REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Rząd chce jednak wykasować podatek od aut spalinowych. Szykuje się do rozmów z UE na temat zmian w KPO

Miały być aż dwa podatki od aut spalinowych. Chyba ich jednak nie będzie. Rząd szykuje się do rozmów z UE na temat zmian w KPO
Miały być aż dwa podatki od aut spalinowych. Chyba ich jednak nie będzie. Rząd szykuje się do rozmów z UE na temat zmian w KPO
Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

KPO miało zgotować kierowcom w Polsce aż dwa podatki od aut spalinowych. Teraz okazuje się, że tych może wcale nie być. Nowy rząd planuje renegocjację planu odbudowy. Danina płacona przez kierowców ma zniknąć z dokumentu, a tym samym nie zacznie obowiązywać w Polsce.

Historia podatku od aut spalinowych w Polsce serią zwrotów akcji zaczyna powoli przypominać Modę na sukces. Dwa podatki zostały zadeklarowane w KPO. Poprzedni rząd widząc jednak reakcję kierowców, postanowił nabrać wody w usta. A to dopiero początek tej opowieści.

REKLAMA

REKLAMA

Podatki od aut spalinowych miały być dwa. Pierwszy od 2025 r., drugi od 2026 r.

Pierwsze konkrety na temat podatku od aut spalinowych można było usłyszeć dopiero w wypowiedzi Krzysztofa Bolesty – wiceministra klimatu i środowiska. W rozmowie z Rzeczpospolitą powiedział, że nowy resort nad kształtem danin pracuje. Te zatem się pojawią. Na początku 2025 r. zadebiutuje podatek od zakupu samochodu spalinowego. W 2026 r. pojawi się jednak również podatek za używanie samochodu spalinowego. A na te wieści... kierowcy ponownie zakipieli ze złością. Naturalna reakcja? Jak najbardziej. Tyle że reakcja niepotrzebna. Teraz pojawia się kolejny zwrot akcji.

Rząd chce zmian w KPO. Rewizja programu ma wykasować podatek od aut spalinowych z kamieni milowych

Ministerstwo Funduszy i Polityki Regionalnej na poważnie szykuje się do rewizji Krajowego Planu Odbudowy, który został złożony w UE przez rząd PiS-u. Ingerencja ma być naprawdę gruntowna. Jak informuje Rynek Infrastruktury, proponowane zmiany mają dotyczyć 11 spośród 55 reform oraz 22 spośród 56 inwestycji. Z punktu widzenia kierowców kluczowy będzie jeden punkt. Bo resort mówi o tym głośno, że chce rezygnacji z kamienia milowego zobowiązującego Polskę do wprowadzenia podatku od samochodów spalinowych.

Czemu MFiPR nie chce podatku od aut spalinowych? Taka danina stanowi poważny ciężar polityczny. A jest on tym bardziej uwierający, że stanowi tak naprawdę pułapkę nieświadomie założoną przez poprzedni rząd. Przy okazji negocjacji KPO, nowy rząd chce się tego punktu pozbyć.

REKLAMA

Wykasowanie z KPO podatku od aut spalinowych to nie koniec planów motoryzacyjnych

Nowy rząd w ramach rewizji krajowego planu odbudowy chce zmiany jeszcze jednego kamienia milowego, który odnosi się do kwestii transportu. Chodzi o to, aby do 2030 r. wydłużone zostało wprowadzenie kryterium konieczności zakupu autobusów elektrycznych przez firmy organizujące transport zbiorowy w miastach powyżej 100 tys. mieszkańców.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Czy podatek od aut spalinowych zniknie z KPO? Kiedy odbędą się rozmowy w tej sprawie?

Polska delegacja ma zamiar wybrać się do Brukseli na pierwsze rozmowy dotyczące rewizji KPO już w tym tygodniu. I sam fakt umówienia takiego spotkania może stanowić dla kierowców w Polsce dobrą informację. Daje światełko w tunelu, że UE jest otwarte na modernizację planu, a tym samym szanse na usunięcie zapisu mówiącego o podatkach od aut spalinowych w Polsce są naprawdę realne. Kierowcy śmiało mogą zatem trzymać kciuki za delegację Ministerstwa Funduszy i Polityki Regionalnej.

Konsultacje dotyczące zmiany zapisów krajowego planu odbudowy potrwają do połowy kwietnia. Tak przewiduje MFiPR. Wszystkie ustalenia natomiast powinny potrwać do końca wakacji. Od pomyślności tych rozmów zależy termin, w którym Polska złoży wniosek o wypłatę kolejnej transzy środków. Szybkie zamknięcie rozmów sprawi, że to stanie się możliwe jeszcze w sierpniu 2024 r.

Źródło: PAP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Ta inicjatywa UE otwiera drogę lekkim autom miejskim w cenie do 15-20 tys. Euro. Zmiany w kategorii L6e i zasada 3E

Jesień 2025 roku zapisze się w historii europejskiej motoryzacji jako moment zwrotny. Przez lata nasze miasta stawały się coraz bardziej zatłoczone, a samochody, którymi się po nich poruszamy – coraz większe, cięższe i droższe. Dziś jednak, patrząc na ostatnie sygnały płynące z Brukseli, w tym nową inicjatywę „Small Affordable Cars” ogłoszoną przez przewodniczącą Ursulę von der Leyen oraz trwające prace w Komisji Petycji PE, możemy powiedzieć głośno: idzie nowe. Europa wreszcie dostrzegła potencjał, o którym w Electroride mówimy od dawna. Nadchodzi czas lekkich pojazdów elektrycznych.

KGP: 109 588 interwencji, 367 wypadków drogowych, 20 ofiar śmiertelnych [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 109 588 interwencji. Byli wzywani do 367 wypadków drogowych.

Pomarańczowe koperty zaskoczyły kierowców. Kto może na nich parkować, a kto dostanie 300 zł mandatu?

W Polsce pojawił się nowy rodzaj oznakowania parkingów, to pomarańczowe koperty. W pierwszych dniach ich funkcjonowania kierowcy masowo pytali, co właściwie oznaczają, dla kogo są przeznaczone i czy można zostawić na nich auto bez ryzyka mandatu. Okazuje się, że parkowanie na nich nie jest dla wszystkich, a zasady są wyjątkowo rygorystyczne. Miejsce może zająć tylko wąska grupa kierowców, a pozostali ryzykują mandatem nawet do 300 zł. Gdzie dokładnie się pojawiły i kogo obowiązują?

Dlaczego ta data w kalendarzu jest dla kierowców ważniejsza niż myślisz? Twój samochód będzie wdzięczny, jak o tym nie zapomnisz

Pewnego zimnego poranka, gdy szyby pokrywa szron, a oddech zamienia się w chmurę pary, siadasz za kierownicą. Przekręcasz kluczyk w stacyjce i z wstrzymanym oddechem słuchasz, jak silnik próbuje ożyć. Czasem odpala za pierwszym razem. Innym razem krztusi się, marudzi, a w najgorszym scenariuszu w ogóle nie daje znaku życia. Winisz wtedy akumulator. A co, jeśli powodem twoich kłopotów jest coś zupełnie innego? Co, jeśli klucz do tej zagadki tkwi w tym, co zalewasz do baku, a wszystko zmienia się w Polsce w dwóch datach: 1 i 16 listopada? To dni, w których na stacjach paliw po cichu dochodzi do zmiany, która decyduje o komforcie i bezawaryjności twojej podróży.

REKLAMA

Opłaty drogowe w Niemczech 2025 dla ciężarówek od 3,5 tony. Kalkulacja opłat

Opłaty drogowe w Niemczech 2025 dla ciężarówek od 3,5 tony mogą wynosić miesięcznie nawet 10 tys. zł. Co przewoźnik może z tym zrobić? Kalkulacja opłat jest niezbędna.

Rejestracja pojazdu online od 2027 roku. Nowe przepisy uproszczą formalności i zwiększą bezpieczeństwo kierowców

Od 2027 r. rejestracja pojazdu w Polsce przejdzie największą zmianę od lat. Nowe przepisy pozwolą złożyć wniosek całkowicie online, bez papierowych dokumentów i bez wizyty w urzędzie. Kierowcy szybciej zarejestrują samochód, a organy rejestrujące zyskają dostęp do danych pojazdów z innych krajów UE dzięki systemowi AVI. Mniej formalności, większe bezpieczeństwo i koniec niepotrzebnych obowiązków przy rejestracji aut sprowadzonych z zagranicy.

Weto Nawrockiego w sprawie zmian w Prawie o ruchu drogowym. Przewoźnicy bez cyfrowych zezwoleń EKMT. Miały wejść w styczniu 2026 r.

Kolejne weta Prezydenta RP Karola Nawrockiego dotykają polskich przewoźników. Nie będzie cyfrowych zezwoleń EKMT od stycznia 2026 r., na które tak czekali. Spada konkurencyjność polskich przewoźników drogowych na arenie międzynarodowej.

KGP: 106 240 interwencji, 349 wypadków drogowych, 24 ofiary śmiertelne [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 106 240 interwencji. Byli wzywani do 349 wypadków drogowych.

REKLAMA

Czy od tego roku za brak opon zimowych są kary? Jakie opony zimowe wybrać - 3PMSF czy M+S? Opady śniegu wkrótce, to już czas na zmianę

Jak co roku, kierowców w Polsce dręczy pytanie, czy to już pora zmiany opon letnich na zimowe. Jesienią aura za oknem bywa niejednoznaczna, w nocy zaskakując nas przymrozkami, zaś w słoneczne dni nadal oferując nawet kilkanaście stopni Celsjusza na plusie. Co z oponami - czy to już czas na przekładkę u wulkanizatora? Zwłaszcza, że zaraz ma sypnąć śniegiem nie tylko w górach.

Leasing czy wynajem? Co wybrać, co dzieje się z autem po zakończeniu umowy [Gość Infor.pl]

Końcówka roku to gorący czas dla branży leasingowej i motoryzacyjnej. Wielu przedsiębiorców szuka jeszcze sposobów na optymalizację kosztów, rozważa wymianę samochodu lub zakup kolejnego pojazdu. Wybór jednak nie jest prosty – bo czy lepiej zdecydować się na leasing, czy na wynajem długoterminowy? O różnicach między tymi formami finansowania mówił w rozmowie z Szymonem Glonkiem (Infor.pl) Tomasz Jabłoński, wiceprezes PKO Leasing.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA