REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Samochodem na narty: Francja

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Kajetan Puszek
Max Trela
Kalinowski Marcin
Samochodem na narty: Francja
Samochodem na narty: Francja

REKLAMA

REKLAMA

Przygotowując się na wyjazd narciarski do Francji własnym samochodem, musimy pamiętać, że we Francji to pieszy jest na pozycji uprzywilejowanej w świetle przepisów ruchu drogowego. Wysokość mandatów także nie należy do najniższych w Europie.

Jeżeli wybieramy się na narty do Francji warto znać przepisy związane z podróżowaniem zimą. W normalnych warunkach po autostradzie poruszamy się z maksymalną prędkością 130 km/godz. Podczas ograniczonej widoczności – poniżej 50 metrów – na wszystkich rodzajach dróg ograniczenie prędkości wynosi 50 km/h. Na drogach ekspresowych ograniczenie wynosi 110 km/ h, w terenie niezabudowanym – 90 km/h a, zabudowanym – 50 km/h. Warto przestrzegać obowiązujących przepisów – poza wysokimi mandatami, żandarmeria ma prawo unieruchomić pojazd do momentu uregulowania mandatu na miejscu.

REKLAMA

Zobacz też: Wyjazd samochodem na narty za granicę

Za brak utrzymywania bezpiecznego dystansu względem innego pojazdu grozi 90 euro grzywny (349 zł). Podczas wyjazdu na narty w tereny górskie należy użyć opon zimowych na koła – nie ze względu na przepisy lecz z uwagi na bezpieczeństwo. Nakaz użycia łańcuchów na koła obowiązuje tylko na niektórych terenach. Maksymalna prędkość poruszania się w łańcuchach to 50 km/h.

Podstawowe przepisy

We Francji honorowane jest polskie oraz międzynarodowe prawo jazdy. Podróżując po terenach górskich warto używać opon okolcowanych – dozwolone jest to od 11 listopada do ostatniej niedzieli marca. Jeżeli warunki atmosferyczne są naprawdę trudne władze przedłużają ten okres – dlatego przed wyjazdem we francuskie Alpy warto śledzić portale meteorologiczne bądź informacyjne. Musimy pamiętać o ograniczeniach dotyczących wymiarów pojazdu. Szerokość nie może przekraczać 2,55 m a długość 12 metrów. Długość zespołu pojazdów (samochód + przyczepa campingowa) to maksymalnie 18,75 metra. Jeśli jej waga przekracza 500 kg to powinna być wyposażona w trójkąt ostrzegawczy.

Zobacz też: Samochodem na narty: Niemcy

Dalszy ciąg materiału pod wideo

REKLAMA

Wymagane wyposażenie samochodu to komplet zapasowych żarówek, trójkąt ostrzegawczy i kamizelka odblaskowa. Używanie świateł mijania jest obowiązkowe tylko w nocy. Autostrady we Francji są płatne i ich cena różni się w zależności od odcinka (od 1 do 27 euro – 3,87 do 104,50zł.). Przejazdy przez wiadukty i tunele także wiążą się z opłatami – przejechanie tunelu Mont Blanc to wydatek rzędu 35,10 euro (135,80 zł.)

Warto zdawać sobie sprawę z wysokości mandatów na terenie tego kraju. Za nieprawidłowe parkowanie grozi nam od 35 do 135 euro (od 135,50 do 523 zł). Nieużywanie pasów bezpieczeństwa wiąże się z mandatem w wysokości 135 euro (523 zł) oraz zatrzymaniem prawa jazdy do lat 3. Za używanie antyradaru najwyższa kwota jaką możemy być ukarani to 1500 euro (5805 zł). Zapamiętajmy, że przy ponownym popełnieniu takiego samego wykroczenia kary rosną o 100 %.

Kontrola drogowa we Francji

REKLAMA

Co może zdziwić polskiego kierowce we Francji? Otóż każda kontrola zawsze połączona jest ze sprawdzeniem trzeźwości... I podobnie jak w Polsce jeśli pierwszy test wykaże, że w wydychanym powietrzu są ślady alkoholu drugie badanie wykonuje się na komisariacie. We Francji wartość dowodową mają tylko wyniki z maszyn stacjonarnych, a zatem jeśli alkomat na posterunku wykaże mniejszą wartość niż 0,5 promila (jeśli ukończyliśmy 26 lat i mamy co najmniej 3 lata prawo jazdy) wtedy możemy kontynuować jazdę (jeśli wcześniej byliśmy zmuszeni zostawić nasz pojazd na poboczu, żandarmi odstawią nas w miejsce z którego nas zabrali).

W Francji bardzo istotne jest też to jak długo mamy prawo jazdy. Chodzi tu głównie o bardziej restrykcyjne przepisy dla „nowicjuszy”. Granicą są trzy pełne lata posiadania prawa jazdy – jeśli nie mamy takiego stażu będziemy traktowani bardziej rygorystycznie. I mowa tu nawet o zabraniu dokumentów uprawniających do prowadzenia auta i karze wiezienia, jeśli przekroczymy prędkość o... 30 km/h!

W końcu podkreślamy jeszcze raz konieczność posiadania komplety żarówek. To oznacza, że musimy mieć minimum jedną żarówkę każdego typu jaka jest stosowana w naszym aucie! Warto tez przetrenować wymianę podstawowych żarówek (świateł mijania, kierunkowskazów i stop). Jeśli któreś z wcześniej wymienionych będzie uszkodzone trzeba je natychmiast w obecności żandarmerii wymienić. W przeciwnym wypadku funkcjonariusze mogą nakazać odholowanie samochodu!

Więcej o kontroli drogowej we Francji: Jak zachować się podczas kontroli drogowej we Francji?

Przewożenie nart

Bagażnik nie powinien wystawać poza obrys samochodu, powinien być dostosowany do konkretnej marki i modeli oraz do przewozu nart. Należy też pamiętać, aby ciężar bagażnika i przewożonego sprzętu nie przekraczał maksymalnego dopuszczalnego obciążenia dachu samochodu. Możliwe jest też przewożenie nart w samochodzie. Sprzęt nie może jednak przeszkadzać kierowcy ani pasażerom ani sprawiać zagrożenia w razie wypadku. Niektóre auta posiadają specjalne rękawy do przewożenia sprzętu narciarskiego, radzimy z nich skorzystać.

Najpopularniejsze ośrodki narciarskie we Francji

  • Risoul
  • Val Thorens
  • Chamonix Mont-Blanc
  • Alpe d'Huez
  • Morillon
  • Val d'Allos - Le Seignus
  • Tignes
  • Val d'Isère
  • Val Cenis
  • La Plagne

Ceny są niezwykle zróżnicowane. W małym, jednostokowym ośrodku zapłacimy za dzienny karnet 5 euro. W dużych luksusowych ośrodkach musimy być przygotowani nawet na wydatek rzędu 60 euro za osobę za dzień.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
KGP: 106 002 interwencji, 389 wypadków drogowych, 27 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 106 002 interwencji. Byli wzywani do 389 wypadków drogowych.

Ekologiczny samochód może być droższy od normalnego, uważają teraz polscy posiadacze aut. O ile więcej za niego są skłonni zapłacić

Podejście Polaków do tego, czy ich nowe auto będzie miało rozwiązania ekologiczne czy też nie, widoczne jest w gotowości do poniesienia wyższych kosztów w imię bardziej przyjaznych środowisku technologii. Już co trzeci uważa, że samochód ekologiczny może być droższy niż standardowy.

Ekologiczne auto? Ponad połowa Polaków nie dopłaciłaby do niego

Czy ekologiczność samochodu to dla Polaków ważny czynnik i element decyzyjny przy zakupie? Ponad jedna trzecia ankietowanych w badaniu przeprowadzonym przez Santander Consumer Multirent byłaby w stanie dopłacić do takiego pojazdu.

Bezpieczeństwo na opak – dlaczego polskie drogi z pierwszeństwem są sztucznie spowalniane?

Na polskich drogach coraz częściej mamy do czynienia z sytuacją, w której bezpieczeństwo planowane jest wbrew logice inżynierii ruchu drogowego. Droga z pierwszeństwem powinna gwarantować płynność. Czas na rewizję praktyk inżynierii drogowej.

REKLAMA

System e-TOLL - co zrobić w przypadku nieuzasadnionego mandatu?

Cyfryzacja w działalności transportowej to duże ułatwienie. Wciąż jednak zdarzają się pomyłki. Zdarzyło Ci się dostać mandat, pomimo uiszczonej opłaty za przejazd autostradą? Sprawdź, co należy zrobić w przypadku niesłusznego mandatu.

KGP: 110 588 interwencji, 460 wypadków drogowych, 24 ofiary śmiertelne. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 110 588 interwencji. Byli wzywani do 460 wypadków drogowych.

Transport ostatniego etapu – czy elektryczne pojazdy to klucz do efektywności?

Choć to tylko końcowy odcinek drogi, „ostatnia mila” bywa najdroższym elementem całego łańcucha dostaw – potrafi pochłonąć od 40[1] do nawet 53[2] procent jego kosztów. W erze błyskawicznego e-commerce i rosnących oczekiwań klientów dotyczących tempa oraz elastyczności dostaw, wyzwania logistyczne mnożą się. Dodatkowo nowe przepisy o Strefach Czystego Transportu ograniczają możliwość korzystania z pojazdów spalinowych, zmuszając firmy do modernizacji flot i inwestowania w nisko- lub zeroemisyjne rozwiązania. Wszystko to sprawia, że skuteczne zarządzanie dostawami na ostatnim etapie wymaga dziś nie tylko sprawności operacyjnej, ale także innowacyjnego podejścia i zrównoważonych technologii.

KGP: 110 999 interwencji, 427 wypadków drogowych, 17 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 110 999 interwencji. Byli wzywani do 427 wypadków drogowych.

REKLAMA

Samochody elektryczne potrzebują teraz tyle prądu co wszystkie ładowane w Polsce smartfony. Co będzie z zapotrzebowaniem na energię elektryczną gdy będzie ich milion

Obecnie wszystkie jeżdżące po polskich drogach auta elektryczne potrzebują tyle samo prądu co smartfony. Gdyby jednak w Polsce było milion elektryków, co według prognoz może nastąpić za pięć-siedem lat, i wszystkie one ładowały się w tym samym momencie, obciążenie systemu elektroenergetycznego z tego tytułu wyniosłoby 15,2 procent.

To już pewne: będą zmiany w cenach za badania techniczne pojazdów. Co czeka kierowców i stacje kontroli pojazdów

Jak informuje resort, jeszcze w grudniu 2024 roku złożono wniosek o wpisanie projektu ustawy do wykazu prac legislacyjnych Rady Ministrów. Ma ona na celu całkowitą rewolucję w opłatach za badania techniczne samochodów i innych pojazdów.

REKLAMA