REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Abonament za radio w samochodzie w 2024 r. Ile wynosi? Kto musi go płacić?

abonament za radio w samochodzie w 2024 r., abonament za radio w samochodzie 2024, abonament RTV za radio w samochodzie w 2024 r., wysokość abonamentu za radio w samochodzie w 2024 r.
Abonament za radio w samochodzie w 2024 r. Ile wynosi? Kto musi go płacić?
Kuba Brzeziński
Infor

REKLAMA

REKLAMA

Poznaliśmy właśnie stawki abonamentu za radio w samochodzie w roku 2024. Ile zapłacą kierowcy? I kto tak właściwie musi zapłacić podatek RTV za odbiornik zamontowany w pojeździe? To ważne pytanie, zwłaszcza że kara za brak abonamentu to nawet blisko 2,3 tys. zł w 2024 r.

Kierowców dotyczy szereg opłat. Każdego roku muszą zapłacić za przegląd techniczny i ubezpieczenie pojazdu. A do tego w razie zakupu nowego pojazdu czeka ich podatek PCC oraz koszty rejestracji. Na tym lista się kończy? Niestety nie. Bo jest jeszcze abonament za radio w samochodzie.

REKLAMA

Ile wynosi abonament za radio w samochodzie w 2024 r.?

Przepisy nie pozostawiają żadnych wątpliwości. Abonament RTV za radio w samochodzie jest obowiązkiem. To wynika jasno z treści art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 21 kwietnia 2005 r. o opłatach abonamentowych. Stawki opłat są ustalane dla każdego roku oddzielnie. Jak będą wyglądać w roku 2024? Dużo zależy od tego, za jaki okres ureguluje opłatę. Abonament RTV za radio w roku 2024 wynosi odpowiednio:

  • 1 miesiąc – 8,70 zł,
  • 2 miesiące – 16,90 zł,
  • 3 miesiące – 25,10 zł,
  • 4 miesiące – 33,80 zł,
  • 5 miesięcy – 42,00 zł,
  • 6 miesięcy – 49,60 zł,
  • 7 miesięcy – 58,30 zł,
  • 8 miesięcy – 66,50 zł,
  • 9 miesięcy – 74,40 zł,
  • 10 miesięcy – 83,40 zł,
  • 11 miesięcy – 91,60 zł,
  • 12 miesięcy – 94,00 zł.

Powyższe opłaty dotyczą sytuacji, w której radioodbiornik samochodowy jest traktowany jako radio. Może być jednak potraktowany jak telewizor. Zwłaszcza w nowoczesnym aucie. To oznacza z kolei, że stawki opłat rosną. Abonament RTV za radio i telewizor w roku 2024 wynosi odpowiednio:

  • 1 miesiąc – 27,30 zł,
  • 2 miesiące – 53,00 zł,
  • 3 miesiące – 78,70 zł,
  • 4 miesiące – 106,00 zł,
  • 5 miesięcy – 131,70 zł,
  • 6 miesięcy – 155,70 zł,
  • 7 miesięcy – 183,00 zł,
  • 8 miesięcy – 208,70 zł,
  • 9 miesięcy – 234,40 zł,
  • 10 miesięcy – 261,70 zł,
  • 11 miesięcy – 287,40 zł,
  • 12 miesięcy – 294,90 zł.

Do kiedy płaci się abonament za radio w samochodzie?

Abonament radiowo-telewizyjny opłaca się zwyczajowo na poczcie w terminie do 25-go dnia pierwszego miesiąca okresu rozliczeniowego. Użytkownicy odbiorników, którzy do 25 stycznia 2024 r. uiszczą opłatę abonamentową za cały rok, otrzymują 10-procentową zniżkę. Poza tym przez cały rok przy dłuższych okresach płatności przewidziane zostały zniżki. Te są zawarte na listach opublikowanych w poprzednim akapicie.

Kto jest zwolniony z płacenia abonamentu za radio w samochodzie?

Abonament za radio w samochodzie jest pewnikiem. Tyle że nie każdy musi go opłacać. Kto jest zwolniony spod wnoszenia opłaty? Przede wszystkim te osoby, które posiadają zarejestrowany odbiornik w domu i wnoszą za niego opłatę. Osoba prywatna abonament płaci tylko raz. Nie ma znaczenia, jak dużą ilość odbiorników eksploatuje. Poza tym zwolnienie z jakiejkolwiek opłaty za abonament radiowo-telewizyjny przysługuje:

Dalszy ciąg materiału pod wideo
  • osobom w wieku powyżej 75 lat,
  • osobom, które mają co najmniej 60 lat i prawo do emerytury, przy czym emerytura ta nie może być wyższa niż 50 proc. przeciętnego wynagrodzenia,
  • osobom zaliczanym do I grupy inwalidzkiej,
  • osobom posiadających orzeczenie mówiące o całkowitej niezdolności do pracy,
  • osobom posiadających orzeczenie mówiące o znacznym stopniu niepełnosprawności,
  • osobom posiadających orzeczenie mówiące o trwałej lub okresowej całkowitej niezdolności do pracy w gospodarstwie rolnym,
  • osobom, które otrzymują świadczenie pielęgnacyjne lub specjalny zasiłek opiekuńczy,
  • osobom niesłyszącym,
  • osobom niewidomym,
  • kombatantom będącym inwalidami wojennymi lub wojskowymi.

Warunkiem uzyskania zwolnienia z abonamentu za radio w samochodzie jest nie tyle samo nabycie uprawnień, co jednoczesne złożenie stosownego oświadczenia w placówce pocztowej. Tylko wtedy opłata przestaje obowiązywać.

Kto musi płacić abonament za radio w samochodzie?

Powyższy akapit jasno wskazuje, że abonament RTV za radio w samochodzie muszą opłacać przede wszystkim dwie grupy podatników. Mowa o:

  • osobach prywatnych, które nie posiadają odbiornika w domu i nie wnoszą z innego tytułu abonamentu RTV. Dotyczy ich zatem abonament za radio w samochodzie. Odbiornik muszą też zgłosić.
  • firmach, przy czym one muszą wnieść opłatę za każdy odbiornik zamontowany w każdym pojeździe. Gdy firma ma aut 50, płaci 50 abonamentów i ma obowiązek zgłoszenia 50. urządzeń. Kwestię tą reguluje art. 2 ust. 4 ustawy o opłatach abonamentowych.

Co w przypadku samochodów leasingowanych czy wynajmowanych? Tu nie mamy dobrych informacji dla leasingobiorcy. To on musi zarejestrować odbiornik i zapłacić za niego abonament. Inaczej będzie w sytuacji, w której pracownik otrzyma auto bez radia i sam je zamontuje. W takim przypadku to na zatrudnionym w danej firmie będzie spoczywał obowiązek rejestracji urządzenia i opłacenia abonamentu.

Ile wynosi kara za brak abonamentu za radio w samochodzie?

Kara za brak abonamentu RTV za radio w samochodzie to na początek trzydziestokrotność opłaty podstawowej obowiązującej w danym roku. W roku 2024 będzie to zatem 261 albo nawet 819 zł. Dodatkowo poczta polska ma prawo naliczyć opłaty abonamentowe nawet za 5 lat wstecz. W zależności od tego, jak długo dana osoba posiada pojazd. To w przypadku zwykłego radia oznacza 452,40 zł, a radia uznanego za telewizor nawet 1460,40 zł.

W sumie kara za brak abonamentu za radio w samochodzie wynosi 713,40 lub 2279,40 zł.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Badania techniczne pojazdów: opłaty za badanie techniczne, waloryzacja wysokości opłaty. Szykują się zmiany

Badania techniczne pojazdów: mechanizm ustalania wysokości opłaty za badanie, waloryzacja. W resorcie infrastruktury trwają prace nad przygotowaniem projektu ustawy. W projekcie znajdzie się m.in. mechanizm ustalania wysokości opłaty za badanie techniczne pojazdu.

Ważne! Rząd szykuje kolejne zmiany w prawie drogowym: surowe kary za brawurową jazdę, konfiskata za powadzenie bez prawa jazdy

W odpowiedzi na alarmujące statystyki dotyczące wypadków drogowych Rząd ogłosił szereg zmian w prawie, w odpowiedzi na alarmujące statystyki dotyczące wypadków drogowych. Mają one na celu poprawę bezpieczeństwa na polskich drogach. Jakie zmiany rząd planuje w 2025 roku.

Czy można mieszać różne rodzaje płynów chłodniczych? O tym powinien wiedzieć każdy kierowca!

Każdy kierowca wie, że płyn do chłodnic to jeden z najważniejszych płynów eksploatacyjnych w samochodzie. Odpowiada on za prawidłową pracę układu chłodzenia, chroniąc silnik przed przegrzewaniem się i korozją. Na co należy zwrócić uwagę, wybierając płyn chłodniczy do samochodu?

Nowy fotoradar w Warszawie już działa. Uruchomiono także nowy odcinkowy pomiar prędkości na A1

Nowy fotoradar w Warszawie już działa. Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym poinformowało o uruchomieniu nowego fotoradaru na Al. Jerozolimskich. W zeszłym tygodniu uruchomiono także nowy odcinkowy pomiar prędkości na A1.

REKLAMA

Zmiany w prawie o ruchu drogowym: prawo jazdy od 17. roku życia, ograniczenia możliwości redukcji punktów karnych, okres próbny, odbieranie prawa jazdy za przekroczenie prędkości o 50 km/h poza obszarem zabudowanym. [Nowelizacja]

Zmiany w prawie o ruchu drogowym: prawo jazdy od 17. roku życia, ograniczenia możliwości redukcji punktów karnych, okres próbny, odbieranie prawa jazdy za przekroczenie prędkości o 50 km/h poza obszarem zabudowanym. Resort Infrastruktury zaprezentował główne rozwiązania dotyczące nowelizacji przepisów na rzecz poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego.

KGP: 94 973 interwencji, 352 wypadków drogowych, 25 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 94 973 interwencji. Byli wzywani do 352 wypadków drogowych.

Samochód elektryczny w firmie jak optymalizować koszty i sposób korzystania z ładowarek firmowych i publicznych

Z punktu widzenia zarządzania flotą, firmowe oraz publiczne stacje ładowania mają inne zadania, które są wobec siebie komplementarne. Ładowarki dostępne przy siedzibach firm służą pracownikom do codziennego użytku.

Polacy kupują coraz więcej samochodów z segmentu premium. Cena 222 tys. zł już nie zniechęca. Jakie marki są na topie

Polacy pokochali wręcz samochodowy segment premium. Wrzesień 2024 r. był najlepszym miesiącem pod względem liczby rejestracji nowych samochodów osobowych w Polsce od 19 lat. Rekordy notują auta segmentu premium, gdzie wzrost rejestracji jest sześć razy większy niż w przypadku aut popularnych.

REKLAMA

QUIZ Co oznaczają te znaki drogowe? Większość znasz na pewno, ale z niektórymi może być problem
Jesteś kierowcą? Sprawdź, czy na pewno znasz polskie znaki drogowe. Nie prowadzisz samochodu? Zobacz, czy dasz radę odpowiedzieć na pytania bezbłędnie.
Rynek nowych aut mocno przyspiesza, zwłaszcza samochodów premium. Rejestracje po październiku 2024 r.

Analiza danych rynku motoryzacyjnego za październik wskazuje na wyraźne ożywienie sektora, co potwierdza kontynuację trendu wzrostowego z ostatnich miesięcy. Pozycję lidera niezmiennie utrzymuje Toyota wśród nowych samochodów osobowych i Renault wśród nowych samochodów dostawczych o dopuszczalnej masie całkowitej – dmc do 3,5 tony. 

 

REKLAMA