REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Samochodem na narty: Francja

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Kajetan Puszek
Max Trela
Kalinowski Marcin
Samochodem na narty: Francja
Samochodem na narty: Francja

REKLAMA

REKLAMA

Przygotowując się na wyjazd narciarski do Francji własnym samochodem, musimy pamiętać, że we Francji to pieszy jest na pozycji uprzywilejowanej w świetle przepisów ruchu drogowego. Wysokość mandatów także nie należy do najniższych w Europie.

Jeżeli wybieramy się na narty do Francji warto znać przepisy związane z podróżowaniem zimą. W normalnych warunkach po autostradzie poruszamy się z maksymalną prędkością 130 km/godz. Podczas ograniczonej widoczności – poniżej 50 metrów – na wszystkich rodzajach dróg ograniczenie prędkości wynosi 50 km/h. Na drogach ekspresowych ograniczenie wynosi 110 km/ h, w terenie niezabudowanym – 90 km/h a, zabudowanym – 50 km/h. Warto przestrzegać obowiązujących przepisów – poza wysokimi mandatami, żandarmeria ma prawo unieruchomić pojazd do momentu uregulowania mandatu na miejscu.

REKLAMA

Zobacz też: Wyjazd samochodem na narty za granicę

Za brak utrzymywania bezpiecznego dystansu względem innego pojazdu grozi 90 euro grzywny (349 zł). Podczas wyjazdu na narty w tereny górskie należy użyć opon zimowych na koła – nie ze względu na przepisy lecz z uwagi na bezpieczeństwo. Nakaz użycia łańcuchów na koła obowiązuje tylko na niektórych terenach. Maksymalna prędkość poruszania się w łańcuchach to 50 km/h.

Podstawowe przepisy

We Francji honorowane jest polskie oraz międzynarodowe prawo jazdy. Podróżując po terenach górskich warto używać opon okolcowanych – dozwolone jest to od 11 listopada do ostatniej niedzieli marca. Jeżeli warunki atmosferyczne są naprawdę trudne władze przedłużają ten okres – dlatego przed wyjazdem we francuskie Alpy warto śledzić portale meteorologiczne bądź informacyjne. Musimy pamiętać o ograniczeniach dotyczących wymiarów pojazdu. Szerokość nie może przekraczać 2,55 m a długość 12 metrów. Długość zespołu pojazdów (samochód + przyczepa campingowa) to maksymalnie 18,75 metra. Jeśli jej waga przekracza 500 kg to powinna być wyposażona w trójkąt ostrzegawczy.

Zobacz też: Samochodem na narty: Niemcy

Dalszy ciąg materiału pod wideo

REKLAMA

Wymagane wyposażenie samochodu to komplet zapasowych żarówek, trójkąt ostrzegawczy i kamizelka odblaskowa. Używanie świateł mijania jest obowiązkowe tylko w nocy. Autostrady we Francji są płatne i ich cena różni się w zależności od odcinka (od 1 do 27 euro – 3,87 do 104,50zł.). Przejazdy przez wiadukty i tunele także wiążą się z opłatami – przejechanie tunelu Mont Blanc to wydatek rzędu 35,10 euro (135,80 zł.)

Warto zdawać sobie sprawę z wysokości mandatów na terenie tego kraju. Za nieprawidłowe parkowanie grozi nam od 35 do 135 euro (od 135,50 do 523 zł). Nieużywanie pasów bezpieczeństwa wiąże się z mandatem w wysokości 135 euro (523 zł) oraz zatrzymaniem prawa jazdy do lat 3. Za używanie antyradaru najwyższa kwota jaką możemy być ukarani to 1500 euro (5805 zł). Zapamiętajmy, że przy ponownym popełnieniu takiego samego wykroczenia kary rosną o 100 %.

Kontrola drogowa we Francji

REKLAMA

Co może zdziwić polskiego kierowce we Francji? Otóż każda kontrola zawsze połączona jest ze sprawdzeniem trzeźwości... I podobnie jak w Polsce jeśli pierwszy test wykaże, że w wydychanym powietrzu są ślady alkoholu drugie badanie wykonuje się na komisariacie. We Francji wartość dowodową mają tylko wyniki z maszyn stacjonarnych, a zatem jeśli alkomat na posterunku wykaże mniejszą wartość niż 0,5 promila (jeśli ukończyliśmy 26 lat i mamy co najmniej 3 lata prawo jazdy) wtedy możemy kontynuować jazdę (jeśli wcześniej byliśmy zmuszeni zostawić nasz pojazd na poboczu, żandarmi odstawią nas w miejsce z którego nas zabrali).

W Francji bardzo istotne jest też to jak długo mamy prawo jazdy. Chodzi tu głównie o bardziej restrykcyjne przepisy dla „nowicjuszy”. Granicą są trzy pełne lata posiadania prawa jazdy – jeśli nie mamy takiego stażu będziemy traktowani bardziej rygorystycznie. I mowa tu nawet o zabraniu dokumentów uprawniających do prowadzenia auta i karze wiezienia, jeśli przekroczymy prędkość o... 30 km/h!

W końcu podkreślamy jeszcze raz konieczność posiadania komplety żarówek. To oznacza, że musimy mieć minimum jedną żarówkę każdego typu jaka jest stosowana w naszym aucie! Warto tez przetrenować wymianę podstawowych żarówek (świateł mijania, kierunkowskazów i stop). Jeśli któreś z wcześniej wymienionych będzie uszkodzone trzeba je natychmiast w obecności żandarmerii wymienić. W przeciwnym wypadku funkcjonariusze mogą nakazać odholowanie samochodu!

Więcej o kontroli drogowej we Francji: Jak zachować się podczas kontroli drogowej we Francji?

Przewożenie nart

Bagażnik nie powinien wystawać poza obrys samochodu, powinien być dostosowany do konkretnej marki i modeli oraz do przewozu nart. Należy też pamiętać, aby ciężar bagażnika i przewożonego sprzętu nie przekraczał maksymalnego dopuszczalnego obciążenia dachu samochodu. Możliwe jest też przewożenie nart w samochodzie. Sprzęt nie może jednak przeszkadzać kierowcy ani pasażerom ani sprawiać zagrożenia w razie wypadku. Niektóre auta posiadają specjalne rękawy do przewożenia sprzętu narciarskiego, radzimy z nich skorzystać.

Najpopularniejsze ośrodki narciarskie we Francji

  • Risoul
  • Val Thorens
  • Chamonix Mont-Blanc
  • Alpe d'Huez
  • Morillon
  • Val d'Allos - Le Seignus
  • Tignes
  • Val d'Isère
  • Val Cenis
  • La Plagne

Ceny są niezwykle zróżnicowane. W małym, jednostokowym ośrodku zapłacimy za dzienny karnet 5 euro. W dużych luksusowych ośrodkach musimy być przygotowani nawet na wydatek rzędu 60 euro za osobę za dzień.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Dziecko w kasku podczas jazdy e-hulajnogą. Co wiemy o planowanych zmianach?

Rząd przyjął projekt nowelizacji Prawa o ruchu drogowym. Zakłada on m.in. wprowadzenie ustawowego obowiązku noszenia kasku podczas jazdy rowerem czy hulajnogą elektryczną przez dzieci do 16 lat.

Prawo jazdy od 17 lat, obowiązkowe kaski i surowsze kary. Sprawdź, co zmienia się w przepisach drogowych od 2026 r.

2 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy – Prawo o ruchu drogowym oraz kilku innych aktów prawnych. Nowe regulacje mają zwiększyć bezpieczeństwo, ograniczyć wypadki z udziałem dzieci i przygotować młodzież do odpowiedzialnego udziału w ruchu drogowym. Zobacz, co się zmieni, kiedy przepisy wejdą w życie i kogo obejmą.

Ważne zmiany w Prawie o ruchu drogowym od 2026 roku. Rząd przyjął projekt nowelizacji

Na posiedzeniu w dniu 2 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy - Prawo o ruchu drogowym oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Infrastruktury. Projekt ma na celu zwiększenie bezpieczeństwa na drogach. Kierowca, który będzie prowadził pomimo zatrzymania mu prawa jazdy, będzie karany cofnięciem uprawnień do kierowania pojazdem. Ponadto, dzieci do 16. roku życia – m.in. podczas jazdy rowerem czy hulajnogą elektryczną – będą musiały używać kasków. Nowe przepisy zwiększą także mobilność osób młodych – prawo jazdy kategorii B będzie można otrzymać po skończeniu 17 lat (z ograniczeniami).

Ruszyła akcja policji Bezpieczna droga do szkoły. Zero taryfy ulgowej

Już od 1 września 2025 r. policja prowadzi ogólnopolską akcję Bezpieczna droga do szkoły. Tylko w wakacje funkcjonariusze przeprowadzili 15 626 kontroli infrastruktury przy placówkach oświatowych, a teraz ruszają z intensywnymi patrolami. Obowiązuje zero taryfy ulgowej: kontrolowana będzie prędkość, przewożenie dzieci i zachowanie kierowców. To moment, by naprawdę zadbać o bezpieczeństwo naszych dzieci.

REKLAMA

KGP: 115 485 interwencji, 455 wypadków drogowych, 35 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 115 485 interwencji. Byli wzywani do 455 wypadków drogowych.

Nowe limity podatkowe dla samochodów osobowych od 2026 roku

Nowe przepisy premiują niskoemisyjne samochody – czy niższe limity podatkowe dla aut spalinowych i hybryd od 2026 r. zmienią kalkulacje przedsiębiorców w zakresie aut flotowych?

Mandat za opony – za co konkretnie można go otrzymać w 2025 roku i jak wysokie są stawki?

Ogółem wysokość mandatu za wykroczenie drogowe może sięgnąć 5 tys. zł, a jeżeli wykroczeniem zajmie się sąd, to może nałożyć nawet 30 tys. zł mandatu. Szczegółowe przepisy odnoszą się jednak do konkretnych przypadków i interpretowanie ich w kontekście opon jest mylne.

Zmiany w OC od 10 września 2025 r. Jak będą działały nowe przepisy?

10 września 2025 r. wchodzi w życie nowelizacja ustawy o ubezpieczeniach obowiązkowych, Ubezpieczeniowym Funduszu Gwarancyjnym i Polskim Biurze Ubezpieczycieli Komunikacyjnych. Dzięki nowym przepisom nabywca używanego pojazdu będzie mógł wypowiedzieć umowę OC komunikacyjnego ze wskazaniem daty jej rozwiązania.

REKLAMA

Chińskie samochody w Polsce 2025 – które marki zdominowały rynek?

Jeszcze dwa lata temu chińskie samochody były w Polsce egzotyczną ciekawostką W 2023 sprzedano ich zaledwie 168 sztuk. Dziś mają już ponad 16 tysięcy rejestracji tylko w pierwszej połowie roku i zdobyły 5 proc. rynku. MG, Omoda i Jaecoo nie tylko depczą po piętach uznanym markom, ale w wielu salonach skutecznie je wypierają. Dzięki niskim cenom, dobremu wyposażeniu i wsparciu z programu „NaszEauto” ta ekspansja dopiero się rozpędza i wszystko wskazuje na to, że nie zwolni.

Warto odwołać się od kary w transporcie międzynarodowym

Przewoźnicy najczęściej otrzymują kary za naruszenia przepisów dotyczące dokumentacji celnej, Pakietu Mobilności, zasad kabotażu, braku wymaganych zezwoleń czy przewozu nielegalnych imigrantów. W przypadku nałożenia kary warto się odwołać.

REKLAMA