REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Tracą prawo jazdy za prędkość w mieście, ale nie mają go jak odzyskać przez długie miesiące. Paradoks po wyroku TK

Tracą prawo jazdy za prędkość w mieście, ale nie mają go jak odzyskać przez długie miesiące. Paradoks po wyroku TK
Tracą prawo jazdy za prędkość w mieście, ale nie mają go jak odzyskać przez długie miesiące. Paradoks po wyroku TK
Policja

REKLAMA

REKLAMA

Kierowca za przekroczenie prędkości w mieście o więcej niż 50 km/h stracił prawo jazdy. Teoretycznie, bo decyzji nie potwierdził starosta. W takim przypadku kierujący trafia w próżnię. Bo prawa jazdy nie ma i nie wiadomo, kto miałby mu oddać dokument. W efekcie zakaz obowiązuje dużo dłużej, niż zakładane w prawie 3 miesiące.

Prędkość w mieście może być naprawdę zabójcza. Dlatego ustawodawca kilka lat temu zdecydował się na wprowadzenie nowej sankcji. Kierowca, który na obszarze zabudowanym przekroczy dopuszczalną szybkość jazdy o więcej niż 50 km/h, straci prawo jazdy na 3 miesiące.

REKLAMA

REKLAMA

TK kwestionuje nie tyle sankcję, co tryb karania kierowców

Sankcja jest surowa? Taka jednak musi być. Inaczej nie przyniesie skutku prewencyjnego. Problemem w jej przypadku okazało się coś innego. Chodzi o samą procedurę odbierania prawa jazdy. Kierowca niejako wpada "w szpony" przepisów. Traci uprawnienia i nie ma możliwości odwołania się od takiej decyzji. Tą arbitralnie podejmuje najpierw policjant, a później starosta. Taki stan prawny zakwestionował Trybunał Konstytucyjny w wyroku z 13 grudnia 2022 r. (sygn. K 4/21).

Wyrok nie zamroził działania przepisów. Zobligował jednak legislatorów do znowelizowania przepisów. W ramach zmiany automatyzm działania starosty musiałby zostać zmieniony na działanie w oparciu o ustalenia faktyczne. To dałoby zatem kierowcom możliwość obrony przed zarzutami. Mieliby możliwość odpowiedzi na zarzuty stawiane przez policjantów.

Prawo jazdy zabiera policja. Starosta decyzji o zatrzymaniu jednak nie wydaje...

Niestety kilkanaście miesięcy nie starczyło legislatorom na przygotowanie znowelizowanych przepisów. Choć problemem w tym przypadku wcale nie musi być brak chęci, a raczej świadomość, że nowa konstrukcja prawna będzie mocno karkołomna. Stan zawieszenia z kolei sprawia, że kierowcy mają momentami naprawdę poważny problem. Bo zamiast tracić prawo jazdy na 3 miesiące za przekroczenie prędkości w mieście, tracą je na dużo dłużej.

Sytuacja dziś wygląda często następująco. Kierowca przekracza szybkość na obszarze zabudowanym o co najmniej 51 km/h. Patrol policji zatrzymuje go, wstrzymuje jego uprawnienia w CEPiK i przekazuje sprawę do starosty. Starosta jednak nie podejmuje decyzji o wstrzymaniu uprawnień. Powołuje się bowiem na wyrok TK. W efekcie kierowca trafia w próżnię. Bo prawo jazdy nie jest aktywne, ale bez decyzji starosty nie zaczyna biec 3-miesięczny okres kary, po którym można byłoby je odzyskać.

REKLAMA

To raz. Dwa prawa jazdy nie ma kto kierowcy zwrócić w sytuacji braku decyzji starosty, bo zarówno policja, jak i starości uznają się za organy niewłaściwe w tym zakresie. To oznacza, że kierujący zaczyna walkę. W efekcie traci uprawnienia do kierowania na dużo dłużej, niż tylko 3 miesiące. Sprawa może się bowiem ciągnąć naprawdę długo.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Bez decyzji starosty nie ma kto zwrócić kierowcy prawa jazdy. RPO wnosi o zmiany

O przeciąganiu kary polegającej na odebraniu prawa jazdy kierowcy zaczęli donosić Rzecznikowi Praw Obywatelskich. Ten zdecydował się zatem na interwencję. Marcin Wiącek napisał do Marszałek Senatu Małgorzaty Kidawy-Błońskiej. Zwrócił się o zmianę przepisów ustawy z 5 stycznia 2011 r. o kierujących pojazdami w celu wykonania opisanego wyroku TK. Chodzi tu przede wszystkim o stworzenie przepisów regulujących tryb zwrotu zatrzymanego prawa jazdy w przypadku, gdy nie doszło do wydania decyzji o jego zatrzymaniu.

Na razie mówimy o przesłaniu dokumentu. Nie wiadomo jak Senat zareaguje na wniosek i kiedy ewentualnie nowe przepisy mogłyby się pojawić w porządku prawnym. Dlatego do kierowców można wnioskować tylko o jedno. Noga z gazu!

Zatrzymywanie praw jazdy za prędkość – podstawa prawna

W przypadku zatrzymywania praw jazdy, za przekroczenie dopuszczalnej prędkości o więcej niż 50 km/h na obszarze zabudowanym, kluczowe są dwa zapisy. Mowa o:

  • art. 135 ust. 1 pkt 2 lit. a ustawy Prawo o ruchu drogowym. Zapis ten pozwala policji w ramach sankcji karnej na zatrzymanie prawa jazdy w czasie kontroli drogowej.
  • art. 102 ust. 1 pkt 4 ustawy o kierujących pojazdami. Zapis ten zobowiązuje starostę do wydania decyzji o zatrzymaniu prawa jazdy. To właśnie m.in. ten zapis został zakwestionowany przez TK.
Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Buspasy dostępne dla tych pojazdów aż do końca 2027 roku

Kierowcy pojazdów elektrycznych zachowają kluczowy przywilej przez kolejne dwa lata. Ustawa podpisana przez Prezydenta Karola Nawrockiego gwarantuje możliwość korzystania z buspasów do 31 grudnia 2027 roku.

PZPA przyspiesza: 40 szkoleń dla kurierów jeszcze przed końcem roku

Polski Związek Partnerów Aplikacyjnych (PZPA) intensyfikuje działania w projekcie "Wsparcie w zakresie poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego usług delivery". Do końca 2025 roku zaplanowano ponad 40 szkoleń dla kurierów w największych miastach, m.in. w Warszawie, Krakowie, Łodzi, Katowicach, Wrocławiu, Poznaniu, Szczecinie, Rzeszowie, Gdańsku i Lublinie.

Jazda na letnich oponach zimą. Grozi nawet 3000 zł i zatrzymanie dowodu rejestracyjnego

W Polsce nie ma obowiązku jazdy na zimówkach, ale istnieje zakaz jazdy na letnich oponach w warunkach zimowych. Policja może nałożyć nawet 3000 zł mandatu, zatrzymać dowód rejestracyjny i zakazać dalszej jazdy. Ubezpieczyciel po kolizji może też uznać to za rażące niedbalstwo i żądać zwrotu części wypłaty. Sprawdź, kiedy ryzyko jest największe i jak łatwo wpaść w kłopoty.

Zimowanie motocykla - jak zabezpieczyć jednoślad na zimę, aby odpalił wiosną i uniknąć wydatków?

Koniec sezonu motocyklowego to czas na odpowiednie przygotowanie maszyny do kilkumiesięcznego postoju. Złe zimowanie motocykla może skutkować poważnymi problemami technicznymi wiosną – od wyładowanego akumulatora, przez zardzewiałe tarcze hamulcowe, aż po uszkodzony silnik. Sprawdź, jak profesjonalnie przygotować swój jednoślad do zimy, unikając powszechnych mitów i błędów, które mogą kosztować Cię sporo pieniędzy.

REKLAMA

Mandat do 3000 zł za jazdę na letnich oponach w warunkach zimowych i zatrzymanie dowodu rejestracyjnego. Bo to zagrożenie dla bezpieczeństwa ruchu

Czasem można usłyszeć opinię, że w naszym kraju nie ma obowiązku jazdy na oponach zimowych. Ale jest zakaz jazdy na oponach letnich w warunkach zimowych. Wynika on z przepisów ogólnych kodeksu drogowego oraz kodeksu wykroczeń. I podobnie, jak np. za rzucanie pizzą w innych uczestników ruchu można dostać mandat – chociaż też nie jest to wymienione szczegółowo w przepisach. Część kierowców bagatelizuje znaczenie właściwego stanu technicznego samochodu w tym opon, nie zdając sobie sprawy z poważnych konsekwencji, także prawnych, takiego zaniedbania. Polskie prawo nakłada na właścicieli pojazdów obowiązek utrzymania ich w należytym stanie technicznym, a opony jako jedyny punkt styku samochodu z drogą także podlegają kilku przepisom. Niedostosowanie pojazdu do warunków drogowych może skutkować mandatem lub grzywną sięgającą nawet 3000 złotych, zatrzymaniem dowodu rejestracyjnego, a w skrajnych przypadkach zakazem dalszej jazdy.

Yanosik z rekordowymi wynikami. Spółka zwiększa przychody i zapowiada ekspansję zagraniczną w 2026 roku

Yanosik zakończy 2025 rok z wyższymi przychodami niż w rekordowym 2024 r., zapowiada prezes Adam Tychmanowicz. Po trzech kwartałach spółka osiągnęła 44,2 mln zł przychodów i niemal podwoiła zysk netto. Rośnie liczba użytkowników aplikacji, a spółka rozwija marketplace, urządzenia Yanbox i usługi telemetryczne. W 2026 roku Yanosik planuje śmielsze wejście na rynki zagraniczne.

ARiMR: od 1 grudnia 2025 r. można składać wnioski o 3 tys. zł na wymianę tachografów. Decyduje kolejność zgłoszeń

ARiMR: od 1 grudnia 2025 r. można składać wnioski o 3 tys. zł na wymianę tachografów. To pomoc de minimis finansowana z KPO. Przyjmowanie wniosków rozpocznie się o godz. 10:00. Do kiedy można je składać? Nie warto jednak czekać, ponieważ o przyznaniu pomocy decyduje kolejność zgłoszeń.

Tymczasowe tablice rejestracyjne – jak je wyrobić, ile kosztują i kiedy są potrzebne?

Tymczasowe tablice rejestracyjne, popularne czerwone blachy, coraz częściej ratują kierowców w sytuacjach, gdy samochód nie może jeszcze dostać stałych numerów. Potrzebujesz ich do przejazdu na przegląd, po zgubieniu tablic albo po zakupie auta z zagranicy. Wyjaśniamy, jak je wyrobić, ile zapłacisz i w jakich sytuacjach warto z nich skorzystać, żeby uniknąć mandatu.

REKLAMA

Warszawa wprowadza nowe zasady w komunikacji miejskiej. Koniec leżenia na siedzeniach i blokowania miejsc

Warszawa zaostrza zasady w komunikacji miejskiej. Koniec z zajmowaniem kilku miejsc naraz, kładzeniem się na siedzeniach i traktowaniem fotela obok jak półki na plecak. Rada Miasta wprowadza nowe przepisy, a kontrolerzy dostaną realne narzędzia do reagowania na takie zachowania. Pasażer, który zablokuje miejsce lub podróżuje w pozycji półleżącej, może zostać wyproszony z pojazdu.

Jak przygotować samochód na zimę: sprawdzone porady na śnieg, mróz i sól na drogach

Zima to najtrudniejszy czas dla samochodu: niskie temperatury, śliskie drogi, wszechobecna sól i błoto pośniegowe przyspieszają zużycie podzespołów i sprzyjają awariom. Odpowiednie przygotowanie auta do jazdy zimą znacząco zwiększa bezpieczeństwo i komfort oraz pozwala uniknąć kosztownych napraw. Sprawdź, o co zadbać, zanim spadnie pierwszy śnieg.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA