REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Zielona Karta i polisa graniczna - kiedy będzie dodatkowym kosztem wakacji?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Wyjazd na wakacje autem - zielona karta
Wyjazd na wakacje autem - zielona karta
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

W wielu krajach Europy, sankcje za brak obowiązkowego OC są znacznie bardziej surowe niż kary nakładane przez Ubezpieczeniowy Fundusz Gwarancyjny. Koszty dla nieubezpieczonego kierowcy z Polski drastycznie rosną, jeżeli spowoduje on wypadek poza granicami naszego kraju. Dlatego przed rozpoczęciem wakacyjnych wojaży, warto poznać kilka ważnych faktów na temat honorowania polskiej polisy OC za granicą, Zielonej Karty oraz ubezpieczenia granicznego.

Polak wyjeżdżający do krajów UE nie potrzebuje już dodatkowych polis

REKLAMA

Przed 1 maja 2004 r. polski kierowca wyjeżdżający za granicę, zawsze potrzebował dodatkowego ubezpieczenia w formie Zielonej Karty. Tak zwany System Zielonej Karty obecnie obejmuje 46 krajów z Europy, Afryki i Azji. Jego państwa członkowskie zrzeszyły się, aby lepiej i sprawniej likwidować szkody komunikacyjne (na bazie krajowych polis OC). Część krajów z Systemu Zielonej Karty, dodatkowo podpisało tzw. Porozumienie Wielostronne. Dzięki wspomnianemu porozumieniu, możliwe jest wzajemne honorowanie krajowych ubezpieczeń OC (znajdź najtańsze ubezpieczenie OC z Ubea.pl), bez dodatkowego certyfikatu w formie Zielonej Karty. Polska przystąpiła do Porozumienia Wielostronnego w maju 2004 r. (wraz z akcesją do UE). Dlatego Polak jadący do krajów Unii Europejskiej i niektórych innych państw (np. Serbii, Norwegii oraz Szwajcarii), nie będzie potrzebował Zielonej Karty (patrz poniższa tabela). Dodatkowa polisa wciąż jest konieczna dla osób wjeżdżających na teren Turcji, Rosji, Mołdawii, Ukrainy i Białorusi oraz niektórych państw bałkańskich (Albanii, Macedonii, Czarnogóry, Bośni i Hercegowiny). 

REKLAMA

ZWRÓĆ UWAGĘ: Kraje Porozumienia Wielostronnego (m.in. państwa członkowskie Unii Europejskiej), wzajemnie honorują lokalne polisy OC. Dzięki temu, przed podróżą do innego kraju UE, polski kierowca nie musi wykupywać Zielonej Karty. 

Zielona Karta jest wydawana zgodnie z międzynarodowym wzorem. Jedną z części tego dokumentu (po rozerwaniu perforacji), trzeba oddać poszkodowanemu kierowcy z zagranicy. Większość krajowych ubezpieczycieli wydaje Zieloną Kartę za darmo albo po uiszczeniu symbolicznej opłaty. Jedyną niedogodnością jest konieczność wcześniejszego wnioskowania o potrzebny dokument. Zielona Karta potwierdza ochronę na okres wybrany przez klienta (od 15 dni do 1 roku).

ZWRÓĆ UWAGĘ: Zielona Karta często jest bezpłatnym dodatkiem do polisy wystawianej przez krajowego ubezpieczyciela. Niekiedy za taki certyfikat ubezpieczeniowy trzeba zapłacić niewielką kwotę (np. 5 zł). 

Zobacz też: Zielona karta dla kierowców - dokąd ją zabrać?

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Prezentacja kosztów i obowiązków związanych z posiadaniem ubezpieczenia granicznego lub Zielonej Karty

Kraje oraz terytoria, w których bez dodatkowych dokumentów jest honorowana polisa OC z Polski (brak obowiązku wykupywania Zielonej Karty lub polisy granicznej)

Andora

Holandia

Norwegia

Austria

Irlandia

Portugalia

Belgia

Islandia

Rumunia

Bułgaria

Lichtenstein

San Marino

Chorwacja

Litwa

Serbia

Cypr

Luksemburg

Słowacja

Czechy

Łotwa

Słowenia

Dania

Malta

Szwajcaria

Estonia

Monako

Szwecja

Finlandia

Niemcy

Węgry

Francja

Irlandia

Wielka Brytania

Gibraltar

Islandia

Włochy

Grecja

Lichtenstein

Wyspa Man/Wyspy Normandzkie

Hiszpania

Litwa

Wyspy Owcze

Kraje, w których od Polaka jest wymagane ubezpieczenie graniczne (jako alternatywa dla Zielonej Karty)

Nazwa kraju

Koszt ubezpieczenia

granicznego na 15 dni

Koszt ubezpieczenia

granicznego na 30 dni

Albania

49 euro

65 euro

Białoruś

17 euro

25 euro

Bośnia i Hercegowina

40 euro

75 euro

Czarnogóra

15 euro

28 euro

Maroko

57 euro

88 euro

Mołdawia

4,5 euro

7  euro

Macedonia

50 euro

70 euro

Rosja

43 euro

65 euro

Turcja

42 euro

44 euro

Ukraina

9,2 euro

12 euro

Kraje, w których od Polaka zawsze jest wymagane ubezpieczenie graniczne

Kosowo

30 euro

41 euro

Źródło: opracowanie własne na podstawie danych PBUK

Polisa graniczna to awaryjne i znacznie bardziej kosztowne rozwiązanie

Nie wszyscy kierowcy wybierający się do kraju, w którym potrzebna jest Zielona Karta, pamiętają o obowiązku posiadania dodatkowego dokumentu. Jeżeli wystąpi taka sytuacja, to polski kierowca może kontynuować podróż po wykupieniu specjalnej polisy granicznej (np. na 15 dni lub 30 dni). Polskie Biuro Ubezpieczycieli Komunikacyjnych podaje informacje na temat cen takich polis (patrz powyższa tabela). Za ubezpieczenie graniczne stosunkowo niewiele zapłacą kierowcy wyjeżdzający na Ukrainę (9,2 euro/15 dni ochrony).

Zobacz też: Karę za brak OC można umorzyć lub rozłożyć na raty

REKLAMA

Ubezpieczenie zastępujące Zieloną Kartę, będzie znacznie droższe np. w Albanii (49 euro za 15 dni ochrony) i Rosji (43 euro za 15 dni). Kierowca przejeżdżający przez kilka krajów (np. Białoruś i Rosję), niestety będzie musiał wykupić więcej niż jedną polisę graniczną. Warto zwrócić uwagę, że takie ubezpieczenia zawsze są wymagane przy wjeździe do Kosowa (30 euro - 15 dni, 41 euro - 30 dni).

ZWRÓĆ UWAGĘ: Polisa graniczna jest drogą alternatywą dla Zielonej Karty. Ubezpieczenie wykupowane na granicy, może kosztować nawet 40 euro - 50 euro. Taka polisa niestety obowiązuje tylko na obszarze jednego kraju.

Źródło:  Porównywarka OC

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Koniec bezkarności rowerzystów i użytkowników hulajnóg! Czas na tablice rejestracyjne i wyższe mandaty

Ze statystyk policyjnych wynika, że rowerzyści są drugą, po kierowcach, grupą sprawców wypadków drogowych. Tymczasem, aby poruszać się po drodze rowerem nie trzeba mieć żadnych uprawnień (po osiągnięciu pełnoletności). Jak można poprawić bezpieczeństwo na drogach?

KGP: 109 332 interwencji, 291 wypadków drogowych, 12 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Oto najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend opublikowane przez Komendę Główną Policji. Policjanci podsumowali także zdarzenia z minionego tygodnia.

19-letni motocyklista bez uprawnień potrącił policjanta i zbiegł

19-nastolatek z Międzyrzecza (Lubuskie) stanie przed sądem za zarzut spowodowania wypadku, niezatrzymanie się do kontroli i ucieczkę z miejsca wypadku.

Nowe przepisy fotoradarowe: Właściciel pojazdu jako kozioł ofiarny?

Ustawodawca szykuje kolejną rewolucję w przepisach drogowych. Tym razem uderzy ona nie tylko w kierowców łamiących przepisy, ale także w właścicieli pojazdów, którzy nie wskażą osoby prowadzącej pojazd w chwili popełnienia wykroczenia. Jeśli fotoradar uchwyci pojazd przekraczający prędkość, a właściciel odmówi podania danych kierowcy, nie tylko zapłaci karę, ale również straci dowód rejestracyjny swojego samochodu.

REKLAMA

Pijany senior uciekał przed policją po polach uprawnych. Auto dachowało

72-latek jechał bez zapiętych pasów, więc policja chciała zatrzymać go do kontroli. Rzucił się w pościg, który zakończył się dachowaniem. Okazało się, że jest pijany.

Otrzymałeś wiadomość ws. zaległych płatności w e-TOLL? KAS ostrzega przed oszustami

Krajowa Administracja Skarbowa w przesłanym we wtorek, 25 marca 2025 r. komunikacie prasowym ostrzega przed oszustami wysyłającymi fałszywe wiadomości w sprawie zaległych płatności w e-TOLL. Publikujemy przykładową fałszywą wiadomość.

Już nie tylko diesel czy benzyna. I nawet nie zawsze samochód. Jak Polacy wybierają środek transportu?

W dzisiejszych czasach wybór środka transportu to nie tylko decyzja między samochodem z silnikiem benzynowym a dieslem. Możliwości jest więcej, a kierowcy mają różne oczekiwania. Jak Polacy wybierają codzienny środek lokomocji?

KGP: 93 352 interwencji, 312 wypadków drogowych, 17 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 93 352 interwencji. Byli wzywani do 312 wypadków drogowych.

REKLAMA

Mandat za przeładowaną ciężarówkę, a zaniżona waga w CMR. Kto za to ponosi odpowiedzialność?

Przeładowanie pojazdu w transporcie drogowym to częsty problem, który może prowadzić do poważnych konsekwencji prawnych i finansowych, w tym mandatów nałożonych na przewoźnika. W sytuacjach, gdy błędne dane o wadze towaru zostały przekazane przez spedytora lub nadawcę towaru, pojawia się pytanie o podział odpowiedzialności między przewoźnika a spedytora czy nadawcę. Najczęściej problem dotyczy mandatów zagranicznych, dlatego kluczowe znaczenie w tej kwestii mają przepisy Konwencji o umowie międzynarodowego przewozu drogowego towarów (CMR).

Przestraszył się policjantów, więc uciekał samochodem, łamiąc przepisy

Nocy pościg ulicami Białegostoku zakończył się zatrzymaniem 32-letniego kierowcy. Mężczyzna najpierw przekroczył prędkość, a potem - zamiast zatrzymać się do kontroli - zaczął uciekać.

REKLAMA