REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Na czym polega spór o przedłużanie OC?

Na czym polega spór o przedłużanie OC?
Na czym polega spór o przedłużanie OC?

REKLAMA

REKLAMA

Na czym polega spór o przedłużanie OC? Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów uważa, że firma Link4 nieprawidłowo zinterpretowała przepisy ustawy o ubezpieczeniach obowiązkowych. Czy UOKiK ma odpowiednie argumenty na poparcie swojej tezy.

Krajowe media niedawno informowały o sporze pomiędzy jednym z krajowych ubezpieczycieli oraz Urzędem Ochrony Konkurencji i Konsumentów. Wspomniany spór dotyczy zasad przedłużania obowiązkowej polisy OC i możliwości rezygnacji z niej w warunkach tzw. podwójnego ubezpieczenia. Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów uważa, że firma Link4 nieprawidłowo zinterpretowała przepisy ustawy o ubezpieczeniach obowiązkowych. Warto dowiedzieć się, czy UOKiK posiada odpowiednie argumenty na poparcie swojej tezy. Taka wiedza może być przydatna również dla kierowców nieposiadających ubezpieczenia w Link4. Opisywany spór dotyczy bowiem zasad przedłużania i wypowiadania umowy, które są wspólne dla wszystkich ubezpieczeń OC.

REKLAMA

REKLAMA

Zobacz też: Od czego zależy cena ubezpieczenia OC?

Kością niezgody jest możliwość wypowiedzenia umowy po zapłacie składki

W październiku 2016 roku, Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów poinformował o wszczęciu postępowania wobec Link4. UOKiK podjął taką decyzję po skargach posiadaczy polis OC do Rzecznika Finansowego. Klienci Link4 skarżyli się, że wspomniany ubezpieczyciel nie pozwala na wypowiedzenie umowy i zwrot składki, jeżeli właściciel samochodu zapłaci składkę zaproponowaną na kolejny rok (w ramach tzw. automatycznego przedłużenia ochrony), a później zakupi tańszą polisę od konkurencji. Według Link4, taka możliwość przysługuje konsumentowi tylko w przypadku nieodpowiedzenia na ofertę związaną z przedłużeniem ochrony (tzn. niezapłacenia składki na kolejny rok).

Z praktykami ubezpieczyciela, nie zgadza się między innymi Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów. W swoim komunikacie UOKiK poinformował, że Link4 najprawdopodobniej błędnie interpretuje przepisy ustawy o ubezpieczeniach obowiązkowych, które dotyczą możliwości wypowiadania umowy po wykupieniu podwójnej ochrony z OC.

REKLAMA

Obowiązujące przepisy przyznają właścicielowi samochodu prawo do wypowiedzenia automatycznie przedłużonej umowy OC, gdy później ten sam kierowca wykupi inną obowiązkową polisę.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz też: Czy ubezpieczyciel zapłaci nam za prywatne leczenie?

Stanowisko UOKiK-u jest poparte wykładnią ustawy o ubezpieczeniach obowiązkowych. Warto odwołać się do art. 28 wspomnianego aktu prawnego. Artykuł 28 ustawy o ubezpieczeniach obowiązkowych mówi, że automatyczne przedłużenie ochrony następuje, gdy posiadacz samochodu najpóźniej na jeden dzień przed wygaśnięciem polisy, nie dostarczył pisemnego wypowiedzenia. W przypadku listów dostarczanych przez Pocztę Polską, do dotrzymania ustawowego terminu wystarczy ich nadanie na jeden dzień przed zakończeniem okresu ochrony z OC. Dla celów dowodowych klient ubezpieczyciela powinien zachować potwierdzenie nadania listu poleconego. „Warto również wspomnieć, że automatyczne przedłużenie ochrony nie będzie miało miejsca, jeżeli klient ubezpieczyciela posiada zaległości w zapłacie składki za poprzedni rok” - mówi Paweł Kuczyński, prezes porównywarki ubezpieczeń Ubea.pl.

Polisa OC nie przedłuży się na kolejne 12 miesięcy, jeżeli klient na dzień przed końcem okresu ochrony dostarczy pisemne wypowiedzenie umowy lub wyśle je listem poleconym w placówce Poczty Polskiej.

W lutym 2012 r. ustawodawca wprowadził możliwość wypowiedzenia automatycznie przedłużonej umowy po zakupie innego ubezpieczenia OC. Taka druga polisa (zakupiona później), zwykle posiada niższą składkę. Z automatycznie przedłużonego ubezpieczenia OC można zrezygnować w dowolnym momencie pod warunkiem, że klient ubezpieczyciela dostarczy pisemne wypowiedzenie i zapłaci za okres faktycznej ochrony (od dnia przedłużenia polisy do dnia wypowiedzenia umowy).

Zobacz też: Wypadek z pojazdem uprzywilejowanym

W przypadku rezygnacji z automatycznie przedłużonej polisy OC, trzeba zapłacić za okres faktycznej ochrony (zobacz art. 28a ustawy o ubezpieczeniach obowiązkowych). Pozostała część składki podlega zwrotowi (przed upływem 14 dni od powiadomienia zakładu ubezpieczeń o wypowiedzeniu).

Trzeba nadmienić, że osoby kupujące ubezpieczenie OC przez Internet lub telefon, dodatkowo posiadają prawo do odstąpienia od umowy w ciągu pierwszych 30 dni. Takie rozwiązanie dotyczące polis kupowanych w tzw. systemie direct, wynika z ustawy o ochronie konsumentów. Możliwość odstąpienia od umowy OC zawartej zdalnie (po zapłacie składki za faktyczny okres ochrony), nie została uzależniona od tego, czy kierowca posiada inną obowiązkową polisę. Dlatego właściciel auta powinien samodzielnie zadbać o ciągłość ochrony. W przeciwnym razie, system informatyczny Ubezpieczeniowego Funduszu Gwarancyjnego (tzw. „wirtualny policjant”) może łatwo zidentyfikować kierowcę posiadającego przerwę ubezpieczenia OC. „Skutkiem takiej identyfikacji będzie wezwanie do zapłaty kary wysłane przez UFG” - ostrzega Andrzej Prajsnar, ekspert porównywarki ubezpieczeń Ubea.pl.

Kierowca po zakupie OC przez Internet lub telefon, w ciągu 30 dni może odstąpić od umowy. Ubezpieczyciel zatrzyma jednak niewielką część składki (jako wynagrodzenie za faktyczny okres ochrony).

Zobacz też: Podróże z BlaBlaCar, a roszczenia wobec kierowcy

Zapłacenie kolejnej składki nie pozbawia klienta prawa do rezygnacji z OC

Obowiązujące przepisy wskazują również, że zakład ubezpieczeń przynajmniej na dwa tygodnie przed upływem okresu ochrony, powinien wysłać kierowcy informacje o wysokości składki na kolejne 12 miesięcy. Przepisy nie mówią jednak, że zapłacenie składki zgodnej z propozycją obecnego ubezpieczyciela, pozbawia klienta prawa do wypowiedzenia automatycznie przedłużonej polisy (po zakupie innego ubezpieczenia OC). Rozwiązanie stosowane przez Link4 niestety nie ma uzasadnienia w przepisach, które restrykcyjnie regulują zasady wypowiadania umów ubezpieczeń obowiązkowych (w tym również OC dla kierowców). Dodatkowo utrudnianie konsumentowi wypowiedzenia umowy jest postrzegane jako jedno z rozwiązań ograniczających jego prawa. W związku z tym, trudno się dziwić, że UOKiK zwrócił uwagę na praktyki Link4. „W ramach postępowania prowadzonego przez Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów, wspomnianemu ubezpieczycielowi grozi między innymi kara wynosząca do 10% przychodu z poprzedniego roku” - podsumowuje Paweł Kuczyński, prezes porównywarki ubezpieczeń Ubea.pl.

Przynajmniej 2 tygodnie przed wygaśnięciem ochrony z obowiązkowego OC, ubezpieczyciel powinien wysłać kierowcy propozycję nowej składki. Zapłacenie składki na kolejny rok, nie pozbawia klienta prawa do wypowiedzenia automatycznie przedłużonej polisy OC (po zakupie ubezpieczenia od konkurencji).

Źródło:Ubea

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Pomarańczowe koperty zaskoczyły kierowców. Kto może na nich parkować, a kto dostanie 300 zł mandatu?

W Polsce pojawił się nowy rodzaj oznakowania parkingów, to pomarańczowe koperty. W pierwszych dniach ich funkcjonowania kierowcy masowo pytali, co właściwie oznaczają, dla kogo są przeznaczone i czy można zostawić na nich auto bez ryzyka mandatu. Okazuje się, że parkowanie na nich nie jest dla wszystkich, a zasady są wyjątkowo rygorystyczne. Miejsce może zająć tylko wąska grupa kierowców, a pozostali ryzykują mandatem nawet do 300 zł. Gdzie dokładnie się pojawiły i kogo obowiązują?

Dlaczego ta data w kalendarzu jest dla kierowców ważniejsza niż myślisz? Twój samochód będzie wdzięczny, jak o tym nie zapomnisz

Pewnego zimnego poranka, gdy szyby pokrywa szron, a oddech zamienia się w chmurę pary, siadasz za kierownicą. Przekręcasz kluczyk w stacyjce i z wstrzymanym oddechem słuchasz, jak silnik próbuje ożyć. Czasem odpala za pierwszym razem. Innym razem krztusi się, marudzi, a w najgorszym scenariuszu w ogóle nie daje znaku życia. Winisz wtedy akumulator. A co, jeśli powodem twoich kłopotów jest coś zupełnie innego? Co, jeśli klucz do tej zagadki tkwi w tym, co zalewasz do baku, a wszystko zmienia się w Polsce w dwóch datach: 1 i 16 listopada? To dni, w których na stacjach paliw po cichu dochodzi do zmiany, która decyduje o komforcie i bezawaryjności twojej podróży.

Opłaty drogowe w Niemczech 2025 dla ciężarówek od 3,5 tony. Kalkulacja opłat

Opłaty drogowe w Niemczech 2025 dla ciężarówek od 3,5 tony mogą wynosić miesięcznie nawet 10 tys. zł. Co przewoźnik może z tym zrobić? Kalkulacja opłat jest niezbędna.

Rejestracja pojazdu online od 2027 roku. Nowe przepisy uproszczą formalności i zwiększą bezpieczeństwo kierowców

Od 2027 r. rejestracja pojazdu w Polsce przejdzie największą zmianę od lat. Nowe przepisy pozwolą złożyć wniosek całkowicie online, bez papierowych dokumentów i bez wizyty w urzędzie. Kierowcy szybciej zarejestrują samochód, a organy rejestrujące zyskają dostęp do danych pojazdów z innych krajów UE dzięki systemowi AVI. Mniej formalności, większe bezpieczeństwo i koniec niepotrzebnych obowiązków przy rejestracji aut sprowadzonych z zagranicy.

REKLAMA

Weto Nawrockiego w sprawie zmian w Prawie o ruchu drogowym. Przewoźnicy bez cyfrowych zezwoleń EKMT. Miały wejść w styczniu 2026 r.

Kolejne weta Prezydenta RP Karola Nawrockiego dotykają polskich przewoźników. Nie będzie cyfrowych zezwoleń EKMT od stycznia 2026 r., na które tak czekali. Spada konkurencyjność polskich przewoźników drogowych na arenie międzynarodowej.

KGP: 106 240 interwencji, 349 wypadków drogowych, 24 ofiary śmiertelne [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 106 240 interwencji. Byli wzywani do 349 wypadków drogowych.

Czy od tego roku za brak opon zimowych są kary? Jakie opony zimowe wybrać - 3PMSF czy M+S? Opady śniegu wkrótce, to już czas na zmianę

Jak co roku, kierowców w Polsce dręczy pytanie, czy to już pora zmiany opon letnich na zimowe. Jesienią aura za oknem bywa niejednoznaczna, w nocy zaskakując nas przymrozkami, zaś w słoneczne dni nadal oferując nawet kilkanaście stopni Celsjusza na plusie. Co z oponami - czy to już czas na przekładkę u wulkanizatora? Zwłaszcza, że zaraz ma sypnąć śniegiem nie tylko w górach.

Leasing czy wynajem? Co wybrać, co dzieje się z autem po zakończeniu umowy [Gość Infor.pl]

Końcówka roku to gorący czas dla branży leasingowej i motoryzacyjnej. Wielu przedsiębiorców szuka jeszcze sposobów na optymalizację kosztów, rozważa wymianę samochodu lub zakup kolejnego pojazdu. Wybór jednak nie jest prosty – bo czy lepiej zdecydować się na leasing, czy na wynajem długoterminowy? O różnicach między tymi formami finansowania mówił w rozmowie z Szymonem Glonkiem (Infor.pl) Tomasz Jabłoński, wiceprezes PKO Leasing.

REKLAMA

Sezonowe OC dla motocykli i kamperów? Sejmowa Komisja prosi rząd o analizę. Co to oznacza dla kierowców w 2026 r.

Sejmowa Komisja do Spraw Petycji po rozpatrzeniu obywatelskiej petycji przyjęła Dezyderat nr 173, w którym zwraca się do Prezesa Rady Ministrów o kompleksową analizę wprowadzenia czasowego (sezonowego) ubezpieczenia OC dla pojazdów używanych tylko przez część roku, takich jak motocykle, kampery czy kabriolety. To pierwszy formalny krok mogący otworzyć debatę nad zmianą zasad ciągłości OC stosowanych dziś w Polsce. Może to oznaczać poważne oszczędności dla posiadaczy pojazdów podlegających obowiązkowi ubezpieczenia OC.

Szok na rynku OC! Sprawdź, czy Ty też możesz płacić o 120 zł mniej

Ceny OC wreszcie zaczęły spadać. Po latach podwyżek kierowcy znów mogą mówić o realnych oszczędnościach. W niektórych miastach różnice sięgają nawet ponad 100 zł! Eksperci nie mają wątpliwości: na rynku ubezpieczeń dzieje się coś, czego dawno nie widzieliśmy. Czy to początek większej fali obniżek? Sprawdź, ile możesz zyskać na swojej polisie i dlaczego właśnie teraz warto porównać oferty.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA