REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czy ceny OC w 2017 r. będą rosnąć?

Czy ceny OC w 2017 r. będą rosnąć?
Czy ceny OC w 2017 r. będą rosnąć?

REKLAMA

REKLAMA

W 2017 r. towarzystwa ubezpieczeniowe będą starały się przywrócić rentowność obowiązkowych polis dla kierowców. W związku z tym, przesądzone są kolejne szybkie podwyżki składek za OC.

Ubezpieczycielom nie pomógł nawet wzrost zebranej składki o 40% …

Wielu analityków z ciekawością oczekiwało na dane Polskiej Izby Ubezpieczeń (PIU) dotyczące sprzedaży komunikacyjnych polis OC w całym 2016 r. Informacje z pierwszych trzech kwartałów minionego roku, na pewno nie nastrajały optymistycznie. „Po niedawnej publikacji statystyk PIU okazało się, że polisy OC dla kierowców w 2016 r. wygenerowały stratę zbliżoną do 1 mld zł. Podobny wynik odnotowano również dla 2015 r.” - zaznacza Paweł Kuczyński, prezes porównywarki ubezpieczeń Ubea.pl.

REKLAMA

REKLAMA

Zobacz też: Ubezpieczenie na opony – o co w tym chodzi?

W 2015 r. oraz 2016 r. strata techniczna ze sprzedaży obowiązkowych polis OC dla kierowców była zbliżona i wyniosła około 1 mld zł

Strata techniczna ze sprzedaży OC byłaby znacznie większa niż 1 mld zł, gdyby ubezpieczyciele nie wprowadzili ubiegłorocznych podwyżek (patrz poniższa tabela). Dane Polskiej Izby Ubezpieczeń wskazują, że kwota zebrana od kierowców objętych OC, wzrosła o 39% (ok. 3,27 mld zł) w stosunku do 2015 r. Warto pamiętać, że ten wynik oprócz ubezpieczeń sprzedawanych konsumentom (osobom nieprowadzącym działalności gospodarczej), uwzględnia również OC dla firmowych samochodów. Jeżeli obliczymy średnią składkę przypisaną brutto w przeliczeniu na nową polisę OC, to okaże się, że wspomniana wartość wzrosła o 28%. Taki wynik uwzględnia dane z całego roku. Różnica średniej składki pomiędzy I kw. 2016 r. i IV kw. 2016 r. była znacznie większa.

REKLAMA

Średnioroczny wzrost składki dla nowej polisy OC, według danych KNF-u wyniósł 28% (dane za okres: styczeń 2016 r. - grudzień 2016 r.).

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz też: Liczba punktów karnych wpłynie na wysokość składki OC

Analizowanym zmianom po stronie zebranych składek, towarzyszył wzrost wartości odszkodowań i świadczeń wypłaconych z OC o około 1 mld zł (2015 r. - 6,98 mld zł, 2016 r. - 7,98 mld zł). W świetle tych danych, utrzymanie się straty technicznej na poziomie z 2015 r. może wydawać się dziwne, bo ubezpieczyciele zebrali składki większe o 3,27 mld zł. Wytłumaczeniem straty z 2016 r. jest m.in. podatek bankowy i konieczność stworzenia znacznie wyższych rezerw na przyszłe wypłaty. „Ubezpieczyciele muszą się dodatkowo zabezpieczyć, bo suma wypłat z OC wcześniej wzrosła o 23,5% (2015 r.) oraz 14,3% (2016 r.). Zwiększenie sumy tegorocznych świadczeń dla osób i firm poszkodowanych w wypadkach drogowych, niestety wydaje się przesądzone” - tłumaczy Paweł Kuczyński, prezes porównywarki ubezpieczeń Ubea.pl.

Szybkie wzrosty wartości świadczeń wypłacanych z OC, zmuszają ubezpieczycieli do zawiązywania coraz większych rezerw

Zmiany w podatku VAT dodatkowo przyspieszą tegoroczne podwyżki

Wynik techniczny ze sprzedaży polis OC w 2016 r. wskazuje, że przez kolejne kilkanaście miesięcy ubezpieczyciele nie będą mieli powodów do zmniejszenie tempa podwyżek. „Analiza składek oferowanych przez zakłady ubezpieczeń potwierdza, że na początku 2017 r. koszty polis OC rosły podobnie jak w IV kw. 2016 r.” - informuje Andrzej Prajsnar, ekspert porównywarki ubezpieczeń Ubea.pl.

Warto zdawać sobie sprawę, że niedawna zmiana przepisów podatkowych dodatkowo przyspieszy podwyżki składek w obowiązkowym ubezpieczeniu OC dla kierowców. Zgodnie z ubiegłorocznym wyrokiem Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej i znowelizowaną ustawą o VAT, firmy świadczące ubezpieczycielom tzw. usługi pomocnicze (np. w zakresie likwidacji szkód lub obsługi call center), będą musiały doliczyć do swojego wynagrodzenia podatek na poziomie 23% (stawka do 30 czerwca 2017 r. to 0%). Ta konieczność uwzględniania VAT-u od 1 lipca 2017 r. oznacza, że koszt wielu usług dla ubezpieczycieli realnie wzrośnie o 23%. Zakłady ubezpieczeń nie będą mogły sobie skompensować tego wzrostu w ramach „vatowskich” rozliczeń z fiskusem.

Zobacz też: Od czego zależy cena ubezpieczenia OC?

Od 1 lipca 2017 r. niektóre usługi kupowane przez ubezpieczycieli, zostaną obciążone podatkiem VAT o stawce 23% (obecna stawka wynosi 0%). Ta zmiana wpłynie na składki polis OC.

Opisywana likwidacja zwolnienia z VAT-u za usługi pomocnicze dla ubezpieczycieli, niestety zostanie dokonana w niefortunnym czasie. „W obecnych warunkach można mieć pewność, że wzrost kosztów wielu usług nabywanych przez ubezpieczycieli, zostanie doliczony do składki nowych polis dla kierowców. Jeżeli uwzględnimy ten dodatkowy czynnik, to wydaje się możliwe, że podwyżki składek OC w 2017 r. mogą być jeszcze większe niż ubiegłoroczne” - podsumowuje Paweł Kuczyński, prezes porównywarki ubezpieczeniowej Ubea.pl.

Źródło: porównywarka ubezpieczeń Ubea.pl

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Drożeją opłaty za autostrady w Europie od 2026 r. Najgorsze dla polskich przewoźników są wzrosty opłat w Czechach i Niemczech

Drożeją opłaty za autostrady w Europie od 2026 r. Najgorsze dla polskich przewoźników są wzrosty opłat w Czechach i Niemczech

Serwis z Grupy Infor.pl numerem 1 w Polsce. Auto.dziennik.pl to absolutny lider motoryzacji w listopadzie 2025

Jesteśmy dumni, że portal z grupy Infor.pl przyciągnął tylu czytelników. Serwis auto.dziennik.pl okazał się w listopadzie 2025 roku najczęściej odwiedzanym portalem motoryzacyjnym w Polsce – wynika z najświeższych danych Gemius Mediapanel. Witryna przyciągnęła 4,06 mln realnych użytkowników, pewnie obejmując pierwsze miejsce w kategorii „Motoryzacja”. Gratulujemy!

Masz takie prawo jazdy? Za chwilę stanie się nieważne. Dokumenty z lat 1999–2001 tracą ważność błyskawicznie

Setki tysięcy kierowców właśnie dowiaduje się, że ich plastikowe prawa jazdy przestaną być ważne wcześniej, niż myśleli. Czas na wymianę jest wyjątkowo krótki, mowa o tygodniach, a nie miesiącach. Najbardziej zagrożone są konkretne roczniki, które lada chwila stracą możliwość legalnej jazdy.

Przepisy o wydawaniu kart do tachografów będą uproszczone. Trwają prace. Zmiany wejdą w życie w 2026 r.

Przepisy o wydawaniu kart do tachografów będą uproszczone. Trwają prace nad projektem ustawy o tachografach, który ma uprościć przepisy trybu wydawania, przedłużania lub wymiany kart do tachografów. Zmiany wejdą w życie w 2026 r.

REKLAMA

Koniec z kolejkami w urzędach? Prezydent podpisał ustawę, która zmienia życie milionom kierowców

Prezydent RP podpisał 1 grudnia 2025 r. nowelizację prawa o ruchu drogowym, która wprowadza długo wyczekiwane zmiany w rejestracji pojazdów. Kierowcy wreszcie będą mogli załatwić wiele formalności przez Internet, bez stania w kolejkach do okienek w wydziałach komunikacji. Nowe przepisy eliminują zbędną biurokrację i oszczędzają czas właścicieli samochodów. Sprawdź, co dokładnie się zmienia i kiedy nowe regulacje wejdą w życie.

Buspasy dostępne dla tych pojazdów aż do końca 2027 roku

Kierowcy pojazdów elektrycznych zachowają kluczowy przywilej przez kolejne dwa lata. Ustawa podpisana przez Prezydenta Karola Nawrockiego gwarantuje możliwość korzystania z buspasów do 31 grudnia 2027 roku.

PZPA przyspiesza: 40 szkoleń dla kurierów jeszcze przed końcem roku

Polski Związek Partnerów Aplikacyjnych (PZPA) intensyfikuje działania w projekcie "Wsparcie w zakresie poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego usług delivery". Do końca 2025 roku zaplanowano ponad 40 szkoleń dla kurierów w największych miastach, m.in. w Warszawie, Krakowie, Łodzi, Katowicach, Wrocławiu, Poznaniu, Szczecinie, Rzeszowie, Gdańsku i Lublinie.

Jazda na letnich oponach zimą. Grozi nawet 3000 zł i zatrzymanie dowodu rejestracyjnego

W Polsce nie ma obowiązku jazdy na zimówkach, ale istnieje zakaz jazdy na letnich oponach w warunkach zimowych. Policja może nałożyć nawet 3000 zł mandatu, zatrzymać dowód rejestracyjny i zakazać dalszej jazdy. Ubezpieczyciel po kolizji może też uznać to za rażące niedbalstwo i żądać zwrotu części wypłaty. Sprawdź, kiedy ryzyko jest największe i jak łatwo wpaść w kłopoty.

REKLAMA

Zimowanie motocykla - jak zabezpieczyć jednoślad na zimę, aby odpalił wiosną i uniknąć wydatków?

Koniec sezonu motocyklowego to czas na odpowiednie przygotowanie maszyny do kilkumiesięcznego postoju. Złe zimowanie motocykla może skutkować poważnymi problemami technicznymi wiosną – od wyładowanego akumulatora, przez zardzewiałe tarcze hamulcowe, aż po uszkodzony silnik. Sprawdź, jak profesjonalnie przygotować swój jednoślad do zimy, unikając powszechnych mitów i błędów, które mogą kosztować Cię sporo pieniędzy.

Mandat do 3000 zł za jazdę na letnich oponach w warunkach zimowych i zatrzymanie dowodu rejestracyjnego. Bo to zagrożenie dla bezpieczeństwa ruchu

Czasem można usłyszeć opinię, że w naszym kraju nie ma obowiązku jazdy na oponach zimowych. Ale jest zakaz jazdy na oponach letnich w warunkach zimowych. Wynika on z przepisów ogólnych kodeksu drogowego oraz kodeksu wykroczeń. I podobnie, jak np. za rzucanie pizzą w innych uczestników ruchu można dostać mandat – chociaż też nie jest to wymienione szczegółowo w przepisach. Część kierowców bagatelizuje znaczenie właściwego stanu technicznego samochodu w tym opon, nie zdając sobie sprawy z poważnych konsekwencji, także prawnych, takiego zaniedbania. Polskie prawo nakłada na właścicieli pojazdów obowiązek utrzymania ich w należytym stanie technicznym, a opony jako jedyny punkt styku samochodu z drogą także podlegają kilku przepisom. Niedostosowanie pojazdu do warunków drogowych może skutkować mandatem lub grzywną sięgającą nawet 3000 złotych, zatrzymaniem dowodu rejestracyjnego, a w skrajnych przypadkach zakazem dalszej jazdy.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA