REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Jak zmniejszyć masę sportowego samochodu?

Łukasz Krasowski
Ferrari Enzo, fot. Newspress
Ferrari Enzo, fot. Newspress

REKLAMA

REKLAMA

Obniżenie masy pojazdu przygotowywanego do startu w sportach motorowych to jeden z najlepszych sposobów na jednoczesną poprawę osiągów i prowadzenia samochodu. Co najważniejsze, wiele takich modyfikacji da się wykonać niewielkim kosztem.

Mniejsza masa sportowego samochodu ma w zasadzie same zalety. Odchudzone auto przy tej samej mocy silnika ma lepsze osiągi, a zredukowana siła jego bezwładności pozwala na szybsze pokonywanie zakrętów i skuteczniejsze działanie układu hamulcowego. Każdy wyrzucony kilogram pozwala zatem zyskiwać bezcenne ułamki sekund na torach lub odcinkach specjalnych. W przypadku samochodów drogowych pozafabryczna kuracja odchudzająca ma mniejszy sens, ponieważ z wielu elementów zbędnych w motorsporcie na drodze nie możemy zrezygnować i ostatecznie efekt naszej pracy może nie być wart włożonego weń wysiłku.

REKLAMA

Zobacz również: Sportowe filtry powietrza - porady

REKLAMA

Chcąc zredukować masę sportowego samochodu musimy zacząć od zdobycia książki homologacyjnej danego modelu, która precyzyjnie określa co możemy usunąć z danego pojazdu i ile wynosi minimalna masa danego modelu. Może się ona różnić w zależności od specyfikacji, w jakiej przygotowujemy samochód (grupa A, N lub np. H) oraz od rodzaju zawodów, w jakich zamierzamy startować. Często stosowaną praktyką jest maksymalne odchudzanie pojazdu, znacznie poniżej limitu i późniejsze obciążanie balastem. Pozornie jest to „robota głupiego”, ale operacja ma jak najbardziej sens, ponieważ balast możemy zamocować tam, gdzie chcemy, poprawiając w ten sposób rozkład masy i obniżając środek ciężkości samochodu.

Najprostsze do wykonania i najtańsze jest, rzecz jasna, usunięcie z pojazdu wszystkiego, co nie przyda się w sporcie. Śmiało możemy wyrzucić kanapy, wiele elementów tapicerowanych oraz wygłuszeń. W wyścigowych pojazdach nie znajdziemy również fotela pasażera, reflektorów, często również zamków i stacyjki. Kilka kilogramów możemy się pozbyć usuwając również masy tłumiące i antykorozyjne oraz pokrywając nadwozie pojedynczą, cienką warstwą lakieru. Część masy będzie niestety musiała wrócić do naszego samochodu w postaci klatki bezpieczeństwa. W jej przypadku na chwile zapomnijmy o masie i montujmy najbardziej rozbudowaną klatkę, na jaką nas stać.

Zobacz również: Tuning hamulców - porada specjalisty

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Następnym etapem, który będzie już wymagał nakładów finansowych, jest zastępowanie fabrycznych elementów nadwozia i wnętrza ich lżejszymi odpowiednikami, wykonywanymi zwykle z innych materiałów. W zależności od rodzaju zawodów mogą to być maski, drzwi, pokrywy bagażnika lub błotniki. Dość ciężkie szyby zamieniane są nierzadko na elementy z tworzywa sztucznego. Lżejsze odpowiedniki znajdziemy również wśród części mechanicznych, jednak w tym przypadku należy się spodziewać dość dużych kosztów.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Parkując uszkodziła 10 samochodów

Pech, nieostrożność, a może nietrzeźwość? 41-letnia mieszkanka Olsztyna, usiłując zaparkować samochód na osiedlowej uliczce uszkodziła… 10 samochodów. Kobieta nie chciała przebadać się alkomatem.

Czy w aucie trzeba mieć przy sobie dowód rejestracyjny?

Zostałeś zatrzymany do kontroli? Sprawdź, jakie dokumenty musisz przy sobie posiadać. Dowód rejestracyjny, prawo jazdy i aktualne ubezpieczenie OC są jednymi z najważniejszych dokumentów każdego kierowcy.

Badanie: 72 proc. przy zakupie używanego samochodu kieruje się jego ceną

Przy wyborze używanego auta, każdy kupujący bierze pod uwagę inne czynniki. Niezależnie od tego jaki model jest w centrum zainteresowania kupującego, i tak najczęściej branym czynnikiem przy wyborze auta jest jego cena. Model i marka samochodu schodzą na dalszy plan.

Dobra passa motoryzacji dobiega końca

Chociaż produkcja sprzedana pojazdów w I kwartale br. przekroczyła 60 mld zł, ogólne wyniki branży wskazują, że dobra passa przemysłu motoryzacyjnego w Polsce dobiega końca. Tak wynika z informacji firmy AutomotiveSuppliers.pl.

REKLAMA

Po polskich drogach jeżdżą coraz starsze samochody, najbardziej leciwe są Volkswageny, a auta jakich marek mają najmniej lat

14,7 lat – tyle wynosi obecnie średni wiek samochodu zgłaszanego do ubezpieczenia. Jest to o 12 miesięcy więcej niż cztery lata wcześniej. Jednak w przypadku najczęściej spotykanych w Polsce modeli samochodów, średnia jest jeszcze wyższa i sięga prawie 18 lat.

Konfiskata auta nietrzeźwym kierowcom. Będą zmiany przepisów, ale czy na pewno łagodniejsze dla kierujących pojazdami

Kolejna zmiana przepisów dotyczących przepadku pojazdów jako kary dla nietrzeźwych kierowców. . Do Sejmu trafił projekt zmiany ustawy, w ramach którego to nie policja, ale sąd będzie dokonywał konfiskaty, ale jednocześnie zaostrzone zostaną przepisy dotyczące przepadku pojazdu.

Pijany kierowca staranował ogrodzenie. Stracił prawo jazdy w siedmiu kategoriach

35-letni pijany kierowca ciężarowej scanii staranował ogrodzenie prywatnej posesji w Szydłówku koło Mławy. Kary nie będą niskie. 

Polacy jeżdżą starymi autami. Czy można je ubezpieczyć?

Średnia wieku samochodu w Polsce wynosi 15,9 lat. Na takie samochody trudno wykupić polisę Auto Casco. Na szczęście niektóre towarzystwa ubezpieczają nawet 20-letnie pojazdy.

REKLAMA

Tylko 0,5 promila wystarczy, żeby stracić samochód. Zmienią się przepisy dotyczące pijanych kierowców

Do Sejmu trafi projekt nowelizacji Kodeksu karnego oraz niektórych innych ustaw. Projekt zakłada zmianę przepisów dotyczących konfiskaty pojazdów pijanym kierowcom. Czy to w końcu pomoże zatrzymać falę nieodpowiedzialnych kierowców na polskich drogach?

Od 1 lipca 2024 r. zmiany w opłatach drogowych! Polacy także to odczują, mimo że wzrost cen dotyczy naszych sąsiadów

Od 1 lipca 2024 r. zmieniły się opłaty drogowe w Niemczech. Opłaty dotyczą głównie branży transportu drogowego, czyli kierowców ciężarowych. Nowe stawki opłat najbardziej odczują przewoźnicy z Polski i Litwy.

REKLAMA