REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Zabierają auta pijanym na potęgę. Nowe przepisy działają. Tylko czy tak właściwie jest się z czego cieszyć?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Zabierają auta pijanym na potęgę. Nowe przepisy działają. Tylko czy tak właściwie jest się z czego cieszyć?
Zabierają auta pijanym na potęgę. Nowe przepisy działają. Tylko czy tak właściwie jest się z czego cieszyć?
Auxilia S.A.

REKLAMA

REKLAMA

Policjanci każdego dnia odbierają pijanym kierowcom średnio prawie 19 samochodów. Kara jest zatem surowa, a nowe przepisy naprawdę działają. Tylko czy tak właściwie jest się z czego cieszyć? Przecież nie chodzi o stworzenie polskiego komisu aut. Cel przepisów miał być inny.

14 marca 2024 r. w Polsce zaczęła obowiązywać kluczowa nowelizacja. Pojawiły się przepisy, które pozwalają na konfiskowanie samochodów pijanych kierowców lub zobowiązywanie ich do wpłacenia nawiązki o wartości pojazdów. Warunków działania tych zapisów po raz kolejny przypominać nie trzeba. Warto opowiedzieć o czymś innym.

REKLAMA

Zabierają auta pijanym na potęgę. Średnio 19 pojazdów dziennie!

REKLAMA

Redakcja serwisu Autokult.pl postanowiła zapytać policjantów, ile pojazdów udało im się do tej pory zabrać pijanym kierowcom. Odpowiedź? Podkom. Aleksander Pradun z Biura Komunikacji Społecznej Komendy Głównej Policji zdradził, że w dniach od 14 do 29 marca tymczasowo zabezpieczono 282 pojazdy mechaniczne.

Dwa tygodnie i 282 samochody. To astronomiczny wynik. Tym bardziej że auta nie straci każdy kierowca prowadzący na podwójnym gazie. Stracą je tylko ci, który popełnili to przestępstwo w sposób drastyczny. Konkretnie:

  • mieli ponad 1,5 promila alkoholu,
  • mieli ponad 1 promil alkoholu i spowodowali wypadek,
  • prowadzili w stanie nietrzeźwości w warunkach recydywy.

Liczba odebranych aut już jest wysoka. A rośnie z każdym dniem

I niestety liczby te ewidentnie zatrzymać się nie chcą. Żeby się o tym przekonać, wystarczy przejrzeć kolejne doniesienia policyjne. 3 kwietnia, Nowy Targ. 31-latka miała blisko 2 promile alkoholu. Mimo wszystko prowadziła swojego citroena. Dzień później, Pcim. 34-latek dostawczym fiatem wypadł z drogi na łuku. Zatrzymał się w rowie. Wtedy okazało się, że ma 3,4 promila alkoholu w wydychanym powietrzu.

Przepisy o odbieraniu aut działają? I tak, i nie

REKLAMA

Czarna seria trwa i wiele na to wskazuje, że trwać będzie. I bez wątpienia rosnące statystyki nikogo cieszyć nie powinny. Bo być może przepisy nie stały się martwe, a środki ze sprzedaży aut odebranych pijanym zasilą budżet państwa. Nie o to jednak w nowych karach dla pijanych chodziło. One się miały stać straszakiem. Miały zniechęcać pijanych do wsiadania za kierownicę. A dziś już wiemy, że roli prewencyjnej pełnić nie będą.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Czemu polscy kierowcy nie przestraszyli się odbierania samochodów za alkohol? Powodów tak naprawdę może być kilka. Decydować może o tym fakt, że po alkoholu ludzie stają się odważniejsi lub sądzą, że przecież oni nie zostaną zatrzymani do kontroli drogowej. Część z kolei może nawet nie wiedzieć, że nowe przepisy już działają. Mało pomocna staje się także atmosfera wokoło nowelizacji. Pojawiają się głosy, że zapisy nie są zgodne z konstytucją. Źródła rządowe donoszą z kolei o konieczności złagodzenia tych przepisów.

Pijani na drogach zabijają ponad 200 osób rocznie. Powodują 4 wypadki dziennie

To wszystko nie pomaga, a my dalej zostajemy z poważnym problemem. Bo warto sobie uświadomić, że pijani naprawdę stanowią poważne zagrożenie dla bezpieczeństwa. Nie jest to jedynie pusty slogan. Według policyjnych statystyk w 2023 r. pijani kierowcy spowodowali 1331 wypadków (nie kolizji, a wypadków!). To 7 proc. wszystkich tego typu zdarzeń. Co gorsze, w ich czasie zginęło 212 osób, a 1506 zostało rannych. Z winy osób jadących na podwójnym gazie zginęły – mówiąc obrazowo – cztery autobusy pełne ludzi!

Mówienie o rozsądku nie pomaga. Wskazywanie na tragiczne skutki również jest bezskuteczne. Skoro zatem nawet wizja konfiskaty samochodu nie jest w stanie odstraszyć pijanych kierowców od prowadzenia, co jeszcze można zrobić, aby obniżać te statystyki i zmniejszyć ilość ludzkich tragedii na drogach? No właśnie…

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Branża motoryzacyjna w kryzysie, coraz więcej restrukturyzacji

Branża motoryzacyjna w Polsce i Europie przeżywa poważny kryzys – w 2024 roku zlikwidowano 54 tys. miejsc pracy, najwięcej od czasu pandemii. Według raportu MGBI wzrosła też liczba postępowań restrukturyzacyjnych do 141, co pokazuje, że firmy coraz częściej szukają ratunku poza upadłością.

CANARD uruchomiło dwa nowe fotoradary [mapa fotoradarów, taryfikator mandatów, punkty karne]

Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym uruchomiło w zeszłym tygodniu dwa nowe fotoradary. Gdzie znajdują się nowo uruchomione fotoradary? Jakie są ograniczenia na drogach? Z jakimi konsekwencjami powinni liczyć się kierowcy za przekroczenie prędkości?

Bezpłatna komunikacja zamiast biletów i rowerów miejskich? Czas na odważne decyzje w polskich miastach

Czy naprawdę warto utrzymywać system biletowy, skoro i tak w ponad 68% ( 2025 roku może to być jeszcze więcej) pokrywamy koszty transportu publicznego z budżetów miast? A może pora na poważną debatę o całkowicie bezpłatnej komunikacji miejskiej w Polsce?

KGP: 106 002 interwencji, 389 wypadków drogowych, 27 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 106 002 interwencji. Byli wzywani do 389 wypadków drogowych.

REKLAMA

Ekologiczny samochód może być droższy od normalnego, uważają teraz polscy posiadacze aut. O ile więcej za niego są skłonni zapłacić

Podejście Polaków do tego, czy ich nowe auto będzie miało rozwiązania ekologiczne czy też nie, widoczne jest w gotowości do poniesienia wyższych kosztów w imię bardziej przyjaznych środowisku technologii. Już co trzeci uważa, że samochód ekologiczny może być droższy niż standardowy.

Ekologiczne auto? Ponad połowa Polaków nie dopłaciłaby do niego

Czy ekologiczność samochodu to dla Polaków ważny czynnik i element decyzyjny przy zakupie? Ponad jedna trzecia ankietowanych w badaniu przeprowadzonym przez Santander Consumer Multirent byłaby w stanie dopłacić do takiego pojazdu.

Bezpieczeństwo na opak – dlaczego polskie drogi z pierwszeństwem są sztucznie spowalniane?

Na polskich drogach coraz częściej mamy do czynienia z sytuacją, w której bezpieczeństwo planowane jest wbrew logice inżynierii ruchu drogowego. Droga z pierwszeństwem powinna gwarantować płynność. Czas na rewizję praktyk inżynierii drogowej.

System e-TOLL - co zrobić w przypadku nieuzasadnionego mandatu?

Cyfryzacja w działalności transportowej to duże ułatwienie. Wciąż jednak zdarzają się pomyłki. Zdarzyło Ci się dostać mandat, pomimo uiszczonej opłaty za przejazd autostradą? Sprawdź, co należy zrobić w przypadku niesłusznego mandatu.

REKLAMA

KGP: 110 588 interwencji, 460 wypadków drogowych, 24 ofiary śmiertelne. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 110 588 interwencji. Byli wzywani do 460 wypadków drogowych.

Transport ostatniego etapu – czy elektryczne pojazdy to klucz do efektywności?

Choć to tylko końcowy odcinek drogi, „ostatnia mila” bywa najdroższym elementem całego łańcucha dostaw – potrafi pochłonąć od 40[1] do nawet 53[2] procent jego kosztów. W erze błyskawicznego e-commerce i rosnących oczekiwań klientów dotyczących tempa oraz elastyczności dostaw, wyzwania logistyczne mnożą się. Dodatkowo nowe przepisy o Strefach Czystego Transportu ograniczają możliwość korzystania z pojazdów spalinowych, zmuszając firmy do modernizacji flot i inwestowania w nisko- lub zeroemisyjne rozwiązania. Wszystko to sprawia, że skuteczne zarządzanie dostawami na ostatnim etapie wymaga dziś nie tylko sprawności operacyjnej, ale także innowacyjnego podejścia i zrównoważonych technologii.

REKLAMA