REKLAMA
Zarejestruj się
REKLAMA
Jakie są największe obawy Polaków w związku z samochodem? A co przytrafia się kierowcom najczęściej? Co dziesiąty kierowca nie boi się o swój samochód. Co piątego nic złego na drodze nie spotkało.
Ubezpieczyciele muszą podnieść ceny. Polisy OC droższe już prawie o 40 proc. Gdzie najdroższe, a gdzie najtańsze OC? W których województwach kierowcy mogli liczyć na najkorzystniejsze oferty? Gdzie kierowcy płacili najwięcej?
W związku z ostatnią interwencją Rzecznika Praw Obywatelskich do Ministra Finansów w sprawie wysokich i niezaskarżalnych kar za brak ważnego ubezpieczenia OC posiadaczy pojazdów mechanicznych, którymi – jak wynika z interwencji – niekiedy karane są nawet osoby nie ponoszące winy za niewykupienie na czas ubezpieczenia, ponieważ np. przebywały w tym czasie w szpitalu – mówi się przede wszystkim o kwestiach problematycznych z punktu widzenia ukaranych. Stawiając się w roli poszkodowanego w wypadku z udziałem nieubezpieczonego pojazdu – można jednak spojrzeć na sprawę z nieco innej perspektywy. UFG przedstawiło swoje stanowisko w sprawie interwencji Rzecznika.
W związku z pewnym już wzrostem płacy minimalnej od 1 stycznia 2025 r. – wzrosną również kary za brak obowiązkowego ubezpieczenia OC posiadaczy pojazdów mechanicznych. Spóźnialski posiadacz samochodu osobowego, będzie mógł zostać obciążony karą sięgającą nawet 9250 zł. Ostatnią szansą na zahamowanie ich wzrostu, jest interwencja Rzecznika Praw Obywatelskich.
REKLAMA
W związku ze wzrostem od 1 lipca 2024 r. płacy minimalnej – wzrosły też kary za brak obowiązkowego ubezpieczenia OC posiadaczy pojazdów mechanicznych. Spóźnialski posiadacz samochodu osobowego, może zostać obciążony karą sięgającą nawet 8600 zł, a samochodu ciężarowego - 12900 zł. Kary za brak OC niejednokrotnie przewyższają wartość pojazdu. W sprawie interweniuje RPO.
Za niespełna 2 miesiące w Polsce po raz kolejny wzrosną kary dla kierowców. Mowa oczywiście o karach za brak OC. Od 1 lipca 2024 r. brak ważnej polisy będzie oznaczać nawet 8600 zł opłaty karnej. Tyle że ta kwota to dopiero początek kosztów.
Sezon rowerowy w pełni. A to oznacza, że rowerzyści powinni rozpatrzeć dość ważną kwestię. Czy przed ruszeniem w trasę muszą wykupić ubezpieczenie? I o jakiej konkretnie polisie warto pomyśleć?
W 2023 r. ubezpieczyciele podczas kalkulowania składek OC aż 283 mln razy pytali UFG o wykroczenia i uprawnienia kierowców. To oznacza, że hasło droższe OC za punkty karne wcale nie jest hasłem pustym. Zachowania kierowców już dziś mają wpływ na wysokość składki.
REKLAMA
Auta do motosportu wyposażone w żółte tablice rejestracyjne zostaną wyjęte spod obowiązkowego OC. To jednak dopiero połowa informacji. Nowelizacja przepisów stawia bowiem inny wymóg. Wymóg, który tak naprawdę kasuje radość ze zmiany.
Sezon zimowy dobiega do końca. To z kolei oznacza często dramatyczny stan nawierzchni. Wjechanie w dziurę w jezdni może doprowadzić do kosztownego uszkodzenia auta. Czy da się ubezpieczyć pojazd na taki wypadek?
1. lutego 2023 r. to Dzień Ubezpieczenia Samochodu. A ten może się stać okazją do przypomnienia o ważnym obowiązku. Jeden błąd może się okazać bardzo kosztowny dla kierowcy. Kary za brak OC wynoszą aktualnie nawet prawie 8,5 tys. zł.
Niedopatrzenie kierowcy może się skończyć opłatą karną wynoszącą blisko 9 tys. zł. Kara za brak OC jest dziś na tyle wysoka, że zamiast niej można np. kupić auto używane. Jak uniknąć prostego błędu? I czy da się uniknąć kary za brak OC?
Wystarczy 14 dni spóźnienia, a kierowca straci nawet trzy pensje. Dokładnie tyle od 1 stycznia 2024 r. wyniesie kara za brak obowiązkowego ubezpieczenia OC. A to dopiero początek podwyżek w tym roku.
UE debatuje właśnie nad nowymi regulacjami. Czy to oznacza, że w roku 2024 obowiązkowe stanie się OC na hulajnogę elektryczną? Odpowiedź nie jest taka prosta.
Rower elektryczny może podlegać obowiązkowemu ubezpieczeniu OC. Według polskich przepisów dzieje się tak wtedy, gdy może być napędzany wyłącznie silnikiem elektrycznym. TSUE zmienia jednak ten pogląd. Co oznacza wyrok europejskiego trybunału w praktyce?
Ponad 1 mln - tyle szkód z obowiązkowych polis zlikwidowali w 20222 r. ubezpieczyciele - wynika z informacji Polskiej Izby Ubezpieczeń (PIU). Na zgłoszenie szkody jest aż 3 lata, ale eksperci zalecają jak najszybsze zgłoszenie szkody. Jakie błędy przy zgłaszaniu zdarzenia najczęściej popełniają kierowcy?
Polski rynek ubezpieczeń 65 lat temu przystąpił do Systemu Zielonej Karty. Umożliwiło to polskim kierowcom poruszanie się po drogach innych państw systemu bez konieczności nabywania lokalnych ubezpieczeń OC. Zapewniło też poszkodowanym w wypadkach drogowych uzyskanie odszkodowania z tytułu szkód spowodowanych przez kierowców pojazdów zarejestrowanych za granicą.
Kwestia ubezpieczenia przy zakupie używanego samochodu może być problematyczna. Polisa OC jest obowiązkowa i automatycznie przechodzi na nowego właściciela pojazdu. A jak to wygląda w przypadku AC?
Kierowcy w przypadku braku OC boją się szczególnie kary wlepionej przez UFG. 1 października 2023 r. pojawi się nowelizacja przepisów. W jej głos 7200 zł opłaty karnej straci na znaczeniu. Bo sankcja w skrajnym przypadku rozszerzy się do kary więzienia.
Wypadek podczas nielegalnego wyścigu to wynik tego, że sprawca wykazał się rażącym brakiem poszanowania zasad ruchu drogowego. Czy w takiej sytuacji poszkodowany lub poszkodowani dostaną odszkodowanie z OC? Sprawdźmy.
Kto dostanie odszkodowanie z OC sprawcy? Katalog osób jest niezwykle szeroki. Pieniądze od ubezpieczyciela dostanie każdy, kto uczestniczył w zdarzeniu i nie przyczynił się do niego. Maksymalna pula środków? W sumie to ponad 27 mln zł.
Kradzież samochodu na wakacjach za granicą. AC pomoże kierowcy? To wszystko zależy w dużej mierze od oferty, którą wybrał kierujący podczas kupowania polisy dla swojego auta. Gdzie za granicą obowiązuje AC i o czym pamiętać wybierając polisę?
Kara za brak OC od 1 lipca 2023 r. ponownie wzrośnie. Tym razem kierowcy zapłacą o ponad 200 zł więcej. Skok kwoty jest winą rządzących. Tyle że kierowcy dostają niejako rykoszetem. Bo są osoby, które cieszą się ze zmiany.
Kierowcy w Polsce niedługo staną się gatunkiem zagrożonym wyginięciem. Dobija się ich bowiem kolejnymi opłatami. Tym razem mówimy o prostym błędzie i wynikającej z niego karze. Ta po 1 stycznia 2024 roku sięgnie 8,4 tys. zł!
OC w 2023 r. wyższe czy niższe? Nominalnie kwoty wzrosły. Tyle że gdy w tym wzroście uwzględnimy inflację, kwoty składek okażą się niższe o 13 proc.
Kara za brak OC. Przedawnienie jest terminem, który może pojawić się w kontekście kary wlepionej przez UFG za brak obowiązkowej polisy dla auta?
Czy UFG zawsze wykryje brak OC? Blisko 90 proc. kar nałożonych przez UFG to efekt skanowania baz danych. Tylko 10 proc. to kontrole drogowe.
Ceny OC w 2023 roku? Dobrych informacji niestety nie mamy. Okazuje się bowiem, że w styczniu znów podrożały obowiązkowe polisy OC.
Rynek ubezpieczeń w Polsce. 2023 r. oznacza inflację i rosnące koszty, a do tego problemy z naprawami. To spore wyzwania dla ubezpieczycieli.
Elektroniczny System Centralnej Oceny Ryzyka, czyli eSCOR rozwiązanie stworzone przez Ubezpieczeniowy Fundusz Gwarancyjny (UFG).
Karambol a odszkodowanie. Kolizja wielu aut utrudnia wskazanie sprawcy. Co z odszkodowaniem w takim przypadku? Sprawdźmy to.
Polskie ubezpieczenie OC dla zagranicznego auta? We włoskim procederze chodzi o jedno. Polisy OC w naszym kraju są dużo tańsze niż we Włoszech.
Kolizja pożyczonym samochodem to poważny problem. I to nie tylko towarzyski. Może też oznaczać kłopot z uzyskaniem odszkodowania.
REKLAMA