REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Jak zamontować turbosprężarkę?

Konrad Bagiński
fot. Newspress
fot. Newspress

REKLAMA

REKLAMA

Zamontowanie turbosprężarki to obecnie najpopularniejszy sposób na podniesienie mocy silnika. Podpowiadamy, co należy zrobić, jeśli chcemy zamontować w naszym aucie turbosprężarkę.

Turbosprężarka w jednej obudowie mieści dwa urządzenia. Pierwsze to turbina. Jest ona zasilana gorącymi spalinami, które wydobywają się z silnika. Turbina może się kręcić z niewiarygodną szybkością nawet 250 000. obr./min. Z drugiej strony do kręcącego się wału turbiny podpięta jest sprężarka. Jej zadaniem jest sprężanie powietrza i dostarczanie go do silnika. To pomysłowy sposób na wzmocnienie mieszanki paliwowej, dzięki czemu rośnie sprawność i moc silnika.

REKLAMA

Zobacz również: Wymiana świec zapłonowych.

Jak działa turbo?

REKLAMA

Wciskasz gaz, rośnie zapotrzebowanie silnika na mieszankę paliwa z powietrzem. Jednocześnie z silnika wydobywa się coraz więcej spalin, więc turbo zaczyna się kręcić szybciej, dostarczając coraz więcej sprężonego powietrza do silnika. Słowem – im szybciej się kręci, tym lepiej zaspokaja potrzebę silnika na mieszankę. Proste i skuteczne. Jedyną wadą, którą można co prawda zniwelować, jest tzw. turbodziura, czyli moment, w którym już potrzebujemy bogatej mieszanki a turbina nie zaczęła jeszcze optymalnie działać.

Działanie sprężarki można jeszcze poprawić montując intercooler, czyli element, który będzie chłodził dostarczane do silnika powietrze. Pracująca na wysokich obrotach turbosprężarka wytwarza spore ilości ciepła, które mogą ogrzać powietrze dostarczane do silnika. Nie jest to pożądane zjawisko, więc w podrasowanych silnikach warto jest intercooler (zwany również międzystopniową chłodnicą powietrza) zamontować. Chłodne powietrze ma po prostu większą gęstość, czyli „więcej powietrza w powietrzu”.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Jak montować turbo?

Proces to skomplikowany, trudny, wielostopniowy i drogi. Zacząć należy od remontu silnika, zmniejszając przy okazji jego stopień sprężania. Oznacza to, w najprostszym wariancie, montaż grubszej uszczelki pod głowicą, zaś w najbardziej skomplikowanym wymianę całych tłoków. Stopień sprężania trzeba zmniejszyć, gdyż silnik dostawałby zbyt bogatą mieszankę pod zbyt wysokim ciśnieniem. Mógłby tego nie wytrzymać.

REKLAMA

Dalej – w kolektor wylotowy trzeba wmontować turbosprężarkę, doprowadzając przy okazji do niej olej. Kręcąca się z wysokimi prędkościami turbina wymaga odpowiedniego smarowania, dlatego też w silnikach z turbo trzeba stosować wysokiej jakości olej.

Koniecznie trzeba zamontować zawór (tzw. BOV, blow off valve) odciążający turbinę przy zbyt wysokim ciśnieniu. Jego działanie najlepiej widać a w zasadzie słychać na rajdach, gdy kierowca gwałtownie zejdzie z obrotów słychać charakterystyczny świst, krótki syk. Chodzi o to, by turbina nie dostarczała już dużej ilości powietrza, skoro nie jest ono potrzebne.

Zobacz również: Jak przygotować się do KJS?

A na koniec trzeba wszystko wyregulować i przeprogramować elektronikę. To wszystko opis mocno skrócony, schematyczny. Montaż turbiny wymaga sporo czasu, dużych umiejętności i dużo pieniędzy. Koszt to przynajmniej kilka tysięcy złotych. Przyrost mocy o kilkadziesiąt procent nie jest więc tani.

Jeśli już masz auto z turbo, możesz pokusić się o jego wymianę na skuteczniejsze. To dużo mniejsze koszty a efekt może być bardzo zadowalający.

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Wysokie stężenie substancji rakotwórczych w pyle drogowym w centrum Warszawy. Nowatorskie badania PAN

Im większe natężenie ruchu, szczególnie w centrum miasta, tym wyższe stężenia wielopierścieniowych węglowodorów aromatycznych (WWA), które są substancjami rakotwórczymi – wynika z przeprowadzonych w Warszawie badań dr Sylwii Dytłow z Instytutu Geofizyki (IGF) Polskiej Akademii Nauk.

Wyższe kary dla kierowców, dożywotnie zakazy prowadzenia samochodów, nowe wykroczenia. Propozycje resortu sprawiedliwości

Wyższe kary dla kierowców, dożywotnie zakazy prowadzenia samochodów, nowe wykroczenia. Propozycje resortu sprawiedliwości. Co jeszcze zawierają założenia projektu nowelizacji mające na celu poprawę bezpieczeństwa na drogach?

Czym kierujemy się przy zakupie samochodu?

Czym kierujemy się przy zakupie samochodu? Marką, ceną, rocznikiem, przebiegiem? Na co zwracamy uwagę w pierwszej kolejności? Przedstawiamy wyniki badania przeprowadzonego na zlecenie Grupy Cichy-Zasada.

Strefy Czystego Transportu obowiązkowe. Przed jakimi wyzwaniami stoją polskie miasta?

Jeden z kluczowych zapisów nowelizacji ustawy o elektromobilności i paliwach alternatywnych, podpisanej w grudniu przez Prezydenta RP mówi o tym, że samochody spalinowe będą mogły poruszać się po centrach miast tylko wtedy, gdy spełnią określone normy emisji spalin. To wymaga stworzenia Stref Czystego Transportu. Jakie wyzwania czekają polskie miasta?

REKLAMA

Bezpieczeństwo na polskich drogach: Liczba wypadków śmiertelnych na drogach spadła aż o 74%. Wciąż jest wiele do zrobienia. Kluczowe rekomendacje

Liczba wypadków śmiertelnych na drogach spadła aż o 74%. Znacząca poprawa bezpieczeństwa na polskich drogach – ale wciąż jest wiele do zrobienia. Rekomendacje ukierunkowane na realną poprawę bezpieczeństwa na polskich drogach.

KGP: 97 506 interwencji, 260 wypadków drogowych, 13 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 97 506 interwencji. Byli wzywani do 260 wypadków drogowych.

Zmiany dla młodych kierowców. Jakie są najważniejsze założenia projektu?

Do konsultacji i opiniowana został skierowany projekt zmieniający przepisy w zakresie ruchu drogowego. Celem nowelizacji jest zwiększenie poziomu bezpieczeństwa w ruchu drogowym, oraz mobilności młodych osób.

Prawo jazdy dla nastolatka coraz bliżej

Projekt resortu infrastruktury zawierający m.in. propozycję możliwości uzyskania prawa jazdy przez osoby mające 17 lat trafił do konsultacji publicznych.

REKLAMA

Uciekał przed kontrolą drogową, spowodował kolizję. Ale to dopiero początek kłopotów

Kierujący renaultem 46-latek nie zatrzymał się do kontroli drogowej przy jednej ze stołecznych ulic. Uciekając przed patrolem, spowodował kolizję. Okazało się, że był pod wpływem narkotyków i miał dożywotni zakaz prowadzenia pojazdów.

Zima zaskoczyła? Czyli śniegowy chaos obnażył urzędnicze zaniedbania

Intensywne opady śniegu w sobotę 11 i niedzielę 12 stycznia, które sparaliżowały wiele regionów naszego kraju, obnażyły braki w przygotowaniu do zimy. Choć meteorolodzy ostrzegali przed trudnymi warunkami, które nadchodzą, rzeczywistość okazała się jeszcze bardziej dotkliwa. Zamiast cieszyć się zimowymi krajobrazami, kierowcy zmagali się z nieodśnieżonymi drogami.

REKLAMA