REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Co zrobić, gdy norma emisji spalin auta, nie zgadza się z normą wpisaną w CEPiK?

Co zrobić, gdy norma emisji spalin auta, nie zgadza się z normą wpisaną w CEPiK?
Co zrobić, gdy norma emisji spalin auta, nie zgadza się z normą wpisaną w CEPiK?
gov.pl

REKLAMA

REKLAMA

W zeszłym roku w CEPiK pojawiła się nowość. W bazie zaczęły być gromadzone informacje dotyczące norm emisji spalin samochodów. Oznaczenia Euro zostały jednak nadane z automatu. Co ma zrobić kierowca, w razie błędnego przypisania normy jego autu? I czemu ma to znaczenie?

W CEPiK w Centralnej Ewidencji Pojazdów przechowywane są najważniejsze dane techniczne pojazdów. Przez wiele lat na liście starszych pojazdów nie widniała jednak informacja dotycząca norm emisji spalin. Ministerstwo cyfryzacji postanowiło tę lukę "zasypać". To zostało dokonane na podstawie rozporządzenia z 11 sierpnia 2023 r.  w sprawie katalogu danych gromadzonych CEP.

REKLAMA

Skąd wzięły się dane o normie emisji spalin w CEPiK?

Dopisanie norm emisji euro (NEE) do ewidencji pojazdów w CEPiK było ogromnym przedsięwzięciem. Dlatego operator bazy i ministerstwo cyfryzacji zdecydowali się na automatyzację procesu. Normy emisji spalin były automatycznie nadawane na podstawie trzech kryteriów. Adnotacji w CEP zapisanej na podstawie dowodu rejestracyjnego lub według roku produkcji. Schemat był następujący:

  • rok produkcji od 1992 do 1995 – Euro 1,
  • rok produkcji od 1996 do 1999 – Euro 2,
  • rok produkcji od 2000 do 2004 – Euro 3,
  • rok produkcji od 2005 do 2009 – Euro 4,
  • rok produkcji od 2010 do 2015 – Euro 5,
  • rok produkcji od 2016 – Euro 6.

Automatycznie przypisana norma emisji spalin samochodu nie przewiduje tego, że niektórzy producenci starali się wcześniej spełniać przyszłe normy. Zdarzało się zatem, że np. auto wyprodukowane w 2008 r. spełniało nie normę Euro 4, a normę Euro 5. CEPiK może jednak tego faktu nie uwzględniać.

Jak sprawdzić, jaka norma emisji spalin pojawiła się w CEPiK?

Sprawdzenie normy emisji spalin przypisanej do danego auta jest proste. Wystarczy otworzyć rządową stronę historiapojazdu.gov.pl. Po podaniu numeru rejestracyjnego, numeru VIN i daty pierwszej rejestracji kierującemu pokaże się raport. Ten w sekcji dane techniczne, w części odnoszącej się do jednostki napędowej zawiera adnotację "norma euro". To tu wpisana jest klasa emisyjności.

Dostęp do tych danych mogą również uzyskać osoby korzystające z aplikacji mObywatel. Dane pojawiają się w sekcji odnoszącej się do posiadanych pojazdów.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Czemu norma emisji spalin wpisana w CEPiK jest tak ważna?

Dziś norma emisji spalin zapisana w CEPiK nie odgrywa żadnej roli. Już niedługo może się to jednak zmienić. 1 lipca 2024 r. w Warszawie prawdopodobnie wystartuje pierwsza w Polsce strefa czystego Transportu. O możliwości wjazdu do niej zadecyduje właśnie wpisana do CEPiK norma emisyjności pojazdu. Jeżeli okaże się, że kierowca ma auto z silnikiem diesla wyprodukowane w 2003 r., system automatycznie dopisał mu normę Euro 3. Ta nie pozwala na wjazd do strefy. Samochód de facto spełnia jednak normę Euro 4. To niestety nie będzie miało większego znaczenia do momentu zmiany tego wpisu...

Jak zmienić normę emisji spalin wpisaną w CEPiK?

Istnieje możliwość zmiany normy emisji spalin samochodu wpisanej do bazy CEPiK. Wystarczy udać się do wydziału komunikacji i złożyć w tej sprawie wniosek. Problem dotyczy tego, że inną normę, niż tą zapisaną w Centralnej Ewidencji Pojazdów, trzeba udowodnić. A do tego konieczne są dokumenty. Konkretne dokumenty. Urzędnik uwzględni jedynie świadectwo zgodności WE, dopuszczenie jednostkowe pojazdu, decyzja o uznaniu dopuszczenia jednostkowego pojazdu lub świadectwo dopuszczenia indywidualnego WE pojazdu. Tylko te dokumenty będą honorowane.

Skąd wziąć dokumenty konieczne do zmiany normy emisji spalin w CEPiK?

Właściciel samochodu używanego prawie na pewno powyższych dokumentów posiadać nie będzie. Skąd je zatem wziąć? Mogą je wydać wyłącznie importerzy. Dlatego pierwsze kroki kierowca powinien skierować do dealera. Skuteczne może być też skierowanie pisma z prośbą do importera. Czasami dokumenty takie są wydawane odpłatnie.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Konfiskata samochodów nietrzeźwym: w majówkę 2024 auta straci dwa tysiące kierowców, jak uniknąć kary

Choć zapowiadane jest cofnięcie drastycznych przepisów, nadal obowiązuje nowe prawo według którego nietrzeźwemu kierowcy konfiskuje się auto. Gdyby obowiązywał już w ubiegłoroczną majówkę, samochody straciłoby prawie2 tys. kierowców. Jednak jeśli nawet przepisy zostaną złagodzone, to kary dla nietrzeźwych kierowców pozostaną nadal surowe.

Nowe kary dla kierowców przyjęte. Masowo polecą prawa jazdy

Kierowców czeka rewolucja w karaniu za wykroczenia. Przepisy przyjęte przez Parament Europejski niosą poważne zmiany. Reforma ma przyczynić się do zmniejszenia liczby zabitych na europejskich drogach. Oto szczegóły…

Majówka może przynieść spadek cen paliw. Za benzynę Pb 95 możemy zapłacić od 6,61 do 6,72 zł za litr, a za Pb98 od 7,28 do 7,39 zł

W nadchodzący majowy weekend, kierowcy mogą spodziewać się korzystniejszych cen paliw. Eksperci portalu e-petrol.pl prognozują spadek kosztów tankowania, a to z powodu promocji oferowanych przez stacje benzynowe.

Minister zapowiadał rejestrację aut przez internet. Kiedy to będzie możliwe? Data jest znana

Rejestracja auta online będzie. To dobra informacja. Gorsza jest taka, że trzeba będzie na nią poczekać. Wstępnie szefostwo CEPiK mówi nawet o terminie 30 miesięcy. Czy taka rejestracja będzie wymagać wizyty w wydziale komunikacji?

REKLAMA

Pożar samochodu elektrycznego. Co zrobić? Jak się zachować?

Pożar Luciad Air w Warszawie sprawił, że na tapet powrócił temat pożarów samochodów elektrycznych. Jak w razie pojawienia się ognia powinien zachować się kierujący pojazdem i inni użytkownicy drogi? Jak gasić ogniwa zawarte w baterii?

Jazda na rolkach i wrotkach a przepisy drogowe. Rolkarz to pieszy czy kierujący? Jakie ma obowiązki?

Sezon na rolki i wrotki startuje wraz z pierwszymi objawami wiosny. A to oznacza, że warto przypomnieć zasady poruszania się tymi "środkami transportu". Bo ich również dotyczą przepisy drogowe. Na jakie konkretnie zasady wskazują?

To już pewne: samochód zarejestrujesz przez Internet, koniec z kolejką w urzędzie po tablice. Znamy termin

Samych tablic rejestracyjnych jeszcze z sieci nie ściągniemy – choć kto wie, może za jakiś czas będzie można je wydrukować techniką 3D albo zmienią się przepisy i auta dopuszczone do ruchu będą inaczej znakowane niż formie tablic – ale wkrótce formalności związane z rejestracją załatwimy sami przez Internet. Teraz to jest możliwe tylko jeśli upoważnimy do tego dealera w salonie – i to nie każdego.

Zguba w Uberze. Co zostawiają pasażerowie? I jak odzyskać pozostawiony przedmiot?

Zguby w Uberze bywają naprawdę nietypowe. Przykład? W 2023 r. w taksówce znaleziona została np. sztuczna szczęka. Całe szczęście przedmioty pozostawione podczas przejazdu łatwo odzyskać. Pomaga w tym aplikacja.

REKLAMA

Drogowa kumulacja na Śląsku. Pijany kierowca z potrójnym zakazem prowadzenia i poszukiwany w jednym aucie

Myśleliście, że nic już was nie zdziwi? No to przeczytajcie tę historię. Policjanci z będzińskiej drogówki zatrzymali do kontroli drogowej Opla. Jak się okazało, jego kierowca był pijany. I miał potrójny zakaz prowadzenia. A to dopiero początek czarnej serii.

Jak sprawdzić kontrahenta w branży TSL?

Podstawą każdej współpracy biznesowej jest zaufanie. A nic tak nie wzmaga jego poziomu, jak... kontrola i wcześniejsze sprawdzenie kontrahenta. Jak zweryfikować partnerów z branży TSL? To ważne pytanie, aby nie dać się złapać w oszustwo "na zlecenie transportowe".

REKLAMA