REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Strefy czystego transportu w Polsce startują w 2024 r. Co musisz o nich wiedzieć?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
zasady ruchu w strefach czystego transportu, strefy czystego transportu w Polsce, strefy czystego transportu w polsce w 2024 r
Strefy czystego transportu w Polsce startują w 2024 r. Co musisz o nich wiedzieć?
ADS
freepik.com

REKLAMA

REKLAMA

W 2024 r. w Polsce mogą pojawić się pierwsze strefy czystego transportu. Tylko czy kierowcy wiedzą, jakie zasady wjazdu i ruchu w nich obowiązują? Przypomnijmy zatem wszystkie z nich. Zebraliśmy w jednym punkcie najważniejsze informacje.

rozwiń >

Pomysł tworzenia stref czystego transportu w Polsce narodził się w styczniu roku 2018 wraz z wejściem w życie ustawy o elektromobilności i paliwach alternatywnych. Wtedy jednak koncepcja SCT była mocno restrykcyjna. Zakładała bowiem dostęp do centrum miasta wyłącznie samochodów zeroemisyjnych. Skutek? Choć w roku 2019 w Krakowie powstała strefa czystego transportu, władze miasta po protestach mieszkańców musiały szybko się z niej wycofać...

REKLAMA

Reguły wjazdu do stref czystego transportu w Polsce

REKLAMA

Strefy czystego transportu w znowelizowanym kształcie są przeznaczone nie tylko dla pojazdów zeroemisyjnych. Gminy ustalają bowiem tzw. zasady przejściowe. Przez kilka pierwszych lat działania poszczególnych SCT wjadą do nich również pojazdy emisyjne, ale spełniające określone normy emisji spalin Euro. Przy czym warunki minimalne będą się stopniowo zaostrzać i są zróżnicowane w zależności od miasta, w którym strefa ma się pojawić.

Jak na razie na poważnie o planach stworzenia stref czystego transportu w Polsce mówią przede wszystkim największe ośrodki miejskie. Na liście pojawił się Kraków, ale także Warszawa czy Wrocław. Pionierem ponownie ma być Kraków. Tam pojawienie się SCT zostało zapowiedziane na 1 lipca 2024 r.

Jakich samochodów nie dotyczą ograniczenia wjazdu do SCT?

Odpowiedź na to pytanie wydaje się naprawdę prosta. Wszyscy jednym głosem powiedzą bowiem, że swobodnie w strefach czystego transportu w Polsce poruszać się mogą samochody o napędzie elektrycznym, wodorowym czy zasilane gazem ziemnym. Na tym jednak lista wyłączeń się nie kończy. Dużo dłuższa została bowiem wskazana w art. 39 ust. 2 ustawy o elektromobilności i paliwach alternatywnych. Na niej znalazły się m.in.:

  • pojazdy należące do służb, a więc policji, straży miejskiej, ITD, ABW, SOP, KAS, straży pożarnej, pogotowia ratunkowego czy agencji wojskowych.
  • pojazdy wojskowe.
  • pojazdy eksploatowane w ramach floty KPRM.
  • pojazdy realizujące zadania związane z naprawą i utrzymaniem dróg.

Bardzo ważne jest to, że wolny wstęp do stref czystego transportu mają również pojazdy "posiadające odpowiednie oznaczenie, którymi poruszają się osoby niepełnosprawne". Za odpowiednie oznaczenie pewnie należy przyjąć np. kartę parkingową.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Ile wynosi opłata za wjazd do strefy czystego transportu?

Opłatę za wjazd do strefy czystego transportu wnieść będzie musiał jeden typ pojazdów. Mowa o samochodzie, który nie jest zeroemisyjny, nie łapie się w wyłączenie, a do tego nie spełnia wymogów przejściowych. Co ważne, możliwość taka pojawia się w godzinach 9:00 - 17:00 w okresie nie dłuższym niż 3 lata od dnia ustanowienia strefy. Opłata została określona w art. 39 ust. 7 ustawy o elektromobilności i paliwach alternatywnych i wynosi:

  • 2,50 zł za godzinę w przypadku opłaty jednorazowej.
  • 500 zł w przypadku opłaty abonamentowej za jeden miesiąc.

Środki zebrane w ramach wnoszenia opłat za wjazd do SCT samochodami o wyższych wskaźnikach emisyjności, niż wymagają tego zasady, muszą zostać przeznaczone na konkretny cel (mówi o tym art. 39 ust. 6 w/w ustawy). Pieniądze mogą pójść na potrzeby:

  • oznakowania strefy czystego transportu,
  • zakupu autobusów zeroemisyjnych,
  • zakupu tramwajów,
  • zakupu innych środków transportu zbiorowego,
  • finansowania programów wsparcia zakupu rowerów.

Zielona naklejka w polskich SCT?

Do strefy czystego transportu wjadą samochody elektryczne i wodorowe oraz spalinowce spełniające określoną normę emisji spalin. Jak jednak policja czy straż miejska mają wiedzieć, które auta spełniają wymagania, a które nie? Odpowiedź na to pytanie przynoszą aż dwa pomysły rządzących.

  • Pierwszy jest taki, że o dopuszczeniu pojazdu będzie decydować zielona naklejka emisyjna na szybie. Na jej podstawie policjant lub strażnik miejski zidentyfikuje warunki dopuszczenia pojazdu.
  • Drugi jest taki, że monitorowaniem wjazdu do SCT zajmie się system kamer. Ten będzie podłączony do bazy CEPiK. Kamera zidentyfikuje numer rejestracyjny pojazdu i w CEPiK sprawdzi jego normę emisji spalin. Na tej podstawie podejmie decyzję o mandacie lub jego braku.

Samochody wodorowe lub elektryczne zostaną wyłączone spod tego obowiązku pod jednym warunkiem. Warunkiem tym jest zastosowanie zielonych tablic rejestracyjnych. To one staną się kluczowe podczas identyfikowania zasadności dostępu do SCT.

Jak będzie się tworzyć strefy czystego transportu w Polsce?

Strefę czystego transportu powołuje do życia i określa na jej terenie obowiązujące zasady rada gminy. Mówi o tym art. 39 ust. 4 ustawy o elektromobilności i paliwach alternatywnych. Poza tym jej wyznaczenie może się odbywać zarówno na czas nieokreślony, jak i określony. W drugim przypadku nie może to być czas krótszy niż 5 lat. Stwierdza to art. 39 ust. 3 w/w ustawy.

Ile wyniesie mandat za wjazd do strefy czystego transportu w 2024 r.?

Plany utworzenia stref czystego transportu są mocno sprecyzowane. Sprecyzowany został także i mandat dotyczący przypadków niestosowania się do powyższych zasad. Nieuprawniony wjazd do SCT w Polsce, ale także wjazd np. bez zielonej naklejki na szybie, kierowca otrzyma mandat. Ten na podstawie art. 96c ustawy Kodeks wykroczeń wyniesie od 20 do 500 zł.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Badanie techniczne pojazdu w 2025 roku – nowe kary, podwyżki i zmiany. Sprawdź, co się zmieni

Rząd szykuje rewolucję w badaniach technicznych pojazdów. Choć ceny formalnie się nie zmieniły, kierowcy muszą liczyć się z dodatkowymi kosztami: za spóźnienie zapłacisz nawet trzykrotność standardowej stawki, a diagnosta może elektronicznie zatrzymać Ci dowód rejestracyjny. Na horyzoncie natomiast pojawiają się wysokie podwyżki cen badań technicznych. Sprawdzamy, ile kosztuje przegląd techniczny w 2025 roku i jakie zmiany są planowane.

Auto dla seniora: hybryda czy benzyna? Sprawdź, jak zaoszczędzić nawet 35 tys. zł

Samochody hybrydowe reklamowane są jako oszczędne, ciche i przyjazne środowisku. Wydają się idealne dla kierowców 50+, którzy szukają wygodnego i ekonomicznego auta na co dzień. Ale uwaga: mimo niższej akcyzy i korzyści dla producentów, to klient – często senior – musi dopłacić nawet 10 tysięcy złotych. Sprawdzamy, na co zwrócić uwagę przed zakupem.

Uwaga! Zaoszczędź nawet 1000 zł na paliwie rocznie – wystarczy 1 klik w Google Maps

Czy wiesz, że możesz oszczędzać paliwo bez zmiany stylu jazdy, samochodu ani stacji benzynowej? Wystarczy jedno kliknięcie w aplikacji Google Maps. Tryb oszczędzania paliwa, czyli tzw. eco routing, to niedoceniana funkcja, która w Polsce działa już od dłuższego czasu. Dzięki niej możesz zmniejszyć zużycie paliwa nawet o 7%, co w praktyce oznacza nawet 1000 zł rocznie mniej za tankowanie.

Gigantyczne kary dla firm przewozowych podczas kontroli granicznych. Jak ich uniknąć

Kontrole na granicach mają Niemcy, Włochy, Austria, Holandia czy Szwecja. Państwa te przywróciły je głównie z obawy przed nielegalną imigracją. Co sprawdza się na granicach? Co trzeba wiedzieć, aby nie narazić się na gigantyczne kary? Najbardziej zagrożeni są przewoźnicy.

REKLAMA

Drogie OC? Będzie jeszcze drożej. Nawet 1000 zł za polisę

Składki OC w 2025 roku nadal rosną, a to dopiero początek. Wzrost kosztów napraw, inflacja oraz większa liczba szkód sprawiają, że kierowcy muszą liczyć się z kolejnymi podwyżkami. Sprawdź, kto zapłaci najwięcej i jak ograniczyć koszt obowiązkowego ubezpieczenia.

Bat na pijanych kierowców! 2500 zł mandatu i przepadek auta za jazdę po alkoholu

Chociaż nowe przepisy działają od marca 2024 roku, nadal wielu kierowców ryzykuje jazdę pod wpływem alkoholu. To poważny błąd – w 2025 roku sądy nie mają litości. Wystarczy 1,5 promila, by stracić samochód albo zapłacić jego równowartość. Dowiedz się, co grozi za jazdę po alkoholu w 2025 roku, w tym mandat w wysokości co najmniej 2500 zł i wieloletni zakaz prowadzenia pojazdów. Sprawdź, jak nowe przepisy uderzają w nietrzeźwych kierowców.

Samochód elektryczny: czy jest sposób na wydłużenie żywotności baterii takiego auta

Sceptycy elektromobilności często wskazują na ograniczony zasięg aut elektrycznych oraz obawy dotyczące trwałości ich akumulatorów. Kluczową rolę w dobrym funkcjonowaniu baterii odgrywa sposób, w jaki kierowcy użytkują swoje pojazdy.

Zielony Ład w transporcie drogowym. Komisja Europejska podtrzymuje nierealne warunki. Biopaliwa nie są "zielone"? Clean Industrial Deal czy Green Industrial Fail?

Transformacja komercyjnego transportu drogowego stała się jednym z najważniejszych wyzwań Europejskiego Zielonego Ładu. Choć elektromobilność pozostaje jednym z filarów unijnej strategii klimatycznej w ramach pakietu Clean Industrial Deal, w kontekście transportu ciężkiego skala wyzwań jest ogromna. Barierą są nie tylko koszty pojazdów i brak megawatowej infrastruktury do ładowania, ale także kwestia dostępności energii odnawialnej. Dlatego też podczas międzynarodowego Kongresu Paliwowego 2025, zorganizowanego przez POPHiN pod koniec marca w Warszawie, przedstawiciele branży, w tym Grupa Eurowag, apelowali o większy pragmatyzm i elastyczność opartą na zasadzie neutralności technologicznej.

REKLAMA

Letnie zakazy jazdy w Europie w 2025 r. Jakie kary dla kierowców za niedostosowanie się do przepisów?

Wakacje to czas wzmożonego ruchu turystycznego. Dla branży TSL to okres wyjątkowo wymagający. Z jednej strony duża część kierowców zawodowych planuje urlopy, dlatego też w firmie mogą pojawić się problemy kadrowe, a w rezultacie nawet i nieplanowane przestoje w łańcuchu dostaw. Z drugiej strony przewoźnicy specjalizujący się w przewozie towarów sezonowych, mogą mieć jeszcze więcej zleceń niż zwykle w tym czasie, a przy planowaniu tras należy uwzględniać wakacyjne ograniczenia w ruchu drogowym. Brak odpowiedniego przygotowania w tym czasie może skutkować opóźnieniami, mandatami i stratami finansowymi. Aby tego uniknąć należy znać nie tylko obowiązujące przepisy, lecz także dynamicznie reagować na zmieniającą się sytuację drogową. Gdzie występują letnie zakazy jazdy w Europie? Jakie są konsekwencje za nieprzestrzeganie przepisów?

Uwaga! 12 punktów i 3000 zł mandatu za telefon za kierownicą – nowe przepisy 2025

18 czerwca 2025 r. weszły w życie znowelizowane przepisy ruchu drogowego, które nakładają wysokie kary za korzystanie z telefonu. W tym również za obsługę nawigacji podczas jazdy. Nawet uchwyt lub sposób trzymania smartfona może zadecydować o mandacie. Policja już nakłada grzywny, a w skrajnych przypadkach mandaty sięgają nawet 3000 zł.

REKLAMA