REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Jak modyfikować układ kierowniczy do sportu?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Łukasz Krasowski
Subaru Outback, fot. Newspress
Subaru Outback, fot. Newspress

REKLAMA

REKLAMA


Nie jest tajemnicą, że jedną z najważniejszych zasad skutecznej jazdy sportowej jest umiejętność szybkiego kręcenia kierownicą. W jaki sposób można uczynić układ kierowniczy bardziej bezpośrednim?

Podstawowym minusem zwykłych, drogowych układów kierowniczych jest zbyt duża ilość obrotów koła kierownicy między skrajnymi położeniami, która może sięgać aż czterech. Powoduje to, że nie jest możliwa odpowiednio szybka reakcja na nadsterowny poślizg samochodu oraz zbyt słabe czucie kierowanych kół, nie pozwalająca na wyczucie granicy przyczepności opon.

REKLAMA

REKLAMA

Zobacz również: Co to jest chiptuning?

Nim zaczniemy zastanawiać się, który ze sposobów modyfikacji układu kierowniczego wybrać, warto uwzględnić, że zmiana jego przełożenia (a na tym głównie opierają się przeróbki) pociągnie za sobą pewne wady. Przede wszystkim zmieni się siła, jaką trzeba będzie użyć do skręcania kołami. Jeżeli w naszym samochodzie układ kierowniczy już stawia spore opory, to po przeróbkach poprawiając szybkość jego reakcji możemy spowodować, że kręcenie kierownicą wymagać będzie ogromnej siły. Do zwiększenia oporów na kole kierownicy przyczyniają się również sportowe, często szersze opony, więc należy uważać, aby po zsumowaniu wszystkich modyfikacji zwyczajnie nie „przedobrzyć”. Sytuację można w pewnym stopniu poprawić stosując nieco większe koło kierownicy. Szybszy układ kierowniczy to również znacznie bardziej nerwowa reakcja samochodu na skręt, więc szczególnie przy wyższych prędkościach potrzeba większego skupienia i bezwzględnie prawidłowej pozycji za kierownicą.

Istnieją dwa sposoby „przyspieszenia” układu kierowniczego. Pierwsza z nich to zmiana przekładni (tzw. maglownicy) na taką, o innym, krótszym przełożeniu. Często wiąże się to ze zmianą typu przekładni: ze ślimakowej na zębatkową, co przy okazji zmniejsza ilość połączeń przegubowym w układzie i likwiduje dużą cześć luzów. Przełożenie przekładni wyraża się w ilości obrotów koła kierownicy między maksymalnym skrętem w obie strony, a sportowe skrócone urządzenia posiadają przełożenie w przedziale o 2,2 do 2,7. Na wymianę przekładni często decydują się na przykład posiadacze przygotowanych do sportu Fiatów 126p, w przypadku których seryjny układ kierowniczy praktycznie nie pozwala na zapanowanie nad krótkim i mocno nadsterownym samochodem.

REKLAMA

Zobacz również: Jak odpowietrzyć hamulce?

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Drugim sposobem modyfikacji układu kierowniczego jest przeróbka ramion zwrotnicy, polegająca na ich skróceniu. Skutkiem tego będzie większy kąt skrętu kół przy takim samym obrocie kierownicą w stosunku do standardowego rozwiązania. Tego typu modyfikacja jest najłatwiejsza, jeżeli ramiona zwrotnicy i zwrotnica stanową oddzielne elementy, co we współczesnych samochodach nie jest często spotykanym rozwiązaniem.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Amortyzacja samochodu a podatki – jak przedsiębiorca może skorzystać?

Zakup samochodu firmowego to nie tylko kwestia wygody i prestiżu, ale przede wszystkim decyzja finansowa, która ma bezpośredni wpływ na podatki. Amortyzacja pojazdu pozwala przedsiębiorcy na stopniowe rozliczanie kosztów związanych z jego nabyciem. Warto wiedzieć, jakie zasady obowiązują przy samochodach osobowych i dostawczych, ponieważ różnice mogą być znaczące.

KGP: 98 115 interwencji, 398 wypadków drogowych, 26 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 98 115 interwencji. Byli wzywani do 398 wypadków drogowych.

Jazda rowerem po chodniku – czy jest dopuszczalna i w jakich sytuacjach?

Jazda rowerem staje się coraz bardziej popularna. Dostępne na rynku nowoczesne modele dodatkowo zachęcają do korzystania z tego środka transportu. Warto zatem znać kilka ważnych zasad ruchu drogowego dotyczącego rowerzystów.

Dłuższe kontrole drogowe do 56 dni wstecz - większe ryzyko wykrycia naruszenia przepisów przez kierowcę i przewoźnika

Wydłużone kontrole drogowe z 28 do 56 dni wstecz zwiększają prawdopodobieństwo wykrycia naruszeń przepisów przez kierowcę i przewoźnika. Inspekcja może teraz dokładniej badać rekompensaty za skrócone odpoczynki. Problemem jest też brak pamięci na kartach kierowców.

REKLAMA

Dziecko w kasku podczas jazdy e-hulajnogą. Co wiemy o planowanych zmianach?

Rząd przyjął projekt nowelizacji Prawa o ruchu drogowym. Zakłada on m.in. wprowadzenie ustawowego obowiązku noszenia kasku podczas jazdy rowerem czy hulajnogą elektryczną przez dzieci do 16 lat.

Prawo jazdy od 17 lat, obowiązkowe kaski i surowsze kary. Sprawdź, co zmienia się w przepisach drogowych od 2026 r.

2 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy – Prawo o ruchu drogowym oraz kilku innych aktów prawnych. Nowe regulacje mają zwiększyć bezpieczeństwo, ograniczyć wypadki z udziałem dzieci i przygotować młodzież do odpowiedzialnego udziału w ruchu drogowym. Zobacz, co się zmieni, kiedy przepisy wejdą w życie i kogo obejmą.

Ważne zmiany w Prawie o ruchu drogowym od 2026 roku. Rząd przyjął projekt nowelizacji

Na posiedzeniu w dniu 2 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy - Prawo o ruchu drogowym oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Infrastruktury. Projekt ma na celu zwiększenie bezpieczeństwa na drogach. Kierowca, który będzie prowadził pomimo zatrzymania mu prawa jazdy, będzie karany cofnięciem uprawnień do kierowania pojazdem. Ponadto, dzieci do 16. roku życia – m.in. podczas jazdy rowerem czy hulajnogą elektryczną – będą musiały używać kasków. Nowe przepisy zwiększą także mobilność osób młodych – prawo jazdy kategorii B będzie można otrzymać po skończeniu 17 lat (z ograniczeniami).

Ruszyła akcja policji Bezpieczna droga do szkoły. Zero taryfy ulgowej

Już od 1 września 2025 r. policja prowadzi ogólnopolską akcję Bezpieczna droga do szkoły. Tylko w wakacje funkcjonariusze przeprowadzili 15 626 kontroli infrastruktury przy placówkach oświatowych, a teraz ruszają z intensywnymi patrolami. Obowiązuje zero taryfy ulgowej: kontrolowana będzie prędkość, przewożenie dzieci i zachowanie kierowców. To moment, by naprawdę zadbać o bezpieczeństwo naszych dzieci.

REKLAMA

KGP: 115 485 interwencji, 455 wypadków drogowych, 35 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 115 485 interwencji. Byli wzywani do 455 wypadków drogowych.

Nowe limity podatkowe dla samochodów osobowych od 2026 roku

Nowe przepisy premiują niskoemisyjne samochody – czy niższe limity podatkowe dla aut spalinowych i hybryd od 2026 r. zmienią kalkulacje przedsiębiorców w zakresie aut flotowych?

REKLAMA