REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Droższe OC za punkty karne. Ubezpieczyciele coraz chętniej pytają o wykroczenia kierowców

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
oprac. Kuba Brzeziński
Droższe OC za punkty karne. Ubezpieczyciele coraz chętniej pytają o wykroczenia kierowców
Droższe OC za punkty karne. Ubezpieczyciele coraz chętniej pytają o wykroczenia kierowców
shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

W 2023 r. ubezpieczyciele podczas kalkulowania składek OC aż 283 mln razy pytali UFG o wykroczenia i uprawnienia kierowców. To oznacza, że hasło droższe OC za punkty karne wcale nie jest hasłem pustym. Zachowania kierowców już dziś mają wpływ na wysokość składki.

Od 17 czerwca 2022 r. w Polsce pojawiły się przepisy, które dały firmom ubezpieczeniowym dostęp do informacji w sprawie wykroczeń i uprawnień posiadanych przez kierowców. Firmy coraz chętniej korzystają z tej usługi. Tylko w zeszłym roku wpływało w tej sprawie blisko 800 zapytań każdej doby.

REKLAMA

Ubezpieczyciele 283 mln razy pytali o kierowców kupujących OC

REKLAMA

Procedura wygląda w następujący sposób. Ubezpieczyciel, kalkulując składkę ubezpieczeniową, kieruje za pośrednictwem Ubezpieczeniowego Funduszu Gwarancyjnego (UFG), zapytanie do CEPiK w sprawie danego kierowcy. Konkretnie właściciela pojazdu. Dane udostępnione przez Ośrodek Informacji UFG pozwalają ocenić czy dana osoba posiada uprawnienia do kierowania, a jeżeli tak, ile popełniła wykroczeń w ostatnim czasie.

Początkowo wydawało się, że wykorzystywanie tych informacji będzie sporadyczne. Dziś już wiadomo, że ubezpieczyciele korzystają z nich naprawdę chętnie i to praktycznie przy każdej okazji. "W 2023 roku łączna liczba tych zapytań przekroczyła 283 miliony. Z czego niemal 139 milionów zapytań dotyczyło uprawnień, a ponad 144 miliony punktów karnych. To bardzo dynamiczny wzrost w stosunku do 6 miesięcy roku 2022, gdy zapytań tych było ponad 49 milionów" – mówi Małgorzata Ślepowrońska, prezes Ubezpieczeniowego Funduszu Gwarancyjnego.

Droższe OC za punkty karne to nie koniec. Pytań do UFG jest więcej

REKLAMA

W chwili obecnej z informacji dotyczących wykroczeń i uprawnień udostępnianych przez Ośrodka Informacji UFG korzystać może 10 zakładów ubezpieczeń. Ich udział w rynku ubezpieczeń komunikacyjnych OC wynosi ponad 85 proc. Usługa ma zatem naprawdę szeroki zasięg rynkowy. Zapytania dotyczące nowych polis nie kończą jednak liczby obsługiwanych wniosków. Pojawiają się również m.in. pytania o okres posiadania ubezpieczenia OC i/lub AC lub liczbę zdarzeń z udziałem danej osoby skutkujących wypłatą odszkodowania.

Taka lista składa się na zsumowaną ilość zapytań sięgającą 1,5 mld. To oznacza, że średnio każdego dnia obsługiwanych jest nieco ponad 4 mln wniosków. W praktyce bywają dni, w których ilość składanych wniosków przekracza 11 mln. I wiele wskazuje na to, że w kolejnych latach dane te będą coraz chętniej pobierane przez firmy ubezpieczeniowe.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Ubezpieczyciele nie zarabiają na OC. A chcieliby zarabiać...

Czemu ubezpieczyciele tak chętnie uzyskują informację o posiadanych uprawnieniach czy popełnionych wykroczeniach? Po pierwsze dlatego, bo... mogą. Po drugie dane te obok wielu innych czynników, mogą mieć realny wpływ na wysokość składki OC dla pojazdu. I coraz bardziej precyzyjnym metodom wyliczania składek dziwić się nie można. W ten sposób mogą się zwiększyć przychody z ich pobierania. A to o tyle ważne, że ten segment ubezpieczeniowy z biegiem lat staje się coraz mniej rentowny.

Ubezpieczyciele nie zarabiają na składkach OC. Decydują o tym rosnące z roku na rok kwoty wypłat ewentualnych odszkodowań. Wpływ ma na to nie tylko nasycenie nowoczesnych pojazdów zaawansowanym osprzętem czy inflacja i galopujące ceny napraw. Nie bez znaczenia pozostają także coraz szersze uprawnienia poszkodowanych. Dziś należy im się nie tylko naprawa na dobrej jakości częściach czy lawetowanie. Dziś standardem jest także m.in. samochód zastępczy. To generuje potężne koszty dla firm.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Badanie techniczne pojazdu w 2025 roku – nowe kary, podwyżki i zmiany. Sprawdź, co się zmieni

Rząd szykuje rewolucję w badaniach technicznych pojazdów. Choć ceny formalnie się nie zmieniły, kierowcy muszą liczyć się z dodatkowymi kosztami: za spóźnienie zapłacisz nawet trzykrotność standardowej stawki, a diagnosta może elektronicznie zatrzymać Ci dowód rejestracyjny. Na horyzoncie natomiast pojawiają się wysokie podwyżki cen badań technicznych. Sprawdzamy, ile kosztuje przegląd techniczny w 2025 roku i jakie zmiany są planowane.

Auto dla seniora: hybryda czy benzyna? Sprawdź, jak zaoszczędzić nawet 35 tys. zł

Samochody hybrydowe reklamowane są jako oszczędne, ciche i przyjazne środowisku. Wydają się idealne dla kierowców 50+, którzy szukają wygodnego i ekonomicznego auta na co dzień. Ale uwaga: mimo niższej akcyzy i korzyści dla producentów, to klient – często senior – musi dopłacić nawet 10 tysięcy złotych. Sprawdzamy, na co zwrócić uwagę przed zakupem.

Uwaga! Zaoszczędź nawet 1000 zł na paliwie rocznie – wystarczy 1 klik w Google Maps

Czy wiesz, że możesz oszczędzać paliwo bez zmiany stylu jazdy, samochodu ani stacji benzynowej? Wystarczy jedno kliknięcie w aplikacji Google Maps. Tryb oszczędzania paliwa, czyli tzw. eco routing, to niedoceniana funkcja, która w Polsce działa już od dłuższego czasu. Dzięki niej możesz zmniejszyć zużycie paliwa nawet o 7%, co w praktyce oznacza nawet 1000 zł rocznie mniej za tankowanie.

Gigantyczne kary dla firm przewozowych podczas kontroli granicznych. Jak ich uniknąć

Kontrole na granicach mają Niemcy, Włochy, Austria, Holandia czy Szwecja. Państwa te przywróciły je głównie z obawy przed nielegalną imigracją. Co sprawdza się na granicach? Co trzeba wiedzieć, aby nie narazić się na gigantyczne kary? Najbardziej zagrożeni są przewoźnicy.

REKLAMA

Drogie OC? Będzie jeszcze drożej. Nawet 1000 zł za polisę

Składki OC w 2025 roku nadal rosną, a to dopiero początek. Wzrost kosztów napraw, inflacja oraz większa liczba szkód sprawiają, że kierowcy muszą liczyć się z kolejnymi podwyżkami. Sprawdź, kto zapłaci najwięcej i jak ograniczyć koszt obowiązkowego ubezpieczenia.

Bat na pijanych kierowców! 2500 zł mandatu i przepadek auta za jazdę po alkoholu

Chociaż nowe przepisy działają od marca 2024 roku, nadal wielu kierowców ryzykuje jazdę pod wpływem alkoholu. To poważny błąd – w 2025 roku sądy nie mają litości. Wystarczy 1,5 promila, by stracić samochód albo zapłacić jego równowartość. Dowiedz się, co grozi za jazdę po alkoholu w 2025 roku, w tym mandat w wysokości co najmniej 2500 zł i wieloletni zakaz prowadzenia pojazdów. Sprawdź, jak nowe przepisy uderzają w nietrzeźwych kierowców.

Samochód elektryczny: czy jest sposób na wydłużenie żywotności baterii takiego auta

Sceptycy elektromobilności często wskazują na ograniczony zasięg aut elektrycznych oraz obawy dotyczące trwałości ich akumulatorów. Kluczową rolę w dobrym funkcjonowaniu baterii odgrywa sposób, w jaki kierowcy użytkują swoje pojazdy.

Zielony Ład w transporcie drogowym. Komisja Europejska podtrzymuje nierealne warunki. Biopaliwa nie są "zielone"? Clean Industrial Deal czy Green Industrial Fail?

Transformacja komercyjnego transportu drogowego stała się jednym z najważniejszych wyzwań Europejskiego Zielonego Ładu. Choć elektromobilność pozostaje jednym z filarów unijnej strategii klimatycznej w ramach pakietu Clean Industrial Deal, w kontekście transportu ciężkiego skala wyzwań jest ogromna. Barierą są nie tylko koszty pojazdów i brak megawatowej infrastruktury do ładowania, ale także kwestia dostępności energii odnawialnej. Dlatego też podczas międzynarodowego Kongresu Paliwowego 2025, zorganizowanego przez POPHiN pod koniec marca w Warszawie, przedstawiciele branży, w tym Grupa Eurowag, apelowali o większy pragmatyzm i elastyczność opartą na zasadzie neutralności technologicznej.

REKLAMA

Letnie zakazy jazdy w Europie w 2025 r. Jakie kary dla kierowców za niedostosowanie się do przepisów?

Wakacje to czas wzmożonego ruchu turystycznego. Dla branży TSL to okres wyjątkowo wymagający. Z jednej strony duża część kierowców zawodowych planuje urlopy, dlatego też w firmie mogą pojawić się problemy kadrowe, a w rezultacie nawet i nieplanowane przestoje w łańcuchu dostaw. Z drugiej strony przewoźnicy specjalizujący się w przewozie towarów sezonowych, mogą mieć jeszcze więcej zleceń niż zwykle w tym czasie, a przy planowaniu tras należy uwzględniać wakacyjne ograniczenia w ruchu drogowym. Brak odpowiedniego przygotowania w tym czasie może skutkować opóźnieniami, mandatami i stratami finansowymi. Aby tego uniknąć należy znać nie tylko obowiązujące przepisy, lecz także dynamicznie reagować na zmieniającą się sytuację drogową. Gdzie występują letnie zakazy jazdy w Europie? Jakie są konsekwencje za nieprzestrzeganie przepisów?

Uwaga! 12 punktów i 3000 zł mandatu za telefon za kierownicą – nowe przepisy 2025

18 czerwca 2025 r. weszły w życie znowelizowane przepisy ruchu drogowego, które nakładają wysokie kary za korzystanie z telefonu. W tym również za obsługę nawigacji podczas jazdy. Nawet uchwyt lub sposób trzymania smartfona może zadecydować o mandacie. Policja już nakłada grzywny, a w skrajnych przypadkach mandaty sięgają nawet 3000 zł.

REKLAMA