REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Samochodem na narty: Słowacja

Kajetan Puszek
Max Trela
Kalinowski Marcin
Samochodem na narty: Słowacja
Samochodem na narty: Słowacja

REKLAMA

REKLAMA

Przed wyjazdem na narty w słowackie kurorty zaczerpnijmy niezbędnych informacji na temat obowiązujących tam przepisów o ruchu drogowym. Posiadanie kamizelki odblaskowej w kabinie kierowcy jest na terenie kraju naszych sąsiadów obligatoryjne – inaczej niż w przypadku większości krajów europejskich.

Przed wyjazdem na narty na Słowację zapoznajmy się obowiązującymi przepisami, które są odmienne w różnych krajach europejskich. W okresie od 15 XI do 15 III obligatoryjne jest używanie opon zimowych na terytorium Słowacji. Kamizelka odblaskowa musi znajdować się w kabinie samochodu – inaczej jak to jest w większości krajów europejskich. Podczas opuszczania samochodu w wyniku awarii – kierowca i pasażerowie – muszą wykonywać wszelkie czynności w kamizelkach odblaskowych.

REKLAMA

Zobacz też: Wyjazd samochodem na narty za granicę

REKLAMA

Jeżeli nie zastosujemy się do tego przepisu to grozi nam mandat w wysokości 50 euro. Słowackie przepisy drogowe regulują obowiązek posiadania trójkąta ostrzegawczego, kompletu zapasowych żarówek i bezpieczników, podnośnika samochodowego i linki holowniczej. Musimy zdawać sobie sprawę, że słowackie władze bardzo restrykcyjnie egzekwują przepisy panujące na swoich drogach.

Na autostradach i drogach ekspresowych samochód osobowy może maksymalnie osiągać prędkość 130 km/h. Na drogach ekspresowych prędkość maksymalna wynosi 90 km/h. W terenie zabudowanym samochody osobowe mogą osiągać maksymalną prędkość 50 km/h a w niezabudowanym 90 km/h.

Winiety i mandaty

W Słowacji obowiązują winiety, które należy przykleić w prawym górnym rogu szyby po stronie kierowcy. Winiety obowiązkowe są tylko na drogach szybkiego ruchu. Za 7-dniową winietę będziemy musieli zapłacić 7 euro (ok. 27 zł), 30 –dniowa to koszt 14 euro ( 54 zł) a roczna kosztuje 50 euro (ok.194 zł).

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Za przekroczenie prędkości grozi nam do 830 euro (do 3212zł). Jeżeli wieziemy ze sobą sprzęt narciarski w bagażniku to musimy to dostosować do możliwości pojazdu – mandat kosztuje od 166 do 830 euro.

Przepisy w pigułce

  • obowiązek zapinania pasów
  • max. zawartość alkoholu we krwi 0,0 promila
  • motocykle w ciągu dnia 365 dni w roku muszą jeździć w włączonymi z światłami
  • telefonowanie podczas jazdy dozwolone jest tylko przy korzystaniu z zestawu głośnomówiącego
  • dzieci poniżej 12 roku życia lub mniejsze niż 1,50m mogą podróżować tylko w siedzonkach dla dzieci
  • w przypadku prowadzenia nie swojego auta trzeba posiadać "pełnomocnictwo"

Kontrola policyjna na Słowacji

REKLAMA

Jeśli chodzi o specyficzne wymagania to na Słowacji musimy pamiętać o dwóch sprawach. Po pierwsze o wspomnianych wcześniej kamizelkach odblaskowych, które warto kupić w Polsce, bo na miejscowej stacji benzynowej mogą kosztować nawet 5 razy więcej!

Druga sprawa to wszelkiego rodzaju antyradary. Z urządzeń takich NIE WOLNO KORZYSTAĆ i jeśli zostaniemy złapani na gorącym uczynku grozi nam nawet kara pozbawienia wolności! Podobnie jest z próbami przemytu. Pamiętajmy też o posiadaniu kompletu żarówek na wymianę. Uwaga: WSZYSTKICH świateł w samochodzie (oprócz oświetlenia kabiny/bagażnika/komory silnika): postojowych, mijania, hamowania, podświetlenia tablicy etc.

Zobacz więcej o kontroli drogowej na Słowacji: Jak zachować się podczas kontroli drogowej na Słowacji?

Przewożenie nart

Narty przewożone w bagażniku dachowym nie mogą wystawać poza obrys samochodu i muszą być dobrze zamocowane. Ważne jest też, aby nasze ubezpieczenie OC obejmowało też szkody powstałe z powodu posiadania bagażnika i mocowania na nim sprzętu narciarskiego. Można korzystać zarówno z boxów dachowych jak i specjalnych bagażników. Narty przewożone w środku auta nie mogą przeszkadzać w kierowaniu pojazdem

Najpopularniejsze ośrodki narciarskie

  • JASNÁ Nízke Tatry - Chopok juh
  • JASNÁ Nízke Tatry - Chopok sever
  • Tatranská Lomnica
  • Polhorský Hrádok/Oravská Polhora
  • Roháče - Zverovka/Spálená dolina
  • Vrátna Free Time Zone
  • PARK SNOW Veľká Rača
  • Ski Bachledova
  • Ružomberok – Malinô Brdo
  • Zuberec/Milotín

Ceny karnetów kształtują się w przedziale od 7 do 30 euro za osobę za dzień. Średnia to około 15 euro, Słowacja nie jest zbyt droga jeśli chodzi o wstęp na stok.

Wiecej na temat kurortów narciarskich można przeczytać tutaj.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Od 1 lipca w Warszawie zacznie obowiązywać Strefa Czystego Transportu. Czy Polacy przesiądą się na hulajnogi?

Już od poniedziałku, 1 lipca, w Warszawie zostanie wprowadzona Strefa Czystego Transportu (SCT). To oznacza, że na wyznaczonym obszarze ruch pojazdów niespełniających określonych norm emisji spalin będzie ograniczony. 

Robot-taksówka pojedzie ulicami tego miasta już w przyszłym roku. Kto będzie odpowiedzialny za kolizję?

W przyszłym roku na ulice Zagrzebia ma wyjechać pierwsza robotaksówka. Najpierw jednak muszą nastąpić zmiany w przepisach mające uregulować kwestie bezpieczeństwa. Kto będzie odpowiadał za ewentualną kolizję taksówki? 

Rząd oświadcza kierowcom: wciąż 99 zł a nie 430 zł opłaty od 1 lipca 2024 r. Nie ma się co martwić

98 zł to opłata za badania techniczne pojazdów. Według informacji krążących po Internecie od 1 lipca 2024 r. opłata ta miała zostać podniesiona do 430 zł. Rząd wyjaśnił, że takiej podwyżki jednak nie będzie.

Rekordowe kary za brak OC od 1 lipca 2024 r. Tak drogo jeszcze nie było. Ile zapłacimy?

Wzrost kary za brak obowiązkowego ubezpieczenia OC w 2024 roku jest związany z rosnącą płacą minimalną. Od 1 lipca 2024 roku nowe stawki będą obowiązywać. Ile zapłacimy za zwłokę? Nowe stawki mogą zaskakiwać.

REKLAMA

Pasażerów czeka armagedon. Paraliż taxi w Polsce

W artykule opublikowanym w środę w “Rzeczpospolitej” omówiono problem, który dotknął taksówki w Polsce. Nowe przepisy spowodowały paraliż w tej branży, a pasażerowie muszą uzbroić się w cierpliwość. 

Tyle muszą kosztować elektryki, żeby Polacy przesiedli się z aut spalinowych. Ważna wiadomość dla producentów

Prawie jedna czwarta Polaków rozważa przesiadkę na samochody elektryczne, co stanowi historyczny wynik. Jednak wysokie ceny i brak rozbudowanej infrastruktury ładowania stanowią przeszkodę.

Sensacje w sprzedaży nowych samochodów: Skoda zdetronizowała Toyotę, a nowe auta wciąż tanieją

Maj 2024 roku przyniósł niecodzienne zmiany na polskim rynku motoryzacyjnym. Podczas gdy sprzedaż nowych samochodów osobowych cały czas dynamicznie rośnie, to sprzedaż nowych samochodów dostawczych do 3,5 tony mocno zanurkowała. Cały czas przy tym spadają ceny, a Skoda Octavia przeskoczyła dominującą długo w sprzedaży Toyotę Corollę.

Wybór samochodu. Polacy zwracają uwagę na cenę, koszty eksploatacji i bezpieczeństwo

Niezależnie od wieku i poziomu zarobków, dla Polaków najważniejszym kryterium przy wyborze samochodu jest cena. Warto również zwrócić uwagę na koszty eksploatacji, zwłaszcza w starszych grupach wiekowych. Kobiety bardziej niż mężczyźni cenią sobie bezpieczeństwo - wynika z raportu Santander Consumer Multirent.

REKLAMA

Seniorzy, zwłaszcza mieszkańcy terenów wiejskich, są bardziej skłonni zamienić auta na elektryczne niż pozostałe grupy Polaków

Kolejne badania pokazują jak błędny jest stereotyp emeryta przywiązanego do gotówki przynoszonej przez listonosza czy unikającego korzystania ze smartfonowych aplikacji. Seniorzy w większości są nowocześni i gotowi na daleko idące zmiany technologiczne. Kolejnym tego dowodem jest pozytywny stosunek do elektromobilności.

Chińskie pojazdy elektryczne na celowniku Komisji Europejskiej. "Zagrożenie dla unijnych producentów"

Komisja Europejska podjęła decyzję o nałożeniu tymczasowych ceł na chińskie pojazdy elektryczne z powodu “nieuczciwego subsydiowania” przez chińskie firmy tego sektora. Subsydia te stanowią zagrożenie dla unijnych producentów. KE zwróciła się do władz ChRL w celu osiągnięcia porozumienia w tej kwestii. Jeśli negocjacje z Pekinem nie przyniosą rezultatów, tymczasowe cła wejdą w życie od 4 lipca.

REKLAMA