REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Podatek od aut elektrycznych działa jak taksometr. Będzie liczony od każdego pokonanego kilometra

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
podatek od aut elektrycznych liczony od każdego pokonanego kilometra, podatek od aut elektrycznych
Podatek od aut elektrycznych działa jak taksometr. Będzie liczony od każdego pokonanego kilometra
Kuba Brzeziński

REKLAMA

REKLAMA

Na samochody elektryczne zostanie nałożony nowy podatek. A jego wartość będzie naliczona od każdego pokonanego kilometra. Skąd ten pomysł? Bo spada zużycie paliwa, a tym samym wpływy do budżetu. Całe szczęście ten absurd nie dotyczy Polski.

Samochody elektryczne są eko. Ich właścicielom należą się zatem ulgi i dopłaty do zakupu? To prawda. Preferencyjne warunki nie są jednak bezgraniczne. Przynajmniej do takich wniosków doszły władze Islandii. I właśnie wprowadziły nowy podatek od aut elektrycznych.

REKLAMA

Jak będzie obliczany nowy podatek od aut elektrycznych?

Podatek od elektryków na Islandii będzie liczony od każdego kilometra pokonanego autem. Będzie działał trochę jak taksometr. Choć to spore uproszczenie. Bo zasada wyliczenia daniny będzie tu trochę inna. Kierowca przed naliczeniem jego wartości, będzie musiał dochować trzech obowiązków. Mowa o:

  • zgłoszeniu aktualnego przebiegu pojazdu,
  • pojechaniu do stacji kontroli pojazdów w celu weryfikacji przebiegu,
  • aktualizowaniu danych, gdyby przebieg samochodu zaczął narastać w tempie wyższym, niż dotychczas.

Na podstawie przebiegu i wieku pojazdu wyliczona zostanie średnia ilość miesięcznie pokonywanych elektrykiem kilometrów. Następnie każdy kilometr zostanie przemnożony przez 6 koron islandzkich. W ten sposób kierujący otrzyma kwotę, którą każdego miesiąca będzie musiał wpłacać do budżetu państwa.

Skąd pomysł na podatek od każdego kilometra pokonanego elektrykiem?

REKLAMA

Na tym pomysł islandzkich władz się nie kończy. Bo podatkiem zostaną objęte także pojazdy wodorowe i hybrydy plug-in. Tyle że w przypadku PHEV-ów opłata za każdy km sięgnie już 2 koron. Czemu pojazdy spalinowo-elektryczne płacą mniej od elektrycznych czy wodorowych? Powód jest prosty. Decyduje o tym idea przyświecająca wprowadzeniu podatku. Chodzi o fakt, że popularyzacja pojazdów zeroemisyjnych odbija się na... na podatkach płaconych na rozwój i remonty sieci dróg, które w większości ukryte są w cenie paliwa kopalnego. W przypadku PHEV-ów kierowcy benzynę tankować nadal muszą. Stąd niższa wartość eko-podatku.

Kolejnym krokiem będzie rozszerzenie daniny o samochody spalinowe i hybrydy. Te zaczną wnosić opłatę od 2025 r. Powód? Co prawda nadal zużywają paliwo, ale nowoczesne silniki są na tyle oszczędne, że odbijają się na wpływach do budżetu. "Straty" trzeba zatem "odrobić".

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Podatek liczony "taksometrem" zapłacą też właściciele aut spalinowych

Rząd Islandii przewiduje, że przeciętny obywatel pokonuje dziennie jakieś 39 km swoim autem elektrycznym. To oznacza, że miesięcznie zapłaci nieco ponad 200 zł podatku. W przypadku hybryd plug-in kwota spadłaby już do blisko 70 zł miesięcznie. Kwota jest symboliczna? Być może i tak. W skali całego rynku motoryzacyjnego w tym kraju może się jednak stać znacząca. W Islandii zarejestrowanych jest 350 tys. pojazdów. 20 proc. z nich to elektryki, auta wodorowe lub plug-in`y. To daje zatem park 70 tys. aut, których właściciele od teraz muszą zacząć płacić nowy podatek od samochodów zasilanych bateryjnie.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Bezpłatna komunikacja zamiast biletów i rowerów miejskich? Czas na odważne decyzje w polskich miastach

Czy naprawdę warto utrzymywać system biletowy, skoro i tak w ponad 68% ( 2025 roku może to być jeszcze więcej) pokrywamy koszty transportu publicznego z budżetów miast? A może pora na poważną debatę o całkowicie bezpłatnej komunikacji miejskiej w Polsce?

KGP: 106 002 interwencji, 389 wypadków drogowych, 27 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 106 002 interwencji. Byli wzywani do 389 wypadków drogowych.

Ekologiczny samochód może być droższy od normalnego, uważają teraz polscy posiadacze aut. O ile więcej za niego są skłonni zapłacić

Podejście Polaków do tego, czy ich nowe auto będzie miało rozwiązania ekologiczne czy też nie, widoczne jest w gotowości do poniesienia wyższych kosztów w imię bardziej przyjaznych środowisku technologii. Już co trzeci uważa, że samochód ekologiczny może być droższy niż standardowy.

Ekologiczne auto? Ponad połowa Polaków nie dopłaciłaby do niego

Czy ekologiczność samochodu to dla Polaków ważny czynnik i element decyzyjny przy zakupie? Ponad jedna trzecia ankietowanych w badaniu przeprowadzonym przez Santander Consumer Multirent byłaby w stanie dopłacić do takiego pojazdu.

REKLAMA

Bezpieczeństwo na opak – dlaczego polskie drogi z pierwszeństwem są sztucznie spowalniane?

Na polskich drogach coraz częściej mamy do czynienia z sytuacją, w której bezpieczeństwo planowane jest wbrew logice inżynierii ruchu drogowego. Droga z pierwszeństwem powinna gwarantować płynność. Czas na rewizję praktyk inżynierii drogowej.

System e-TOLL - co zrobić w przypadku nieuzasadnionego mandatu?

Cyfryzacja w działalności transportowej to duże ułatwienie. Wciąż jednak zdarzają się pomyłki. Zdarzyło Ci się dostać mandat, pomimo uiszczonej opłaty za przejazd autostradą? Sprawdź, co należy zrobić w przypadku niesłusznego mandatu.

KGP: 110 588 interwencji, 460 wypadków drogowych, 24 ofiary śmiertelne. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 110 588 interwencji. Byli wzywani do 460 wypadków drogowych.

Transport ostatniego etapu – czy elektryczne pojazdy to klucz do efektywności?

Choć to tylko końcowy odcinek drogi, „ostatnia mila” bywa najdroższym elementem całego łańcucha dostaw – potrafi pochłonąć od 40[1] do nawet 53[2] procent jego kosztów. W erze błyskawicznego e-commerce i rosnących oczekiwań klientów dotyczących tempa oraz elastyczności dostaw, wyzwania logistyczne mnożą się. Dodatkowo nowe przepisy o Strefach Czystego Transportu ograniczają możliwość korzystania z pojazdów spalinowych, zmuszając firmy do modernizacji flot i inwestowania w nisko- lub zeroemisyjne rozwiązania. Wszystko to sprawia, że skuteczne zarządzanie dostawami na ostatnim etapie wymaga dziś nie tylko sprawności operacyjnej, ale także innowacyjnego podejścia i zrównoważonych technologii.

REKLAMA

KGP: 110 999 interwencji, 427 wypadków drogowych, 17 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 110 999 interwencji. Byli wzywani do 427 wypadków drogowych.

Samochody elektryczne potrzebują teraz tyle prądu co wszystkie ładowane w Polsce smartfony. Co będzie z zapotrzebowaniem na energię elektryczną gdy będzie ich milion

Obecnie wszystkie jeżdżące po polskich drogach auta elektryczne potrzebują tyle samo prądu co smartfony. Gdyby jednak w Polsce było milion elektryków, co według prognoz może nastąpić za pięć-siedem lat, i wszystkie one ładowały się w tym samym momencie, obciążenie systemu elektroenergetycznego z tego tytułu wyniosłoby 15,2 procent.

REKLAMA