REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Co zrobić, gdy norma emisji spalin auta, nie zgadza się z normą wpisaną w CEPiK?

Co zrobić, gdy norma emisji spalin auta, nie zgadza się z normą wpisaną w CEPiK?
Co zrobić, gdy norma emisji spalin auta, nie zgadza się z normą wpisaną w CEPiK?
gov.pl

REKLAMA

REKLAMA

W zeszłym roku w CEPiK pojawiła się nowość. W bazie zaczęły być gromadzone informacje dotyczące norm emisji spalin samochodów. Oznaczenia Euro zostały jednak nadane z automatu. Co ma zrobić kierowca, w razie błędnego przypisania normy jego autu? I czemu ma to znaczenie?

W CEPiK w Centralnej Ewidencji Pojazdów przechowywane są najważniejsze dane techniczne pojazdów. Przez wiele lat na liście starszych pojazdów nie widniała jednak informacja dotycząca norm emisji spalin. Ministerstwo cyfryzacji postanowiło tę lukę "zasypać". To zostało dokonane na podstawie rozporządzenia z 11 sierpnia 2023 r.  w sprawie katalogu danych gromadzonych CEP.

REKLAMA

Skąd wzięły się dane o normie emisji spalin w CEPiK?

Dopisanie norm emisji euro (NEE) do ewidencji pojazdów w CEPiK było ogromnym przedsięwzięciem. Dlatego operator bazy i ministerstwo cyfryzacji zdecydowali się na automatyzację procesu. Normy emisji spalin były automatycznie nadawane na podstawie trzech kryteriów. Adnotacji w CEP zapisanej na podstawie dowodu rejestracyjnego lub według roku produkcji. Schemat był następujący:

  • rok produkcji od 1992 do 1995 – Euro 1,
  • rok produkcji od 1996 do 1999 – Euro 2,
  • rok produkcji od 2000 do 2004 – Euro 3,
  • rok produkcji od 2005 do 2009 – Euro 4,
  • rok produkcji od 2010 do 2015 – Euro 5,
  • rok produkcji od 2016 – Euro 6.

Automatycznie przypisana norma emisji spalin samochodu nie przewiduje tego, że niektórzy producenci starali się wcześniej spełniać przyszłe normy. Zdarzało się zatem, że np. auto wyprodukowane w 2008 r. spełniało nie normę Euro 4, a normę Euro 5. CEPiK może jednak tego faktu nie uwzględniać.

Jak sprawdzić, jaka norma emisji spalin pojawiła się w CEPiK?

Sprawdzenie normy emisji spalin przypisanej do danego auta jest proste. Wystarczy otworzyć rządową stronę historiapojazdu.gov.pl. Po podaniu numeru rejestracyjnego, numeru VIN i daty pierwszej rejestracji kierującemu pokaże się raport. Ten w sekcji dane techniczne, w części odnoszącej się do jednostki napędowej zawiera adnotację "norma euro". To tu wpisana jest klasa emisyjności.

Dostęp do tych danych mogą również uzyskać osoby korzystające z aplikacji mObywatel. Dane pojawiają się w sekcji odnoszącej się do posiadanych pojazdów.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Czemu norma emisji spalin wpisana w CEPiK jest tak ważna?

Dziś norma emisji spalin zapisana w CEPiK nie odgrywa żadnej roli. Już niedługo może się to jednak zmienić. 1 lipca 2024 r. w Warszawie prawdopodobnie wystartuje pierwsza w Polsce strefa czystego Transportu. O możliwości wjazdu do niej zadecyduje właśnie wpisana do CEPiK norma emisyjności pojazdu. Jeżeli okaże się, że kierowca ma auto z silnikiem diesla wyprodukowane w 2003 r., system automatycznie dopisał mu normę Euro 3. Ta nie pozwala na wjazd do strefy. Samochód de facto spełnia jednak normę Euro 4. To niestety nie będzie miało większego znaczenia do momentu zmiany tego wpisu...

Jak zmienić normę emisji spalin wpisaną w CEPiK?

Istnieje możliwość zmiany normy emisji spalin samochodu wpisanej do bazy CEPiK. Wystarczy udać się do wydziału komunikacji i złożyć w tej sprawie wniosek. Problem dotyczy tego, że inną normę, niż tą zapisaną w Centralnej Ewidencji Pojazdów, trzeba udowodnić. A do tego konieczne są dokumenty. Konkretne dokumenty. Urzędnik uwzględni jedynie świadectwo zgodności WE, dopuszczenie jednostkowe pojazdu, decyzja o uznaniu dopuszczenia jednostkowego pojazdu lub świadectwo dopuszczenia indywidualnego WE pojazdu. Tylko te dokumenty będą honorowane.

Skąd wziąć dokumenty konieczne do zmiany normy emisji spalin w CEPiK?

Właściciel samochodu używanego prawie na pewno powyższych dokumentów posiadać nie będzie. Skąd je zatem wziąć? Mogą je wydać wyłącznie importerzy. Dlatego pierwsze kroki kierowca powinien skierować do dealera. Skuteczne może być też skierowanie pisma z prośbą do importera. Czasami dokumenty takie są wydawane odpłatnie.

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Elektryki jeździły po Warszawie już pół wieku temu

Samochody elektryczne to wcale nie nowość. Już w latach 70. można było zwiedzać Warszawę takim autem. Do celów obsługi ruchu turystycznego wykorzystywano krajowe melexy. Takie zwiedzanie cieszyło się dużym zainteresowaniem.

Polacy kupują coraz częściej używane auta z silnikiem elektrycznym, jakich marek najczęściej

Używane auta z takim napędem nie są zbyt chętnie kupowane, a z pewnością duży wpływ na to ma fakt, iż dopłaty do elektryków dotyczą wyłącznie nowych pojazdów. Używane samochody chętnie kupują mieszkańcy bloków, a tam nie ma warunków do ładowania. I to jest zapewne druga przyczyna.

Rynek używanych samochodów w Polsce. Jak wygląda przeciętny używany elektryk?

Rynek używanych samochodów w Polsce. Jak wygląda przeciętny używany elektryk? Co z programem dopłat do zakupu samochodów elektrycznych? Czemu Polacy nie są przekonani do samochodów elektrycznych? Które samochody elektryczne są w Polsce najpopularniejsze?

Karać urzędników jak kierowców? Pomysł, który może zrewolucjonizować drogi w Polsce

Karać urzędników jak kierowców? Pomysł, który może zrewolucjonizować drogi w Polsce. Kto odpowiada za stan dróg? Czy urzędnicy powinni płacić mandaty? Co by było gdyby istniał urząd zamykający dziurawe ulice?

REKLAMA

KGP: 99 430 interwencji, 275 wypadków drogowych, 21 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 99 430 interwencji. Byli wzywani do 275 wypadków drogowych.

Polacy wciąż kupują samochody z silnikami na benzynę, ale ścigają je hybrydy. Auta jakich marek najlepiej sprzedają się teraz

Przede wszystkim notujemy stabilny wzrost rynku nowych samochodów od początku 2025 roku. Jednak na rynku aut dostawczych i w segmencie premium – duże zaskoczenia. Kto w styczniu był prymusem na poszczególnych rynkach?

Klasyki motoryzacji. 27 lat temu wyprodukowano ostatniego Żuka

27 lat temu z taśmy produkcyjnej zjechał ostatni Żuk. Lekki samochód dostawczy z Lublina oparty na konstrukcji Warszawy m20 był nie tylko odpowiedzią na potrzeby krajowego rynku, ale i był świetnym towarem eksportowym. Przypomnijmy sobie jego historię.

Polacy już wnioskują o dopłaty do aut elektrycznych. Ile można dostać?

Nowy program dopłat do zakupu lub leasingu samochodów elektrycznych ruszył 3 lutego. Na ten moment złożono blisko 400 wniosków. O jakie kwoty można się ubiegać?

REKLAMA

Rejestracja samochodu w Polsce przez obcokrajowca

Obcokrajowcy planujący pobyt w Polsce dłuższy niż 6 miesięcy muszą zarejestrować swój pojazd, niezależnie od tego, czy przyjechali z własnym, czy planują kupić nowy. Rejestracja jest konieczna do legalnego poruszania się po drogach oraz świadczenia usług transportowych. Formalności można załatwić w urzędzie zgodnym z miejscem zameldowania, ale co w przypadku braku meldunku? Gdzie szukać pomocy?

System "RedLight": Czy naprawdę poprawia bezpieczeństwo?

System "RedLight", czyli kamery rejestrujące przejazd na czerwonym świetle, budzi wiele kontrowersji wśród kierowców. Czy słusznie? Czy kamery rejestrujące przejazd na czerwonym świetle rzeczywiście zmniejszają liczbę wypadków i poprawiają bezpieczeństwo, czy może są jedynie kolejnym narzędziem do generowania przychodów dla budżetu? Przyjrzyjmy się faktom.

REKLAMA