REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Jak przygotować się do KJS?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Konrad Bagiński
fot. Mototarget
fot. Mototarget

REKLAMA

REKLAMA

KJS - Konkursowa Jazda Samochodem. Tego typu imprezy przeznaczone są dla kierowców – amatorów. To rajdowa szkoła, po przejechaniu z dobrymi rezultatami kilku imprez w sezonie można ubiegać się o licencję kierowcy rajdowego.

Żeby ścigać się w KJS-ach nie potrzebujesz rajdowego auta, można brać w nich udział w maluchu, garbusie, czy innym codziennym samochodzie. Nie chodzi w nich o moc i gargantuiczne osiągi a o naukę rajdowej jazdy. W aucie, które służy do odwożenia dzieci do szkoły czy dojeżdżaniu do pracy, trzeba jednak zadbać o kilka rzeczy.

REKLAMA

REKLAMA

Zobacz również: Wyścigi na jedną czwartą mili: jak zacząć?

Pilot

W KJS-ie, jak w prawdziwym rajdzie załoga składa się z dwóch osób, kierowcy i pilota. Pierwszy jest nazywany fizycznym, odpowiada za to, żeby pojechać dobrze. Drugi – umysłowy, żeby kierowca wiedział jak i gdzie ma dotrzeć. Dyktuje trasę na podstawie itinerera, zawierającego opis trasy dojazdowej do prób sportowych oraz schematy tych prób. W rzeczywistości jest więc nawigatorem.

REKLAMA

Wyposażenie auta do KJS

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Przed startem w KJS-ie musisz dokładnie sprawdzić, czy masz wszystkie niezbędne elementy wyposażenia samochodu. Podczas badania technicznego sędziowie obejrzą Twoją gaśnicę , zbadają stan opon i działanie hamulca ręcznego. Muszą mieć pewność, że auto, którym chcesz się ścigać jest sprawne technicznie. Przed badaniem sprawdź to sam – głupio byłoby nie wziąć udziału w imprezie z powodu przeterminowanej homologacji gaśnicy.
Poza tym zadbaj o porządek – pozbądź się wszystkich zbędnych elementów. Przy okazji odciążysz auto. Piesek z machającą główką na desce rozdzielczej, kolekcja ulotek w kieszeniach bocznych, puste butelki po wodzie – możesz mieć pewność, że jeśli jakiś śmieć będzie miał szansę przelecieć Ci po kabinie w jakimś ciasnym nawrocie, zrobi to na pewno. Usuń z wnętrza wszystko, co nie jest absolutnie niezbędne a resztę dobrze umocuj.

Zatankuj do pełna – KJS-y to na ogół kilka lub kilkanaście prób sportowych porozrzucanych w różnych miejscach. Łącznie możesz przejechać nawet ponad 100 km, a rzadko jest czas na szukanie stacji benzynowej. Według innej szkoły warto obliczyć orientacyjną długość całej trasy i oszacować niezbędną ilość paliwa. Może się powiem okazać, że w zupełności wystarczy Ci pół baku, co oznacza, że drugą połowę będziesz woził jako balast, a mówimy przecież o przynajmniej kilkunastu kilogramach. Na pewno uzupełnij płyn do spryskiwaczy, często się przydaje – szczególnie jeśli część prób odbywa się na luźnej nawierzchni.

Zobacz również: Co to jest drifting?

Kaski – motocyklowe czy rajdowe?

Kaski to w zasadzie jedyny element wyposażenia, który musisz dokupić – na pokładzie muszą być dwa, dla kierowcy i pilota. Nie muszą być to profesjonalne kaski Sparco czy OMP, wystarczą motocyklowe. Najtańsze można kupić już za 50-60 zł. Jeśli nie będziesz się ścigał regularnie, wystarczą takie, kask można też pożyczyć od zaprzyjaźnionego motocyklisty. Jeśli jednak zamierzasz ścigać się w miarę często, warto zainwestować w profesjonalne rozwiązanie. Najtańsze otwarte kaski OPM czy Sparco można kupić już za 250-350 zł, nie zaszkodzi też poszukać używanych. Ich największą zaletą jest brak zbędnych w rajdach elementów – szybki oraz tzw. szczęki. Co to daje? Lepszą komunikację. Dwóm osobom w kaskach motocyklowych trudno porozumieć się nawet jeśli będą siedziały na tej samej kanapie w salonie. Jeśli dodamy do tego hałas i nerwy, problemy komunikacyjne rosną. Poza tym otwarte kaski samochodowe zapewniają dużo szersze pole widzenia, niż motocyklowe. Słowem – warto w nie zainwestować. Pilot oszczędzi swoje gardło, kierowca – nerwy, a ich zaufanie nie zostanie wystawione na ciężką próbę.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Światowy Dzień Bez Samochodu. Eksperci: Środek transportu wpływa na klimat

22 września obchodzimy Światowy Dzień bez Samochodu. Z okazji tego dnia eksperci z Centrum Analiz Klimatyczno-Energetycznych (CAKE) w Instytucie Ochrony Środowiska – Państwowym Instytucie Badawczym (IOŚ-PIB) wskazują, że rozwój transportu publicznego może odegrać kluczową rolę w osiągnięciu celów klimatycznych Polski i Unii Europejskiej.

Od 19 września 2025 r. droższe badanie techniczne auta. Stawki wzrosły z 51 do 149 zł

Od piątku obowiązują wyższe opłaty za obowiązkowe badanie techniczne pojazdów. W przypadku samochodów osobowych stawka wzrosła o 51 zł, do 149 zł.

Przyszłość elektromobilności w Polsce – chińskie marki, auta poflotowe i konieczność dopłat do używanych elektryków

Polska elektromobilność rozwija się w tle dominacji rynku wtórnego. Choć obecność aut elektrycznych z drugiej ręki jest dziś w naszym kraju marginalna, sytuacja może się zmienić dzięki napływowi pojazdów z Europy Zachodniej i rosnącej obecności marek chińskich – nowoczesne systemy zasilania, konkurencyjne ceny i warunki gwarancji zwiększają ich atrakcyjność. Niezbędne jest też rozszerzenie programu dopłat do aut elektrycznych na pojazdy używane, co mogłoby przyspieszyć transformację rynku i zwiększyć dostępność elektryków dla szerszej grupy nabywców.

Amortyzacja samochodu a podatki – jak przedsiębiorca może skorzystać?

Zakup samochodu firmowego to nie tylko kwestia wygody i prestiżu, ale przede wszystkim decyzja finansowa, która ma bezpośredni wpływ na podatki. Amortyzacja pojazdu pozwala przedsiębiorcy na stopniowe rozliczanie kosztów związanych z jego nabyciem. Warto wiedzieć, jakie zasady obowiązują przy samochodach osobowych i dostawczych, ponieważ różnice mogą być znaczące.

REKLAMA

KGP: 98 115 interwencji, 398 wypadków drogowych, 26 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 98 115 interwencji. Byli wzywani do 398 wypadków drogowych.

Jazda rowerem po chodniku – czy jest dopuszczalna i w jakich sytuacjach?

Jazda rowerem staje się coraz bardziej popularna. Dostępne na rynku nowoczesne modele dodatkowo zachęcają do korzystania z tego środka transportu. Warto zatem znać kilka ważnych zasad ruchu drogowego dotyczącego rowerzystów.

Dłuższe kontrole drogowe do 56 dni wstecz - większe ryzyko wykrycia naruszenia przepisów przez kierowcę i przewoźnika

Wydłużone kontrole drogowe z 28 do 56 dni wstecz zwiększają prawdopodobieństwo wykrycia naruszeń przepisów przez kierowcę i przewoźnika. Inspekcja może teraz dokładniej badać rekompensaty za skrócone odpoczynki. Problemem jest też brak pamięci na kartach kierowców.

Dziecko w kasku podczas jazdy e-hulajnogą. Co wiemy o planowanych zmianach?

Rząd przyjął projekt nowelizacji Prawa o ruchu drogowym. Zakłada on m.in. wprowadzenie ustawowego obowiązku noszenia kasku podczas jazdy rowerem czy hulajnogą elektryczną przez dzieci do 16 lat.

REKLAMA

Prawo jazdy od 17 lat, obowiązkowe kaski i surowsze kary. Sprawdź, co zmienia się w przepisach drogowych od 2026 r.

2 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy – Prawo o ruchu drogowym oraz kilku innych aktów prawnych. Nowe regulacje mają zwiększyć bezpieczeństwo, ograniczyć wypadki z udziałem dzieci i przygotować młodzież do odpowiedzialnego udziału w ruchu drogowym. Zobacz, co się zmieni, kiedy przepisy wejdą w życie i kogo obejmą.

Ważne zmiany w Prawie o ruchu drogowym od 2026 roku. Rząd przyjął projekt nowelizacji

Na posiedzeniu w dniu 2 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy - Prawo o ruchu drogowym oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Infrastruktury. Projekt ma na celu zwiększenie bezpieczeństwa na drogach. Kierowca, który będzie prowadził pomimo zatrzymania mu prawa jazdy, będzie karany cofnięciem uprawnień do kierowania pojazdem. Ponadto, dzieci do 16. roku życia – m.in. podczas jazdy rowerem czy hulajnogą elektryczną – będą musiały używać kasków. Nowe przepisy zwiększą także mobilność osób młodych – prawo jazdy kategorii B będzie można otrzymać po skończeniu 17 lat (z ograniczeniami).

REKLAMA