REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Jak poprawić rozkład masy w sportowym samochodzie?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Łukasz Krasowski
Mercedes SLS AMG, fot. Newspress
Mercedes SLS AMG, fot. Newspress

REKLAMA

REKLAMA


Bardzo duży wpływ na prowadzenie sportowego samochodu ma rozkład masy. Jeżeli uda nam się go zoptymalizować, możemy osiągać lepsze wyniki bez ponoszenia dużych kosztów modyfikacji.

Na całkowitą masę samochodu składa się suma nacisków, jakie każde z kół wywiera na podłoże. Znaczenie ma zarówno rozkład masy pomiędzy przednią i tylną osią oraz na poszczególne dwa koła każdej osi. Różnice w balansie przód-tył mają największy wpływ na charakterystykę prowadzenia samochodu, czyniąc go, w ogólności, podsterownym (większa masa na przedniej osi) lub nadsterownym przy bardziej obciążonym tyle pojazdu. Teoretycznie najkorzystniej jest, aby rozkład mas między osiami miał proporcje 50:50, ale taka sytuacja zdarza się dość rzadko. Z niemal idealnego balansu znane są samochody marki BMW oraz niektóre pojazdy sportowe wyższej klasy. W bardziej dostępnych i jednocześnie najpopularniejszych w sportach motorowych autach, których rozkład masy zależy głównie od przedniego lub tylnego umiejscowienia silnika można jednak nieco poprawić proporcje między osiami oraz między prawą i lewą stroną.

REKLAMA

REKLAMA

Zobacz również: Co to jest drifting?

Warto zauważyć, że przygotowując przednionapędowy samochód do sportu, usuwa się wiele elementów wnętrza, takich jak np. tapicerki, czy tylne kanapy, co przy praktycznie zerowym odchudzeniu przodu auta jeszcze pogarsza, i tak niekorzystny, balans fabryczny. Sytuację poprawia nieco zamontowanie dość ciężkiej klatki bezpieczeństwa lub często spotykane w samochodach rajdowych, dwa koła zapasowe. Szukanie możliwości udoskonalenia fabryki należy zacząć od pomiarów nacisków na poszczególne koła za pomocą wagi ramieniowej. Żeby wyniki ważenia były jak najbardziej miarodajne warto uwzględnić rzeczywistą masę kierowcy (lub w rajdach dwuosobowej załogi). Jeżeli sam kierowca wykonuje pomiar, można jego masę zastąpić stosownymi odważnikami. Jest to szczególnie istotne w przypadku samochodu przygotowywanego do wyścigów, gdzie ciężar kierowcy, skupiony z lewej zaburza balans między stronami.

Zobacz również: Geometria zawieszenia: teoria i praktyka

REKLAMA

Rozłożenie masy regulować możemy, dokonując zmian w ustawieniu zawieszenia. Regulując jego wysokość zmienia się również nacisk, jakie dane koło wywiera na podłoże. Pamiętajmy, że rozkład masy podczas regulacji zmienia się po przekątnej i przykładowo zwiększając nacisk koła przedniego prawego, wzrasta również masa na kole tylnym lewym. Proces regulacji jest dość żmudny i wymaga dużej cierpliwości. Poszczególne etapy zmiany ustawień wraz z ich efektami warto skrupulatnie notować, co zaoszczędzi czas w przyszłości i pozwoli na szybsze dostosowanie samochodu do bieżących warunków. Na rozkład masy może także wpływać rozmieszczenie poszczególnych elementów pojazdu. Często praktykuje się np. przeniesienie akumulatora do tylnej części samochodu. Możliwe jest także stosowanie balastu, który jednakowoż zwiększa całkowitą masę naszego auta.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Amortyzacja samochodu a podatki – jak przedsiębiorca może skorzystać?

Zakup samochodu firmowego to nie tylko kwestia wygody i prestiżu, ale przede wszystkim decyzja finansowa, która ma bezpośredni wpływ na podatki. Amortyzacja pojazdu pozwala przedsiębiorcy na stopniowe rozliczanie kosztów związanych z jego nabyciem. Warto wiedzieć, jakie zasady obowiązują przy samochodach osobowych i dostawczych, ponieważ różnice mogą być znaczące.

KGP: 98 115 interwencji, 398 wypadków drogowych, 26 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 98 115 interwencji. Byli wzywani do 398 wypadków drogowych.

Jazda rowerem po chodniku – czy jest dopuszczalna i w jakich sytuacjach?

Jazda rowerem staje się coraz bardziej popularna. Dostępne na rynku nowoczesne modele dodatkowo zachęcają do korzystania z tego środka transportu. Warto zatem znać kilka ważnych zasad ruchu drogowego dotyczącego rowerzystów.

Dłuższe kontrole drogowe do 56 dni wstecz - większe ryzyko wykrycia naruszenia przepisów przez kierowcę i przewoźnika

Wydłużone kontrole drogowe z 28 do 56 dni wstecz zwiększają prawdopodobieństwo wykrycia naruszeń przepisów przez kierowcę i przewoźnika. Inspekcja może teraz dokładniej badać rekompensaty za skrócone odpoczynki. Problemem jest też brak pamięci na kartach kierowców.

REKLAMA

Dziecko w kasku podczas jazdy e-hulajnogą. Co wiemy o planowanych zmianach?

Rząd przyjął projekt nowelizacji Prawa o ruchu drogowym. Zakłada on m.in. wprowadzenie ustawowego obowiązku noszenia kasku podczas jazdy rowerem czy hulajnogą elektryczną przez dzieci do 16 lat.

Prawo jazdy od 17 lat, obowiązkowe kaski i surowsze kary. Sprawdź, co zmienia się w przepisach drogowych od 2026 r.

2 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy – Prawo o ruchu drogowym oraz kilku innych aktów prawnych. Nowe regulacje mają zwiększyć bezpieczeństwo, ograniczyć wypadki z udziałem dzieci i przygotować młodzież do odpowiedzialnego udziału w ruchu drogowym. Zobacz, co się zmieni, kiedy przepisy wejdą w życie i kogo obejmą.

Ważne zmiany w Prawie o ruchu drogowym od 2026 roku. Rząd przyjął projekt nowelizacji

Na posiedzeniu w dniu 2 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy - Prawo o ruchu drogowym oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Infrastruktury. Projekt ma na celu zwiększenie bezpieczeństwa na drogach. Kierowca, który będzie prowadził pomimo zatrzymania mu prawa jazdy, będzie karany cofnięciem uprawnień do kierowania pojazdem. Ponadto, dzieci do 16. roku życia – m.in. podczas jazdy rowerem czy hulajnogą elektryczną – będą musiały używać kasków. Nowe przepisy zwiększą także mobilność osób młodych – prawo jazdy kategorii B będzie można otrzymać po skończeniu 17 lat (z ograniczeniami).

Ruszyła akcja policji Bezpieczna droga do szkoły. Zero taryfy ulgowej

Już od 1 września 2025 r. policja prowadzi ogólnopolską akcję Bezpieczna droga do szkoły. Tylko w wakacje funkcjonariusze przeprowadzili 15 626 kontroli infrastruktury przy placówkach oświatowych, a teraz ruszają z intensywnymi patrolami. Obowiązuje zero taryfy ulgowej: kontrolowana będzie prędkość, przewożenie dzieci i zachowanie kierowców. To moment, by naprawdę zadbać o bezpieczeństwo naszych dzieci.

REKLAMA

KGP: 115 485 interwencji, 455 wypadków drogowych, 35 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 115 485 interwencji. Byli wzywani do 455 wypadków drogowych.

Nowe limity podatkowe dla samochodów osobowych od 2026 roku

Nowe przepisy premiują niskoemisyjne samochody – czy niższe limity podatkowe dla aut spalinowych i hybryd od 2026 r. zmienią kalkulacje przedsiębiorców w zakresie aut flotowych?

REKLAMA