Jak działa układ wydechowy?
REKLAMA
REKLAMA
Kolektor wydechowy
REKLAMA
Kolektor, jak sama nazwa wskazuje (z ang. collect – zbierać), zbiera spaliny z silnika i odprowadza je do kolejnej części układu wydechowego. Jest on najczęściej zbudowany z żeliwa lub aluminium, a powierzchnie w jego wnętrzu są zaokrąglone i gładkie. W ten sposób gazy bez przeszkód przedostają się w dalsze części układu.
Katalizator
Jest to część układu, dzięki której szkodliwe gazy przemieniają się w substancje mniej zagrażające środowisku. Znajdują się w nim metale, które pod wpływem ciepła mogą powodować reakcje chemiczne i zmieniać szkodliwe produkty spalania na dwutlenek węgla i wodę, samemu nie będąc zmienionym.
Zobacz również: Dlaczego silnik ma za wysoką temperaturę i jak to naprawić?
Wygłuszenie
Układ wydechowy wyposażony jest w dwa tłumiki. Pierwszy mniejszy, drugi większy. Jak sama nazwa wskazuje, służą one tłumieniu dźwięku, który wydostaje się z silnika podczas jego pracy.
Rury
Nieodłącznym elementem układu wydechowego są rury łączące wszystkie części, a także końcówka wydechu, przez którą finalnie spaliny wydostają się do atmosfery.
Układ wydechowy musi być szczelny. W przeciwnym razie nasz samochód może emitować szkodliwe spaliny, przekroczyć dopuszczalną liczbę generowanych decybeli lub powodować utratę mocy.
Silnik naszego samochodu generuje podczas pracy wiele substancji w postaci gazowej, będących produktem spalania. Jest to głównie tlenek węgla, azotu, węglowodory, dwutlenek siarki i metale. Spaliny muszą zostać odprowadzone z silnika, do tego są szkodliwe dla środowiska. Układ wydechowy to element naszego pojazdu, który właśnie odprowadza produkty spalania z motoru, a także w pewnym stopniu oczyszcza je tak, aby były jak najmniej szkodliwe.
Zobacz również: Modyfikacje układu wydechowego: porady
REKLAMA
REKLAMA