REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Rząd chce jednak wykasować podatek od aut spalinowych. Szykuje się do rozmów z UE na temat zmian w KPO

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Miały być aż dwa podatki od aut spalinowych. Chyba ich jednak nie będzie. Rząd szykuje się do rozmów z UE na temat zmian w KPO
Miały być aż dwa podatki od aut spalinowych. Chyba ich jednak nie będzie. Rząd szykuje się do rozmów z UE na temat zmian w KPO
Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

KPO miało zgotować kierowcom w Polsce aż dwa podatki od aut spalinowych. Teraz okazuje się, że tych może wcale nie być. Nowy rząd planuje renegocjację planu odbudowy. Danina płacona przez kierowców ma zniknąć z dokumentu, a tym samym nie zacznie obowiązywać w Polsce.

Historia podatku od aut spalinowych w Polsce serią zwrotów akcji zaczyna powoli przypominać Modę na sukces. Dwa podatki zostały zadeklarowane w KPO. Poprzedni rząd widząc jednak reakcję kierowców, postanowił nabrać wody w usta. A to dopiero początek tej opowieści.

REKLAMA

Podatki od aut spalinowych miały być dwa. Pierwszy od 2025 r., drugi od 2026 r.

Pierwsze konkrety na temat podatku od aut spalinowych można było usłyszeć dopiero w wypowiedzi Krzysztofa Bolesty – wiceministra klimatu i środowiska. W rozmowie z Rzeczpospolitą powiedział, że nowy resort nad kształtem danin pracuje. Te zatem się pojawią. Na początku 2025 r. zadebiutuje podatek od zakupu samochodu spalinowego. W 2026 r. pojawi się jednak również podatek za używanie samochodu spalinowego. A na te wieści... kierowcy ponownie zakipieli ze złością. Naturalna reakcja? Jak najbardziej. Tyle że reakcja niepotrzebna. Teraz pojawia się kolejny zwrot akcji.

Rząd chce zmian w KPO. Rewizja programu ma wykasować podatek od aut spalinowych z kamieni milowych

REKLAMA

Ministerstwo Funduszy i Polityki Regionalnej na poważnie szykuje się do rewizji Krajowego Planu Odbudowy, który został złożony w UE przez rząd PiS-u. Ingerencja ma być naprawdę gruntowna. Jak informuje Rynek Infrastruktury, proponowane zmiany mają dotyczyć 11 spośród 55 reform oraz 22 spośród 56 inwestycji. Z punktu widzenia kierowców kluczowy będzie jeden punkt. Bo resort mówi o tym głośno, że chce rezygnacji z kamienia milowego zobowiązującego Polskę do wprowadzenia podatku od samochodów spalinowych.

Czemu MFiPR nie chce podatku od aut spalinowych? Taka danina stanowi poważny ciężar polityczny. A jest on tym bardziej uwierający, że stanowi tak naprawdę pułapkę nieświadomie założoną przez poprzedni rząd. Przy okazji negocjacji KPO, nowy rząd chce się tego punktu pozbyć.

Wykasowanie z KPO podatku od aut spalinowych to nie koniec planów motoryzacyjnych

Nowy rząd w ramach rewizji krajowego planu odbudowy chce zmiany jeszcze jednego kamienia milowego, który odnosi się do kwestii transportu. Chodzi o to, aby do 2030 r. wydłużone zostało wprowadzenie kryterium konieczności zakupu autobusów elektrycznych przez firmy organizujące transport zbiorowy w miastach powyżej 100 tys. mieszkańców.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Czy podatek od aut spalinowych zniknie z KPO? Kiedy odbędą się rozmowy w tej sprawie?

REKLAMA

Polska delegacja ma zamiar wybrać się do Brukseli na pierwsze rozmowy dotyczące rewizji KPO już w tym tygodniu. I sam fakt umówienia takiego spotkania może stanowić dla kierowców w Polsce dobrą informację. Daje światełko w tunelu, że UE jest otwarte na modernizację planu, a tym samym szanse na usunięcie zapisu mówiącego o podatkach od aut spalinowych w Polsce są naprawdę realne. Kierowcy śmiało mogą zatem trzymać kciuki za delegację Ministerstwa Funduszy i Polityki Regionalnej.

Konsultacje dotyczące zmiany zapisów krajowego planu odbudowy potrwają do połowy kwietnia. Tak przewiduje MFiPR. Wszystkie ustalenia natomiast powinny potrwać do końca wakacji. Od pomyślności tych rozmów zależy termin, w którym Polska złoży wniosek o wypłatę kolejnej transzy środków. Szybkie zamknięcie rozmów sprawi, że to stanie się możliwe jeszcze w sierpniu 2024 r.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: PAP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Nowe kary dla kierowców 2025. Rząd właśnie przyjął projekt. Konfiskata auta, więzienie, dożywotni zakaz prowadzenia

Rządowa ofensywa przeciwko piratom drogowym! W dniu 3.07.2025 Rada Ministrów przyjęła projekt nowych przepisów dla kierowców, który ma skuteczniej walczyć z najgroźniejszymi przestępstwami na drogach. Koniec z brawurą, nielegalnymi wyścigami i lekceważeniem zakazów. Bandyci drogowi mogą spodziewać się surowych kar, w tym nawet przepadku pojazdu, dożywotniego zakazu prowadzenia i więzienia. Zmiany w Kodeksie karnym i Prawie o ruchu drogowym mają wejść w życie jeszcze w 2025 roku i stanowić punkt zwrotny w walce o bezpieczeństwo na polskich drogach.

Nowy węzeł drogowy na S19 i kolejne odcinki drogi w planach

GDDKiA ogłosiła przetarg na budowę dodatkowego węzła drogowego na S19 koło Białegostoku - Dobrzyniewo Północ. W planach także inne odcinki drogi. S19 w Podlaskiem ma liczyć 177 km, a budowa jest podzielona na 15 odcinków.

Stracisz prawo jazdy po 65. roku życia? Nowe badania seniorów od 1 lipca? Sprawdzamy, co naprawdę się zmienia

Czy po 65. roku życia naprawdę trzeba będzie robić badania, żeby nadal prowadzić samochód? W sieci krąży wiele niepokojących informacji, ale nie wszystkie mają potwierdzenie w przepisach. Sprawdziliśmy, jakie zmiany faktycznie wchodzą w życie, co grozi za brak badań po 75. roku życia i czy osoby starsze mogą legalnie prowadzić auto bez zaświadczenia lekarskiego.

Szok: 85-latek wjechał do galerii handlowej. Czy seniorzy powinni mieć badania, by zachować prawo jazdy? Tak wyglądają przepisy 2025

Incydent w Gdyni, gdzie 25 czerwca 85-letni kierowca wjechał samochodem do wnętrza centrum handlowego Riviera przy ul. Kazimierza Górskiego, wywołał lawinę pytań o bezpieczeństwo na drogach i zdolność osób starszych do prowadzenia pojazdów. Zdarzenie to, choć na szczęście bez poważniejszych obrażeń, zakończyło się mandatem dla mężczyzny i wnioskiem policji o skierowanie go na badania zdrowotne. To nietypowe zdarzenie ponownie stawia kluczowe pytanie: czy badania lekarskie dla kierowców seniorów powinny być obowiązkowe? Czy seniorzy mogą prowadzić auto po 80-tce bez dodatkowych wymogów? Sprawdzamy, jak wyglądają przepisy dla kierowców seniorów 2025.

REKLAMA

500 zł kary za przejazd autostradą. Ty też możesz dostać wezwanie

Choć system e-TOLL przeszedł już do historii, konsekwencje jego działania wciąż odczuwają tysiące kierowców. Od miesięcy z Izby Administracji Skarbowej w Łodzi wysyłane są pisma wzywające do zapłaty 500 zł kary za przejazd autostradą bez opłaty. Nie są to oszustwa, to realne działania urzędów skarbowych. Kogo dotyczą wezwania? Jak się odwołać? Sprawdź, zanim będzie za późno.

Wakacje 2025. Czerwiec i sierpień to najtragiczniejsze miesiące na drogach – sprawdź dlaczego

Latem rośnie liczba wypadków drogowych. Jazda na zderzaku, zajeżdżanie drogi i pośpiech to wciąż najczęstsze błędy kierowców. Kampania społeczna "Nie zderzakuj. Posłuchaj. Jedź bezpiecznie" przypomina, jak ich unikać i dlaczego warto jeździć z głową.

KGP: 121 594 interwencji, 527 wypadków drogowych, 28 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 121 594 interwencji. Byli wzywani do 527 wypadków drogowych.

Badanie techniczne pojazdu w 2025 roku – nowe kary, podwyżki i zmiany. Sprawdź, co się zmieni

Rząd szykuje rewolucję w badaniach technicznych pojazdów. Choć ceny formalnie się nie zmieniły, kierowcy muszą liczyć się z dodatkowymi kosztami: za spóźnienie zapłacisz nawet trzykrotność standardowej stawki, a diagnosta może elektronicznie zatrzymać Ci dowód rejestracyjny. Na horyzoncie natomiast pojawiają się wysokie podwyżki cen badań technicznych. Sprawdzamy, ile kosztuje przegląd techniczny w 2025 roku i jakie zmiany są planowane.

REKLAMA

Auto dla seniora: hybryda czy benzyna? Sprawdź, jak zaoszczędzić nawet 35 tys. zł

Samochody hybrydowe reklamowane są jako oszczędne, ciche i przyjazne środowisku. Wydają się idealne dla kierowców 50+, którzy szukają wygodnego i ekonomicznego auta na co dzień. Ale uwaga: mimo niższej akcyzy i korzyści dla producentów, to klient – często senior – musi dopłacić nawet 10 tysięcy złotych. Sprawdzamy, na co zwrócić uwagę przed zakupem.

Uwaga! Zaoszczędź nawet 1000 zł na paliwie rocznie – wystarczy 1 klik w Google Maps

Czy wiesz, że możesz oszczędzać paliwo bez zmiany stylu jazdy, samochodu ani stacji benzynowej? Wystarczy jedno kliknięcie w aplikacji Google Maps. Tryb oszczędzania paliwa, czyli tzw. eco routing, to niedoceniana funkcja, która w Polsce działa już od dłuższego czasu. Dzięki niej możesz zmniejszyć zużycie paliwa nawet o 7%, co w praktyce oznacza nawet 1000 zł rocznie mniej za tankowanie.

REKLAMA