REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Wyjazd samochodem na narty za granicę

Kajetan Puszek
Wyjazd samochodem na narty za granicę
Wyjazd samochodem na narty za granicę

REKLAMA

REKLAMA

Przed wyjazdem samochodem na narty za granicę, warto sporządzić listę potrzebnych rzeczy, bez których nie obejdziemy się w trakcie naszej wyprawy. W pierwszej kolejności muszą się znaleźć dokumenty tożsamości i samochodu, ubezpieczenie zdrowotne oraz karty do bankomatu. Sprawdźmy ważność wszystkich zabranych dokumentów, aby uniknąć przykrych niespodzianek na urlopie.

Dokumenty, ubezpieczenie zdrowotne

Wyjeżdżając na narty do krajów Unii Europejskiej wystarczy nam tylko dowód osobisty. Paszport można wziąć zapobiegawczo i najlepiej trzymać go w oddzielnym miejscu. W razie zgubienia jednego z dokumentów jest większa szansa, że któryś z nich zostanie w naszym posiadaniu. Zalecamy wykonanie kopii wszystkich dokumentów i schowanie ich w bezpiecznym miejscu.

REKLAMA

REKLAMA

Zobacz też: Samochodem na narty: Słowacja

Europejska Karta Ubezpieczenia zdrowotnego zapewnia bezpłatną opiekę medyczną w większości krajów europejskich. Pamiętajmy, że wybierając się do Andory na narty będziemy musieli zadbać o dodatkowe ubezpieczenie, ponieważ karta EKUZ nie jest tam honorowana. W razie wypadku płacimy za wystawioną fakturę i rozliczamy się z prywatną firmą ubezpieczeniową. Mimo że opieka medyczna jest ogólnodostępna, to koszt wizyty u lekarza wynosi 60 euro. Bardzo istotne jest zabranie wszystkich niezbędnych dokumentów samochodu. Dowód rejestracyjny to oczywistość, bez której nie ruszymy się za daleko, nawet w Polsce. Często jednak kierowcy liczą na pobłażliwość zagranicznych policjantów w stosunku do badań technicznych pojazdu.

Zobacz też: Samochodem na narty: Czechy

REKLAMA

Zabranie nieważnych badań kończy się zwykle bardzo źle, dlatego zadbajmy o nie przed wyjazdem z Polski. Bądźmy skrupulatni –  zabierzmy ważną książkę gwarancyjną, o ile taką posiadamy, sprawdźmy przebieg auta i datę następnego przeglądu okresowego. Jeśli wszystko się zgadza, można spokojnie pakować narty do bagażnika. Pamiętajmy, że jeśli jedziemy nie swoim samochodem, musimy mieć upoważnienie, które wymagane jest w większości krajów UE.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Gotówka i karty płatnicze

Przed zostawieniem gotówki w domu nikt nas nie uchroni, najwyżej własna żona. Inaczej rzecz ma się w kwestii kart płatniczych i kredytowych. Przed wyjazdem sprawdźmy ważność naszej karty, aby nie okazało się, że podczas zakupów w austriackich Alpach nasza karta odmawia posłuszeństwa. Nowe karty z banków są dostarczane w kilka tygodni, więc w naszym interesie jest zatroszczyć się o to odpowiednio wcześniej. Warto zapisać sobie numer całodobowego centrum alarmowego, które w razie jakiegokolwiek problemu z kartą będzie w stanie nam pomóc za granicą. Niektóre banki wydają karty za pośrednictwem których możemy pobierać gotówkę z bankomatu bez prowizji na całym świecie. Jeżeli często korzystamy z bankomatów, taki typ karty uchroni nas przed prowizjami, które po powrocie znacznie obciążą nasze konto.

Zobacz też: Samochodem na narty: Austria

Jakie dokumenty zabrać?

Jeżeli spakowaliśmy już wszystkie potrzebne dokumenty, to zróbmy kserokopię polis: OC, assistance, ubezpieczenia wypadkowego itd. Spiszmy numery do telefonicznych centrów klienta na kartkę i do telefonu.

Skopiujmy wszystkie polisy na wypadek zniszczenia i trzymajmy je w bezpiecznym miejscu. Zalecamy spisanie telefonów do konsulatów krajów, przez które będziemy przejeżdżać. Informacje na ten temat znajdziemy na stronie ministerstwa spraw zagranicznych: www.msz.gov.pl, a oprócz telefonów do placówek konsularnych, dobrze jest spisać na kartkę bądź do notesu, telefony do przyjaciół. Robimy tak, ponieważ w wyniku kradzieży telefonu, będziemy mogli się skontaktować z najbliższymi.

Zapoznajmy się z wyposażeniem obowiązującym w kraju, do którego jedziemy. Zgodnie z konwencją wiedeńską, mamy obowiązek posiadania wyposażenia wymaganego w kraju zarejestrowania auta. W praktyce – możemy zostać pociągnięci do odpowiedzialności za wyposażenie, które jest wymagane w obcym kraju.

W Szwajcarii obowiązuje zakaz posiadania nawigacji z funkcją fotoradarów, a w Niemczech musimy mieć lepiej wyposażoną apteczkę niż wymaga tego polskie prawo. Nie respektując obyczajów odwiedzanych państw, możemy zostać ukarani mandatem.

Zobacz też: Samochodem na narty: Francja

W bagażniku oprócz dobrze wysmarowanych nart powinny się znaleźć ważne rzeczy osobiste. Mogą to być leki, których kupno za granicą stanowi problem bądź ich odstawienie wiązałoby się z pogorszeniem stanu zdrowia. Ponadto, w razie potrzeby zabierzmy recepty oraz zaświadczenia o przewlekłych chorobach. Zbierzmy informacje o zagrożeniach epidemiologicznych, służbie zdrowia oraz opiece medycznej na terenie kraju, który będzie miejscem naszego urlopu.

Jeśli podróżujemy z dziećmi, weźmy ich ulubione zabawki – ich brak mógłby zepsuć wyjazd całej rodzinie. Zadbajmy o pobranie aktualizacji oprogramowania, map i punktów POI naszego GPS. Stare mapy utrudnią nam poruszanie się po obcych państwach. W razie uszkodzenia nawigacji warto zabrać ze sobą tradycyjne mapy bądź atlas, który pomoże nam w patowej sytuacji. Trasę przejazdu można mieć w samochodzie także w formie drukowanej.

Zobacz też: Samochodem na narty: Włochy

Przed wyruszeniem z Polski warto dowiedzieć się więcej o obyczajach stosowanych zarówno przez władze,, jak i kierowców. Pamiętajmy, że za mandaty za granicą płacimy w gotówce, a jej brak może poskutkować zarekwirowaniem samochodu na parking policyjny. Aby tego uniknąć, wyposażmy się w sprzęt obowiązujący w krajach przez które będziemy przejeżdżać, weźmy karty z odpowiednią ilością gotówki. Często dobrym rozwiązaniem jest zwiększenie limitu na karcie debetowej lub kredytowej.

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Bruksela wycofuje się z pełnego zakazu aut spalinowych

Zakaz sprzedaży nowych samochodów spalinowych w Unii Europejskiej od 2035 r. nie będzie całkowity. Komisja Europejska zaprezentowała nowy pakiet motoryzacyjny, który koryguje dotychczasowe założenia i otwiera drogę do większej elastyczności technologicznej. Branża motoryzacyjna ocenia to jako dobry początek, ale jednocześnie ostrzega, że cele redukcji emisji na 2030 rok mogą okazać się bardzo trudne do osiągnięcia, zwłaszcza bez zmian po stronie regulacji i infrastruktury.

Co 10. nowy samochód osobowy rejestrowany w Polsce jest elektryczny

Pod koniec listopada liczba zarejestrowanych w Polsce samochodów w pełni elektrycznych przekroczyła 124 tysiące. Od początku roku przybyło ich niemal 44 tysiące – wynika z danych Licznika Elektromobilności. Aktualnie auta elektryczne stanowią już co dziesiąty nowo rejestrowany samochód osobowy w kraju.

Preferencje motoryzacyjne Polaków: europejskie marki wciąż na czele, rośnie zainteresowanie autami z Chin

Jeśli samochód chińskiej marki byłby tańszy o 20-30 proc. od porównywalnego modelu oferowanego przez producenta z innego kraju, zakup takiego auta rozważyłoby 60 proc. Polaków - wynika z badania Instytutu Badań Rynkowych i Społecznych (IBRiS) na zlecenie Santander Consumer Multirent.

Samochody elektryczne w Polsce: cena, zasięg i ładowanie wciąż głównymi barierami. Nowe dane z Barometru

Relatywnie wysoka cena samochodu w pełni elektrycznego i zbyt niski maksymalny zasięg na jednym ładowaniu to według respondentów najważniejsze czynniki powstrzymujące ich przed podjęciem decyzji o zakupie takiego pojazdu - wynika z badania Barometr Nowej Mobilności.

REKLAMA

To miasto zamyka ulice dla setek tysięcy samochodów. Sprawdź, czy Twoje auto tam wjedzie od 1 stycznia 2026 r.

Już od 1 stycznia 2026 r. w tym mieście zacznie obowiązywać Strefa Czystego Transportu, która obejmie aż ok. 60% powierzchni miasta. Dla wielu kierowców - szczególnie tych posiadających diesle - oznacza to rewolucyjne zmiany. Jakie samochody wjadą do centrum bez ograniczeń, kto może liczyć na zwolnienia, a ile zapłacą osoby spoza miasta? Uchwała póki co wchodzi w życie mimo jej zaskarżenia.

Nowy rozkład jazdy PKP 2025/2026. Więcej połączeń, nowe trasy i zmiany od 14 grudnia

W nowym rocznym kolejowym rozkładzie jazdy, który obowiązuje od niedzieli, liczba połączeń PKP Intercity wzrosła średnio o 50 w stosunku do poprzedniego rozkładu i wynosi 555 dziennie. Z tego 527 to kursy całoroczne, a 28 sezonowe. Przewoźnik wprowadził ponadto 17 nowych tras międzynarodowych.

Leasing samochodów w Polsce. Kto korzysta najczęściej i ile płaci miesięcznie?

Z leasingu auta skorzystało kiedyś 23 proc. badanych Polaków, najczęściej przedsiębiorcy - wynika z badania „Auto na własnych zasadach”. Miesięczna rata leasingu mieściła się przeważnie w przedziale od 1001 do 2000 zł.

Czy kierowcy będą dożywotnio tracić prawa jazdy a sądy masowo orzekać przepadek pojazdu? Nowelizacja już czeka na prezydenckim biurku, ale co zrobi Karol Nawrocki? Inicjatywa Obywatelska ,,Rozsądny Ruch – dla wolności i bezpieczeństwa na drogach” przypomina o "druzgocących" opiniach prof. Chmaja, prof. Wróbla, RPO oraz PZM

Inicjatywa Obywatelska ,,Rozsądny Ruch – dla wolności i bezpieczeństwa na drogach” zwraca się do Prezydenta RP o zawetowanie w całości ustawy o zmianie niektórych ustaw w celu poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego (druk sejmowy nr 1451). Niektóre rozwiązania są drastyczne, a sądy nie będą miały wyboru w karaniu. Co dokładnie zawiera ta nowelizacja oraz dlaczego wielu kierowców liczy na weto?

REKLAMA

Q3 2025: nowe Audi sportback to kompaktowy SUV premium. Jakie wymiary ma nowa Q3?

Jest nowe Audi Q3 2025. To lider wśród kompaktowych SUV-ów klasy premium. Jakie ma wymiary? Jakie silniki i napędy można wybrać?

Drożeją opłaty za autostrady w Europie od 2026 r. Najgorsze dla polskich przewoźników są wzrosty opłat w Czechach i Niemczech

Drożeją opłaty za autostrady w Europie od 2026 r. Najgorsze dla polskich przewoźników są wzrosty opłat w Czechach i Niemczech

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA