REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Blisko 1,2 tys. pijanych kierowców zatrzymanych w Wielkanoc. Konfiskata aut jednak nie odstrasza...

Blisko 1,2 tys. pijanych kierowców zatrzymanych w Wielkanoc. Konfiskata aut jednak nie odstrasza...
Blisko 1,2 tys. pijanych kierowców zatrzymanych w Wielkanoc. Konfiskata aut jednak nie odstrasza...
Policja

REKLAMA

REKLAMA

Niespełna trzy tygodnie temu w Polsce pojawiły się przepisy pozwalające na konfiskowanie aut pijanym. I Wielkanoc stała się papierkiem lakmusowym pokazującym ich prewencyjną skuteczność. A ta jest praktycznie... zerowa. Pijanych na drogach w 2024 r. było prawie tyle samo, co w 2023 r.

14 marca 2024 r. pojawiły się przepisy, które pozwolą na konfiskowanie samochodów pijanych kierowców. I miały się one stać rodzaje straszaka, który zniechęci kierujących do jazdy na podwójnym gazie. Ważnym okresem próby stała się Wielkanoc. Bo to w okresie świątecznym pijanych kierowców na drogach zawsze jest najwięcej.

REKLAMA

Konfiskata samochodów nie przestraszyła kierowców. Nowe kary nie zadziałały

W czasie wielkanocnego weekendu w 2023 r. na polskich drogach zatrzymanych zostało 1,2 tys. kierujących na podwójnym gazie. W 2024 r. wynik był niestety mocno zbliżony. Kontrole drogowe ujawniły 1154 osoby. Dokładnie:

  • 1 kwietnia zatrzymanych zostało 289 nietrzeźwych kierujących,
  • 31 marca zatrzymanych zostało 268 nietrzeźwych kierujących,
  • 30 marca zatrzymanych zostało 317 nietrzeźwych kierujących,
  • 29 marca zatrzymanych zostało 280 nietrzeźwych kierujących.

Powyższe liczby prowadzą tylko do jednego wniosku. Liczba kierujących na podwójnym gazie w zeszłym i tym roku jest praktycznie identyczna. Nowa sankcja nie miała prawdopodobnie żadnego wpływu na marginalny spadek. Kierujący nie przestraszyli się zatem nowych przepisów. Ich prewencyjna rola okazała się zatem praktycznie żadna.

Czemu przepisy o konfiskacie aut pijanym nie działają?

Wizja utraty samochodu, opłacenia grzywny o jego wartości lub nawiązki wynoszącej nawet 100 tys. zł miała się stać skuteczna. Tak mówiły założenia legislatorów stojących za nowymi przepisami. I sankcja rzeczywiście wydaje się surowa. Czemu zatem nie działa? Powodów może być tak naprawdę kilka. I dopiero pierwszym z nich jest fakt, że po alkoholu włącza się "tryb nieśmiertelności". Kierowca nie jest w stanie realnie analizować sytuacji.

Poza tym kluczowe znaczenie mogą mieć jeszcze dwie rzeczy. Mowa konkretnie o tym, że:

Dalszy ciąg materiału pod wideo
  • ponownie może działać efekt wczorajszych kierowców. To osoby, które myślały, że po zeszłonocnej imprezie mogą już prowadzić, bo zdążyły wytrzeźwieć. Jednak podczas kontroli okazało się, że nie mogą jeszcze wsiąść za kółko. Zaskakująco wielu kierujących łapie się w tę pułapkę.
  • nowe przepisy budzą kontrowersje. Do tej pory nie ma do nich przepisów wykonawczych. Część kierowców może sądzić zatem, że nie działają. Ale one działają! Na razie auta nie są konfiskowane, ale przekazane "osobom godnym zaufania" do czasu rozstrzygnięcia sądowego. Auto takie musi być utrzymane w należytym stanie i nie może być eksploatowane.

Kiedy pijany kierowca może stracić samochód?

REKLAMA

Przypominajmy zatem aż do znudzenia. Jazda po alkoholu to przede wszystkim tworzenie zagrożenia. Pijany kierowca nie jest w stanie ocenić odległości, sytuacji i zachowań. Może zatem doprowadzić do wypadku i odebrać komuś życie. A odebrane życie to coś, czego nie da się odkupić za żadną grzywnę czy wyrok. Trzeba mieć tego świadomość.

Poza tym nawet jazda po alkoholu bez wypadku się nie opłaca. Bo pijany kierowca traci prawo jazdy, dostaje grzywnę i wyrok więzienia. A teraz może też stracić samochód. W jakich konkretnie przypadkach? To przypominam w materiale, do którego link zamieszczam poniżej. I wizja ta wcale nie jest odległa. Bo w okresie świątecznym ilość kontroli drogowych jest mocno wzmożona.

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Zaniedbana zieleń - milionowe straty i zagrożenie dla życia. Czy samorządy obudzą się na czas

Regularne kontrole stanu drzewostanu, inwestycje w pielęgnację zieleni oraz zastępowanie starych, spróchniałych drzew nowymi nasadzeniami to minimum, które możemy i musimy zrobić. To nie wydatek – to inwestycja w przyszłość.

Nowy program dopłat do samochodów elektrycznych. Kiedy start? Kto może otrzymać dopłatę?

Wiceminister klimatu Krzysztof Bolesta poinformował, że Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej uruchamia nowy program dopłat do zakupu i leasingu samochodów elektrycznych. Budżet to 1,6 mld zł, a otrzymać będzie można 40 tys. zł. Kto będzie mógł się ubiegać?

KGP: 99 551 interwencji, 306 wypadków drogowych, 28 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 99 551 interwencji. Byli wzywani do 306 wypadków drogowych.

Kontrole na granicy polsko-niemieckiej 2025 - do kiedy?

Do kiedy przewidywane są kontrole na granicy polsko-niemieckiej w 2025 roku? Okazuje się, że dłużej niż się spodziewano. Branża transportowa traci czas i pieniądze. Największe zatory są w lubuskim, ale zachodniopomorskie już obawia się poważnych utrudnień.

REKLAMA

Kto musi wymienić prawo jazdy w 2025 r.? Co z bezterminowymi prawami jazdy?

Część kierowców w 2025 r. będzie musiała wymienić prawa jazdy na nowe. Kto musi je wymienić jeszcze w tym roku? W jakich sytuacjach należy wymienić prawo jazdy? Co z bezterminowymi prawami jazdy, czy trzeba je wymieniać?

W pyle drogowym w centrum Warszawy wysokie stężenie rakotwórczych substancji. Nowatorskie badania PAN

Im większe natężenie ruchu, szczególnie w centrum miasta, tym wyższe stężenia wielopierścieniowych węglowodorów aromatycznych (WWA), które są substancjami rakotwórczymi – wynika z przeprowadzonych w Warszawie badań dr Sylwii Dytłow z Instytutu Geofizyki (IGF) Polskiej Akademii Nauk.

Wyższe kary dla kierowców, dożywotnie zakazy prowadzenia samochodów, nowe wykroczenia. Propozycje resortu sprawiedliwości

Wyższe kary dla kierowców, dożywotnie zakazy prowadzenia samochodów, nowe wykroczenia. Propozycje resortu sprawiedliwości. Co jeszcze zawierają założenia projektu nowelizacji mające na celu poprawę bezpieczeństwa na drogach?

Czym kierujemy się przy zakupie samochodu?

Czym kierujemy się przy zakupie samochodu? Marką, ceną, rocznikiem, przebiegiem? Na co zwracamy uwagę w pierwszej kolejności? Przedstawiamy wyniki badania przeprowadzonego na zlecenie Grupy Cichy-Zasada.

REKLAMA

Strefy Czystego Transportu obowiązkowe. Przed jakimi wyzwaniami stoją polskie miasta?

Jeden z kluczowych zapisów nowelizacji ustawy o elektromobilności i paliwach alternatywnych, podpisanej w grudniu przez Prezydenta RP mówi o tym, że samochody spalinowe będą mogły poruszać się po centrach miast tylko wtedy, gdy spełnią określone normy emisji spalin. To wymaga stworzenia Stref Czystego Transportu. Jakie wyzwania czekają polskie miasta?

Bezpieczeństwo na polskich drogach: Liczba wypadków śmiertelnych na drogach spadła aż o 74%. Wciąż jest wiele do zrobienia. Kluczowe rekomendacje

Liczba wypadków śmiertelnych na drogach spadła aż o 74%. Znacząca poprawa bezpieczeństwa na polskich drogach – ale wciąż jest wiele do zrobienia. Rekomendacje ukierunkowane na realną poprawę bezpieczeństwa na polskich drogach.

REKLAMA