Jakie są zimowe „niespodzianki” na drodze?
REKLAMA
REKLAMA
1. Gołoledź. Są różne rodzaje gołoledzi, wszystkie bardzo niebezpieczne. Najbardziej groźne są miejsca, gdzie nagle kończy się dobra, czarna nawierzchnia i pojawia lód, takie jak: wszelkie mostki, wiadukty, a nawet – niewielkie przepusty dla wody lub tunele dla zwierząt pod drogą. Czasem można je zauważyć po gromadzącym się w tych miejscach śnieżno-lodowym błocie lub po zmianie zabarwienia drogi na jaśniejsze.
REKLAMA
Zobacz również: Jak jechać po bardzo śliskiej nawierzchni, np. po jezdni pokrytej lodem?
REKLAMA
2. Śliskość pośniegowa. Mokry śnieg, zalegający na drodze, dość łatwo ulega ubijaniu przez koła pojazdów. Jednocześnie skutecznie zapycha rzeźbę bieżnika opon, powodując, że stają się one równie niebezpieczne, jak te z całkowicie zdartym bieżnikiem. Opona z właściwym ciśnieniem powietrza dość szybko samoczynnie się oczyści dzięki sporym ugięciom w miejscach styku z drogą. Opona ze zbyt dużym ciśnieniem jest z natury bardzo sztywna, mniej się ugina, a przez to oczyszcza się znacznie trudniej z wbitego w jej bieżnik śniegu i lodu.
3. Pługosolarki. Pojazdy te, bardzo pożyteczne, mają jednak pewną istotną wadę, na skutek której stanowią pewne zagrożenie dla innych pojazdów. Ich urządzenia do rozsypywania piasku z solą niedokładnie rozdrabniają zlodowaciałe bryły piasku i nie są w stanie odfiltrować z niego niewielkich kamieni. Wyrzucane z nich siłą odśrodkową mogą nie tylko uszkodzić lakier na karoserii, ale także stłuc szybę. Dlatego wyprzedzając lub mijając pługosolarkę należy maksymalnie zmniejszyć prędkość, aby zminimalizować energię, z jaką mogą uderzyć w szyby opuszczające jej zasobnik twarde przedmioty.
Zobacz również: Jak pokonywać zakręty na bardzo krętej drodze?
4. Boczny wiatr. Przy wjeżdżaniu zza różnego rodzaju osłon i zasłon, np. ekranów dźwiękochłonnych, zabudowań lub dużych, gęstych skupisk wysokich drzew należy liczyć się z możliwością niespodziewanego uderzenia bocznego wiatru. Na śliskiej nawierzchni może ono wywołać trudny do opanowania poślizg, a nawet zepchnąć samochód z drogi. W takich miejscach nie wolno wyprzedzać wysokich samochodów ciężarowych, których wielka boczna płaszczyzna może spełnić rolę żagla i albo zepchnąć takie auto na sąsiedni pas, albo nawet przewrócić je.
REKLAMA
REKLAMA