REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Strefy czystego transportu w Polsce startują w 2024 r. Co musisz o nich wiedzieć?

zasady ruchu w strefach czystego transportu, strefy czystego transportu w Polsce, strefy czystego transportu w polsce w 2024 r
Strefy czystego transportu w Polsce startują w 2024 r. Co musisz o nich wiedzieć?
ADS
freepik.com

REKLAMA

REKLAMA

W 2024 r. w Polsce mogą pojawić się pierwsze strefy czystego transportu. Tylko czy kierowcy wiedzą, jakie zasady wjazdu i ruchu w nich obowiązują? Przypomnijmy zatem wszystkie z nich. Zebraliśmy w jednym punkcie najważniejsze informacje.
rozwiń >

Pomysł tworzenia stref czystego transportu w Polsce narodził się w styczniu roku 2018 wraz z wejściem w życie ustawy o elektromobilności i paliwach alternatywnych. Wtedy jednak koncepcja SCT była mocno restrykcyjna. Zakładała bowiem dostęp do centrum miasta wyłącznie samochodów zeroemisyjnych. Skutek? Choć w roku 2019 w Krakowie powstała strefa czystego transportu, władze miasta po protestach mieszkańców musiały szybko się z niej wycofać...

REKLAMA

Reguły wjazdu do stref czystego transportu w Polsce

REKLAMA

Strefy czystego transportu w znowelizowanym kształcie są przeznaczone nie tylko dla pojazdów zeroemisyjnych. Gminy ustalają bowiem tzw. zasady przejściowe. Przez kilka pierwszych lat działania poszczególnych SCT wjadą do nich również pojazdy emisyjne, ale spełniające określone normy emisji spalin Euro. Przy czym warunki minimalne będą się stopniowo zaostrzać i są zróżnicowane w zależności od miasta, w którym strefa ma się pojawić.

Jak na razie na poważnie o planach stworzenia stref czystego transportu w Polsce mówią przede wszystkim największe ośrodki miejskie. Na liście pojawił się Kraków, ale także Warszawa czy Wrocław. Pionierem ponownie ma być Kraków. Tam pojawienie się SCT zostało zapowiedziane na 1 lipca 2024 r.

Jakich samochodów nie dotyczą ograniczenia wjazdu do SCT?

Odpowiedź na to pytanie wydaje się naprawdę prosta. Wszyscy jednym głosem powiedzą bowiem, że swobodnie w strefach czystego transportu w Polsce poruszać się mogą samochody o napędzie elektrycznym, wodorowym czy zasilane gazem ziemnym. Na tym jednak lista wyłączeń się nie kończy. Dużo dłuższa została bowiem wskazana w art. 39 ust. 2 ustawy o elektromobilności i paliwach alternatywnych. Na niej znalazły się m.in.:

  • pojazdy należące do służb, a więc policji, straży miejskiej, ITD, ABW, SOP, KAS, straży pożarnej, pogotowia ratunkowego czy agencji wojskowych.
  • pojazdy wojskowe.
  • pojazdy eksploatowane w ramach floty KPRM.
  • pojazdy realizujące zadania związane z naprawą i utrzymaniem dróg.

Bardzo ważne jest to, że wolny wstęp do stref czystego transportu mają również pojazdy "posiadające odpowiednie oznaczenie, którymi poruszają się osoby niepełnosprawne". Za odpowiednie oznaczenie pewnie należy przyjąć np. kartę parkingową.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Ile wynosi opłata za wjazd do strefy czystego transportu?

Opłatę za wjazd do strefy czystego transportu wnieść będzie musiał jeden typ pojazdów. Mowa o samochodzie, który nie jest zeroemisyjny, nie łapie się w wyłączenie, a do tego nie spełnia wymogów przejściowych. Co ważne, możliwość taka pojawia się w godzinach 9:00 - 17:00 w okresie nie dłuższym niż 3 lata od dnia ustanowienia strefy. Opłata została określona w art. 39 ust. 7 ustawy o elektromobilności i paliwach alternatywnych i wynosi:

  • 2,50 zł za godzinę w przypadku opłaty jednorazowej.
  • 500 zł w przypadku opłaty abonamentowej za jeden miesiąc.

Środki zebrane w ramach wnoszenia opłat za wjazd do SCT samochodami o wyższych wskaźnikach emisyjności, niż wymagają tego zasady, muszą zostać przeznaczone na konkretny cel (mówi o tym art. 39 ust. 6 w/w ustawy). Pieniądze mogą pójść na potrzeby:

  • oznakowania strefy czystego transportu,
  • zakupu autobusów zeroemisyjnych,
  • zakupu tramwajów,
  • zakupu innych środków transportu zbiorowego,
  • finansowania programów wsparcia zakupu rowerów.

Zielona naklejka w polskich SCT?

Do strefy czystego transportu wjadą samochody elektryczne i wodorowe oraz spalinowce spełniające określoną normę emisji spalin. Jak jednak policja czy straż miejska mają wiedzieć, które auta spełniają wymagania, a które nie? Odpowiedź na to pytanie przynoszą aż dwa pomysły rządzących.

  • Pierwszy jest taki, że o dopuszczeniu pojazdu będzie decydować zielona naklejka emisyjna na szybie. Na jej podstawie policjant lub strażnik miejski zidentyfikuje warunki dopuszczenia pojazdu.
  • Drugi jest taki, że monitorowaniem wjazdu do SCT zajmie się system kamer. Ten będzie podłączony do bazy CEPiK. Kamera zidentyfikuje numer rejestracyjny pojazdu i w CEPiK sprawdzi jego normę emisji spalin. Na tej podstawie podejmie decyzję o mandacie lub jego braku.

Samochody wodorowe lub elektryczne zostaną wyłączone spod tego obowiązku pod jednym warunkiem. Warunkiem tym jest zastosowanie zielonych tablic rejestracyjnych. To one staną się kluczowe podczas identyfikowania zasadności dostępu do SCT.

Jak będzie się tworzyć strefy czystego transportu w Polsce?

Strefę czystego transportu powołuje do życia i określa na jej terenie obowiązujące zasady rada gminy. Mówi o tym art. 39 ust. 4 ustawy o elektromobilności i paliwach alternatywnych. Poza tym jej wyznaczenie może się odbywać zarówno na czas nieokreślony, jak i określony. W drugim przypadku nie może to być czas krótszy niż 5 lat. Stwierdza to art. 39 ust. 3 w/w ustawy.

Ile wyniesie mandat za wjazd do strefy czystego transportu w 2024 r.?

Plany utworzenia stref czystego transportu są mocno sprecyzowane. Sprecyzowany został także i mandat dotyczący przypadków niestosowania się do powyższych zasad. Nieuprawniony wjazd do SCT w Polsce, ale także wjazd np. bez zielonej naklejki na szybie, kierowca otrzyma mandat. Ten na podstawie art. 96c ustawy Kodeks wykroczeń wyniesie od 20 do 500 zł.

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Komunikat MI: Zachodnia Obwodnica Szczecina coraz bliżej. Jest decyzja. Nowa trasa będzie miała blisko 50 km długości

Resort infrastruktury w przesłanym w piątek, 14 marca 2025 r. komunikacie poinformował, że Wojewoda Zachodniopomorski wydał decyzję o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej (ZRID) dla wszystkich trzech odcinków Zachodniej Obwodnicy Szczecina w ciągu drogi ekspresowej S6.

Popyt na nowe samochody już nie tak mocny jak rok temu. Jakich nowych aut poszukują Polacy: napęd, marka i model

Toyota nadal dominuje, ale pozostałe marki gonią ją coraz zacieklej. Amatorzy nowych samochodów wciąż największy apetyt mają na auta napędzane tradycyjnymi silnikami – na benzynę, olej napędowy ewentualnie autogaz.

684 zł średnio wynosiła średnia cena OC w Polsce w lutym 2025 r.

684 zł średnio wynosiła średnia cena OC w Polsce w lutym 2025 r. Kierowcy w podziale na miasta wojewódzkie płacili od 644 zł do 963 zł za OC. Gdzie OC było najdroższe? Gdzie najtańsze? Jakie są kary za brak OC?

Przejścia sugerowane – dlaczego w Europie Zachodniej to standard a w Polsce wciąż rzadkość? Czas na uporządkowanie chaosu na drogach

W przestrzeni miejskiej, gdzie każdy fragment infrastruktury ma znaczenie, pojawia się coraz więcej znaków drogowych. W szczególności dotyczy to przejść dla pieszych, które w wielu miejscach są dosłownie „zasypane” oznaczeniami. Ale czy wszystkie są konieczne? Czym są przejścia sugerowane?

REKLAMA

KGP: 110 592 interwencji, 346 wypadków drogowych, 34 ofiary śmiertelne. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 110 592 interwencji. Byli wzywani do 346 wypadków drogowych.

Paserzy na celowniku policji. W ostatniej akcji udało się odzyskać kilkadziesiąt aut

12 samochodów pochodzących z kradzieży i 11 kolejnych ze znamionami przerabiania. To bilans akcji pomorskich policjantów, którzy zatrzymali dwóch mężczyzn podejrzanych o paserstwo. W planach są kolejne akcje zwalczające przestępczość samochodową.

Zwolnij, bo się przejedziesz. Kampania społeczna o jeździe z nadmierną prędkością

Nadmierna prędkość jest powodem co piątego wypadku na drodze. Ruszyła ogólnopolska kampania społeczna o przekraczaniu prędkości na drodze.

CANARD: Nowy odcinkowy pomiar prędkości i dwa nowe systemy RedLight już działają

Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym (CANARD) poinformowało o uruchomieniu nowego odcinkowego pomiaru prędkości oraz dwóch systemów RedLight.

REKLAMA

Rowerowa rewolucja czy utopijna wizja? Polskie miasta a inwestycje w infrastrukturę rowerową

Rowerowa infrastruktura w miastach: Rowerowa rewolucja czy utopijna wizja? Wraz z początkiem marca miasta w Polsce otwierają stacje rowerów publicznych, a samorządy chwalą się nowo wybudowanymi ścieżkami rowerowymi.

KGP: 102 782 interwencji, 285 wypadków drogowych, 30 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 102 782 interwencji. Byli wzywani do 285 wypadków drogowych.

REKLAMA