REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Podatek od samochodu w 2026 r. Kilka tysięcy zł rocznej opłaty jest realne?

podatek od samochodu w 2026 r., podatek od samochodu spalinowego w 2026 r.
Podatek od samochodu w 2026 r. Kilka tysięcy zł rocznej opłaty jest realne?
ShutterStock

REKLAMA

REKLAMA

Podatek od samochodu w 2026 r. został zapisany w KPO. Ma dotyczyć wszystkich aut spalinowych i będzie opłacany corocznie. Jaką stawkę będą musieli płacić kierowcy? Czy nowa opłata jest pewnikiem?

Kamienie milowe. To dwa słowa, które dla budżetu Polski mogą się okazać zbawienne. Dla kierowców niestety oznaczają spory problem. Bo spełnienie kamieni milowych podpisanych przez rząd PiS sprawi, że do Polski "przypłynie" nawet 160 mld zł. Tyle że jednym z tych kamieni jest coroczny podatek od samochodu, który ma być wprowadzony w 2026 r.

REKLAMA

Skąd pomysł na emisyjny podatek od samochodu w 2026 r.?

REKLAMA

Za pomysłem wprowadzenia podatku od posiadania samochodu spalinowego w roku 2026 stoi... ekologia. UE chce mocno ciąć emisję szkodliwych związków do atmosfery. Stąd koncepcja stref czystego transportu, ale także przejście w stronę elektryfikacji transportu. Elektryczna rewolucja postępuje jednak na rynku niezwykle wolno. Wolumeny sprzedawanych e-aut są zbyt niskie. Aby zachęcić kierowców do przesiadki na elektryki, ewentualnie chociaż do rezygnowania z eksploatacji starych i wysłużonych pojazdów, polski rząd wpadł na pomysł stworzenia podatku.

Podatek od samochodu w 2026 r. będzie drugim podatkiem. Pierwszy pojawi się w roku 2024 i będzie wnoszony wraz z rejestracją auta. Obydwa zostały wpisane do polskiego KPO i choć polski rząd zaprzecza planom ich wprowadzenia, włodarze unijni stoją na innym stanowisku. Twierdzą, że skoro takie deklaracje padły, trzeba będzie je zrealizować. A to mrozi krzew w żyłach Polakom. Zwłaszcza że aż 41 proc. samochodów nad Wisłą ma ponad 20 lat. To oznacza, że spełniają mocno zaprzeszłe normy emisji spalin. W efekcie od roku 2026 mogą płacić naprawdę duże pieniądze w ramach corocznej daniny.

Ile może wynieść podatek od samochodu w 2026 r.?

Pytanie otwiera spore pole do dywagacji i tak naprawdę spekulacji. Bo tego dziś nikt nie jest w stanie określić. Powód? Poza zapisem KPO nie ma niczego. Nie ma żadnego aktu prawnego czy jego projektu, który mógłby określać stawkę. Wiadomo jedynie tyle, że kalkulacja zostanie oparta na dwóch wskaźnikach:

  • pierwszym będzie bazowa stawka podatku.
  • ta następnie będzie mnożona lub dzielona. Wszystko będzie zależało od normy emisji spalin, którą spełni pojazd.

Pojawiły się informacje mówiące o projekcie ustawy o podatku od samochodów i o tym, że określa on stawkę podstawową daniny na 500 zł. W projekcie pojawił się nawet sposób obliczania podatku. I na jego podstawie powstawały kalkulatory. Projekt pochodzi jednak sprzed kilku lat i nie odnosi się do wymogów stawianych przez KPO. Nie jest zatem miarodajny.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Kto zapłaci podatek od samochodu w 2026 r.?

REKLAMA

Zapis w KPO mówi o podatku od samochodów spalinowych wprowadzonym w 2026 r. To oznacza niezwykle szeroki zakres działania regulacji. Bo samochodem spalinowym jest nie tylko klasyczny benzyniak, diesel czy auto na LPG. Mimo wszystko spalinowa jest także hybryda czy hybryda plug-in. Na razie nic nie wskazuje na to, że pojazdy częściowo elektryczne mogłyby zostać wyłączone spod płacenia daniny.

Jacy kierowcy mogą spać spokojnie? Tak naprawdę dwie grupy. Pierwszą są właściciele samochodów elektrycznych. Drugą właściciele samochodów wodorowych. To jednak bardzo nieliczna grupa. Według licznika elektromobilności PSPA aktualnie w Polsce jest zarejestrowanych zaledwie 46 888 aut typu BEV. Cały park samochodowy jest natomiast wyceniany na 26,5 mln pojazdów. To oznacza, że auta zeroemisyjne stanowią zaledwie 0,18 proc. wszystkich pojazdów.

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Kontrole na granicy polsko-niemieckiej 2025 - do kiedy?

Do kiedy przewidywane są kontrole na granicy polsko-niemieckiej w 2025 roku? Okazuje się, że dłużej niż się spodziewano. Branża transportowa traci czas i pieniądze. Największe zatory są w lubuskim, ale zachodniopomorskie już obawia się poważnych utrudnień.

Kto musi wymienić prawo jazdy w 2025 r.? Co z bezterminowymi prawami jazdy?

Część kierowców w 2025 r. będzie musiała wymienić prawa jazdy na nowe. Kto musi je wymienić jeszcze w tym roku? W jakich sytuacjach należy wymienić prawo jazdy? Co z bezterminowymi prawami jazdy, czy trzeba je wymieniać?

W pyle drogowym w centrum Warszawy wysokie stężenie rakotwórczych substancji. Nowatorskie badania PAN

Im większe natężenie ruchu, szczególnie w centrum miasta, tym wyższe stężenia wielopierścieniowych węglowodorów aromatycznych (WWA), które są substancjami rakotwórczymi – wynika z przeprowadzonych w Warszawie badań dr Sylwii Dytłow z Instytutu Geofizyki (IGF) Polskiej Akademii Nauk.

Wyższe kary dla kierowców, dożywotnie zakazy prowadzenia samochodów, nowe wykroczenia. Propozycje resortu sprawiedliwości

Wyższe kary dla kierowców, dożywotnie zakazy prowadzenia samochodów, nowe wykroczenia. Propozycje resortu sprawiedliwości. Co jeszcze zawierają założenia projektu nowelizacji mające na celu poprawę bezpieczeństwa na drogach?

REKLAMA

Czym kierujemy się przy zakupie samochodu?

Czym kierujemy się przy zakupie samochodu? Marką, ceną, rocznikiem, przebiegiem? Na co zwracamy uwagę w pierwszej kolejności? Przedstawiamy wyniki badania przeprowadzonego na zlecenie Grupy Cichy-Zasada.

Strefy Czystego Transportu obowiązkowe. Przed jakimi wyzwaniami stoją polskie miasta?

Jeden z kluczowych zapisów nowelizacji ustawy o elektromobilności i paliwach alternatywnych, podpisanej w grudniu przez Prezydenta RP mówi o tym, że samochody spalinowe będą mogły poruszać się po centrach miast tylko wtedy, gdy spełnią określone normy emisji spalin. To wymaga stworzenia Stref Czystego Transportu. Jakie wyzwania czekają polskie miasta?

Bezpieczeństwo na polskich drogach: Liczba wypadków śmiertelnych na drogach spadła aż o 74%. Wciąż jest wiele do zrobienia. Kluczowe rekomendacje

Liczba wypadków śmiertelnych na drogach spadła aż o 74%. Znacząca poprawa bezpieczeństwa na polskich drogach – ale wciąż jest wiele do zrobienia. Rekomendacje ukierunkowane na realną poprawę bezpieczeństwa na polskich drogach.

KGP: 97 506 interwencji, 260 wypadków drogowych, 13 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 97 506 interwencji. Byli wzywani do 260 wypadków drogowych.

REKLAMA

Zmiany dla młodych kierowców. Jakie są najważniejsze założenia projektu?

Do konsultacji i opiniowana został skierowany projekt zmieniający przepisy w zakresie ruchu drogowego. Celem nowelizacji jest zwiększenie poziomu bezpieczeństwa w ruchu drogowym, oraz mobilności młodych osób.

Prawo jazdy dla nastolatka coraz bliżej

Projekt resortu infrastruktury zawierający m.in. propozycję możliwości uzyskania prawa jazdy przez osoby mające 17 lat trafił do konsultacji publicznych.

REKLAMA