Ekspert radzi: Jak powinien ubierać się kierowca zimą?
REKLAMA
REKLAMA
Podstawowym elementem stroju kierowcy jest obuwie. Zimą, zwłaszcza na terenach narciarskich, wiele osób korzysta z obuwia „na po nartach”. Prowadzenie samochodu jest w nim co najmniej trudne i niebezpieczne. Szerokość tego rodzaju butów zwykle jest większa, niż odległość miedzy pedałami, tak więc naciśnięcie pedału hamulca może wiązać się z równoczesnym, choć całkowicie niezamierzonym, wciśnięciem pedału gazu.
REKLAMA
Jeszcze gorzej, gdy taki but ugrzęźnie pomiędzy pedałami, o co bardzo łatwo, ponieważ obuwie tego typu jest ze swojej natury bardzo miękkie i łatwo zmienia kształt. Łatwo sobie wyobrazić efekty zablokowania pedału gazu butem, który utkwił pomiędzy nim a pedałem hamulca. Podobne, a może nawet gorsze skutki będzie miało zablokowanie pedału hamulca przez but, który znalazł się pod nim po nieostrożnym wciśnięciu pedału sprzęgła.
Zobacz również: Dlaczego mycie samochodu zimą jest droższe?
REKLAMA
Duże, ocieplane buty w znaczącym stopniu ograniczają swobodę ruchu, a z tym wiąże się brak możliwości dostatecznie wczesnego zareagowania na nagle pojawiającą się na drodze niebezpieczną sytuację. Opóźnienie naciśnięcia pedału hamulca nawet o 1/10 sekundy może mieć bardzo przykre konsekwencje.
Mniej niebezpieczne są typowe buty turystyczne lub trekkingowe. Choć są szerokie i sztywne, przez co trudno w nich o precyzyjne operowanie pedałami, dzięki sztywnej zelówce nie zsuną się ławo między pedały, na dodatek stosowana w tego rodzaju obuwiu zelówka ma zwykle bardzo dobre właściwości przeciwpoślizgowe, dzięki czemu nie zachodzi obawa ześlizgnięcia się nogi z mokrego, zalodzonego lub zaśnieżonego pedału.
Fatalnym obuwiem dla kierowców w porze zimowej są klasyczne kowbojki. Mają one bardzo śliską i gładką zelówkę, co oznacza, że ślizgają się one zawsze i w każdych warunkach, zarówno na mokrych pedałach jak i nawet na lekko zaśnieżonej powierzchni drogi. Jedynie kowbojki typowo motocyklowe mają dobrą, gumową zelówkę o grubej rzeźbie.
Zobacz również: Jazda z użyciem łańcuchów
REKLAMA
Ubranie kierowcy nie powinno krępować i ograniczać jego ruchu. Złym pomysłem jest noszenie podczas jazdy kurtek puchowych i bardzo grubych swetrów. Tak samo nie są odpowiednie ubrania dobrze dopasowane do sylwetki kierowcy, takie jak obcisłe marynarki lub bluzy. Bardzo niewygodne są długie zimowe płaszcze i palta oraz chętnie noszone przez kobiety futra. Trzeba je zdjąć przed zajęciem miejsca za kierownicą, aby nie krępowały ruchów.
Używanie skórzanych lub narciarskich rękawic podczas prowadzenia pojazdu jest niesłychanie niebezpieczne. Są ona śliskie, co oznacza że w krytycznym momencie wykonanie szybkiego manewru kierownicą może być niemożliwe. Znakomicie zdają egzamin cienkie rękawiczki wełniane lub wykonane z polaru, bez żadnych wzmocnień po stronie dłoni.
REKLAMA
REKLAMA