REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Na czym polega spór o przedłużanie OC?

Na czym polega spór o przedłużanie OC?
Na czym polega spór o przedłużanie OC?

REKLAMA

REKLAMA

Na czym polega spór o przedłużanie OC? Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów uważa, że firma Link4 nieprawidłowo zinterpretowała przepisy ustawy o ubezpieczeniach obowiązkowych. Czy UOKiK ma odpowiednie argumenty na poparcie swojej tezy.

Krajowe media niedawno informowały o sporze pomiędzy jednym z krajowych ubezpieczycieli oraz Urzędem Ochrony Konkurencji i Konsumentów. Wspomniany spór dotyczy zasad przedłużania obowiązkowej polisy OC i możliwości rezygnacji z niej w warunkach tzw. podwójnego ubezpieczenia. Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów uważa, że firma Link4 nieprawidłowo zinterpretowała przepisy ustawy o ubezpieczeniach obowiązkowych. Warto dowiedzieć się, czy UOKiK posiada odpowiednie argumenty na poparcie swojej tezy. Taka wiedza może być przydatna również dla kierowców nieposiadających ubezpieczenia w Link4. Opisywany spór dotyczy bowiem zasad przedłużania i wypowiadania umowy, które są wspólne dla wszystkich ubezpieczeń OC.

REKLAMA

REKLAMA

Zobacz też: Od czego zależy cena ubezpieczenia OC?

Kością niezgody jest możliwość wypowiedzenia umowy po zapłacie składki

W październiku 2016 roku, Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów poinformował o wszczęciu postępowania wobec Link4. UOKiK podjął taką decyzję po skargach posiadaczy polis OC do Rzecznika Finansowego. Klienci Link4 skarżyli się, że wspomniany ubezpieczyciel nie pozwala na wypowiedzenie umowy i zwrot składki, jeżeli właściciel samochodu zapłaci składkę zaproponowaną na kolejny rok (w ramach tzw. automatycznego przedłużenia ochrony), a później zakupi tańszą polisę od konkurencji. Według Link4, taka możliwość przysługuje konsumentowi tylko w przypadku nieodpowiedzenia na ofertę związaną z przedłużeniem ochrony (tzn. niezapłacenia składki na kolejny rok).

Z praktykami ubezpieczyciela, nie zgadza się między innymi Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów. W swoim komunikacie UOKiK poinformował, że Link4 najprawdopodobniej błędnie interpretuje przepisy ustawy o ubezpieczeniach obowiązkowych, które dotyczą możliwości wypowiadania umowy po wykupieniu podwójnej ochrony z OC.

REKLAMA

Obowiązujące przepisy przyznają właścicielowi samochodu prawo do wypowiedzenia automatycznie przedłużonej umowy OC, gdy później ten sam kierowca wykupi inną obowiązkową polisę.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz też: Czy ubezpieczyciel zapłaci nam za prywatne leczenie?

Stanowisko UOKiK-u jest poparte wykładnią ustawy o ubezpieczeniach obowiązkowych. Warto odwołać się do art. 28 wspomnianego aktu prawnego. Artykuł 28 ustawy o ubezpieczeniach obowiązkowych mówi, że automatyczne przedłużenie ochrony następuje, gdy posiadacz samochodu najpóźniej na jeden dzień przed wygaśnięciem polisy, nie dostarczył pisemnego wypowiedzenia. W przypadku listów dostarczanych przez Pocztę Polską, do dotrzymania ustawowego terminu wystarczy ich nadanie na jeden dzień przed zakończeniem okresu ochrony z OC. Dla celów dowodowych klient ubezpieczyciela powinien zachować potwierdzenie nadania listu poleconego. „Warto również wspomnieć, że automatyczne przedłużenie ochrony nie będzie miało miejsca, jeżeli klient ubezpieczyciela posiada zaległości w zapłacie składki za poprzedni rok” - mówi Paweł Kuczyński, prezes porównywarki ubezpieczeń Ubea.pl.

Polisa OC nie przedłuży się na kolejne 12 miesięcy, jeżeli klient na dzień przed końcem okresu ochrony dostarczy pisemne wypowiedzenie umowy lub wyśle je listem poleconym w placówce Poczty Polskiej.

W lutym 2012 r. ustawodawca wprowadził możliwość wypowiedzenia automatycznie przedłużonej umowy po zakupie innego ubezpieczenia OC. Taka druga polisa (zakupiona później), zwykle posiada niższą składkę. Z automatycznie przedłużonego ubezpieczenia OC można zrezygnować w dowolnym momencie pod warunkiem, że klient ubezpieczyciela dostarczy pisemne wypowiedzenie i zapłaci za okres faktycznej ochrony (od dnia przedłużenia polisy do dnia wypowiedzenia umowy).

Zobacz też: Wypadek z pojazdem uprzywilejowanym

W przypadku rezygnacji z automatycznie przedłużonej polisy OC, trzeba zapłacić za okres faktycznej ochrony (zobacz art. 28a ustawy o ubezpieczeniach obowiązkowych). Pozostała część składki podlega zwrotowi (przed upływem 14 dni od powiadomienia zakładu ubezpieczeń o wypowiedzeniu).

Trzeba nadmienić, że osoby kupujące ubezpieczenie OC przez Internet lub telefon, dodatkowo posiadają prawo do odstąpienia od umowy w ciągu pierwszych 30 dni. Takie rozwiązanie dotyczące polis kupowanych w tzw. systemie direct, wynika z ustawy o ochronie konsumentów. Możliwość odstąpienia od umowy OC zawartej zdalnie (po zapłacie składki za faktyczny okres ochrony), nie została uzależniona od tego, czy kierowca posiada inną obowiązkową polisę. Dlatego właściciel auta powinien samodzielnie zadbać o ciągłość ochrony. W przeciwnym razie, system informatyczny Ubezpieczeniowego Funduszu Gwarancyjnego (tzw. „wirtualny policjant”) może łatwo zidentyfikować kierowcę posiadającego przerwę ubezpieczenia OC. „Skutkiem takiej identyfikacji będzie wezwanie do zapłaty kary wysłane przez UFG” - ostrzega Andrzej Prajsnar, ekspert porównywarki ubezpieczeń Ubea.pl.

Kierowca po zakupie OC przez Internet lub telefon, w ciągu 30 dni może odstąpić od umowy. Ubezpieczyciel zatrzyma jednak niewielką część składki (jako wynagrodzenie za faktyczny okres ochrony).

Zobacz też: Podróże z BlaBlaCar, a roszczenia wobec kierowcy

Zapłacenie kolejnej składki nie pozbawia klienta prawa do rezygnacji z OC

Obowiązujące przepisy wskazują również, że zakład ubezpieczeń przynajmniej na dwa tygodnie przed upływem okresu ochrony, powinien wysłać kierowcy informacje o wysokości składki na kolejne 12 miesięcy. Przepisy nie mówią jednak, że zapłacenie składki zgodnej z propozycją obecnego ubezpieczyciela, pozbawia klienta prawa do wypowiedzenia automatycznie przedłużonej polisy (po zakupie innego ubezpieczenia OC). Rozwiązanie stosowane przez Link4 niestety nie ma uzasadnienia w przepisach, które restrykcyjnie regulują zasady wypowiadania umów ubezpieczeń obowiązkowych (w tym również OC dla kierowców). Dodatkowo utrudnianie konsumentowi wypowiedzenia umowy jest postrzegane jako jedno z rozwiązań ograniczających jego prawa. W związku z tym, trudno się dziwić, że UOKiK zwrócił uwagę na praktyki Link4. „W ramach postępowania prowadzonego przez Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów, wspomnianemu ubezpieczycielowi grozi między innymi kara wynosząca do 10% przychodu z poprzedniego roku” - podsumowuje Paweł Kuczyński, prezes porównywarki ubezpieczeń Ubea.pl.

Przynajmniej 2 tygodnie przed wygaśnięciem ochrony z obowiązkowego OC, ubezpieczyciel powinien wysłać kierowcy propozycję nowej składki. Zapłacenie składki na kolejny rok, nie pozbawia klienta prawa do wypowiedzenia automatycznie przedłużonej polisy OC (po zakupie ubezpieczenia od konkurencji).

Źródło:Ubea

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Serwis z Grupy Infor.pl numerem 1 w Polsce. Auto.dziennik.pl to absolutny lider motoryzacji w listopadzie 2025

Jesteśmy dumni, że portal z grupy Infor.pl przyciągnął tylu czytelników. Serwis auto.dziennik.pl okazał się w listopadzie 2025 roku najczęściej odwiedzanym portalem motoryzacyjnym w Polsce – wynika z najświeższych danych Gemius Mediapanel. Witryna przyciągnęła 4,06 mln realnych użytkowników, pewnie obejmując pierwsze miejsce w kategorii „Motoryzacja”. Gratulujemy!

Masz takie prawo jazdy? Za chwilę stanie się nieważne. Dokumenty z lat 1999–2001 tracą ważność błyskawicznie

Setki tysięcy kierowców właśnie dowiaduje się, że ich plastikowe prawa jazdy przestaną być ważne wcześniej, niż myśleli. Czas na wymianę jest wyjątkowo krótki, mowa o tygodniach, a nie miesiącach. Najbardziej zagrożone są konkretne roczniki, które lada chwila stracą możliwość legalnej jazdy.

Przepisy o wydawaniu kart do tachografów będą uproszczone. Trwają prace. Zmiany wejdą w życie w 2026 r.

Przepisy o wydawaniu kart do tachografów będą uproszczone. Trwają prace nad projektem ustawy o tachografach, który ma uprościć przepisy trybu wydawania, przedłużania lub wymiany kart do tachografów. Zmiany wejdą w życie w 2026 r.

Koniec z kolejkami w urzędach? Prezydent podpisał ustawę, która zmienia życie milionom kierowców

Prezydent RP podpisał 1 grudnia 2025 r. nowelizację prawa o ruchu drogowym, która wprowadza długo wyczekiwane zmiany w rejestracji pojazdów. Kierowcy wreszcie będą mogli załatwić wiele formalności przez Internet, bez stania w kolejkach do okienek w wydziałach komunikacji. Nowe przepisy eliminują zbędną biurokrację i oszczędzają czas właścicieli samochodów. Sprawdź, co dokładnie się zmienia i kiedy nowe regulacje wejdą w życie.

REKLAMA

Buspasy dostępne dla tych pojazdów aż do końca 2027 roku

Kierowcy pojazdów elektrycznych zachowają kluczowy przywilej przez kolejne dwa lata. Ustawa podpisana przez Prezydenta Karola Nawrockiego gwarantuje możliwość korzystania z buspasów do 31 grudnia 2027 roku.

PZPA przyspiesza: 40 szkoleń dla kurierów jeszcze przed końcem roku

Polski Związek Partnerów Aplikacyjnych (PZPA) intensyfikuje działania w projekcie "Wsparcie w zakresie poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego usług delivery". Do końca 2025 roku zaplanowano ponad 40 szkoleń dla kurierów w największych miastach, m.in. w Warszawie, Krakowie, Łodzi, Katowicach, Wrocławiu, Poznaniu, Szczecinie, Rzeszowie, Gdańsku i Lublinie.

Jazda na letnich oponach zimą. Grozi nawet 3000 zł i zatrzymanie dowodu rejestracyjnego

W Polsce nie ma obowiązku jazdy na zimówkach, ale istnieje zakaz jazdy na letnich oponach w warunkach zimowych. Policja może nałożyć nawet 3000 zł mandatu, zatrzymać dowód rejestracyjny i zakazać dalszej jazdy. Ubezpieczyciel po kolizji może też uznać to za rażące niedbalstwo i żądać zwrotu części wypłaty. Sprawdź, kiedy ryzyko jest największe i jak łatwo wpaść w kłopoty.

Zimowanie motocykla - jak zabezpieczyć jednoślad na zimę, aby odpalił wiosną i uniknąć wydatków?

Koniec sezonu motocyklowego to czas na odpowiednie przygotowanie maszyny do kilkumiesięcznego postoju. Złe zimowanie motocykla może skutkować poważnymi problemami technicznymi wiosną – od wyładowanego akumulatora, przez zardzewiałe tarcze hamulcowe, aż po uszkodzony silnik. Sprawdź, jak profesjonalnie przygotować swój jednoślad do zimy, unikając powszechnych mitów i błędów, które mogą kosztować Cię sporo pieniędzy.

REKLAMA

Mandat do 3000 zł za jazdę na letnich oponach w warunkach zimowych i zatrzymanie dowodu rejestracyjnego. Bo to zagrożenie dla bezpieczeństwa ruchu

Czasem można usłyszeć opinię, że w naszym kraju nie ma obowiązku jazdy na oponach zimowych. Ale jest zakaz jazdy na oponach letnich w warunkach zimowych. Wynika on z przepisów ogólnych kodeksu drogowego oraz kodeksu wykroczeń. I podobnie, jak np. za rzucanie pizzą w innych uczestników ruchu można dostać mandat – chociaż też nie jest to wymienione szczegółowo w przepisach. Część kierowców bagatelizuje znaczenie właściwego stanu technicznego samochodu w tym opon, nie zdając sobie sprawy z poważnych konsekwencji, także prawnych, takiego zaniedbania. Polskie prawo nakłada na właścicieli pojazdów obowiązek utrzymania ich w należytym stanie technicznym, a opony jako jedyny punkt styku samochodu z drogą także podlegają kilku przepisom. Niedostosowanie pojazdu do warunków drogowych może skutkować mandatem lub grzywną sięgającą nawet 3000 złotych, zatrzymaniem dowodu rejestracyjnego, a w skrajnych przypadkach zakazem dalszej jazdy.

Yanosik z rekordowymi wynikami. Spółka zwiększa przychody i zapowiada ekspansję zagraniczną w 2026 roku

Yanosik zakończy 2025 rok z wyższymi przychodami niż w rekordowym 2024 r., zapowiada prezes Adam Tychmanowicz. Po trzech kwartałach spółka osiągnęła 44,2 mln zł przychodów i niemal podwoiła zysk netto. Rośnie liczba użytkowników aplikacji, a spółka rozwija marketplace, urządzenia Yanbox i usługi telemetryczne. W 2026 roku Yanosik planuje śmielsze wejście na rynki zagraniczne.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA