REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Jak ruszać na śliskiej nawierzchni?

Jakubowski Ryszard
Ruszanie na śliskiej nawierzchni, zwłaszcza pod górkę, samochodem, w którym nie ma układów wspomagających, takich jak ASR czy choćby blokada mechanizmu różnicowego, jest trudne. fot. Skoda Yeti
Ruszanie na śliskiej nawierzchni, zwłaszcza pod górkę, samochodem, w którym nie ma układów wspomagających, takich jak ASR czy choćby blokada mechanizmu różnicowego, jest trudne. fot. Skoda Yeti

REKLAMA

REKLAMA

Ruszanie na śliskiej nawierzchni, zwłaszcza pod górkę, samochodem, w którym nie ma układów wspomagających, takich jak ASR czy choćby blokada mechanizmu różnicowego, jest trudne. Oto kila wskazówek, jak ruszać w zimowych warunkach.

Aby samochód ruszył nawet na czystym i gładkim lodzie, siła, która powoduje toczenie się kół nie może być większa od siły powodującej zerwanie ich przyczepności. Nie zawsze pamiętają o tym kierowcy, dlatego częstym widokiem na śliskich jezdniach są samochody z kołami, obracającymi się w miejscu, mówiąc żargonem: buksującymi. Aby to zjawisko nie wystąpiło lub aby je ograniczyć, należy przy ruszaniu nie naciskać pedału gazu. Po włączeniu biegu trzeba bardzo delikatnie zwalniać pedał sprzęgła. 

REKLAMA

Zobacz również: Jak przygotować się do trudnych zimowych rozruchów silnika?

REKLAMA

Często, aby samochód osiągnął dostateczną prędkość, przy której będzie można swobodniej przyspieszać, trzeba przejechać na „półsprzęgle” bez gazu nawet kilkanaście metrów. W niektórych sytuacjach, zwłaszcza gdy silnik samochodu ma duże nadwyżki mocy, ruszać należy z drugiego biegu, ponieważ wówczas siła, jaka występuje na kołach podczas jego pracy na wolnych obrotach jest znacznie mniejsza, niż na „jedynce” i trudniej jest zerwać przyczepność.

Trzeba cały czas pamiętać, aby dostatecznie długo nie posługiwać się pedałem przyspieszenia. Po ruszeniu, można albo dalej jechać na „półsprzegle”, albo szybko zredukować bieg i delikatnie próbować przyspieszać.

Powyższe wskazówki dotyczą także samochodów z automatyczną skrzynią biegów. Po bardzo wolnym i delikatnym zwolnieniu pedału hamulca nie wolno dotykać pedału gazu, aż samochód nie osiągnie prędkości piechura.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz również: Jak jechać po bardzo śliskiej nawierzchni, np. po jezdni pokrytej lodem?

Wszystkie czynności, związane z ruszaniem na śliskiej nawierzchni należy wykonać z ogromnym wyczuciem. Zerwanie przyczepności jednego z kół napędzanych może w skrajnym przypadku spowodować zepchnięcie samochodu na sąsiedni pas ruchu lub na pobocze, co może okazać się groźne w skutkach.

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
KGP: 109 332 interwencji, 291 wypadków drogowych, 12 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Oto najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend opublikowane przez Komendę Główną Policji. Policjanci podsumowali także zdarzenia z minionego tygodnia.

19-letni motocyklista bez uprawnień potrącił policjanta i zbiegł

19-nastolatek z Międzyrzecza (Lubuskie) stanie przed sądem za zarzut spowodowania wypadku, niezatrzymanie się do kontroli i ucieczkę z miejsca wypadku.

Nowe przepisy fotoradarowe: Właściciel pojazdu jako kozioł ofiarny?

Ustawodawca szykuje kolejną rewolucję w przepisach drogowych. Tym razem uderzy ona nie tylko w kierowców łamiących przepisy, ale także w właścicieli pojazdów, którzy nie wskażą osoby prowadzącej pojazd w chwili popełnienia wykroczenia. Jeśli fotoradar uchwyci pojazd przekraczający prędkość, a właściciel odmówi podania danych kierowcy, nie tylko zapłaci karę, ale również straci dowód rejestracyjny swojego samochodu.

Pijany senior uciekał przed policją po polach uprawnych. Auto dachowało

72-latek jechał bez zapiętych pasów, więc policja chciała zatrzymać go do kontroli. Rzucił się w pościg, który zakończył się dachowaniem. Okazało się, że jest pijany.

REKLAMA

Otrzymałeś wiadomość ws. zaległych płatności w e-TOLL? KAS ostrzega przed oszustami

Krajowa Administracja Skarbowa w przesłanym we wtorek, 25 marca 2025 r. komunikacie prasowym ostrzega przed oszustami wysyłającymi fałszywe wiadomości w sprawie zaległych płatności w e-TOLL. Publikujemy przykładową fałszywą wiadomość.

Już nie tylko diesel czy benzyna. I nawet nie zawsze samochód. Jak Polacy wybierają środek transportu?

W dzisiejszych czasach wybór środka transportu to nie tylko decyzja między samochodem z silnikiem benzynowym a dieslem. Możliwości jest więcej, a kierowcy mają różne oczekiwania. Jak Polacy wybierają codzienny środek lokomocji?

KGP: 93 352 interwencji, 312 wypadków drogowych, 17 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 93 352 interwencji. Byli wzywani do 312 wypadków drogowych.

Mandat za przeładowaną ciężarówkę, a zaniżona waga w CMR. Kto za to ponosi odpowiedzialność?

Przeładowanie pojazdu w transporcie drogowym to częsty problem, który może prowadzić do poważnych konsekwencji prawnych i finansowych, w tym mandatów nałożonych na przewoźnika. W sytuacjach, gdy błędne dane o wadze towaru zostały przekazane przez spedytora lub nadawcę towaru, pojawia się pytanie o podział odpowiedzialności między przewoźnika a spedytora czy nadawcę. Najczęściej problem dotyczy mandatów zagranicznych, dlatego kluczowe znaczenie w tej kwestii mają przepisy Konwencji o umowie międzynarodowego przewozu drogowego towarów (CMR).

REKLAMA

Przestraszył się policjantów, więc uciekał samochodem, łamiąc przepisy

Nocy pościg ulicami Białegostoku zakończył się zatrzymaniem 32-letniego kierowcy. Mężczyzna najpierw przekroczył prędkość, a potem - zamiast zatrzymać się do kontroli - zaczął uciekać.

Kolejne skrzyżowania i przejazdy kolejowo-drogowe z systemem RedLight. 2 000 zł mandatu i 15 punktów karnych

Kolejne skrzyżowania i przejazdy kolejowo-drogowe z systemem RedLight. Kiedy zaczną działać nowe systemy RedLight? Gdzie zostaną rozlokowane? Jakie mandaty obowiązują w przypadku przejazdu na czerwonym świetle?

REKLAMA