REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Strefy czystego transportu w Polsce startują w 2024 r. Co musisz o nich wiedzieć?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
zasady ruchu w strefach czystego transportu, strefy czystego transportu w Polsce, strefy czystego transportu w polsce w 2024 r
Strefy czystego transportu w Polsce startują w 2024 r. Co musisz o nich wiedzieć?
ADS
freepik.com

REKLAMA

REKLAMA

W 2024 r. w Polsce mogą pojawić się pierwsze strefy czystego transportu. Tylko czy kierowcy wiedzą, jakie zasady wjazdu i ruchu w nich obowiązują? Przypomnijmy zatem wszystkie z nich. Zebraliśmy w jednym punkcie najważniejsze informacje.

rozwiń >

Pomysł tworzenia stref czystego transportu w Polsce narodził się w styczniu roku 2018 wraz z wejściem w życie ustawy o elektromobilności i paliwach alternatywnych. Wtedy jednak koncepcja SCT była mocno restrykcyjna. Zakładała bowiem dostęp do centrum miasta wyłącznie samochodów zeroemisyjnych. Skutek? Choć w roku 2019 w Krakowie powstała strefa czystego transportu, władze miasta po protestach mieszkańców musiały szybko się z niej wycofać...

REKLAMA

Reguły wjazdu do stref czystego transportu w Polsce

REKLAMA

Strefy czystego transportu w znowelizowanym kształcie są przeznaczone nie tylko dla pojazdów zeroemisyjnych. Gminy ustalają bowiem tzw. zasady przejściowe. Przez kilka pierwszych lat działania poszczególnych SCT wjadą do nich również pojazdy emisyjne, ale spełniające określone normy emisji spalin Euro. Przy czym warunki minimalne będą się stopniowo zaostrzać i są zróżnicowane w zależności od miasta, w którym strefa ma się pojawić.

Jak na razie na poważnie o planach stworzenia stref czystego transportu w Polsce mówią przede wszystkim największe ośrodki miejskie. Na liście pojawił się Kraków, ale także Warszawa czy Wrocław. Pionierem ponownie ma być Kraków. Tam pojawienie się SCT zostało zapowiedziane na 1 lipca 2024 r.

Jakich samochodów nie dotyczą ograniczenia wjazdu do SCT?

Odpowiedź na to pytanie wydaje się naprawdę prosta. Wszyscy jednym głosem powiedzą bowiem, że swobodnie w strefach czystego transportu w Polsce poruszać się mogą samochody o napędzie elektrycznym, wodorowym czy zasilane gazem ziemnym. Na tym jednak lista wyłączeń się nie kończy. Dużo dłuższa została bowiem wskazana w art. 39 ust. 2 ustawy o elektromobilności i paliwach alternatywnych. Na niej znalazły się m.in.:

  • pojazdy należące do służb, a więc policji, straży miejskiej, ITD, ABW, SOP, KAS, straży pożarnej, pogotowia ratunkowego czy agencji wojskowych.
  • pojazdy wojskowe.
  • pojazdy eksploatowane w ramach floty KPRM.
  • pojazdy realizujące zadania związane z naprawą i utrzymaniem dróg.

Bardzo ważne jest to, że wolny wstęp do stref czystego transportu mają również pojazdy "posiadające odpowiednie oznaczenie, którymi poruszają się osoby niepełnosprawne". Za odpowiednie oznaczenie pewnie należy przyjąć np. kartę parkingową.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Ile wynosi opłata za wjazd do strefy czystego transportu?

Opłatę za wjazd do strefy czystego transportu wnieść będzie musiał jeden typ pojazdów. Mowa o samochodzie, który nie jest zeroemisyjny, nie łapie się w wyłączenie, a do tego nie spełnia wymogów przejściowych. Co ważne, możliwość taka pojawia się w godzinach 9:00 - 17:00 w okresie nie dłuższym niż 3 lata od dnia ustanowienia strefy. Opłata została określona w art. 39 ust. 7 ustawy o elektromobilności i paliwach alternatywnych i wynosi:

  • 2,50 zł za godzinę w przypadku opłaty jednorazowej.
  • 500 zł w przypadku opłaty abonamentowej za jeden miesiąc.

Środki zebrane w ramach wnoszenia opłat za wjazd do SCT samochodami o wyższych wskaźnikach emisyjności, niż wymagają tego zasady, muszą zostać przeznaczone na konkretny cel (mówi o tym art. 39 ust. 6 w/w ustawy). Pieniądze mogą pójść na potrzeby:

  • oznakowania strefy czystego transportu,
  • zakupu autobusów zeroemisyjnych,
  • zakupu tramwajów,
  • zakupu innych środków transportu zbiorowego,
  • finansowania programów wsparcia zakupu rowerów.

Zielona naklejka w polskich SCT?

Do strefy czystego transportu wjadą samochody elektryczne i wodorowe oraz spalinowce spełniające określoną normę emisji spalin. Jak jednak policja czy straż miejska mają wiedzieć, które auta spełniają wymagania, a które nie? Odpowiedź na to pytanie przynoszą aż dwa pomysły rządzących.

  • Pierwszy jest taki, że o dopuszczeniu pojazdu będzie decydować zielona naklejka emisyjna na szybie. Na jej podstawie policjant lub strażnik miejski zidentyfikuje warunki dopuszczenia pojazdu.
  • Drugi jest taki, że monitorowaniem wjazdu do SCT zajmie się system kamer. Ten będzie podłączony do bazy CEPiK. Kamera zidentyfikuje numer rejestracyjny pojazdu i w CEPiK sprawdzi jego normę emisji spalin. Na tej podstawie podejmie decyzję o mandacie lub jego braku.

Samochody wodorowe lub elektryczne zostaną wyłączone spod tego obowiązku pod jednym warunkiem. Warunkiem tym jest zastosowanie zielonych tablic rejestracyjnych. To one staną się kluczowe podczas identyfikowania zasadności dostępu do SCT.

Jak będzie się tworzyć strefy czystego transportu w Polsce?

Strefę czystego transportu powołuje do życia i określa na jej terenie obowiązujące zasady rada gminy. Mówi o tym art. 39 ust. 4 ustawy o elektromobilności i paliwach alternatywnych. Poza tym jej wyznaczenie może się odbywać zarówno na czas nieokreślony, jak i określony. W drugim przypadku nie może to być czas krótszy niż 5 lat. Stwierdza to art. 39 ust. 3 w/w ustawy.

Ile wyniesie mandat za wjazd do strefy czystego transportu w 2024 r.?

Plany utworzenia stref czystego transportu są mocno sprecyzowane. Sprecyzowany został także i mandat dotyczący przypadków niestosowania się do powyższych zasad. Nieuprawniony wjazd do SCT w Polsce, ale także wjazd np. bez zielonej naklejki na szybie, kierowca otrzyma mandat. Ten na podstawie art. 96c ustawy Kodeks wykroczeń wyniesie od 20 do 500 zł.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Branża motoryzacyjna w kryzysie, coraz więcej restrukturyzacji

Branża motoryzacyjna w Polsce i Europie przeżywa poważny kryzys – w 2024 roku zlikwidowano 54 tys. miejsc pracy, najwięcej od czasu pandemii. Według raportu MGBI wzrosła też liczba postępowań restrukturyzacyjnych do 141, co pokazuje, że firmy coraz częściej szukają ratunku poza upadłością.

CANARD uruchomiło dwa nowe fotoradary [mapa fotoradarów, taryfikator mandatów, punkty karne]

Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym uruchomiło w zeszłym tygodniu dwa nowe fotoradary. Gdzie znajdują się nowo uruchomione fotoradary? Jakie są ograniczenia na drogach? Z jakimi konsekwencjami powinni liczyć się kierowcy za przekroczenie prędkości?

Bezpłatna komunikacja zamiast biletów i rowerów miejskich? Czas na odważne decyzje w polskich miastach

Czy naprawdę warto utrzymywać system biletowy, skoro i tak w ponad 68% ( 2025 roku może to być jeszcze więcej) pokrywamy koszty transportu publicznego z budżetów miast? A może pora na poważną debatę o całkowicie bezpłatnej komunikacji miejskiej w Polsce?

KGP: 106 002 interwencji, 389 wypadków drogowych, 27 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 106 002 interwencji. Byli wzywani do 389 wypadków drogowych.

REKLAMA

Ekologiczny samochód może być droższy od normalnego, uważają teraz polscy posiadacze aut. O ile więcej za niego są skłonni zapłacić

Podejście Polaków do tego, czy ich nowe auto będzie miało rozwiązania ekologiczne czy też nie, widoczne jest w gotowości do poniesienia wyższych kosztów w imię bardziej przyjaznych środowisku technologii. Już co trzeci uważa, że samochód ekologiczny może być droższy niż standardowy.

Ekologiczne auto? Ponad połowa Polaków nie dopłaciłaby do niego

Czy ekologiczność samochodu to dla Polaków ważny czynnik i element decyzyjny przy zakupie? Ponad jedna trzecia ankietowanych w badaniu przeprowadzonym przez Santander Consumer Multirent byłaby w stanie dopłacić do takiego pojazdu.

Bezpieczeństwo na opak – dlaczego polskie drogi z pierwszeństwem są sztucznie spowalniane?

Na polskich drogach coraz częściej mamy do czynienia z sytuacją, w której bezpieczeństwo planowane jest wbrew logice inżynierii ruchu drogowego. Droga z pierwszeństwem powinna gwarantować płynność. Czas na rewizję praktyk inżynierii drogowej.

System e-TOLL - co zrobić w przypadku nieuzasadnionego mandatu?

Cyfryzacja w działalności transportowej to duże ułatwienie. Wciąż jednak zdarzają się pomyłki. Zdarzyło Ci się dostać mandat, pomimo uiszczonej opłaty za przejazd autostradą? Sprawdź, co należy zrobić w przypadku niesłusznego mandatu.

REKLAMA

KGP: 110 588 interwencji, 460 wypadków drogowych, 24 ofiary śmiertelne. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 110 588 interwencji. Byli wzywani do 460 wypadków drogowych.

Transport ostatniego etapu – czy elektryczne pojazdy to klucz do efektywności?

Choć to tylko końcowy odcinek drogi, „ostatnia mila” bywa najdroższym elementem całego łańcucha dostaw – potrafi pochłonąć od 40[1] do nawet 53[2] procent jego kosztów. W erze błyskawicznego e-commerce i rosnących oczekiwań klientów dotyczących tempa oraz elastyczności dostaw, wyzwania logistyczne mnożą się. Dodatkowo nowe przepisy o Strefach Czystego Transportu ograniczają możliwość korzystania z pojazdów spalinowych, zmuszając firmy do modernizacji flot i inwestowania w nisko- lub zeroemisyjne rozwiązania. Wszystko to sprawia, że skuteczne zarządzanie dostawami na ostatnim etapie wymaga dziś nie tylko sprawności operacyjnej, ale także innowacyjnego podejścia i zrównoważonych technologii.

REKLAMA