REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Ferrari California

Subskrybuj nas na Youtube
Ferrari California, fot. Newspress
Ferrari California, fot. Newspress

REKLAMA

REKLAMA


Włosi przez lata zaprzeczali, że prowadzą prace nad niewielkim pojazdem, będącym spadkobiercą modelu Dino, ale w 2008 roku na rynek wprowadzone zostało Ferrari California.

Nazwa, pochodząca od amerykańskiego półwyspu w dość znaczący sposób mogłaby sugerować dla kogo jest przeznaczony nowy model Ferrari. Nie od dziś wiadomo, że mieszkańcy Stanów Zjednoczonych lubują się w wygodnych i uniwersalnych pojazdach, tyle że dotąd kłóciło się to z filozofią producenta z Maranello. Pierwszym zaskoczeniem, jakie serwuje nam California jest elektrycznie składany, sztywny dach, który w 14 sekund z dwudrzwiowego coupe tworzy zgrabne cabrio. Gdyby tego było mało, w otwieranym dachu może się znajdować opcjonalny, panoramiczny szyberdach. Do tej pory samochody typu coupe-cabrio raziły, delikatnie mówiąc, niezbyt udanie wystylizowanym tyłem nadwozia, wszak składany dach wraz z mechanizmem zajmuje dość dużo miejsca. Konstruktorzy Ferrari rozwiązali ten problem nadzwyczaj udanie, a przy okazji udało im się uzyskać dość duży, jak na tego typu pojazd, 340 litrowy bagażnik.

REKLAMA

REKLAMA

Zobacz również: Nowości w gamie Citroena

Do napędu Ferrari California przewidziano ośmiocylindrowy, wolnossący silnik widlasty, który jednak nie wywodzi się z modelu F430. Oba pojazdy mają zupełnie inne przeznaczenie, więc trzeba było sięgnąć do zasobów Maserati i w ten sposób do Californii trafiła jednostka napędowa pierwotnie przeznaczona dla następcy Maserati 4200GT. Silnik osiąga moc maksymalną 460 KM przy niezbyt dużej, jak na Ferrari, prędkości obrotowej 7500 obrotów na minutę. Dzięki wydatnej pomocy znanego z modelu 599 systemu F1-Trac samochód jest w stanie rozpędzić się do pierwszej „setki” w cztery sekundy. Na ten świetny jak na luksusowy pojazd wynik ma również wpływ nowa, debiutująca w Californii, dwusprzęgłowa skrzynia przekładniowa. Przekładnia, tradycyjnie dla Ferrari umieszczona przy tylnej osi, ma aż siedem przełożeń, a za ich zmianę odpowiada układ automatyczny lub, gdy zechce tego kierowca, biegi można zmieniać łopatkami umieszczonymi za kierownicą.

Zobacz również: Rynkowy debiut McLarena MP4-12C

REKLAMA

Wejście Ferrari w nowy dla siebie segment samochodów przyniosło kilka interesujących skutków. Po pierwsze do salonów włoskiego producenta chętniej zaglądają teraz klienci, dla których do tej pory Ferrari było pojazdem zbyt ekstremalnym i bezkompromisowym. Po Californię niemal ustawiają się kolejki i na odbiór nowego samochodu trzeba czekać co najmniej rok. Po drugie wprowadzenie do oferty samochodu o bulwarowym charakterze dało możliwość, aby następca modelu F430 był jeszcze bardziej sportowym pojazdem. Na potwierdzenie tej tezy Ferrari nie kazało nam zbyt długo czekać.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
KGP: 98 115 interwencji, 398 wypadków drogowych, 26 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 98 115 interwencji. Byli wzywani do 398 wypadków drogowych.

Jazda rowerem po chodniku – czy jest dopuszczalna i w jakich sytuacjach?

Jazda rowerem staje się coraz bardziej popularna. Dostępne na rynku nowoczesne modele dodatkowo zachęcają do korzystania z tego środka transportu. Warto zatem znać kilka ważnych zasad ruchu drogowego dotyczącego rowerzystów.

Dłuższe kontrole drogowe do 56 dni wstecz - większe ryzyko wykrycia naruszenia przepisów przez kierowcę i przewoźnika

Wydłużone kontrole drogowe z 28 do 56 dni wstecz zwiększają prawdopodobieństwo wykrycia naruszeń przepisów przez kierowcę i przewoźnika. Inspekcja może teraz dokładniej badać rekompensaty za skrócone odpoczynki. Problemem jest też brak pamięci na kartach kierowców.

Dziecko w kasku podczas jazdy e-hulajnogą. Co wiemy o planowanych zmianach?

Rząd przyjął projekt nowelizacji Prawa o ruchu drogowym. Zakłada on m.in. wprowadzenie ustawowego obowiązku noszenia kasku podczas jazdy rowerem czy hulajnogą elektryczną przez dzieci do 16 lat.

REKLAMA

Prawo jazdy od 17 lat, obowiązkowe kaski i surowsze kary. Sprawdź, co zmienia się w przepisach drogowych od 2026 r.

2 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy – Prawo o ruchu drogowym oraz kilku innych aktów prawnych. Nowe regulacje mają zwiększyć bezpieczeństwo, ograniczyć wypadki z udziałem dzieci i przygotować młodzież do odpowiedzialnego udziału w ruchu drogowym. Zobacz, co się zmieni, kiedy przepisy wejdą w życie i kogo obejmą.

Ważne zmiany w Prawie o ruchu drogowym od 2026 roku. Rząd przyjął projekt nowelizacji

Na posiedzeniu w dniu 2 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy - Prawo o ruchu drogowym oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Infrastruktury. Projekt ma na celu zwiększenie bezpieczeństwa na drogach. Kierowca, który będzie prowadził pomimo zatrzymania mu prawa jazdy, będzie karany cofnięciem uprawnień do kierowania pojazdem. Ponadto, dzieci do 16. roku życia – m.in. podczas jazdy rowerem czy hulajnogą elektryczną – będą musiały używać kasków. Nowe przepisy zwiększą także mobilność osób młodych – prawo jazdy kategorii B będzie można otrzymać po skończeniu 17 lat (z ograniczeniami).

Ruszyła akcja policji Bezpieczna droga do szkoły. Zero taryfy ulgowej

Już od 1 września 2025 r. policja prowadzi ogólnopolską akcję Bezpieczna droga do szkoły. Tylko w wakacje funkcjonariusze przeprowadzili 15 626 kontroli infrastruktury przy placówkach oświatowych, a teraz ruszają z intensywnymi patrolami. Obowiązuje zero taryfy ulgowej: kontrolowana będzie prędkość, przewożenie dzieci i zachowanie kierowców. To moment, by naprawdę zadbać o bezpieczeństwo naszych dzieci.

KGP: 115 485 interwencji, 455 wypadków drogowych, 35 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 115 485 interwencji. Byli wzywani do 455 wypadków drogowych.

REKLAMA

Nowe limity podatkowe dla samochodów osobowych od 2026 roku

Nowe przepisy premiują niskoemisyjne samochody – czy niższe limity podatkowe dla aut spalinowych i hybryd od 2026 r. zmienią kalkulacje przedsiębiorców w zakresie aut flotowych?

Mandat za opony – za co konkretnie można go otrzymać w 2025 roku i jak wysokie są stawki?

Ogółem wysokość mandatu za wykroczenie drogowe może sięgnąć 5 tys. zł, a jeżeli wykroczeniem zajmie się sąd, to może nałożyć nawet 30 tys. zł mandatu. Szczegółowe przepisy odnoszą się jednak do konkretnych przypadków i interpretowanie ich w kontekście opon jest mylne.

REKLAMA