REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Jaka prędkość jest bezpieczna na ośnieżonej drodze?

Jakubowski Ryszard
Jazda zimą jest najtrudniejszym ze sprawdzianów umiejętności kierowcy. fot. Newspress
Jazda zimą jest najtrudniejszym ze sprawdzianów umiejętności kierowcy. fot. Newspress

REKLAMA

REKLAMA

Jazda zimą jest najtrudniejszym ze sprawdzianów umiejętności kierowcy. Mgły, gołoledzie, śnieżyce, nieuprzątnięte drogi to tylko część niebezpieczeństw jakie czyhają na kierowców w zimowych warunkach.

Nie istnieje takie pojęcie, jak „prędkość bezpieczna”. Każde przemieszczanie się pojazdu niesie ze sobą mniejsze lub większe niebezpieczeństwo zarówno dla osób nim jadących, jak i innych użytkowników drogi. Jest ono zwielokrotnione w zimowych warunkach. Jazda zaśnieżoną drogą przypomina taniec na linie nad klatką z głodnym tygrysem. Niebezpieczeństwa, jakie ze sobą niesie, można jednak znacznie zmniejszyć. Trzeba je wcześniej poznać. Jadąc nieodśnieżoną drogą kierowca musi być w pewnym stopniu detektywem i umieć odczytywać na podstawie różnych symptomów jej przebieg, stan nawierzchni pod śniegiem, obecność różnych przedmiotów przysypanych śniegiem, głębokość zasp, a nawet – rodzaj śniegu, jaki znajduje się na drodze.

REKLAMA

Zobacz również: Jak rozpoznać śliską jezdnię zimą?

REKLAMA

Najmniej niebezpieczna jest droga z ubitym śniegiem, po której wcześniej przejechało co najmniej kilka pojazdów, pod warunkiem, że nie jest on zlodowaciały, a opony mają dostatecznie wysoki bieżnik. Jeżeli śnieg nie jest ubity, a drogę pokrywa jego świeża warstwa, wówczas przyczepność kół może być porównywalna do przyczepności na lodzie. A to oznacza, że prędkość rzędu 20 km/h może już być za duża. Jeszcze gorzej, gdy śnieg spadł na drogę pokrytą warstwą lodu pozostałą po marznącej mżawce lub roztopach. Przyczepność kół jest wówczas bliska zeru i jada z prędkością większą, niż prędkość piechura (5-6 km/h) jest w praktyce niemożliwa.

Gdy na drodze znajdują się nieuprzątnięte, wysokie zaspy, wówczas oprócz możliwości zakopania się w nich istnieje ryzyko iż kryją one w sobie jakieś niewidoczne przedmioty lub – w przypadku zasp o wysokości ponad 1 m – samochody, które wcześniej w nich utknęły. Próba przejechania przez taką zaspę rozpędem (siłą inercji) może skończyć się tragicznie.

Zobacz również: Jak ruszać na śliskiej nawierzchni?

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Trzeba pamiętać także o czujnikach poduszek powietrznych. Uderzenie w stertę średnio ubitego, mokrego śniegu, które przy prędkości 30-40 km/h nie wyrządzi żadnej szkody samochodowi, może spowodować wystrzał poduszek, co może mieć nieprzyjemny finał. Dlatego należy po śniegu zawsze jechać z taką prędkością, przy której uderzenie w dowolną przeszkodę nie zainicjuje działania mechanizmów uruchamiających poduszki.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Sensacje w sprzedaży nowych samochodów: Skoda zdetronizowała Toyotę, a nowe auta wciąż tanieją

Maj 2024 roku przyniósł niecodzienne zmiany na polskim rynku motoryzacyjnym. Podczas gdy sprzedaż nowych samochodów osobowych cały czas dynamicznie rośnie, to sprzedaż nowych samochodów dostawczych do 3,5 tony mocno zanurkowała. Cały czas przy tym spadają ceny, a Skoda Octavia przeskoczyła dominującą długo w sprzedaży Toyotę Corollę.

Wybór samochodu. Polacy zwracają uwagę na cenę, koszty eksploatacji i bezpieczeństwo

Niezależnie od wieku i poziomu zarobków, dla Polaków najważniejszym kryterium przy wyborze samochodu jest cena. Warto również zwrócić uwagę na koszty eksploatacji, zwłaszcza w starszych grupach wiekowych. Kobiety bardziej niż mężczyźni cenią sobie bezpieczeństwo - wynika z raportu Santander Consumer Multirent.

Seniorzy, zwłaszcza mieszkańcy terenów wiejskich, są bardziej skłonni zamienić auta na elektryczne niż pozostałe grupy Polaków

Kolejne badania pokazują jak błędny jest stereotyp emeryta przywiązanego do gotówki przynoszonej przez listonosza czy unikającego korzystania ze smartfonowych aplikacji. Seniorzy w większości są nowocześni i gotowi na daleko idące zmiany technologiczne. Kolejnym tego dowodem jest pozytywny stosunek do elektromobilności.

Chińskie pojazdy elektryczne na celowniku Komisji Europejskiej. "Zagrożenie dla unijnych producentów"

Komisja Europejska podjęła decyzję o nałożeniu tymczasowych ceł na chińskie pojazdy elektryczne z powodu “nieuczciwego subsydiowania” przez chińskie firmy tego sektora. Subsydia te stanowią zagrożenie dla unijnych producentów. KE zwróciła się do władz ChRL w celu osiągnięcia porozumienia w tej kwestii. Jeśli negocjacje z Pekinem nie przyniosą rezultatów, tymczasowe cła wejdą w życie od 4 lipca.

REKLAMA

Kierowco, do czwartku duże utrudnienia na autostradzie A1

Na autostradzie A1 pod Łodzią do czwartku 13 czerwca potrwają duże utrudnienia dla kierowców. Będzie wymieniana popękana betonowa płyta nawierzchni, zamknięty jest również prawy pas jezdni. 

Zniknie ponad siedem milionów aut. Sprawdź, kiedy ostatnio robiłeś te badania

W poniedziałek, 10 czerwca, z Centralnej Ewidencji Pojazdów i Kierowców zostanie wykreślonych ponad siedem milionów aut. To wynika z szacunków Ministerstwa Cyfryzacji. Przede wszystkim chodzi o samochody, które fizycznie już od dawna nie istnieją, ale wciąż są obecne w bazach danych. 

Od 7,09/l za Pb98, od 6,36/l za Pb95, od 6,38/l za diesla i od 2,69/l za autogaz. Tyle możemy zapłacić za paliwa na stacjach

Eksperci z serwisu e-petrol.pl przewidują spadek cen detalicznych paliw w nadchodzącym tygodniu. Możemy oczekiwać, że benzyna Pb95 będzie kosztować od 6,36 do 6,48 zł/l, a diesel - od 6,38 do 6,49 zł/l. Zauważono, że cena ropy naftowej na giełdzie w Londynie była w tym tygodniu najniższa od lutego.

Ciężar elektryfikacji transportu drogowego właśnie spadł na firmy logistyczne. Poradzą sobie z tym wyzwaniem?

Udział elektrycznych vanów, wykorzystywanych głównie w logistyce miejskiej przekracza zaledwie 1% unijnej floty pojazdów tej klasy. Napędzanych prądem ciężarówek jest jeszcze mniej, bo to wkład na poziomie 0,1%. W Polsce jest znacznie gorzej, na domiar złego, według najnowszych kalkulacji ACEA, aby sprostać celom dekarbonizacji transportu, infrastruktura ładowania w UE powinna być budowana osiem razy szybciej niż obecnie i to tylko w przypadku pojazdów lekkich do 3,5 t. Potrzeba miliardów na inwestycje, a rządowego wsparcia wystarczy na ułamek realnych potrzeb. Logistyka już wie, że transformację musi sfinansować sama, a zagrożeń i problemów wciąż przybywa.  

REKLAMA

Od 17 czerwca 2024 roku polskie prawo jazdy - nowe przepisy dla kierowcy

Kierowcy muszą przygotować się na nowe przepisy, które wchodzą w życie już 17 czerwca 2024 roku. Od tej daty akceptowane będzie tylko polskie prawo jazdy. Jakie jeszcze zmiany będą obowiązywać?

Konfiskata samochodów nie odstraszyła kierowców. Na "podwójnym gazie" złapano w tym roku 34 tys. osób

Policja skonfiskowała już prawie 1,6 tys. samochodów od kierowców, którzy prowadzili pod wpływem alkoholu. Ta kara nie spowodowała jednak znaczącego spadku liczby pijanych kierowców na drogach - informuje "Rzeczpospolita".

REKLAMA