REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Jak pokonywać zakręt w zimie? Poradnik

Subskrybuj nas na Youtube
Oprócz samej techniki pokonywania zakrętów w zimie, bardzo istotną kwestią jest też odpowiednie przygotowanie samochodu do specyficznych warunków.
Oprócz samej techniki pokonywania zakrętów w zimie, bardzo istotną kwestią jest też odpowiednie przygotowanie samochodu do specyficznych warunków.

REKLAMA

REKLAMA

Podczas pokonywania zakrętów w zimie niepożądane są gwałtowne manewry. Wejście w zakręt w zimie wymaga szczególnej ostrożności.

Oprócz samej techniki pokonywania zakrętów w zimie, bardzo istotną kwestią jest też odpowiednie przygotowanie samochodu do specyficznych warunków, panujących na drodze podczas tej pory roku. Pamiętajmy o zachowaniu odpowiedniego ciśnienia w oponach, które podczas mrozów opada samoczynnie ze względu na mniejszą objętość gazu w niskiej temperaturze. Powinno być ono dostosowane do poziomu zalecanego przez producenta, niezależnie od pory roku. Należy również sprawdzić poprawność działania układu hamulcowego, którego nieodpowiednie funkcjonowanie daje się szczególnie we znaki właśnie podczas zimy. Drobne usterki układu hamulcowego mogą powodować nierównomierne rozłożenie siły hamowania na koła. Nie zauważymy tego latem, kiedy asfalt jest suchy, jednak zimą możemy z tego powodu łatwo wpaść w poślizg.

REKLAMA

REKLAMA

Zobacz również: Jak jeździć po mieście zimą?

Podczas pokonywania zakrętów w zimie, trzeba zachować szczególną ostrożność. Nawet nieośnieżona, "czarna" droga, wydająca się na pozór sucha, może okazać się oblodzoną. To zdecydowanie zmniejsza przyczepność kół, dlatego przed zakrętem należy znacznie zredukować prędkość. Hamowanie nie może przebiegać gwałtownie - prędkość zmniejszamy odpowiednio wcześniej, przed zakrętem. Redukcja biegu powinna nastąpić przed zakrętem, tak żebyśmy nie musieli się tym zajmować podczas pokonywania zakrętu.

Zbyt szybkie wejście w zakręt może zakończyć się poślizgiem, który jest częstą przyczyną wypadków. Gdy już wejdziemy w zakręt, pamiętajmy o doborze odpowiedniego toru jazdy. W miarę możliwości pokonujmy zakręt po jak najłagodniejszym łuku. Zaczynamy od przejścia do zewnętrznej krawędzi zajmowanego pasa ruchu. Jeśli droga z naprzeciwka jest pusta, w połowie łuku należy zbliżyć się do krawędzi wewnętrznej. Jeśli jednak z naprzeciwka nadjeżdża samochód należy, oprócz dodatkowego zmniejszenia prędkości, zostawić sobie pewien margines odległości od osi jezdni w wypadku, gdyby drugi kierowca sam wpadł w poślizg.

REKLAMA

Zobacz również: Jak radzić sobie podczas gołoledzi?

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Pokonanie zakrętu kończymy, powracając do zewnętrznej krawędzi pasa. Jeśli musimy podczas manewru dodać gazu, robimy to bardzo delikatnie - tak samo postępujemy z pedałem hamulca. Po przejechaniu zakrętu płynnie wracamy na środek drogi. Podczas całego manewru, obie ręce przez cały czas powinny spoczywać na kierownicy. To pozwoli na utrzymanie odpowiedniej kontroli nad samochodem. 

Podczas jazdy po śliskiej nawierzchni, manewry nie powinny być wykonywane gwałtownie. Nawet najdelikatniejsze hamowanie w nieodpowiednim momencie może zakończyć się poślizgiem. Pamiętajmy, że nie jesteśmy jedynymi użytkownikami drogi, którą się poruszamy. Podczas pokonywania zakrętu nie można wjeżdżać na przeciwległy pas ruchu. Dostosujmy odpowiednio prędkość, by uniknąć tego typu sytuacji.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Mandaty BALM – jak odwołać się od kar nałożonych przez niemieckie służby kontroli transportu drogowego?

Mandaty od Bundesamt für Logistik und Mobilität (BALM – BAG to poprzednia nazwa) to zmora wielu przewoźników działających w Niemczech. Kary bywają wysokie, a procedury odwoławcze skomplikowane. To sprawia, że wielu przedsiębiorców rezygnuje z walki o swoje prawa. Jest to jednak błąd. Jeśli są podstawy do odwołania, warto je wnieść. Jak to zrobić?

Dłuższe kontrole drogowe do 56 dni wstecz - większe ryzyko wykrycia naruszenia przepisów przez kierowcę i przewoźnika

Wydłużone kontrole drogowe z 28 do 56 dni wstecz zwiększają prawdopodobieństwo wykrycia naruszeń przepisów przez kierowcę i przewoźnika. Inspekcja może teraz dokładniej badać rekompensaty za skrócone odpoczynki. Problemem jest też brak pamięci na kartach kierowców.

Dziecko w kasku podczas jazdy e-hulajnogą. Co wiemy o planowanych zmianach?

Rząd przyjął projekt nowelizacji Prawa o ruchu drogowym. Zakłada on m.in. wprowadzenie ustawowego obowiązku noszenia kasku podczas jazdy rowerem czy hulajnogą elektryczną przez dzieci do 16 lat.

Prawo jazdy od 17 lat, obowiązkowe kaski i surowsze kary. Sprawdź, co zmienia się w przepisach drogowych od 2026 r.

2 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy – Prawo o ruchu drogowym oraz kilku innych aktów prawnych. Nowe regulacje mają zwiększyć bezpieczeństwo, ograniczyć wypadki z udziałem dzieci i przygotować młodzież do odpowiedzialnego udziału w ruchu drogowym. Zobacz, co się zmieni, kiedy przepisy wejdą w życie i kogo obejmą.

REKLAMA

Ważne zmiany w Prawie o ruchu drogowym od 2026 roku. Rząd przyjął projekt nowelizacji

Na posiedzeniu w dniu 2 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy - Prawo o ruchu drogowym oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Infrastruktury. Projekt ma na celu zwiększenie bezpieczeństwa na drogach. Kierowca, który będzie prowadził pomimo zatrzymania mu prawa jazdy, będzie karany cofnięciem uprawnień do kierowania pojazdem. Ponadto, dzieci do 16. roku życia – m.in. podczas jazdy rowerem czy hulajnogą elektryczną – będą musiały używać kasków. Nowe przepisy zwiększą także mobilność osób młodych – prawo jazdy kategorii B będzie można otrzymać po skończeniu 17 lat (z ograniczeniami).

Ruszyła akcja policji Bezpieczna droga do szkoły. Zero taryfy ulgowej

Już od 1 września 2025 r. policja prowadzi ogólnopolską akcję Bezpieczna droga do szkoły. Tylko w wakacje funkcjonariusze przeprowadzili 15 626 kontroli infrastruktury przy placówkach oświatowych, a teraz ruszają z intensywnymi patrolami. Obowiązuje zero taryfy ulgowej: kontrolowana będzie prędkość, przewożenie dzieci i zachowanie kierowców. To moment, by naprawdę zadbać o bezpieczeństwo naszych dzieci.

KGP: 115 485 interwencji, 455 wypadków drogowych, 35 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 115 485 interwencji. Byli wzywani do 455 wypadków drogowych.

Nowe limity podatkowe dla samochodów osobowych od 2026 roku

Nowe przepisy premiują niskoemisyjne samochody – czy niższe limity podatkowe dla aut spalinowych i hybryd od 2026 r. zmienią kalkulacje przedsiębiorców w zakresie aut flotowych?

REKLAMA

Mandat za opony – za co konkretnie można go otrzymać w 2025 roku i jak wysokie są stawki?

Ogółem wysokość mandatu za wykroczenie drogowe może sięgnąć 5 tys. zł, a jeżeli wykroczeniem zajmie się sąd, to może nałożyć nawet 30 tys. zł mandatu. Szczegółowe przepisy odnoszą się jednak do konkretnych przypadków i interpretowanie ich w kontekście opon jest mylne.

Zmiany w OC od 10 września 2025 r. Jak będą działały nowe przepisy?

10 września 2025 r. wchodzi w życie nowelizacja ustawy o ubezpieczeniach obowiązkowych, Ubezpieczeniowym Funduszu Gwarancyjnym i Polskim Biurze Ubezpieczycieli Komunikacyjnych. Dzięki nowym przepisom nabywca używanego pojazdu będzie mógł wypowiedzieć umowę OC komunikacyjnego ze wskazaniem daty jej rozwiązania.

REKLAMA