REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Strefa czystego transportu we Wrocławiu. Kiedy powstanie? Jakie restrykcje zakłada?

strefa czystego transportu we Wrocławiu, SCT we Wrocławiu, SCT Wrocław, strefa czystego transportu Wrocław
strefa czystego transportu we Wrocławiu, SCT we Wrocławiu, SCT Wrocław, strefa czystego transportu Wrocław
Strefa czystego transportu we Wrocławiu. Kiedy powstanie? Jakie restrykcje zakłada?
shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Strefa czystego transportu we Wrocławiu będzie kolejną SCT na mapie Polski. Jakie restrykcje mogą w niej obowiązywać? Kiedy dokładnie powstanie? I jakiego obszaru będzie dotyczyć? Opowiemy o tym w tym materiale.
rozwiń >

Strefy czystego transportu zaczną powstawać w Polsce jak grzyby po deszczu? Wiele na to wskazuje. Strefę zapowiedział Kraków i Warszawa. A w ślad za nimi idą inne miasta. Część samorządów robi to z własnej woli. Część jest jednak do tego niejako przymuszana. Do drugiej kategorii należy Wrocław. Samorząd województwa zaktualizował Program Ochrony Powietrza. Dokument zobowiązuje Wrocław do stworzenia SCT.

REKLAMA

Gdzie pojawi się strefa czystego transportu we Wrocławiu?

SCT we Wrocławiu według wstępnych planów ma obejmować centrum miasta i część śródmieścia. Dotyczyć będzie konkretnie takich dzielnic, jak Stare Miasto, Nadodrze, Ołbin, Kleczków, Plac Grunwaldzki, Przedmieście Oławskie i Przedmieście Świdnickie, a także część Szczepina. To obszar zdominowany przede wszystkim przez kamienice i przedwojenną zabudowę. To też miejsce, które, choć obejmuje zaledwie 6 proc. powierzchni Wrocławia (liczy dokładnie 17,5 km2), oznacza blisko jedną czwartą całej populacji miasta.

Strefa czystego transportu we Wrocławiu, SCT Wrocław, SCT we Wrocławiu, strefa czystego transportu Wrocław

Strefa czystego transportu we Wrocławiu, SCT Wrocław, SCT we Wrocławiu, strefa czystego transportu Wrocław

Strefa czystego transportu we Wrocławiu. Kiedy powstanie? Jakie restrykcje zakłada?

UM Wrocławia

Jakie pojazdy nie wjazdą do SCT we Wrocławiu?

Plan wdrażania strefy czystego transportu we Wrocławiu zakłada w sumie 3 stopnie poszerzania restrykcji. Kluczowe daty to:

  • rok 2025 – dostęp do SCT zachowają samochody benzynowe spełniające normę Euro 3. W przypadku diesli wymagana będzie już minimum norma Euro 4.
  • rok 2030 – minimalne wymagania w SCT się poszerzą. Do centrum Wrocławia nie wjadą samochody z silnikiem benzynowym spełniającym normę niższą niż Euro 4. W przypadku diesli minimum stanie się norma Euro 5.
  • rok 2035 – samochody o napędzie benzynowy wjeżdżające do SCT będą musiały spełniać wymogi normy Euro 5. W przypadku diesli obowiązywać już będzie minimum norma Euro 6.

Początkowe przewidywania władz miasta brzmią mocno optymistycznie. Kształt SCT we Wrocławiu już z roku 2025 wyeliminowałby z dróg 20-letnie diesle i 25-letnie samochody benzynowe. To mogłoby obniżyć emisję szkodliwych dla zdrowia tlenków azotu o 60 proc.

Jak właściciel może sprawdzić normę emisji pojazdu? Wystarczy, że zajrzy do dowodu rejestracyjnego pojazdu, do aplikacji mObywatel lub na stronę historiapojazdu.gov.pl.

Jak będą kontrolowane pojazdy wjeżdżające do SCT we Wrocławiu?

REKLAMA

Wrocław już na etapie przygotowywania planów strefy czystego transportu zapowiada, że zrezygnuje z zielonej naklejki na szybę. Tą zastąpi bowiem system automatycznego odczytywania tablic rejestracyjnych i sprawdzania uprawnień do wjazdu dla auta w bazie CEPiK. To oznacza szczególnie dużą wygodę dla kierowców, którzy pojawiają się w centrum Wrocławia sporadycznie np. w związku z przejazdem turystycznym.

Zielone naklejki na szybę wydawane przez wydział komunikacji mogą być konieczne tylko w kilku przypadkach. Mowa np. o samochodach zarejestrowanych za granicą czy korzystających z osobnych wyłączeń – np. dla mieszkańców strefy, pojazdów osób z niepełnosprawnościami czy aut zabytkowych. W przypadku samochodów elektrycznych i wodorowych nie będą konieczne. Tu o uldze świadczyć będą zielone tablice rejestracyjne.

Kara za nieuprawniony wjazd do SCT we Wrocławiu

Karę za wjazd do strefy czystego transportu otrzymać mogą tak naprawdę dwa typy kierowców. Mowa o osobach, które:

  • wjadą do SCT we Wrocławiu samochodem, który nie spełnia minimalnych wymogów emisyjnych.
  • wjadą do SCT we Wrocławiu samochodem bez zielonej naklejki, choć ta w ich przypadku jest wymagana.

Karę w takim przypadku wlepić może zarówno policja, jak i straż miejska. Podstawą do jej wystawienia stanie się art. 96c ustawy Kodeks wykroczeń. Mandat za nieuprawniony wjazd do strefy czystego transportu wynosi od 20 do 500 zł.

Kiedy miałaby się pojawić strefa czystego transportu we Wrocławiu?

REKLAMA

Samorząd województwa dolnośląskiego zaktualizował Program Ochrony Powietrza. To właśnie on zobowiązuje Wrocław do powołania na swoim terenie strefy czystego transportu. Kiedy miałaby ona powstać? Do końca roku 2024 władze miasta mają przedstawić ostateczny projekt SCT. Ten musi wskazywać zasięg terytorialny strefy oraz określać zasady poruszania się w niej pojazdów. Miasto Wrocław ma też określić plan zwiększania restrykcji na przestrzeni kolejnych lat.

Samorząd województwa dolnośląskiego chciałby, aby strefa czystego transportu we Wrocławiu zaczęła obowiązywać najpóźniej w roku 2026. Choć idealnie by było, gdyby weszła w życie już w roku 2025.

Strefa czystego transportu we Wrocławiu i protesty mieszkańców

Aktualnie trwa proces konsultowania kształtu regulacji dotyczących strefy czystego transportu we Wrocławiu. I mieszkańcy miasta postanowili wykorzystać tę okazję do głośnego powiedzenia nie. Części mieszkańców pomysł się nie podoba. Nie chcą SCT w swoim mieście. Mówią o tym, że przecież nigdzie nie ma zapisanego wymogu jej wprowadzania. Pojawiają się zatem propozycje referendum. W nim wrocławianie mieliby się wypowiedzieć na temat pomysłu.

Władze Wrocławia mówią o spotkaniach konsultacyjnych. Aktywiści ze stowarzyszenia "WIR Masz głos" mówią jednak o pozornej dyskusji. Bo spotkania odbywają się w wąskich grupach. W tych znajduje się 12 mieszkańców obszaru planowanej strefy. Pozostałe 8 zajmują wrocławianie spoza proponowanego zasięgu ograniczeń oraz przedstawiciele organizacji pozarządowych i stowarzyszeń. A miasto liczy pół miliona mieszkańców. W takim tempie konsultacje dla wszystkich zainteresowanych mogłyby potrwać kilka lat...

Władze miasta z kolei uważają, że wszelkie obawy są zbyteczne. Wskazują bowiem, że już dziś nawet 95 proc. pojazdów zarejestrowanych na terenie Wrocławia spełnia wymogi strefy czystego transportu w początkowym kształcie z roku 2025.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR
Czy ten artykuł był przydatny?
tak
nie
Dziękujemy za powiadomienie - zapraszamy do subskrybcji naszego newslettera
Jeśli nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania w tym artykule, powiedz jak możemy to poprawić.
UWAGA: Ten formularz nie służy wysyłaniu zgłoszeń . Wykorzystamy go aby poprawić artykuł.
Jeśli masz dodatkowe pytania prosimy o kontakt

REKLAMA

Komentarze(0)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code

    © Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

    Moto
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    Kara za brak przeglądu. Mandaty czy zatrzymanie dowodu rejestracyjnego?

    Samochód oznacza wygodę. To jednak też obowiązek. I kierowca musi pamiętać nie tylko o polisie OC, ale także ważnym przeglądzie technicznym. Jaka jest kara za brak przeglądu w samochodzie?

    Jakie diesle wjadą do strefy czystego transportu? Te silniki oznaczają spokój na lata

    Nie wszystkie diesle nie będą mogły wjechać do stref czystego transportu. Są takie, których właściciele nie muszą się obawiać zakazu wjazdu do SCT przez długie lata! Co jednak z cenami diesli?

    Zmiany dla kierowców w 2024 r. Lista jest długa. Szykuje się kolejna rewolucja w przepisach

    Pojawią się strefy czystego transportu, konfiskata samochodu pijanych kierowców oraz obowiązkowa kamera na kierownicy i czarna skrzynka w aucie. A to dopiero początek zmian dla kierowców, które przyniesie 366 dni 2024 r. W tym materiale znajdziesz pełną listę nowości.

    Mandat za brak płynu do spryskiwaczy w 2023 r. Czy płyn jest obowiązkowy?

    Czy mandat za brak płynu do spryskiwaczy jest jedynie mitem kreowanym przez kierowców? I czym sam płyn do spryskiwaczy jest obowiązkowy w aucie? To dwa kluczowe pytania, które zostały postawione przed tym materiałem.

    REKLAMA

    Jak zrobić odmrażacz do szyb w domu? To proste i tanie

    Odmrażacze do szyb samochodowych biją rekordy popularności wśród kierowców zimą. Temu nie można się dziwić. Jedno psiknięcie wystarczy, aby szron zniknął. Bez skrobania! Czy taki płyn można jednak zrobić w domu? Sposób jest bardzo prosty, ale i tani.

    Kondycja branży motoryzacyjnej. Kto będzie budować samochody przyszłości?

    Branżę motoryzacyjną czeka szereg wyzwań. Wraca do normalności po okresie pandemii, a do tego stoi u progu transformacji. I w tym punkcie warto spojrzeć na nią, ale od strony HR-u. Jak wygląda dostępność wykwalifikowanej kadry w tym sektorze?

    Jak odpalić silnik z kabli? Kierowca musi pamiętać o kolejności

    Jak odpalić silnik z kabli? To pytanie, które jest szczególnie aktualne o tej porze roku. A odpowiedź dotyczy kolejności podłączania przewodów do obydwu akumulatorów. Ta jest najważniejsza.

    MAN TGE po liftingu. Model 2024 otrzyma jakby luksusowe wnętrze

    MAN TGE przechodzi właśnie drobny lifting. I ten w stu procentach skupi się na kabinie pasażerskiej. Unowocześni multimedia, ale i systemy bezpieczeństwa. Stąd nazwa Next Level. Co konkretnie się zmieni po modernizacji?

    REKLAMA

    Paliwo E10. Wyszukiwarka z szeregiem błędów. Pozwala nawet na tankowanie benzyną... diesla

    W sieci pojawiła się rządowa wyszukiwarka, w której można sprawdzić, czy twój pojazd jest kompatybilny z paliwem E10. A lista jest naprawdę ciekawa! Czasami silnik 1,6 FSI znosi nowy typ benzyny, a czasami nie. Program zaleca nawet stosowanie benzyny E10 w... dieslu. A to nie koniec błędów.

    Miesiącami szukano sprawcy dziurawienia opon. Odkrycie, kto za tym stoi było zaskakujące

    We włoskim miasteczku od kilku miesięcy szukano sprawcy dziurawienia opon w samochodach. Odkrycia dokonano dzięki nagraniom z kamer monitoringu. Okazało się, że był to pies. Jak to się stało, że zniszczył tyle samochodów?

    REKLAMA