REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Jak pokonywać zakręt w zimie? Poradnik

Oprócz samej techniki pokonywania zakrętów w zimie, bardzo istotną kwestią jest też odpowiednie przygotowanie samochodu do specyficznych warunków.
Oprócz samej techniki pokonywania zakrętów w zimie, bardzo istotną kwestią jest też odpowiednie przygotowanie samochodu do specyficznych warunków.

REKLAMA

REKLAMA

Podczas pokonywania zakrętów w zimie niepożądane są gwałtowne manewry. Wejście w zakręt w zimie wymaga szczególnej ostrożności.

Oprócz samej techniki pokonywania zakrętów w zimie, bardzo istotną kwestią jest też odpowiednie przygotowanie samochodu do specyficznych warunków, panujących na drodze podczas tej pory roku. Pamiętajmy o zachowaniu odpowiedniego ciśnienia w oponach, które podczas mrozów opada samoczynnie ze względu na mniejszą objętość gazu w niskiej temperaturze. Powinno być ono dostosowane do poziomu zalecanego przez producenta, niezależnie od pory roku. Należy również sprawdzić poprawność działania układu hamulcowego, którego nieodpowiednie funkcjonowanie daje się szczególnie we znaki właśnie podczas zimy. Drobne usterki układu hamulcowego mogą powodować nierównomierne rozłożenie siły hamowania na koła. Nie zauważymy tego latem, kiedy asfalt jest suchy, jednak zimą możemy z tego powodu łatwo wpaść w poślizg.

REKLAMA

REKLAMA

Zobacz również: Jak jeździć po mieście zimą?

Podczas pokonywania zakrętów w zimie, trzeba zachować szczególną ostrożność. Nawet nieośnieżona, "czarna" droga, wydająca się na pozór sucha, może okazać się oblodzoną. To zdecydowanie zmniejsza przyczepność kół, dlatego przed zakrętem należy znacznie zredukować prędkość. Hamowanie nie może przebiegać gwałtownie - prędkość zmniejszamy odpowiednio wcześniej, przed zakrętem. Redukcja biegu powinna nastąpić przed zakrętem, tak żebyśmy nie musieli się tym zajmować podczas pokonywania zakrętu.

Zbyt szybkie wejście w zakręt może zakończyć się poślizgiem, który jest częstą przyczyną wypadków. Gdy już wejdziemy w zakręt, pamiętajmy o doborze odpowiedniego toru jazdy. W miarę możliwości pokonujmy zakręt po jak najłagodniejszym łuku. Zaczynamy od przejścia do zewnętrznej krawędzi zajmowanego pasa ruchu. Jeśli droga z naprzeciwka jest pusta, w połowie łuku należy zbliżyć się do krawędzi wewnętrznej. Jeśli jednak z naprzeciwka nadjeżdża samochód należy, oprócz dodatkowego zmniejszenia prędkości, zostawić sobie pewien margines odległości od osi jezdni w wypadku, gdyby drugi kierowca sam wpadł w poślizg.

REKLAMA

Zobacz również: Jak radzić sobie podczas gołoledzi?

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Pokonanie zakrętu kończymy, powracając do zewnętrznej krawędzi pasa. Jeśli musimy podczas manewru dodać gazu, robimy to bardzo delikatnie - tak samo postępujemy z pedałem hamulca. Po przejechaniu zakrętu płynnie wracamy na środek drogi. Podczas całego manewru, obie ręce przez cały czas powinny spoczywać na kierownicy. To pozwoli na utrzymanie odpowiedniej kontroli nad samochodem. 

Podczas jazdy po śliskiej nawierzchni, manewry nie powinny być wykonywane gwałtownie. Nawet najdelikatniejsze hamowanie w nieodpowiednim momencie może zakończyć się poślizgiem. Pamiętajmy, że nie jesteśmy jedynymi użytkownikami drogi, którą się poruszamy. Podczas pokonywania zakrętu nie można wjeżdżać na przeciwległy pas ruchu. Dostosujmy odpowiednio prędkość, by uniknąć tego typu sytuacji.

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Bruksela wycofuje się z pełnego zakazu aut spalinowych

Zakaz sprzedaży nowych samochodów spalinowych w Unii Europejskiej od 2035 r. nie będzie całkowity. Komisja Europejska zaprezentowała nowy pakiet motoryzacyjny, który koryguje dotychczasowe założenia i otwiera drogę do większej elastyczności technologicznej. Branża motoryzacyjna ocenia to jako dobry początek, ale jednocześnie ostrzega, że cele redukcji emisji na 2030 rok mogą okazać się bardzo trudne do osiągnięcia, zwłaszcza bez zmian po stronie regulacji i infrastruktury.

Co 10. nowy samochód osobowy rejestrowany w Polsce jest elektryczny

Pod koniec listopada liczba zarejestrowanych w Polsce samochodów w pełni elektrycznych przekroczyła 124 tysiące. Od początku roku przybyło ich niemal 44 tysiące – wynika z danych Licznika Elektromobilności. Aktualnie auta elektryczne stanowią już co dziesiąty nowo rejestrowany samochód osobowy w kraju.

Preferencje motoryzacyjne Polaków: europejskie marki wciąż na czele, rośnie zainteresowanie autami z Chin

Jeśli samochód chińskiej marki byłby tańszy o 20-30 proc. od porównywalnego modelu oferowanego przez producenta z innego kraju, zakup takiego auta rozważyłoby 60 proc. Polaków - wynika z badania Instytutu Badań Rynkowych i Społecznych (IBRiS) na zlecenie Santander Consumer Multirent.

Samochody elektryczne w Polsce: cena, zasięg i ładowanie wciąż głównymi barierami. Nowe dane z Barometru

Relatywnie wysoka cena samochodu w pełni elektrycznego i zbyt niski maksymalny zasięg na jednym ładowaniu to według respondentów najważniejsze czynniki powstrzymujące ich przed podjęciem decyzji o zakupie takiego pojazdu - wynika z badania Barometr Nowej Mobilności.

REKLAMA

To miasto zamyka ulice dla setek tysięcy samochodów. Sprawdź, czy Twoje auto tam wjedzie od 1 stycznia 2026 r.

Już od 1 stycznia 2026 r. w tym mieście zacznie obowiązywać Strefa Czystego Transportu, która obejmie aż ok. 60% powierzchni miasta. Dla wielu kierowców - szczególnie tych posiadających diesle - oznacza to rewolucyjne zmiany. Jakie samochody wjadą do centrum bez ograniczeń, kto może liczyć na zwolnienia, a ile zapłacą osoby spoza miasta? Uchwała póki co wchodzi w życie mimo jej zaskarżenia.

Nowy rozkład jazdy PKP 2025/2026. Więcej połączeń, nowe trasy i zmiany od 14 grudnia

W nowym rocznym kolejowym rozkładzie jazdy, który obowiązuje od niedzieli, liczba połączeń PKP Intercity wzrosła średnio o 50 w stosunku do poprzedniego rozkładu i wynosi 555 dziennie. Z tego 527 to kursy całoroczne, a 28 sezonowe. Przewoźnik wprowadził ponadto 17 nowych tras międzynarodowych.

Leasing samochodów w Polsce. Kto korzysta najczęściej i ile płaci miesięcznie?

Z leasingu auta skorzystało kiedyś 23 proc. badanych Polaków, najczęściej przedsiębiorcy - wynika z badania „Auto na własnych zasadach”. Miesięczna rata leasingu mieściła się przeważnie w przedziale od 1001 do 2000 zł.

Czy kierowcy będą dożywotnio tracić prawa jazdy a sądy masowo orzekać przepadek pojazdu? Nowelizacja już czeka na prezydenckim biurku, ale co zrobi Karol Nawrocki? Inicjatywa Obywatelska ,,Rozsądny Ruch – dla wolności i bezpieczeństwa na drogach” przypomina o "druzgocących" opiniach prof. Chmaja, prof. Wróbla, RPO oraz PZM

Inicjatywa Obywatelska ,,Rozsądny Ruch – dla wolności i bezpieczeństwa na drogach” zwraca się do Prezydenta RP o zawetowanie w całości ustawy o zmianie niektórych ustaw w celu poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego (druk sejmowy nr 1451). Niektóre rozwiązania są drastyczne, a sądy nie będą miały wyboru w karaniu. Co dokładnie zawiera ta nowelizacja oraz dlaczego wielu kierowców liczy na weto?

REKLAMA

Q3 2025: nowe Audi sportback to kompaktowy SUV premium. Jakie wymiary ma nowa Q3?

Jest nowe Audi Q3 2025. To lider wśród kompaktowych SUV-ów klasy premium. Jakie ma wymiary? Jakie silniki i napędy można wybrać?

Drożeją opłaty za autostrady w Europie od 2026 r. Najgorsze dla polskich przewoźników są wzrosty opłat w Czechach i Niemczech

Drożeją opłaty za autostrady w Europie od 2026 r. Najgorsze dla polskich przewoźników są wzrosty opłat w Czechach i Niemczech

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA