REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Ekspert radzi: Jak powinien ubierać się kierowca zimą?

Jakubowski Ryszard
Od tego jak ubierzemy się do prowadzenia auta w zimie, w dużym stopniu zależy nasze bezpieczeństwo.
Od tego jak ubierzemy się do prowadzenia auta w zimie, w dużym stopniu zależy nasze bezpieczeństwo.

REKLAMA

REKLAMA

Choć wielu kierowcom może się to wydać dziwne, ich ubiór ma pewien wpływ na stopień bezpieczeństwa jazdy. Oto kilka wskazówek, jak się ubierać i czego unikać w swoim stroju, aby nie stwarzać zagrożenia dla siebie i innych.

Podstawowym elementem stroju kierowcy jest obuwie. Zimą, zwłaszcza na terenach narciarskich, wiele osób korzysta z obuwia „na po nartach”. Prowadzenie samochodu jest w nim co najmniej trudne i niebezpieczne. Szerokość tego rodzaju butów zwykle jest większa, niż odległość miedzy pedałami, tak więc naciśnięcie pedału hamulca może wiązać się z równoczesnym, choć całkowicie niezamierzonym, wciśnięciem pedału gazu.

REKLAMA

REKLAMA

Jeszcze gorzej, gdy taki but ugrzęźnie pomiędzy pedałami, o co bardzo łatwo, ponieważ obuwie tego typu jest ze swojej natury bardzo miękkie i łatwo zmienia kształt. Łatwo sobie wyobrazić efekty zablokowania pedału gazu butem, który utkwił pomiędzy nim a pedałem hamulca. Podobne, a może nawet gorsze skutki będzie miało zablokowanie pedału hamulca przez but, który znalazł się pod nim po nieostrożnym wciśnięciu pedału sprzęgła.

Zobacz również: Dlaczego mycie samochodu zimą jest droższe?

Duże, ocieplane buty w znaczącym stopniu ograniczają swobodę ruchu, a z tym wiąże się brak możliwości dostatecznie wczesnego zareagowania na nagle pojawiającą się na drodze niebezpieczną sytuację. Opóźnienie naciśnięcia pedału hamulca nawet o 1/10 sekundy może mieć bardzo przykre konsekwencje.

REKLAMA

Mniej niebezpieczne są typowe buty turystyczne lub trekkingowe. Choć są szerokie i sztywne, przez co trudno w nich o precyzyjne operowanie pedałami, dzięki sztywnej zelówce nie zsuną się ławo między pedały, na dodatek stosowana w tego rodzaju obuwiu zelówka ma zwykle bardzo dobre właściwości przeciwpoślizgowe, dzięki czemu nie zachodzi obawa ześlizgnięcia się nogi z mokrego, zalodzonego lub zaśnieżonego pedału.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Fatalnym obuwiem dla kierowców w porze zimowej są klasyczne kowbojki. Mają one bardzo śliską i gładką zelówkę, co oznacza, że ślizgają się one zawsze i w każdych warunkach, zarówno na mokrych pedałach jak i nawet na lekko zaśnieżonej powierzchni drogi. Jedynie kowbojki typowo motocyklowe mają dobrą, gumową zelówkę o grubej rzeźbie.

Zobacz również: Jazda z użyciem łańcuchów

Ubranie kierowcy nie powinno krępować i ograniczać jego ruchu. Złym pomysłem jest noszenie podczas jazdy kurtek puchowych i bardzo grubych swetrów. Tak samo nie są odpowiednie ubrania dobrze dopasowane do sylwetki kierowcy, takie jak obcisłe marynarki lub bluzy. Bardzo niewygodne są długie zimowe płaszcze i palta oraz chętnie noszone przez kobiety futra. Trzeba je zdjąć przed zajęciem miejsca za kierownicą, aby nie krępowały ruchów.

Używanie skórzanych lub narciarskich rękawic podczas prowadzenia pojazdu jest niesłychanie niebezpieczne. Są ona śliskie, co oznacza że w krytycznym momencie wykonanie szybkiego manewru kierownicą może być niemożliwe. Znakomicie zdają egzamin cienkie rękawiczki wełniane lub wykonane z polaru, bez żadnych wzmocnień po stronie dłoni.

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Pomarańczowe koperty zaskoczyły kierowców. Kto może na nich parkować, a kto dostanie 300 zł mandatu?

W Polsce pojawił się nowy rodzaj oznakowania parkingów, to pomarańczowe koperty. W pierwszych dniach ich funkcjonowania kierowcy masowo pytali, co właściwie oznaczają, dla kogo są przeznaczone i czy można zostawić na nich auto bez ryzyka mandatu. Okazuje się, że parkowanie na nich nie jest dla wszystkich, a zasady są wyjątkowo rygorystyczne. Miejsce może zająć tylko wąska grupa kierowców, a pozostali ryzykują mandatem nawet do 300 zł. Gdzie dokładnie się pojawiły i kogo obowiązują?

Dlaczego ta data w kalendarzu jest dla kierowców ważniejsza niż myślisz? Twój samochód będzie wdzięczny, jak o tym nie zapomnisz

Pewnego zimnego poranka, gdy szyby pokrywa szron, a oddech zamienia się w chmurę pary, siadasz za kierownicą. Przekręcasz kluczyk w stacyjce i z wstrzymanym oddechem słuchasz, jak silnik próbuje ożyć. Czasem odpala za pierwszym razem. Innym razem krztusi się, marudzi, a w najgorszym scenariuszu w ogóle nie daje znaku życia. Winisz wtedy akumulator. A co, jeśli powodem twoich kłopotów jest coś zupełnie innego? Co, jeśli klucz do tej zagadki tkwi w tym, co zalewasz do baku, a wszystko zmienia się w Polsce w dwóch datach: 1 i 16 listopada? To dni, w których na stacjach paliw po cichu dochodzi do zmiany, która decyduje o komforcie i bezawaryjności twojej podróży.

Opłaty drogowe w Niemczech 2025 dla ciężarówek od 3,5 tony. Kalkulacja opłat

Opłaty drogowe w Niemczech 2025 dla ciężarówek od 3,5 tony mogą wynosić miesięcznie nawet 10 tys. zł. Co przewoźnik może z tym zrobić? Kalkulacja opłat jest niezbędna.

Rejestracja pojazdu online od 2027 roku. Nowe przepisy uproszczą formalności i zwiększą bezpieczeństwo kierowców

Od 2027 r. rejestracja pojazdu w Polsce przejdzie największą zmianę od lat. Nowe przepisy pozwolą złożyć wniosek całkowicie online, bez papierowych dokumentów i bez wizyty w urzędzie. Kierowcy szybciej zarejestrują samochód, a organy rejestrujące zyskają dostęp do danych pojazdów z innych krajów UE dzięki systemowi AVI. Mniej formalności, większe bezpieczeństwo i koniec niepotrzebnych obowiązków przy rejestracji aut sprowadzonych z zagranicy.

REKLAMA

Weto Nawrockiego w sprawie zmian w Prawie o ruchu drogowym. Przewoźnicy bez cyfrowych zezwoleń EKMT. Miały wejść w styczniu 2026 r.

Kolejne weta Prezydenta RP Karola Nawrockiego dotykają polskich przewoźników. Nie będzie cyfrowych zezwoleń EKMT od stycznia 2026 r., na które tak czekali. Spada konkurencyjność polskich przewoźników drogowych na arenie międzynarodowej.

KGP: 106 240 interwencji, 349 wypadków drogowych, 24 ofiary śmiertelne [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 106 240 interwencji. Byli wzywani do 349 wypadków drogowych.

Czy od tego roku za brak opon zimowych są kary? Jakie opony zimowe wybrać - 3PMSF czy M+S? Opady śniegu wkrótce, to już czas na zmianę

Jak co roku, kierowców w Polsce dręczy pytanie, czy to już pora zmiany opon letnich na zimowe. Jesienią aura za oknem bywa niejednoznaczna, w nocy zaskakując nas przymrozkami, zaś w słoneczne dni nadal oferując nawet kilkanaście stopni Celsjusza na plusie. Co z oponami - czy to już czas na przekładkę u wulkanizatora? Zwłaszcza, że od poniedziałku ma sypnąć śniegiem nie tylko w górach.

Leasing czy wynajem? Co wybrać, co dzieje się z autem po zakończeniu umowy [Gość Infor.pl]

Końcówka roku to gorący czas dla branży leasingowej i motoryzacyjnej. Wielu przedsiębiorców szuka jeszcze sposobów na optymalizację kosztów, rozważa wymianę samochodu lub zakup kolejnego pojazdu. Wybór jednak nie jest prosty – bo czy lepiej zdecydować się na leasing, czy na wynajem długoterminowy? O różnicach między tymi formami finansowania mówił w rozmowie z Szymonem Glonkiem (Infor.pl) Tomasz Jabłoński, wiceprezes PKO Leasing.

REKLAMA

Sezonowe OC dla motocykli i kamperów? Sejmowa Komisja prosi rząd o analizę. Co to oznacza dla kierowców w 2026 r.

Sejmowa Komisja do Spraw Petycji po rozpatrzeniu obywatelskiej petycji przyjęła Dezyderat nr 173, w którym zwraca się do Prezesa Rady Ministrów o kompleksową analizę wprowadzenia czasowego (sezonowego) ubezpieczenia OC dla pojazdów używanych tylko przez część roku, takich jak motocykle, kampery czy kabriolety. To pierwszy formalny krok mogący otworzyć debatę nad zmianą zasad ciągłości OC stosowanych dziś w Polsce. Może to oznaczać poważne oszczędności dla posiadaczy pojazdów podlegających obowiązkowi ubezpieczenia OC.

Szok na rynku OC! Sprawdź, czy Ty też możesz płacić o 120 zł mniej

Ceny OC wreszcie zaczęły spadać. Po latach podwyżek kierowcy znów mogą mówić o realnych oszczędnościach. W niektórych miastach różnice sięgają nawet ponad 100 zł! Eksperci nie mają wątpliwości: na rynku ubezpieczeń dzieje się coś, czego dawno nie widzieliśmy. Czy to początek większej fali obniżek? Sprawdź, ile możesz zyskać na swojej polisie i dlaczego właśnie teraz warto porównać oferty.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA