REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Jaka prędkość jest bezpieczna na ośnieżonej drodze?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Jakubowski Ryszard
Jazda zimą jest najtrudniejszym ze sprawdzianów umiejętności kierowcy. fot. Newspress
Jazda zimą jest najtrudniejszym ze sprawdzianów umiejętności kierowcy. fot. Newspress

REKLAMA

REKLAMA

Jazda zimą jest najtrudniejszym ze sprawdzianów umiejętności kierowcy. Mgły, gołoledzie, śnieżyce, nieuprzątnięte drogi to tylko część niebezpieczeństw jakie czyhają na kierowców w zimowych warunkach.

Nie istnieje takie pojęcie, jak „prędkość bezpieczna”. Każde przemieszczanie się pojazdu niesie ze sobą mniejsze lub większe niebezpieczeństwo zarówno dla osób nim jadących, jak i innych użytkowników drogi. Jest ono zwielokrotnione w zimowych warunkach. Jazda zaśnieżoną drogą przypomina taniec na linie nad klatką z głodnym tygrysem. Niebezpieczeństwa, jakie ze sobą niesie, można jednak znacznie zmniejszyć. Trzeba je wcześniej poznać. Jadąc nieodśnieżoną drogą kierowca musi być w pewnym stopniu detektywem i umieć odczytywać na podstawie różnych symptomów jej przebieg, stan nawierzchni pod śniegiem, obecność różnych przedmiotów przysypanych śniegiem, głębokość zasp, a nawet – rodzaj śniegu, jaki znajduje się na drodze.

REKLAMA

Zobacz również: Jak rozpoznać śliską jezdnię zimą?

REKLAMA

Najmniej niebezpieczna jest droga z ubitym śniegiem, po której wcześniej przejechało co najmniej kilka pojazdów, pod warunkiem, że nie jest on zlodowaciały, a opony mają dostatecznie wysoki bieżnik. Jeżeli śnieg nie jest ubity, a drogę pokrywa jego świeża warstwa, wówczas przyczepność kół może być porównywalna do przyczepności na lodzie. A to oznacza, że prędkość rzędu 20 km/h może już być za duża. Jeszcze gorzej, gdy śnieg spadł na drogę pokrytą warstwą lodu pozostałą po marznącej mżawce lub roztopach. Przyczepność kół jest wówczas bliska zeru i jada z prędkością większą, niż prędkość piechura (5-6 km/h) jest w praktyce niemożliwa.

Gdy na drodze znajdują się nieuprzątnięte, wysokie zaspy, wówczas oprócz możliwości zakopania się w nich istnieje ryzyko iż kryją one w sobie jakieś niewidoczne przedmioty lub – w przypadku zasp o wysokości ponad 1 m – samochody, które wcześniej w nich utknęły. Próba przejechania przez taką zaspę rozpędem (siłą inercji) może skończyć się tragicznie.

Zobacz również: Jak ruszać na śliskiej nawierzchni?

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Trzeba pamiętać także o czujnikach poduszek powietrznych. Uderzenie w stertę średnio ubitego, mokrego śniegu, które przy prędkości 30-40 km/h nie wyrządzi żadnej szkody samochodowi, może spowodować wystrzał poduszek, co może mieć nieprzyjemny finał. Dlatego należy po śniegu zawsze jechać z taką prędkością, przy której uderzenie w dowolną przeszkodę nie zainicjuje działania mechanizmów uruchamiających poduszki.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Branża motoryzacyjna w kryzysie, coraz więcej restrukturyzacji

Branża motoryzacyjna w Polsce i Europie przeżywa poważny kryzys – w 2024 roku zlikwidowano 54 tys. miejsc pracy, najwięcej od czasu pandemii. Według raportu MGBI wzrosła też liczba postępowań restrukturyzacyjnych do 141, co pokazuje, że firmy coraz częściej szukają ratunku poza upadłością.

CANARD uruchomiło dwa nowe fotoradary [mapa fotoradarów, taryfikator mandatów, punkty karne]

Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym uruchomiło w zeszłym tygodniu dwa nowe fotoradary. Gdzie znajdują się nowo uruchomione fotoradary? Jakie są ograniczenia na drogach? Z jakimi konsekwencjami powinni liczyć się kierowcy za przekroczenie prędkości?

Bezpłatna komunikacja zamiast biletów i rowerów miejskich? Czas na odważne decyzje w polskich miastach

Czy naprawdę warto utrzymywać system biletowy, skoro i tak w ponad 68% ( 2025 roku może to być jeszcze więcej) pokrywamy koszty transportu publicznego z budżetów miast? A może pora na poważną debatę o całkowicie bezpłatnej komunikacji miejskiej w Polsce?

KGP: 106 002 interwencji, 389 wypadków drogowych, 27 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 106 002 interwencji. Byli wzywani do 389 wypadków drogowych.

REKLAMA

Ekologiczny samochód może być droższy od normalnego, uważają teraz polscy posiadacze aut. O ile więcej za niego są skłonni zapłacić

Podejście Polaków do tego, czy ich nowe auto będzie miało rozwiązania ekologiczne czy też nie, widoczne jest w gotowości do poniesienia wyższych kosztów w imię bardziej przyjaznych środowisku technologii. Już co trzeci uważa, że samochód ekologiczny może być droższy niż standardowy.

Ekologiczne auto? Ponad połowa Polaków nie dopłaciłaby do niego

Czy ekologiczność samochodu to dla Polaków ważny czynnik i element decyzyjny przy zakupie? Ponad jedna trzecia ankietowanych w badaniu przeprowadzonym przez Santander Consumer Multirent byłaby w stanie dopłacić do takiego pojazdu.

Bezpieczeństwo na opak – dlaczego polskie drogi z pierwszeństwem są sztucznie spowalniane?

Na polskich drogach coraz częściej mamy do czynienia z sytuacją, w której bezpieczeństwo planowane jest wbrew logice inżynierii ruchu drogowego. Droga z pierwszeństwem powinna gwarantować płynność. Czas na rewizję praktyk inżynierii drogowej.

System e-TOLL - co zrobić w przypadku nieuzasadnionego mandatu?

Cyfryzacja w działalności transportowej to duże ułatwienie. Wciąż jednak zdarzają się pomyłki. Zdarzyło Ci się dostać mandat, pomimo uiszczonej opłaty za przejazd autostradą? Sprawdź, co należy zrobić w przypadku niesłusznego mandatu.

REKLAMA

KGP: 110 588 interwencji, 460 wypadków drogowych, 24 ofiary śmiertelne. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 110 588 interwencji. Byli wzywani do 460 wypadków drogowych.

Transport ostatniego etapu – czy elektryczne pojazdy to klucz do efektywności?

Choć to tylko końcowy odcinek drogi, „ostatnia mila” bywa najdroższym elementem całego łańcucha dostaw – potrafi pochłonąć od 40[1] do nawet 53[2] procent jego kosztów. W erze błyskawicznego e-commerce i rosnących oczekiwań klientów dotyczących tempa oraz elastyczności dostaw, wyzwania logistyczne mnożą się. Dodatkowo nowe przepisy o Strefach Czystego Transportu ograniczają możliwość korzystania z pojazdów spalinowych, zmuszając firmy do modernizacji flot i inwestowania w nisko- lub zeroemisyjne rozwiązania. Wszystko to sprawia, że skuteczne zarządzanie dostawami na ostatnim etapie wymaga dziś nie tylko sprawności operacyjnej, ale także innowacyjnego podejścia i zrównoważonych technologii.

REKLAMA