Uchwała o SCT w Krakowie unieważniona przez sąd. Co dalej ze strefą czystego transportu?
REKLAMA
REKLAMA
- WSA unieważnił uchwałę o utworzeniu SCT w Krakowie
- Czemu WSA unieważnił uchwałę o SCT w Krakowie?
- Co dalej ze strefą czystego transportu w Krakowie?
W listopadzie 2022 r. radni miasta Krakowa przyjęli uchwałę mówiącą o utworzeniu 1 lipca 2024 r. w całych granicach administracyjnych Krakowa strefy czystego transportu. To miało być pierwsze SCT w Polsce. Plany od początku nie podobały się jednak mieszkańcom. Uchwała została zatem zaskarżona do WSA.
REKLAMA
WSA unieważnił uchwałę o utworzeniu SCT w Krakowie
REKLAMA
Wniosek zaskarżający decyzję krakowskich radnych złożył wojewoda małopolski i dwie osoby prywatne. I teraz został on rozpatrzony. O ile część złożoną przez osoby prywatne skład orzekający odrzucił, o tyle uwzględnił skargę wojewody. Skutek? WSA unieważnił uchwałę mówiącą o utworzeniu SCT w Krakowie.
Jak swój wniosek argumentował wojewoda małopolski? Zakwestionował on zgodność zapisów miejskiej uchwały z ustawą z 11 stycznia 2018 r. o elektromobilności i paliwach alternatywnych. Poza tym wskazał, iż Rada Miasta Krakowa nie określiła w sposób wystarczający granic obszaru SCT oraz nie zawarła regulacji dotyczących sposobu organizacji ruchu w tej strefie. A dodatkowo strefa czystego transportu stanowi zbyt daleko idącą ingerencję w sferę konstytucyjnych praw i wolności obywatela oraz narusza zasadę równości wobec prawa i własności.
Czemu WSA unieważnił uchwałę o SCT w Krakowie?
Powodem stwierdzenia nieważności uchwały ustanawiającej krakowską strefę czystego transportu przez Wojewódzki Sąd Administracyjny w Krakowie były przede wszystkim błędy formalne w treści uchwały. Ogłaszając wyrok sąd w żaden sposób nie podważył zasadności wprowadzenia SCT w Krakowie.
Wyrok nie oznacza, że strefa czystego transportu w ogóle nie powinna powstać, a jedynie to, że zdaniem sądu została przyjęta z błędami. W naszej opinii ewentualne drobne uchybienia nie powinny dyskwalifikować SCT w całości. Strefa to wielka szansa na poprawę jakości powietrza w Krakowie. Po skutecznej walce z piecami-kopciuchami przyszła pora na wyeliminowanie ich motoryzacyjnych odpowiedników – skomentował Miłosz Jakubowski, radca prawny Fundacji Frank Bold.
Co dalej ze strefą czystego transportu w Krakowie?
Jedno w tej sytuacji jest pewne. Uchwała dotycząca utworzenia strefy czystego transportu w Krakowie po wyroku WSA przestała obowiązywać. A to oznacza, że 1 lipca 2024 r. prawdopodobnie nie powstanie SCT w stolicy Małopolski. Co z wyrokiem zrobią władze Krakowa? W tym momencie mają tak naprawdę trzy wyjścia. Mogą przyjąć wyrok i zrezygnować z planów tworzenia strefy czystego transportu, przygotować nową uchwałę o SCT, ewentualnie odwołać się od wyroku WSA ze skargą kasacyjną do NSA (Naczelny Sąd Administracyjny).
REKLAMA
REKLAMA