REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czy ceny OC w 2017 r. będą rosnąć?

Subskrybuj nas na Youtube
Czy ceny OC w 2017 r. będą rosnąć?
Czy ceny OC w 2017 r. będą rosnąć?

REKLAMA

REKLAMA

W 2017 r. towarzystwa ubezpieczeniowe będą starały się przywrócić rentowność obowiązkowych polis dla kierowców. W związku z tym, przesądzone są kolejne szybkie podwyżki składek za OC.

Ubezpieczycielom nie pomógł nawet wzrost zebranej składki o 40% …

Wielu analityków z ciekawością oczekiwało na dane Polskiej Izby Ubezpieczeń (PIU) dotyczące sprzedaży komunikacyjnych polis OC w całym 2016 r. Informacje z pierwszych trzech kwartałów minionego roku, na pewno nie nastrajały optymistycznie. „Po niedawnej publikacji statystyk PIU okazało się, że polisy OC dla kierowców w 2016 r. wygenerowały stratę zbliżoną do 1 mld zł. Podobny wynik odnotowano również dla 2015 r.” - zaznacza Paweł Kuczyński, prezes porównywarki ubezpieczeń Ubea.pl.

REKLAMA

REKLAMA

Zobacz też: Ubezpieczenie na opony – o co w tym chodzi?

W 2015 r. oraz 2016 r. strata techniczna ze sprzedaży obowiązkowych polis OC dla kierowców była zbliżona i wyniosła około 1 mld zł

Strata techniczna ze sprzedaży OC byłaby znacznie większa niż 1 mld zł, gdyby ubezpieczyciele nie wprowadzili ubiegłorocznych podwyżek (patrz poniższa tabela). Dane Polskiej Izby Ubezpieczeń wskazują, że kwota zebrana od kierowców objętych OC, wzrosła o 39% (ok. 3,27 mld zł) w stosunku do 2015 r. Warto pamiętać, że ten wynik oprócz ubezpieczeń sprzedawanych konsumentom (osobom nieprowadzącym działalności gospodarczej), uwzględnia również OC dla firmowych samochodów. Jeżeli obliczymy średnią składkę przypisaną brutto w przeliczeniu na nową polisę OC, to okaże się, że wspomniana wartość wzrosła o 28%. Taki wynik uwzględnia dane z całego roku. Różnica średniej składki pomiędzy I kw. 2016 r. i IV kw. 2016 r. była znacznie większa.

REKLAMA

Średnioroczny wzrost składki dla nowej polisy OC, według danych KNF-u wyniósł 28% (dane za okres: styczeń 2016 r. - grudzień 2016 r.).

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz też: Liczba punktów karnych wpłynie na wysokość składki OC

Analizowanym zmianom po stronie zebranych składek, towarzyszył wzrost wartości odszkodowań i świadczeń wypłaconych z OC o około 1 mld zł (2015 r. - 6,98 mld zł, 2016 r. - 7,98 mld zł). W świetle tych danych, utrzymanie się straty technicznej na poziomie z 2015 r. może wydawać się dziwne, bo ubezpieczyciele zebrali składki większe o 3,27 mld zł. Wytłumaczeniem straty z 2016 r. jest m.in. podatek bankowy i konieczność stworzenia znacznie wyższych rezerw na przyszłe wypłaty. „Ubezpieczyciele muszą się dodatkowo zabezpieczyć, bo suma wypłat z OC wcześniej wzrosła o 23,5% (2015 r.) oraz 14,3% (2016 r.). Zwiększenie sumy tegorocznych świadczeń dla osób i firm poszkodowanych w wypadkach drogowych, niestety wydaje się przesądzone” - tłumaczy Paweł Kuczyński, prezes porównywarki ubezpieczeń Ubea.pl.

Szybkie wzrosty wartości świadczeń wypłacanych z OC, zmuszają ubezpieczycieli do zawiązywania coraz większych rezerw

Zmiany w podatku VAT dodatkowo przyspieszą tegoroczne podwyżki

Wynik techniczny ze sprzedaży polis OC w 2016 r. wskazuje, że przez kolejne kilkanaście miesięcy ubezpieczyciele nie będą mieli powodów do zmniejszenie tempa podwyżek. „Analiza składek oferowanych przez zakłady ubezpieczeń potwierdza, że na początku 2017 r. koszty polis OC rosły podobnie jak w IV kw. 2016 r.” - informuje Andrzej Prajsnar, ekspert porównywarki ubezpieczeń Ubea.pl.

Warto zdawać sobie sprawę, że niedawna zmiana przepisów podatkowych dodatkowo przyspieszy podwyżki składek w obowiązkowym ubezpieczeniu OC dla kierowców. Zgodnie z ubiegłorocznym wyrokiem Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej i znowelizowaną ustawą o VAT, firmy świadczące ubezpieczycielom tzw. usługi pomocnicze (np. w zakresie likwidacji szkód lub obsługi call center), będą musiały doliczyć do swojego wynagrodzenia podatek na poziomie 23% (stawka do 30 czerwca 2017 r. to 0%). Ta konieczność uwzględniania VAT-u od 1 lipca 2017 r. oznacza, że koszt wielu usług dla ubezpieczycieli realnie wzrośnie o 23%. Zakłady ubezpieczeń nie będą mogły sobie skompensować tego wzrostu w ramach „vatowskich” rozliczeń z fiskusem.

Zobacz też: Od czego zależy cena ubezpieczenia OC?

Od 1 lipca 2017 r. niektóre usługi kupowane przez ubezpieczycieli, zostaną obciążone podatkiem VAT o stawce 23% (obecna stawka wynosi 0%). Ta zmiana wpłynie na składki polis OC.

Opisywana likwidacja zwolnienia z VAT-u za usługi pomocnicze dla ubezpieczycieli, niestety zostanie dokonana w niefortunnym czasie. „W obecnych warunkach można mieć pewność, że wzrost kosztów wielu usług nabywanych przez ubezpieczycieli, zostanie doliczony do składki nowych polis dla kierowców. Jeżeli uwzględnimy ten dodatkowy czynnik, to wydaje się możliwe, że podwyżki składek OC w 2017 r. mogą być jeszcze większe niż ubiegłoroczne” - podsumowuje Paweł Kuczyński, prezes porównywarki ubezpieczeniowej Ubea.pl.

Źródło: porównywarka ubezpieczeń Ubea.pl

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Amortyzacja samochodu a podatki – jak przedsiębiorca może skorzystać?

Zakup samochodu firmowego to nie tylko kwestia wygody i prestiżu, ale przede wszystkim decyzja finansowa, która ma bezpośredni wpływ na podatki. Amortyzacja pojazdu pozwala przedsiębiorcy na stopniowe rozliczanie kosztów związanych z jego nabyciem. Warto wiedzieć, jakie zasady obowiązują przy samochodach osobowych i dostawczych, ponieważ różnice mogą być znaczące.

KGP: 98 115 interwencji, 398 wypadków drogowych, 26 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 98 115 interwencji. Byli wzywani do 398 wypadków drogowych.

Jazda rowerem po chodniku – czy jest dopuszczalna i w jakich sytuacjach?

Jazda rowerem staje się coraz bardziej popularna. Dostępne na rynku nowoczesne modele dodatkowo zachęcają do korzystania z tego środka transportu. Warto zatem znać kilka ważnych zasad ruchu drogowego dotyczącego rowerzystów.

Dłuższe kontrole drogowe do 56 dni wstecz - większe ryzyko wykrycia naruszenia przepisów przez kierowcę i przewoźnika

Wydłużone kontrole drogowe z 28 do 56 dni wstecz zwiększają prawdopodobieństwo wykrycia naruszeń przepisów przez kierowcę i przewoźnika. Inspekcja może teraz dokładniej badać rekompensaty za skrócone odpoczynki. Problemem jest też brak pamięci na kartach kierowców.

REKLAMA

Dziecko w kasku podczas jazdy e-hulajnogą. Co wiemy o planowanych zmianach?

Rząd przyjął projekt nowelizacji Prawa o ruchu drogowym. Zakłada on m.in. wprowadzenie ustawowego obowiązku noszenia kasku podczas jazdy rowerem czy hulajnogą elektryczną przez dzieci do 16 lat.

Prawo jazdy od 17 lat, obowiązkowe kaski i surowsze kary. Sprawdź, co zmienia się w przepisach drogowych od 2026 r.

2 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy – Prawo o ruchu drogowym oraz kilku innych aktów prawnych. Nowe regulacje mają zwiększyć bezpieczeństwo, ograniczyć wypadki z udziałem dzieci i przygotować młodzież do odpowiedzialnego udziału w ruchu drogowym. Zobacz, co się zmieni, kiedy przepisy wejdą w życie i kogo obejmą.

Ważne zmiany w Prawie o ruchu drogowym od 2026 roku. Rząd przyjął projekt nowelizacji

Na posiedzeniu w dniu 2 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy - Prawo o ruchu drogowym oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Infrastruktury. Projekt ma na celu zwiększenie bezpieczeństwa na drogach. Kierowca, który będzie prowadził pomimo zatrzymania mu prawa jazdy, będzie karany cofnięciem uprawnień do kierowania pojazdem. Ponadto, dzieci do 16. roku życia – m.in. podczas jazdy rowerem czy hulajnogą elektryczną – będą musiały używać kasków. Nowe przepisy zwiększą także mobilność osób młodych – prawo jazdy kategorii B będzie można otrzymać po skończeniu 17 lat (z ograniczeniami).

Ruszyła akcja policji Bezpieczna droga do szkoły. Zero taryfy ulgowej

Już od 1 września 2025 r. policja prowadzi ogólnopolską akcję Bezpieczna droga do szkoły. Tylko w wakacje funkcjonariusze przeprowadzili 15 626 kontroli infrastruktury przy placówkach oświatowych, a teraz ruszają z intensywnymi patrolami. Obowiązuje zero taryfy ulgowej: kontrolowana będzie prędkość, przewożenie dzieci i zachowanie kierowców. To moment, by naprawdę zadbać o bezpieczeństwo naszych dzieci.

REKLAMA

KGP: 115 485 interwencji, 455 wypadków drogowych, 35 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 115 485 interwencji. Byli wzywani do 455 wypadków drogowych.

Nowe limity podatkowe dla samochodów osobowych od 2026 roku

Nowe przepisy premiują niskoemisyjne samochody – czy niższe limity podatkowe dla aut spalinowych i hybryd od 2026 r. zmienią kalkulacje przedsiębiorców w zakresie aut flotowych?

REKLAMA