REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Sportowe filtry powietrza - porady

Konrad Bagiński
fot. Mototarget
fot. Mototarget

REKLAMA

REKLAMA

Wymiana filtra powietrza na sportowy, np. stożkowy to najpopularniejszy sposób na rozpoczęcie przygody z tuningiem. Odkrywamy tajniki dostarczania powietrza do silnika.

Tematu filtrów powietrza nie sposób poruszyć bez odrobiny teorii. Silnik spalinowy potrzebuje do pracy paliwa i powietrza. Muszą być one w odpowiednich proporcjach zmieszane –odpowiada za to wtrysk paliwa, a kiedyś robił to gaźnik. Rozpylona mieszanka trafia do silnika, gdzie pod ciśnieniem eksploduje a następnie w formie spalin opuszcza bebechy naszego bolidu.

REKLAMA

REKLAMA

Zanim zmienisz filtr na sportowy, szczególnie zaś stożkowy, zapytaj właścicieli aut tego samego modelu, którym dysponujesz o sens tego działania. Może się okazać, że zamiast pomóc – zaszkodzisz swojemu samochodowi.

Zobacz również: Kiedy wymienić filtr powietrza?

Im bogatsza mieszanka, tym więcej mocy i momentu obrotowego wyprodukuje silnik. Ale bez przesady – jeśli dostanie jej za dużo, nie będzie w stanie jej zużyć i zamiast polepszyć, pogorszy parametry. W najlepszym przypadku niespalona mieszanka wydostanie się układem wydechowym. Biorąc pod uwagę, że układ wydechowy nie jest najprzyjemniejszym miejscem na ziemi (głośno, śmierdzi i bardzo, bardzo gorąco), może również tam eksplodować. Można to zaobserwować w autach rajdowych, po gwałtownym ujęciu gazu. Zejście z wysokich obrotów powoduje drastyczne zmniejszenie zapotrzebowanie silnika na mieszankę, ale ta jeszcze przez chwilę jest do niego dostarczana. Zbyt bogata, by się spalić w całości, wylatuje do wydechu i tam eksploduje. To tzw. ogień z rury, czynność ta nazywa się również puszczaniem marchewek, z powodu charakterystycznego kształtu płomieni wydalanych rurą wydechową.

REKLAMA

Ogniem i kołem

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zwykłym autem trudno “puścić marchewę”, wtrysk nie pozwoli na tak ekstremalne dostarczanie mieszanki do silnika. Nasze nierajdowe auta muszą wytrzymać też trochę więcej niż kilkaset kilometrów bez gruntownego remontu. Mieszanka, którą żywi się silnik musi być optymalna. Producenci aut starają się tak wszystko zbilansować, by otrzymać przyzwoite parametry silnika a jednocześnie jego odpowiednią żywotność. Hm, czyli mieszankę można trochę wzbogacić, zyskując nieco mocy czy momentu obrotowego z nieznacznym skróceniem żywotności auta. Można to uzyskać na kilka sposobów, jednym z nich jest podanie silnikowi większej ilości powietrza. Wtrysk na to zareaguje, produkując lepszą, mocniejszą mieszankę paliwa. Można go do tego zmusić, dając mu lepszy dostęp do powietrza. Za to właśnie odpowiada filtr.

Jego pierwotnym zadaniem jest oczyszczenie powietrza, które dostanie silnik. Kurz i piasek muszą zostać usunięte, w silniku narobiłyby sporych strat. Ale filtr jest też tak pomyślany, by przelatywało przez niego mniej więcej tyle powietrza, ile jest potrzebne. W sprzedaży są tzw. sportowe filtry, które równie dobrze oczyszczają powietrze a pozwalają dostarczyć go więcej.

Sportowe wkłady filtra powietrza

Są dwa podstawowe typy sportowych filtrów paliwa. Z jednej strony są to po prostu wkłady, które pasują do standardowej obudowy. Mają one zwiększoną przepustowość, mogą (ale nie muszą) mieć krótszy żywot. Czy powodują zwiększenie mocy? Powtórzę się - mogą, ale nie muszą. Pewne jest to, że dobrze dobrany filtr, dobrej jakości, nie pogorszy parametrów auta. Może podnieść odrobinę moc oraz moment obrotowy. Nie zdziw się jednak, jeśli moment obrotowy... spadnie. Są to jednak wartości niewielkie, nie warto wierzyć w bajki, że po zmianie filtra moc rośnie o 15 czy 20 albo i więcej procent. W 1 do 5% jeszcze można uwierzyć. Jeśli chcesz wydać kilka złotych więcej za parę kucy więcej pod maską – zrób to. Co możesz jeszcze zyskać? Lepszą elastyczność, lepszy przebieg krzywej przebiegu mocy i momentu. Wszystko zależy od konkretnego auta. W jednych pomoże, w innych nie, w jeszcze innych może odrobinę zaszkodzić. Pamiętajmy też, że fabryka "nie jest taka głupia" i wcale nie produkuje aut z silnikami specjalnie przydławionymi, aby nie były zbyt mocne i szybkie.

Możesz wybrać trochę inną opcję. W sprzedaży są tzw. filtry panelowe lub kasetowe. Są sporo droższe od zwykłych i sportowych, ale nadają się do wielokrotnego użytku. Wraz z filtrem warto kupić zestaw materiałów eksploatacyjnych – sprzedawca doradzi jakich. Niektóre czyści się po prostu sprzężonym powietrzem, inne dodatkowo nasącza się różnymi specyfikami.

Zobacz również: Co to jest chiptuning?

Filtry stożkowe – czy montować?

Ten rodzaj filtrów seryjne auta przejęły z konstrukcji wyścigowych. Tylko, że to niesamowicie różniące się konstrukcje... Źle założony filtr stożkowy nie tylko nie poprawi osiągów Twojego auta, ale je pogorszy, zwiększając przy okazji zużycie paliwa. Jeśli chcesz zamontować filtr stożkowy, koniecznie zwróć się do doświadczonego w tej materii warsztatu. Filtr może i działa lepiej, ale musi być odpowiednio umieszczony. Nie może być zbyt blisko silnika – potrzebuje ciągłych i nieprzerwanych dostaw zimnego powietrza. Poza tym na jego skuteczność ma też długość i kształt układu dolotowego. To wszystko zaś można określić metodą prób i błędów. Osiedlowy warsztat – z całym szacunkiem dla osiedlowych warsztatów – nie jest właściwym miejscem do zakładania stożka. Wybierz warsztat z hamownią (urządzeniem do mierzenia osiągów silnika), który sprawdzi jakie umiejscowienie filtra będzie najlepsze i dobierze optymalną długość i kształt dolotu.

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Przepisy o wydawaniu kart do tachografów będą uproszczone. Trwają prace. Zmiany wejdą w życie w 2026 r.

Przepisy o wydawaniu kart do tachografów będą uproszczone. Trwają prace nad projektem ustawy o tachografach, który ma uprościć przepisy trybu wydawania, przedłużania lub wymiany kart do tachografów. Zmiany wejdą w życie w 2026 r.

Koniec z kolejkami w urzędach? Prezydent podpisał ustawę, która zmienia życie milionom kierowców

Prezydent RP podpisał 1 grudnia 2025 r. nowelizację prawa o ruchu drogowym, która wprowadza długo wyczekiwane zmiany w rejestracji pojazdów. Kierowcy wreszcie będą mogli załatwić wiele formalności przez Internet, bez stania w kolejkach do okienek w wydziałach komunikacji. Nowe przepisy eliminują zbędną biurokrację i oszczędzają czas właścicieli samochodów. Sprawdź, co dokładnie się zmienia i kiedy nowe regulacje wejdą w życie.

Buspasy dostępne dla tych pojazdów aż do końca 2027 roku

Kierowcy pojazdów elektrycznych zachowają kluczowy przywilej przez kolejne dwa lata. Ustawa podpisana przez Prezydenta Karola Nawrockiego gwarantuje możliwość korzystania z buspasów do 31 grudnia 2027 roku.

PZPA przyspiesza: 40 szkoleń dla kurierów jeszcze przed końcem roku

Polski Związek Partnerów Aplikacyjnych (PZPA) intensyfikuje działania w projekcie "Wsparcie w zakresie poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego usług delivery". Do końca 2025 roku zaplanowano ponad 40 szkoleń dla kurierów w największych miastach, m.in. w Warszawie, Krakowie, Łodzi, Katowicach, Wrocławiu, Poznaniu, Szczecinie, Rzeszowie, Gdańsku i Lublinie.

REKLAMA

Jazda na letnich oponach zimą. Grozi nawet 3000 zł i zatrzymanie dowodu rejestracyjnego

W Polsce nie ma obowiązku jazdy na zimówkach, ale istnieje zakaz jazdy na letnich oponach w warunkach zimowych. Policja może nałożyć nawet 3000 zł mandatu, zatrzymać dowód rejestracyjny i zakazać dalszej jazdy. Ubezpieczyciel po kolizji może też uznać to za rażące niedbalstwo i żądać zwrotu części wypłaty. Sprawdź, kiedy ryzyko jest największe i jak łatwo wpaść w kłopoty.

Zimowanie motocykla - jak zabezpieczyć jednoślad na zimę, aby odpalił wiosną i uniknąć wydatków?

Koniec sezonu motocyklowego to czas na odpowiednie przygotowanie maszyny do kilkumiesięcznego postoju. Złe zimowanie motocykla może skutkować poważnymi problemami technicznymi wiosną – od wyładowanego akumulatora, przez zardzewiałe tarcze hamulcowe, aż po uszkodzony silnik. Sprawdź, jak profesjonalnie przygotować swój jednoślad do zimy, unikając powszechnych mitów i błędów, które mogą kosztować Cię sporo pieniędzy.

Mandat do 3000 zł za jazdę na letnich oponach w warunkach zimowych i zatrzymanie dowodu rejestracyjnego. Bo to zagrożenie dla bezpieczeństwa ruchu

Czasem można usłyszeć opinię, że w naszym kraju nie ma obowiązku jazdy na oponach zimowych. Ale jest zakaz jazdy na oponach letnich w warunkach zimowych. Wynika on z przepisów ogólnych kodeksu drogowego oraz kodeksu wykroczeń. I podobnie, jak np. za rzucanie pizzą w innych uczestników ruchu można dostać mandat – chociaż też nie jest to wymienione szczegółowo w przepisach. Część kierowców bagatelizuje znaczenie właściwego stanu technicznego samochodu w tym opon, nie zdając sobie sprawy z poważnych konsekwencji, także prawnych, takiego zaniedbania. Polskie prawo nakłada na właścicieli pojazdów obowiązek utrzymania ich w należytym stanie technicznym, a opony jako jedyny punkt styku samochodu z drogą także podlegają kilku przepisom. Niedostosowanie pojazdu do warunków drogowych może skutkować mandatem lub grzywną sięgającą nawet 3000 złotych, zatrzymaniem dowodu rejestracyjnego, a w skrajnych przypadkach zakazem dalszej jazdy.

Yanosik z rekordowymi wynikami. Spółka zwiększa przychody i zapowiada ekspansję zagraniczną w 2026 roku

Yanosik zakończy 2025 rok z wyższymi przychodami niż w rekordowym 2024 r., zapowiada prezes Adam Tychmanowicz. Po trzech kwartałach spółka osiągnęła 44,2 mln zł przychodów i niemal podwoiła zysk netto. Rośnie liczba użytkowników aplikacji, a spółka rozwija marketplace, urządzenia Yanbox i usługi telemetryczne. W 2026 roku Yanosik planuje śmielsze wejście na rynki zagraniczne.

REKLAMA

ARiMR: Wnioski o 3 tys. zł na wymianę tachografów już od poniedziałku 1 grudnia. Trzeba się spieszyć, bo decyduje kolejność zgłoszeń

ARiMR: wnioski o 3 tys. zł na wymianę tachografów można składać już od poniedziałku 1 grudnia 2025 r. To pomoc de minimis finansowana z KPO. Przyjmowanie wniosków rozpocznie się o godz. 10:00. Do kiedy można je składać? Trzeba się spieszyć, ponieważ o przyznaniu pomocy decyduje kolejność zgłoszeń.

Tymczasowe tablice rejestracyjne – jak je wyrobić, ile kosztują i kiedy są potrzebne?

Tymczasowe tablice rejestracyjne, popularne czerwone blachy, coraz częściej ratują kierowców w sytuacjach, gdy samochód nie może jeszcze dostać stałych numerów. Potrzebujesz ich do przejazdu na przegląd, po zgubieniu tablic albo po zakupie auta z zagranicy. Wyjaśniamy, jak je wyrobić, ile zapłacisz i w jakich sytuacjach warto z nich skorzystać, żeby uniknąć mandatu.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA