REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Nowa lista obowiązkowego wyposażenia pojazdu w 2024 r. Standardem stanie się 5 systemów

nowa lista obowiązkowego wyposażenia pojazdu w 2024 r., obowiązkowe wyposażenie samochodu w 2024 r.
Nowa lista obowiązkowego wyposażenia pojazdu w 2024 r. Standardem stanie się 5 systemów
DS Automobiles

REKLAMA

REKLAMA

Już w roku 2024 także w Polsce pojawi się nowa lista obowiązkowego wyposażenia pojazdu. Narzuca ją Unia Europejska. Czy nowe wyposażenie podwyższy ceny aut z salonu? I co z używanymi pojazdami?

Unia Europejska walczy o bezpieczeństwo na drogach. I stawia sobie coraz bardziej ambitne cele. Do roku 2038 chce zredukować statystyki wypadków o co najmniej 140 tys. poważnych urazów i 25 tys. zgonów. Jak chce tego dokonać? Jedną z odpowiedzi jest wyposażenie pojazdów odpowiadające za bezpieczeństwo. Wymogi w tym zakresie zaostrzą się już w roku 2024.

REKLAMA

REKLAMA

Lista obowiązkowego wyposażenia pojazdu w 2024 r.

1 lipca 2004 roku na terenie UE obowiązkowym elementem wyposażenia fabrycznie nowego samochodu stał się ABS. 1 listopada 2014 roku na liście pojawiło się także ESP. Teraz unia ma jednak zdecydowanie większe pole działania. Decyduje o tym nowoczesność i seria systemów ADDW (Advanced Driver Distraction Warning) oferowanych przez producentów samochodów.

Akt prawny działający w tym zakresie został opublikowany dnia 27 listopada 2019 r. Mowa konkretnie o rozporządzeniu Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/2144. W jego ramach obowiązkowe wyposażenie samochodów osobowych w UE poszerzy się o pięć kolejnych punktów. UE będzie wymagać od fabrycznie nowych aut posiadania:

  • inteligentnego asystenta prędkości – układ za pomocą kamery czyta znaki ograniczenia prędkości. Gdy pojazd przekracza dozwoloną szybkość, kierowca dostaje ostrzeżenie. Nowy limit może być też automatycznie przejęty np. przez tempomat.
  • systemu ostrzegającego podczas cofania – tu UE pozostawia dowolność. Układ może zostać oparty o obowiązkowe czujniki cofania lub kamerę cofania. Urządzenia te muszą być uruchamiane automatycznie po wrzuceniu biegu wstecznego.
  • systemu monitorującego uwagę kierowcy – za pomocą kamery obserwuje twarz kierowcy. Gdy zauważy, że ten nie patrzy na drogę lub np. zasnął, wyrzuci kontrolkę na konsoli, coraz głośniej będzie emitować komunikat ostrzegawczy, a do tego uruchomi sygnały haptyczne np. na kierownicy.
  • systemu rejestrującego parametry jazdy – to tzw. czarna skrzynka. Zapisuje dane dotyczące jazdy na 5 sekund przed zderzeniem z przeszkodą. Pozwoli lepiej wyjaśnić typologię zdarzenia. Czarnej skrzynki nie da się wyłączyć, natomiast odczytanie zapisanej na niej danych jest możliwe dopiero po wymontowaniu z pojazdu po zdarzeniu drogowym.
  • system awaryjnego hamowania, który rozpoznaje przeszkodę i samoczynnie uruchamia hamulce w razie ryzyka najechania na inne auto, pieszego lub przeszkodę.

Kiedy pojawi się nowe obowiązkowe wyposażenie samochodów?

Powyższa lista obowiązkowego wyposażenia fabrycznie nowych samochodów zostanie wdrożona na terenie UE dokładnie 7 lipca 2024 r. Od tego dnia każdy pojazd, który opuści salon sprzedaży, określone rozwiązania posiadać musi. Inaczej pojazd nie będzie mógł otrzymać homologacji na sprzedaż i de facto nie będzie mógł zostać zarejestrowany. Producentom niezwykle ciężko byłoby zatem precyzyjnie "celować" w tę datę. Nie do końca są bowiem w stanie przewidzieć trendy sprzedażowe. Dlatego część rozwiązań implementują już dziś. Tym bardziej że czasami są do tego zobowiązani.

REKLAMA

Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/2144 z dnia 27 listopada 2019 r. zacznie obowiązywać w pełni w lipcu 2024 r. Pierwszy krok jego wprowadzanie w życie miał jednak miejsce już 6 lipca 2022 r. To od tej daty auta homologowane do sprzedaży muszą spełniać powyższe wymogi. Mowa zatem o nowych modelach wprowadzanych na rynek i autach modernizowanych czy poliftingowych. Bez zaimplementowania nowej listy wyposażenia obowiązkowego pojazdy te nie uzyskałyby homologacji na sprzedaż w UE.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Czy nowe wyposażenie dotyczy też aut używanych?

Nowe wymogi i nowe samochody. To jakby sprawa oczywista. Tylko czy obowiązków nie trzeba będzie spełnić także w pojazdach używanych? To częste pytanie kierowców. A odpowiedź na nie może być jedna. Nie ma absolutnie żadnego wymogu w tym zakresie. UE doskonale zdaje sobie bowiem sprawę z tego, że na przeszkodzie we wprowadzaniu np. inteligentnego asystenta prędkości czy hamowania, stanęłyby nie tylko koszty. Kłopotliwa byłaby też architektura elektroniczna montowana w samochodach homologowanych do sprzedaży naście lat temu. Konieczne byłoby zastosowanie nowej. A to raczej nie ma wielkiego sensu.

Czy nowa lista obowiązkowego wyposażenia odbije się na cenach nowych aut?

Nie ma jednej odpowiedzi na tak zadane pytanie. Bo tak właściwie najlepiej byłoby powiedzieć i tak, i nie. Nowoczesne systemy wymagają bowiem innego oprogramowania, czynników, radarów czy lidarów. I to oznacza niewątpliwy koszt produkcyjny. Warto jednak wiedzieć, że część z powyższych układów już dziś jest montowanych w pojazdach. A to oznacza, że producenci wykonali część pracy wcześniej i też cześć kosztów wliczyli w cenę pojazdów wcześniej. Nawet jeżeli zatem pojawi się jakiś skok cen aut salonowych, nie będzie on zasadniczy czy mocno zauważalny. To raz.

Dwa wzrostem kosztów UE nawet nie ma zamiaru się zajmować. Tym bardziej że ma przed oczami walkę o wyższe cele. Nowoczesne systemy bezpieczeństwa mają uzupełniać poziom uwagi kierowcy. Będą zatem eliminować możliwość popełnienia przez niego błędu. A to o tyle ważne, że jak wskazują unijne statystyki, nawet 95 proc. zdarzeń drogowych wynika właśnie z błędu ludzkiego.

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Czy kierowcy będą dożywotnio tracić prawa jazdy a sądy masowo orzekać przepadek pojazdu? Nowelizacja już czeka na prezydenckim biurku, ale co zrobi Karol Nawrocki? Inicjatywa Obywatelska ,,Rozsądny Ruch – dla wolności i bezpieczeństwa na drogach” przypomina o "druzgocących" opiniach prof. Chmaja, prof. Wróbla, RPO oraz PZM

Inicjatywa Obywatelska ,,Rozsądny Ruch – dla wolności i bezpieczeństwa na drogach” zwraca się do Prezydenta RP o zawetowanie w całości ustawy o zmianie niektórych ustaw w celu poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego (druk sejmowy nr 1451). Niektóre rozwiązania są drastyczne, a sądy nie będą miały wyboru w karaniu. Co dokładnie zawiera ta nowelizacja oraz dlaczego wielu kierowców liczy na weto?

Q3 2025: nowe Audi sportback to kompaktowy SUV premium. Jakie wymiary ma nowa Q3?

Jest nowe Audi Q3 2025. To lider wśród kompaktowych SUV-ów klasy premium. Jakie ma wymiary? Jakie silniki i napędy można wybrać?

Drożeją opłaty za autostrady w Europie od 2026 r. Najgorsze dla polskich przewoźników są wzrosty opłat w Czechach i Niemczech

Drożeją opłaty za autostrady w Europie od 2026 r. Najgorsze dla polskich przewoźników są wzrosty opłat w Czechach i Niemczech

Serwis z Grupy Infor.pl numerem 1 w Polsce. Auto.dziennik.pl to absolutny lider motoryzacji w listopadzie 2025

Jesteśmy dumni, że portal z grupy Infor.pl przyciągnął tylu czytelników. Serwis auto.dziennik.pl okazał się w listopadzie 2025 roku najczęściej odwiedzanym portalem motoryzacyjnym w Polsce – wynika z najświeższych danych Gemius Mediapanel. Witryna przyciągnęła 4,06 mln realnych użytkowników, pewnie obejmując pierwsze miejsce w kategorii „Motoryzacja”. Gratulujemy!

REKLAMA

Masz takie prawo jazdy? Za chwilę stanie się nieważne. Dokumenty z lat 1999–2001 tracą ważność błyskawicznie

Setki tysięcy kierowców właśnie dowiaduje się, że ich plastikowe prawa jazdy przestaną być ważne wcześniej, niż myśleli. Czas na wymianę jest wyjątkowo krótki, mowa o tygodniach, a nie miesiącach. Najbardziej zagrożone są konkretne roczniki, które lada chwila stracą możliwość legalnej jazdy.

Przepisy o wydawaniu kart do tachografów będą uproszczone. Trwają prace. Zmiany wejdą w życie w 2026 r.

Przepisy o wydawaniu kart do tachografów będą uproszczone. Trwają prace nad projektem ustawy o tachografach, który ma uprościć przepisy trybu wydawania, przedłużania lub wymiany kart do tachografów. Zmiany wejdą w życie w 2026 r.

Koniec z kolejkami w urzędach? Prezydent podpisał ustawę, która zmienia życie milionom kierowców

Prezydent RP podpisał 1 grudnia 2025 r. nowelizację prawa o ruchu drogowym, która wprowadza długo wyczekiwane zmiany w rejestracji pojazdów. Kierowcy wreszcie będą mogli załatwić wiele formalności przez Internet, bez stania w kolejkach do okienek w wydziałach komunikacji. Nowe przepisy eliminują zbędną biurokrację i oszczędzają czas właścicieli samochodów. Sprawdź, co dokładnie się zmienia i kiedy nowe regulacje wejdą w życie.

Buspasy dostępne dla tych pojazdów aż do końca 2027 roku

Kierowcy pojazdów elektrycznych zachowają kluczowy przywilej przez kolejne dwa lata. Ustawa podpisana przez Prezydenta Karola Nawrockiego gwarantuje możliwość korzystania z buspasów do 31 grudnia 2027 roku.

REKLAMA

PZPA przyspiesza: 40 szkoleń dla kurierów jeszcze przed końcem roku

Polski Związek Partnerów Aplikacyjnych (PZPA) intensyfikuje działania w projekcie "Wsparcie w zakresie poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego usług delivery". Do końca 2025 roku zaplanowano ponad 40 szkoleń dla kurierów w największych miastach, m.in. w Warszawie, Krakowie, Łodzi, Katowicach, Wrocławiu, Poznaniu, Szczecinie, Rzeszowie, Gdańsku i Lublinie.

Jazda na letnich oponach zimą. Grozi nawet 3000 zł i zatrzymanie dowodu rejestracyjnego

W Polsce nie ma obowiązku jazdy na zimówkach, ale istnieje zakaz jazdy na letnich oponach w warunkach zimowych. Policja może nałożyć nawet 3000 zł mandatu, zatrzymać dowód rejestracyjny i zakazać dalszej jazdy. Ubezpieczyciel po kolizji może też uznać to za rażące niedbalstwo i żądać zwrotu części wypłaty. Sprawdź, kiedy ryzyko jest największe i jak łatwo wpaść w kłopoty.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA