REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Jak przygotować się do KJS?

Konrad Bagiński
fot. Mototarget
fot. Mototarget

REKLAMA

REKLAMA

KJS - Konkursowa Jazda Samochodem. Tego typu imprezy przeznaczone są dla kierowców – amatorów. To rajdowa szkoła, po przejechaniu z dobrymi rezultatami kilku imprez w sezonie można ubiegać się o licencję kierowcy rajdowego.

Żeby ścigać się w KJS-ach nie potrzebujesz rajdowego auta, można brać w nich udział w maluchu, garbusie, czy innym codziennym samochodzie. Nie chodzi w nich o moc i gargantuiczne osiągi a o naukę rajdowej jazdy. W aucie, które służy do odwożenia dzieci do szkoły czy dojeżdżaniu do pracy, trzeba jednak zadbać o kilka rzeczy.

REKLAMA

Zobacz również: Wyścigi na jedną czwartą mili: jak zacząć?

Pilot

W KJS-ie, jak w prawdziwym rajdzie załoga składa się z dwóch osób, kierowcy i pilota. Pierwszy jest nazywany fizycznym, odpowiada za to, żeby pojechać dobrze. Drugi – umysłowy, żeby kierowca wiedział jak i gdzie ma dotrzeć. Dyktuje trasę na podstawie itinerera, zawierającego opis trasy dojazdowej do prób sportowych oraz schematy tych prób. W rzeczywistości jest więc nawigatorem.

Wyposażenie auta do KJS

Dalszy ciąg materiału pod wideo

REKLAMA

Przed startem w KJS-ie musisz dokładnie sprawdzić, czy masz wszystkie niezbędne elementy wyposażenia samochodu. Podczas badania technicznego sędziowie obejrzą Twoją gaśnicę , zbadają stan opon i działanie hamulca ręcznego. Muszą mieć pewność, że auto, którym chcesz się ścigać jest sprawne technicznie. Przed badaniem sprawdź to sam – głupio byłoby nie wziąć udziału w imprezie z powodu przeterminowanej homologacji gaśnicy.
Poza tym zadbaj o porządek – pozbądź się wszystkich zbędnych elementów. Przy okazji odciążysz auto. Piesek z machającą główką na desce rozdzielczej, kolekcja ulotek w kieszeniach bocznych, puste butelki po wodzie – możesz mieć pewność, że jeśli jakiś śmieć będzie miał szansę przelecieć Ci po kabinie w jakimś ciasnym nawrocie, zrobi to na pewno. Usuń z wnętrza wszystko, co nie jest absolutnie niezbędne a resztę dobrze umocuj.

Zatankuj do pełna – KJS-y to na ogół kilka lub kilkanaście prób sportowych porozrzucanych w różnych miejscach. Łącznie możesz przejechać nawet ponad 100 km, a rzadko jest czas na szukanie stacji benzynowej. Według innej szkoły warto obliczyć orientacyjną długość całej trasy i oszacować niezbędną ilość paliwa. Może się powiem okazać, że w zupełności wystarczy Ci pół baku, co oznacza, że drugą połowę będziesz woził jako balast, a mówimy przecież o przynajmniej kilkunastu kilogramach. Na pewno uzupełnij płyn do spryskiwaczy, często się przydaje – szczególnie jeśli część prób odbywa się na luźnej nawierzchni.

Zobacz również: Co to jest drifting?

Kaski – motocyklowe czy rajdowe?

Kaski to w zasadzie jedyny element wyposażenia, który musisz dokupić – na pokładzie muszą być dwa, dla kierowcy i pilota. Nie muszą być to profesjonalne kaski Sparco czy OMP, wystarczą motocyklowe. Najtańsze można kupić już za 50-60 zł. Jeśli nie będziesz się ścigał regularnie, wystarczą takie, kask można też pożyczyć od zaprzyjaźnionego motocyklisty. Jeśli jednak zamierzasz ścigać się w miarę często, warto zainwestować w profesjonalne rozwiązanie. Najtańsze otwarte kaski OPM czy Sparco można kupić już za 250-350 zł, nie zaszkodzi też poszukać używanych. Ich największą zaletą jest brak zbędnych w rajdach elementów – szybki oraz tzw. szczęki. Co to daje? Lepszą komunikację. Dwóm osobom w kaskach motocyklowych trudno porozumieć się nawet jeśli będą siedziały na tej samej kanapie w salonie. Jeśli dodamy do tego hałas i nerwy, problemy komunikacyjne rosną. Poza tym otwarte kaski samochodowe zapewniają dużo szersze pole widzenia, niż motocyklowe. Słowem – warto w nie zainwestować. Pilot oszczędzi swoje gardło, kierowca – nerwy, a ich zaufanie nie zostanie wystawione na ciężką próbę.

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Zaniedbana zieleń - milionowe straty i zagrożenie dla życia. Czy samorządy obudzą się na czas

Regularne kontrole stanu drzewostanu, inwestycje w pielęgnację zieleni oraz zastępowanie starych, spróchniałych drzew nowymi nasadzeniami to minimum, które możemy i musimy zrobić. To nie wydatek – to inwestycja w przyszłość.

Nowy program dopłat do samochodów elektrycznych. Kiedy start? Kto może otrzymać dopłatę?

Wiceminister klimatu Krzysztof Bolesta poinformował, że Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej uruchamia nowy program dopłat do zakupu i leasingu samochodów elektrycznych. Budżet to 1,6 mld zł, a otrzymać będzie można 40 tys. zł. Kto będzie mógł się ubiegać?

KGP: 99 551 interwencji, 306 wypadków drogowych, 28 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 99 551 interwencji. Byli wzywani do 306 wypadków drogowych.

Kontrole na granicy polsko-niemieckiej 2025 - do kiedy?

Do kiedy przewidywane są kontrole na granicy polsko-niemieckiej w 2025 roku? Okazuje się, że dłużej niż się spodziewano. Branża transportowa traci czas i pieniądze. Największe zatory są w lubuskim, ale zachodniopomorskie już obawia się poważnych utrudnień.

REKLAMA

Kto musi wymienić prawo jazdy w 2025 r.? Co z bezterminowymi prawami jazdy?

Część kierowców w 2025 r. będzie musiała wymienić prawa jazdy na nowe. Kto musi je wymienić jeszcze w tym roku? W jakich sytuacjach należy wymienić prawo jazdy? Co z bezterminowymi prawami jazdy, czy trzeba je wymieniać?

W pyle drogowym w centrum Warszawy wysokie stężenie rakotwórczych substancji. Nowatorskie badania PAN

Im większe natężenie ruchu, szczególnie w centrum miasta, tym wyższe stężenia wielopierścieniowych węglowodorów aromatycznych (WWA), które są substancjami rakotwórczymi – wynika z przeprowadzonych w Warszawie badań dr Sylwii Dytłow z Instytutu Geofizyki (IGF) Polskiej Akademii Nauk.

Wyższe kary dla kierowców, dożywotnie zakazy prowadzenia samochodów, nowe wykroczenia. Propozycje resortu sprawiedliwości

Wyższe kary dla kierowców, dożywotnie zakazy prowadzenia samochodów, nowe wykroczenia. Propozycje resortu sprawiedliwości. Co jeszcze zawierają założenia projektu nowelizacji mające na celu poprawę bezpieczeństwa na drogach?

Czym kierujemy się przy zakupie samochodu?

Czym kierujemy się przy zakupie samochodu? Marką, ceną, rocznikiem, przebiegiem? Na co zwracamy uwagę w pierwszej kolejności? Przedstawiamy wyniki badania przeprowadzonego na zlecenie Grupy Cichy-Zasada.

REKLAMA

Strefy Czystego Transportu obowiązkowe. Przed jakimi wyzwaniami stoją polskie miasta?

Jeden z kluczowych zapisów nowelizacji ustawy o elektromobilności i paliwach alternatywnych, podpisanej w grudniu przez Prezydenta RP mówi o tym, że samochody spalinowe będą mogły poruszać się po centrach miast tylko wtedy, gdy spełnią określone normy emisji spalin. To wymaga stworzenia Stref Czystego Transportu. Jakie wyzwania czekają polskie miasta?

Bezpieczeństwo na polskich drogach: Liczba wypadków śmiertelnych na drogach spadła aż o 74%. Wciąż jest wiele do zrobienia. Kluczowe rekomendacje

Liczba wypadków śmiertelnych na drogach spadła aż o 74%. Znacząca poprawa bezpieczeństwa na polskich drogach – ale wciąż jest wiele do zrobienia. Rekomendacje ukierunkowane na realną poprawę bezpieczeństwa na polskich drogach.

REKLAMA