REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Jak poprawić rozkład masy w sportowym samochodzie?

Łukasz Krasowski
Mercedes SLS AMG, fot. Newspress
Mercedes SLS AMG, fot. Newspress

REKLAMA

REKLAMA


Bardzo duży wpływ na prowadzenie sportowego samochodu ma rozkład masy. Jeżeli uda nam się go zoptymalizować, możemy osiągać lepsze wyniki bez ponoszenia dużych kosztów modyfikacji.

Na całkowitą masę samochodu składa się suma nacisków, jakie każde z kół wywiera na podłoże. Znaczenie ma zarówno rozkład masy pomiędzy przednią i tylną osią oraz na poszczególne dwa koła każdej osi. Różnice w balansie przód-tył mają największy wpływ na charakterystykę prowadzenia samochodu, czyniąc go, w ogólności, podsterownym (większa masa na przedniej osi) lub nadsterownym przy bardziej obciążonym tyle pojazdu. Teoretycznie najkorzystniej jest, aby rozkład mas między osiami miał proporcje 50:50, ale taka sytuacja zdarza się dość rzadko. Z niemal idealnego balansu znane są samochody marki BMW oraz niektóre pojazdy sportowe wyższej klasy. W bardziej dostępnych i jednocześnie najpopularniejszych w sportach motorowych autach, których rozkład masy zależy głównie od przedniego lub tylnego umiejscowienia silnika można jednak nieco poprawić proporcje między osiami oraz między prawą i lewą stroną.

REKLAMA

REKLAMA

Zobacz również: Co to jest drifting?

Warto zauważyć, że przygotowując przednionapędowy samochód do sportu, usuwa się wiele elementów wnętrza, takich jak np. tapicerki, czy tylne kanapy, co przy praktycznie zerowym odchudzeniu przodu auta jeszcze pogarsza, i tak niekorzystny, balans fabryczny. Sytuację poprawia nieco zamontowanie dość ciężkiej klatki bezpieczeństwa lub często spotykane w samochodach rajdowych, dwa koła zapasowe. Szukanie możliwości udoskonalenia fabryki należy zacząć od pomiarów nacisków na poszczególne koła za pomocą wagi ramieniowej. Żeby wyniki ważenia były jak najbardziej miarodajne warto uwzględnić rzeczywistą masę kierowcy (lub w rajdach dwuosobowej załogi). Jeżeli sam kierowca wykonuje pomiar, można jego masę zastąpić stosownymi odważnikami. Jest to szczególnie istotne w przypadku samochodu przygotowywanego do wyścigów, gdzie ciężar kierowcy, skupiony z lewej zaburza balans między stronami.

Zobacz również: Geometria zawieszenia: teoria i praktyka

REKLAMA

Rozłożenie masy regulować możemy, dokonując zmian w ustawieniu zawieszenia. Regulując jego wysokość zmienia się również nacisk, jakie dane koło wywiera na podłoże. Pamiętajmy, że rozkład masy podczas regulacji zmienia się po przekątnej i przykładowo zwiększając nacisk koła przedniego prawego, wzrasta również masa na kole tylnym lewym. Proces regulacji jest dość żmudny i wymaga dużej cierpliwości. Poszczególne etapy zmiany ustawień wraz z ich efektami warto skrupulatnie notować, co zaoszczędzi czas w przyszłości i pozwoli na szybsze dostosowanie samochodu do bieżących warunków. Na rozkład masy może także wpływać rozmieszczenie poszczególnych elementów pojazdu. Często praktykuje się np. przeniesienie akumulatora do tylnej części samochodu. Możliwe jest także stosowanie balastu, który jednakowoż zwiększa całkowitą masę naszego auta.

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Bruksela wycofuje się z pełnego zakazu aut spalinowych

Zakaz sprzedaży nowych samochodów spalinowych w Unii Europejskiej od 2035 r. nie będzie całkowity. Komisja Europejska zaprezentowała nowy pakiet motoryzacyjny, który koryguje dotychczasowe założenia i otwiera drogę do większej elastyczności technologicznej. Branża motoryzacyjna ocenia to jako dobry początek, ale jednocześnie ostrzega, że cele redukcji emisji na 2030 rok mogą okazać się bardzo trudne do osiągnięcia, zwłaszcza bez zmian po stronie regulacji i infrastruktury.

Co 10. nowy samochód osobowy rejestrowany w Polsce jest elektryczny

Pod koniec listopada liczba zarejestrowanych w Polsce samochodów w pełni elektrycznych przekroczyła 124 tysiące. Od początku roku przybyło ich niemal 44 tysiące – wynika z danych Licznika Elektromobilności. Aktualnie auta elektryczne stanowią już co dziesiąty nowo rejestrowany samochód osobowy w kraju.

Preferencje motoryzacyjne Polaków: europejskie marki wciąż na czele, rośnie zainteresowanie autami z Chin

Jeśli samochód chińskiej marki byłby tańszy o 20-30 proc. od porównywalnego modelu oferowanego przez producenta z innego kraju, zakup takiego auta rozważyłoby 60 proc. Polaków - wynika z badania Instytutu Badań Rynkowych i Społecznych (IBRiS) na zlecenie Santander Consumer Multirent.

Samochody elektryczne w Polsce: cena, zasięg i ładowanie wciąż głównymi barierami. Nowe dane z Barometru

Relatywnie wysoka cena samochodu w pełni elektrycznego i zbyt niski maksymalny zasięg na jednym ładowaniu to według respondentów najważniejsze czynniki powstrzymujące ich przed podjęciem decyzji o zakupie takiego pojazdu - wynika z badania Barometr Nowej Mobilności.

REKLAMA

To miasto zamyka ulice dla setek tysięcy samochodów. Sprawdź, czy Twoje auto tam wjedzie od 1 stycznia 2026 r.

Już od 1 stycznia 2026 r. w tym mieście zacznie obowiązywać Strefa Czystego Transportu, która obejmie aż ok. 60% powierzchni miasta. Dla wielu kierowców - szczególnie tych posiadających diesle - oznacza to rewolucyjne zmiany. Jakie samochody wjadą do centrum bez ograniczeń, kto może liczyć na zwolnienia, a ile zapłacą osoby spoza miasta? Uchwała póki co wchodzi w życie mimo jej zaskarżenia.

Nowy rozkład jazdy PKP 2025/2026. Więcej połączeń, nowe trasy i zmiany od 14 grudnia

W nowym rocznym kolejowym rozkładzie jazdy, który obowiązuje od niedzieli, liczba połączeń PKP Intercity wzrosła średnio o 50 w stosunku do poprzedniego rozkładu i wynosi 555 dziennie. Z tego 527 to kursy całoroczne, a 28 sezonowe. Przewoźnik wprowadził ponadto 17 nowych tras międzynarodowych.

Leasing samochodów w Polsce. Kto korzysta najczęściej i ile płaci miesięcznie?

Z leasingu auta skorzystało kiedyś 23 proc. badanych Polaków, najczęściej przedsiębiorcy - wynika z badania „Auto na własnych zasadach”. Miesięczna rata leasingu mieściła się przeważnie w przedziale od 1001 do 2000 zł.

Czy kierowcy będą dożywotnio tracić prawa jazdy a sądy masowo orzekać przepadek pojazdu? Nowelizacja już czeka na prezydenckim biurku, ale co zrobi Karol Nawrocki? Inicjatywa Obywatelska ,,Rozsądny Ruch – dla wolności i bezpieczeństwa na drogach” przypomina o "druzgocących" opiniach prof. Chmaja, prof. Wróbla, RPO oraz PZM

Inicjatywa Obywatelska ,,Rozsądny Ruch – dla wolności i bezpieczeństwa na drogach” zwraca się do Prezydenta RP o zawetowanie w całości ustawy o zmianie niektórych ustaw w celu poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego (druk sejmowy nr 1451). Niektóre rozwiązania są drastyczne, a sądy nie będą miały wyboru w karaniu. Co dokładnie zawiera ta nowelizacja oraz dlaczego wielu kierowców liczy na weto?

REKLAMA

Q3 2025: nowe Audi sportback to kompaktowy SUV premium. Jakie wymiary ma nowa Q3?

Jest nowe Audi Q3 2025. To lider wśród kompaktowych SUV-ów klasy premium. Jakie ma wymiary? Jakie silniki i napędy można wybrać?

Drożeją opłaty za autostrady w Europie od 2026 r. Najgorsze dla polskich przewoźników są wzrosty opłat w Czechach i Niemczech

Drożeją opłaty za autostrady w Europie od 2026 r. Najgorsze dla polskich przewoźników są wzrosty opłat w Czechach i Niemczech

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA