REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Co zrobić, gdy norma emisji spalin auta, nie zgadza się z normą wpisaną w CEPiK?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Co zrobić, gdy norma emisji spalin auta, nie zgadza się z normą wpisaną w CEPiK?
Co zrobić, gdy norma emisji spalin auta, nie zgadza się z normą wpisaną w CEPiK?
gov.pl

REKLAMA

REKLAMA

W zeszłym roku w CEPiK pojawiła się nowość. W bazie zaczęły być gromadzone informacje dotyczące norm emisji spalin samochodów. Oznaczenia Euro zostały jednak nadane z automatu. Co ma zrobić kierowca, w razie błędnego przypisania normy jego autu? I czemu ma to znaczenie?

W CEPiK w Centralnej Ewidencji Pojazdów przechowywane są najważniejsze dane techniczne pojazdów. Przez wiele lat na liście starszych pojazdów nie widniała jednak informacja dotycząca norm emisji spalin. Ministerstwo cyfryzacji postanowiło tę lukę "zasypać". To zostało dokonane na podstawie rozporządzenia z 11 sierpnia 2023 r.  w sprawie katalogu danych gromadzonych CEP.

REKLAMA

REKLAMA

Skąd wzięły się dane o normie emisji spalin w CEPiK?

Dopisanie norm emisji euro (NEE) do ewidencji pojazdów w CEPiK było ogromnym przedsięwzięciem. Dlatego operator bazy i ministerstwo cyfryzacji zdecydowali się na automatyzację procesu. Normy emisji spalin były automatycznie nadawane na podstawie trzech kryteriów. Adnotacji w CEP zapisanej na podstawie dowodu rejestracyjnego lub według roku produkcji. Schemat był następujący:

  • rok produkcji od 1992 do 1995 – Euro 1,
  • rok produkcji od 1996 do 1999 – Euro 2,
  • rok produkcji od 2000 do 2004 – Euro 3,
  • rok produkcji od 2005 do 2009 – Euro 4,
  • rok produkcji od 2010 do 2015 – Euro 5,
  • rok produkcji od 2016 – Euro 6.

Automatycznie przypisana norma emisji spalin samochodu nie przewiduje tego, że niektórzy producenci starali się wcześniej spełniać przyszłe normy. Zdarzało się zatem, że np. auto wyprodukowane w 2008 r. spełniało nie normę Euro 4, a normę Euro 5. CEPiK może jednak tego faktu nie uwzględniać.

Jak sprawdzić, jaka norma emisji spalin pojawiła się w CEPiK?

Sprawdzenie normy emisji spalin przypisanej do danego auta jest proste. Wystarczy otworzyć rządową stronę historiapojazdu.gov.pl. Po podaniu numeru rejestracyjnego, numeru VIN i daty pierwszej rejestracji kierującemu pokaże się raport. Ten w sekcji dane techniczne, w części odnoszącej się do jednostki napędowej zawiera adnotację "norma euro". To tu wpisana jest klasa emisyjności.

REKLAMA

Dostęp do tych danych mogą również uzyskać osoby korzystające z aplikacji mObywatel. Dane pojawiają się w sekcji odnoszącej się do posiadanych pojazdów.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Czemu norma emisji spalin wpisana w CEPiK jest tak ważna?

Dziś norma emisji spalin zapisana w CEPiK nie odgrywa żadnej roli. Już niedługo może się to jednak zmienić. 1 lipca 2024 r. w Warszawie prawdopodobnie wystartuje pierwsza w Polsce strefa czystego Transportu. O możliwości wjazdu do niej zadecyduje właśnie wpisana do CEPiK norma emisyjności pojazdu. Jeżeli okaże się, że kierowca ma auto z silnikiem diesla wyprodukowane w 2003 r., system automatycznie dopisał mu normę Euro 3. Ta nie pozwala na wjazd do strefy. Samochód de facto spełnia jednak normę Euro 4. To niestety nie będzie miało większego znaczenia do momentu zmiany tego wpisu...

Jak zmienić normę emisji spalin wpisaną w CEPiK?

Istnieje możliwość zmiany normy emisji spalin samochodu wpisanej do bazy CEPiK. Wystarczy udać się do wydziału komunikacji i złożyć w tej sprawie wniosek. Problem dotyczy tego, że inną normę, niż tą zapisaną w Centralnej Ewidencji Pojazdów, trzeba udowodnić. A do tego konieczne są dokumenty. Konkretne dokumenty. Urzędnik uwzględni jedynie świadectwo zgodności WE, dopuszczenie jednostkowe pojazdu, decyzja o uznaniu dopuszczenia jednostkowego pojazdu lub świadectwo dopuszczenia indywidualnego WE pojazdu. Tylko te dokumenty będą honorowane.

Skąd wziąć dokumenty konieczne do zmiany normy emisji spalin w CEPiK?

Właściciel samochodu używanego prawie na pewno powyższych dokumentów posiadać nie będzie. Skąd je zatem wziąć? Mogą je wydać wyłącznie importerzy. Dlatego pierwsze kroki kierowca powinien skierować do dealera. Skuteczne może być też skierowanie pisma z prośbą do importera. Czasami dokumenty takie są wydawane odpłatnie.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Nowy nieoznakowany radiowóz na drogach. 140 km/h w mieście i zatrzymane prawo jazdy

Pierwszy dzień służby nowego nieoznakowanego radiowozu i od razu spektakularna interwencja. Policjanci zatrzymali kierowcę, który w terenie zabudowanym pędził z prędkością 140 km/h, mimo ograniczenia do 70 km/h. Mężczyzna stracił prawo jazdy na trzy miesiące, otrzymał mandat w wysokości 2000 zł i 14 punktów karnych. Nowoczesny pojazd z wideorejestratorem pozwolił mundurowym zareagować natychmiast, to zapowiedź bardziej skutecznych kontroli prędkości na polskich drogach.

KGP: 115 855 interwencji, 468 wypadków drogowych, 31 ofiar śmiertelnych [Podsumowanie tygodnia + Akcja "Znicz" 2025]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 115 855 interwencji. Byli wzywani do 468 wypadków drogowych.

Poleasingowy nie zawsze znaczy bezpieczny – na co zwrócić uwagę przy zakupie auta poflotowego?

Samochody poleasingowe od lat stanowią ważny filar polskiego rynku wtórnego, przyciągając kupujących swoją przewidywalnością, dobrze udokumentowaną historią i, coraz częściej, dobrym wyposażeniem. Jednak nie każde auto poflotowe jest w równie dobrej kondycji, a rynek ten nie jest wolny od zagrożeń takich jak kręcenie liczników, ukryte istotne szkody czy nie zawsze profesjonalne naprawy.

Mandat za wycieraczki w samochodzie. Brudna szyba też słono płatna

Wielu kierowców nie ma pojęcia, że za zużyte wycieraczki albo brudną szybę można dostać wysoki mandat. Policja coraz częściej zwraca uwagę na stan piór, spryskiwaczy i widoczność z kabiny, szczególnie jesienią i zimą. Wystarczy kilka smug na szybie, by auto uznano za niesprawne technicznie. Sprawdź, ile możesz zapłacić i kiedy funkcjonariusz ma prawo zatrzymać dowód rejestracyjny.

REKLAMA

Co się stanie, jak zatankujesz benzynę 98 zamiast 95? O czym decyduje liczba oktanowa?

Na stacjach paliw różnica między benzyną 95 a 98 to kilka złotych za bak, ale kierowcy wciąż zastanawiają się, czy droższe paliwo rzeczywiście daje coś więcej. Czy silnik będzie działał lepiej, czy to tylko marketing? Wyjaśniamy, czym różni się liczba oktanowa, co dzieje się po zatankowaniu 98 do auta przystosowanego do 95 i kiedy takie paliwo faktycznie ma sens.

Będą surowe kary dla początkujących kierowców. Nadchodzi europejskie prawo jazdy. Unia do 2030 r. obniża liczbę wypadków o połowę

Będą surowe kary dla początkujących kierowców w okresie próbnym. Ile lat będzie trwał taki okres? Nadchodzi europejskie prawo jazdy. Unia chce obniżyć liczbę ofiar wypadków drogowych o połowę do 2030 r.

Jak odpalić samochód z kabli? Instrukcja krok po kroku i najczęstsze błędy kierowców

Silnik nie reaguje, a kontrolki tylko mignęły? To klasyczny objaw rozładowanego akumulatora. Nie musisz od razu dzwonić po pomoc drogową, wystarczą kable rozruchowe i drugi samochód, by uruchomić silnik w kilka minut. Sprawdź, jak prawidłowo podłączyć przewody, czego unikać i jak nie uszkodzić elektroniki w aucie podczas rozruchu z kabli.

Prawo jazdy seniorów: czy grozi Ci utrata uprawnień od 2026? Sprawdzamy fakty

Kierowcy po 70. roku życia będą tracić prawo jazdy, jeśli nie przejdą obowiązkowych badań lekarskich? Internet obiegły sensacyjne doniesienia o rzekomych zmianach, które miały wejść w życie od 2026 roku. W sieci zawrzało, a wielu seniorów zaczęło pytać, czy faktycznie będą musieli odnawiać dokument. Sprawdzamy, co w tej sprawie potwierdziło Ministerstwo Infrastruktury.

REKLAMA

Kiedy wymienić opony na zimowe? Jak je przechowywać?

Przy jakiej temperaturze powinno się zmieniać opony na zimowe? Komu powierzyć wymianę ogumienia? Jak przechowywać opony? Sprawdzamy.

KGP: 111 767 interwencji, 481 wypadków drogowych, 38 ofiar śmiertelnych [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 111 767 interwencji. Byli wzywani do 481 wypadków drogowych.

REKLAMA