REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Podatek od samochodu w 2026 r. Kilka tysięcy zł rocznej opłaty jest realne?

podatek od samochodu w 2026 r., podatek od samochodu spalinowego w 2026 r.
Podatek od samochodu w 2026 r. Kilka tysięcy zł rocznej opłaty jest realne?
ShutterStock

REKLAMA

REKLAMA

Podatek od samochodu w 2026 r. został zapisany w KPO. Ma dotyczyć wszystkich aut spalinowych i będzie opłacany corocznie. Jaką stawkę będą musieli płacić kierowcy? Czy nowa opłata jest pewnikiem?

Kamienie milowe. To dwa słowa, które dla budżetu Polski mogą się okazać zbawienne. Dla kierowców niestety oznaczają spory problem. Bo spełnienie kamieni milowych podpisanych przez rząd PiS sprawi, że do Polski "przypłynie" nawet 160 mld zł. Tyle że jednym z tych kamieni jest coroczny podatek od samochodu, który ma być wprowadzony w 2026 r.

REKLAMA

REKLAMA

Skąd pomysł na emisyjny podatek od samochodu w 2026 r.?

Za pomysłem wprowadzenia podatku od posiadania samochodu spalinowego w roku 2026 stoi... ekologia. UE chce mocno ciąć emisję szkodliwych związków do atmosfery. Stąd koncepcja stref czystego transportu, ale także przejście w stronę elektryfikacji transportu. Elektryczna rewolucja postępuje jednak na rynku niezwykle wolno. Wolumeny sprzedawanych e-aut są zbyt niskie. Aby zachęcić kierowców do przesiadki na elektryki, ewentualnie chociaż do rezygnowania z eksploatacji starych i wysłużonych pojazdów, polski rząd wpadł na pomysł stworzenia podatku.

Podatek od samochodu w 2026 r. będzie drugim podatkiem. Pierwszy pojawi się w roku 2024 i będzie wnoszony wraz z rejestracją auta. Obydwa zostały wpisane do polskiego KPO i choć polski rząd zaprzecza planom ich wprowadzenia, włodarze unijni stoją na innym stanowisku. Twierdzą, że skoro takie deklaracje padły, trzeba będzie je zrealizować. A to mrozi krzew w żyłach Polakom. Zwłaszcza że aż 41 proc. samochodów nad Wisłą ma ponad 20 lat. To oznacza, że spełniają mocno zaprzeszłe normy emisji spalin. W efekcie od roku 2026 mogą płacić naprawdę duże pieniądze w ramach corocznej daniny.

Ile może wynieść podatek od samochodu w 2026 r.?

Pytanie otwiera spore pole do dywagacji i tak naprawdę spekulacji. Bo tego dziś nikt nie jest w stanie określić. Powód? Poza zapisem KPO nie ma niczego. Nie ma żadnego aktu prawnego czy jego projektu, który mógłby określać stawkę. Wiadomo jedynie tyle, że kalkulacja zostanie oparta na dwóch wskaźnikach:

REKLAMA

  • pierwszym będzie bazowa stawka podatku.
  • ta następnie będzie mnożona lub dzielona. Wszystko będzie zależało od normy emisji spalin, którą spełni pojazd.

Pojawiły się informacje mówiące o projekcie ustawy o podatku od samochodów i o tym, że określa on stawkę podstawową daniny na 500 zł. W projekcie pojawił się nawet sposób obliczania podatku. I na jego podstawie powstawały kalkulatory. Projekt pochodzi jednak sprzed kilku lat i nie odnosi się do wymogów stawianych przez KPO. Nie jest zatem miarodajny.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Kto zapłaci podatek od samochodu w 2026 r.?

Zapis w KPO mówi o podatku od samochodów spalinowych wprowadzonym w 2026 r. To oznacza niezwykle szeroki zakres działania regulacji. Bo samochodem spalinowym jest nie tylko klasyczny benzyniak, diesel czy auto na LPG. Mimo wszystko spalinowa jest także hybryda czy hybryda plug-in. Na razie nic nie wskazuje na to, że pojazdy częściowo elektryczne mogłyby zostać wyłączone spod płacenia daniny.

Jacy kierowcy mogą spać spokojnie? Tak naprawdę dwie grupy. Pierwszą są właściciele samochodów elektrycznych. Drugą właściciele samochodów wodorowych. To jednak bardzo nieliczna grupa. Według licznika elektromobilności PSPA aktualnie w Polsce jest zarejestrowanych zaledwie 46 888 aut typu BEV. Cały park samochodowy jest natomiast wyceniany na 26,5 mln pojazdów. To oznacza, że auta zeroemisyjne stanowią zaledwie 0,18 proc. wszystkich pojazdów.

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Serwis z Grupy Infor.pl numerem 1 w Polsce. Auto.dziennik.pl to absolutny lider motoryzacji w listopadzie 2025

Jesteśmy dumni, że portal z grupy Infor.pl przyciągnął tylu czytelników. Serwis auto.dziennik.pl okazał się w listopadzie 2025 roku najczęściej odwiedzanym portalem motoryzacyjnym w Polsce – wynika z najświeższych danych Gemius Mediapanel. Witryna przyciągnęła 4,06 mln realnych użytkowników, pewnie obejmując pierwsze miejsce w kategorii „Motoryzacja”. Gratulujemy!

Masz takie prawo jazdy? Za chwilę stanie się nieważne. Dokumenty z lat 1999–2001 tracą ważność błyskawicznie

Setki tysięcy kierowców właśnie dowiaduje się, że ich plastikowe prawa jazdy przestaną być ważne wcześniej, niż myśleli. Czas na wymianę jest wyjątkowo krótki, mowa o tygodniach, a nie miesiącach. Najbardziej zagrożone są konkretne roczniki, które lada chwila stracą możliwość legalnej jazdy.

Przepisy o wydawaniu kart do tachografów będą uproszczone. Trwają prace. Zmiany wejdą w życie w 2026 r.

Przepisy o wydawaniu kart do tachografów będą uproszczone. Trwają prace nad projektem ustawy o tachografach, który ma uprościć przepisy trybu wydawania, przedłużania lub wymiany kart do tachografów. Zmiany wejdą w życie w 2026 r.

Koniec z kolejkami w urzędach? Prezydent podpisał ustawę, która zmienia życie milionom kierowców

Prezydent RP podpisał 1 grudnia 2025 r. nowelizację prawa o ruchu drogowym, która wprowadza długo wyczekiwane zmiany w rejestracji pojazdów. Kierowcy wreszcie będą mogli załatwić wiele formalności przez Internet, bez stania w kolejkach do okienek w wydziałach komunikacji. Nowe przepisy eliminują zbędną biurokrację i oszczędzają czas właścicieli samochodów. Sprawdź, co dokładnie się zmienia i kiedy nowe regulacje wejdą w życie.

REKLAMA

Buspasy dostępne dla tych pojazdów aż do końca 2027 roku

Kierowcy pojazdów elektrycznych zachowają kluczowy przywilej przez kolejne dwa lata. Ustawa podpisana przez Prezydenta Karola Nawrockiego gwarantuje możliwość korzystania z buspasów do 31 grudnia 2027 roku.

PZPA przyspiesza: 40 szkoleń dla kurierów jeszcze przed końcem roku

Polski Związek Partnerów Aplikacyjnych (PZPA) intensyfikuje działania w projekcie "Wsparcie w zakresie poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego usług delivery". Do końca 2025 roku zaplanowano ponad 40 szkoleń dla kurierów w największych miastach, m.in. w Warszawie, Krakowie, Łodzi, Katowicach, Wrocławiu, Poznaniu, Szczecinie, Rzeszowie, Gdańsku i Lublinie.

Jazda na letnich oponach zimą. Grozi nawet 3000 zł i zatrzymanie dowodu rejestracyjnego

W Polsce nie ma obowiązku jazdy na zimówkach, ale istnieje zakaz jazdy na letnich oponach w warunkach zimowych. Policja może nałożyć nawet 3000 zł mandatu, zatrzymać dowód rejestracyjny i zakazać dalszej jazdy. Ubezpieczyciel po kolizji może też uznać to za rażące niedbalstwo i żądać zwrotu części wypłaty. Sprawdź, kiedy ryzyko jest największe i jak łatwo wpaść w kłopoty.

Zimowanie motocykla - jak zabezpieczyć jednoślad na zimę, aby odpalił wiosną i uniknąć wydatków?

Koniec sezonu motocyklowego to czas na odpowiednie przygotowanie maszyny do kilkumiesięcznego postoju. Złe zimowanie motocykla może skutkować poważnymi problemami technicznymi wiosną – od wyładowanego akumulatora, przez zardzewiałe tarcze hamulcowe, aż po uszkodzony silnik. Sprawdź, jak profesjonalnie przygotować swój jednoślad do zimy, unikając powszechnych mitów i błędów, które mogą kosztować Cię sporo pieniędzy.

REKLAMA

Mandat do 3000 zł za jazdę na letnich oponach w warunkach zimowych i zatrzymanie dowodu rejestracyjnego. Bo to zagrożenie dla bezpieczeństwa ruchu

Czasem można usłyszeć opinię, że w naszym kraju nie ma obowiązku jazdy na oponach zimowych. Ale jest zakaz jazdy na oponach letnich w warunkach zimowych. Wynika on z przepisów ogólnych kodeksu drogowego oraz kodeksu wykroczeń. I podobnie, jak np. za rzucanie pizzą w innych uczestników ruchu można dostać mandat – chociaż też nie jest to wymienione szczegółowo w przepisach. Część kierowców bagatelizuje znaczenie właściwego stanu technicznego samochodu w tym opon, nie zdając sobie sprawy z poważnych konsekwencji, także prawnych, takiego zaniedbania. Polskie prawo nakłada na właścicieli pojazdów obowiązek utrzymania ich w należytym stanie technicznym, a opony jako jedyny punkt styku samochodu z drogą także podlegają kilku przepisom. Niedostosowanie pojazdu do warunków drogowych może skutkować mandatem lub grzywną sięgającą nawet 3000 złotych, zatrzymaniem dowodu rejestracyjnego, a w skrajnych przypadkach zakazem dalszej jazdy.

Yanosik z rekordowymi wynikami. Spółka zwiększa przychody i zapowiada ekspansję zagraniczną w 2026 roku

Yanosik zakończy 2025 rok z wyższymi przychodami niż w rekordowym 2024 r., zapowiada prezes Adam Tychmanowicz. Po trzech kwartałach spółka osiągnęła 44,2 mln zł przychodów i niemal podwoiła zysk netto. Rośnie liczba użytkowników aplikacji, a spółka rozwija marketplace, urządzenia Yanbox i usługi telemetryczne. W 2026 roku Yanosik planuje śmielsze wejście na rynki zagraniczne.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA