REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Abonament za radio w samochodzie w 2024 r. Ile wynosi? Kto musi go płacić?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
abonament za radio w samochodzie w 2024 r., abonament za radio w samochodzie 2024, abonament RTV za radio w samochodzie w 2024 r., wysokość abonamentu za radio w samochodzie w 2024 r.
Abonament za radio w samochodzie w 2024 r. Ile wynosi? Kto musi go płacić?
Kuba Brzeziński
Infor

REKLAMA

REKLAMA

Poznaliśmy właśnie stawki abonamentu za radio w samochodzie w roku 2024. Ile zapłacą kierowcy? I kto tak właściwie musi zapłacić podatek RTV za odbiornik zamontowany w pojeździe? To ważne pytanie, zwłaszcza że kara za brak abonamentu to nawet blisko 2,3 tys. zł w 2024 r.

Kierowców dotyczy szereg opłat. Każdego roku muszą zapłacić za przegląd techniczny i ubezpieczenie pojazdu. A do tego w razie zakupu nowego pojazdu czeka ich podatek PCC oraz koszty rejestracji. Na tym lista się kończy? Niestety nie. Bo jest jeszcze abonament za radio w samochodzie.

REKLAMA

Ile wynosi abonament za radio w samochodzie w 2024 r.?

Przepisy nie pozostawiają żadnych wątpliwości. Abonament RTV za radio w samochodzie jest obowiązkiem. To wynika jasno z treści art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 21 kwietnia 2005 r. o opłatach abonamentowych. Stawki opłat są ustalane dla każdego roku oddzielnie. Jak będą wyglądać w roku 2024? Dużo zależy od tego, za jaki okres ureguluje opłatę. Abonament RTV za radio w roku 2024 wynosi odpowiednio:

  • 1 miesiąc – 8,70 zł,
  • 2 miesiące – 16,90 zł,
  • 3 miesiące – 25,10 zł,
  • 4 miesiące – 33,80 zł,
  • 5 miesięcy – 42,00 zł,
  • 6 miesięcy – 49,60 zł,
  • 7 miesięcy – 58,30 zł,
  • 8 miesięcy – 66,50 zł,
  • 9 miesięcy – 74,40 zł,
  • 10 miesięcy – 83,40 zł,
  • 11 miesięcy – 91,60 zł,
  • 12 miesięcy – 94,00 zł.

Powyższe opłaty dotyczą sytuacji, w której radioodbiornik samochodowy jest traktowany jako radio. Może być jednak potraktowany jak telewizor. Zwłaszcza w nowoczesnym aucie. To oznacza z kolei, że stawki opłat rosną. Abonament RTV za radio i telewizor w roku 2024 wynosi odpowiednio:

  • 1 miesiąc – 27,30 zł,
  • 2 miesiące – 53,00 zł,
  • 3 miesiące – 78,70 zł,
  • 4 miesiące – 106,00 zł,
  • 5 miesięcy – 131,70 zł,
  • 6 miesięcy – 155,70 zł,
  • 7 miesięcy – 183,00 zł,
  • 8 miesięcy – 208,70 zł,
  • 9 miesięcy – 234,40 zł,
  • 10 miesięcy – 261,70 zł,
  • 11 miesięcy – 287,40 zł,
  • 12 miesięcy – 294,90 zł.

Do kiedy płaci się abonament za radio w samochodzie?

Abonament radiowo-telewizyjny opłaca się zwyczajowo na poczcie w terminie do 25-go dnia pierwszego miesiąca okresu rozliczeniowego. Użytkownicy odbiorników, którzy do 25 stycznia 2024 r. uiszczą opłatę abonamentową za cały rok, otrzymują 10-procentową zniżkę. Poza tym przez cały rok przy dłuższych okresach płatności przewidziane zostały zniżki. Te są zawarte na listach opublikowanych w poprzednim akapicie.

Kto jest zwolniony z płacenia abonamentu za radio w samochodzie?

Abonament za radio w samochodzie jest pewnikiem. Tyle że nie każdy musi go opłacać. Kto jest zwolniony spod wnoszenia opłaty? Przede wszystkim te osoby, które posiadają zarejestrowany odbiornik w domu i wnoszą za niego opłatę. Osoba prywatna abonament płaci tylko raz. Nie ma znaczenia, jak dużą ilość odbiorników eksploatuje. Poza tym zwolnienie z jakiejkolwiek opłaty za abonament radiowo-telewizyjny przysługuje:

Dalszy ciąg materiału pod wideo
  • osobom w wieku powyżej 75 lat,
  • osobom, które mają co najmniej 60 lat i prawo do emerytury, przy czym emerytura ta nie może być wyższa niż 50 proc. przeciętnego wynagrodzenia,
  • osobom zaliczanym do I grupy inwalidzkiej,
  • osobom posiadających orzeczenie mówiące o całkowitej niezdolności do pracy,
  • osobom posiadających orzeczenie mówiące o znacznym stopniu niepełnosprawności,
  • osobom posiadających orzeczenie mówiące o trwałej lub okresowej całkowitej niezdolności do pracy w gospodarstwie rolnym,
  • osobom, które otrzymują świadczenie pielęgnacyjne lub specjalny zasiłek opiekuńczy,
  • osobom niesłyszącym,
  • osobom niewidomym,
  • kombatantom będącym inwalidami wojennymi lub wojskowymi.

Warunkiem uzyskania zwolnienia z abonamentu za radio w samochodzie jest nie tyle samo nabycie uprawnień, co jednoczesne złożenie stosownego oświadczenia w placówce pocztowej. Tylko wtedy opłata przestaje obowiązywać.

Kto musi płacić abonament za radio w samochodzie?

Powyższy akapit jasno wskazuje, że abonament RTV za radio w samochodzie muszą opłacać przede wszystkim dwie grupy podatników. Mowa o:

  • osobach prywatnych, które nie posiadają odbiornika w domu i nie wnoszą z innego tytułu abonamentu RTV. Dotyczy ich zatem abonament za radio w samochodzie. Odbiornik muszą też zgłosić.
  • firmach, przy czym one muszą wnieść opłatę za każdy odbiornik zamontowany w każdym pojeździe. Gdy firma ma aut 50, płaci 50 abonamentów i ma obowiązek zgłoszenia 50. urządzeń. Kwestię tą reguluje art. 2 ust. 4 ustawy o opłatach abonamentowych.

Co w przypadku samochodów leasingowanych czy wynajmowanych? Tu nie mamy dobrych informacji dla leasingobiorcy. To on musi zarejestrować odbiornik i zapłacić za niego abonament. Inaczej będzie w sytuacji, w której pracownik otrzyma auto bez radia i sam je zamontuje. W takim przypadku to na zatrudnionym w danej firmie będzie spoczywał obowiązek rejestracji urządzenia i opłacenia abonamentu.

Ile wynosi kara za brak abonamentu za radio w samochodzie?

Kara za brak abonamentu RTV za radio w samochodzie to na początek trzydziestokrotność opłaty podstawowej obowiązującej w danym roku. W roku 2024 będzie to zatem 261 albo nawet 819 zł. Dodatkowo poczta polska ma prawo naliczyć opłaty abonamentowe nawet za 5 lat wstecz. W zależności od tego, jak długo dana osoba posiada pojazd. To w przypadku zwykłego radia oznacza 452,40 zł, a radia uznanego za telewizor nawet 1460,40 zł.

W sumie kara za brak abonamentu za radio w samochodzie wynosi 713,40 lub 2279,40 zł.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Badanie techniczne pojazdu w 2025 roku – nowe kary, podwyżki i zmiany. Sprawdź, co się zmieni

Rząd szykuje rewolucję w badaniach technicznych pojazdów. Choć ceny formalnie się nie zmieniły, kierowcy muszą liczyć się z dodatkowymi kosztami: za spóźnienie zapłacisz nawet trzykrotność standardowej stawki, a diagnosta może elektronicznie zatrzymać Ci dowód rejestracyjny. Na horyzoncie natomiast pojawiają się wysokie podwyżki cen badań technicznych. Sprawdzamy, ile kosztuje przegląd techniczny w 2025 roku i jakie zmiany są planowane.

Auto dla seniora: hybryda czy benzyna? Sprawdź, jak zaoszczędzić nawet 35 tys. zł

Samochody hybrydowe reklamowane są jako oszczędne, ciche i przyjazne środowisku. Wydają się idealne dla kierowców 50+, którzy szukają wygodnego i ekonomicznego auta na co dzień. Ale uwaga: mimo niższej akcyzy i korzyści dla producentów, to klient – często senior – musi dopłacić nawet 10 tysięcy złotych. Sprawdzamy, na co zwrócić uwagę przed zakupem.

Uwaga! Zaoszczędź nawet 1000 zł na paliwie rocznie – wystarczy 1 klik w Google Maps

Czy wiesz, że możesz oszczędzać paliwo bez zmiany stylu jazdy, samochodu ani stacji benzynowej? Wystarczy jedno kliknięcie w aplikacji Google Maps. Tryb oszczędzania paliwa, czyli tzw. eco routing, to niedoceniana funkcja, która w Polsce działa już od dłuższego czasu. Dzięki niej możesz zmniejszyć zużycie paliwa nawet o 7%, co w praktyce oznacza nawet 1000 zł rocznie mniej za tankowanie.

Gigantyczne kary dla firm przewozowych podczas kontroli granicznych. Jak ich uniknąć

Kontrole na granicach mają Niemcy, Włochy, Austria, Holandia czy Szwecja. Państwa te przywróciły je głównie z obawy przed nielegalną imigracją. Co sprawdza się na granicach? Co trzeba wiedzieć, aby nie narazić się na gigantyczne kary? Najbardziej zagrożeni są przewoźnicy.

REKLAMA

Drogie OC? Będzie jeszcze drożej. Nawet 1000 zł za polisę

Składki OC w 2025 roku nadal rosną, a to dopiero początek. Wzrost kosztów napraw, inflacja oraz większa liczba szkód sprawiają, że kierowcy muszą liczyć się z kolejnymi podwyżkami. Sprawdź, kto zapłaci najwięcej i jak ograniczyć koszt obowiązkowego ubezpieczenia.

Bat na pijanych kierowców! 2500 zł mandatu i przepadek auta za jazdę po alkoholu

Chociaż nowe przepisy działają od marca 2024 roku, nadal wielu kierowców ryzykuje jazdę pod wpływem alkoholu. To poważny błąd – w 2025 roku sądy nie mają litości. Wystarczy 1,5 promila, by stracić samochód albo zapłacić jego równowartość. Dowiedz się, co grozi za jazdę po alkoholu w 2025 roku, w tym mandat w wysokości co najmniej 2500 zł i wieloletni zakaz prowadzenia pojazdów. Sprawdź, jak nowe przepisy uderzają w nietrzeźwych kierowców.

Samochód elektryczny: czy jest sposób na wydłużenie żywotności baterii takiego auta

Sceptycy elektromobilności często wskazują na ograniczony zasięg aut elektrycznych oraz obawy dotyczące trwałości ich akumulatorów. Kluczową rolę w dobrym funkcjonowaniu baterii odgrywa sposób, w jaki kierowcy użytkują swoje pojazdy.

Zielony Ład w transporcie drogowym. Komisja Europejska podtrzymuje nierealne warunki. Biopaliwa nie są "zielone"? Clean Industrial Deal czy Green Industrial Fail?

Transformacja komercyjnego transportu drogowego stała się jednym z najważniejszych wyzwań Europejskiego Zielonego Ładu. Choć elektromobilność pozostaje jednym z filarów unijnej strategii klimatycznej w ramach pakietu Clean Industrial Deal, w kontekście transportu ciężkiego skala wyzwań jest ogromna. Barierą są nie tylko koszty pojazdów i brak megawatowej infrastruktury do ładowania, ale także kwestia dostępności energii odnawialnej. Dlatego też podczas międzynarodowego Kongresu Paliwowego 2025, zorganizowanego przez POPHiN pod koniec marca w Warszawie, przedstawiciele branży, w tym Grupa Eurowag, apelowali o większy pragmatyzm i elastyczność opartą na zasadzie neutralności technologicznej.

REKLAMA

Letnie zakazy jazdy w Europie w 2025 r. Jakie kary dla kierowców za niedostosowanie się do przepisów?

Wakacje to czas wzmożonego ruchu turystycznego. Dla branży TSL to okres wyjątkowo wymagający. Z jednej strony duża część kierowców zawodowych planuje urlopy, dlatego też w firmie mogą pojawić się problemy kadrowe, a w rezultacie nawet i nieplanowane przestoje w łańcuchu dostaw. Z drugiej strony przewoźnicy specjalizujący się w przewozie towarów sezonowych, mogą mieć jeszcze więcej zleceń niż zwykle w tym czasie, a przy planowaniu tras należy uwzględniać wakacyjne ograniczenia w ruchu drogowym. Brak odpowiedniego przygotowania w tym czasie może skutkować opóźnieniami, mandatami i stratami finansowymi. Aby tego uniknąć należy znać nie tylko obowiązujące przepisy, lecz także dynamicznie reagować na zmieniającą się sytuację drogową. Gdzie występują letnie zakazy jazdy w Europie? Jakie są konsekwencje za nieprzestrzeganie przepisów?

Uwaga! 12 punktów i 3000 zł mandatu za telefon za kierownicą – nowe przepisy 2025

18 czerwca 2025 r. weszły w życie znowelizowane przepisy ruchu drogowego, które nakładają wysokie kary za korzystanie z telefonu. W tym również za obsługę nawigacji podczas jazdy. Nawet uchwyt lub sposób trzymania smartfona może zadecydować o mandacie. Policja już nakłada grzywny, a w skrajnych przypadkach mandaty sięgają nawet 3000 zł.

REKLAMA