Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Na czym polega spór o przedłużanie OC?

Na czym polega spór o przedłużanie OC?
Na czym polega spór o przedłużanie OC?
Na czym polega spór o przedłużanie OC? Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów uważa, że firma Link4 nieprawidłowo zinterpretowała przepisy ustawy o ubezpieczeniach obowiązkowych. Czy UOKiK ma odpowiednie argumenty na poparcie swojej tezy.

Krajowe media niedawno informowały o sporze pomiędzy jednym z krajowych ubezpieczycieli oraz Urzędem Ochrony Konkurencji i Konsumentów. Wspomniany spór dotyczy zasad przedłużania obowiązkowej polisy OC i możliwości rezygnacji z niej w warunkach tzw. podwójnego ubezpieczenia. Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów uważa, że firma Link4 nieprawidłowo zinterpretowała przepisy ustawy o ubezpieczeniach obowiązkowych. Warto dowiedzieć się, czy UOKiK posiada odpowiednie argumenty na poparcie swojej tezy. Taka wiedza może być przydatna również dla kierowców nieposiadających ubezpieczenia w Link4. Opisywany spór dotyczy bowiem zasad przedłużania i wypowiadania umowy, które są wspólne dla wszystkich ubezpieczeń OC.

Zobacz też: Od czego zależy cena ubezpieczenia OC?

Kością niezgody jest możliwość wypowiedzenia umowy po zapłacie składki

W październiku 2016 roku, Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów poinformował o wszczęciu postępowania wobec Link4. UOKiK podjął taką decyzję po skargach posiadaczy polis OC do Rzecznika Finansowego. Klienci Link4 skarżyli się, że wspomniany ubezpieczyciel nie pozwala na wypowiedzenie umowy i zwrot składki, jeżeli właściciel samochodu zapłaci składkę zaproponowaną na kolejny rok (w ramach tzw. automatycznego przedłużenia ochrony), a później zakupi tańszą polisę od konkurencji. Według Link4, taka możliwość przysługuje konsumentowi tylko w przypadku nieodpowiedzenia na ofertę związaną z przedłużeniem ochrony (tzn. niezapłacenia składki na kolejny rok).

Z praktykami ubezpieczyciela, nie zgadza się między innymi Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów. W swoim komunikacie UOKiK poinformował, że Link4 najprawdopodobniej błędnie interpretuje przepisy ustawy o ubezpieczeniach obowiązkowych, które dotyczą możliwości wypowiadania umowy po wykupieniu podwójnej ochrony z OC.

Obowiązujące przepisy przyznają właścicielowi samochodu prawo do wypowiedzenia automatycznie przedłużonej umowy OC, gdy później ten sam kierowca wykupi inną obowiązkową polisę.

Zobacz też: Czy ubezpieczyciel zapłaci nam za prywatne leczenie?

Stanowisko UOKiK-u jest poparte wykładnią ustawy o ubezpieczeniach obowiązkowych. Warto odwołać się do art. 28 wspomnianego aktu prawnego. Artykuł 28 ustawy o ubezpieczeniach obowiązkowych mówi, że automatyczne przedłużenie ochrony następuje, gdy posiadacz samochodu najpóźniej na jeden dzień przed wygaśnięciem polisy, nie dostarczył pisemnego wypowiedzenia. W przypadku listów dostarczanych przez Pocztę Polską, do dotrzymania ustawowego terminu wystarczy ich nadanie na jeden dzień przed zakończeniem okresu ochrony z OC. Dla celów dowodowych klient ubezpieczyciela powinien zachować potwierdzenie nadania listu poleconego. „Warto również wspomnieć, że automatyczne przedłużenie ochrony nie będzie miało miejsca, jeżeli klient ubezpieczyciela posiada zaległości w zapłacie składki za poprzedni rok” - mówi Paweł Kuczyński, prezes porównywarki ubezpieczeń Ubea.pl.

Polisa OC nie przedłuży się na kolejne 12 miesięcy, jeżeli klient na dzień przed końcem okresu ochrony dostarczy pisemne wypowiedzenie umowy lub wyśle je listem poleconym w placówce Poczty Polskiej.

W lutym 2012 r. ustawodawca wprowadził możliwość wypowiedzenia automatycznie przedłużonej umowy po zakupie innego ubezpieczenia OC. Taka druga polisa (zakupiona później), zwykle posiada niższą składkę. Z automatycznie przedłużonego ubezpieczenia OC można zrezygnować w dowolnym momencie pod warunkiem, że klient ubezpieczyciela dostarczy pisemne wypowiedzenie i zapłaci za okres faktycznej ochrony (od dnia przedłużenia polisy do dnia wypowiedzenia umowy).

Zobacz też: Wypadek z pojazdem uprzywilejowanym

W przypadku rezygnacji z automatycznie przedłużonej polisy OC, trzeba zapłacić za okres faktycznej ochrony (zobacz art. 28a ustawy o ubezpieczeniach obowiązkowych). Pozostała część składki podlega zwrotowi (przed upływem 14 dni od powiadomienia zakładu ubezpieczeń o wypowiedzeniu).

Trzeba nadmienić, że osoby kupujące ubezpieczenie OC przez Internet lub telefon, dodatkowo posiadają prawo do odstąpienia od umowy w ciągu pierwszych 30 dni. Takie rozwiązanie dotyczące polis kupowanych w tzw. systemie direct, wynika z ustawy o ochronie konsumentów. Możliwość odstąpienia od umowy OC zawartej zdalnie (po zapłacie składki za faktyczny okres ochrony), nie została uzależniona od tego, czy kierowca posiada inną obowiązkową polisę. Dlatego właściciel auta powinien samodzielnie zadbać o ciągłość ochrony. W przeciwnym razie, system informatyczny Ubezpieczeniowego Funduszu Gwarancyjnego (tzw. „wirtualny policjant”) może łatwo zidentyfikować kierowcę posiadającego przerwę ubezpieczenia OC. „Skutkiem takiej identyfikacji będzie wezwanie do zapłaty kary wysłane przez UFG” - ostrzega Andrzej Prajsnar, ekspert porównywarki ubezpieczeń Ubea.pl.

Kierowca po zakupie OC przez Internet lub telefon, w ciągu 30 dni może odstąpić od umowy. Ubezpieczyciel zatrzyma jednak niewielką część składki (jako wynagrodzenie za faktyczny okres ochrony).

Zobacz też: Podróże z BlaBlaCar, a roszczenia wobec kierowcy

Zapłacenie kolejnej składki nie pozbawia klienta prawa do rezygnacji z OC

Obowiązujące przepisy wskazują również, że zakład ubezpieczeń przynajmniej na dwa tygodnie przed upływem okresu ochrony, powinien wysłać kierowcy informacje o wysokości składki na kolejne 12 miesięcy. Przepisy nie mówią jednak, że zapłacenie składki zgodnej z propozycją obecnego ubezpieczyciela, pozbawia klienta prawa do wypowiedzenia automatycznie przedłużonej polisy (po zakupie innego ubezpieczenia OC). Rozwiązanie stosowane przez Link4 niestety nie ma uzasadnienia w przepisach, które restrykcyjnie regulują zasady wypowiadania umów ubezpieczeń obowiązkowych (w tym również OC dla kierowców). Dodatkowo utrudnianie konsumentowi wypowiedzenia umowy jest postrzegane jako jedno z rozwiązań ograniczających jego prawa. W związku z tym, trudno się dziwić, że UOKiK zwrócił uwagę na praktyki Link4. „W ramach postępowania prowadzonego przez Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów, wspomnianemu ubezpieczycielowi grozi między innymi kara wynosząca do 10% przychodu z poprzedniego roku” - podsumowuje Paweł Kuczyński, prezes porównywarki ubezpieczeń Ubea.pl.

Przynajmniej 2 tygodnie przed wygaśnięciem ochrony z obowiązkowego OC, ubezpieczyciel powinien wysłać kierowcy propozycję nowej składki. Zapłacenie składki na kolejny rok, nie pozbawia klienta prawa do wypowiedzenia automatycznie przedłużonej polisy OC (po zakupie ubezpieczenia od konkurencji).

Źródło:Ubea

Reklama
Chcesz dowiedzieć się więcej, sprawdź »
Jak przygotować się do zmian 2023
Jak przygotować się do zmian 2023
Tylko teraz
Źródło: INFOR
Czy ten artykuł był przydatny?
tak
nie
Dziękujemy za powiadomienie - zapraszamy do subskrybcji naszego newslettera
Jeśli nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania w tym artykule, powiedz jak możemy to poprawić.
UWAGA: Ten formularz nie służy wysyłaniu zgłoszeń . Wykorzystamy go aby poprawić artykuł.
Jeśli masz dodatkowe pytania prosimy o kontakt

Komentarze(0)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code

    © Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

    Moto
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    Na wakacje samochodem po Europie. Gdzie jest najwięcej fotoradarów?

    Wyjazd autem na wakacje za granicę jest coraz bardziej popularny. Polscy kierowcy mogą jednak przeżyć szok w poszczególnych państwach UE. Wszystko za sprawą fotoradarów, których jest znacznie więcej niż w Polsce.

    Jakich samochodów elektrycznych szukają Polacy?

    Dziś mamy listę 20 najbardziej poszukiwanych aut elektrycznych. I choć kluczowym warunkiem zakupu jest uzyskanie dotacji, nabywcy aut elektrycznych mają trudny wybór. Czasami bowiem warunki programu "Mój elektryk" wykluczają mocniejszą baterię.

    Biurowa sieć ładowania aut elektrycznych. Zachęta do zakupu elektryka?

    Budowa biurowej sieci ładowania aut elektrycznych może się stać zachętą do zakupu elektryka, ale i pozapłacowym benefitem dla pracownika. Firmowe sieci ładowania pojazdów elektrycznych natomiast warto planować perspektywicznie. To ogranicza koszty.

    Czy Polacy przesiądą się na rowery elektryczne, jeśli dostaną dotację na ich zakup?

    Rynek rowerów elektrycznych rozwija się w Polsce powoli, głównie z powodu wysokich cen takich pojazdów. To właśnie one są główną przeszkodą w zakupie elektryka – przypominają eksperci Polskiego Stowarzyszenia Rowerowego przy okazji Światowego Dnia Roweru, przypadającego 3 czerwca. Czy rozwiązaniem mogłoby być wprowadzenie dopłat do zakupu elektrycznych dwóch kółek?

    Alfa Romeo Stelvio Quadrifoglio, czyli 510-konna, włoska koniczynka

    Ma 2,9-litrową, podwójnie doładowaną V-szóstkę pod maską. Motor oferuje 510 koni i rozpędza ważącego 1800 kg SUV-a do pierwszej setki w 3,8 sekundy. A do tego robi to przy akompaniamencie wydechu Akrapovica. To musi być Alfa Romeo Stelvio Quadrifoglio.

    Test: Alfa Romeo Stelvio Quadrifoglio. Czterolistna koniczyna na szczęście. Dosłownie!

    Czterolistna koniczyna, czyli quadrifoglio, przynosi szczęście. I w tym aucie się to sprawdza. Tyle że nie będzie to szczęście w miłości czy grach losowych. Super-SUV Stelvio sprawi, że podczas jazdy uśmiech nie zniknie z twojej twarzy. Będziesz szczęśliwy. Po prostu!

    Innowacyjna produkcja pyłów gumowych w Polsce. A wszystko przy zakładzie Michelin

    Przy olsztyńskiej fabryce opon Michelin rusza zaawansowany technologicznie zakład produkcji pyłów gumowych wytwarzanych z opon poddanych recyklingowi. Uruchomienie zakładu to znaczący krok w rozwiązywaniu środowiskowego problemu zużytych opon.

    Kara za brak OC w 2024 roku? Kwota mrozi krew w żyłach kierowców

    Kierowcy w Polsce niedługo staną się gatunkiem zagrożonym wyginięciem. Dobija się ich bowiem kolejnymi opłatami. Tym razem mówimy o prostym błędzie i wynikającej z niego karze. Ta po 1 stycznia 2024 roku sięgnie 8,4 tys. zł!

    Z kartą GreenWay naładujesz auto w IONITY. Dotyczy to całej Europy

    Klienci GreenWay będą mogli korzystać ze stacji ładowania IONITY na terenie całej Europy. Do ładowania swojego samochodu elektrycznego kierowcom wystarczy standardowa karta RFID GreenWay.

    Koniec diesla jest bliski? To nie takie proste...

    Udział diesla w rynku w Europie systematycznie maleje. Tylko czy to oznacza, że koniec diesla jest bliski? To chyba zbyt daleko idący wniosek. Jak aktualnie wygląda sytuacja w branży i jaka przyszłość czeka auta z silnikiem wysokoprężnym? Sprawdźmy.

    Toyota Yaris 2024 ze 130-konną hybrydą. Mocniejszy napęd to nie koniec zmian

    W Toyocie Yaris 2024 debiutuje nowa hybryda o mocy 130 KM. Nowy napęd o oznaczeniu Hybrid 130 będzie dostępny w dwóch wersjach. A to nie koniec nowości. Ulepszone są też systemy bezpieczeństwa i ekrany.

    Używany Volkswagen Passat B8 (2014 – 2023). Awarie, wady, ceny, opinie

    Dymiący diesel w Passacie świetnie pasował do białych skarpet i sandałów. Generacja B8 nie jest jednak dymiąca, bywa naprawdę droga na rynku wtórnym, a przez to jest wybierana przez bardziej wysublimowanych klientów. Czy jednak jest tak pancerna jak poprzednicy?

    Opel Corsa 2023. Lifting dodaje do gamy 48-woltową hybrydę

    Opal zaprezentował poliftingowe wydanie Corsy F. Modernizacja kojarzy się z delikatnymi zmianami? Na polu stylistycznym być może i tak. Małego hatchbacka czeka jednak rewolucja technologiczna.

    Jak podróżować autem ze zwierzętami?

    Podróż autem ze zwierzęciem może być prawdziwym wyzwaniem. Co zatem zrobić, aby zadbać o komfort, ale i bezpieczeństwo czworonoga oraz zabezpieczyć auto przed zniszczeniami? Jest kilka porad, które powinniście poznać.

    DS 7 Rivoli E-Tense 4x4 300. Bo SUV może być... artystyczny!

    Czy DS 7 jest pretensjonalny? W żadnym razie! Czy jest nietuzinkowy? W stu procentach. A lifting jedynie podkreślił wartości tego rodzinnego SUV-a. Chociaż sprawdźcie na własne oczy.

    Test: DS 7 po liftingu. Wersja E-Tense 4x4 300 jest szybka jak... hot-hatch!

    Choć jest 5-osobowym SUV-em z 555-litrowym bagażnikiem, oferuje 300 koni i może jeździć... za darmo! A to dopiero początek ciekawostek dotyczących testowego przeze mnie DS 7 po liftingu w wersji E-Tense 4x4 300.

    Sejmowa komisja przeciw poprawkom do projektu zniesienia opłat za państwowe autostrady

    Sejmowa Komisja Infrastruktury nie poparła poprawek zgłoszonych podczas drugiego czytania do projektu dot. zniesienia opłat za państwowe autostrady. Jedna z nich miałby skutkować zdjęciem opłat ze wszystkich autostrad w Polsce.

    Używane Audi A4 B8 (2007 – 2015). Awarie, wady, ceny, opinie

    Używane Audi A4 to marzenie przeciętnego Polaka. Szczególnie gdy mówimy o generacji B8. Auta są przystępne cenowo. Tylko czy z technologicznego punktu widzenia nie stanowią zakupowej miny? Sprawdźmy, co psuje się w używanych sedanach i kombi z Niemiec.

    Tajemnica różnic cenowych samochodów używanych. Co ma największy wpływ?

    Na cenę samochodów używanych najbardziej wpływa przebieg, historia serwisowa i historia szkodowa. Cena dwóch identycznych modeli z tego samego rocznika na rynku wtórnym bywa różna o ponad 20%.

    Używany Opel Astra K (2015 – 2021). Awarie, wady, ceny, opinie

    Kompaktowy Ople starzeje się z godnością. Przynajmniej pod względem stylistyki. Czy to samo można powiedzieć o technologii? Dziś sprawdzimy czy używany Opel Astra K psuje się i jakie ma słabe punkty.

    Auto na wodór - „elektryk” z wydajniejszym magazynem energii. Plusy i minusy wodoru w motoryzacji

    Czy samochody napędzane wodorem są realną alternatywą dla aut elektrycznych? Jakie są plusy i minusy technologii wodorowej w motoryzacji?

    Toyota Tacoma 2024. Pick-up z 331-konną hybrydą. Niestety nie dla Polski...

    Potężny pick-up z mocną hybrydą pod maską. To musi być Toyota Tacoma 2024. Dobra informacja jest taka, że auto wygląda i zapowiada się świetnie. Zła jest taka, że oficjalnie nie trafi do Polski.

    Efekt zmiany przepisów dotyczących pierwszeństwa pieszych? Raczej odwrotny...

    Rządzący mocno chwalili się zmianą przepisów dotyczących pierwszeństwa pieszych na pasach. Tyle że czas pokazuje, iż kierunek mógł być błędny. Bo poprawy bezpieczeństwa pieszych nie widać w statystykach.

    Polski kamper jest hitem. To oczywiście Volkswagen Grand California

    Kamper Volkswagen Grand California powstaje w polskiej fabryce Volkswagena we Wrześni. I pisząc o tym, mamy spore powody do dumy. Zainteresowanie tym autem bowiem stale rośnie na całym świecie.

    Samochód dla mamy. Czyli jakie auta kupują Polki?

    Zbliżający się Dzień Matki stał się okazją do sprawdzenia, jakie są motoryzacyjne preferencje Polek kupujących używane auta. Co wynikło z analizy? Mamy w Polsce są wyjątkowo praktyczne.