REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Jak przygotować się do prac przy samochodzie?

Jakubowski Ryszard
fot. Newspress
fot. Newspress

REKLAMA

REKLAMA

Prace przy samochodzie, nawet te najprostsze, nie należą do czystych. Dlatego należy liczyć się nie tylko z zabrudzeniem rąk, ale także z przypadkowym pobrudzeniem odzieży.

Wykonując jakiekolwiek prace przy samochodzie na drodze lub na ulicy, czyli poza zamkniętym terenem lub przydrożnym parkingiem albo terenem stacji paliw, należy, bez względu na porę dnia, założyć pomarańczową kamizelkę z odblaskowymi elementami. Włączyć przy tym światła awaryjne, a gdy zanosi się na dłuższy postój (np. podczas wymiany koła), na obszarze poza miastem lub na ruchliwej miejskiej ulicy ustawić w przepisowej odległości trójkąt ostrzegawczy.
Do sprawnego wykonania prac należy mieć przygotowane odpowiednie narzędzia. Doraźnie wystarczy zestaw, dołączany przez producenta do nowych samochodów. Poważniejsze naprawy wymagają różnych narzędzi specjalistycznych. Warto więc zaopatrzyć się przynajmniej w niektóre.

REKLAMA

REKLAMA

Wykaz niezbędnych narzędzi

1. Mały komplet kluczy oczkowych (od 6 do 22) tzw. odsadzonych (główka klucza jest w innej płaszczyźnie, niż jego trzpień). Mogą to być klucze kombinowane, z jednej strony normalne, z drugiej oczkowe.
2. Klucz nastawny (tzw. francuski)
3. Wkrętak z zestawem wymiennych końcówek.
4. Podstawowy zestaw małych kluczy imbusowych (ampulowych lub ampułowych – są różne nazwy dla tego produktu), od 3 do 10 mm, jeżeli w samochodzie są używane tego typu śruby.
5. Komplet kluczy nasadowych od 6 do 19 lub 22 mm, z odpowiednimi pokrętkami i przedłużaczami.
6. Krzyżakowy klucz w którym jedna z nasadek pasuje do śrub, mocujących koła. Kluczem takim łatwiej i szybciej odkręca się i dokręca śruby, niż typowym, z zestawu fabrycznego narzędzi samochodowych.
7. Kombinerki, płaskoszczypy wydłużone i ewentualnie szczypce boczne do obcinania przewodów elektrycznych.
8. Specjalistyczne szczypce dla elektryków samochodowych, ułatwiające ściąganie izolacji z przewodów, zaciskanie na nich końcówek konektorowych i inne prace przy przewodach.
9. próbnik napięcia oraz niewielki cyfrowy miernik uniwersalny.
10. młotek.

Zobacz również: Jak naprawić cieknące uszczelki szyb i szyberdachu?

REKLAMA

Do prac pod samochodem przydaje się karimata, materac gąbkowy lub ostatecznie zwykły koc. Konieczne są przy tym przynajmniej dwa specjalne kliny do podstawienia pod koło. We własnym garażu warto mieć specjalne kobyłki do podstawienia pod podniesione auto.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Trzeba zaopatrzyć się w kilka par niezbyt grubych rękawic roboczych (do nabycia w sklepach z odzieżą ochronną), rękawiczki lateksowe lub polietylenowe jednorazowego użytku, przydatne przy sprawdzaniu poziomu oleju w silniku, dolewaniu płynów eksploatacyjnych, nalewaniu paliwa na stacjach samoobsługowych i do innych drobnych prac.

Zobacz również: Jak samemu wymienić tłumik?

Jak się umyć?

Niezbędna jest pasta do mycia rąk (popularna „Pasta BHP” lub specjalna dla mechaników samochodowych) albo dowolny detergent w płynie, jak choćby zwykły płyn do mycia naczyń dobrze usuwający z rąk zanieczyszczenie smarami. W samochodzie zawsze (z wyjątkiem zimy) należy wozić pojemnik z wodą, aby móc umyć ręce po naprawie. Zimą brudne ręce wyciera się dokładnie szmatką lub jednorazowymi papierowymi ręcznikami, nakłada lateksowe rękawiczki jednorazowe i jedzie do najbliższego miejsca z dostępem do ciepłej wody. Jednorazowe rękawiczki polietylenowe, jakie są za darmo dostępne na stacjach paliw, są bezużyteczne w przypadku konieczności prowadzenia pojazdu brudnymi rękoma – są zbyt śliskie.

Nie wszystkie uszkodzenia trzeba usuwać w drodze. Z niektórymi można zaczekać do powrotu do domu, inne usunie stacja serwisowa. Nie ma sensu wożenie całego wymienionego wyżej zestawu narzędzi. Wystarczy mieć przy sobie narzędzi i urządzenia wymienione w punktach: 1, 3, 4, 6, 7 i 9, oraz obowiązkowo kliny do podłożenia pod koła.

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Buspasy dostępne dla tych pojazdów aż do końca 2027 roku

Kierowcy pojazdów elektrycznych zachowają kluczowy przywilej przez kolejne dwa lata. Ustawa podpisana przez Prezydenta Karola Nawrockiego gwarantuje możliwość korzystania z buspasów do 31 grudnia 2027 roku.

PZPA przyspiesza: 40 szkoleń dla kurierów jeszcze przed końcem roku

Polski Związek Partnerów Aplikacyjnych (PZPA) intensyfikuje działania w projekcie "Wsparcie w zakresie poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego usług delivery". Do końca 2025 roku zaplanowano ponad 40 szkoleń dla kurierów w największych miastach, m.in. w Warszawie, Krakowie, Łodzi, Katowicach, Wrocławiu, Poznaniu, Szczecinie, Rzeszowie, Gdańsku i Lublinie.

Jazda na letnich oponach zimą. Grozi nawet 3000 zł i zatrzymanie dowodu rejestracyjnego

W Polsce nie ma obowiązku jazdy na zimówkach, ale istnieje zakaz jazdy na letnich oponach w warunkach zimowych. Policja może nałożyć nawet 3000 zł mandatu, zatrzymać dowód rejestracyjny i zakazać dalszej jazdy. Ubezpieczyciel po kolizji może też uznać to za rażące niedbalstwo i żądać zwrotu części wypłaty. Sprawdź, kiedy ryzyko jest największe i jak łatwo wpaść w kłopoty.

Zimowanie motocykla - jak zabezpieczyć jednoślad na zimę, aby odpalił wiosną i uniknąć wydatków?

Koniec sezonu motocyklowego to czas na odpowiednie przygotowanie maszyny do kilkumiesięcznego postoju. Złe zimowanie motocykla może skutkować poważnymi problemami technicznymi wiosną – od wyładowanego akumulatora, przez zardzewiałe tarcze hamulcowe, aż po uszkodzony silnik. Sprawdź, jak profesjonalnie przygotować swój jednoślad do zimy, unikając powszechnych mitów i błędów, które mogą kosztować Cię sporo pieniędzy.

REKLAMA

Mandat do 3000 zł za jazdę na letnich oponach w warunkach zimowych i zatrzymanie dowodu rejestracyjnego. Bo to zagrożenie dla bezpieczeństwa ruchu

Czasem można usłyszeć opinię, że w naszym kraju nie ma obowiązku jazdy na oponach zimowych. Ale jest zakaz jazdy na oponach letnich w warunkach zimowych. Wynika on z przepisów ogólnych kodeksu drogowego oraz kodeksu wykroczeń. I podobnie, jak np. za rzucanie pizzą w innych uczestników ruchu można dostać mandat – chociaż też nie jest to wymienione szczegółowo w przepisach. Część kierowców bagatelizuje znaczenie właściwego stanu technicznego samochodu w tym opon, nie zdając sobie sprawy z poważnych konsekwencji, także prawnych, takiego zaniedbania. Polskie prawo nakłada na właścicieli pojazdów obowiązek utrzymania ich w należytym stanie technicznym, a opony jako jedyny punkt styku samochodu z drogą także podlegają kilku przepisom. Niedostosowanie pojazdu do warunków drogowych może skutkować mandatem lub grzywną sięgającą nawet 3000 złotych, zatrzymaniem dowodu rejestracyjnego, a w skrajnych przypadkach zakazem dalszej jazdy.

Yanosik z rekordowymi wynikami. Spółka zwiększa przychody i zapowiada ekspansję zagraniczną w 2026 roku

Yanosik zakończy 2025 rok z wyższymi przychodami niż w rekordowym 2024 r., zapowiada prezes Adam Tychmanowicz. Po trzech kwartałach spółka osiągnęła 44,2 mln zł przychodów i niemal podwoiła zysk netto. Rośnie liczba użytkowników aplikacji, a spółka rozwija marketplace, urządzenia Yanbox i usługi telemetryczne. W 2026 roku Yanosik planuje śmielsze wejście na rynki zagraniczne.

ARiMR: od 1 grudnia 2025 r. można składać wnioski o 3 tys. zł na wymianę tachografów. Decyduje kolejność zgłoszeń

ARiMR: od 1 grudnia 2025 r. można składać wnioski o 3 tys. zł na wymianę tachografów. To pomoc de minimis finansowana z KPO. Przyjmowanie wniosków rozpocznie się o godz. 10:00. Do kiedy można je składać? Nie warto jednak czekać, ponieważ o przyznaniu pomocy decyduje kolejność zgłoszeń.

Tymczasowe tablice rejestracyjne – jak je wyrobić, ile kosztują i kiedy są potrzebne?

Tymczasowe tablice rejestracyjne, popularne czerwone blachy, coraz częściej ratują kierowców w sytuacjach, gdy samochód nie może jeszcze dostać stałych numerów. Potrzebujesz ich do przejazdu na przegląd, po zgubieniu tablic albo po zakupie auta z zagranicy. Wyjaśniamy, jak je wyrobić, ile zapłacisz i w jakich sytuacjach warto z nich skorzystać, żeby uniknąć mandatu.

REKLAMA

Warszawa wprowadza nowe zasady w komunikacji miejskiej. Koniec leżenia na siedzeniach i blokowania miejsc

Warszawa zaostrza zasady w komunikacji miejskiej. Koniec z zajmowaniem kilku miejsc naraz, kładzeniem się na siedzeniach i traktowaniem fotela obok jak półki na plecak. Rada Miasta wprowadza nowe przepisy, a kontrolerzy dostaną realne narzędzia do reagowania na takie zachowania. Pasażer, który zablokuje miejsce lub podróżuje w pozycji półleżącej, może zostać wyproszony z pojazdu.

Jak przygotować samochód na zimę: sprawdzone porady na śnieg, mróz i sól na drogach

Zima to najtrudniejszy czas dla samochodu: niskie temperatury, śliskie drogi, wszechobecna sól i błoto pośniegowe przyspieszają zużycie podzespołów i sprzyjają awariom. Odpowiednie przygotowanie auta do jazdy zimą znacząco zwiększa bezpieczeństwo i komfort oraz pozwala uniknąć kosztownych napraw. Sprawdź, o co zadbać, zanim spadnie pierwszy śnieg.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA