REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Ekspert radzi: Jak powinien ubierać się kierowca zimą?

Jakubowski Ryszard
Od tego jak ubierzemy się do prowadzenia auta w zimie, w dużym stopniu zależy nasze bezpieczeństwo.
Od tego jak ubierzemy się do prowadzenia auta w zimie, w dużym stopniu zależy nasze bezpieczeństwo.

REKLAMA

REKLAMA

Choć wielu kierowcom może się to wydać dziwne, ich ubiór ma pewien wpływ na stopień bezpieczeństwa jazdy. Oto kilka wskazówek, jak się ubierać i czego unikać w swoim stroju, aby nie stwarzać zagrożenia dla siebie i innych.

Podstawowym elementem stroju kierowcy jest obuwie. Zimą, zwłaszcza na terenach narciarskich, wiele osób korzysta z obuwia „na po nartach”. Prowadzenie samochodu jest w nim co najmniej trudne i niebezpieczne. Szerokość tego rodzaju butów zwykle jest większa, niż odległość miedzy pedałami, tak więc naciśnięcie pedału hamulca może wiązać się z równoczesnym, choć całkowicie niezamierzonym, wciśnięciem pedału gazu.

REKLAMA

REKLAMA

Jeszcze gorzej, gdy taki but ugrzęźnie pomiędzy pedałami, o co bardzo łatwo, ponieważ obuwie tego typu jest ze swojej natury bardzo miękkie i łatwo zmienia kształt. Łatwo sobie wyobrazić efekty zablokowania pedału gazu butem, który utkwił pomiędzy nim a pedałem hamulca. Podobne, a może nawet gorsze skutki będzie miało zablokowanie pedału hamulca przez but, który znalazł się pod nim po nieostrożnym wciśnięciu pedału sprzęgła.

Zobacz również: Dlaczego mycie samochodu zimą jest droższe?

Duże, ocieplane buty w znaczącym stopniu ograniczają swobodę ruchu, a z tym wiąże się brak możliwości dostatecznie wczesnego zareagowania na nagle pojawiającą się na drodze niebezpieczną sytuację. Opóźnienie naciśnięcia pedału hamulca nawet o 1/10 sekundy może mieć bardzo przykre konsekwencje.

REKLAMA

Mniej niebezpieczne są typowe buty turystyczne lub trekkingowe. Choć są szerokie i sztywne, przez co trudno w nich o precyzyjne operowanie pedałami, dzięki sztywnej zelówce nie zsuną się ławo między pedały, na dodatek stosowana w tego rodzaju obuwiu zelówka ma zwykle bardzo dobre właściwości przeciwpoślizgowe, dzięki czemu nie zachodzi obawa ześlizgnięcia się nogi z mokrego, zalodzonego lub zaśnieżonego pedału.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Fatalnym obuwiem dla kierowców w porze zimowej są klasyczne kowbojki. Mają one bardzo śliską i gładką zelówkę, co oznacza, że ślizgają się one zawsze i w każdych warunkach, zarówno na mokrych pedałach jak i nawet na lekko zaśnieżonej powierzchni drogi. Jedynie kowbojki typowo motocyklowe mają dobrą, gumową zelówkę o grubej rzeźbie.

Zobacz również: Jazda z użyciem łańcuchów

Ubranie kierowcy nie powinno krępować i ograniczać jego ruchu. Złym pomysłem jest noszenie podczas jazdy kurtek puchowych i bardzo grubych swetrów. Tak samo nie są odpowiednie ubrania dobrze dopasowane do sylwetki kierowcy, takie jak obcisłe marynarki lub bluzy. Bardzo niewygodne są długie zimowe płaszcze i palta oraz chętnie noszone przez kobiety futra. Trzeba je zdjąć przed zajęciem miejsca za kierownicą, aby nie krępowały ruchów.

Używanie skórzanych lub narciarskich rękawic podczas prowadzenia pojazdu jest niesłychanie niebezpieczne. Są ona śliskie, co oznacza że w krytycznym momencie wykonanie szybkiego manewru kierownicą może być niemożliwe. Znakomicie zdają egzamin cienkie rękawiczki wełniane lub wykonane z polaru, bez żadnych wzmocnień po stronie dłoni.

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Drożeją opłaty za autostrady w Europie od 2026 r. Najgorsze dla polskich przewoźników są wzrosty opłat w Czechach i Niemczech

Drożeją opłaty za autostrady w Europie od 2026 r. Najgorsze dla polskich przewoźników są wzrosty opłat w Czechach i Niemczech

Serwis z Grupy Infor.pl numerem 1 w Polsce. Auto.dziennik.pl to absolutny lider motoryzacji w listopadzie 2025

Jesteśmy dumni, że portal z grupy Infor.pl przyciągnął tylu czytelników. Serwis auto.dziennik.pl okazał się w listopadzie 2025 roku najczęściej odwiedzanym portalem motoryzacyjnym w Polsce – wynika z najświeższych danych Gemius Mediapanel. Witryna przyciągnęła 4,06 mln realnych użytkowników, pewnie obejmując pierwsze miejsce w kategorii „Motoryzacja”. Gratulujemy!

Masz takie prawo jazdy? Za chwilę stanie się nieważne. Dokumenty z lat 1999–2001 tracą ważność błyskawicznie

Setki tysięcy kierowców właśnie dowiaduje się, że ich plastikowe prawa jazdy przestaną być ważne wcześniej, niż myśleli. Czas na wymianę jest wyjątkowo krótki, mowa o tygodniach, a nie miesiącach. Najbardziej zagrożone są konkretne roczniki, które lada chwila stracą możliwość legalnej jazdy.

Przepisy o wydawaniu kart do tachografów będą uproszczone. Trwają prace. Zmiany wejdą w życie w 2026 r.

Przepisy o wydawaniu kart do tachografów będą uproszczone. Trwają prace nad projektem ustawy o tachografach, który ma uprościć przepisy trybu wydawania, przedłużania lub wymiany kart do tachografów. Zmiany wejdą w życie w 2026 r.

REKLAMA

Koniec z kolejkami w urzędach? Prezydent podpisał ustawę, która zmienia życie milionom kierowców

Prezydent RP podpisał 1 grudnia 2025 r. nowelizację prawa o ruchu drogowym, która wprowadza długo wyczekiwane zmiany w rejestracji pojazdów. Kierowcy wreszcie będą mogli załatwić wiele formalności przez Internet, bez stania w kolejkach do okienek w wydziałach komunikacji. Nowe przepisy eliminują zbędną biurokrację i oszczędzają czas właścicieli samochodów. Sprawdź, co dokładnie się zmienia i kiedy nowe regulacje wejdą w życie.

Buspasy dostępne dla tych pojazdów aż do końca 2027 roku

Kierowcy pojazdów elektrycznych zachowają kluczowy przywilej przez kolejne dwa lata. Ustawa podpisana przez Prezydenta Karola Nawrockiego gwarantuje możliwość korzystania z buspasów do 31 grudnia 2027 roku.

PZPA przyspiesza: 40 szkoleń dla kurierów jeszcze przed końcem roku

Polski Związek Partnerów Aplikacyjnych (PZPA) intensyfikuje działania w projekcie "Wsparcie w zakresie poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego usług delivery". Do końca 2025 roku zaplanowano ponad 40 szkoleń dla kurierów w największych miastach, m.in. w Warszawie, Krakowie, Łodzi, Katowicach, Wrocławiu, Poznaniu, Szczecinie, Rzeszowie, Gdańsku i Lublinie.

Jazda na letnich oponach zimą. Grozi nawet 3000 zł i zatrzymanie dowodu rejestracyjnego

W Polsce nie ma obowiązku jazdy na zimówkach, ale istnieje zakaz jazdy na letnich oponach w warunkach zimowych. Policja może nałożyć nawet 3000 zł mandatu, zatrzymać dowód rejestracyjny i zakazać dalszej jazdy. Ubezpieczyciel po kolizji może też uznać to za rażące niedbalstwo i żądać zwrotu części wypłaty. Sprawdź, kiedy ryzyko jest największe i jak łatwo wpaść w kłopoty.

REKLAMA

Zimowanie motocykla - jak zabezpieczyć jednoślad na zimę, aby odpalił wiosną i uniknąć wydatków?

Koniec sezonu motocyklowego to czas na odpowiednie przygotowanie maszyny do kilkumiesięcznego postoju. Złe zimowanie motocykla może skutkować poważnymi problemami technicznymi wiosną – od wyładowanego akumulatora, przez zardzewiałe tarcze hamulcowe, aż po uszkodzony silnik. Sprawdź, jak profesjonalnie przygotować swój jednoślad do zimy, unikając powszechnych mitów i błędów, które mogą kosztować Cię sporo pieniędzy.

Mandat do 3000 zł za jazdę na letnich oponach w warunkach zimowych i zatrzymanie dowodu rejestracyjnego. Bo to zagrożenie dla bezpieczeństwa ruchu

Czasem można usłyszeć opinię, że w naszym kraju nie ma obowiązku jazdy na oponach zimowych. Ale jest zakaz jazdy na oponach letnich w warunkach zimowych. Wynika on z przepisów ogólnych kodeksu drogowego oraz kodeksu wykroczeń. I podobnie, jak np. za rzucanie pizzą w innych uczestników ruchu można dostać mandat – chociaż też nie jest to wymienione szczegółowo w przepisach. Część kierowców bagatelizuje znaczenie właściwego stanu technicznego samochodu w tym opon, nie zdając sobie sprawy z poważnych konsekwencji, także prawnych, takiego zaniedbania. Polskie prawo nakłada na właścicieli pojazdów obowiązek utrzymania ich w należytym stanie technicznym, a opony jako jedyny punkt styku samochodu z drogą także podlegają kilku przepisom. Niedostosowanie pojazdu do warunków drogowych może skutkować mandatem lub grzywną sięgającą nawet 3000 złotych, zatrzymaniem dowodu rejestracyjnego, a w skrajnych przypadkach zakazem dalszej jazdy.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA