REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Co to jest swap silnika?

Konrad Bagiński
SWAP to przekładka silnika z jednego samochodu do drugiego. fot. Archiwum
SWAP to przekładka silnika z jednego samochodu do drugiego. fot. Archiwum

REKLAMA

REKLAMA

SWAP to przekładka silnika z jednego samochodu do drugiego. Jest to czasami najtańszy i najbezpieczniejszy - oprócz chiptuningu - sposób podrasowania auta.

Oczywiście nie ma sensu wkładać do swojego auta silnika słabszego, niż mamy obecnie. Poszukajmy więc większego i silniejszego. Najpierw warto rozejrzeć się za silnikami, które były montowane w danym modelu. Taniej jest kupić silnik np. od Golfa GTI i przełożyć go do bardziej cywilnej wersji, niż kupić całego Golfa GTI. A silnik GTI potem ewentualnie wzmacniać. Przy okazji, już pozostając przy Golfie – przy okazji kupna silnika warto rozejrzeć się za innymi częściami z tej wersji – skrzynią biegów, hamulcami wraz z pompą, czy nawet fotelami. W pakiecie możemy kupić to wszystko naprawdę tanio, zwłaszcza, jeśli udałoby się nam potrzebne części zdobyć kupując tzw. „rozbitka”, czyli auto po wypadku, ale ze sprawnymi i nieuszkodzonymi częściami mechanicznymi.

REKLAMA

REKLAMA

Polecamy: Samochód w firmie – zmiany od 1 kwietnia 2014 r.

Pamiętajmy o tym, żeby silnik kupić wraz z całym niezbędnym osprzętem. Sam goły kawał metalu nie pojedzie – potrzebny będzie komputer, wszystkie kable i węże dochodzące do silnika i z niego wychodzące. Warto zwrócić na to szczególną uwagę, bo wiele firm złomiarskich, zwanych szrotami, potrafi ciąć wszystko na części nie patrząc czy ma to sens.

Zobacz również:  Jak utwardzić zawieszenie?

Jeśli silnik do naszego modelu ciężko znaleźć, albo chcesz iść o krok dalej, zainteresuj się silnikami swojego producenta, ale z modeli wyższej klasy. Czy będzie pasować? Prawie na pewno tak. Producenci samochodów też umieją liczyć i oszczędzają tam, gdzie mogą. Wiele modeli dzieli ten sam silnik, czasami o nieco zmienionych parametrach. Jeśli silnik o pojemności – powiedzmy – 1,5 litra pasuje i do mniejszego, i do większego modelu, to w zasadzie wszystkie silniki z tego wyższego, wejdą to tego mniejszego. Skomplikowane? Niekoniecznie.

REKLAMA

W Polsce swap silnika nie jest jeszcze popularny, trudno powiedzieć dlaczego, ale koronnym przykładem, jedną z pierwszych w miarę masowych operacji swapu było przekładanie silników z Fiata Uno czy nawet Punto do Cinquecento i Seicento. Popularny, nawet dziś CC i SC Sporting zyskiwał w ten sposób nowe mocne serce, bez konieczności żyłowania silnika. Oczywiście warto upewnić się, czy motor z wyższego modelu będzie pasował do naszego, ale na ogół nie ma z tym większego problemu. Są marki budowane w sposób tak modułowy, że pozwalają na dowolną żonglerkę silnikami. Należy do nich np. Subaru – w tych japońskich czterołapach bardzo łatwo zamienia się nie tylko silnik, ale i skrzynię biegów, elementy wydechu i wiele, wiele innych.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Na co jeszcze warto zwrócić uwagę? Na mocowanie silnika – jeśli nasz nowy silnik zostanie dostarczony z poduszkami i układem dolotowym to cudownie. Jeśli nie – być może trzeba je będzie dokupić. Ale to zależy od konkretnego modelu. Podobnie rzecz się ma z chłodnicą i elementami przeniesienia napędu.

Zobacz także: Jak przygotować się do KJS?

Akcja swap

Mamy już silnik, teraz czas na jego przełożenie. Poszukaj dobrego mechanika, z inwencją, pomysłowego. Niech go nie przestraszy, że coś nie pasuje. Powinien wiedzieć, że może coś uciąć, coś przyspawać. Dobrze, jeśli będzie miał kolegę elektryka. Ten tandem załatwi sprawę.

Kolejnym krokiem są zmiany w dokumentach. Pamiętaj, że gdy kupujesz silnik, musisz wziąć fakturę lub spisać umowę. Podczas przerejestrowania auta musisz udowodnić legalne pochodzenie silnika, potrzebujesz do tego np. potwierdzonej kopii poprzedniego dowodu rejestracyjnego auta. Najlepiej dowiedz się w swoim urzędzie, jakie papiery będą Ci potrzebne, przepisy się zmieniają.

Zobacz też: Montaż regulowanego zawieszenia - jak i po co?

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Nowy rozkład jazdy PKP 2025/2026. Więcej połączeń, nowe trasy i zmiany od 14 grudnia

W nowym rocznym kolejowym rozkładzie jazdy, który obowiązuje od niedzieli, liczba połączeń PKP Intercity wzrosła średnio o 50 w stosunku do poprzedniego rozkładu i wynosi 555 dziennie. Z tego 527 to kursy całoroczne, a 28 sezonowe. Przewoźnik wprowadził ponadto 17 nowych tras międzynarodowych.

Leasing samochodów w Polsce. Kto korzysta najczęściej i ile płaci miesięcznie?

Z leasingu auta skorzystało kiedyś 23 proc. badanych Polaków, najczęściej przedsiębiorcy - wynika z badania „Auto na własnych zasadach”. Miesięczna rata leasingu mieściła się przeważnie w przedziale od 1001 do 2000 zł.

Czy kierowcy będą dożywotnio tracić prawa jazdy a sądy masowo orzekać przepadek pojazdu? Nowelizacja już czeka na prezydenckim biurku, ale co zrobi Karol Nawrocki? Inicjatywa Obywatelska ,,Rozsądny Ruch – dla wolności i bezpieczeństwa na drogach” przypomina o "druzgocących" opiniach prof. Chmaja, prof. Wróbla, RPO oraz PZM

Inicjatywa Obywatelska ,,Rozsądny Ruch – dla wolności i bezpieczeństwa na drogach” zwraca się do Prezydenta RP o zawetowanie w całości ustawy o zmianie niektórych ustaw w celu poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego (druk sejmowy nr 1451). Niektóre rozwiązania są drastyczne, a sądy nie będą miały wyboru w karaniu. Co dokładnie zawiera ta nowelizacja oraz dlaczego wielu kierowców liczy na weto?

Q3 2025: nowe Audi sportback to kompaktowy SUV premium. Jakie wymiary ma nowa Q3?

Jest nowe Audi Q3 2025. To lider wśród kompaktowych SUV-ów klasy premium. Jakie ma wymiary? Jakie silniki i napędy można wybrać?

REKLAMA

Drożeją opłaty za autostrady w Europie od 2026 r. Najgorsze dla polskich przewoźników są wzrosty opłat w Czechach i Niemczech

Drożeją opłaty za autostrady w Europie od 2026 r. Najgorsze dla polskich przewoźników są wzrosty opłat w Czechach i Niemczech

Serwis z Grupy Infor.pl numerem 1 w Polsce. Auto.dziennik.pl to absolutny lider motoryzacji w listopadzie 2025

Jesteśmy dumni, że portal z grupy Infor.pl przyciągnął tylu czytelników. Serwis auto.dziennik.pl okazał się w listopadzie 2025 roku najczęściej odwiedzanym portalem motoryzacyjnym w Polsce – wynika z najświeższych danych Gemius Mediapanel. Witryna przyciągnęła 4,06 mln realnych użytkowników, pewnie obejmując pierwsze miejsce w kategorii „Motoryzacja”. Gratulujemy!

Masz takie prawo jazdy? Za chwilę stanie się nieważne. Dokumenty z lat 1999–2001 tracą ważność błyskawicznie

Setki tysięcy kierowców właśnie dowiaduje się, że ich plastikowe prawa jazdy przestaną być ważne wcześniej, niż myśleli. Czas na wymianę jest wyjątkowo krótki, mowa o tygodniach, a nie miesiącach. Najbardziej zagrożone są konkretne roczniki, które lada chwila stracą możliwość legalnej jazdy.

Przepisy o wydawaniu kart do tachografów będą uproszczone. Trwają prace. Zmiany wejdą w życie w 2026 r.

Przepisy o wydawaniu kart do tachografów będą uproszczone. Trwają prace nad projektem ustawy o tachografach, który ma uprościć przepisy trybu wydawania, przedłużania lub wymiany kart do tachografów. Zmiany wejdą w życie w 2026 r.

REKLAMA

Koniec z kolejkami w urzędach? Prezydent podpisał ustawę, która zmienia życie milionom kierowców

Prezydent RP podpisał 1 grudnia 2025 r. nowelizację prawa o ruchu drogowym, która wprowadza długo wyczekiwane zmiany w rejestracji pojazdów. Kierowcy wreszcie będą mogli załatwić wiele formalności przez Internet, bez stania w kolejkach do okienek w wydziałach komunikacji. Nowe przepisy eliminują zbędną biurokrację i oszczędzają czas właścicieli samochodów. Sprawdź, co dokładnie się zmienia i kiedy nowe regulacje wejdą w życie.

Buspasy dostępne dla tych pojazdów aż do końca 2027 roku

Kierowcy pojazdów elektrycznych zachowają kluczowy przywilej przez kolejne dwa lata. Ustawa podpisana przez Prezydenta Karola Nawrockiego gwarantuje możliwość korzystania z buspasów do 31 grudnia 2027 roku.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA