REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Abonament za radio w samochodzie w 2024 r. Ile wynosi? Kto musi go płacić?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
abonament za radio w samochodzie w 2024 r., abonament za radio w samochodzie 2024, abonament RTV za radio w samochodzie w 2024 r., wysokość abonamentu za radio w samochodzie w 2024 r.
Abonament za radio w samochodzie w 2024 r. Ile wynosi? Kto musi go płacić?
Kuba Brzeziński
Infor

REKLAMA

REKLAMA

Poznaliśmy właśnie stawki abonamentu za radio w samochodzie w roku 2024. Ile zapłacą kierowcy? I kto tak właściwie musi zapłacić podatek RTV za odbiornik zamontowany w pojeździe? To ważne pytanie, zwłaszcza że kara za brak abonamentu to nawet blisko 2,3 tys. zł w 2024 r.

Kierowców dotyczy szereg opłat. Każdego roku muszą zapłacić za przegląd techniczny i ubezpieczenie pojazdu. A do tego w razie zakupu nowego pojazdu czeka ich podatek PCC oraz koszty rejestracji. Na tym lista się kończy? Niestety nie. Bo jest jeszcze abonament za radio w samochodzie.

REKLAMA

Ile wynosi abonament za radio w samochodzie w 2024 r.?

Przepisy nie pozostawiają żadnych wątpliwości. Abonament RTV za radio w samochodzie jest obowiązkiem. To wynika jasno z treści art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 21 kwietnia 2005 r. o opłatach abonamentowych. Stawki opłat są ustalane dla każdego roku oddzielnie. Jak będą wyglądać w roku 2024? Dużo zależy od tego, za jaki okres ureguluje opłatę. Abonament RTV za radio w roku 2024 wynosi odpowiednio:

  • 1 miesiąc – 8,70 zł,
  • 2 miesiące – 16,90 zł,
  • 3 miesiące – 25,10 zł,
  • 4 miesiące – 33,80 zł,
  • 5 miesięcy – 42,00 zł,
  • 6 miesięcy – 49,60 zł,
  • 7 miesięcy – 58,30 zł,
  • 8 miesięcy – 66,50 zł,
  • 9 miesięcy – 74,40 zł,
  • 10 miesięcy – 83,40 zł,
  • 11 miesięcy – 91,60 zł,
  • 12 miesięcy – 94,00 zł.

Powyższe opłaty dotyczą sytuacji, w której radioodbiornik samochodowy jest traktowany jako radio. Może być jednak potraktowany jak telewizor. Zwłaszcza w nowoczesnym aucie. To oznacza z kolei, że stawki opłat rosną. Abonament RTV za radio i telewizor w roku 2024 wynosi odpowiednio:

  • 1 miesiąc – 27,30 zł,
  • 2 miesiące – 53,00 zł,
  • 3 miesiące – 78,70 zł,
  • 4 miesiące – 106,00 zł,
  • 5 miesięcy – 131,70 zł,
  • 6 miesięcy – 155,70 zł,
  • 7 miesięcy – 183,00 zł,
  • 8 miesięcy – 208,70 zł,
  • 9 miesięcy – 234,40 zł,
  • 10 miesięcy – 261,70 zł,
  • 11 miesięcy – 287,40 zł,
  • 12 miesięcy – 294,90 zł.

Do kiedy płaci się abonament za radio w samochodzie?

Abonament radiowo-telewizyjny opłaca się zwyczajowo na poczcie w terminie do 25-go dnia pierwszego miesiąca okresu rozliczeniowego. Użytkownicy odbiorników, którzy do 25 stycznia 2024 r. uiszczą opłatę abonamentową za cały rok, otrzymują 10-procentową zniżkę. Poza tym przez cały rok przy dłuższych okresach płatności przewidziane zostały zniżki. Te są zawarte na listach opublikowanych w poprzednim akapicie.

Kto jest zwolniony z płacenia abonamentu za radio w samochodzie?

Abonament za radio w samochodzie jest pewnikiem. Tyle że nie każdy musi go opłacać. Kto jest zwolniony spod wnoszenia opłaty? Przede wszystkim te osoby, które posiadają zarejestrowany odbiornik w domu i wnoszą za niego opłatę. Osoba prywatna abonament płaci tylko raz. Nie ma znaczenia, jak dużą ilość odbiorników eksploatuje. Poza tym zwolnienie z jakiejkolwiek opłaty za abonament radiowo-telewizyjny przysługuje:

Dalszy ciąg materiału pod wideo
  • osobom w wieku powyżej 75 lat,
  • osobom, które mają co najmniej 60 lat i prawo do emerytury, przy czym emerytura ta nie może być wyższa niż 50 proc. przeciętnego wynagrodzenia,
  • osobom zaliczanym do I grupy inwalidzkiej,
  • osobom posiadających orzeczenie mówiące o całkowitej niezdolności do pracy,
  • osobom posiadających orzeczenie mówiące o znacznym stopniu niepełnosprawności,
  • osobom posiadających orzeczenie mówiące o trwałej lub okresowej całkowitej niezdolności do pracy w gospodarstwie rolnym,
  • osobom, które otrzymują świadczenie pielęgnacyjne lub specjalny zasiłek opiekuńczy,
  • osobom niesłyszącym,
  • osobom niewidomym,
  • kombatantom będącym inwalidami wojennymi lub wojskowymi.

Warunkiem uzyskania zwolnienia z abonamentu za radio w samochodzie jest nie tyle samo nabycie uprawnień, co jednoczesne złożenie stosownego oświadczenia w placówce pocztowej. Tylko wtedy opłata przestaje obowiązywać.

Kto musi płacić abonament za radio w samochodzie?

Powyższy akapit jasno wskazuje, że abonament RTV za radio w samochodzie muszą opłacać przede wszystkim dwie grupy podatników. Mowa o:

  • osobach prywatnych, które nie posiadają odbiornika w domu i nie wnoszą z innego tytułu abonamentu RTV. Dotyczy ich zatem abonament za radio w samochodzie. Odbiornik muszą też zgłosić.
  • firmach, przy czym one muszą wnieść opłatę za każdy odbiornik zamontowany w każdym pojeździe. Gdy firma ma aut 50, płaci 50 abonamentów i ma obowiązek zgłoszenia 50. urządzeń. Kwestię tą reguluje art. 2 ust. 4 ustawy o opłatach abonamentowych.

Co w przypadku samochodów leasingowanych czy wynajmowanych? Tu nie mamy dobrych informacji dla leasingobiorcy. To on musi zarejestrować odbiornik i zapłacić za niego abonament. Inaczej będzie w sytuacji, w której pracownik otrzyma auto bez radia i sam je zamontuje. W takim przypadku to na zatrudnionym w danej firmie będzie spoczywał obowiązek rejestracji urządzenia i opłacenia abonamentu.

Ile wynosi kara za brak abonamentu za radio w samochodzie?

Kara za brak abonamentu RTV za radio w samochodzie to na początek trzydziestokrotność opłaty podstawowej obowiązującej w danym roku. W roku 2024 będzie to zatem 261 albo nawet 819 zł. Dodatkowo poczta polska ma prawo naliczyć opłaty abonamentowe nawet za 5 lat wstecz. W zależności od tego, jak długo dana osoba posiada pojazd. To w przypadku zwykłego radia oznacza 452,40 zł, a radia uznanego za telewizor nawet 1460,40 zł.

W sumie kara za brak abonamentu za radio w samochodzie wynosi 713,40 lub 2279,40 zł.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
KGP: 115 999 interwencji, 481 wypadków drogowych, 27 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia + podsumowanie długiego weekendu czerwcowego 2025]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 115 999 interwencji. Byli wzywani do 481 wypadków drogowych.

Prawo jazdy seniorów: Czy możesz je stracić od 1 lipca 2025?

W życie miały wejść nowe przepisy dla kierowców, którzy ukończyli 65 lat. Zgodnie z Rozporządzeniem Ministra Infrastruktury, seniorzy mieli regularnie przechodzić badania lekarskie kierowców po 65. roku życia, aby zachować ważność prawa jazdy. Dodatkowe obowiązki, w tym częstsze kontrole specjalistyczne (okulistyczne i neurologiczne), czekają również kierowców po 75. roku życia.

Jeden błąd i po egzaminie. Sprawdź nowe zasady egzaminu na prawo jazdy od 1 lipca 2025

Od 1 lipca 2025 roku obowiązują nowe przepisy, które rewolucjonizują sposób przeprowadzania egzaminów na prawo jazdy. Wprowadzenie tzw. błędów krytycznych sprawia, że wystarczy jeden poważny błąd, by zakończyć egzamin wynikiem negatywnym – bez szansy na dokończenie jazdy. Sprawdź, czego unikać, aby nie oblać na pierwszym zakręcie.

R.Kubica: Le Mans to wyścig, który powinien zostać zakazany. Ludzie nie śpią przez dwa dni próbując się zdrzemnąć na krzesełku. Jak spalić 12 tys. kalorii w jedną noc

Robert Kubica uważa, że zwycięstwo w 24-godzinnym wyścigu Le Mans było jego celem odkąd wystąpił w nim pierwszy raz w 2021 r. "Dało mi to mnóstwo pozytywnych emocji, mimo że był to jeden z trudniejszych momentów w mojej karierze" - powiedział podczas briefingu w Warszawie. Podkreślił wyczerpujący charakter tego wyścigu, a brak snu był jednym z poważniejszych wyzwań.

REKLAMA

Do którego momentu dziecko musi jeździć w foteliku? Czy wiek dziecka ma znaczenie? Kto nie musi zapinać pasów bezpieczeństwa? {przepisy}

Nie każdy musi zapinać pasy bezpieczeństwa, ale warto pamiętać, że za nieprzestrzeganie przepisów grożą mandaty. Czy wiesz do którego momentu dziecko musi podróżować w foteliku? Kto jest zwolniony z obowiązku zapinania pasów bezpieczeństwa?

Rząd otwiera drogi dla pojazdów autonomicznych [projekt przyjęty przez Radę Ministrów]

Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy umożliwiający testowanie pojazdów autonomicznych na polskich drogach. Nowe regulacje mają wesprzeć innowacje i rozwój branży motoryzacyjnej, dostosowując przepisy do wyzwań współczesnego transportu.

Zmiana zasad rejestracji pojazdów w 2026 r. Nowelizacja Prawa o ruchu drogowym - projekt deregulacyjny

W dniu 17 czerwca 2025 r. opublikowany został projekt ustawy, która ma znowelizować Prawo o ruchu drogowym. Nowelizacja ta ma zrealizować m.in. postulaty deregulacyjne zespołu SprawdzaMy kierowanego przez Rafała Brzoskę - w szczególności w zakresie rejestracji pojazdów. Zmiany mają wejść w życie w większości po upływie 6 miesięcy od dnia ogłoszenia w Dzienniku Ustaw, a więc z pewnością już w 2026 roku.

Sektor logistyczny pokazuje w I połowie 2025 r., że radzi sobie z globalnymi zakłóceniami (wojna handlowa USA-Chiny). Koszty wymiany handlowej będą jednak rosły

Widmo historycznego spadku wolumenu przeładunków i wzrost kosztów transportu to dwa dominujące efekty w logistyce, które wywołała wojna handlowa na linii Chiny-USA. Pomimo obniżenia globalnych prognoz dla PKB i handlu, operatorzy logistyczni wciąż radzą sobie zaskakująco dobrze, choć wśród europejskich ekspertów zarządzających łańcuchami dostaw panuje zgodność co do tego, że koszty wymiany handlowej będą rosły. Jednocześnie 70% z nich twierdzi, że na kolejne zakłócenia i nieoczekiwane zwroty akcji będzie w stanie odpowiedzieć w ciągu maksymalnie 3 dni.

REKLAMA

Większa elastyczność w wypowiadaniu umów OC [Projekt nowelizacji trafił do konsultacji]

Do uzgodnień, konsultacji publicznych i opiniowania trafił projekt nowelizacji ustawy o ubezpieczeniach obowiązkowych, Ubezpieczeniowym Funduszu Gwarancyjnym i Polskim Biurze Ubezpieczycieli Komunikacyjnych. Chodzi o zmiany w OC.

KGP: 112 716 interwencji, 470 wypadków drogowych, 26 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 112 716 interwencji. Byli wzywani do 470 wypadków drogowych.

REKLAMA