REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Zabierają auta pijanym na potęgę. Nowe przepisy działają. Tylko czy tak właściwie jest się z czego cieszyć?

Zabierają auta pijanym na potęgę. Nowe przepisy działają. Tylko czy tak właściwie jest się z czego cieszyć?
Zabierają auta pijanym na potęgę. Nowe przepisy działają. Tylko czy tak właściwie jest się z czego cieszyć?
Auxilia S.A.

REKLAMA

REKLAMA

Policjanci każdego dnia odbierają pijanym kierowcom średnio prawie 19 samochodów. Kara jest zatem surowa, a nowe przepisy naprawdę działają. Tylko czy tak właściwie jest się z czego cieszyć? Przecież nie chodzi o stworzenie polskiego komisu aut. Cel przepisów miał być inny.

14 marca 2024 r. w Polsce zaczęła obowiązywać kluczowa nowelizacja. Pojawiły się przepisy, które pozwalają na konfiskowanie samochodów pijanych kierowców lub zobowiązywanie ich do wpłacenia nawiązki o wartości pojazdów. Warunków działania tych zapisów po raz kolejny przypominać nie trzeba. Warto opowiedzieć o czymś innym.

REKLAMA

REKLAMA

Zabierają auta pijanym na potęgę. Średnio 19 pojazdów dziennie!

Redakcja serwisu Autokult.pl postanowiła zapytać policjantów, ile pojazdów udało im się do tej pory zabrać pijanym kierowcom. Odpowiedź? Podkom. Aleksander Pradun z Biura Komunikacji Społecznej Komendy Głównej Policji zdradził, że w dniach od 14 do 29 marca tymczasowo zabezpieczono 282 pojazdy mechaniczne.

Dwa tygodnie i 282 samochody. To astronomiczny wynik. Tym bardziej że auta nie straci każdy kierowca prowadzący na podwójnym gazie. Stracą je tylko ci, który popełnili to przestępstwo w sposób drastyczny. Konkretnie:

  • mieli ponad 1,5 promila alkoholu,
  • mieli ponad 1 promil alkoholu i spowodowali wypadek,
  • prowadzili w stanie nietrzeźwości w warunkach recydywy.

Liczba odebranych aut już jest wysoka. A rośnie z każdym dniem

I niestety liczby te ewidentnie zatrzymać się nie chcą. Żeby się o tym przekonać, wystarczy przejrzeć kolejne doniesienia policyjne. 3 kwietnia, Nowy Targ. 31-latka miała blisko 2 promile alkoholu. Mimo wszystko prowadziła swojego citroena. Dzień później, Pcim. 34-latek dostawczym fiatem wypadł z drogi na łuku. Zatrzymał się w rowie. Wtedy okazało się, że ma 3,4 promila alkoholu w wydychanym powietrzu.

REKLAMA

Przepisy o odbieraniu aut działają? I tak, i nie

Czarna seria trwa i wiele na to wskazuje, że trwać będzie. I bez wątpienia rosnące statystyki nikogo cieszyć nie powinny. Bo być może przepisy nie stały się martwe, a środki ze sprzedaży aut odebranych pijanym zasilą budżet państwa. Nie o to jednak w nowych karach dla pijanych chodziło. One się miały stać straszakiem. Miały zniechęcać pijanych do wsiadania za kierownicę. A dziś już wiemy, że roli prewencyjnej pełnić nie będą.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Czemu polscy kierowcy nie przestraszyli się odbierania samochodów za alkohol? Powodów tak naprawdę może być kilka. Decydować może o tym fakt, że po alkoholu ludzie stają się odważniejsi lub sądzą, że przecież oni nie zostaną zatrzymani do kontroli drogowej. Część z kolei może nawet nie wiedzieć, że nowe przepisy już działają. Mało pomocna staje się także atmosfera wokoło nowelizacji. Pojawiają się głosy, że zapisy nie są zgodne z konstytucją. Źródła rządowe donoszą z kolei o konieczności złagodzenia tych przepisów.

Pijani na drogach zabijają ponad 200 osób rocznie. Powodują 4 wypadki dziennie

To wszystko nie pomaga, a my dalej zostajemy z poważnym problemem. Bo warto sobie uświadomić, że pijani naprawdę stanowią poważne zagrożenie dla bezpieczeństwa. Nie jest to jedynie pusty slogan. Według policyjnych statystyk w 2023 r. pijani kierowcy spowodowali 1331 wypadków (nie kolizji, a wypadków!). To 7 proc. wszystkich tego typu zdarzeń. Co gorsze, w ich czasie zginęło 212 osób, a 1506 zostało rannych. Z winy osób jadących na podwójnym gazie zginęły – mówiąc obrazowo – cztery autobusy pełne ludzi!

Mówienie o rozsądku nie pomaga. Wskazywanie na tragiczne skutki również jest bezskuteczne. Skoro zatem nawet wizja konfiskaty samochodu nie jest w stanie odstraszyć pijanych kierowców od prowadzenia, co jeszcze można zrobić, aby obniżać te statystyki i zmniejszyć ilość ludzkich tragedii na drogach? No właśnie…

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Bruksela wycofuje się z pełnego zakazu aut spalinowych

Zakaz sprzedaży nowych samochodów spalinowych w Unii Europejskiej od 2035 r. nie będzie całkowity. Komisja Europejska zaprezentowała nowy pakiet motoryzacyjny, który koryguje dotychczasowe założenia i otwiera drogę do większej elastyczności technologicznej. Branża motoryzacyjna ocenia to jako dobry początek, ale jednocześnie ostrzega, że cele redukcji emisji na 2030 rok mogą okazać się bardzo trudne do osiągnięcia, zwłaszcza bez zmian po stronie regulacji i infrastruktury.

Co 10. nowy samochód osobowy rejestrowany w Polsce jest elektryczny

Pod koniec listopada liczba zarejestrowanych w Polsce samochodów w pełni elektrycznych przekroczyła 124 tysiące. Od początku roku przybyło ich niemal 44 tysiące – wynika z danych Licznika Elektromobilności. Aktualnie auta elektryczne stanowią już co dziesiąty nowo rejestrowany samochód osobowy w kraju.

Preferencje motoryzacyjne Polaków: europejskie marki wciąż na czele, rośnie zainteresowanie autami z Chin

Jeśli samochód chińskiej marki byłby tańszy o 20-30 proc. od porównywalnego modelu oferowanego przez producenta z innego kraju, zakup takiego auta rozważyłoby 60 proc. Polaków - wynika z badania Instytutu Badań Rynkowych i Społecznych (IBRiS) na zlecenie Santander Consumer Multirent.

Samochody elektryczne w Polsce: cena, zasięg i ładowanie wciąż głównymi barierami. Nowe dane z Barometru

Relatywnie wysoka cena samochodu w pełni elektrycznego i zbyt niski maksymalny zasięg na jednym ładowaniu to według respondentów najważniejsze czynniki powstrzymujące ich przed podjęciem decyzji o zakupie takiego pojazdu - wynika z badania Barometr Nowej Mobilności.

REKLAMA

To miasto zamyka ulice dla setek tysięcy samochodów. Sprawdź, czy Twoje auto tam wjedzie od 1 stycznia 2026 r.

Już od 1 stycznia 2026 r. w tym mieście zacznie obowiązywać Strefa Czystego Transportu, która obejmie aż ok. 60% powierzchni miasta. Dla wielu kierowców - szczególnie tych posiadających diesle - oznacza to rewolucyjne zmiany. Jakie samochody wjadą do centrum bez ograniczeń, kto może liczyć na zwolnienia, a ile zapłacą osoby spoza miasta? Uchwała póki co wchodzi w życie mimo jej zaskarżenia.

Nowy rozkład jazdy PKP 2025/2026. Więcej połączeń, nowe trasy i zmiany od 14 grudnia

W nowym rocznym kolejowym rozkładzie jazdy, który obowiązuje od niedzieli, liczba połączeń PKP Intercity wzrosła średnio o 50 w stosunku do poprzedniego rozkładu i wynosi 555 dziennie. Z tego 527 to kursy całoroczne, a 28 sezonowe. Przewoźnik wprowadził ponadto 17 nowych tras międzynarodowych.

Leasing samochodów w Polsce. Kto korzysta najczęściej i ile płaci miesięcznie?

Z leasingu auta skorzystało kiedyś 23 proc. badanych Polaków, najczęściej przedsiębiorcy - wynika z badania „Auto na własnych zasadach”. Miesięczna rata leasingu mieściła się przeważnie w przedziale od 1001 do 2000 zł.

Czy kierowcy będą dożywotnio tracić prawa jazdy a sądy masowo orzekać przepadek pojazdu? Nowelizacja już czeka na prezydenckim biurku, ale co zrobi Karol Nawrocki? Inicjatywa Obywatelska ,,Rozsądny Ruch – dla wolności i bezpieczeństwa na drogach” przypomina o "druzgocących" opiniach prof. Chmaja, prof. Wróbla, RPO oraz PZM

Inicjatywa Obywatelska ,,Rozsądny Ruch – dla wolności i bezpieczeństwa na drogach” zwraca się do Prezydenta RP o zawetowanie w całości ustawy o zmianie niektórych ustaw w celu poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego (druk sejmowy nr 1451). Niektóre rozwiązania są drastyczne, a sądy nie będą miały wyboru w karaniu. Co dokładnie zawiera ta nowelizacja oraz dlaczego wielu kierowców liczy na weto?

REKLAMA

Q3 2025: nowe Audi sportback to kompaktowy SUV premium. Jakie wymiary ma nowa Q3?

Jest nowe Audi Q3 2025. To lider wśród kompaktowych SUV-ów klasy premium. Jakie ma wymiary? Jakie silniki i napędy można wybrać?

Drożeją opłaty za autostrady w Europie od 2026 r. Najgorsze dla polskich przewoźników są wzrosty opłat w Czechach i Niemczech

Drożeją opłaty za autostrady w Europie od 2026 r. Najgorsze dla polskich przewoźników są wzrosty opłat w Czechach i Niemczech

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA