REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Blisko 1,2 tys. pijanych kierowców zatrzymanych w Wielkanoc. Konfiskata aut jednak nie odstrasza...

Blisko 1,2 tys. pijanych kierowców zatrzymanych w Wielkanoc. Konfiskata aut jednak nie odstrasza...
Blisko 1,2 tys. pijanych kierowców zatrzymanych w Wielkanoc. Konfiskata aut jednak nie odstrasza...
Policja

REKLAMA

REKLAMA

Niespełna trzy tygodnie temu w Polsce pojawiły się przepisy pozwalające na konfiskowanie aut pijanym. I Wielkanoc stała się papierkiem lakmusowym pokazującym ich prewencyjną skuteczność. A ta jest praktycznie... zerowa. Pijanych na drogach w 2024 r. było prawie tyle samo, co w 2023 r.

14 marca 2024 r. pojawiły się przepisy, które pozwolą na konfiskowanie samochodów pijanych kierowców. I miały się one stać rodzaje straszaka, który zniechęci kierujących do jazdy na podwójnym gazie. Ważnym okresem próby stała się Wielkanoc. Bo to w okresie świątecznym pijanych kierowców na drogach zawsze jest najwięcej.

REKLAMA

REKLAMA

Konfiskata samochodów nie przestraszyła kierowców. Nowe kary nie zadziałały

W czasie wielkanocnego weekendu w 2023 r. na polskich drogach zatrzymanych zostało 1,2 tys. kierujących na podwójnym gazie. W 2024 r. wynik był niestety mocno zbliżony. Kontrole drogowe ujawniły 1154 osoby. Dokładnie:

  • 1 kwietnia zatrzymanych zostało 289 nietrzeźwych kierujących,
  • 31 marca zatrzymanych zostało 268 nietrzeźwych kierujących,
  • 30 marca zatrzymanych zostało 317 nietrzeźwych kierujących,
  • 29 marca zatrzymanych zostało 280 nietrzeźwych kierujących.

Powyższe liczby prowadzą tylko do jednego wniosku. Liczba kierujących na podwójnym gazie w zeszłym i tym roku jest praktycznie identyczna. Nowa sankcja nie miała prawdopodobnie żadnego wpływu na marginalny spadek. Kierujący nie przestraszyli się zatem nowych przepisów. Ich prewencyjna rola okazała się zatem praktycznie żadna.

Czemu przepisy o konfiskacie aut pijanym nie działają?

Wizja utraty samochodu, opłacenia grzywny o jego wartości lub nawiązki wynoszącej nawet 100 tys. zł miała się stać skuteczna. Tak mówiły założenia legislatorów stojących za nowymi przepisami. I sankcja rzeczywiście wydaje się surowa. Czemu zatem nie działa? Powodów może być tak naprawdę kilka. I dopiero pierwszym z nich jest fakt, że po alkoholu włącza się "tryb nieśmiertelności". Kierowca nie jest w stanie realnie analizować sytuacji.

REKLAMA

Poza tym kluczowe znaczenie mogą mieć jeszcze dwie rzeczy. Mowa konkretnie o tym, że:

Dalszy ciąg materiału pod wideo
  • ponownie może działać efekt wczorajszych kierowców. To osoby, które myślały, że po zeszłonocnej imprezie mogą już prowadzić, bo zdążyły wytrzeźwieć. Jednak podczas kontroli okazało się, że nie mogą jeszcze wsiąść za kółko. Zaskakująco wielu kierujących łapie się w tę pułapkę.
  • nowe przepisy budzą kontrowersje. Do tej pory nie ma do nich przepisów wykonawczych. Część kierowców może sądzić zatem, że nie działają. Ale one działają! Na razie auta nie są konfiskowane, ale przekazane "osobom godnym zaufania" do czasu rozstrzygnięcia sądowego. Auto takie musi być utrzymane w należytym stanie i nie może być eksploatowane.

Kiedy pijany kierowca może stracić samochód?

Przypominajmy zatem aż do znudzenia. Jazda po alkoholu to przede wszystkim tworzenie zagrożenia. Pijany kierowca nie jest w stanie ocenić odległości, sytuacji i zachowań. Może zatem doprowadzić do wypadku i odebrać komuś życie. A odebrane życie to coś, czego nie da się odkupić za żadną grzywnę czy wyrok. Trzeba mieć tego świadomość.

Poza tym nawet jazda po alkoholu bez wypadku się nie opłaca. Bo pijany kierowca traci prawo jazdy, dostaje grzywnę i wyrok więzienia. A teraz może też stracić samochód. W jakich konkretnie przypadkach? To przypominam w materiale, do którego link zamieszczam poniżej. I wizja ta wcale nie jest odległa. Bo w okresie świątecznym ilość kontroli drogowych jest mocno wzmożona.

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
W której gminie podatnik zapłaci podatek od środków transportowych? Czy może wybrać tę, w której obowiązują niższe stawki?

Miejsce zamieszkania, miejsce zameldowania, czy siedziba działalności gospodarczej? Gdzie trzeba zapłacić podatek od środków transportowych? Przepisy budzą wątpliwości, a podatnicy wolą płacić mniej, a nie więcej.

Bruksela wycofuje się z pełnego zakazu aut spalinowych

Zakaz sprzedaży nowych samochodów spalinowych w Unii Europejskiej od 2035 r. nie będzie całkowity. Komisja Europejska zaprezentowała nowy pakiet motoryzacyjny, który koryguje dotychczasowe założenia i otwiera drogę do większej elastyczności technologicznej. Branża motoryzacyjna ocenia to jako dobry początek, ale jednocześnie ostrzega, że cele redukcji emisji na 2030 rok mogą okazać się bardzo trudne do osiągnięcia, zwłaszcza bez zmian po stronie regulacji i infrastruktury.

Co 10. nowy samochód osobowy rejestrowany w Polsce jest elektryczny

Pod koniec listopada liczba zarejestrowanych w Polsce samochodów w pełni elektrycznych przekroczyła 124 tysiące. Od początku roku przybyło ich niemal 44 tysiące – wynika z danych Licznika Elektromobilności. Aktualnie auta elektryczne stanowią już co dziesiąty nowo rejestrowany samochód osobowy w kraju.

Preferencje motoryzacyjne Polaków: europejskie marki wciąż na czele, rośnie zainteresowanie autami z Chin

Jeśli samochód chińskiej marki byłby tańszy o 20-30 proc. od porównywalnego modelu oferowanego przez producenta z innego kraju, zakup takiego auta rozważyłoby 60 proc. Polaków - wynika z badania Instytutu Badań Rynkowych i Społecznych (IBRiS) na zlecenie Santander Consumer Multirent.

REKLAMA

Samochody elektryczne w Polsce: cena, zasięg i ładowanie wciąż głównymi barierami. Nowe dane z Barometru

Relatywnie wysoka cena samochodu w pełni elektrycznego i zbyt niski maksymalny zasięg na jednym ładowaniu to według respondentów najważniejsze czynniki powstrzymujące ich przed podjęciem decyzji o zakupie takiego pojazdu - wynika z badania Barometr Nowej Mobilności.

To miasto zamyka ulice dla setek tysięcy samochodów. Sprawdź, czy Twoje auto tam wjedzie od 1 stycznia 2026 r.

Już od 1 stycznia 2026 r. w tym mieście zacznie obowiązywać Strefa Czystego Transportu, która obejmie aż ok. 60% powierzchni miasta. Dla wielu kierowców - szczególnie tych posiadających diesle - oznacza to rewolucyjne zmiany. Jakie samochody wjadą do centrum bez ograniczeń, kto może liczyć na zwolnienia, a ile zapłacą osoby spoza miasta? Uchwała póki co wchodzi w życie mimo jej zaskarżenia.

Nowy rozkład jazdy PKP 2025/2026. Więcej połączeń, nowe trasy i zmiany od 14 grudnia

W nowym rocznym kolejowym rozkładzie jazdy, który obowiązuje od niedzieli, liczba połączeń PKP Intercity wzrosła średnio o 50 w stosunku do poprzedniego rozkładu i wynosi 555 dziennie. Z tego 527 to kursy całoroczne, a 28 sezonowe. Przewoźnik wprowadził ponadto 17 nowych tras międzynarodowych.

Leasing samochodów w Polsce. Kto korzysta najczęściej i ile płaci miesięcznie?

Z leasingu auta skorzystało kiedyś 23 proc. badanych Polaków, najczęściej przedsiębiorcy - wynika z badania „Auto na własnych zasadach”. Miesięczna rata leasingu mieściła się przeważnie w przedziale od 1001 do 2000 zł.

REKLAMA

Czy kierowcy będą dożywotnio tracić prawa jazdy a sądy masowo orzekać przepadek pojazdu? Nowelizacja już czeka na prezydenckim biurku, ale co zrobi Karol Nawrocki? Inicjatywa Obywatelska ,,Rozsądny Ruch – dla wolności i bezpieczeństwa na drogach” przypomina o "druzgocących" opiniach prof. Chmaja, prof. Wróbla, RPO oraz PZM

Inicjatywa Obywatelska ,,Rozsądny Ruch – dla wolności i bezpieczeństwa na drogach” zwraca się do Prezydenta RP o zawetowanie w całości ustawy o zmianie niektórych ustaw w celu poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego (druk sejmowy nr 1451). Niektóre rozwiązania są drastyczne, a sądy nie będą miały wyboru w karaniu. Co dokładnie zawiera ta nowelizacja oraz dlaczego wielu kierowców liczy na weto?

Q3 2025: nowe Audi sportback to kompaktowy SUV premium. Jakie wymiary ma nowa Q3?

Jest nowe Audi Q3 2025. To lider wśród kompaktowych SUV-ów klasy premium. Jakie ma wymiary? Jakie silniki i napędy można wybrać?

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA