REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Samochodem na narty: Francja

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Kajetan Puszek
Max Trela
Kalinowski Marcin
Samochodem na narty: Francja
Samochodem na narty: Francja

REKLAMA

REKLAMA

Przygotowując się na wyjazd narciarski do Francji własnym samochodem, musimy pamiętać, że we Francji to pieszy jest na pozycji uprzywilejowanej w świetle przepisów ruchu drogowego. Wysokość mandatów także nie należy do najniższych w Europie.

Jeżeli wybieramy się na narty do Francji warto znać przepisy związane z podróżowaniem zimą. W normalnych warunkach po autostradzie poruszamy się z maksymalną prędkością 130 km/godz. Podczas ograniczonej widoczności – poniżej 50 metrów – na wszystkich rodzajach dróg ograniczenie prędkości wynosi 50 km/h. Na drogach ekspresowych ograniczenie wynosi 110 km/ h, w terenie niezabudowanym – 90 km/h a, zabudowanym – 50 km/h. Warto przestrzegać obowiązujących przepisów – poza wysokimi mandatami, żandarmeria ma prawo unieruchomić pojazd do momentu uregulowania mandatu na miejscu.

REKLAMA

REKLAMA

Zobacz też: Wyjazd samochodem na narty za granicę

Za brak utrzymywania bezpiecznego dystansu względem innego pojazdu grozi 90 euro grzywny (349 zł). Podczas wyjazdu na narty w tereny górskie należy użyć opon zimowych na koła – nie ze względu na przepisy lecz z uwagi na bezpieczeństwo. Nakaz użycia łańcuchów na koła obowiązuje tylko na niektórych terenach. Maksymalna prędkość poruszania się w łańcuchach to 50 km/h.

Podstawowe przepisy

We Francji honorowane jest polskie oraz międzynarodowe prawo jazdy. Podróżując po terenach górskich warto używać opon okolcowanych – dozwolone jest to od 11 listopada do ostatniej niedzieli marca. Jeżeli warunki atmosferyczne są naprawdę trudne władze przedłużają ten okres – dlatego przed wyjazdem we francuskie Alpy warto śledzić portale meteorologiczne bądź informacyjne. Musimy pamiętać o ograniczeniach dotyczących wymiarów pojazdu. Szerokość nie może przekraczać 2,55 m a długość 12 metrów. Długość zespołu pojazdów (samochód + przyczepa campingowa) to maksymalnie 18,75 metra. Jeśli jej waga przekracza 500 kg to powinna być wyposażona w trójkąt ostrzegawczy.

REKLAMA

Zobacz też: Samochodem na narty: Niemcy

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Wymagane wyposażenie samochodu to komplet zapasowych żarówek, trójkąt ostrzegawczy i kamizelka odblaskowa. Używanie świateł mijania jest obowiązkowe tylko w nocy. Autostrady we Francji są płatne i ich cena różni się w zależności od odcinka (od 1 do 27 euro – 3,87 do 104,50zł.). Przejazdy przez wiadukty i tunele także wiążą się z opłatami – przejechanie tunelu Mont Blanc to wydatek rzędu 35,10 euro (135,80 zł.)

Warto zdawać sobie sprawę z wysokości mandatów na terenie tego kraju. Za nieprawidłowe parkowanie grozi nam od 35 do 135 euro (od 135,50 do 523 zł). Nieużywanie pasów bezpieczeństwa wiąże się z mandatem w wysokości 135 euro (523 zł) oraz zatrzymaniem prawa jazdy do lat 3. Za używanie antyradaru najwyższa kwota jaką możemy być ukarani to 1500 euro (5805 zł). Zapamiętajmy, że przy ponownym popełnieniu takiego samego wykroczenia kary rosną o 100 %.

Kontrola drogowa we Francji

Co może zdziwić polskiego kierowce we Francji? Otóż każda kontrola zawsze połączona jest ze sprawdzeniem trzeźwości... I podobnie jak w Polsce jeśli pierwszy test wykaże, że w wydychanym powietrzu są ślady alkoholu drugie badanie wykonuje się na komisariacie. We Francji wartość dowodową mają tylko wyniki z maszyn stacjonarnych, a zatem jeśli alkomat na posterunku wykaże mniejszą wartość niż 0,5 promila (jeśli ukończyliśmy 26 lat i mamy co najmniej 3 lata prawo jazdy) wtedy możemy kontynuować jazdę (jeśli wcześniej byliśmy zmuszeni zostawić nasz pojazd na poboczu, żandarmi odstawią nas w miejsce z którego nas zabrali).

W Francji bardzo istotne jest też to jak długo mamy prawo jazdy. Chodzi tu głównie o bardziej restrykcyjne przepisy dla „nowicjuszy”. Granicą są trzy pełne lata posiadania prawa jazdy – jeśli nie mamy takiego stażu będziemy traktowani bardziej rygorystycznie. I mowa tu nawet o zabraniu dokumentów uprawniających do prowadzenia auta i karze wiezienia, jeśli przekroczymy prędkość o... 30 km/h!

W końcu podkreślamy jeszcze raz konieczność posiadania komplety żarówek. To oznacza, że musimy mieć minimum jedną żarówkę każdego typu jaka jest stosowana w naszym aucie! Warto tez przetrenować wymianę podstawowych żarówek (świateł mijania, kierunkowskazów i stop). Jeśli któreś z wcześniej wymienionych będzie uszkodzone trzeba je natychmiast w obecności żandarmerii wymienić. W przeciwnym wypadku funkcjonariusze mogą nakazać odholowanie samochodu!

Więcej o kontroli drogowej we Francji: Jak zachować się podczas kontroli drogowej we Francji?

Przewożenie nart

Bagażnik nie powinien wystawać poza obrys samochodu, powinien być dostosowany do konkretnej marki i modeli oraz do przewozu nart. Należy też pamiętać, aby ciężar bagażnika i przewożonego sprzętu nie przekraczał maksymalnego dopuszczalnego obciążenia dachu samochodu. Możliwe jest też przewożenie nart w samochodzie. Sprzęt nie może jednak przeszkadzać kierowcy ani pasażerom ani sprawiać zagrożenia w razie wypadku. Niektóre auta posiadają specjalne rękawy do przewożenia sprzętu narciarskiego, radzimy z nich skorzystać.

Najpopularniejsze ośrodki narciarskie we Francji

  • Risoul
  • Val Thorens
  • Chamonix Mont-Blanc
  • Alpe d'Huez
  • Morillon
  • Val d'Allos - Le Seignus
  • Tignes
  • Val d'Isère
  • Val Cenis
  • La Plagne

Ceny są niezwykle zróżnicowane. W małym, jednostokowym ośrodku zapłacimy za dzienny karnet 5 euro. W dużych luksusowych ośrodkach musimy być przygotowani nawet na wydatek rzędu 60 euro za osobę za dzień.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Prawo jazdy ważne przez 15 lat i 2-letni okres próbny dla początkujących kierowców. Nowe przepisy

Prawo jazdy będzie ważne przez 15 lat. Wprowadza się 2-letni okres próbny dla początkujących kierowców. Nowe cyfrowe prawo jazdy zastąpi fizyczny dokument. Zakaz prowadzenia pojazdów będzie egzekwowany transgranicznie. Sprawdź kiedy wejdą w życie nowe przepisy o prawie jazdy.

Rzecznik MŚP apeluje o zmianę przepisów dotyczących samochodów służbowych. Chodzi o limity kosztów i leasingi

Rzecznik Małych i Średnich Przedsiębiorców apeluje do ministra finansów o zmianę przepisów dotyczących samochodów służbowych. Obecne regulacje, zdaniem Rzecznika, ograniczają modernizację flot i zwiększają koszty działalności. Przedsiębiorcy ostrzegają, że nowe limity rozliczeń uderzą w sektor MŚP i zahamują rozwój elektromobilności.

KGP: 109 280 interwencji, 389 wypadków drogowych, 22 ofiary śmiertelne [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 109 280 interwencji. Byli wzywani do 389 wypadków drogowych.

3 tys. zł kary za letnie opony zimą. Kiedy zmieniamy opony na zimę? Jakie opony zimowe wybrać [Poradnik]

Za letnie opony można otrzymać mandat w wysokości do 3 tys. zł. Kiedy zmieniamy opony? Czy można założyć opony zimowe już w połowie października? Jak wybrać porządne opony na zimę? Oto poradnik i testy opon.

REKLAMA

KGP: 109 958 interwencji, 398 wypadków drogowych, 25 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 109 958 interwencji. Byli wzywani do 398 wypadków drogowych.

Duże zmiany w naszEauto – co dalej z programem dofinasowania pojazdów elektrycznych?

Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej nie ogłosił jeszcze wyników konsultacji społecznych, które miały miejsce w I połowie września, w zakresie zmian w programie dopłat do zakupu i finansowania pojazdów elektrycznych funkcjonującego pod nazwą "NaszEauto". Znane są już kierunki zmian i szykuje się w tym zakresie mała rewolucja

Czy seniorzy stracą prawa jazdy? Unia Europejska zdecydowała - nie ma odwrotu

Co pewien czas w debacie publicznej wraca temat uprawnień do kierowania pojazdami posiadanym przez seniorów. Dyskutuje się, czy ze względu na wiek starsi kierowcy nie powinni podlegać obowiązkowym, częstszym badaniom lekarskim, oraz czy lekarze swoim orzeczeniem mogliby „zabierać” prawa jazdy mniej sprawnym seniorom. Temat ten był ostatnio przedmiotem dyskusji na poziomie Unii Europejskiej i zapadły decyzje co do kierunków zmian.

Kontrole na granicach do kwietnia 2026 r. Przedłużenie aż o pół roku powinno mieć swoje uzasadnienie

Kontrole na granicach z Niemcami i Litwą zostały przedłużone do kwietnia 2026 r. Wydłużenie kontroli aż o pół roku powinno mieć swoje uzasadnienie. Przedsiębiorcy szczególnie boją się okresu ostatnich dwóch miesięcy roku.

REKLAMA

Ile kosztuje OC i AC w 2025 roku? Sprawdź, gdzie zapłacisz najmniej, a gdzie ceny wciąż biją rekordy

W 2025 roku koszt ubezpieczeń samochodowych wreszcie zwolnił tempo. Ceny OC i AC przestały rosnąć, a kierowcy odetchnęli z ulgą. Jednak pod pozorną stabilizacją kryją się duże różnice między regionami i zaskakujące trendy. W niektórych częściach Polski za polisę płaci się niemal dwa razy więcej niż w innych, a coraz więcej kierowców decyduje się na auta chińskich marek. Sprawdź, co naprawdę dzieje się na rynku OC i AC w 2025 roku.

Ile kosztuje OC i AC w 2025 roku? Sprawdź, gdzie zapłacisz najmniej, a gdzie ceny wciąż biją rekordy

W 2025 roku koszt ubezpieczeń samochodowych wreszcie zwolnił tempo. Ceny OC i AC przestały rosnąć, a kierowcy odetchnęli z ulgą. Jednak pod pozorną stabilizacją kryją się duże różnice między regionami i zaskakujące trendy. W niektórych częściach Polski za polisę płaci się niemal dwa razy więcej niż w innych, a coraz więcej kierowców decyduje się na auta chińskich marek. Sprawdź, co naprawdę dzieje się na rynku OC i AC w 2025 roku.

REKLAMA