REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

REKLAMA

Technika jazdy

Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail

Dziurawa jezdnia: zmora polskiego kierowcy. Jak sobie radzić na dziurawych nawierzchniach?

Wiele dróg znajduje się w fatalnym stanie technicznym i jazda nimi do przyjemnych nie należy. Zwykle kierowca nie ma większego wyboru i musi taką drogą przejechać. Oto kilka rad, jak to zrobić w miarę bezpiecznie dla siebie i pojazdu.

Jak walczyć ze snem podczas jazdy?

Sen za kierownicą jest jednym z największych i najbardziej podstępnych wrogów każdego bez wyjątku kierowcy. Może przyjść nagle, niespodziewanie, często wyłączając tylko częściowo świadomość kierowcy, który cały czas jest przekonany, że w pełni panuje nad swoim pojazdem.

Jak bezpiecznie przejeżdżać przez małe miejscowości?

Jazda przez wioski, zarówno leżące przy drogach przelotowych o dużym natężeniu ruchu, jak i przy bocznych, po których przejeżdżą zaledwie kilka pojazdów w ciągu godziny, nie należy do przyjemnych i bezpiecznych. Przyczyn jest wiele.

Jak unikać zakorkowanych tras?

Każdy kierowca ma swoje ulubione trasy i trasy, których stara się unikać. Ma to związek zarówno z jakością drogi, jej lepszą nawierzchnią, większą szerokością i z wieloma innymi, często irracjonalnymi powodami. Ponieważ liczni kierowcy mają podobne preferencje, niektóre drogi są obciążone do maksimum, podczas gdy inne, wiodące w tym samym kierunku, świecą pustkami.

REKLAMA

Jak poprawnie określić prędkość ekonomiczną?

Prawie każdy doświadczony kierowca na pytanie „Co to jest prędkość ekonomiczna” odpowie, że jest to taka prędkość, przy której pojazd zużywa najmniej paliwa, co oznacza że w przypadku silników czterosuwowych odpowiada ona mniej więcej obrotom wału korbowego równym lub minimalnie mniejszym od obrotów maksymalnego momentu obrotowego. Jest to pogląd błędny.

Jak brzmi 10 przykazań dobrego kierowcy?

Oto dziesięć żelaznych zasad, obowiązujących każdego bez wyjątku kierowcę na drodze.

Jak bezpiecznie wyprzedzać i być wyprzedzanym?

Wyprzedzanie należy do najniebezpieczniejszych manewrów na drodze, zarówno dla wyprzedzanego jak i dla wyprzedzającego. Niebezpieczeństwo można jednak znacznie ograniczyć.

Wyjeżdżanie z parkingu

Wyjazd zaparkowanym samochodem z ciasnego miejsca parkingowego jest nie lada sztuką. Tylko w niewielkim stopniu mogą ułatwić parkingowe manewry czujniki parkowania i kamera, pokazująca sytuację za samochodem.

REKLAMA

Jak włączać się do ruchu?

Włączenie się do ruchu polega najogólniej na znalezieniu dla siebie miejsca wśród innych pojazdów, które już poruszają się po drodze. Tak więc będzie to zarówno zainicjowanie jazdy po postoju przy krawędzi drogi lub na poboczu, jak i wyjazd z parkingu, posesji, stacji paliw itp.

Jak jechać drogą wielopasmową?

Drogi wielopasmowe zostały stworzone po to, aby ułatwić jazdę i umożliwić pokonanie danej trasy większej liczbie pojazdów w tym samym czasie. Ich przepustowość nie zawsze jest w pełni wykorzystana.

Jak skręcać z drogi podporządkowanej w główną dwujezdniową?

Wyjechanie z wąskiej drogi podporządkowanej i skręt w lewo w drogę główną dwujezdniową, często z jezdniami, rozdzielonymi pasami zieleni lub wydzielonym torowiskiem tramwajowym, nie jest manewrem prostym.

Jak wyjechać z ulicy podporządkowanej na główną na skrzyżowaniu w kształcie litery „T”?

Przejazd przez tego rodzaju skrzyżowania nie należy do przyjemnych. Konieczne jest bezwzględne dostosowanie się do znaków drogowych. Wymaga to sporej uwagi.

Jak poprawić seryjne zawieszenie?

Seryjne zawieszenie jest tak zestrojone, żeby było uniwersalne. Nastawy są wyśrodkowane pomiędzy komfortem a pewnością prowadzenia. W większości przypadków to rozwiązanie optymalne gwarantujące maksimum bezpieczeństwa. Co jednak zrobić, gdy praca zawieszenia nie spełnia naszych oczekiwań?

Jak poradzić sobie z "syndromem autostrady". Ekspert radzi

"Syndrom autostrady" to silne uczucie senności spowodowane kombinacją powtarzających się bodźców wizualnych i zmęczenia. Może być spowodowane zmęczeniem lub monotonią krajobrazu podczas jazdy.

Kultura jazdy autostradą oraz drogą ekspresową

Autostrady i trasy szybkiego ruchu budowane są, abyśmy mogli podróżować bezpiecznie, szybko i bez stresu. Z tego względu, podróżując po autostradzie, powinniśmy zachowywać się tak, aby nie powodować zagrożenia oraz nie tamować ruchu, po prostu podróżować bezpiecznie i szybko. Autostrady i trasy szybkiego ruchu są miejscem, gdzie „wolno” nie zawsze znaczy bezpieczniej.

Jak jechać w korku? Jak go najlepiej pokonać?

Jazda w korku jest nieunikniona w dużych aglomeracjach. Codziennie jesteśmy narażeni na stres związany z jazdą w korku. Niestety, nie ma sposobu na jego szybkie pokonanie, ale możemy ułatwić sobie i innym jazdę stosując kilka prostych zasad.

Jak jeździć z ESP?

ESP, czyli Elektroniczna Kontrola Toru Jazdy, to układ elektroniczny stabilizujący tor jazdy samochodu podczas pokonywania zakrętu przejmujący kontrolę nad połączonymi układami ABS i ASR. System ten uaktywnia się samoczynnie, przyhamowując jedno lub kilka kół, z chwilą, gdy odpowiedni czujnik wykryje tendencję do wyślizgnięcia się samochodu z zakrętu.

Czy wiesz jak ustawiać lusterka w samochodzie?

Lusterka ułatwiają większość manewrów, do wykonania niektórych są wręcz niezbędne. Ich poprawne ustawienie zwiększa nasze bezpieczeństwo i komfort jazdy. Zobacz, jak dobrze ustawić lusterka w Twoim aucie:

Kto może świadczyć usługi taxi?

Szykują się zmiany w ustawie o transporcie drogowym. Kierowca zwykłego pojazdu osobowego będzie mógł przewozić osoby tylko wtedy, gdy uzyska licencję taksówkową. W innym przypadku narazi się na karę grzywny w wysokości 10 tysięcy złotych.

Jak oszczędzać sprzęgło: czy jest specjalna technika jazdy?

Żywotność sprzęgła w największym stopniu zależy od mocy silnika i od umiejętności kierowcy. Sprawne posługiwanie się pedałem sprzęgła może wydłużyć czas jego prawidłowego działania nawet o połowę. Dlatego warto znać kilka podstawowych zasad.

Dlaczego nie należy jeździć „na luzie”?

Jeśli chcesz się zatrzymać albo tylko zwolnić, tocz się na biegu bez naciskania na pedał sprzęgła. Ta metoda jest nazywana hamowaniem silnikiem i stanowi jedną z podstawowych zasad Ecodrivingu. W czasie hamowania silnikiem nie zużywamy nawet kropli paliwa - w przeciwieństwie do jazdy na luzie.

Jak holować przyczepę? O czym trzeba pamiętać montując hak, ile kosztuje wypożyczenie przyczepy bagażowej?

Co zrobić, jeśli mamy do przewiezienia naprawdę dużą ilość bagażu i nieduży samochód do dyspozycji? Najrozsądniejszym rozwiązaniem dla przewozu dużej ilości bagażu jest wykorzystanie przyczepki bagażowej.

Jak przejeżdżać samochodem przez głębokie kałuże?

Przejeżdżający z dużą prędkością przez kałużę samochód to widok, który często można zobaczyć na naszych drogach i ulicach. Wylatujące spod kół efektowne pióropusze fontann wody zalewają wszystko i wszystkich dookoła. Pokonywanie kałuż w ten sposób można wytłumaczyć zupełnym brakiem wyobraźni kierowcy, nie wspominając już o dobrych manierach.

Samochodem na narty: Słowacja

Przed wyjazdem na narty w słowackie kurorty zaczerpnijmy niezbędnych informacji na temat obowiązujących tam przepisów o ruchu drogowym. Posiadanie kamizelki odblaskowej w kabinie kierowcy jest na terenie kraju naszych sąsiadów obligatoryjne – inaczej niż w przypadku większości krajów europejskich.

Jak pokonywać zakręt w zimie? Poradnik

Podczas pokonywania zakrętów w zimie niepożądane są gwałtowne manewry. Wejście w zakręt w zimie wymaga szczególnej ostrożności.

W jaki sposób wiatr wpływa na bezpieczeństwo jazdy?

Badania pokazują, że na szczególnie odsłoniętych odcinkach dróg, silne wiatry mogą być bezpośrednią przyczyną lub jednym z istotnych czynników w ponad jednej trzeciej wszystkich wypadków drogowych.

Poradnik eksperta: 10 przykazań offroadera

Przedstawiamy kilka sugestii dotyczących etycznej strony Offroad’u, który jest sportem mającym bezpośredni wpływ na środowisko naturalne. Przyjmując nasz punkt widzenia, wyrażony w tym artykule, przyczynicie się do poprawy piaru polskich offroaderów oraz środowiska.

Jak poprawić rozkład masy w sportowym samochodzie?


Bardzo duży wpływ na prowadzenie sportowego samochodu ma rozkład masy. Jeżeli uda nam się go zoptymalizować, możemy osiągać lepsze wyniki bez ponoszenia dużych kosztów modyfikacji.

Jak modyfikować układ kierowniczy do sportu?


Nie jest tajemnicą, że jedną z najważniejszych zasad skutecznej jazdy sportowej jest umiejętność szybkiego kręcenia kierownicą. W jaki sposób można uczynić układ kierowniczy bardziej bezpośrednim?

Ekspert radzi: Jak powinien ubierać się kierowca zimą?

Choć wielu kierowcom może się to wydać dziwne, ich ubiór ma pewien wpływ na stopień bezpieczeństwa jazdy. Oto kilka wskazówek, jak się ubierać i czego unikać w swoim stroju, aby nie stwarzać zagrożenia dla siebie i innych.

Jak rozpoznać śliską jezdnię zimą?

Jeżeli jezdnia pokryta jest warstwą wody i widać ślady samochodów, które nią już przejechały, można mieć pewność, że będzie ona tak śliska, jak po zwykłym deszczu, przynajmniej do miejsca, gdzie warstwa pokrywającej ją wody stanie się bardzo cienka.

Jakie są zimowe „niespodzianki” na drodze?

Jazda zimą niesie ze sobą wiele, często niebezpiecznych niespodzianek. Kierowcy nie o wszystkich pamiętają i nie o wszystkich wiedzą. Oto najczęściej spotykane.

Jak ruszać na śliskiej nawierzchni?

Ruszanie na śliskiej nawierzchni, zwłaszcza pod górkę, samochodem, w którym nie ma układów wspomagających, takich jak ASR czy choćby blokada mechanizmu różnicowego, jest trudne. Oto kila wskazówek, jak ruszać w zimowych warunkach.

Jak wyjechać z zaspy?

Każde wjechanie w zaspę śnieżną wiąże się z problemami. Im zaspa większa, tym większe są te problemy. Podpowiemy krok po kroku, wyjechać z zaspy śnieżnej?

Jaka prędkość jest bezpieczna na ośnieżonej drodze?

Jazda zimą jest najtrudniejszym ze sprawdzianów umiejętności kierowcy. Mgły, gołoledzie, śnieżyce, nieuprzątnięte drogi to tylko część niebezpieczeństw jakie czyhają na kierowców w zimowych warunkach.

Na co zwracać uwagę przy parkowaniu w mieście zimą?

Bezpieczne pozostawienie samochodu zimą na dłuższy, nawet kilkudziesięciominutowy postój jest nie lada sztuką, której nie można nauczyć się na kursach dla przyszłych kierowców.

Jak jeździć po mieście zimą?

Zima to bardzo trudny okres dla kierowców i ich pojazdów. Aby ją przetrwać, trzeba radykalnie zmienić swoje nawyki i dostosować się do całkowicie odmiennych warunków.

Ferrari Testarossa


Wprowadzona na rynek w 1984 roku Testarossa była jednym z najlepiej sprzedających się modeli Ferrari wszechczasów.

Ferrari California


Włosi przez lata zaprzeczali, że prowadzą prace nad niewielkim pojazdem, będącym spadkobiercą modelu Dino, ale w 2008 roku na rynek wprowadzone zostało Ferrari California.

Ferrari 458 Italia


Po modelach 360 Maranello i będącym jego ewolucją 430 Modena przyszła pora na gruntowne odmłodzenie najmniejszego Ferrari. Ubiegłoroczna nowość otrzymała nazwę 458 Italia.

Beskid Śląski: Malinowska Skała

Malinowska Skała wznosi się na wysokości 1152 metrów n.p.m. i usytuowana jest nieopodal Przełęczy Salmopolskiej. Speleolodzy zdecydowawszy się na eksploracje Jaskini Malinowskiej będą musieli liczyć się z zejściem o umiarkowanej trudności.

Beskid Mały: Magurka Wilkowicka

Wypoczywając na Magurce Wilkowickiej w Beskidzie Małym będziemy mogli zatrzymać się w schronisku. Ze szczytu rozciąga się malowniczy widok na Baranią Górę, Skrzyczne czy Grupę Klimczoka.

Jak poruszać się samochodem nocą?

Większość ludzi funkcjonuje lepiej podczas dnia i dlatego też, jazda w warunkach nocnych przebiega u nich mniej sprawnie. W warunkach nocnych wzrok człowieka nie działa tak efektywnie jak w dzień. Niektórzy ludzie w czasie jazdy nocą mogą mieć problemy z rozróżnianiem kolorów i oceną odległości.

Kujawsko – pomorskie: Bydgoszcz


Bydgoszcz przyciąga turystów nie tylko bogactwem fauny i flory. Ów region jest bardzo zróżnicowany pod względem architektonicznym i kulturalnym. Polecamy odwiedzenie zabytkowego pałacu, który usytuowany jest kilkanaście kilometrów od miasta.

Zachodniopomorskie: Schron przeciwlotniczy w Szczecinie


Ciekawą atrakcją Szczecina jest schron przeciwlotniczy z czasów II wojny światowej. Jego powstanie datuje się na 1941 rok. Konstrukcja schronu opiera się m.in. na żelbetonowym stropie, który ma grubość 3 metrów.

Województwo Wielkopolskie: Czarnków

Czarnków to miasto i gmina w województwie wielkopolskim. Miasto położone jest w powiecie czarnkowsko-trzcianeckim. Jego teren rozciąga się na skraju Puszczy Noteckiej.

Województwo dolnośląskie: Duszniki Zdrój

Duszniki Zdrój to kurort znany w całym kraju ze swoich uzdrowiskowych walorów. Region oferuje także szeroką ofertę skierowana dla narciarzy.

Polska pod ziemią: Podziemna trasa w Opatowie

Opatów położony jest w sercu Wyżyny Kielecko-Sandomierskiej. Granica regionu przebiega przez miejscowości Jałowęs, Jurkowice, Kochów i Kobylany. Eksplorując województwo, w epicentrum Opatowa znajdziemy podziemną trasę turystyczną.

Polska pod ziemią: Kopalnia Guido

Podróżując po Śląsku będziemy mieli okazję zwiedzić kopalnię , w której na stałe umieszczona jest ekspozycja muzealna. Na terenie kopalni organizowane są również inicjatywy o charakterze kulturalnym i rozrywkowym.

Województwo dolnośląskie: Bystrzyca Kłodzka

Bystrzyca Kłodzka jest to miasto położone w województwie dolnośląskim, w powiecie kłodzkim i nad Nysą Kłodzką. Na jej terenie znajdziemy wiele zabytków oraz atrakcji turystycznych.

REKLAMA