REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Podatek od aut elektrycznych działa jak taksometr. Będzie liczony od każdego pokonanego kilometra

podatek od aut elektrycznych liczony od każdego pokonanego kilometra, podatek od aut elektrycznych
Podatek od aut elektrycznych działa jak taksometr. Będzie liczony od każdego pokonanego kilometra
Kuba Brzeziński

REKLAMA

REKLAMA

Na samochody elektryczne zostanie nałożony nowy podatek. A jego wartość będzie naliczona od każdego pokonanego kilometra. Skąd ten pomysł? Bo spada zużycie paliwa, a tym samym wpływy do budżetu. Całe szczęście ten absurd nie dotyczy Polski.

Samochody elektryczne są eko. Ich właścicielom należą się zatem ulgi i dopłaty do zakupu? To prawda. Preferencyjne warunki nie są jednak bezgraniczne. Przynajmniej do takich wniosków doszły władze Islandii. I właśnie wprowadziły nowy podatek od aut elektrycznych.

REKLAMA

Jak będzie obliczany nowy podatek od aut elektrycznych?

Podatek od elektryków na Islandii będzie liczony od każdego kilometra pokonanego autem. Będzie działał trochę jak taksometr. Choć to spore uproszczenie. Bo zasada wyliczenia daniny będzie tu trochę inna. Kierowca przed naliczeniem jego wartości, będzie musiał dochować trzech obowiązków. Mowa o:

  • zgłoszeniu aktualnego przebiegu pojazdu,
  • pojechaniu do stacji kontroli pojazdów w celu weryfikacji przebiegu,
  • aktualizowaniu danych, gdyby przebieg samochodu zaczął narastać w tempie wyższym, niż dotychczas.

Na podstawie przebiegu i wieku pojazdu wyliczona zostanie średnia ilość miesięcznie pokonywanych elektrykiem kilometrów. Następnie każdy kilometr zostanie przemnożony przez 6 koron islandzkich. W ten sposób kierujący otrzyma kwotę, którą każdego miesiąca będzie musiał wpłacać do budżetu państwa.

Skąd pomysł na podatek od każdego kilometra pokonanego elektrykiem?

REKLAMA

Na tym pomysł islandzkich władz się nie kończy. Bo podatkiem zostaną objęte także pojazdy wodorowe i hybrydy plug-in. Tyle że w przypadku PHEV-ów opłata za każdy km sięgnie już 2 koron. Czemu pojazdy spalinowo-elektryczne płacą mniej od elektrycznych czy wodorowych? Powód jest prosty. Decyduje o tym idea przyświecająca wprowadzeniu podatku. Chodzi o fakt, że popularyzacja pojazdów zeroemisyjnych odbija się na... na podatkach płaconych na rozwój i remonty sieci dróg, które w większości ukryte są w cenie paliwa kopalnego. W przypadku PHEV-ów kierowcy benzynę tankować nadal muszą. Stąd niższa wartość eko-podatku.

Kolejnym krokiem będzie rozszerzenie daniny o samochody spalinowe i hybrydy. Te zaczną wnosić opłatę od 2025 r. Powód? Co prawda nadal zużywają paliwo, ale nowoczesne silniki są na tyle oszczędne, że odbijają się na wpływach do budżetu. "Straty" trzeba zatem "odrobić".

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Podatek liczony "taksometrem" zapłacą też właściciele aut spalinowych

Rząd Islandii przewiduje, że przeciętny obywatel pokonuje dziennie jakieś 39 km swoim autem elektrycznym. To oznacza, że miesięcznie zapłaci nieco ponad 200 zł podatku. W przypadku hybryd plug-in kwota spadłaby już do blisko 70 zł miesięcznie. Kwota jest symboliczna? Być może i tak. W skali całego rynku motoryzacyjnego w tym kraju może się jednak stać znacząca. W Islandii zarejestrowanych jest 350 tys. pojazdów. 20 proc. z nich to elektryki, auta wodorowe lub plug-in`y. To daje zatem park 70 tys. aut, których właściciele od teraz muszą zacząć płacić nowy podatek od samochodów zasilanych bateryjnie.

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Polacy wciąż kupują samochody z silnikami na benzynę, ale ścigają je hybrydy. Auta jakich marek najlepiej sprzedają się teraz

Przede wszystkim notujemy stabilny wzrost rynku nowych samochodów od początku 2025 roku. Jednak na rynku aut dostawczych i w segmencie premium – duże zaskoczenia. Kto w styczniu był prymusem na poszczególnych rynkach?

Klasyki motoryzacji. 27 lat temu wyprodukowano ostatniego Żuka

27 lat temu z taśmy produkcyjnej zjechał ostatni Żuk. Lekki samochód dostawczy z Lublina oparty na konstrukcji Warszawy m20 był nie tylko odpowiedzią na potrzeby krajowego rynku, ale i był świetnym towarem eksportowym. Przypomnijmy sobie jego historię.

Polacy już wnioskują o dopłaty do aut elektrycznych. Ile można dostać?

Nowy program dopłat do zakupu lub leasingu samochodów elektrycznych ruszył 3 lutego. Na ten moment złożono blisko 400 wniosków. O jakie kwoty można się ubiegać?

Rejestracja samochodu w Polsce przez obcokrajowca

Obcokrajowcy planujący pobyt w Polsce dłuższy niż 6 miesięcy muszą zarejestrować swój pojazd, niezależnie od tego, czy przyjechali z własnym, czy planują kupić nowy. Rejestracja jest konieczna do legalnego poruszania się po drogach oraz świadczenia usług transportowych. Formalności można załatwić w urzędzie zgodnym z miejscem zameldowania, ale co w przypadku braku meldunku? Gdzie szukać pomocy?

REKLAMA

System "RedLight": Czy naprawdę poprawia bezpieczeństwo?

System "RedLight", czyli kamery rejestrujące przejazd na czerwonym świetle, budzi wiele kontrowersji wśród kierowców. Czy słusznie? Czy kamery rejestrujące przejazd na czerwonym świetle rzeczywiście zmniejszają liczbę wypadków i poprawiają bezpieczeństwo, czy może są jedynie kolejnym narzędziem do generowania przychodów dla budżetu? Przyjrzyjmy się faktom.

KGP: 96 923 interwencji, 247 wypadków drogowych, 23 ofiary śmiertelne. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 96 923 interwencji. Byli wzywani do 247 wypadków drogowych.

NaszEauto nie dla wszystkich. Kto nie skorzysta z programu?

Dlaczego program NaszEauto (dawniej „Mój Elektryk 2.0”) mający wspierać elektromobilność w Polsce budzi kontrowersje? Kto, po wprowadzonych w drugiej edycji zmianach, nie ma możliwości skorzystać z dofinasowania?

Jazda pod prąd na S7. 66-latka nie wiedziała, w którym miejscu popełniła błąd

Nietypowe zgłoszenie odebrali policjanci na skrzynkę "Stop agresji drogowej". Na nagraniu, które podesłał kierowca, widać auto jadące drogą ekspresową pod prąd. 66-latka nie zdawała sobie sprawy z tego, że jechała niezgodnie z przepisami.

REKLAMA

Odcinkowy pomiar prędkości, system RedLight i fotoradar [Nowe lokalizacje]

Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym poinformowało o uruchomieniu nowego odcinkowego pomiaru prędkości, systemu RedLight w nowej lokalizacji oraz fotoradaru. Gdzie kierowcy nieprzestrzegający przepisów ruchu drogowego mogą liczyć się z mandatami i punktami karnymi?

Branża TSL w 2025 r. - najważniejsze trendy. Transformacja cyfrowa, regionalizacja łańcuchów dostaw, restrukturyzacja

W 2025 r. spodziewane jest ożywienie polskiej gospodarki. Według prognoz PKB wzrośnie do 3,7 proc. wobec 3,1 proc. w 2024 roku. – Aby wykorzystać prognozowane przyspieszenie firmy muszą wziąć pod uwagę trendy, które będą kształtować sektor transportu, spedycji i logistyki w 2025 roku, jednocześnie zmieniając oblicze całej branży – mówi Joanna Porath, właścicielka agencji celnej AC Porath.

REKLAMA