Jak odpowietrzyć hamulce?
REKLAMA
REKLAMA
Pamiętaj, że wilgoć jest niebezpieczna dla płynu hamulcowego. Nawet niewielka ilość wody drastycznie zmniejsza jego sprawność. Wszelkie czynności wykonuj przy ładnej pogodzie, najlepiej w suchym garażu.
REKLAMA
Płyn hamulcowy praktycznie się nie miesza. Ten, który znajduje się w tłoczku czy zacisku nie dociera do pompy czy zbiorniczka. Może dotrzeć tam powietrze, które warto usunąć, bo obniża skuteczność hamowania. Będzie Ci potrzebna rurka o średnicy zaworka odpowietrzającego, butelka na zużyty płyn i ktoś do pomocy.
Zobacz również: Jak przedłużyć żywotność hamulców?
Zaczynamy
Wszystko zaczynamy od prawego tylnego koła. Zdejmij je i zabezpiecz auto, by nie spadło z podnośnika czy tzw. kobyłki. Zdejmij z zaworka gumowy kapturek i powoli go odkręcaj. W tym czasie druga osoba powinna wciskać pedał hamulca. Kiedy zobaczysz, że z zaworka zaczyna lecieć płyn, za pomocą rurki odprowadź go do butelki. Uważaj, by niczego nie zachlapać płynem – jest bardzo agresywny dla skóry i tkanin. Kiedy zobaczysz, że płyn leci czysty, bez bąbelków powierza, zakręć zaworek. To samo powtórz z tylnym lewym, prawym przednim i lewym przednim kołem. Trzymaj się tej kolejności.
Podczas odpowietrzania na bieżąco uzupełniaj płyn hamulcowy! Dlaczego – o tym niżej.
Po tym zabiegu auto powinno lepiej hamować. Dlaczego warto smarować śruby zaworków wazeliną? Bo bardzo łatwo zapiekają się w tłoczku czy zacisku. Próba jego wykręcenia kończy się wtedy jego urwaniem, co oznacza wydatki – kupno nowych zacisków i tłoczków.
Płyn hamulcowy – zmieniaj regularnie!
REKLAMA
Płyn hamulcowy wymaga okresowej wymiany, najlepiej robić to co roku i najłatwiej przy okazji odpowietrzania hamulców. Wybierz płyn, jaki jest dedykowany do Twojego samochodu, w większości przypadków będzie to płyn klasy DOT-4. W nowych autach, szczególnie sportowych może być to DOT-5. Uważaj, bo niszczy skórę i tkaniny, nie powinien mieć też kontaktu z oponami.
Jeśli stoisz przed półką z płynami hamulcowymi np. klasy DOT-4 i nie wiesz, który wybrać, radzę sięgnąć po płyn znanego producenta (np. Ferodo) i o jak najwyższej temperaturze wrzenia. Informacja o tym parametrze musi znajdować się na butelce. Im wyższa temperatura wrzenia, tym większą masz pewność, że nie zagotujesz hamulców.
Zobacz również: Jak wymienić klocki hamulcowe?
Najłatwiej podczas odpowietrzania hamulców zlewać nieco więcej płynu i na bieżąco go uzupełniać w zbiorniczku. Szczególną uwagę trzeba zwrócić, by płyn nie miał żadnego kontaktu z wodą. Jest on szalenie higroskopijny a nawet kilka kropel wody znacząco obniża jego właściwości. Nie wymieniaj płynu podczas deszczu, mgły, najlepiej rób to w garażu.
REKLAMA
REKLAMA