REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Jakie są zimowe „niespodzianki” na drodze?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Jakubowski Ryszard
Gołoledź i boczny wiatr to jedne z groźniejszych rzeczy, które mogą się nam przytrafić zimą.
Gołoledź i boczny wiatr to jedne z groźniejszych rzeczy, które mogą się nam przytrafić zimą.

REKLAMA

REKLAMA

Jazda zimą niesie ze sobą wiele, często niebezpiecznych niespodzianek. Kierowcy nie o wszystkich pamiętają i nie o wszystkich wiedzą. Oto najczęściej spotykane.

1. Gołoledź. Są różne rodzaje gołoledzi, wszystkie bardzo niebezpieczne. Najbardziej groźne są miejsca, gdzie nagle kończy się dobra, czarna nawierzchnia i pojawia lód, takie jak: wszelkie mostki, wiadukty, a nawet – niewielkie przepusty dla wody lub tunele dla zwierząt pod drogą. Czasem można je zauważyć po gromadzącym się w tych miejscach śnieżno-lodowym błocie lub po zmianie zabarwienia drogi na jaśniejsze.

REKLAMA

Zobacz również: Jak jechać po bardzo śliskiej nawierzchni, np. po jezdni pokrytej lodem?

REKLAMA

2. Śliskość pośniegowa. Mokry śnieg, zalegający na drodze, dość łatwo ulega ubijaniu przez koła pojazdów. Jednocześnie skutecznie zapycha rzeźbę bieżnika opon, powodując, że stają się one równie niebezpieczne, jak te z całkowicie zdartym bieżnikiem. Opona z właściwym ciśnieniem powietrza dość szybko samoczynnie się oczyści dzięki sporym ugięciom w miejscach styku z drogą. Opona ze zbyt dużym ciśnieniem jest z natury bardzo sztywna, mniej się ugina, a przez to oczyszcza się znacznie trudniej z wbitego w jej bieżnik śniegu i lodu.

3. Pługosolarki. Pojazdy te, bardzo pożyteczne, mają jednak pewną istotną wadę, na skutek której stanowią pewne zagrożenie dla innych pojazdów. Ich urządzenia do rozsypywania piasku z solą niedokładnie rozdrabniają zlodowaciałe bryły piasku i nie są w stanie odfiltrować z niego niewielkich kamieni. Wyrzucane z nich siłą odśrodkową mogą nie tylko uszkodzić lakier na karoserii, ale także stłuc szybę. Dlatego wyprzedzając lub mijając pługosolarkę należy maksymalnie zmniejszyć prędkość, aby zminimalizować energię, z jaką mogą uderzyć w szyby opuszczające jej zasobnik twarde przedmioty.

Zobacz również: Jak pokonywać zakręty na bardzo krętej drodze?

Dalszy ciąg materiału pod wideo

4. Boczny wiatr. Przy wjeżdżaniu zza różnego rodzaju osłon i zasłon, np. ekranów dźwiękochłonnych, zabudowań lub dużych, gęstych skupisk wysokich drzew należy liczyć się z możliwością niespodziewanego uderzenia bocznego wiatru. Na śliskiej nawierzchni może ono wywołać trudny do opanowania poślizg, a nawet zepchnąć samochód z drogi. W takich miejscach nie wolno wyprzedzać wysokich samochodów ciężarowych, których wielka boczna płaszczyzna może spełnić rolę żagla i albo zepchnąć takie auto na sąsiedni pas, albo nawet przewrócić je.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Branża motoryzacyjna w kryzysie, coraz więcej restrukturyzacji

Branża motoryzacyjna w Polsce i Europie przeżywa poważny kryzys – w 2024 roku zlikwidowano 54 tys. miejsc pracy, najwięcej od czasu pandemii. Według raportu MGBI wzrosła też liczba postępowań restrukturyzacyjnych do 141, co pokazuje, że firmy coraz częściej szukają ratunku poza upadłością.

CANARD uruchomiło dwa nowe fotoradary [mapa fotoradarów, taryfikator mandatów, punkty karne]

Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym uruchomiło w zeszłym tygodniu dwa nowe fotoradary. Gdzie znajdują się nowo uruchomione fotoradary? Jakie są ograniczenia na drogach? Z jakimi konsekwencjami powinni liczyć się kierowcy za przekroczenie prędkości?

Bezpłatna komunikacja zamiast biletów i rowerów miejskich? Czas na odważne decyzje w polskich miastach

Czy naprawdę warto utrzymywać system biletowy, skoro i tak w ponad 68% ( 2025 roku może to być jeszcze więcej) pokrywamy koszty transportu publicznego z budżetów miast? A może pora na poważną debatę o całkowicie bezpłatnej komunikacji miejskiej w Polsce?

KGP: 106 002 interwencji, 389 wypadków drogowych, 27 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 106 002 interwencji. Byli wzywani do 389 wypadków drogowych.

REKLAMA

Ekologiczny samochód może być droższy od normalnego, uważają teraz polscy posiadacze aut. O ile więcej za niego są skłonni zapłacić

Podejście Polaków do tego, czy ich nowe auto będzie miało rozwiązania ekologiczne czy też nie, widoczne jest w gotowości do poniesienia wyższych kosztów w imię bardziej przyjaznych środowisku technologii. Już co trzeci uważa, że samochód ekologiczny może być droższy niż standardowy.

Ekologiczne auto? Ponad połowa Polaków nie dopłaciłaby do niego

Czy ekologiczność samochodu to dla Polaków ważny czynnik i element decyzyjny przy zakupie? Ponad jedna trzecia ankietowanych w badaniu przeprowadzonym przez Santander Consumer Multirent byłaby w stanie dopłacić do takiego pojazdu.

Bezpieczeństwo na opak – dlaczego polskie drogi z pierwszeństwem są sztucznie spowalniane?

Na polskich drogach coraz częściej mamy do czynienia z sytuacją, w której bezpieczeństwo planowane jest wbrew logice inżynierii ruchu drogowego. Droga z pierwszeństwem powinna gwarantować płynność. Czas na rewizję praktyk inżynierii drogowej.

System e-TOLL - co zrobić w przypadku nieuzasadnionego mandatu?

Cyfryzacja w działalności transportowej to duże ułatwienie. Wciąż jednak zdarzają się pomyłki. Zdarzyło Ci się dostać mandat, pomimo uiszczonej opłaty za przejazd autostradą? Sprawdź, co należy zrobić w przypadku niesłusznego mandatu.

REKLAMA

KGP: 110 588 interwencji, 460 wypadków drogowych, 24 ofiary śmiertelne. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 110 588 interwencji. Byli wzywani do 460 wypadków drogowych.

Transport ostatniego etapu – czy elektryczne pojazdy to klucz do efektywności?

Choć to tylko końcowy odcinek drogi, „ostatnia mila” bywa najdroższym elementem całego łańcucha dostaw – potrafi pochłonąć od 40[1] do nawet 53[2] procent jego kosztów. W erze błyskawicznego e-commerce i rosnących oczekiwań klientów dotyczących tempa oraz elastyczności dostaw, wyzwania logistyczne mnożą się. Dodatkowo nowe przepisy o Strefach Czystego Transportu ograniczają możliwość korzystania z pojazdów spalinowych, zmuszając firmy do modernizacji flot i inwestowania w nisko- lub zeroemisyjne rozwiązania. Wszystko to sprawia, że skuteczne zarządzanie dostawami na ostatnim etapie wymaga dziś nie tylko sprawności operacyjnej, ale także innowacyjnego podejścia i zrównoważonych technologii.

REKLAMA