REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Droższe OC za punkty karne. Ubezpieczyciele coraz chętniej pytają o wykroczenia kierowców

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
oprac. Kuba Brzeziński
Droższe OC za punkty karne. Ubezpieczyciele coraz chętniej pytają o wykroczenia kierowców
Droższe OC za punkty karne. Ubezpieczyciele coraz chętniej pytają o wykroczenia kierowców
shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

W 2023 r. ubezpieczyciele podczas kalkulowania składek OC aż 283 mln razy pytali UFG o wykroczenia i uprawnienia kierowców. To oznacza, że hasło droższe OC za punkty karne wcale nie jest hasłem pustym. Zachowania kierowców już dziś mają wpływ na wysokość składki.

Od 17 czerwca 2022 r. w Polsce pojawiły się przepisy, które dały firmom ubezpieczeniowym dostęp do informacji w sprawie wykroczeń i uprawnień posiadanych przez kierowców. Firmy coraz chętniej korzystają z tej usługi. Tylko w zeszłym roku wpływało w tej sprawie blisko 800 zapytań każdej doby.

REKLAMA

Ubezpieczyciele 283 mln razy pytali o kierowców kupujących OC

REKLAMA

Procedura wygląda w następujący sposób. Ubezpieczyciel, kalkulując składkę ubezpieczeniową, kieruje za pośrednictwem Ubezpieczeniowego Funduszu Gwarancyjnego (UFG), zapytanie do CEPiK w sprawie danego kierowcy. Konkretnie właściciela pojazdu. Dane udostępnione przez Ośrodek Informacji UFG pozwalają ocenić czy dana osoba posiada uprawnienia do kierowania, a jeżeli tak, ile popełniła wykroczeń w ostatnim czasie.

Początkowo wydawało się, że wykorzystywanie tych informacji będzie sporadyczne. Dziś już wiadomo, że ubezpieczyciele korzystają z nich naprawdę chętnie i to praktycznie przy każdej okazji. "W 2023 roku łączna liczba tych zapytań przekroczyła 283 miliony. Z czego niemal 139 milionów zapytań dotyczyło uprawnień, a ponad 144 miliony punktów karnych. To bardzo dynamiczny wzrost w stosunku do 6 miesięcy roku 2022, gdy zapytań tych było ponad 49 milionów" – mówi Małgorzata Ślepowrońska, prezes Ubezpieczeniowego Funduszu Gwarancyjnego.

Droższe OC za punkty karne to nie koniec. Pytań do UFG jest więcej

REKLAMA

W chwili obecnej z informacji dotyczących wykroczeń i uprawnień udostępnianych przez Ośrodka Informacji UFG korzystać może 10 zakładów ubezpieczeń. Ich udział w rynku ubezpieczeń komunikacyjnych OC wynosi ponad 85 proc. Usługa ma zatem naprawdę szeroki zasięg rynkowy. Zapytania dotyczące nowych polis nie kończą jednak liczby obsługiwanych wniosków. Pojawiają się również m.in. pytania o okres posiadania ubezpieczenia OC i/lub AC lub liczbę zdarzeń z udziałem danej osoby skutkujących wypłatą odszkodowania.

Taka lista składa się na zsumowaną ilość zapytań sięgającą 1,5 mld. To oznacza, że średnio każdego dnia obsługiwanych jest nieco ponad 4 mln wniosków. W praktyce bywają dni, w których ilość składanych wniosków przekracza 11 mln. I wiele wskazuje na to, że w kolejnych latach dane te będą coraz chętniej pobierane przez firmy ubezpieczeniowe.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Ubezpieczyciele nie zarabiają na OC. A chcieliby zarabiać...

Czemu ubezpieczyciele tak chętnie uzyskują informację o posiadanych uprawnieniach czy popełnionych wykroczeniach? Po pierwsze dlatego, bo... mogą. Po drugie dane te obok wielu innych czynników, mogą mieć realny wpływ na wysokość składki OC dla pojazdu. I coraz bardziej precyzyjnym metodom wyliczania składek dziwić się nie można. W ten sposób mogą się zwiększyć przychody z ich pobierania. A to o tyle ważne, że ten segment ubezpieczeniowy z biegiem lat staje się coraz mniej rentowny.

Ubezpieczyciele nie zarabiają na składkach OC. Decydują o tym rosnące z roku na rok kwoty wypłat ewentualnych odszkodowań. Wpływ ma na to nie tylko nasycenie nowoczesnych pojazdów zaawansowanym osprzętem czy inflacja i galopujące ceny napraw. Nie bez znaczenia pozostają także coraz szersze uprawnienia poszkodowanych. Dziś należy im się nie tylko naprawa na dobrej jakości częściach czy lawetowanie. Dziś standardem jest także m.in. samochód zastępczy. To generuje potężne koszty dla firm.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Dłuższe kontrole drogowe do 56 dni wstecz - większe ryzyko wykrycia naruszenia przepisów przez kierowcę i przewoźnika

Wydłużone kontrole drogowe z 28 do 56 dni wstecz zwiększają prawdopodobieństwo wykrycia naruszeń przepisów przez kierowcę i przewoźnika. Inspekcja może teraz dokładniej badać rekompensaty za skrócone odpoczynki. Problemem jest też brak pamięci na kartach kierowców.

Dziecko w kasku podczas jazdy e-hulajnogą. Co wiemy o planowanych zmianach?

Rząd przyjął projekt nowelizacji Prawa o ruchu drogowym. Zakłada on m.in. wprowadzenie ustawowego obowiązku noszenia kasku podczas jazdy rowerem czy hulajnogą elektryczną przez dzieci do 16 lat.

Prawo jazdy od 17 lat, obowiązkowe kaski i surowsze kary. Sprawdź, co zmienia się w przepisach drogowych od 2026 r.

2 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy – Prawo o ruchu drogowym oraz kilku innych aktów prawnych. Nowe regulacje mają zwiększyć bezpieczeństwo, ograniczyć wypadki z udziałem dzieci i przygotować młodzież do odpowiedzialnego udziału w ruchu drogowym. Zobacz, co się zmieni, kiedy przepisy wejdą w życie i kogo obejmą.

Ważne zmiany w Prawie o ruchu drogowym od 2026 roku. Rząd przyjął projekt nowelizacji

Na posiedzeniu w dniu 2 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy - Prawo o ruchu drogowym oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Infrastruktury. Projekt ma na celu zwiększenie bezpieczeństwa na drogach. Kierowca, który będzie prowadził pomimo zatrzymania mu prawa jazdy, będzie karany cofnięciem uprawnień do kierowania pojazdem. Ponadto, dzieci do 16. roku życia – m.in. podczas jazdy rowerem czy hulajnogą elektryczną – będą musiały używać kasków. Nowe przepisy zwiększą także mobilność osób młodych – prawo jazdy kategorii B będzie można otrzymać po skończeniu 17 lat (z ograniczeniami).

REKLAMA

Ruszyła akcja policji Bezpieczna droga do szkoły. Zero taryfy ulgowej

Już od 1 września 2025 r. policja prowadzi ogólnopolską akcję Bezpieczna droga do szkoły. Tylko w wakacje funkcjonariusze przeprowadzili 15 626 kontroli infrastruktury przy placówkach oświatowych, a teraz ruszają z intensywnymi patrolami. Obowiązuje zero taryfy ulgowej: kontrolowana będzie prędkość, przewożenie dzieci i zachowanie kierowców. To moment, by naprawdę zadbać o bezpieczeństwo naszych dzieci.

KGP: 115 485 interwencji, 455 wypadków drogowych, 35 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 115 485 interwencji. Byli wzywani do 455 wypadków drogowych.

Nowe limity podatkowe dla samochodów osobowych od 2026 roku

Nowe przepisy premiują niskoemisyjne samochody – czy niższe limity podatkowe dla aut spalinowych i hybryd od 2026 r. zmienią kalkulacje przedsiębiorców w zakresie aut flotowych?

Mandat za opony – za co konkretnie można go otrzymać w 2025 roku i jak wysokie są stawki?

Ogółem wysokość mandatu za wykroczenie drogowe może sięgnąć 5 tys. zł, a jeżeli wykroczeniem zajmie się sąd, to może nałożyć nawet 30 tys. zł mandatu. Szczegółowe przepisy odnoszą się jednak do konkretnych przypadków i interpretowanie ich w kontekście opon jest mylne.

REKLAMA

Zmiany w OC od 10 września 2025 r. Jak będą działały nowe przepisy?

10 września 2025 r. wchodzi w życie nowelizacja ustawy o ubezpieczeniach obowiązkowych, Ubezpieczeniowym Funduszu Gwarancyjnym i Polskim Biurze Ubezpieczycieli Komunikacyjnych. Dzięki nowym przepisom nabywca używanego pojazdu będzie mógł wypowiedzieć umowę OC komunikacyjnego ze wskazaniem daty jej rozwiązania.

Chińskie samochody w Polsce 2025 – które marki zdominowały rynek?

Jeszcze dwa lata temu chińskie samochody były w Polsce egzotyczną ciekawostką W 2023 sprzedano ich zaledwie 168 sztuk. Dziś mają już ponad 16 tysięcy rejestracji tylko w pierwszej połowie roku i zdobyły 5 proc. rynku. MG, Omoda i Jaecoo nie tylko depczą po piętach uznanym markom, ale w wielu salonach skutecznie je wypierają. Dzięki niskim cenom, dobremu wyposażeniu i wsparciu z programu „NaszEauto” ta ekspansja dopiero się rozpędza i wszystko wskazuje na to, że nie zwolni.

REKLAMA