REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Podatek od samochodu w 2026 r. Kilka tysięcy zł rocznej opłaty jest realne?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
podatek od samochodu w 2026 r., podatek od samochodu spalinowego w 2026 r.
Podatek od samochodu w 2026 r. Kilka tysięcy zł rocznej opłaty jest realne?
ShutterStock

REKLAMA

REKLAMA

Podatek od samochodu w 2026 r. został zapisany w KPO. Ma dotyczyć wszystkich aut spalinowych i będzie opłacany corocznie. Jaką stawkę będą musieli płacić kierowcy? Czy nowa opłata jest pewnikiem?

Kamienie milowe. To dwa słowa, które dla budżetu Polski mogą się okazać zbawienne. Dla kierowców niestety oznaczają spory problem. Bo spełnienie kamieni milowych podpisanych przez rząd PiS sprawi, że do Polski "przypłynie" nawet 160 mld zł. Tyle że jednym z tych kamieni jest coroczny podatek od samochodu, który ma być wprowadzony w 2026 r.

REKLAMA

REKLAMA

Skąd pomysł na emisyjny podatek od samochodu w 2026 r.?

Za pomysłem wprowadzenia podatku od posiadania samochodu spalinowego w roku 2026 stoi... ekologia. UE chce mocno ciąć emisję szkodliwych związków do atmosfery. Stąd koncepcja stref czystego transportu, ale także przejście w stronę elektryfikacji transportu. Elektryczna rewolucja postępuje jednak na rynku niezwykle wolno. Wolumeny sprzedawanych e-aut są zbyt niskie. Aby zachęcić kierowców do przesiadki na elektryki, ewentualnie chociaż do rezygnowania z eksploatacji starych i wysłużonych pojazdów, polski rząd wpadł na pomysł stworzenia podatku.

Podatek od samochodu w 2026 r. będzie drugim podatkiem. Pierwszy pojawi się w roku 2024 i będzie wnoszony wraz z rejestracją auta. Obydwa zostały wpisane do polskiego KPO i choć polski rząd zaprzecza planom ich wprowadzenia, włodarze unijni stoją na innym stanowisku. Twierdzą, że skoro takie deklaracje padły, trzeba będzie je zrealizować. A to mrozi krzew w żyłach Polakom. Zwłaszcza że aż 41 proc. samochodów nad Wisłą ma ponad 20 lat. To oznacza, że spełniają mocno zaprzeszłe normy emisji spalin. W efekcie od roku 2026 mogą płacić naprawdę duże pieniądze w ramach corocznej daniny.

Ile może wynieść podatek od samochodu w 2026 r.?

Pytanie otwiera spore pole do dywagacji i tak naprawdę spekulacji. Bo tego dziś nikt nie jest w stanie określić. Powód? Poza zapisem KPO nie ma niczego. Nie ma żadnego aktu prawnego czy jego projektu, który mógłby określać stawkę. Wiadomo jedynie tyle, że kalkulacja zostanie oparta na dwóch wskaźnikach:

REKLAMA

  • pierwszym będzie bazowa stawka podatku.
  • ta następnie będzie mnożona lub dzielona. Wszystko będzie zależało od normy emisji spalin, którą spełni pojazd.

Pojawiły się informacje mówiące o projekcie ustawy o podatku od samochodów i o tym, że określa on stawkę podstawową daniny na 500 zł. W projekcie pojawił się nawet sposób obliczania podatku. I na jego podstawie powstawały kalkulatory. Projekt pochodzi jednak sprzed kilku lat i nie odnosi się do wymogów stawianych przez KPO. Nie jest zatem miarodajny.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Kto zapłaci podatek od samochodu w 2026 r.?

Zapis w KPO mówi o podatku od samochodów spalinowych wprowadzonym w 2026 r. To oznacza niezwykle szeroki zakres działania regulacji. Bo samochodem spalinowym jest nie tylko klasyczny benzyniak, diesel czy auto na LPG. Mimo wszystko spalinowa jest także hybryda czy hybryda plug-in. Na razie nic nie wskazuje na to, że pojazdy częściowo elektryczne mogłyby zostać wyłączone spod płacenia daniny.

Jacy kierowcy mogą spać spokojnie? Tak naprawdę dwie grupy. Pierwszą są właściciele samochodów elektrycznych. Drugą właściciele samochodów wodorowych. To jednak bardzo nieliczna grupa. Według licznika elektromobilności PSPA aktualnie w Polsce jest zarejestrowanych zaledwie 46 888 aut typu BEV. Cały park samochodowy jest natomiast wyceniany na 26,5 mln pojazdów. To oznacza, że auta zeroemisyjne stanowią zaledwie 0,18 proc. wszystkich pojazdów.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Przyszłość elektromobilności w Polsce – chińskie marki, auta poflotowe i konieczność dopłat do używanych elektryków

Polska elektromobilność rozwija się w tle dominacji rynku wtórnego. Choć obecność aut elektrycznych z drugiej ręki jest dziś w naszym kraju marginalna, sytuacja może się zmienić dzięki napływowi pojazdów z Europy Zachodniej i rosnącej obecności marek chińskich – nowoczesne systemy zasilania, konkurencyjne ceny i warunki gwarancji zwiększają ich atrakcyjność. Niezbędne jest też rozszerzenie programu dopłat do aut elektrycznych na pojazdy używane, co mogłoby przyspieszyć transformację rynku i zwiększyć dostępność elektryków dla szerszej grupy nabywców.

Amortyzacja samochodu a podatki – jak przedsiębiorca może skorzystać?

Zakup samochodu firmowego to nie tylko kwestia wygody i prestiżu, ale przede wszystkim decyzja finansowa, która ma bezpośredni wpływ na podatki. Amortyzacja pojazdu pozwala przedsiębiorcy na stopniowe rozliczanie kosztów związanych z jego nabyciem. Warto wiedzieć, jakie zasady obowiązują przy samochodach osobowych i dostawczych, ponieważ różnice mogą być znaczące.

KGP: 98 115 interwencji, 398 wypadków drogowych, 26 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 98 115 interwencji. Byli wzywani do 398 wypadków drogowych.

Jazda rowerem po chodniku – czy jest dopuszczalna i w jakich sytuacjach?

Jazda rowerem staje się coraz bardziej popularna. Dostępne na rynku nowoczesne modele dodatkowo zachęcają do korzystania z tego środka transportu. Warto zatem znać kilka ważnych zasad ruchu drogowego dotyczącego rowerzystów.

REKLAMA

Dłuższe kontrole drogowe do 56 dni wstecz - większe ryzyko wykrycia naruszenia przepisów przez kierowcę i przewoźnika

Wydłużone kontrole drogowe z 28 do 56 dni wstecz zwiększają prawdopodobieństwo wykrycia naruszeń przepisów przez kierowcę i przewoźnika. Inspekcja może teraz dokładniej badać rekompensaty za skrócone odpoczynki. Problemem jest też brak pamięci na kartach kierowców.

Dziecko w kasku podczas jazdy e-hulajnogą. Co wiemy o planowanych zmianach?

Rząd przyjął projekt nowelizacji Prawa o ruchu drogowym. Zakłada on m.in. wprowadzenie ustawowego obowiązku noszenia kasku podczas jazdy rowerem czy hulajnogą elektryczną przez dzieci do 16 lat.

Prawo jazdy od 17 lat, obowiązkowe kaski i surowsze kary. Sprawdź, co zmienia się w przepisach drogowych od 2026 r.

2 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy – Prawo o ruchu drogowym oraz kilku innych aktów prawnych. Nowe regulacje mają zwiększyć bezpieczeństwo, ograniczyć wypadki z udziałem dzieci i przygotować młodzież do odpowiedzialnego udziału w ruchu drogowym. Zobacz, co się zmieni, kiedy przepisy wejdą w życie i kogo obejmą.

Ważne zmiany w Prawie o ruchu drogowym od 2026 roku. Rząd przyjął projekt nowelizacji

Na posiedzeniu w dniu 2 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy - Prawo o ruchu drogowym oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Infrastruktury. Projekt ma na celu zwiększenie bezpieczeństwa na drogach. Kierowca, który będzie prowadził pomimo zatrzymania mu prawa jazdy, będzie karany cofnięciem uprawnień do kierowania pojazdem. Ponadto, dzieci do 16. roku życia – m.in. podczas jazdy rowerem czy hulajnogą elektryczną – będą musiały używać kasków. Nowe przepisy zwiększą także mobilność osób młodych – prawo jazdy kategorii B będzie można otrzymać po skończeniu 17 lat (z ograniczeniami).

REKLAMA

Ruszyła akcja policji Bezpieczna droga do szkoły. Zero taryfy ulgowej

Już od 1 września 2025 r. policja prowadzi ogólnopolską akcję Bezpieczna droga do szkoły. Tylko w wakacje funkcjonariusze przeprowadzili 15 626 kontroli infrastruktury przy placówkach oświatowych, a teraz ruszają z intensywnymi patrolami. Obowiązuje zero taryfy ulgowej: kontrolowana będzie prędkość, przewożenie dzieci i zachowanie kierowców. To moment, by naprawdę zadbać o bezpieczeństwo naszych dzieci.

KGP: 115 485 interwencji, 455 wypadków drogowych, 35 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 115 485 interwencji. Byli wzywani do 455 wypadków drogowych.

REKLAMA