REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Jakie są zimowe „niespodzianki” na drodze?

Jakubowski Ryszard
Gołoledź i boczny wiatr to jedne z groźniejszych rzeczy, które mogą się nam przytrafić zimą.
Gołoledź i boczny wiatr to jedne z groźniejszych rzeczy, które mogą się nam przytrafić zimą.

REKLAMA

REKLAMA

Jazda zimą niesie ze sobą wiele, często niebezpiecznych niespodzianek. Kierowcy nie o wszystkich pamiętają i nie o wszystkich wiedzą. Oto najczęściej spotykane.

1. Gołoledź. Są różne rodzaje gołoledzi, wszystkie bardzo niebezpieczne. Najbardziej groźne są miejsca, gdzie nagle kończy się dobra, czarna nawierzchnia i pojawia lód, takie jak: wszelkie mostki, wiadukty, a nawet – niewielkie przepusty dla wody lub tunele dla zwierząt pod drogą. Czasem można je zauważyć po gromadzącym się w tych miejscach śnieżno-lodowym błocie lub po zmianie zabarwienia drogi na jaśniejsze.

REKLAMA

Zobacz również: Jak jechać po bardzo śliskiej nawierzchni, np. po jezdni pokrytej lodem?

REKLAMA

2. Śliskość pośniegowa. Mokry śnieg, zalegający na drodze, dość łatwo ulega ubijaniu przez koła pojazdów. Jednocześnie skutecznie zapycha rzeźbę bieżnika opon, powodując, że stają się one równie niebezpieczne, jak te z całkowicie zdartym bieżnikiem. Opona z właściwym ciśnieniem powietrza dość szybko samoczynnie się oczyści dzięki sporym ugięciom w miejscach styku z drogą. Opona ze zbyt dużym ciśnieniem jest z natury bardzo sztywna, mniej się ugina, a przez to oczyszcza się znacznie trudniej z wbitego w jej bieżnik śniegu i lodu.

3. Pługosolarki. Pojazdy te, bardzo pożyteczne, mają jednak pewną istotną wadę, na skutek której stanowią pewne zagrożenie dla innych pojazdów. Ich urządzenia do rozsypywania piasku z solą niedokładnie rozdrabniają zlodowaciałe bryły piasku i nie są w stanie odfiltrować z niego niewielkich kamieni. Wyrzucane z nich siłą odśrodkową mogą nie tylko uszkodzić lakier na karoserii, ale także stłuc szybę. Dlatego wyprzedzając lub mijając pługosolarkę należy maksymalnie zmniejszyć prędkość, aby zminimalizować energię, z jaką mogą uderzyć w szyby opuszczające jej zasobnik twarde przedmioty.

Zobacz również: Jak pokonywać zakręty na bardzo krętej drodze?

Dalszy ciąg materiału pod wideo

4. Boczny wiatr. Przy wjeżdżaniu zza różnego rodzaju osłon i zasłon, np. ekranów dźwiękochłonnych, zabudowań lub dużych, gęstych skupisk wysokich drzew należy liczyć się z możliwością niespodziewanego uderzenia bocznego wiatru. Na śliskiej nawierzchni może ono wywołać trudny do opanowania poślizg, a nawet zepchnąć samochód z drogi. W takich miejscach nie wolno wyprzedzać wysokich samochodów ciężarowych, których wielka boczna płaszczyzna może spełnić rolę żagla i albo zepchnąć takie auto na sąsiedni pas, albo nawet przewrócić je.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Testowanie pojazdów zautomatyzowanych. Resort Infrastruktury ma plan!

Testowanie pojazdów zautomatyzowanych. Resort Infrastruktury ma plan! W ocenie Ministerstwa Infrastruktury, projekt nowelizacji ustawy Prawo o ruchu drogowym ma zapewnić bezpieczeństwo ruchu drogowego. Projekt trafił do konsultacji.

Auta autonomiczne na drogach publicznych. MI chce testować

Z projektu noweli ustawy Prawo o ruchu drogowym, opublikowanego w poniedziałek na stronie Rządowego Centrum Legislacyjnego (RCL) wynika, że Ministerstwo Infrastruktury chce wprowadzić możliwość testowania pojazdów półautonomicznych i autonomicznych na publicznych drogach.

System RedLight w Kielcach. Na skrzyżowaniu działa aż 36 kamer

Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym (CANARD) poinformowało o włączeniu systemu RedLight w Kielcach. Na skrzyżowaniu działa aż 36 kamer. Czym jest system RedLight i jak działa? Kto otrzyma mandat?

Lekkie pojazdy elektryczne - co warto o nich wiedzieć

Większe miasto to zakorkowane ulice, duża emisja dwutlenku węgla i przeciętna prędkość jazdy km/h. Ponadto średnia liczba pasażerów w samochodach poruszających się po miastach to zaledwie 1,3 osoby. Czy lekkie pojazdy elektryczne zrewolucjonizują sposób poruszania się po mieście? 

REKLAMA

KGP: 99 221 interwencji, 380 wypadków drogowych, 22 ofiary śmiertelne. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 99 221 interwencji. Byli wzywani do 380 wypadków drogowych.

Od stycznia 2025 r. nowe obowiązki właścicieli i zarządców niektórych budynków. Wysyp stacji ładowania aut elektrycznych już się zaczął

W ewidencji Urzędu Dozoru Technicznego widnieje już ponad 10 200 punktów ładowania aut elektrycznych. Tylko w listopadzie ich liczba wzrosła o przeszło 760! Tak gwałtowne przyspieszenie w budowie infrastruktury dla elektryków ma związek z przepisami, które wchodzą w życie 1 stycznia – oceniają eksperci Powerdot. Jest też inna przyczyna.

CANARD: Uruchomiono dwa nowe odcinkowe pomiary prędkości

Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym (CANARD) poinformowało o uruchomieniu dwóch kolejnych odcinkowych pomiarów prędkości. Jeden z nich został uruchomiony na trasie A1, a drugi na DW935. 

KGP: 100 285 interwencji, 385 wypadków drogowych, 23 ofiary śmiertelne. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 100 285 interwencji. Byli wzywani do 385 wypadków drogowych.

REKLAMA

Zmienią się zasady nakładania opłat drogowych: opłata infrastrukturalna, opłata nakładana ze względu na emisję CO2, opłata nakładana ze względu na zanieczyszczenie powietrza [Projekt ustawy]

Zmienią się zasady nakładania opłat drogowych: opłata infrastrukturalna, opłata nakładana ze względu na emisję CO2, opłata nakładana ze względu na zanieczyszczenie powietrza. Projekt ustawy trafił do uzgodnień i konsultacji.

Jak zarządzać flotą pojazdów elektrycznych

Badania rynkowe pokazują, że główne obawy, potrzeby i oczekiwania użytkowników elektromobilności, zarówno w firmach, jak i wśród indywidualnych konsumentów, dotyczą infrastruktury ładowania, zasięgu pojazdów elektrycznych oraz kosztów ich eksploatacji. To właśnie te kwestie stanowią obecnie największe wyzwania techniczne w procesie elektryfikacji flot. Dodatkowym wyzwaniem jest przekonanie pracowników do adaptacji nowych technologii.

REKLAMA