REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Uchwała o SCT w Krakowie unieważniona przez sąd. Co dalej ze strefą czystego transportu?

Uchwała o SCT w Krakowie unieważniona przez sąd, sct kraków, strefa czystego transportu kraków, wyrok wsa unieważnia uchwałę o SCT w Krakowie
Uchwała o SCT w Krakowie unieważniona przez sąd. Co dalej ze strefą czystego transportu?

REKLAMA

REKLAMA

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Krakowie podjął decyzję mówiącą o unieważnieniu uchwały Rady Miasta Krakowa dotyczącej utworzenia strefy czystego transportu. Czy to oznacza koniec SCT w Krakowie?

W listopadzie 2022 r. radni miasta Krakowa przyjęli uchwałę mówiącą o utworzeniu 1 lipca 2024 r. w całych granicach administracyjnych Krakowa strefy czystego transportu. To miało być pierwsze SCT w Polsce. Plany od początku nie podobały się jednak mieszkańcom. Uchwała została zatem zaskarżona do WSA.

REKLAMA

WSA unieważnił uchwałę o utworzeniu SCT w Krakowie

REKLAMA

Wniosek zaskarżający decyzję krakowskich radnych złożył wojewoda małopolski i dwie osoby prywatne. I teraz został on rozpatrzony. O ile część złożoną przez osoby prywatne skład orzekający odrzucił, o tyle uwzględnił skargę wojewody. Skutek? WSA unieważnił uchwałę mówiącą o utworzeniu SCT w Krakowie.

Jak swój wniosek argumentował wojewoda małopolski? Zakwestionował on zgodność zapisów miejskiej uchwały z ustawą z 11 stycznia 2018 r. o elektromobilności i paliwach alternatywnych. Poza tym wskazał, iż Rada Miasta Krakowa nie określiła w sposób wystarczający granic obszaru SCT oraz nie zawarła regulacji dotyczących sposobu organizacji ruchu w tej strefie. A dodatkowo strefa czystego transportu stanowi zbyt daleko idącą ingerencję w sferę konstytucyjnych praw i wolności obywatela oraz narusza zasadę równości wobec prawa i własności.

Czemu WSA unieważnił uchwałę o SCT w Krakowie?

Powodem stwierdzenia nieważności uchwały ustanawiającej krakowską strefę czystego transportu przez Wojewódzki Sąd Administracyjny w Krakowie były przede wszystkim błędy formalne w treści uchwały. Ogłaszając wyrok sąd w żaden sposób nie podważył zasadności wprowadzenia SCT w Krakowie.

Wyrok nie oznacza, że strefa czystego transportu w ogóle nie powinna powstać, a jedynie to, że zdaniem sądu została przyjęta z błędami. W naszej opinii ewentualne drobne uchybienia nie powinny dyskwalifikować SCT w całości. Strefa to wielka szansa na poprawę jakości powietrza w Krakowie. Po skutecznej walce z piecami-kopciuchami przyszła pora na wyeliminowanie ich motoryzacyjnych odpowiedników – skomentował Miłosz Jakubowski, radca prawny Fundacji Frank Bold.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Co dalej ze strefą czystego transportu w Krakowie?

Jedno w tej sytuacji jest pewne. Uchwała dotycząca utworzenia strefy czystego transportu w Krakowie po wyroku WSA przestała obowiązywać. A to oznacza, że 1 lipca 2024 r. prawdopodobnie nie powstanie SCT w stolicy Małopolski. Co z wyrokiem zrobią władze Krakowa? W tym momencie mają tak naprawdę trzy wyjścia. Mogą przyjąć wyrok i zrezygnować z planów tworzenia strefy czystego transportu, przygotować nową uchwałę o SCT, ewentualnie odwołać się od wyroku WSA ze skargą kasacyjną do NSA (Naczelny Sąd Administracyjny).

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: PAP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Komu, komu... Ostatnie egzemplarze GR Yaris do wzięcia w Polsce. Pula powoli się kończy

Nowa Toyota GR Yaris tania nie jest. Kosztuje co najmniej 214 900 zł. Powstaje jednak w limitowanej serii, a do tego oferuje 280-konny silnik. To prawdziwy sportowiec! Zakup tego auta może zatem stanowić gratkę. A jest ku temu jeszcze okazja. Być może ostatnia.

Kiedy pieszy nie ma pierwszeństwa na pasach?

Polskie przepisy przewidują przypadki, w których pieszy wcale nie ma pierwszeństwa na przejściu dla pieszych. Dziś je zatem omówimy. Wskażemy także, jaki pieszy może dostać mandat za wymuszenie pierwszeństwa na pasach.

Nissan Qashqai 2024. Lifting japońskiego hitu sprzedaży stawia na nowości technologiczne

Trzecia generacja Nissana Qashqaia po 3 latach obecności rynkowej otrzymuje delikatny lifting. Zmiany stylistyczne? To początek. Bo tu ważniejsza jest technologia. Auto dostanie m.in. nową kamerę 360 stopni 3D, asystenta głosowego Google czy możliwość zdalnych płatności Google Pay.

Zagraniczny kierowca taxi w Polsce. Wiecie, że ponad połowa posiada wyższe wykształcenie?

Zagraniczni kierowcy taxi w Polsce stali się standardem. Za kierownicami zasiadają głównie Ukraińcy, Białorusini i Gruzini. Aby ich poznać, FreeNow przeprowadziło badanie ankietowe wśród 1500. z nich.

REKLAMA

Ile zarabiają kierowcy zawodowi w Polsce?

Dziś porozmawiamy o kierowcy samochodu ciężarowego lub autobusu w Polsce. Ile zarabiają? Oraz jak ich zarobki rosły na przestrzeni ostatnich lat?

AFIR już obowiązuje. I stanowi potężne wyzwanie. Całe szczęście nie dla kierowców

AFIR brzmi groźnie. Czy jednak kierowcy w Polsce mają się czego bać? Oni tak właściwie nie. Nowe rozporządzenie stanowi wyzwanie, ale dla operatorów pracujących na rynku elektromobilności. Stawia ambitne cele.

Dziś wielka akcja policji "Pomiar prędkości". Na drogi ruszy cały sprzęt pomiarowy. Noga z gazu!

Policja będzie dziś prowadzić wielką akcję "Pomiar prędkości". Na drogach pojawi się praktycznie cały dostępny sprzęt. Widać będzie mierniki stacjonarne, nieoznakowane i oznakowane radiowozy, a do tego będą prowadzone kaskadowe pomiary prędkości.

Im więcej samochodów elektrycznych w Polsce, tym więcej musi być stacji ładowania – nowe prawo już działa

Unia Europejska już dawno uznała, że główną barierą pożądanego tempa przyrostu samochodów elektrycznych jest gęstość stacji ładowania. W przeciwieństwie do konwencjonalnych pojazdów, dla których stacje paliw budowane są już od ponad stulecia, stacje obsługi dla elektryków trzeba zbudować błyskawicznie.

REKLAMA

Stacje ładowania elektryków (min. 400 kW) co 60 km do 2025 roku. Przepisy AFIR już weszły w życie - czy dadzą spodziewane efekty?

W sobotę 13 kwietnia 2024 r. weszło w życie unijne rozporządzenie ws. rozwoju infrastruktury paliw alternatywnych (AFIR), które nakłada na państwa członkowskie obowiązek rozbudowy sieci ładowania pojazdów elektrycznych. Nowe regulacje stawiają ambitne cele przed Polską i pozostałymi krajami UE oraz stanowią istotny krok w rozwoju zeroemisyjnego transportu. Aby dostosować się do nowych przepisów, działania Polski powinny być skoncentrowane na współpracy interesariuszy w taki sposób, aby zwiększać liczbę stacji ładowania o odpowiedniej mocy i zapewniać im szybkie przyłącze do sieci. 

Ile kosztuje hybrydowa Dacia Jogger? Rumuńska nowość w polskich salonach

Rumuńska marka stawia na technologię. To widać nie tylko po nowym Dusterze, ale i starszych modelach. Przykład? W Polsce debiutuje właśnie Dacia Jogger Hybrid 140. Ile kosztuje ta mocno rodzinna hybryda?

REKLAMA