REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Zielona Karta i polisa graniczna - kiedy będzie dodatkowym kosztem wakacji?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Wyjazd na wakacje autem - zielona karta
Wyjazd na wakacje autem - zielona karta
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

W wielu krajach Europy, sankcje za brak obowiązkowego OC są znacznie bardziej surowe niż kary nakładane przez Ubezpieczeniowy Fundusz Gwarancyjny. Koszty dla nieubezpieczonego kierowcy z Polski drastycznie rosną, jeżeli spowoduje on wypadek poza granicami naszego kraju. Dlatego przed rozpoczęciem wakacyjnych wojaży, warto poznać kilka ważnych faktów na temat honorowania polskiej polisy OC za granicą, Zielonej Karty oraz ubezpieczenia granicznego.

Polak wyjeżdżający do krajów UE nie potrzebuje już dodatkowych polis

REKLAMA

Przed 1 maja 2004 r. polski kierowca wyjeżdżający za granicę, zawsze potrzebował dodatkowego ubezpieczenia w formie Zielonej Karty. Tak zwany System Zielonej Karty obecnie obejmuje 46 krajów z Europy, Afryki i Azji. Jego państwa członkowskie zrzeszyły się, aby lepiej i sprawniej likwidować szkody komunikacyjne (na bazie krajowych polis OC). Część krajów z Systemu Zielonej Karty, dodatkowo podpisało tzw. Porozumienie Wielostronne. Dzięki wspomnianemu porozumieniu, możliwe jest wzajemne honorowanie krajowych ubezpieczeń OC (znajdź najtańsze ubezpieczenie OC z Ubea.pl), bez dodatkowego certyfikatu w formie Zielonej Karty. Polska przystąpiła do Porozumienia Wielostronnego w maju 2004 r. (wraz z akcesją do UE). Dlatego Polak jadący do krajów Unii Europejskiej i niektórych innych państw (np. Serbii, Norwegii oraz Szwajcarii), nie będzie potrzebował Zielonej Karty (patrz poniższa tabela). Dodatkowa polisa wciąż jest konieczna dla osób wjeżdżających na teren Turcji, Rosji, Mołdawii, Ukrainy i Białorusi oraz niektórych państw bałkańskich (Albanii, Macedonii, Czarnogóry, Bośni i Hercegowiny). 

REKLAMA

ZWRÓĆ UWAGĘ: Kraje Porozumienia Wielostronnego (m.in. państwa członkowskie Unii Europejskiej), wzajemnie honorują lokalne polisy OC. Dzięki temu, przed podróżą do innego kraju UE, polski kierowca nie musi wykupywać Zielonej Karty. 

Zielona Karta jest wydawana zgodnie z międzynarodowym wzorem. Jedną z części tego dokumentu (po rozerwaniu perforacji), trzeba oddać poszkodowanemu kierowcy z zagranicy. Większość krajowych ubezpieczycieli wydaje Zieloną Kartę za darmo albo po uiszczeniu symbolicznej opłaty. Jedyną niedogodnością jest konieczność wcześniejszego wnioskowania o potrzebny dokument. Zielona Karta potwierdza ochronę na okres wybrany przez klienta (od 15 dni do 1 roku).

ZWRÓĆ UWAGĘ: Zielona Karta często jest bezpłatnym dodatkiem do polisy wystawianej przez krajowego ubezpieczyciela. Niekiedy za taki certyfikat ubezpieczeniowy trzeba zapłacić niewielką kwotę (np. 5 zł). 

Zobacz też: Zielona karta dla kierowców - dokąd ją zabrać?

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Prezentacja kosztów i obowiązków związanych z posiadaniem ubezpieczenia granicznego lub Zielonej Karty

Kraje oraz terytoria, w których bez dodatkowych dokumentów jest honorowana polisa OC z Polski (brak obowiązku wykupywania Zielonej Karty lub polisy granicznej)

Andora

Holandia

Norwegia

Austria

Irlandia

Portugalia

Belgia

Islandia

Rumunia

Bułgaria

Lichtenstein

San Marino

Chorwacja

Litwa

Serbia

Cypr

Luksemburg

Słowacja

Czechy

Łotwa

Słowenia

Dania

Malta

Szwajcaria

Estonia

Monako

Szwecja

Finlandia

Niemcy

Węgry

Francja

Irlandia

Wielka Brytania

Gibraltar

Islandia

Włochy

Grecja

Lichtenstein

Wyspa Man/Wyspy Normandzkie

Hiszpania

Litwa

Wyspy Owcze

Kraje, w których od Polaka jest wymagane ubezpieczenie graniczne (jako alternatywa dla Zielonej Karty)

Nazwa kraju

Koszt ubezpieczenia

granicznego na 15 dni

Koszt ubezpieczenia

granicznego na 30 dni

Albania

49 euro

65 euro

Białoruś

17 euro

25 euro

Bośnia i Hercegowina

40 euro

75 euro

Czarnogóra

15 euro

28 euro

Maroko

57 euro

88 euro

Mołdawia

4,5 euro

7  euro

Macedonia

50 euro

70 euro

Rosja

43 euro

65 euro

Turcja

42 euro

44 euro

Ukraina

9,2 euro

12 euro

Kraje, w których od Polaka zawsze jest wymagane ubezpieczenie graniczne

Kosowo

30 euro

41 euro

Źródło: opracowanie własne na podstawie danych PBUK

Polisa graniczna to awaryjne i znacznie bardziej kosztowne rozwiązanie

Nie wszyscy kierowcy wybierający się do kraju, w którym potrzebna jest Zielona Karta, pamiętają o obowiązku posiadania dodatkowego dokumentu. Jeżeli wystąpi taka sytuacja, to polski kierowca może kontynuować podróż po wykupieniu specjalnej polisy granicznej (np. na 15 dni lub 30 dni). Polskie Biuro Ubezpieczycieli Komunikacyjnych podaje informacje na temat cen takich polis (patrz powyższa tabela). Za ubezpieczenie graniczne stosunkowo niewiele zapłacą kierowcy wyjeżdzający na Ukrainę (9,2 euro/15 dni ochrony).

Zobacz też: Karę za brak OC można umorzyć lub rozłożyć na raty

REKLAMA

Ubezpieczenie zastępujące Zieloną Kartę, będzie znacznie droższe np. w Albanii (49 euro za 15 dni ochrony) i Rosji (43 euro za 15 dni). Kierowca przejeżdżający przez kilka krajów (np. Białoruś i Rosję), niestety będzie musiał wykupić więcej niż jedną polisę graniczną. Warto zwrócić uwagę, że takie ubezpieczenia zawsze są wymagane przy wjeździe do Kosowa (30 euro - 15 dni, 41 euro - 30 dni).

ZWRÓĆ UWAGĘ: Polisa graniczna jest drogą alternatywą dla Zielonej Karty. Ubezpieczenie wykupowane na granicy, może kosztować nawet 40 euro - 50 euro. Taka polisa niestety obowiązuje tylko na obszarze jednego kraju.

Źródło:  Porównywarka OC

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Wakacje 2025. Czerwiec i sierpień to najtragiczniejsze miesiące na drogach – sprawdź dlaczego

Latem rośnie liczba wypadków drogowych. Jazda na zderzaku, zajeżdżanie drogi i pośpiech to wciąż najczęstsze błędy kierowców. Kampania społeczna "Nie zderzakuj. Posłuchaj. Jedź bezpiecznie" przypomina, jak ich unikać i dlaczego warto jeździć z głową.

KGP: 121 594 interwencji, 527 wypadków drogowych, 28 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 121 594 interwencji. Byli wzywani do 527 wypadków drogowych.

Badanie techniczne pojazdu w 2025 roku – nowe kary, podwyżki i zmiany. Sprawdź, co się zmieni

Rząd szykuje rewolucję w badaniach technicznych pojazdów. Choć ceny formalnie się nie zmieniły, kierowcy muszą liczyć się z dodatkowymi kosztami: za spóźnienie zapłacisz nawet trzykrotność standardowej stawki, a diagnosta może elektronicznie zatrzymać Ci dowód rejestracyjny. Na horyzoncie natomiast pojawiają się wysokie podwyżki cen badań technicznych. Sprawdzamy, ile kosztuje przegląd techniczny w 2025 roku i jakie zmiany są planowane.

Auto dla seniora: hybryda czy benzyna? Sprawdź, jak zaoszczędzić nawet 35 tys. zł

Samochody hybrydowe reklamowane są jako oszczędne, ciche i przyjazne środowisku. Wydają się idealne dla kierowców 50+, którzy szukają wygodnego i ekonomicznego auta na co dzień. Ale uwaga: mimo niższej akcyzy i korzyści dla producentów, to klient – często senior – musi dopłacić nawet 10 tysięcy złotych. Sprawdzamy, na co zwrócić uwagę przed zakupem.

REKLAMA

Uwaga! Zaoszczędź nawet 1000 zł na paliwie rocznie – wystarczy 1 klik w Google Maps

Czy wiesz, że możesz oszczędzać paliwo bez zmiany stylu jazdy, samochodu ani stacji benzynowej? Wystarczy jedno kliknięcie w aplikacji Google Maps. Tryb oszczędzania paliwa, czyli tzw. eco routing, to niedoceniana funkcja, która w Polsce działa już od dłuższego czasu. Dzięki niej możesz zmniejszyć zużycie paliwa nawet o 7%, co w praktyce oznacza nawet 1000 zł rocznie mniej za tankowanie.

Gigantyczne kary dla firm przewozowych podczas kontroli granicznych. Jak ich uniknąć

Kontrole na granicach mają Niemcy, Włochy, Austria, Holandia czy Szwecja. Państwa te przywróciły je głównie z obawy przed nielegalną imigracją. Co sprawdza się na granicach? Co trzeba wiedzieć, aby nie narazić się na gigantyczne kary? Najbardziej zagrożeni są przewoźnicy.

Drogie OC? Będzie jeszcze drożej. Nawet 1000 zł za polisę

Składki OC w 2025 roku nadal rosną, a to dopiero początek. Wzrost kosztów napraw, inflacja oraz większa liczba szkód sprawiają, że kierowcy muszą liczyć się z kolejnymi podwyżkami. Sprawdź, kto zapłaci najwięcej i jak ograniczyć koszt obowiązkowego ubezpieczenia.

Bat na pijanych kierowców! 2500 zł mandatu i przepadek auta za jazdę po alkoholu

Chociaż nowe przepisy działają od marca 2024 roku, nadal wielu kierowców ryzykuje jazdę pod wpływem alkoholu. To poważny błąd – w 2025 roku sądy nie mają litości. Wystarczy 1,5 promila, by stracić samochód albo zapłacić jego równowartość. Dowiedz się, co grozi za jazdę po alkoholu w 2025 roku, w tym mandat w wysokości co najmniej 2500 zł i wieloletni zakaz prowadzenia pojazdów. Sprawdź, jak nowe przepisy uderzają w nietrzeźwych kierowców.

REKLAMA

Samochód elektryczny: czy jest sposób na wydłużenie żywotności baterii takiego auta

Sceptycy elektromobilności często wskazują na ograniczony zasięg aut elektrycznych oraz obawy dotyczące trwałości ich akumulatorów. Kluczową rolę w dobrym funkcjonowaniu baterii odgrywa sposób, w jaki kierowcy użytkują swoje pojazdy.

Zielony Ład w transporcie drogowym. Komisja Europejska podtrzymuje nierealne warunki. Biopaliwa nie są "zielone"? Clean Industrial Deal czy Green Industrial Fail?

Transformacja komercyjnego transportu drogowego stała się jednym z najważniejszych wyzwań Europejskiego Zielonego Ładu. Choć elektromobilność pozostaje jednym z filarów unijnej strategii klimatycznej w ramach pakietu Clean Industrial Deal, w kontekście transportu ciężkiego skala wyzwań jest ogromna. Barierą są nie tylko koszty pojazdów i brak megawatowej infrastruktury do ładowania, ale także kwestia dostępności energii odnawialnej. Dlatego też podczas międzynarodowego Kongresu Paliwowego 2025, zorganizowanego przez POPHiN pod koniec marca w Warszawie, przedstawiciele branży, w tym Grupa Eurowag, apelowali o większy pragmatyzm i elastyczność opartą na zasadzie neutralności technologicznej.

REKLAMA