REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Jak zamontować turbosprężarkę?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Konrad Bagiński
fot. Newspress
fot. Newspress

REKLAMA

REKLAMA

Zamontowanie turbosprężarki to obecnie najpopularniejszy sposób na podniesienie mocy silnika. Podpowiadamy, co należy zrobić, jeśli chcemy zamontować w naszym aucie turbosprężarkę.

Turbosprężarka w jednej obudowie mieści dwa urządzenia. Pierwsze to turbina. Jest ona zasilana gorącymi spalinami, które wydobywają się z silnika. Turbina może się kręcić z niewiarygodną szybkością nawet 250 000. obr./min. Z drugiej strony do kręcącego się wału turbiny podpięta jest sprężarka. Jej zadaniem jest sprężanie powietrza i dostarczanie go do silnika. To pomysłowy sposób na wzmocnienie mieszanki paliwowej, dzięki czemu rośnie sprawność i moc silnika.

REKLAMA

Zobacz również: Wymiana świec zapłonowych.

Jak działa turbo?

REKLAMA

Wciskasz gaz, rośnie zapotrzebowanie silnika na mieszankę paliwa z powietrzem. Jednocześnie z silnika wydobywa się coraz więcej spalin, więc turbo zaczyna się kręcić szybciej, dostarczając coraz więcej sprężonego powietrza do silnika. Słowem – im szybciej się kręci, tym lepiej zaspokaja potrzebę silnika na mieszankę. Proste i skuteczne. Jedyną wadą, którą można co prawda zniwelować, jest tzw. turbodziura, czyli moment, w którym już potrzebujemy bogatej mieszanki a turbina nie zaczęła jeszcze optymalnie działać.

Działanie sprężarki można jeszcze poprawić montując intercooler, czyli element, który będzie chłodził dostarczane do silnika powietrze. Pracująca na wysokich obrotach turbosprężarka wytwarza spore ilości ciepła, które mogą ogrzać powietrze dostarczane do silnika. Nie jest to pożądane zjawisko, więc w podrasowanych silnikach warto jest intercooler (zwany również międzystopniową chłodnicą powietrza) zamontować. Chłodne powietrze ma po prostu większą gęstość, czyli „więcej powietrza w powietrzu”.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Jak montować turbo?

Proces to skomplikowany, trudny, wielostopniowy i drogi. Zacząć należy od remontu silnika, zmniejszając przy okazji jego stopień sprężania. Oznacza to, w najprostszym wariancie, montaż grubszej uszczelki pod głowicą, zaś w najbardziej skomplikowanym wymianę całych tłoków. Stopień sprężania trzeba zmniejszyć, gdyż silnik dostawałby zbyt bogatą mieszankę pod zbyt wysokim ciśnieniem. Mógłby tego nie wytrzymać.

REKLAMA

Dalej – w kolektor wylotowy trzeba wmontować turbosprężarkę, doprowadzając przy okazji do niej olej. Kręcąca się z wysokimi prędkościami turbina wymaga odpowiedniego smarowania, dlatego też w silnikach z turbo trzeba stosować wysokiej jakości olej.

Koniecznie trzeba zamontować zawór (tzw. BOV, blow off valve) odciążający turbinę przy zbyt wysokim ciśnieniu. Jego działanie najlepiej widać a w zasadzie słychać na rajdach, gdy kierowca gwałtownie zejdzie z obrotów słychać charakterystyczny świst, krótki syk. Chodzi o to, by turbina nie dostarczała już dużej ilości powietrza, skoro nie jest ono potrzebne.

Zobacz również: Jak przygotować się do KJS?

A na koniec trzeba wszystko wyregulować i przeprogramować elektronikę. To wszystko opis mocno skrócony, schematyczny. Montaż turbiny wymaga sporo czasu, dużych umiejętności i dużo pieniędzy. Koszt to przynajmniej kilka tysięcy złotych. Przyrost mocy o kilkadziesiąt procent nie jest więc tani.

Jeśli już masz auto z turbo, możesz pokusić się o jego wymianę na skuteczniejsze. To dużo mniejsze koszty a efekt może być bardzo zadowalający.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Branża motoryzacyjna w kryzysie, coraz więcej restrukturyzacji

Branża motoryzacyjna w Polsce i Europie przeżywa poważny kryzys – w 2024 roku zlikwidowano 54 tys. miejsc pracy, najwięcej od czasu pandemii. Według raportu MGBI wzrosła też liczba postępowań restrukturyzacyjnych do 141, co pokazuje, że firmy coraz częściej szukają ratunku poza upadłością.

CANARD uruchomiło dwa nowe fotoradary [mapa fotoradarów, taryfikator mandatów, punkty karne]

Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym uruchomiło w zeszłym tygodniu dwa nowe fotoradary. Gdzie znajdują się nowo uruchomione fotoradary? Jakie są ograniczenia na drogach? Z jakimi konsekwencjami powinni liczyć się kierowcy za przekroczenie prędkości?

Bezpłatna komunikacja zamiast biletów i rowerów miejskich? Czas na odważne decyzje w polskich miastach

Czy naprawdę warto utrzymywać system biletowy, skoro i tak w ponad 68% ( 2025 roku może to być jeszcze więcej) pokrywamy koszty transportu publicznego z budżetów miast? A może pora na poważną debatę o całkowicie bezpłatnej komunikacji miejskiej w Polsce?

KGP: 106 002 interwencji, 389 wypadków drogowych, 27 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 106 002 interwencji. Byli wzywani do 389 wypadków drogowych.

REKLAMA

Ekologiczny samochód może być droższy od normalnego, uważają teraz polscy posiadacze aut. O ile więcej za niego są skłonni zapłacić

Podejście Polaków do tego, czy ich nowe auto będzie miało rozwiązania ekologiczne czy też nie, widoczne jest w gotowości do poniesienia wyższych kosztów w imię bardziej przyjaznych środowisku technologii. Już co trzeci uważa, że samochód ekologiczny może być droższy niż standardowy.

Ekologiczne auto? Ponad połowa Polaków nie dopłaciłaby do niego

Czy ekologiczność samochodu to dla Polaków ważny czynnik i element decyzyjny przy zakupie? Ponad jedna trzecia ankietowanych w badaniu przeprowadzonym przez Santander Consumer Multirent byłaby w stanie dopłacić do takiego pojazdu.

Bezpieczeństwo na opak – dlaczego polskie drogi z pierwszeństwem są sztucznie spowalniane?

Na polskich drogach coraz częściej mamy do czynienia z sytuacją, w której bezpieczeństwo planowane jest wbrew logice inżynierii ruchu drogowego. Droga z pierwszeństwem powinna gwarantować płynność. Czas na rewizję praktyk inżynierii drogowej.

System e-TOLL - co zrobić w przypadku nieuzasadnionego mandatu?

Cyfryzacja w działalności transportowej to duże ułatwienie. Wciąż jednak zdarzają się pomyłki. Zdarzyło Ci się dostać mandat, pomimo uiszczonej opłaty za przejazd autostradą? Sprawdź, co należy zrobić w przypadku niesłusznego mandatu.

REKLAMA

KGP: 110 588 interwencji, 460 wypadków drogowych, 24 ofiary śmiertelne. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 110 588 interwencji. Byli wzywani do 460 wypadków drogowych.

Transport ostatniego etapu – czy elektryczne pojazdy to klucz do efektywności?

Choć to tylko końcowy odcinek drogi, „ostatnia mila” bywa najdroższym elementem całego łańcucha dostaw – potrafi pochłonąć od 40[1] do nawet 53[2] procent jego kosztów. W erze błyskawicznego e-commerce i rosnących oczekiwań klientów dotyczących tempa oraz elastyczności dostaw, wyzwania logistyczne mnożą się. Dodatkowo nowe przepisy o Strefach Czystego Transportu ograniczają możliwość korzystania z pojazdów spalinowych, zmuszając firmy do modernizacji flot i inwestowania w nisko- lub zeroemisyjne rozwiązania. Wszystko to sprawia, że skuteczne zarządzanie dostawami na ostatnim etapie wymaga dziś nie tylko sprawności operacyjnej, ale także innowacyjnego podejścia i zrównoważonych technologii.

REKLAMA