REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak ubezpiecza się wypożyczane auto?

Subskrybuj nas na Youtube
Jak ubezpiecza się wypożyczane auto?
Jak ubezpiecza się wypożyczane auto?

REKLAMA

REKLAMA

Kierowca korzystający z pożyczonego pojazdu, może spowodować poważne szkody (osobowe i majątkowe). W związku z tym, rodzi się pytanie, czy osoba pożyczająca samochód, motocykl lub motorower, musi z własnej kieszeni pokryć spowodowane szkody?

Z roku na rok, wypożyczanie samochodu lub jednośladu, staje się coraz bardziej popularne w Polsce. Takie rozwiązanie jest częściej wykorzystywane na terenie Europy Zachodniej. Osoby, które jeszcze nigdy wcześniej nie korzystały z wypożyczonego samochodu, motocykla lub motoroweru, często mają pewne obawy i pytania dotyczące potrzebnego ubezpieczenia. Nie ulega wątpliwości, że kierowca korzystający z pożyczonego pojazdu, również może spowodować poważne szkody (osobowe i majątkowe). W związku z tym, rodzi się pytanie, czy osoba pożyczająca samochód, motocykl lub motorower, musi z własnej kieszeni pokryć spowodowane szkody. Na to oraz inne pytania dotyczące wynajmu pojazdu, postanowili odpowiedzieć eksperci porównywarki ubezpieczeń Ubea.pl.

REKLAMA

Zobacz też: Haczyki w ubezpieczeniach Assistance

Wypożyczalnia musi opłacić przynajmniej obowiązkową polisę OC

Dla osób znających podstawowe regulacje dotyczące komunikacyjnych ubezpieczeń OC, jasny jest fakt, że wypożyczalnia samochodów lub jednośladów, nie może zrezygnować z takich polis. Obowiązek wykupienia obowiązkowej polisy, ciążący na wypożyczalni pojazdów mechanicznych wynika z faktu, że taka firma przez cały czas pozostaje właścicielem samochodów lub jednośladów oferowanych na wynajem. W odpowiedzi na potrzeby wypożyczalni samochodów, firmy ubezpieczeniowe oferują specjalne pakiety polis OC dla kilkudziesięciu lub kilkuset pojazdów. W wielu przypadkach, takie obowiązkowe polisy dotyczące jednego wypożyczanego auta są droższe, niż ubezpieczenia OC oferowane klientom indywidualnym. „Ubezpieczyciele biorą pod uwagę wyższą wypadkowość wynikającą m.in. z częstej zmiany kierowców i słabej znajomości okolicy przez osoby użytkujące pojazdy” - wyjaśnia Paweł Kuczyński, prezes porównywarki ubezpieczeń Ubea.pl.

Wypożyczalnia samochodów, motocykli lub motorowerów jako właściciel oferowanych pojazdów, powinna wykupić obowiązkowe ubezpieczenie OC. Ubezpieczyciele oferują wypożyczalniom specjalne „hurtowe” polisy.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz też: Jak ubezpieczyć auto przy kredycie lub leasingu?

REKLAMA

Zgodnie z przepisami obowiązującymi w Polsce, obowiązkowa polisa OC chroni odpowiedzialność cywilną każdego kierującego (w tym również kierowcy, który wypożyczył samochód) w odniesieniu do szkód wyrządzonych innym użytkownikom drogi. Trzeba jednak zdawać sobie sprawę, że takie obowiązkowe ubezpieczenie nie zapewnia finansowej ochrony przed zniszczeniami samochodu prowadzonego przez sprawcę wypadku i obrażeniami, które sprawca może odnieść w wypadku spowodowanym przez siebie.

Obowiązkowa polisa OC nie ochroni osoby wypożyczającej pojazd przed skutkami zniszczenia prowadzonego auta, motocykla lub motoroweru i finansowymi skutkami obrażeń w spowodowanym przez siebie wypadku.

Zobacz też: Czy roczny przebieg ma wpływ na cenę ubezpieczenia OC?

Dodatkowe ubezpieczenia stanowią odpowiednik autocasco i NNW

W związku z ograniczonym zakresem ochrony obowiązkowego OC dla kierowców, krajowe i zagraniczne ubezpieczalnie nie poprzestają na opłacaniu takiej polisy. Osoba wypożyczająca pojazd, zwykle będzie musiała pokryć koszty dodatkowych ubezpieczeń. Mowa o następujących polisach:

  • ubezpieczeniu pojazdu od uszkodzeń CDW (ang. Collision Damage Waiver) - takie ubezpieczenie zapewnia wypożyczalni odszkodowanie za zniszczenia będące skutkiem wypadku drogowego (z wyłączeniem niewielkiej sumy samodzielnie pokrywanej przez wypożyczającego klienta)
  • ubezpieczeniu od kradzieży i utraty pojazdu TW (ang. Theft Waiver) - to ubezpieczenie zapewnia wypożyczalni odszkodowanie za kradzież lub utratę samochodu (z wyłączeniem niewielkiej sumy samodzielnie pokrywanej przez wypożyczającego klienta)
  • rozszerzonym ubezpieczeniu pojazdu od uszkodzeń SCDW (ang. Super Collision Damage Waiver) - jest to odpowiednik standardowego ubezpieczenia CDW, który dodatkowo wyłącza jakąkolwiek odpowiedzialność finansową wypożyczającego klienta za skutki wypadku. Ze względu na zupełne wyłączenie odpowiedzialności osoby wypożyczającej auto, ubezpieczenie SCDW jest droższe od standardowej polisy CDW
  • ubezpieczeniu od następstw nieszczęśliwych wypadków PAI (ang. Personal Accident Insurance) - taka polisa zapewnia wypłatę odszkodowania, gdy osoba kierująca wypożyczonym autem lub jeden z jej pasażerów, odniesie obrażenia na wskutek wypadku. Wypłata z ubezpieczenia PAI jest niezależna od tego, kto spowodował wypadek i może się kumulować razem ze świadczeniem dotyczącym OC.

„Nietrudno zauważyć, że wymienione polisy łącznie stanowią odpowiednik ubezpieczenia autocasco, które może nabyć właściciel prywatnego samochodu oraz standardowej polisy NNW. Polisa SCDW funkcjonuje podobnie, jak autocasco bez udziału własnego” - mówi Andrzej Prajsnar, ekspert porównywarki ubezpieczeń Ubea.pl.

Osoba wypożyczająca pojazd, zwykle musi opłacić polisy stanowiące odpowiednik autocasco. Ubezpieczenie NNW dla tymczasowego kierowcy i jego pasażerów, może być nieobowiązkowe (podobnie jak zakup odpowiednika AC bez udziału własnego).

Dowiedz się więcej o odpowiedzialności za wypadek spowodowany pożyczonym autem

Podczas zagranicznego wynajmu trzeba być bardziej ostrożnym …

Przed wyjazdem za granicę i wypożyczeniem tamtejszego pojazdu, warto zapamiętać skrótowe nazwy wymienionych powyżej ubezpieczeń (CDW, SCDW, TW, PAI). Takie samo nazewnictwo, możemy bowiem spotkać w wypożyczalniach z całej Europy. Niektóre wypożyczalnie należą do międzynarodowych sieci działających również na terenie Polski. Korzystanie z usług dużych wypożyczalni, zmniejsza ryzyko „haczyków” w umowie.

Zobacz też: Na które firmy ubezpieczeniowe najczęściej skarżą się kierowcy?

Niezależenie od wyboru firmy wypożyczającej pojazd za granicą, polski kierowca musi dokładnie przeanalizować warunki umowy. Nie należy godzić się na wynajem, jeżeli jakiś warunek takiego wypożyczenia pojazdu wzbudza wątpliwości (również ze względu na barierę językową). Na szczególną uwagę zasługuje poziom udziału własnego, czyli kwota wyznaczająca graniczną odpowiedzialność finansową kierowcy za uszkodzenie samochodu. „Taki limit szkód każdorazowo pokrywanych przez wypożyczającego klienta, może wynosić nawet 1000 euro - 1500 euro” - ostrzega Paweł Kuczyński, prezes porównywarki ubezpieczeń Ubea.pl.

W przypadku wynajmu droższego auta za granicą, kierowca może być zmuszony do opłacenia z własnej kieszeni kosztów naprawy wynoszących nawet 1000 euro - 1500 euro.

Źródło: Porównywarka OC Ubea.pl

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Branża motoryzacyjna w kryzysie, coraz więcej restrukturyzacji

Branża motoryzacyjna w Polsce i Europie przeżywa poważny kryzys – w 2024 roku zlikwidowano 54 tys. miejsc pracy, najwięcej od czasu pandemii. Według raportu MGBI wzrosła też liczba postępowań restrukturyzacyjnych do 141, co pokazuje, że firmy coraz częściej szukają ratunku poza upadłością.

CANARD uruchomiło dwa nowe fotoradary [mapa fotoradarów, taryfikator mandatów, punkty karne]

Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym uruchomiło w zeszłym tygodniu dwa nowe fotoradary. Gdzie znajdują się nowo uruchomione fotoradary? Jakie są ograniczenia na drogach? Z jakimi konsekwencjami powinni liczyć się kierowcy za przekroczenie prędkości?

Bezpłatna komunikacja zamiast biletów i rowerów miejskich? Czas na odważne decyzje w polskich miastach

Czy naprawdę warto utrzymywać system biletowy, skoro i tak w ponad 68% ( 2025 roku może to być jeszcze więcej) pokrywamy koszty transportu publicznego z budżetów miast? A może pora na poważną debatę o całkowicie bezpłatnej komunikacji miejskiej w Polsce?

KGP: 106 002 interwencji, 389 wypadków drogowych, 27 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 106 002 interwencji. Byli wzywani do 389 wypadków drogowych.

REKLAMA

Ekologiczny samochód może być droższy od normalnego, uważają teraz polscy posiadacze aut. O ile więcej za niego są skłonni zapłacić

Podejście Polaków do tego, czy ich nowe auto będzie miało rozwiązania ekologiczne czy też nie, widoczne jest w gotowości do poniesienia wyższych kosztów w imię bardziej przyjaznych środowisku technologii. Już co trzeci uważa, że samochód ekologiczny może być droższy niż standardowy.

Ekologiczne auto? Ponad połowa Polaków nie dopłaciłaby do niego

Czy ekologiczność samochodu to dla Polaków ważny czynnik i element decyzyjny przy zakupie? Ponad jedna trzecia ankietowanych w badaniu przeprowadzonym przez Santander Consumer Multirent byłaby w stanie dopłacić do takiego pojazdu.

Bezpieczeństwo na opak – dlaczego polskie drogi z pierwszeństwem są sztucznie spowalniane?

Na polskich drogach coraz częściej mamy do czynienia z sytuacją, w której bezpieczeństwo planowane jest wbrew logice inżynierii ruchu drogowego. Droga z pierwszeństwem powinna gwarantować płynność. Czas na rewizję praktyk inżynierii drogowej.

System e-TOLL - co zrobić w przypadku nieuzasadnionego mandatu?

Cyfryzacja w działalności transportowej to duże ułatwienie. Wciąż jednak zdarzają się pomyłki. Zdarzyło Ci się dostać mandat, pomimo uiszczonej opłaty za przejazd autostradą? Sprawdź, co należy zrobić w przypadku niesłusznego mandatu.

REKLAMA

KGP: 110 588 interwencji, 460 wypadków drogowych, 24 ofiary śmiertelne. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 110 588 interwencji. Byli wzywani do 460 wypadków drogowych.

Transport ostatniego etapu – czy elektryczne pojazdy to klucz do efektywności?

Choć to tylko końcowy odcinek drogi, „ostatnia mila” bywa najdroższym elementem całego łańcucha dostaw – potrafi pochłonąć od 40[1] do nawet 53[2] procent jego kosztów. W erze błyskawicznego e-commerce i rosnących oczekiwań klientów dotyczących tempa oraz elastyczności dostaw, wyzwania logistyczne mnożą się. Dodatkowo nowe przepisy o Strefach Czystego Transportu ograniczają możliwość korzystania z pojazdów spalinowych, zmuszając firmy do modernizacji flot i inwestowania w nisko- lub zeroemisyjne rozwiązania. Wszystko to sprawia, że skuteczne zarządzanie dostawami na ostatnim etapie wymaga dziś nie tylko sprawności operacyjnej, ale także innowacyjnego podejścia i zrównoważonych technologii.

REKLAMA