REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Wyjazd na ferie zimowe za granicę - przepisy dotyczące obowiązkowego wyposażenia auta

zima, odśnieżanie Fot. Fotolia
zima, odśnieżanie Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Przepisy dotyczące obowiązkowego wyposażenia auta wyraźnie różnią się od siebie w zależności od kraju na terenie którego obowiązują. Co warto wiedzieć przed zagraniczną podróżą?

Czy udając się na Słowację, powinniśmy mieć w samochodzie zapasowy komplet żarówek? Czy zimą we Włoszech lub Francji nasz samochód może jeździć na oponach całorocznych? Dlaczego w Austrii grozi nam mandat za brak łańcuchów śniegowych, nawet jeśli je posiadamy? Wraz z Feu Vert rozwiewamy wątpliwości i przygotowujemy do wyjazdu na ferie.

REKLAMA

REKLAMA

Wybierając się samochodem na zimowy wypoczynek do takich regionów, jak Austria, Włochy czy Francja, należy pamiętać o kilku istotnych kwestiach związanych nie tylko z obowiązkowym wyposażeniem pojazdu, lecz także z odpowiednim przewożeniem sprzętu narciarskiego.

Obowiązkowe wyposażenie samochodu

Takie sprawy jak konieczne wyposażenie pojazdu oraz możliwość jazdy na oponach całorocznych często przysparzają problemów podczas zagranicznych wyjazdów samochodowych na zimowy wypoczynek. Pierwsze pytania dotyczą obowiązkowego wyposażenia pojazdu w krajach, do których się udajemy. Na Słowacji wymagane są na przykład zapasowe żarówki, apteczka czy lina holownicza, ale policja nie ma prawa nas karać ich brak.

Warto bowiem pamiętać, że na mocy Konwencji wiedeńskiej o ruchu drogowym wyposażenie pojazdu za granicą powinno być zgodne z tym wymaganym w kraju rejestracji pojazdu. Policja danego państwa nie może nałożyć mandatu na kierowców aut zagranicznych, których wyposażenie jest niezgodne z przepisami obowiązującymi w danym kraju. Z pewnością warto jednak wozić w samochodzie apteczkę oraz kamizelkę dla każdego z pasażerów, ponieważ racje Konwencji wiedeńskiej trudno będzie nam wyłożyć policjantom w obcym języku.

REKLAMA

A co z oponami? We wszystkich krajach cieszących się popularnością jako zimowe destynacje obowiązuje nakaz posiadania opon zimowych.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

 - Mało kto wie, że przepisy (np. w Austrii, Niemczech czy we Włoszech) dopuszczają jazdę na oponach całorocznych, o ile posiadają one oznaczenie M+S oraz 3PMSF, czyli płatka śniegu wpisanego w symbol trzech górskich szczytów. Oznacza,, że opony przystosowane są do jazdy w trudnych warunkach zimowych – wyjaśnia ekspert z warszawskiego serwisu Feu Vert.

Jakie łańcuchy – czy tylko z certyfikatami?

W wielu górskich regionach Włoch czy Austrii napotkamy drogi, na których mamy obowiązek poruszania się na łańcuchach śniegowych (założonych przynajmniej na koła napędowe), kiedy nawierzchnia pokryta jest śniegiem (lub podczas opadów śniegu). Obowiązek jazdy w łańcuchach często egzekwują służby drogowe. Bywa, że na niektóre odcinki dróg są wpuszczane jedynie samochody z założonymi łańcuchami śniegowymi na kołach. Tłumaczenie o napędzie na wszystkie koła nie przekona funkcjonariuszy, a ci mogą nałożyć mandat za brak łańcuchów na kołach lub w pojeździe. Łańcuchy powinny się znaleźć obowiązkowo na wyposażeniu naszego samochodu. Ale… nie mogą być to „pierwsze lepsze” łańcuchy. W Austrii dopuszczalne są tylko te z atestem TÜV lub Ö-Norm (oznacza to, że niedozwolone jest stosowanie tzw. skarpet śniegowych, czyli łańcuchów tekstylnych).

Odpowiedzialne przewożenie bagażu autem

Przepisy nie zabraniają przewożenia nart czy desek snowboardowych we wnętrzu pojazdu, musimy jednak pamiętać o ich odpowiednim unieruchomieniu. Testy zderzeniowe przeprowadzone kilka lat temu przez niemiecki automobilklub ADAC dowiodły, że nieprawidłowo przewożone we wnętrzu samochodu narty albo buty narciarskie w czasie nawet niegroźnej stłuczki (przy prędkości około 40 km/h) mogą się przyczynić do poważnych obrażeń pasażerów.

Pamiętaj, że narty najlepiej przewozić w przeznaczonym do tego pokrowcu lub zaopatrzyć się w boks dachowy bądź proste w montażu i wygodne w obsłudze dachowe uchwyty na narty. Warto w nie zainwestować, nawet jeśli będziemy korzystać z tego elementu tylko raz na rok. Oszczędzamy miejsce w samochodzie i chronimy wnętrze przez uszkodzeniem ostrymi krawędziami.

Źródło: materiały prasowe FeuVert

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Yanosik z rekordowymi wynikami. Spółka zwiększa przychody i zapowiada ekspansję zagraniczną w 2026 roku

Yanosik zakończy 2025 rok z wyższymi przychodami niż w rekordowym 2024 r., zapowiada prezes Adam Tychmanowicz. Po trzech kwartałach spółka osiągnęła 44,2 mln zł przychodów i niemal podwoiła zysk netto. Rośnie liczba użytkowników aplikacji, a spółka rozwija marketplace, urządzenia Yanbox i usługi telemetryczne. W 2026 roku Yanosik planuje śmielsze wejście na rynki zagraniczne.

ARiMR: od 1 grudnia 2025 r. można składać wnioski o 3 tys. zł na wymianę tachografów. Decyduje kolejność zgłoszeń

ARiMR: od 1 grudnia 2025 r. można składać wnioski o 3 tys. zł na wymianę tachografów. To pomoc de minimis finansowana z KPO. Przyjmowanie wniosków rozpocznie się o godz. 10:00. Do kiedy można je składać? Nie warto jednak czekać, ponieważ o przyznaniu pomocy decyduje kolejność zgłoszeń.

Tymczasowe tablice rejestracyjne – jak je wyrobić, ile kosztują i kiedy są potrzebne?

Tymczasowe tablice rejestracyjne, popularne czerwone blachy, coraz częściej ratują kierowców w sytuacjach, gdy samochód nie może jeszcze dostać stałych numerów. Potrzebujesz ich do przejazdu na przegląd, po zgubieniu tablic albo po zakupie auta z zagranicy. Wyjaśniamy, jak je wyrobić, ile zapłacisz i w jakich sytuacjach warto z nich skorzystać, żeby uniknąć mandatu.

Warszawa wprowadza nowe zasady w komunikacji miejskiej. Koniec leżenia na siedzeniach i blokowania miejsc

Warszawa zaostrza zasady w komunikacji miejskiej. Koniec z zajmowaniem kilku miejsc naraz, kładzeniem się na siedzeniach i traktowaniem fotela obok jak półki na plecak. Rada Miasta wprowadza nowe przepisy, a kontrolerzy dostaną realne narzędzia do reagowania na takie zachowania. Pasażer, który zablokuje miejsce lub podróżuje w pozycji półleżącej, może zostać wyproszony z pojazdu.

REKLAMA

Jak przygotować samochód na zimę: sprawdzone porady na śnieg, mróz i sól na drogach

Zima to najtrudniejszy czas dla samochodu: niskie temperatury, śliskie drogi, wszechobecna sól i błoto pośniegowe przyspieszają zużycie podzespołów i sprzyjają awariom. Odpowiednie przygotowanie auta do jazdy zimą znacząco zwiększa bezpieczeństwo i komfort oraz pozwala uniknąć kosztownych napraw. Sprawdź, o co zadbać, zanim spadnie pierwszy śnieg.

Tankujesz na zapas? Przekroczenie tego limitu to proszenie się o 2000 zł mandatu

Okresowe prognozy o wzrostach cen paliw dyktowane sytuacją na rynkach paliwowych lub kuszące promocje na stacjach skłaniają kierowców do robienia zapasów. Napełnianie kanistrów i przewożenie ich w bagażniku to powszechna praktyka, jednak wielu z nas zapomina, że benzyna i olej napędowy to towary niebezpieczne. Ich transport regulują surowe przepisy, a niewiedza w tym zakresie nie zwalnia z odpowiedzialności. Przekroczenie dozwolonych limitów lub użycie niewłaściwych pojemników może skończyć się karą finansową, która wielokrotnie przewyższy oszczędności wynikające z taniego tankowania.

Sebastian M. robił chip tuning. Właściciele firmy zwiększającej osiągi jego samochodu zeznawali przed sądem

Sebastiana M. spowodował wypadek 16 września 2023 r. na autostradzie A1. Zginęła 3-osobowa rodzina. W jego bmw 850i o ok. 20 procent zwiększono moc silnika oraz dezaktywowano organicznie maksymalnej prędkości. Auto jechało co najmniej 315 km/h.

Ta inicjatywa UE otwiera drogę lekkim autom miejskim w cenie do 15-20 tys. Euro. Zmiany w kategorii L6e i zasada 3E

Jesień 2025 roku zapisze się w historii europejskiej motoryzacji jako moment zwrotny. Przez lata nasze miasta stawały się coraz bardziej zatłoczone, a samochody, którymi się po nich poruszamy – coraz większe, cięższe i droższe. Dziś jednak, patrząc na ostatnie sygnały płynące z Brukseli, w tym nową inicjatywę „Small Affordable Cars” ogłoszoną przez przewodniczącą Ursulę von der Leyen oraz trwające prace w Komisji Petycji PE, możemy powiedzieć głośno: idzie nowe. Europa wreszcie dostrzegła potencjał, o którym w Electroride mówimy od dawna. Nadchodzi czas lekkich pojazdów elektrycznych.

REKLAMA

KGP: 109 588 interwencji, 367 wypadków drogowych, 20 ofiar śmiertelnych [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 109 588 interwencji. Byli wzywani do 367 wypadków drogowych.

Pomarańczowe koperty zaskoczyły kierowców. Kto może na nich parkować, a kto dostanie 300 zł mandatu?

W Polsce pojawił się nowy rodzaj oznakowania parkingów, to pomarańczowe koperty. W pierwszych dniach ich funkcjonowania kierowcy masowo pytali, co właściwie oznaczają, dla kogo są przeznaczone i czy można zostawić na nich auto bez ryzyka mandatu. Okazuje się, że parkowanie na nich nie jest dla wszystkich, a zasady są wyjątkowo rygorystyczne. Miejsce może zająć tylko wąska grupa kierowców, a pozostali ryzykują mandatem nawet do 300 zł. Gdzie dokładnie się pojawiły i kogo obowiązują?

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA