REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czy ceny OC w 2017 r. będą rosnąć?

Czy ceny OC w 2017 r. będą rosnąć?
Czy ceny OC w 2017 r. będą rosnąć?

REKLAMA

REKLAMA

W 2017 r. towarzystwa ubezpieczeniowe będą starały się przywrócić rentowność obowiązkowych polis dla kierowców. W związku z tym, przesądzone są kolejne szybkie podwyżki składek za OC.

Ubezpieczycielom nie pomógł nawet wzrost zebranej składki o 40% …

Wielu analityków z ciekawością oczekiwało na dane Polskiej Izby Ubezpieczeń (PIU) dotyczące sprzedaży komunikacyjnych polis OC w całym 2016 r. Informacje z pierwszych trzech kwartałów minionego roku, na pewno nie nastrajały optymistycznie. „Po niedawnej publikacji statystyk PIU okazało się, że polisy OC dla kierowców w 2016 r. wygenerowały stratę zbliżoną do 1 mld zł. Podobny wynik odnotowano również dla 2015 r.” - zaznacza Paweł Kuczyński, prezes porównywarki ubezpieczeń Ubea.pl.

REKLAMA

REKLAMA

Zobacz też: Ubezpieczenie na opony – o co w tym chodzi?

W 2015 r. oraz 2016 r. strata techniczna ze sprzedaży obowiązkowych polis OC dla kierowców była zbliżona i wyniosła około 1 mld zł

Strata techniczna ze sprzedaży OC byłaby znacznie większa niż 1 mld zł, gdyby ubezpieczyciele nie wprowadzili ubiegłorocznych podwyżek (patrz poniższa tabela). Dane Polskiej Izby Ubezpieczeń wskazują, że kwota zebrana od kierowców objętych OC, wzrosła o 39% (ok. 3,27 mld zł) w stosunku do 2015 r. Warto pamiętać, że ten wynik oprócz ubezpieczeń sprzedawanych konsumentom (osobom nieprowadzącym działalności gospodarczej), uwzględnia również OC dla firmowych samochodów. Jeżeli obliczymy średnią składkę przypisaną brutto w przeliczeniu na nową polisę OC, to okaże się, że wspomniana wartość wzrosła o 28%. Taki wynik uwzględnia dane z całego roku. Różnica średniej składki pomiędzy I kw. 2016 r. i IV kw. 2016 r. była znacznie większa.

REKLAMA

Średnioroczny wzrost składki dla nowej polisy OC, według danych KNF-u wyniósł 28% (dane za okres: styczeń 2016 r. - grudzień 2016 r.).

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz też: Liczba punktów karnych wpłynie na wysokość składki OC

Analizowanym zmianom po stronie zebranych składek, towarzyszył wzrost wartości odszkodowań i świadczeń wypłaconych z OC o około 1 mld zł (2015 r. - 6,98 mld zł, 2016 r. - 7,98 mld zł). W świetle tych danych, utrzymanie się straty technicznej na poziomie z 2015 r. może wydawać się dziwne, bo ubezpieczyciele zebrali składki większe o 3,27 mld zł. Wytłumaczeniem straty z 2016 r. jest m.in. podatek bankowy i konieczność stworzenia znacznie wyższych rezerw na przyszłe wypłaty. „Ubezpieczyciele muszą się dodatkowo zabezpieczyć, bo suma wypłat z OC wcześniej wzrosła o 23,5% (2015 r.) oraz 14,3% (2016 r.). Zwiększenie sumy tegorocznych świadczeń dla osób i firm poszkodowanych w wypadkach drogowych, niestety wydaje się przesądzone” - tłumaczy Paweł Kuczyński, prezes porównywarki ubezpieczeń Ubea.pl.

Szybkie wzrosty wartości świadczeń wypłacanych z OC, zmuszają ubezpieczycieli do zawiązywania coraz większych rezerw

Zmiany w podatku VAT dodatkowo przyspieszą tegoroczne podwyżki

Wynik techniczny ze sprzedaży polis OC w 2016 r. wskazuje, że przez kolejne kilkanaście miesięcy ubezpieczyciele nie będą mieli powodów do zmniejszenie tempa podwyżek. „Analiza składek oferowanych przez zakłady ubezpieczeń potwierdza, że na początku 2017 r. koszty polis OC rosły podobnie jak w IV kw. 2016 r.” - informuje Andrzej Prajsnar, ekspert porównywarki ubezpieczeń Ubea.pl.

Warto zdawać sobie sprawę, że niedawna zmiana przepisów podatkowych dodatkowo przyspieszy podwyżki składek w obowiązkowym ubezpieczeniu OC dla kierowców. Zgodnie z ubiegłorocznym wyrokiem Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej i znowelizowaną ustawą o VAT, firmy świadczące ubezpieczycielom tzw. usługi pomocnicze (np. w zakresie likwidacji szkód lub obsługi call center), będą musiały doliczyć do swojego wynagrodzenia podatek na poziomie 23% (stawka do 30 czerwca 2017 r. to 0%). Ta konieczność uwzględniania VAT-u od 1 lipca 2017 r. oznacza, że koszt wielu usług dla ubezpieczycieli realnie wzrośnie o 23%. Zakłady ubezpieczeń nie będą mogły sobie skompensować tego wzrostu w ramach „vatowskich” rozliczeń z fiskusem.

Zobacz też: Od czego zależy cena ubezpieczenia OC?

Od 1 lipca 2017 r. niektóre usługi kupowane przez ubezpieczycieli, zostaną obciążone podatkiem VAT o stawce 23% (obecna stawka wynosi 0%). Ta zmiana wpłynie na składki polis OC.

Opisywana likwidacja zwolnienia z VAT-u za usługi pomocnicze dla ubezpieczycieli, niestety zostanie dokonana w niefortunnym czasie. „W obecnych warunkach można mieć pewność, że wzrost kosztów wielu usług nabywanych przez ubezpieczycieli, zostanie doliczony do składki nowych polis dla kierowców. Jeżeli uwzględnimy ten dodatkowy czynnik, to wydaje się możliwe, że podwyżki składek OC w 2017 r. mogą być jeszcze większe niż ubiegłoroczne” - podsumowuje Paweł Kuczyński, prezes porównywarki ubezpieczeniowej Ubea.pl.

Źródło: porównywarka ubezpieczeń Ubea.pl

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
KGP: 109 588 interwencji, 367 wypadków drogowych, 20 ofiar śmiertelnych [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 109 588 interwencji. Byli wzywani do 367 wypadków drogowych.

Pomarańczowe koperty zaskoczyły kierowców. Kto może na nich parkować, a kto dostanie 300 zł mandatu?

W Polsce pojawił się nowy rodzaj oznakowania parkingów, to pomarańczowe koperty. W pierwszych dniach ich funkcjonowania kierowcy masowo pytali, co właściwie oznaczają, dla kogo są przeznaczone i czy można zostawić na nich auto bez ryzyka mandatu. Okazuje się, że parkowanie na nich nie jest dla wszystkich, a zasady są wyjątkowo rygorystyczne. Miejsce może zająć tylko wąska grupa kierowców, a pozostali ryzykują mandatem nawet do 300 zł. Gdzie dokładnie się pojawiły i kogo obowiązują?

Dlaczego ta data w kalendarzu jest dla kierowców ważniejsza niż myślisz? Twój samochód będzie wdzięczny, jak o tym nie zapomnisz

Pewnego zimnego poranka, gdy szyby pokrywa szron, a oddech zamienia się w chmurę pary, siadasz za kierownicą. Przekręcasz kluczyk w stacyjce i z wstrzymanym oddechem słuchasz, jak silnik próbuje ożyć. Czasem odpala za pierwszym razem. Innym razem krztusi się, marudzi, a w najgorszym scenariuszu w ogóle nie daje znaku życia. Winisz wtedy akumulator. A co, jeśli powodem twoich kłopotów jest coś zupełnie innego? Co, jeśli klucz do tej zagadki tkwi w tym, co zalewasz do baku, a wszystko zmienia się w Polsce w dwóch datach: 1 i 16 listopada? To dni, w których na stacjach paliw po cichu dochodzi do zmiany, która decyduje o komforcie i bezawaryjności twojej podróży.

Opłaty drogowe w Niemczech 2025 dla ciężarówek od 3,5 tony. Kalkulacja opłat

Opłaty drogowe w Niemczech 2025 dla ciężarówek od 3,5 tony mogą wynosić miesięcznie nawet 10 tys. zł. Co przewoźnik może z tym zrobić? Kalkulacja opłat jest niezbędna.

REKLAMA

Rejestracja pojazdu online od 2027 roku. Nowe przepisy uproszczą formalności i zwiększą bezpieczeństwo kierowców

Od 2027 r. rejestracja pojazdu w Polsce przejdzie największą zmianę od lat. Nowe przepisy pozwolą złożyć wniosek całkowicie online, bez papierowych dokumentów i bez wizyty w urzędzie. Kierowcy szybciej zarejestrują samochód, a organy rejestrujące zyskają dostęp do danych pojazdów z innych krajów UE dzięki systemowi AVI. Mniej formalności, większe bezpieczeństwo i koniec niepotrzebnych obowiązków przy rejestracji aut sprowadzonych z zagranicy.

Weto Nawrockiego w sprawie zmian w Prawie o ruchu drogowym. Przewoźnicy bez cyfrowych zezwoleń EKMT. Miały wejść w styczniu 2026 r.

Kolejne weta Prezydenta RP Karola Nawrockiego dotykają polskich przewoźników. Nie będzie cyfrowych zezwoleń EKMT od stycznia 2026 r., na które tak czekali. Spada konkurencyjność polskich przewoźników drogowych na arenie międzynarodowej.

KGP: 106 240 interwencji, 349 wypadków drogowych, 24 ofiary śmiertelne [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 106 240 interwencji. Byli wzywani do 349 wypadków drogowych.

Czy od tego roku za brak opon zimowych są kary? Jakie opony zimowe wybrać - 3PMSF czy M+S? Opady śniegu wkrótce, to już czas na zmianę

Jak co roku, kierowców w Polsce dręczy pytanie, czy to już pora zmiany opon letnich na zimowe. Jesienią aura za oknem bywa niejednoznaczna, w nocy zaskakując nas przymrozkami, zaś w słoneczne dni nadal oferując nawet kilkanaście stopni Celsjusza na plusie. Co z oponami - czy to już czas na przekładkę u wulkanizatora? Zwłaszcza, że zaraz ma sypnąć śniegiem nie tylko w górach.

REKLAMA

Leasing czy wynajem? Co wybrać, co dzieje się z autem po zakończeniu umowy [Gość Infor.pl]

Końcówka roku to gorący czas dla branży leasingowej i motoryzacyjnej. Wielu przedsiębiorców szuka jeszcze sposobów na optymalizację kosztów, rozważa wymianę samochodu lub zakup kolejnego pojazdu. Wybór jednak nie jest prosty – bo czy lepiej zdecydować się na leasing, czy na wynajem długoterminowy? O różnicach między tymi formami finansowania mówił w rozmowie z Szymonem Glonkiem (Infor.pl) Tomasz Jabłoński, wiceprezes PKO Leasing.

Sezonowe OC dla motocykli i kamperów? Sejmowa Komisja prosi rząd o analizę. Co to oznacza dla kierowców w 2026 r.

Sejmowa Komisja do Spraw Petycji po rozpatrzeniu obywatelskiej petycji przyjęła Dezyderat nr 173, w którym zwraca się do Prezesa Rady Ministrów o kompleksową analizę wprowadzenia czasowego (sezonowego) ubezpieczenia OC dla pojazdów używanych tylko przez część roku, takich jak motocykle, kampery czy kabriolety. To pierwszy formalny krok mogący otworzyć debatę nad zmianą zasad ciągłości OC stosowanych dziś w Polsce. Może to oznaczać poważne oszczędności dla posiadaczy pojazdów podlegających obowiązkowi ubezpieczenia OC.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA