REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Strefa czystego transportu we Wrocławiu. Kiedy powstanie? Jakie restrykcje zakłada?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
strefa czystego transportu we Wrocławiu, SCT we Wrocławiu, SCT Wrocław, strefa czystego transportu Wrocław
Strefa czystego transportu we Wrocławiu. Kiedy powstanie? Jakie restrykcje zakłada?
shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Strefa czystego transportu we Wrocławiu będzie kolejną SCT na mapie Polski. Jakie restrykcje mogą w niej obowiązywać? Kiedy dokładnie powstanie? I jakiego obszaru będzie dotyczyć? Opowiemy o tym w tym materiale.

rozwiń >

Strefy czystego transportu zaczną powstawać w Polsce jak grzyby po deszczu? Wiele na to wskazuje. Strefę zapowiedział Kraków i Warszawa. A w ślad za nimi idą inne miasta. Część samorządów robi to z własnej woli. Część jest jednak do tego niejako przymuszana. Do drugiej kategorii należy Wrocław. Samorząd województwa zaktualizował Program Ochrony Powietrza. Dokument zobowiązuje Wrocław do stworzenia SCT.

REKLAMA

Gdzie pojawi się strefa czystego transportu we Wrocławiu?

SCT we Wrocławiu według wstępnych planów ma obejmować centrum miasta i część śródmieścia. Dotyczyć będzie konkretnie takich dzielnic, jak Stare Miasto, Nadodrze, Ołbin, Kleczków, Plac Grunwaldzki, Przedmieście Oławskie i Przedmieście Świdnickie, a także część Szczepina. To obszar zdominowany przede wszystkim przez kamienice i przedwojenną zabudowę. To też miejsce, które, choć obejmuje zaledwie 6 proc. powierzchni Wrocławia (liczy dokładnie 17,5 km2), oznacza blisko jedną czwartą całej populacji miasta.

Strefa czystego transportu we Wrocławiu, SCT Wrocław, SCT we Wrocławiu, strefa czystego transportu Wrocław

Strefa czystego transportu we Wrocławiu, SCT Wrocław, SCT we Wrocławiu, strefa czystego transportu Wrocław

Strefa czystego transportu we Wrocławiu. Kiedy powstanie? Jakie restrykcje zakłada?

UM Wrocławia

Jakie pojazdy nie wjazdą do SCT we Wrocławiu?

Plan wdrażania strefy czystego transportu we Wrocławiu zakłada w sumie 3 stopnie poszerzania restrykcji. Kluczowe daty to:

  • rok 2025 – dostęp do SCT zachowają samochody benzynowe spełniające normę Euro 3. W przypadku diesli wymagana będzie już minimum norma Euro 4.
  • rok 2030 – minimalne wymagania w SCT się poszerzą. Do centrum Wrocławia nie wjadą samochody z silnikiem benzynowym spełniającym normę niższą niż Euro 4. W przypadku diesli minimum stanie się norma Euro 5.
  • rok 2035 – samochody o napędzie benzynowy wjeżdżające do SCT będą musiały spełniać wymogi normy Euro 5. W przypadku diesli obowiązywać już będzie minimum norma Euro 6.

Początkowe przewidywania władz miasta brzmią mocno optymistycznie. Kształt SCT we Wrocławiu już z roku 2025 wyeliminowałby z dróg 20-letnie diesle i 25-letnie samochody benzynowe. To mogłoby obniżyć emisję szkodliwych dla zdrowia tlenków azotu o 60 proc.

Jak właściciel może sprawdzić normę emisji pojazdu? Wystarczy, że zajrzy do dowodu rejestracyjnego pojazdu, do aplikacji mObywatel lub na stronę historiapojazdu.gov.pl.

Jak będą kontrolowane pojazdy wjeżdżające do SCT we Wrocławiu?

REKLAMA

Wrocław już na etapie przygotowywania planów strefy czystego transportu zapowiada, że zrezygnuje z zielonej naklejki na szybę. Tą zastąpi bowiem system automatycznego odczytywania tablic rejestracyjnych i sprawdzania uprawnień do wjazdu dla auta w bazie CEPiK. To oznacza szczególnie dużą wygodę dla kierowców, którzy pojawiają się w centrum Wrocławia sporadycznie np. w związku z przejazdem turystycznym.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zielone naklejki na szybę wydawane przez wydział komunikacji mogą być konieczne tylko w kilku przypadkach. Mowa np. o samochodach zarejestrowanych za granicą czy korzystających z osobnych wyłączeń – np. dla mieszkańców strefy, pojazdów osób z niepełnosprawnościami czy aut zabytkowych. W przypadku samochodów elektrycznych i wodorowych nie będą konieczne. Tu o uldze świadczyć będą zielone tablice rejestracyjne.

Kara za nieuprawniony wjazd do SCT we Wrocławiu

Karę za wjazd do strefy czystego transportu otrzymać mogą tak naprawdę dwa typy kierowców. Mowa o osobach, które:

  • wjadą do SCT we Wrocławiu samochodem, który nie spełnia minimalnych wymogów emisyjnych.
  • wjadą do SCT we Wrocławiu samochodem bez zielonej naklejki, choć ta w ich przypadku jest wymagana.

Karę w takim przypadku wlepić może zarówno policja, jak i straż miejska. Podstawą do jej wystawienia stanie się art. 96c ustawy Kodeks wykroczeń. Mandat za nieuprawniony wjazd do strefy czystego transportu wynosi od 20 do 500 zł.

Kiedy miałaby się pojawić strefa czystego transportu we Wrocławiu?

REKLAMA

Samorząd województwa dolnośląskiego zaktualizował Program Ochrony Powietrza. To właśnie on zobowiązuje Wrocław do powołania na swoim terenie strefy czystego transportu. Kiedy miałaby ona powstać? Do końca roku 2024 władze miasta mają przedstawić ostateczny projekt SCT. Ten musi wskazywać zasięg terytorialny strefy oraz określać zasady poruszania się w niej pojazdów. Miasto Wrocław ma też określić plan zwiększania restrykcji na przestrzeni kolejnych lat.

Samorząd województwa dolnośląskiego chciałby, aby strefa czystego transportu we Wrocławiu zaczęła obowiązywać najpóźniej w roku 2026. Choć idealnie by było, gdyby weszła w życie już w roku 2025.

Strefa czystego transportu we Wrocławiu i protesty mieszkańców

Aktualnie trwa proces konsultowania kształtu regulacji dotyczących strefy czystego transportu we Wrocławiu. I mieszkańcy miasta postanowili wykorzystać tę okazję do głośnego powiedzenia nie. Części mieszkańców pomysł się nie podoba. Nie chcą SCT w swoim mieście. Mówią o tym, że przecież nigdzie nie ma zapisanego wymogu jej wprowadzania. Pojawiają się zatem propozycje referendum. W nim wrocławianie mieliby się wypowiedzieć na temat pomysłu.

Władze Wrocławia mówią o spotkaniach konsultacyjnych. Aktywiści ze stowarzyszenia "WIR Masz głos" mówią jednak o pozornej dyskusji. Bo spotkania odbywają się w wąskich grupach. W tych znajduje się 12 mieszkańców obszaru planowanej strefy. Pozostałe 8 zajmują wrocławianie spoza proponowanego zasięgu ograniczeń oraz przedstawiciele organizacji pozarządowych i stowarzyszeń. A miasto liczy pół miliona mieszkańców. W takim tempie konsultacje dla wszystkich zainteresowanych mogłyby potrwać kilka lat...

Władze miasta z kolei uważają, że wszelkie obawy są zbyteczne. Wskazują bowiem, że już dziś nawet 95 proc. pojazdów zarejestrowanych na terenie Wrocławia spełnia wymogi strefy czystego transportu w początkowym kształcie z roku 2025.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Branża motoryzacyjna w kryzysie, coraz więcej restrukturyzacji

Branża motoryzacyjna w Polsce i Europie przeżywa poważny kryzys – w 2024 roku zlikwidowano 54 tys. miejsc pracy, najwięcej od czasu pandemii. Według raportu MGBI wzrosła też liczba postępowań restrukturyzacyjnych do 141, co pokazuje, że firmy coraz częściej szukają ratunku poza upadłością.

CANARD uruchomiło dwa nowe fotoradary [mapa fotoradarów, taryfikator mandatów, punkty karne]

Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym uruchomiło w zeszłym tygodniu dwa nowe fotoradary. Gdzie znajdują się nowo uruchomione fotoradary? Jakie są ograniczenia na drogach? Z jakimi konsekwencjami powinni liczyć się kierowcy za przekroczenie prędkości?

Bezpłatna komunikacja zamiast biletów i rowerów miejskich? Czas na odważne decyzje w polskich miastach

Czy naprawdę warto utrzymywać system biletowy, skoro i tak w ponad 68% ( 2025 roku może to być jeszcze więcej) pokrywamy koszty transportu publicznego z budżetów miast? A może pora na poważną debatę o całkowicie bezpłatnej komunikacji miejskiej w Polsce?

KGP: 106 002 interwencji, 389 wypadków drogowych, 27 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 106 002 interwencji. Byli wzywani do 389 wypadków drogowych.

REKLAMA

Ekologiczny samochód może być droższy od normalnego, uważają teraz polscy posiadacze aut. O ile więcej za niego są skłonni zapłacić

Podejście Polaków do tego, czy ich nowe auto będzie miało rozwiązania ekologiczne czy też nie, widoczne jest w gotowości do poniesienia wyższych kosztów w imię bardziej przyjaznych środowisku technologii. Już co trzeci uważa, że samochód ekologiczny może być droższy niż standardowy.

Ekologiczne auto? Ponad połowa Polaków nie dopłaciłaby do niego

Czy ekologiczność samochodu to dla Polaków ważny czynnik i element decyzyjny przy zakupie? Ponad jedna trzecia ankietowanych w badaniu przeprowadzonym przez Santander Consumer Multirent byłaby w stanie dopłacić do takiego pojazdu.

Bezpieczeństwo na opak – dlaczego polskie drogi z pierwszeństwem są sztucznie spowalniane?

Na polskich drogach coraz częściej mamy do czynienia z sytuacją, w której bezpieczeństwo planowane jest wbrew logice inżynierii ruchu drogowego. Droga z pierwszeństwem powinna gwarantować płynność. Czas na rewizję praktyk inżynierii drogowej.

System e-TOLL - co zrobić w przypadku nieuzasadnionego mandatu?

Cyfryzacja w działalności transportowej to duże ułatwienie. Wciąż jednak zdarzają się pomyłki. Zdarzyło Ci się dostać mandat, pomimo uiszczonej opłaty za przejazd autostradą? Sprawdź, co należy zrobić w przypadku niesłusznego mandatu.

REKLAMA

KGP: 110 588 interwencji, 460 wypadków drogowych, 24 ofiary śmiertelne. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 110 588 interwencji. Byli wzywani do 460 wypadków drogowych.

Transport ostatniego etapu – czy elektryczne pojazdy to klucz do efektywności?

Choć to tylko końcowy odcinek drogi, „ostatnia mila” bywa najdroższym elementem całego łańcucha dostaw – potrafi pochłonąć od 40[1] do nawet 53[2] procent jego kosztów. W erze błyskawicznego e-commerce i rosnących oczekiwań klientów dotyczących tempa oraz elastyczności dostaw, wyzwania logistyczne mnożą się. Dodatkowo nowe przepisy o Strefach Czystego Transportu ograniczają możliwość korzystania z pojazdów spalinowych, zmuszając firmy do modernizacji flot i inwestowania w nisko- lub zeroemisyjne rozwiązania. Wszystko to sprawia, że skuteczne zarządzanie dostawami na ostatnim etapie wymaga dziś nie tylko sprawności operacyjnej, ale także innowacyjnego podejścia i zrównoważonych technologii.

REKLAMA