REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Nowa lista obowiązkowego wyposażenia pojazdu w 2024 r. Standardem stanie się 5 systemów

nowa lista obowiązkowego wyposażenia pojazdu w 2024 r., obowiązkowe wyposażenie samochodu w 2024 r.
Nowa lista obowiązkowego wyposażenia pojazdu w 2024 r. Standardem stanie się 5 systemów
DS Automobiles

REKLAMA

REKLAMA

Już w roku 2024 także w Polsce pojawi się nowa lista obowiązkowego wyposażenia pojazdu. Narzuca ją Unia Europejska. Czy nowe wyposażenie podwyższy ceny aut z salonu? I co z używanymi pojazdami?

Unia Europejska walczy o bezpieczeństwo na drogach. I stawia sobie coraz bardziej ambitne cele. Do roku 2038 chce zredukować statystyki wypadków o co najmniej 140 tys. poważnych urazów i 25 tys. zgonów. Jak chce tego dokonać? Jedną z odpowiedzi jest wyposażenie pojazdów odpowiadające za bezpieczeństwo. Wymogi w tym zakresie zaostrzą się już w roku 2024.

REKLAMA

Lista obowiązkowego wyposażenia pojazdu w 2024 r.

REKLAMA

1 lipca 2004 roku na terenie UE obowiązkowym elementem wyposażenia fabrycznie nowego samochodu stał się ABS. 1 listopada 2014 roku na liście pojawiło się także ESP. Teraz unia ma jednak zdecydowanie większe pole działania. Decyduje o tym nowoczesność i seria systemów ADDW (Advanced Driver Distraction Warning) oferowanych przez producentów samochodów.

Akt prawny działający w tym zakresie został opublikowany dnia 27 listopada 2019 r. Mowa konkretnie o rozporządzeniu Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/2144. W jego ramach obowiązkowe wyposażenie samochodów osobowych w UE poszerzy się o pięć kolejnych punktów. UE będzie wymagać od fabrycznie nowych aut posiadania:

  • inteligentnego asystenta prędkości – układ za pomocą kamery czyta znaki ograniczenia prędkości. Gdy pojazd przekracza dozwoloną szybkość, kierowca dostaje ostrzeżenie. Nowy limit może być też automatycznie przejęty np. przez tempomat.
  • systemu ostrzegającego podczas cofania – tu UE pozostawia dowolność. Układ może zostać oparty o obowiązkowe czujniki cofania lub kamerę cofania. Urządzenia te muszą być uruchamiane automatycznie po wrzuceniu biegu wstecznego.
  • systemu monitorującego uwagę kierowcy – za pomocą kamery obserwuje twarz kierowcy. Gdy zauważy, że ten nie patrzy na drogę lub np. zasnął, wyrzuci kontrolkę na konsoli, coraz głośniej będzie emitować komunikat ostrzegawczy, a do tego uruchomi sygnały haptyczne np. na kierownicy.
  • systemu rejestrującego parametry jazdy – to tzw. czarna skrzynka. Zapisuje dane dotyczące jazdy na 5 sekund przed zderzeniem z przeszkodą. Pozwoli lepiej wyjaśnić typologię zdarzenia. Czarnej skrzynki nie da się wyłączyć, natomiast odczytanie zapisanej na niej danych jest możliwe dopiero po wymontowaniu z pojazdu po zdarzeniu drogowym.
  • system awaryjnego hamowania, który rozpoznaje przeszkodę i samoczynnie uruchamia hamulce w razie ryzyka najechania na inne auto, pieszego lub przeszkodę.

Kiedy pojawi się nowe obowiązkowe wyposażenie samochodów?

REKLAMA

Powyższa lista obowiązkowego wyposażenia fabrycznie nowych samochodów zostanie wdrożona na terenie UE dokładnie 7 lipca 2024 r. Od tego dnia każdy pojazd, który opuści salon sprzedaży, określone rozwiązania posiadać musi. Inaczej pojazd nie będzie mógł otrzymać homologacji na sprzedaż i de facto nie będzie mógł zostać zarejestrowany. Producentom niezwykle ciężko byłoby zatem precyzyjnie "celować" w tę datę. Nie do końca są bowiem w stanie przewidzieć trendy sprzedażowe. Dlatego część rozwiązań implementują już dziś. Tym bardziej że czasami są do tego zobowiązani.

Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/2144 z dnia 27 listopada 2019 r. zacznie obowiązywać w pełni w lipcu 2024 r. Pierwszy krok jego wprowadzanie w życie miał jednak miejsce już 6 lipca 2022 r. To od tej daty auta homologowane do sprzedaży muszą spełniać powyższe wymogi. Mowa zatem o nowych modelach wprowadzanych na rynek i autach modernizowanych czy poliftingowych. Bez zaimplementowania nowej listy wyposażenia obowiązkowego pojazdy te nie uzyskałyby homologacji na sprzedaż w UE.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Czy nowe wyposażenie dotyczy też aut używanych?

Nowe wymogi i nowe samochody. To jakby sprawa oczywista. Tylko czy obowiązków nie trzeba będzie spełnić także w pojazdach używanych? To częste pytanie kierowców. A odpowiedź na nie może być jedna. Nie ma absolutnie żadnego wymogu w tym zakresie. UE doskonale zdaje sobie bowiem sprawę z tego, że na przeszkodzie we wprowadzaniu np. inteligentnego asystenta prędkości czy hamowania, stanęłyby nie tylko koszty. Kłopotliwa byłaby też architektura elektroniczna montowana w samochodach homologowanych do sprzedaży naście lat temu. Konieczne byłoby zastosowanie nowej. A to raczej nie ma wielkiego sensu.

Czy nowa lista obowiązkowego wyposażenia odbije się na cenach nowych aut?

Nie ma jednej odpowiedzi na tak zadane pytanie. Bo tak właściwie najlepiej byłoby powiedzieć i tak, i nie. Nowoczesne systemy wymagają bowiem innego oprogramowania, czynników, radarów czy lidarów. I to oznacza niewątpliwy koszt produkcyjny. Warto jednak wiedzieć, że część z powyższych układów już dziś jest montowanych w pojazdach. A to oznacza, że producenci wykonali część pracy wcześniej i też cześć kosztów wliczyli w cenę pojazdów wcześniej. Nawet jeżeli zatem pojawi się jakiś skok cen aut salonowych, nie będzie on zasadniczy czy mocno zauważalny. To raz.

Dwa wzrostem kosztów UE nawet nie ma zamiaru się zajmować. Tym bardziej że ma przed oczami walkę o wyższe cele. Nowoczesne systemy bezpieczeństwa mają uzupełniać poziom uwagi kierowcy. Będą zatem eliminować możliwość popełnienia przez niego błędu. A to o tyle ważne, że jak wskazują unijne statystyki, nawet 95 proc. zdarzeń drogowych wynika właśnie z błędu ludzkiego.

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
KGP: 109 332 interwencji, 291 wypadków drogowych, 12 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Oto najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend opublikowane przez Komendę Główną Policji. Policjanci podsumowali także zdarzenia z minionego tygodnia.

19-letni motocyklista bez uprawnień potrącił policjanta i zbiegł

19-nastolatek z Międzyrzecza (Lubuskie) stanie przed sądem za zarzut spowodowania wypadku, niezatrzymanie się do kontroli i ucieczkę z miejsca wypadku.

Nowe przepisy fotoradarowe: Właściciel pojazdu jako kozioł ofiarny?

Ustawodawca szykuje kolejną rewolucję w przepisach drogowych. Tym razem uderzy ona nie tylko w kierowców łamiących przepisy, ale także w właścicieli pojazdów, którzy nie wskażą osoby prowadzącej pojazd w chwili popełnienia wykroczenia. Jeśli fotoradar uchwyci pojazd przekraczający prędkość, a właściciel odmówi podania danych kierowcy, nie tylko zapłaci karę, ale również straci dowód rejestracyjny swojego samochodu.

Pijany senior uciekał przed policją po polach uprawnych. Auto dachowało

72-latek jechał bez zapiętych pasów, więc policja chciała zatrzymać go do kontroli. Rzucił się w pościg, który zakończył się dachowaniem. Okazało się, że jest pijany.

REKLAMA

Otrzymałeś wiadomość ws. zaległych płatności w e-TOLL? KAS ostrzega przed oszustami

Krajowa Administracja Skarbowa w przesłanym we wtorek, 25 marca 2025 r. komunikacie prasowym ostrzega przed oszustami wysyłającymi fałszywe wiadomości w sprawie zaległych płatności w e-TOLL. Publikujemy przykładową fałszywą wiadomość.

Już nie tylko diesel czy benzyna. I nawet nie zawsze samochód. Jak Polacy wybierają środek transportu?

W dzisiejszych czasach wybór środka transportu to nie tylko decyzja między samochodem z silnikiem benzynowym a dieslem. Możliwości jest więcej, a kierowcy mają różne oczekiwania. Jak Polacy wybierają codzienny środek lokomocji?

KGP: 93 352 interwencji, 312 wypadków drogowych, 17 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 93 352 interwencji. Byli wzywani do 312 wypadków drogowych.

Mandat za przeładowaną ciężarówkę, a zaniżona waga w CMR. Kto za to ponosi odpowiedzialność?

Przeładowanie pojazdu w transporcie drogowym to częsty problem, który może prowadzić do poważnych konsekwencji prawnych i finansowych, w tym mandatów nałożonych na przewoźnika. W sytuacjach, gdy błędne dane o wadze towaru zostały przekazane przez spedytora lub nadawcę towaru, pojawia się pytanie o podział odpowiedzialności między przewoźnika a spedytora czy nadawcę. Najczęściej problem dotyczy mandatów zagranicznych, dlatego kluczowe znaczenie w tej kwestii mają przepisy Konwencji o umowie międzynarodowego przewozu drogowego towarów (CMR).

REKLAMA

Przestraszył się policjantów, więc uciekał samochodem, łamiąc przepisy

Nocy pościg ulicami Białegostoku zakończył się zatrzymaniem 32-letniego kierowcy. Mężczyzna najpierw przekroczył prędkość, a potem - zamiast zatrzymać się do kontroli - zaczął uciekać.

Kolejne skrzyżowania i przejazdy kolejowo-drogowe z systemem RedLight. 2 000 zł mandatu i 15 punktów karnych

Kolejne skrzyżowania i przejazdy kolejowo-drogowe z systemem RedLight. Kiedy zaczną działać nowe systemy RedLight? Gdzie zostaną rozlokowane? Jakie mandaty obowiązują w przypadku przejazdu na czerwonym świetle?

REKLAMA