REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Tracą prawo jazdy za prędkość w mieście, ale nie mają go jak odzyskać przez długie miesiące. Paradoks po wyroku TK

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Tracą prawo jazdy za prędkość w mieście, ale nie mają go jak odzyskać przez długie miesiące. Paradoks po wyroku TK
Tracą prawo jazdy za prędkość w mieście, ale nie mają go jak odzyskać przez długie miesiące. Paradoks po wyroku TK
Policja

REKLAMA

REKLAMA

Kierowca za przekroczenie prędkości w mieście o więcej niż 50 km/h stracił prawo jazdy. Teoretycznie, bo decyzji nie potwierdził starosta. W takim przypadku kierujący trafia w próżnię. Bo prawa jazdy nie ma i nie wiadomo, kto miałby mu oddać dokument. W efekcie zakaz obowiązuje dużo dłużej, niż zakładane w prawie 3 miesiące.

Prędkość w mieście może być naprawdę zabójcza. Dlatego ustawodawca kilka lat temu zdecydował się na wprowadzenie nowej sankcji. Kierowca, który na obszarze zabudowanym przekroczy dopuszczalną szybkość jazdy o więcej niż 50 km/h, straci prawo jazdy na 3 miesiące.

REKLAMA

REKLAMA

TK kwestionuje nie tyle sankcję, co tryb karania kierowców

Sankcja jest surowa? Taka jednak musi być. Inaczej nie przyniesie skutku prewencyjnego. Problemem w jej przypadku okazało się coś innego. Chodzi o samą procedurę odbierania prawa jazdy. Kierowca niejako wpada "w szpony" przepisów. Traci uprawnienia i nie ma możliwości odwołania się od takiej decyzji. Tą arbitralnie podejmuje najpierw policjant, a później starosta. Taki stan prawny zakwestionował Trybunał Konstytucyjny w wyroku z 13 grudnia 2022 r. (sygn. K 4/21).

Wyrok nie zamroził działania przepisów. Zobligował jednak legislatorów do znowelizowania przepisów. W ramach zmiany automatyzm działania starosty musiałby zostać zmieniony na działanie w oparciu o ustalenia faktyczne. To dałoby zatem kierowcom możliwość obrony przed zarzutami. Mieliby możliwość odpowiedzi na zarzuty stawiane przez policjantów.

Prawo jazdy zabiera policja. Starosta decyzji o zatrzymaniu jednak nie wydaje...

Niestety kilkanaście miesięcy nie starczyło legislatorom na przygotowanie znowelizowanych przepisów. Choć problemem w tym przypadku wcale nie musi być brak chęci, a raczej świadomość, że nowa konstrukcja prawna będzie mocno karkołomna. Stan zawieszenia z kolei sprawia, że kierowcy mają momentami naprawdę poważny problem. Bo zamiast tracić prawo jazdy na 3 miesiące za przekroczenie prędkości w mieście, tracą je na dużo dłużej.

Sytuacja dziś wygląda często następująco. Kierowca przekracza szybkość na obszarze zabudowanym o co najmniej 51 km/h. Patrol policji zatrzymuje go, wstrzymuje jego uprawnienia w CEPiK i przekazuje sprawę do starosty. Starosta jednak nie podejmuje decyzji o wstrzymaniu uprawnień. Powołuje się bowiem na wyrok TK. W efekcie kierowca trafia w próżnię. Bo prawo jazdy nie jest aktywne, ale bez decyzji starosty nie zaczyna biec 3-miesięczny okres kary, po którym można byłoby je odzyskać.

REKLAMA

To raz. Dwa prawa jazdy nie ma kto kierowcy zwrócić w sytuacji braku decyzji starosty, bo zarówno policja, jak i starości uznają się za organy niewłaściwe w tym zakresie. To oznacza, że kierujący zaczyna walkę. W efekcie traci uprawnienia do kierowania na dużo dłużej, niż tylko 3 miesiące. Sprawa może się bowiem ciągnąć naprawdę długo.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Bez decyzji starosty nie ma kto zwrócić kierowcy prawa jazdy. RPO wnosi o zmiany

O przeciąganiu kary polegającej na odebraniu prawa jazdy kierowcy zaczęli donosić Rzecznikowi Praw Obywatelskich. Ten zdecydował się zatem na interwencję. Marcin Wiącek napisał do Marszałek Senatu Małgorzaty Kidawy-Błońskiej. Zwrócił się o zmianę przepisów ustawy z 5 stycznia 2011 r. o kierujących pojazdami w celu wykonania opisanego wyroku TK. Chodzi tu przede wszystkim o stworzenie przepisów regulujących tryb zwrotu zatrzymanego prawa jazdy w przypadku, gdy nie doszło do wydania decyzji o jego zatrzymaniu.

Na razie mówimy o przesłaniu dokumentu. Nie wiadomo jak Senat zareaguje na wniosek i kiedy ewentualnie nowe przepisy mogłyby się pojawić w porządku prawnym. Dlatego do kierowców można wnioskować tylko o jedno. Noga z gazu!

Zatrzymywanie praw jazdy za prędkość – podstawa prawna

W przypadku zatrzymywania praw jazdy, za przekroczenie dopuszczalnej prędkości o więcej niż 50 km/h na obszarze zabudowanym, kluczowe są dwa zapisy. Mowa o:

  • art. 135 ust. 1 pkt 2 lit. a ustawy Prawo o ruchu drogowym. Zapis ten pozwala policji w ramach sankcji karnej na zatrzymanie prawa jazdy w czasie kontroli drogowej.
  • art. 102 ust. 1 pkt 4 ustawy o kierujących pojazdami. Zapis ten zobowiązuje starostę do wydania decyzji o zatrzymaniu prawa jazdy. To właśnie m.in. ten zapis został zakwestionowany przez TK.
Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
3 tys. zł kary za letnie opony zimą. Kiedy zmieniamy opony na zimę? Jakie opony zimowe wybrać [Poradnik]

Za letnie opony można otrzymać mandat w wysokości do 3 tys. zł. Kiedy zmieniamy opony? Czy można założyć opony zimowe już w połowie października? Jak wybrać porządne opony na zimę? Oto poradnik i testy opon.

KGP: 109 958 interwencji, 398 wypadków drogowych, 25 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 109 958 interwencji. Byli wzywani do 398 wypadków drogowych.

Duże zmiany w naszEauto – co dalej z programem dofinasowania pojazdów elektrycznych?

Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej nie ogłosił jeszcze wyników konsultacji społecznych, które miały miejsce w I połowie września, w zakresie zmian w programie dopłat do zakupu i finansowania pojazdów elektrycznych funkcjonującego pod nazwą "NaszEauto". Znane są już kierunki zmian i szykuje się w tym zakresie mała rewolucja

Czy seniorzy stracą prawa jazdy? Unia Europejska zdecydowała - nie ma odwrotu

Co pewien czas w debacie publicznej wraca temat uprawnień do kierowania pojazdami posiadanym przez seniorów. Dyskutuje się, czy ze względu na wiek starsi kierowcy nie powinni podlegać obowiązkowym, częstszym badaniom lekarskim, oraz czy lekarze swoim orzeczeniem mogliby „zabierać” prawa jazdy mniej sprawnym seniorom. Temat ten był ostatnio przedmiotem dyskusji na poziomie Unii Europejskiej i zapadły decyzje co do kierunków zmian.

REKLAMA

Kontrole na granicach do kwietnia 2026 r. Przedłużenie aż o pół roku powinno mieć swoje uzasadnienie

Kontrole na granicach z Niemcami i Litwą zostały przedłużone do kwietnia 2026 r. Wydłużenie kontroli aż o pół roku powinno mieć swoje uzasadnienie. Przedsiębiorcy szczególnie boją się okresu ostatnich dwóch miesięcy roku.

Ile kosztuje OC i AC w 2025 roku? Sprawdź, gdzie zapłacisz najmniej, a gdzie ceny wciąż biją rekordy

W 2025 roku koszt ubezpieczeń samochodowych wreszcie zwolnił tempo. Ceny OC i AC przestały rosnąć, a kierowcy odetchnęli z ulgą. Jednak pod pozorną stabilizacją kryją się duże różnice między regionami i zaskakujące trendy. W niektórych częściach Polski za polisę płaci się niemal dwa razy więcej niż w innych, a coraz więcej kierowców decyduje się na auta chińskich marek. Sprawdź, co naprawdę dzieje się na rynku OC i AC w 2025 roku.

Ile kosztuje OC i AC w 2025 roku? Sprawdź, gdzie zapłacisz najmniej, a gdzie ceny wciąż biją rekordy

W 2025 roku koszt ubezpieczeń samochodowych wreszcie zwolnił tempo. Ceny OC i AC przestały rosnąć, a kierowcy odetchnęli z ulgą. Jednak pod pozorną stabilizacją kryją się duże różnice między regionami i zaskakujące trendy. W niektórych częściach Polski za polisę płaci się niemal dwa razy więcej niż w innych, a coraz więcej kierowców decyduje się na auta chińskich marek. Sprawdź, co naprawdę dzieje się na rynku OC i AC w 2025 roku.

KGP: 103 919 interwencji, 364 wypadki drogowe, 16 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 103 919 interwencji. Byli wzywani do 364 wypadków drogowych.

REKLAMA

To oni są najniebezpieczniejsi na drogach. Polacy nie mają wątpliwości

Młodzi kierowcy, rowerzyści, a może właściciele konkretnych marek aut? Najnowsze badanie pokazuje, kogo Polacy wskazują jako największe zagrożenie na drogach. Wyniki nie pozostawiają złudzeń i mogą być zaskoczeniem dla wielu uczestników ruchu. Na cenzurowanym znaleźli się nie tylko ci, którzy dopiero zaczynają swoją przygodę za kółkiem. Zaskakuje też miejsce jednej z najpopularniejszych marek samochodów w Polsce.

Akcja "Trzeźwy Poranek". Stołeczni policjanci zatrzymali ponad 40 nietrzeźwych kierowców

Policjanci z garnizonu stołecznego przeprowadzili dziś akcję "Trzeźwy Poranek". Do godziny 10:00 skontrolowali blisko 18 tysięcy kierowców. Wyniki są alarmujące – 41 osób prowadziło pojazd po alkoholu, w tym zawodowi kierowcy oraz recydywista z dożywotnim zakazem prowadzenia.

REKLAMA