyły się, aby lepiej i sprawniej likwidować szkody komunikacyjne (na bazie krajowych polis OC). Część krajów z Systemu Zielonej Karty, dodatkowo podpisało tzw. Porozumienie Wielostronne. Dzięki wspomnianemu porozumieniu, możliwe jest wzajemne honorowanie krajowych ubezpieczeń OC (znajdź najtańsze ubezpieczenie OC z Ubea.pl), bez dodatkowego certyfikatu w formie Zielonej Karty. Polska przystąpiła do Porozumienia Wielostronnego w maju 2004 r. (wraz z akcesją do UE). Dlatego Polak jadący do krajów Unii Europejskiej i niektórych innych państw (np. Serbii, Norwegii oraz Szwajcarii), nie będzie potrzebował Zielonej Karty (patrz poniższa tabela). Dodatkowa polisa wciąż jest konieczna dla osób wjeżdżających na teren Turcji, Rosji, Mołdawii, Ukrainy i Białorusi oraz niektórych państw bałkańskich (Albanii, Macedonii, Czarnogóry, Bośni i Hercegowiny). 

REKLAMA

ZWRÓĆ UWAGĘ: Kraje Porozumienia Wielostronnego (m.in. państwa członkowskie Unii Europejskiej), wzajemnie honorują lokalne polisy OC. Dzięki temu, przed podróżą do innego kraju UE, polski kierowca nie musi wykupywać Zielonej Karty. 

Zielona Karta jest wydawana zgodnie z międzynarodowym wzorem. Jedną z części tego dokumentu (po rozerwaniu perforacji), trzeba oddać poszkodowanemu kierowcy z zagranicy. Większość krajowych ubezpieczycieli wydaje Zieloną Kartę za darmo albo po uiszczeniu symbolicznej opłaty. Jedyną niedogodnością jest konieczność wcześniejszego wnioskowania o potrzebny dokument. Zielona Karta potwierdza ochronę na okres wybrany przez klienta (od 15 dni do 1 roku).

ZWRÓĆ UWAGĘ: Zielona Karta często jest bezpłatnym dodatkiem do polisy wystawianej przez krajowego ubezpieczyciela. Niekiedy za taki certyfikat ubezpieczeniowy trzeba zapłacić niewielką kwotę (np. 5 zł). 

Zobacz też: Zielona karta dla kierowców - dokąd ją zabrać?

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Prezentacja kosztów i obowiązków związanych z posiadaniem ubezpieczenia granicznego lub Zielonej Karty

Kraje oraz terytoria, w których bez dodatkowych dokumentów jest honorowana polisa OC z Polski (brak obowiązku wykupywania Zielonej Karty lub polisy granicznej)

Andora

Holandia

Norwegia

Austria

Irlandia

Portugalia

Belgia

Islandia

Rumunia

Bułgaria

Lichtenstein

San Marino

Chorwacja

Litwa

Serbia

Cypr

Luksemburg

Słowacja

Czechy

Łotwa

Słowenia

Dania

Malta

Szwajcaria

Estonia

Monako

Szwecja

Finlandia

Niemcy

Węgry

Francja

Irlandia

Wielka Brytania

Gibraltar

Islandia

Włochy

Grecja

Lichtenstein

Wyspa Man/Wyspy Normandzkie

Hiszpania

Litwa

Wyspy Owcze

Kraje, w których od Polaka jest wymagane ubezpieczenie graniczne (jako alternatywa dla Zielonej Karty)

Nazwa kraju

Koszt ubezpieczenia

granicznego na 15 dni

Koszt ubezpieczenia

granicznego na 30 dni

Albania

49 euro

65 euro

Białoruś

17 euro

25 euro

Bośnia i Hercegowina

40 euro

75 euro

Czarnogóra

15 euro

28 euro

Maroko

57 euro

88 euro

Mołdawia

4,5 euro

7  euro

Macedonia

50 euro

70 euro

Rosja

43 euro

65 euro

Turcja

42 euro

44 euro

Ukraina

9,2 euro

12 euro

Kraje, w których od Polaka zawsze jest wymagane ubezpieczenie graniczne

Kosowo

30 euro

41 euro

Źródło: opracowanie własne na podstawie danych PBUK

Polisa graniczna to awaryjne i znacznie bardziej kosztowne rozwiązanie

Nie wszyscy kierowcy wybierający się do kraju, w którym potrzebna jest Zielona Karta, pamiętają o obowiązku posiadania dodatkowego dokumentu. Jeżeli wystąpi taka sytuacja, to polski kierowca może kontynuować podróż po wykupieniu specjalnej polisy granicznej (np. na 15 dni lub 30 dni). Polskie Biuro Ubezpieczycieli Komunikacyjnych podaje informacje na temat cen takich polis (patrz powyższa tabela). Za ubezpieczenie graniczne stosunkowo niewiele zapłacą kierowcy wyjeżdzający na Ukrainę (9,2 euro/15 dni ochrony).

Zobacz też: Karę za brak OC można umorzyć lub rozłożyć na raty

REKLAMA

Ubezpieczenie zastępujące Zieloną Kartę, będzie znacznie droższe np. w Albanii (49 euro za 15 dni ochrony) i Rosji (43 euro za 15 dni). Kierowca przejeżdżający przez kilka krajów (np. Białoruś i Rosję), niestety będzie musiał wykupić więcej niż jedną polisę graniczną. Warto zwrócić uwagę, że takie ubezpieczenia zawsze są wymagane przy wjeździe do Kosowa (30 euro - 15 dni, 41 euro - 30 dni).

ZWRÓĆ UWAGĘ: Polisa graniczna jest drogą alternatywą dla Zielonej Karty. Ubezpieczenie wykupowane na granicy, może kosztować nawet 40 euro - 50 euro. Taka polisa niestety obowiązuje tylko na obszarze jednego kraju.

Źródło:  Porównywarka OC

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Branża motoryzacyjna w kryzysie, coraz więcej restrukturyzacji

Branża motoryzacyjna w Polsce i Europie przeżywa poważny kryzys – w 2024 roku zlikwidowano 54 tys. miejsc pracy, najwięcej od czasu pandemii. Według raportu MGBI wzrosła też liczba postępowań restrukturyzacyjnych do 141, co pokazuje, że firmy coraz częściej szukają ratunku poza upadłością.

CANARD uruchomiło dwa nowe fotoradary [mapa fotoradarów, taryfikator mandatów, punkty karne]

Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym uruchomiło w zeszłym tygodniu dwa nowe fotoradary. Gdzie znajdują się nowo uruchomione fotoradary? Jakie są ograniczenia na drogach? Z jakimi konsekwencjami powinni liczyć się kierowcy za przekroczenie prędkości?

Bezpłatna komunikacja zamiast biletów i rowerów miejskich? Czas na odważne decyzje w polskich miastach

Czy naprawdę warto utrzymywać system biletowy, skoro i tak w ponad 68% ( 2025 roku może to być jeszcze więcej) pokrywamy koszty transportu publicznego z budżetów miast? A może pora na poważną debatę o całkowicie bezpłatnej komunikacji miejskiej w Polsce?

KGP: 106 002 interwencji, 389 wypadków drogowych, 27 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 106 002 interwencji. Byli wzywani do 389 wypadków drogowych.

REKLAMA

Ekologiczny samochód może być droższy od normalnego, uważają teraz polscy posiadacze aut. O ile więcej za niego są skłonni zapłacić

Podejście Polaków do tego, czy ich nowe auto będzie miało rozwiązania ekologiczne czy też nie, widoczne jest w gotowości do poniesienia wyższych kosztów w imię bardziej przyjaznych środowisku technologii. Już co trzeci uważa, że samochód ekologiczny może być droższy niż standardowy.

Ekologiczne auto? Ponad połowa Polaków nie dopłaciłaby do niego

Czy ekologiczność samochodu to dla Polaków ważny czynnik i element decyzyjny przy zakupie? Ponad jedna trzecia ankietowanych w badaniu przeprowadzonym przez Santander Consumer Multirent byłaby w stanie dopłacić do takiego pojazdu.

Bezpieczeństwo na opak – dlaczego polskie drogi z pierwszeństwem są sztucznie spowalniane?

Na polskich drogach coraz częściej mamy do czynienia z sytuacją, w której bezpieczeństwo planowane jest wbrew logice inżynierii ruchu drogowego. Droga z pierwszeństwem powinna gwarantować płynność. Czas na rewizję praktyk inżynierii drogowej.

System e-TOLL - co zrobić w przypadku nieuzasadnionego mandatu?

Cyfryzacja w działalności transportowej to duże ułatwienie. Wciąż jednak zdarzają się pomyłki. Zdarzyło Ci się dostać mandat, pomimo uiszczonej opłaty za przejazd autostradą? Sprawdź, co należy zrobić w przypadku niesłusznego mandatu.

REKLAMA

KGP: 110 588 interwencji, 460 wypadków drogowych, 24 ofiary śmiertelne. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 110 588 interwencji. Byli wzywani do 460 wypadków drogowych.

Transport ostatniego etapu – czy elektryczne pojazdy to klucz do efektywności?

Choć to tylko końcowy odcinek drogi, „ostatnia mila” bywa najdroższym elementem całego łańcucha dostaw – potrafi pochłonąć od 40[1] do nawet 53[2] procent jego kosztów. W erze błyskawicznego e-commerce i rosnących oczekiwań klientów dotyczących tempa oraz elastyczności dostaw, wyzwania logistyczne mnożą się. Dodatkowo nowe przepisy o Strefach Czystego Transportu ograniczają możliwość korzystania z pojazdów spalinowych, zmuszając firmy do modernizacji flot i inwestowania w nisko- lub zeroemisyjne rozwiązania. Wszystko to sprawia, że skuteczne zarządzanie dostawami na ostatnim etapie wymaga dziś nie tylko sprawności operacyjnej, ale także innowacyjnego podejścia i zrównoważonych technologii.

REKLAMA