REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Jak ruszać na śliskiej nawierzchni?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Jakubowski Ryszard
Ruszanie na śliskiej nawierzchni, zwłaszcza pod górkę, samochodem, w którym nie ma układów wspomagających, takich jak ASR czy choćby blokada mechanizmu różnicowego, jest trudne. fot. Skoda Yeti
Ruszanie na śliskiej nawierzchni, zwłaszcza pod górkę, samochodem, w którym nie ma układów wspomagających, takich jak ASR czy choćby blokada mechanizmu różnicowego, jest trudne. fot. Skoda Yeti

REKLAMA

REKLAMA

Ruszanie na śliskiej nawierzchni, zwłaszcza pod górkę, samochodem, w którym nie ma układów wspomagających, takich jak ASR czy choćby blokada mechanizmu różnicowego, jest trudne. Oto kila wskazówek, jak ruszać w zimowych warunkach.

Aby samochód ruszył nawet na czystym i gładkim lodzie, siła, która powoduje toczenie się kół nie może być większa od siły powodującej zerwanie ich przyczepności. Nie zawsze pamiętają o tym kierowcy, dlatego częstym widokiem na śliskich jezdniach są samochody z kołami, obracającymi się w miejscu, mówiąc żargonem: buksującymi. Aby to zjawisko nie wystąpiło lub aby je ograniczyć, należy przy ruszaniu nie naciskać pedału gazu. Po włączeniu biegu trzeba bardzo delikatnie zwalniać pedał sprzęgła. 

REKLAMA

Zobacz również: Jak przygotować się do trudnych zimowych rozruchów silnika?

REKLAMA

Często, aby samochód osiągnął dostateczną prędkość, przy której będzie można swobodniej przyspieszać, trzeba przejechać na „półsprzęgle” bez gazu nawet kilkanaście metrów. W niektórych sytuacjach, zwłaszcza gdy silnik samochodu ma duże nadwyżki mocy, ruszać należy z drugiego biegu, ponieważ wówczas siła, jaka występuje na kołach podczas jego pracy na wolnych obrotach jest znacznie mniejsza, niż na „jedynce” i trudniej jest zerwać przyczepność.

Trzeba cały czas pamiętać, aby dostatecznie długo nie posługiwać się pedałem przyspieszenia. Po ruszeniu, można albo dalej jechać na „półsprzegle”, albo szybko zredukować bieg i delikatnie próbować przyspieszać.

Powyższe wskazówki dotyczą także samochodów z automatyczną skrzynią biegów. Po bardzo wolnym i delikatnym zwolnieniu pedału hamulca nie wolno dotykać pedału gazu, aż samochód nie osiągnie prędkości piechura.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz również: Jak jechać po bardzo śliskiej nawierzchni, np. po jezdni pokrytej lodem?

Wszystkie czynności, związane z ruszaniem na śliskiej nawierzchni należy wykonać z ogromnym wyczuciem. Zerwanie przyczepności jednego z kół napędzanych może w skrajnym przypadku spowodować zepchnięcie samochodu na sąsiedni pas ruchu lub na pobocze, co może okazać się groźne w skutkach.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Branża motoryzacyjna w kryzysie, coraz więcej restrukturyzacji

Branża motoryzacyjna w Polsce i Europie przeżywa poważny kryzys – w 2024 roku zlikwidowano 54 tys. miejsc pracy, najwięcej od czasu pandemii. Według raportu MGBI wzrosła też liczba postępowań restrukturyzacyjnych do 141, co pokazuje, że firmy coraz częściej szukają ratunku poza upadłością.

CANARD uruchomiło dwa nowe fotoradary [mapa fotoradarów, taryfikator mandatów, punkty karne]

Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym uruchomiło w zeszłym tygodniu dwa nowe fotoradary. Gdzie znajdują się nowo uruchomione fotoradary? Jakie są ograniczenia na drogach? Z jakimi konsekwencjami powinni liczyć się kierowcy za przekroczenie prędkości?

Bezpłatna komunikacja zamiast biletów i rowerów miejskich? Czas na odważne decyzje w polskich miastach

Czy naprawdę warto utrzymywać system biletowy, skoro i tak w ponad 68% ( 2025 roku może to być jeszcze więcej) pokrywamy koszty transportu publicznego z budżetów miast? A może pora na poważną debatę o całkowicie bezpłatnej komunikacji miejskiej w Polsce?

KGP: 106 002 interwencji, 389 wypadków drogowych, 27 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 106 002 interwencji. Byli wzywani do 389 wypadków drogowych.

REKLAMA

Ekologiczny samochód może być droższy od normalnego, uważają teraz polscy posiadacze aut. O ile więcej za niego są skłonni zapłacić

Podejście Polaków do tego, czy ich nowe auto będzie miało rozwiązania ekologiczne czy też nie, widoczne jest w gotowości do poniesienia wyższych kosztów w imię bardziej przyjaznych środowisku technologii. Już co trzeci uważa, że samochód ekologiczny może być droższy niż standardowy.

Ekologiczne auto? Ponad połowa Polaków nie dopłaciłaby do niego

Czy ekologiczność samochodu to dla Polaków ważny czynnik i element decyzyjny przy zakupie? Ponad jedna trzecia ankietowanych w badaniu przeprowadzonym przez Santander Consumer Multirent byłaby w stanie dopłacić do takiego pojazdu.

Bezpieczeństwo na opak – dlaczego polskie drogi z pierwszeństwem są sztucznie spowalniane?

Na polskich drogach coraz częściej mamy do czynienia z sytuacją, w której bezpieczeństwo planowane jest wbrew logice inżynierii ruchu drogowego. Droga z pierwszeństwem powinna gwarantować płynność. Czas na rewizję praktyk inżynierii drogowej.

System e-TOLL - co zrobić w przypadku nieuzasadnionego mandatu?

Cyfryzacja w działalności transportowej to duże ułatwienie. Wciąż jednak zdarzają się pomyłki. Zdarzyło Ci się dostać mandat, pomimo uiszczonej opłaty za przejazd autostradą? Sprawdź, co należy zrobić w przypadku niesłusznego mandatu.

REKLAMA

KGP: 110 588 interwencji, 460 wypadków drogowych, 24 ofiary śmiertelne. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 110 588 interwencji. Byli wzywani do 460 wypadków drogowych.

Transport ostatniego etapu – czy elektryczne pojazdy to klucz do efektywności?

Choć to tylko końcowy odcinek drogi, „ostatnia mila” bywa najdroższym elementem całego łańcucha dostaw – potrafi pochłonąć od 40[1] do nawet 53[2] procent jego kosztów. W erze błyskawicznego e-commerce i rosnących oczekiwań klientów dotyczących tempa oraz elastyczności dostaw, wyzwania logistyczne mnożą się. Dodatkowo nowe przepisy o Strefach Czystego Transportu ograniczają możliwość korzystania z pojazdów spalinowych, zmuszając firmy do modernizacji flot i inwestowania w nisko- lub zeroemisyjne rozwiązania. Wszystko to sprawia, że skuteczne zarządzanie dostawami na ostatnim etapie wymaga dziś nie tylko sprawności operacyjnej, ale także innowacyjnego podejścia i zrównoważonych technologii.

REKLAMA