REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Strefa czystego transportu we Wrocławiu. Kiedy powstanie? Jakie restrykcje zakłada?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
strefa czystego transportu we Wrocławiu, SCT we Wrocławiu, SCT Wrocław, strefa czystego transportu Wrocław
Strefa czystego transportu we Wrocławiu. Kiedy powstanie? Jakie restrykcje zakłada?
shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Strefa czystego transportu we Wrocławiu będzie kolejną SCT na mapie Polski. Jakie restrykcje mogą w niej obowiązywać? Kiedy dokładnie powstanie? I jakiego obszaru będzie dotyczyć? Opowiemy o tym w tym materiale.

rozwiń >

Strefy czystego transportu zaczną powstawać w Polsce jak grzyby po deszczu? Wiele na to wskazuje. Strefę zapowiedział Kraków i Warszawa. A w ślad za nimi idą inne miasta. Część samorządów robi to z własnej woli. Część jest jednak do tego niejako przymuszana. Do drugiej kategorii należy Wrocław. Samorząd województwa zaktualizował Program Ochrony Powietrza. Dokument zobowiązuje Wrocław do stworzenia SCT.

REKLAMA

Gdzie pojawi się strefa czystego transportu we Wrocławiu?

SCT we Wrocławiu według wstępnych planów ma obejmować centrum miasta i część śródmieścia. Dotyczyć będzie konkretnie takich dzielnic, jak Stare Miasto, Nadodrze, Ołbin, Kleczków, Plac Grunwaldzki, Przedmieście Oławskie i Przedmieście Świdnickie, a także część Szczepina. To obszar zdominowany przede wszystkim przez kamienice i przedwojenną zabudowę. To też miejsce, które, choć obejmuje zaledwie 6 proc. powierzchni Wrocławia (liczy dokładnie 17,5 km2), oznacza blisko jedną czwartą całej populacji miasta.

Strefa czystego transportu we Wrocławiu, SCT Wrocław, SCT we Wrocławiu, strefa czystego transportu Wrocław

Strefa czystego transportu we Wrocławiu. Kiedy powstanie? Jakie restrykcje zakłada?

UM Wrocławia

Jakie pojazdy nie wjazdą do SCT we Wrocławiu?

Plan wdrażania strefy czystego transportu we Wrocławiu zakłada w sumie 3 stopnie poszerzania restrykcji. Kluczowe daty to:

  • rok 2025 – dostęp do SCT zachowają samochody benzynowe spełniające normę Euro 3. W przypadku diesli wymagana będzie już minimum norma Euro 4.
  • rok 2030 – minimalne wymagania w SCT się poszerzą. Do centrum Wrocławia nie wjadą samochody z silnikiem benzynowym spełniającym normę niższą niż Euro 4. W przypadku diesli minimum stanie się norma Euro 5.
  • rok 2035 – samochody o napędzie benzynowy wjeżdżające do SCT będą musiały spełniać wymogi normy Euro 5. W przypadku diesli obowiązywać już będzie minimum norma Euro 6.

Początkowe przewidywania władz miasta brzmią mocno optymistycznie. Kształt SCT we Wrocławiu już z roku 2025 wyeliminowałby z dróg 20-letnie diesle i 25-letnie samochody benzynowe. To mogłoby obniżyć emisję szkodliwych dla zdrowia tlenków azotu o 60 proc.

Jak właściciel może sprawdzić normę emisji pojazdu? Wystarczy, że zajrzy do dowodu rejestracyjnego pojazdu, do aplikacji mObywatel lub na stronę historiapojazdu.gov.pl.

Jak będą kontrolowane pojazdy wjeżdżające do SCT we Wrocławiu?

REKLAMA

Wrocław już na etapie przygotowywania planów strefy czystego transportu zapowiada, że zrezygnuje z zielonej naklejki na szybę. Tą zastąpi bowiem system automatycznego odczytywania tablic rejestracyjnych i sprawdzania uprawnień do wjazdu dla auta w bazie CEPiK. To oznacza szczególnie dużą wygodę dla kierowców, którzy pojawiają się w centrum Wrocławia sporadycznie np. w związku z przejazdem turystycznym.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zielone naklejki na szybę wydawane przez wydział komunikacji mogą być konieczne tylko w kilku przypadkach. Mowa np. o samochodach zarejestrowanych za granicą czy korzystających z osobnych wyłączeń – np. dla mieszkańców strefy, pojazdów osób z niepełnosprawnościami czy aut zabytkowych. W przypadku samochodów elektrycznych i wodorowych nie będą konieczne. Tu o uldze świadczyć będą zielone tablice rejestracyjne.

Kara za nieuprawniony wjazd do SCT we Wrocławiu

Karę za wjazd do strefy czystego transportu otrzymać mogą tak naprawdę dwa typy kierowców. Mowa o osobach, które:

  • wjadą do SCT we Wrocławiu samochodem, który nie spełnia minimalnych wymogów emisyjnych.
  • wjadą do SCT we Wrocławiu samochodem bez zielonej naklejki, choć ta w ich przypadku jest wymagana.

Karę w takim przypadku wlepić może zarówno policja, jak i straż miejska. Podstawą do jej wystawienia stanie się art. 96c ustawy Kodeks wykroczeń. Mandat za nieuprawniony wjazd do strefy czystego transportu wynosi od 20 do 500 zł.

Kiedy miałaby się pojawić strefa czystego transportu we Wrocławiu?

REKLAMA

Samorząd województwa dolnośląskiego zaktualizował Program Ochrony Powietrza. To właśnie on zobowiązuje Wrocław do powołania na swoim terenie strefy czystego transportu. Kiedy miałaby ona powstać? Do końca roku 2024 władze miasta mają przedstawić ostateczny projekt SCT. Ten musi wskazywać zasięg terytorialny strefy oraz określać zasady poruszania się w niej pojazdów. Miasto Wrocław ma też określić plan zwiększania restrykcji na przestrzeni kolejnych lat.

Samorząd województwa dolnośląskiego chciałby, aby strefa czystego transportu we Wrocławiu zaczęła obowiązywać najpóźniej w roku 2026. Choć idealnie by było, gdyby weszła w życie już w roku 2025.

Strefa czystego transportu we Wrocławiu i protesty mieszkańców

Aktualnie trwa proces konsultowania kształtu regulacji dotyczących strefy czystego transportu we Wrocławiu. I mieszkańcy miasta postanowili wykorzystać tę okazję do głośnego powiedzenia nie. Części mieszkańców pomysł się nie podoba. Nie chcą SCT w swoim mieście. Mówią o tym, że przecież nigdzie nie ma zapisanego wymogu jej wprowadzania. Pojawiają się zatem propozycje referendum. W nim wrocławianie mieliby się wypowiedzieć na temat pomysłu.

Władze Wrocławia mówią o spotkaniach konsultacyjnych. Aktywiści ze stowarzyszenia "WIR Masz głos" mówią jednak o pozornej dyskusji. Bo spotkania odbywają się w wąskich grupach. W tych znajduje się 12 mieszkańców obszaru planowanej strefy. Pozostałe 8 zajmują wrocławianie spoza proponowanego zasięgu ograniczeń oraz przedstawiciele organizacji pozarządowych i stowarzyszeń. A miasto liczy pół miliona mieszkańców. W takim tempie konsultacje dla wszystkich zainteresowanych mogłyby potrwać kilka lat...

Władze miasta z kolei uważają, że wszelkie obawy są zbyteczne. Wskazują bowiem, że już dziś nawet 95 proc. pojazdów zarejestrowanych na terenie Wrocławia spełnia wymogi strefy czystego transportu w początkowym kształcie z roku 2025.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Komunikat CANARD: e-Doręczenia w sprawach o wykroczenia dopiero od 1 października 2029 r.

Mimo postępującej cyfryzacji administracji publicznej, w sprawach o wykroczenia nadal nie obowiązują przepisy ustawy o doręczeniach elektronicznych. Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym (CANARD) przypomina, że wdrożenie e-Doręczeń w tym obszarze nastąpi dopiero 1 października 2029 roku.

Już 60 proc. używanych aut w Polsce pochodzi z importu. Dlaczego Polacy wciąż tak chętnie kupują samochody używane z zagranicy?

Ponad połowa używanych samochodów na polskim rynku pochodzi z zagranicy – a liczby te wciąż rosną, zbliżając się do rekordowych poziomów sprzed kilku lat. Prym w imporcie wiodą auta z Niemiec, ale to import z USA notuje najbardziej dynamiczny wzrost. Jednocześnie przeciętny wiek i przebieg sprowadzanych pojazdów są wyraźnie wyższe niż w przypadku transakcji na autach krajowych, co może stanowić wyzwanie dla nabywców.

Przestarzałe przepisy taxi blokują rozwój nowoczesnej mobilności w Europie

Do 2030 roku nawet 190 milionów Europejczyków – niemal 40 proc. populacji – może regularnie korzystać z usług taksówkarskich zamawianych za pośrednictwem aplikacji mobilnych. W ocenie koalicji Shared Mobility Europe, dynamiczny rozwój sektora nowoczesnych przejazdów taksówkarskich jest skutecznie hamowany przez przestarzałe, rozdrobnione i często sprzeczne przepisy krajowe.

Spłata mandatu karnego na raty, a wygaszenie punktów karnych. Resort infrastruktury zajmie się tematem

Rzecznik Praw Obywatelskich wystąpił z pismem do ministra infrastruktury Dariusza Klimczaka ws. kierowców, którzy podejmują się spłaty mandatu karnego na raty. Choć działają zgodnie z prawem, są traktowani mniej korzystnie niż ci, którzy opłacili grzywnę jednorazowo.

REKLAMA

KGP: 111 890 interwencji, 440 wypadków drogowych, 28 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 111 890 interwencji. Byli wzywani do 440 wypadków drogowych.

Karta parkingowa w 2025 roku [FAQ]

Kto może otrzymać kartę parkingową w 2025 roku? Co daje taka karta osobie z niepełnosprawnością? Oto kilka odpowiedzi na często zadawane pytania!

Zielone strzałki wracają do gry – czas skończyć z absurdami, które blokują miasta

W ostatnich latach wiele polskich miast zdecydowało się na masowe usuwanie zielonych strzałek warunkowego skrętu. Efekt? Większe korki, mniejsza przepustowość skrzyżowań i rosnąca frustracja kierowców. Tymczasem te niepozorne zielone strzałki mogłyby i powinny poprawiać płynność ruchu, usprawniać komunikację w centrach miast i ograniczać emisję spalin. Pora na zdroworozsądkową korektę.

KGP: 107 596 interwencji, 356 wypadków drogowych, 30 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 107 596 interwencji. Byli wzywani do 356 wypadków drogowych.

REKLAMA

Autogaz mimo wzrostu cen nic nie traci na popularności. Czy Polska pod względem samochodów napędzanych gazem jest wyjątkiem w Europie

Polska jest największym rynkiem autogazu w Europie, z ponad 3,5 milionami pojazdów zasilanych gazem płynnym, wyprzedzając Włochy. Jak wynika z danych rynkowych, autogaz pozostaje jednym z najtańszych i najpowszechniej dostępnych paliw w kraju, oferowanym na 7,4 tys. stacji.

Branża motoryzacyjna w kryzysie, coraz więcej restrukturyzacji

Branża motoryzacyjna w Polsce i Europie przeżywa poważny kryzys – w 2024 roku zlikwidowano 54 tys. miejsc pracy, najwięcej od czasu pandemii. Według raportu MGBI wzrosła też liczba postępowań restrukturyzacyjnych do 141, co pokazuje, że firmy coraz częściej szukają ratunku poza upadłością.

REKLAMA