REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Jak modyfikować układ kierowniczy do sportu?

Łukasz Krasowski
Subaru Outback, fot. Newspress
Subaru Outback, fot. Newspress

REKLAMA

REKLAMA

Nie jest tajemnicą, że jedną z najważniejszych zasad skutecznej jazdy sportowej jest umiejętność szybkiego kręcenia kierownicą. W jaki sposób można uczynić układ kierowniczy bardziej bezpośrednim?

Podstawowym minusem zwykłych, drogowych układów kierowniczych jest zbyt duża ilość obrotów koła kierownicy między skrajnymi położeniami, która może sięgać aż czterech. Powoduje to, że nie jest możliwa odpowiednio szybka reakcja na nadsterowny poślizg samochodu oraz zbyt słabe czucie kierowanych kół, nie pozwalająca na wyczucie granicy przyczepności opon.

REKLAMA

Zobacz również: Co to jest chiptuning?

REKLAMA

Nim zaczniemy zastanawiać się, który ze sposobów modyfikacji układu kierowniczego wybrać, warto uwzględnić, że zmiana jego przełożenia (a na tym głównie opierają się przeróbki) pociągnie za sobą pewne wady. Przede wszystkim zmieni się siła, jaką trzeba będzie użyć do skręcania kołami. Jeżeli w naszym samochodzie układ kierowniczy już stawia spore opory, to po przeróbkach poprawiając szybkość jego reakcji możemy spowodować, że kręcenie kierownicą wymagać będzie ogromnej siły. Do zwiększenia oporów na kole kierownicy przyczyniają się również sportowe, często szersze opony, więc należy uważać, aby po zsumowaniu wszystkich modyfikacji zwyczajnie nie „przedobrzyć”. Sytuację można w pewnym stopniu poprawić stosując nieco większe koło kierownicy. Szybszy układ kierowniczy to również znacznie bardziej nerwowa reakcja samochodu na skręt, więc szczególnie przy wyższych prędkościach potrzeba większego skupienia i bezwzględnie prawidłowej pozycji za kierownicą.

Istnieją dwa sposoby „przyspieszenia” układu kierowniczego. Pierwsza z nich to zmiana przekładni (tzw. maglownicy) na taką, o innym, krótszym przełożeniu. Często wiąże się to ze zmianą typu przekładni: ze ślimakowej na zębatkową, co przy okazji zmniejsza ilość połączeń przegubowym w układzie i likwiduje dużą cześć luzów. Przełożenie przekładni wyraża się w ilości obrotów koła kierownicy między maksymalnym skrętem w obie strony, a sportowe skrócone urządzenia posiadają przełożenie w przedziale o 2,2 do 2,7. Na wymianę przekładni często decydują się na przykład posiadacze przygotowanych do sportu Fiatów 126p, w przypadku których seryjny układ kierowniczy praktycznie nie pozwala na zapanowanie nad krótkim i mocno nadsterownym samochodem.

Zobacz również: Jak odpowietrzyć hamulce?

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Drugim sposobem modyfikacji układu kierowniczego jest przeróbka ramion zwrotnicy, polegająca na ich skróceniu. Skutkiem tego będzie większy kąt skrętu kół przy takim samym obrocie kierownicą w stosunku do standardowego rozwiązania. Tego typu modyfikacja jest najłatwiejsza, jeżeli ramiona zwrotnicy i zwrotnica stanową oddzielne elementy, co we współczesnych samochodach nie jest często spotykanym rozwiązaniem.

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
KGP: 99 551 interwencji, 306 wypadków drogowych, 28 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 99 551 interwencji. Byli wzywani do 306 wypadków drogowych.

Kontrole na granicy polsko-niemieckiej 2025 - do kiedy?

Do kiedy przewidywane są kontrole na granicy polsko-niemieckiej w 2025 roku? Okazuje się, że dłużej niż się spodziewano. Branża transportowa traci czas i pieniądze. Największe zatory są w lubuskim, ale zachodniopomorskie już obawia się poważnych utrudnień.

Kto musi wymienić prawo jazdy w 2025 r.? Co z bezterminowymi prawami jazdy?

Część kierowców w 2025 r. będzie musiała wymienić prawa jazdy na nowe. Kto musi je wymienić jeszcze w tym roku? W jakich sytuacjach należy wymienić prawo jazdy? Co z bezterminowymi prawami jazdy, czy trzeba je wymieniać?

W pyle drogowym w centrum Warszawy wysokie stężenie rakotwórczych substancji. Nowatorskie badania PAN

Im większe natężenie ruchu, szczególnie w centrum miasta, tym wyższe stężenia wielopierścieniowych węglowodorów aromatycznych (WWA), które są substancjami rakotwórczymi – wynika z przeprowadzonych w Warszawie badań dr Sylwii Dytłow z Instytutu Geofizyki (IGF) Polskiej Akademii Nauk.

REKLAMA

Wyższe kary dla kierowców, dożywotnie zakazy prowadzenia samochodów, nowe wykroczenia. Propozycje resortu sprawiedliwości

Wyższe kary dla kierowców, dożywotnie zakazy prowadzenia samochodów, nowe wykroczenia. Propozycje resortu sprawiedliwości. Co jeszcze zawierają założenia projektu nowelizacji mające na celu poprawę bezpieczeństwa na drogach?

Czym kierujemy się przy zakupie samochodu?

Czym kierujemy się przy zakupie samochodu? Marką, ceną, rocznikiem, przebiegiem? Na co zwracamy uwagę w pierwszej kolejności? Przedstawiamy wyniki badania przeprowadzonego na zlecenie Grupy Cichy-Zasada.

Strefy Czystego Transportu obowiązkowe. Przed jakimi wyzwaniami stoją polskie miasta?

Jeden z kluczowych zapisów nowelizacji ustawy o elektromobilności i paliwach alternatywnych, podpisanej w grudniu przez Prezydenta RP mówi o tym, że samochody spalinowe będą mogły poruszać się po centrach miast tylko wtedy, gdy spełnią określone normy emisji spalin. To wymaga stworzenia Stref Czystego Transportu. Jakie wyzwania czekają polskie miasta?

Bezpieczeństwo na polskich drogach: Liczba wypadków śmiertelnych na drogach spadła aż o 74%. Wciąż jest wiele do zrobienia. Kluczowe rekomendacje

Liczba wypadków śmiertelnych na drogach spadła aż o 74%. Znacząca poprawa bezpieczeństwa na polskich drogach – ale wciąż jest wiele do zrobienia. Rekomendacje ukierunkowane na realną poprawę bezpieczeństwa na polskich drogach.

REKLAMA

KGP: 97 506 interwencji, 260 wypadków drogowych, 13 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 97 506 interwencji. Byli wzywani do 260 wypadków drogowych.

Zmiany dla młodych kierowców. Jakie są najważniejsze założenia projektu?

Do konsultacji i opiniowana został skierowany projekt zmieniający przepisy w zakresie ruchu drogowego. Celem nowelizacji jest zwiększenie poziomu bezpieczeństwa w ruchu drogowym, oraz mobilności młodych osób.

REKLAMA