REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Jak poprawić rozkład masy w sportowym samochodzie?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Łukasz Krasowski
Mercedes SLS AMG, fot. Newspress
Mercedes SLS AMG, fot. Newspress

REKLAMA

REKLAMA


Bardzo duży wpływ na prowadzenie sportowego samochodu ma rozkład masy. Jeżeli uda nam się go zoptymalizować, możemy osiągać lepsze wyniki bez ponoszenia dużych kosztów modyfikacji.

Na całkowitą masę samochodu składa się suma nacisków, jakie każde z kół wywiera na podłoże. Znaczenie ma zarówno rozkład masy pomiędzy przednią i tylną osią oraz na poszczególne dwa koła każdej osi. Różnice w balansie przód-tył mają największy wpływ na charakterystykę prowadzenia samochodu, czyniąc go, w ogólności, podsterownym (większa masa na przedniej osi) lub nadsterownym przy bardziej obciążonym tyle pojazdu. Teoretycznie najkorzystniej jest, aby rozkład mas między osiami miał proporcje 50:50, ale taka sytuacja zdarza się dość rzadko. Z niemal idealnego balansu znane są samochody marki BMW oraz niektóre pojazdy sportowe wyższej klasy. W bardziej dostępnych i jednocześnie najpopularniejszych w sportach motorowych autach, których rozkład masy zależy głównie od przedniego lub tylnego umiejscowienia silnika można jednak nieco poprawić proporcje między osiami oraz między prawą i lewą stroną.

REKLAMA

REKLAMA

Zobacz również: Co to jest drifting?

Warto zauważyć, że przygotowując przednionapędowy samochód do sportu, usuwa się wiele elementów wnętrza, takich jak np. tapicerki, czy tylne kanapy, co przy praktycznie zerowym odchudzeniu przodu auta jeszcze pogarsza, i tak niekorzystny, balans fabryczny. Sytuację poprawia nieco zamontowanie dość ciężkiej klatki bezpieczeństwa lub często spotykane w samochodach rajdowych, dwa koła zapasowe. Szukanie możliwości udoskonalenia fabryki należy zacząć od pomiarów nacisków na poszczególne koła za pomocą wagi ramieniowej. Żeby wyniki ważenia były jak najbardziej miarodajne warto uwzględnić rzeczywistą masę kierowcy (lub w rajdach dwuosobowej załogi). Jeżeli sam kierowca wykonuje pomiar, można jego masę zastąpić stosownymi odważnikami. Jest to szczególnie istotne w przypadku samochodu przygotowywanego do wyścigów, gdzie ciężar kierowcy, skupiony z lewej zaburza balans między stronami.

Zobacz również: Geometria zawieszenia: teoria i praktyka

REKLAMA

Rozłożenie masy regulować możemy, dokonując zmian w ustawieniu zawieszenia. Regulując jego wysokość zmienia się również nacisk, jakie dane koło wywiera na podłoże. Pamiętajmy, że rozkład masy podczas regulacji zmienia się po przekątnej i przykładowo zwiększając nacisk koła przedniego prawego, wzrasta również masa na kole tylnym lewym. Proces regulacji jest dość żmudny i wymaga dużej cierpliwości. Poszczególne etapy zmiany ustawień wraz z ich efektami warto skrupulatnie notować, co zaoszczędzi czas w przyszłości i pozwoli na szybsze dostosowanie samochodu do bieżących warunków. Na rozkład masy może także wpływać rozmieszczenie poszczególnych elementów pojazdu. Często praktykuje się np. przeniesienie akumulatora do tylnej części samochodu. Możliwe jest także stosowanie balastu, który jednakowoż zwiększa całkowitą masę naszego auta.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Nowy nieoznakowany radiowóz na drogach. 140 km/h w mieście i zatrzymane prawo jazdy

Pierwszy dzień służby nowego nieoznakowanego radiowozu i od razu spektakularna interwencja. Policjanci zatrzymali kierowcę, który w terenie zabudowanym pędził z prędkością 140 km/h, mimo ograniczenia do 70 km/h. Mężczyzna stracił prawo jazdy na trzy miesiące, otrzymał mandat w wysokości 2000 zł i 14 punktów karnych. Nowoczesny pojazd z wideorejestratorem pozwolił mundurowym zareagować natychmiast, to zapowiedź bardziej skutecznych kontroli prędkości na polskich drogach.

KGP: 115 855 interwencji, 468 wypadków drogowych, 31 ofiar śmiertelnych [Podsumowanie tygodnia + Akcja "Znicz" 2025]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 115 855 interwencji. Byli wzywani do 468 wypadków drogowych.

Poleasingowy nie zawsze znaczy bezpieczny – na co zwrócić uwagę przy zakupie auta poflotowego?

Samochody poleasingowe od lat stanowią ważny filar polskiego rynku wtórnego, przyciągając kupujących swoją przewidywalnością, dobrze udokumentowaną historią i, coraz częściej, dobrym wyposażeniem. Jednak nie każde auto poflotowe jest w równie dobrej kondycji, a rynek ten nie jest wolny od zagrożeń takich jak kręcenie liczników, ukryte istotne szkody czy nie zawsze profesjonalne naprawy.

Mandat za wycieraczki w samochodzie. Brudna szyba też słono płatna

Wielu kierowców nie ma pojęcia, że za zużyte wycieraczki albo brudną szybę można dostać wysoki mandat. Policja coraz częściej zwraca uwagę na stan piór, spryskiwaczy i widoczność z kabiny, szczególnie jesienią i zimą. Wystarczy kilka smug na szybie, by auto uznano za niesprawne technicznie. Sprawdź, ile możesz zapłacić i kiedy funkcjonariusz ma prawo zatrzymać dowód rejestracyjny.

REKLAMA

Co się stanie, jak zatankujesz benzynę 98 zamiast 95? O czym decyduje liczba oktanowa?

Na stacjach paliw różnica między benzyną 95 a 98 to kilka złotych za bak, ale kierowcy wciąż zastanawiają się, czy droższe paliwo rzeczywiście daje coś więcej. Czy silnik będzie działał lepiej, czy to tylko marketing? Wyjaśniamy, czym różni się liczba oktanowa, co dzieje się po zatankowaniu 98 do auta przystosowanego do 95 i kiedy takie paliwo faktycznie ma sens.

Będą surowe kary dla początkujących kierowców. Nadchodzi europejskie prawo jazdy. Unia do 2030 r. obniża liczbę wypadków o połowę

Będą surowe kary dla początkujących kierowców w okresie próbnym. Ile lat będzie trwał taki okres? Nadchodzi europejskie prawo jazdy. Unia chce obniżyć liczbę ofiar wypadków drogowych o połowę do 2030 r.

Jak odpalić samochód z kabli? Instrukcja krok po kroku i najczęstsze błędy kierowców

Silnik nie reaguje, a kontrolki tylko mignęły? To klasyczny objaw rozładowanego akumulatora. Nie musisz od razu dzwonić po pomoc drogową, wystarczą kable rozruchowe i drugi samochód, by uruchomić silnik w kilka minut. Sprawdź, jak prawidłowo podłączyć przewody, czego unikać i jak nie uszkodzić elektroniki w aucie podczas rozruchu z kabli.

Prawo jazdy seniorów: czy grozi Ci utrata uprawnień od 2026? Sprawdzamy fakty

Kierowcy po 70. roku życia będą tracić prawo jazdy, jeśli nie przejdą obowiązkowych badań lekarskich? Internet obiegły sensacyjne doniesienia o rzekomych zmianach, które miały wejść w życie od 2026 roku. W sieci zawrzało, a wielu seniorów zaczęło pytać, czy faktycznie będą musieli odnawiać dokument. Sprawdzamy, co w tej sprawie potwierdziło Ministerstwo Infrastruktury.

REKLAMA

Kiedy wymienić opony na zimowe? Jak je przechowywać?

Przy jakiej temperaturze powinno się zmieniać opony na zimowe? Komu powierzyć wymianę ogumienia? Jak przechowywać opony? Sprawdzamy.

KGP: 111 767 interwencji, 481 wypadków drogowych, 38 ofiar śmiertelnych [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 111 767 interwencji. Byli wzywani do 481 wypadków drogowych.

REKLAMA