REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Zielona Karta i polisa graniczna - kiedy będzie dodatkowym kosztem wakacji?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Wyjazd na wakacje autem - zielona karta
Wyjazd na wakacje autem - zielona karta
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

W wielu krajach Europy, sankcje za brak obowiązkowego OC są znacznie bardziej surowe niż kary nakładane przez Ubezpieczeniowy Fundusz Gwarancyjny. Koszty dla nieubezpieczonego kierowcy z Polski drastycznie rosną, jeżeli spowoduje on wypadek poza granicami naszego kraju. Dlatego przed rozpoczęciem wakacyjnych wojaży, warto poznać kilka ważnych faktów na temat honorowania polskiej polisy OC za granicą, Zielonej Karty oraz ubezpieczenia granicznego.

Polak wyjeżdżający do krajów UE nie potrzebuje już dodatkowych polis

Przed 1 maja 2004 r. polski kierowca wyjeżdżający za granicę, zawsze potrzebował dodatkowego ubezpieczenia w formie Zielonej Karty. Tak zwany System Zielonej Karty obecnie obejmuje 46 krajów z Europy, Afryki i Azji. Jego państwa członkowskie zrzeszyły się, aby lepiej i sprawniej likwidować szkody komunikacyjne (na bazie krajowych polis OC). Część krajów z Systemu Zielonej Karty, dodatkowo podpisało tzw. Porozumienie Wielostronne. Dzięki wspomnianemu porozumieniu, możliwe jest wzajemne honorowanie krajowych ubezpieczeń OC (znajdź najtańsze ubezpieczenie OC z Ubea.pl), bez dodatkowego certyfikatu w formie Zielonej Karty. Polska przystąpiła do Porozumienia Wielostronnego w maju 2004 r. (wraz z akcesją do UE). Dlatego Polak jadący do krajów Unii Europejskiej i niektórych innych państw (np. Serbii, Norwegii oraz Szwajcarii), nie będzie potrzebował Zielonej Karty (patrz poniższa tabela). Dodatkowa polisa wciąż jest konieczna dla osób wjeżdżających na teren Turcji, Rosji, Mołdawii, Ukrainy i Białorusi oraz niektórych państw bałkańskich (Albanii, Macedonii, Czarnogóry, Bośni i Hercegowiny). 

REKLAMA

REKLAMA

ZWRÓĆ UWAGĘ: Kraje Porozumienia Wielostronnego (m.in. państwa członkowskie Unii Europejskiej), wzajemnie honorują lokalne polisy OC. Dzięki temu, przed podróżą do innego kraju UE, polski kierowca nie musi wykupywać Zielonej Karty. 

Zielona Karta jest wydawana zgodnie z międzynarodowym wzorem. Jedną z części tego dokumentu (po rozerwaniu perforacji), trzeba oddać poszkodowanemu kierowcy z zagranicy. Większość krajowych ubezpieczycieli wydaje Zieloną Kartę za darmo albo po uiszczeniu symbolicznej opłaty. Jedyną niedogodnością jest konieczność wcześniejszego wnioskowania o potrzebny dokument. Zielona Karta potwierdza ochronę na okres wybrany przez klienta (od 15 dni do 1 roku).

ZWRÓĆ UWAGĘ: Zielona Karta często jest bezpłatnym dodatkiem do polisy wystawianej przez krajowego ubezpieczyciela. Niekiedy za taki certyfikat ubezpieczeniowy trzeba zapłacić niewielką kwotę (np. 5 zł). 

REKLAMA

Zobacz też: Zielona karta dla kierowców - dokąd ją zabrać?

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Prezentacja kosztów i obowiązków związanych z posiadaniem ubezpieczenia granicznego lub Zielonej Karty

Kraje oraz terytoria, w których bez dodatkowych dokumentów jest honorowana polisa OC z Polski (brak obowiązku wykupywania Zielonej Karty lub polisy granicznej)

Andora

Holandia

Norwegia

Austria

Irlandia

Portugalia

Belgia

Islandia

Rumunia

Bułgaria

Lichtenstein

San Marino

Chorwacja

Litwa

Serbia

Cypr

Luksemburg

Słowacja

Czechy

Łotwa

Słowenia

Dania

Malta

Szwajcaria

Estonia

Monako

Szwecja

Finlandia

Niemcy

Węgry

Francja

Irlandia

Wielka Brytania

Gibraltar

Islandia

Włochy

Grecja

Lichtenstein

Wyspa Man/Wyspy Normandzkie

Hiszpania

Litwa

Wyspy Owcze

Kraje, w których od Polaka jest wymagane ubezpieczenie graniczne (jako alternatywa dla Zielonej Karty)

Nazwa kraju

Koszt ubezpieczenia

granicznego na 15 dni

Koszt ubezpieczenia

granicznego na 30 dni

Albania

49 euro

65 euro

Białoruś

17 euro

25 euro

Bośnia i Hercegowina

40 euro

75 euro

Czarnogóra

15 euro

28 euro

Maroko

57 euro

88 euro

Mołdawia

4,5 euro

7  euro

Macedonia

50 euro

70 euro

Rosja

43 euro

65 euro

Turcja

42 euro

44 euro

Ukraina

9,2 euro

12 euro

Kraje, w których od Polaka zawsze jest wymagane ubezpieczenie graniczne

Kosowo

30 euro

41 euro

Źródło: opracowanie własne na podstawie danych PBUK

Polisa graniczna to awaryjne i znacznie bardziej kosztowne rozwiązanie

Nie wszyscy kierowcy wybierający się do kraju, w którym potrzebna jest Zielona Karta, pamiętają o obowiązku posiadania dodatkowego dokumentu. Jeżeli wystąpi taka sytuacja, to polski kierowca może kontynuować podróż po wykupieniu specjalnej polisy granicznej (np. na 15 dni lub 30 dni). Polskie Biuro Ubezpieczycieli Komunikacyjnych podaje informacje na temat cen takich polis (patrz powyższa tabela). Za ubezpieczenie graniczne stosunkowo niewiele zapłacą kierowcy wyjeżdzający na Ukrainę (9,2 euro/15 dni ochrony).

Zobacz też: Karę za brak OC można umorzyć lub rozłożyć na raty

Ubezpieczenie zastępujące Zieloną Kartę, będzie znacznie droższe np. w Albanii (49 euro za 15 dni ochrony) i Rosji (43 euro za 15 dni). Kierowca przejeżdżający przez kilka krajów (np. Białoruś i Rosję), niestety będzie musiał wykupić więcej niż jedną polisę graniczną. Warto zwrócić uwagę, że takie ubezpieczenia zawsze są wymagane przy wjeździe do Kosowa (30 euro - 15 dni, 41 euro - 30 dni).

ZWRÓĆ UWAGĘ: Polisa graniczna jest drogą alternatywą dla Zielonej Karty. Ubezpieczenie wykupowane na granicy, może kosztować nawet 40 euro - 50 euro. Taka polisa niestety obowiązuje tylko na obszarze jednego kraju.

Źródło:  Porównywarka OC

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Przyszłość elektromobilności w Polsce – chińskie marki, auta poflotowe i konieczność dopłat do używanych elektryków

Polska elektromobilność rozwija się w tle dominacji rynku wtórnego. Choć obecność aut elektrycznych z drugiej ręki jest dziś w naszym kraju marginalna, sytuacja może się zmienić dzięki napływowi pojazdów z Europy Zachodniej i rosnącej obecności marek chińskich – nowoczesne systemy zasilania, konkurencyjne ceny i warunki gwarancji zwiększają ich atrakcyjność. Niezbędne jest też rozszerzenie programu dopłat do aut elektrycznych na pojazdy używane, co mogłoby przyspieszyć transformację rynku i zwiększyć dostępność elektryków dla szerszej grupy nabywców.

Amortyzacja samochodu a podatki – jak przedsiębiorca może skorzystać?

Zakup samochodu firmowego to nie tylko kwestia wygody i prestiżu, ale przede wszystkim decyzja finansowa, która ma bezpośredni wpływ na podatki. Amortyzacja pojazdu pozwala przedsiębiorcy na stopniowe rozliczanie kosztów związanych z jego nabyciem. Warto wiedzieć, jakie zasady obowiązują przy samochodach osobowych i dostawczych, ponieważ różnice mogą być znaczące.

KGP: 98 115 interwencji, 398 wypadków drogowych, 26 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 98 115 interwencji. Byli wzywani do 398 wypadków drogowych.

Jazda rowerem po chodniku – czy jest dopuszczalna i w jakich sytuacjach?

Jazda rowerem staje się coraz bardziej popularna. Dostępne na rynku nowoczesne modele dodatkowo zachęcają do korzystania z tego środka transportu. Warto zatem znać kilka ważnych zasad ruchu drogowego dotyczącego rowerzystów.

REKLAMA

Dłuższe kontrole drogowe do 56 dni wstecz - większe ryzyko wykrycia naruszenia przepisów przez kierowcę i przewoźnika

Wydłużone kontrole drogowe z 28 do 56 dni wstecz zwiększają prawdopodobieństwo wykrycia naruszeń przepisów przez kierowcę i przewoźnika. Inspekcja może teraz dokładniej badać rekompensaty za skrócone odpoczynki. Problemem jest też brak pamięci na kartach kierowców.

Dziecko w kasku podczas jazdy e-hulajnogą. Co wiemy o planowanych zmianach?

Rząd przyjął projekt nowelizacji Prawa o ruchu drogowym. Zakłada on m.in. wprowadzenie ustawowego obowiązku noszenia kasku podczas jazdy rowerem czy hulajnogą elektryczną przez dzieci do 16 lat.

Prawo jazdy od 17 lat, obowiązkowe kaski i surowsze kary. Sprawdź, co zmienia się w przepisach drogowych od 2026 r.

2 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy – Prawo o ruchu drogowym oraz kilku innych aktów prawnych. Nowe regulacje mają zwiększyć bezpieczeństwo, ograniczyć wypadki z udziałem dzieci i przygotować młodzież do odpowiedzialnego udziału w ruchu drogowym. Zobacz, co się zmieni, kiedy przepisy wejdą w życie i kogo obejmą.

Ważne zmiany w Prawie o ruchu drogowym od 2026 roku. Rząd przyjął projekt nowelizacji

Na posiedzeniu w dniu 2 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy - Prawo o ruchu drogowym oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Infrastruktury. Projekt ma na celu zwiększenie bezpieczeństwa na drogach. Kierowca, który będzie prowadził pomimo zatrzymania mu prawa jazdy, będzie karany cofnięciem uprawnień do kierowania pojazdem. Ponadto, dzieci do 16. roku życia – m.in. podczas jazdy rowerem czy hulajnogą elektryczną – będą musiały używać kasków. Nowe przepisy zwiększą także mobilność osób młodych – prawo jazdy kategorii B będzie można otrzymać po skończeniu 17 lat (z ograniczeniami).

REKLAMA

Ruszyła akcja policji Bezpieczna droga do szkoły. Zero taryfy ulgowej

Już od 1 września 2025 r. policja prowadzi ogólnopolską akcję Bezpieczna droga do szkoły. Tylko w wakacje funkcjonariusze przeprowadzili 15 626 kontroli infrastruktury przy placówkach oświatowych, a teraz ruszają z intensywnymi patrolami. Obowiązuje zero taryfy ulgowej: kontrolowana będzie prędkość, przewożenie dzieci i zachowanie kierowców. To moment, by naprawdę zadbać o bezpieczeństwo naszych dzieci.

KGP: 115 485 interwencji, 455 wypadków drogowych, 35 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 115 485 interwencji. Byli wzywani do 455 wypadków drogowych.

REKLAMA