REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Nowa lista obowiązkowego wyposażenia pojazdu w 2024 r. Standardem stanie się 5 systemów

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
nowa lista obowiązkowego wyposażenia pojazdu w 2024 r., obowiązkowe wyposażenie samochodu w 2024 r.
Nowa lista obowiązkowego wyposażenia pojazdu w 2024 r. Standardem stanie się 5 systemów
DS Automobiles

REKLAMA

REKLAMA

Już w roku 2024 także w Polsce pojawi się nowa lista obowiązkowego wyposażenia pojazdu. Narzuca ją Unia Europejska. Czy nowe wyposażenie podwyższy ceny aut z salonu? I co z używanymi pojazdami?

Unia Europejska walczy o bezpieczeństwo na drogach. I stawia sobie coraz bardziej ambitne cele. Do roku 2038 chce zredukować statystyki wypadków o co najmniej 140 tys. poważnych urazów i 25 tys. zgonów. Jak chce tego dokonać? Jedną z odpowiedzi jest wyposażenie pojazdów odpowiadające za bezpieczeństwo. Wymogi w tym zakresie zaostrzą się już w roku 2024.

REKLAMA

REKLAMA

Lista obowiązkowego wyposażenia pojazdu w 2024 r.

1 lipca 2004 roku na terenie UE obowiązkowym elementem wyposażenia fabrycznie nowego samochodu stał się ABS. 1 listopada 2014 roku na liście pojawiło się także ESP. Teraz unia ma jednak zdecydowanie większe pole działania. Decyduje o tym nowoczesność i seria systemów ADDW (Advanced Driver Distraction Warning) oferowanych przez producentów samochodów.

Akt prawny działający w tym zakresie został opublikowany dnia 27 listopada 2019 r. Mowa konkretnie o rozporządzeniu Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/2144. W jego ramach obowiązkowe wyposażenie samochodów osobowych w UE poszerzy się o pięć kolejnych punktów. UE będzie wymagać od fabrycznie nowych aut posiadania:

  • inteligentnego asystenta prędkości – układ za pomocą kamery czyta znaki ograniczenia prędkości. Gdy pojazd przekracza dozwoloną szybkość, kierowca dostaje ostrzeżenie. Nowy limit może być też automatycznie przejęty np. przez tempomat.
  • systemu ostrzegającego podczas cofania – tu UE pozostawia dowolność. Układ może zostać oparty o obowiązkowe czujniki cofania lub kamerę cofania. Urządzenia te muszą być uruchamiane automatycznie po wrzuceniu biegu wstecznego.
  • systemu monitorującego uwagę kierowcy – za pomocą kamery obserwuje twarz kierowcy. Gdy zauważy, że ten nie patrzy na drogę lub np. zasnął, wyrzuci kontrolkę na konsoli, coraz głośniej będzie emitować komunikat ostrzegawczy, a do tego uruchomi sygnały haptyczne np. na kierownicy.
  • systemu rejestrującego parametry jazdy – to tzw. czarna skrzynka. Zapisuje dane dotyczące jazdy na 5 sekund przed zderzeniem z przeszkodą. Pozwoli lepiej wyjaśnić typologię zdarzenia. Czarnej skrzynki nie da się wyłączyć, natomiast odczytanie zapisanej na niej danych jest możliwe dopiero po wymontowaniu z pojazdu po zdarzeniu drogowym.
  • system awaryjnego hamowania, który rozpoznaje przeszkodę i samoczynnie uruchamia hamulce w razie ryzyka najechania na inne auto, pieszego lub przeszkodę.

Kiedy pojawi się nowe obowiązkowe wyposażenie samochodów?

Powyższa lista obowiązkowego wyposażenia fabrycznie nowych samochodów zostanie wdrożona na terenie UE dokładnie 7 lipca 2024 r. Od tego dnia każdy pojazd, który opuści salon sprzedaży, określone rozwiązania posiadać musi. Inaczej pojazd nie będzie mógł otrzymać homologacji na sprzedaż i de facto nie będzie mógł zostać zarejestrowany. Producentom niezwykle ciężko byłoby zatem precyzyjnie "celować" w tę datę. Nie do końca są bowiem w stanie przewidzieć trendy sprzedażowe. Dlatego część rozwiązań implementują już dziś. Tym bardziej że czasami są do tego zobowiązani.

REKLAMA

Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/2144 z dnia 27 listopada 2019 r. zacznie obowiązywać w pełni w lipcu 2024 r. Pierwszy krok jego wprowadzanie w życie miał jednak miejsce już 6 lipca 2022 r. To od tej daty auta homologowane do sprzedaży muszą spełniać powyższe wymogi. Mowa zatem o nowych modelach wprowadzanych na rynek i autach modernizowanych czy poliftingowych. Bez zaimplementowania nowej listy wyposażenia obowiązkowego pojazdy te nie uzyskałyby homologacji na sprzedaż w UE.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Czy nowe wyposażenie dotyczy też aut używanych?

Nowe wymogi i nowe samochody. To jakby sprawa oczywista. Tylko czy obowiązków nie trzeba będzie spełnić także w pojazdach używanych? To częste pytanie kierowców. A odpowiedź na nie może być jedna. Nie ma absolutnie żadnego wymogu w tym zakresie. UE doskonale zdaje sobie bowiem sprawę z tego, że na przeszkodzie we wprowadzaniu np. inteligentnego asystenta prędkości czy hamowania, stanęłyby nie tylko koszty. Kłopotliwa byłaby też architektura elektroniczna montowana w samochodach homologowanych do sprzedaży naście lat temu. Konieczne byłoby zastosowanie nowej. A to raczej nie ma wielkiego sensu.

Czy nowa lista obowiązkowego wyposażenia odbije się na cenach nowych aut?

Nie ma jednej odpowiedzi na tak zadane pytanie. Bo tak właściwie najlepiej byłoby powiedzieć i tak, i nie. Nowoczesne systemy wymagają bowiem innego oprogramowania, czynników, radarów czy lidarów. I to oznacza niewątpliwy koszt produkcyjny. Warto jednak wiedzieć, że część z powyższych układów już dziś jest montowanych w pojazdach. A to oznacza, że producenci wykonali część pracy wcześniej i też cześć kosztów wliczyli w cenę pojazdów wcześniej. Nawet jeżeli zatem pojawi się jakiś skok cen aut salonowych, nie będzie on zasadniczy czy mocno zauważalny. To raz.

Dwa wzrostem kosztów UE nawet nie ma zamiaru się zajmować. Tym bardziej że ma przed oczami walkę o wyższe cele. Nowoczesne systemy bezpieczeństwa mają uzupełniać poziom uwagi kierowcy. Będą zatem eliminować możliwość popełnienia przez niego błędu. A to o tyle ważne, że jak wskazują unijne statystyki, nawet 95 proc. zdarzeń drogowych wynika właśnie z błędu ludzkiego.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
3 tys. zł kary za letnie opony zimą. Kiedy zmieniamy opony na zimę? Jakie opony zimowe wybrać [Poradnik]

Za letnie opony można otrzymać mandat w wysokości do 3 tys. zł. Kiedy zmieniamy opony? Czy można założyć opony zimowe już w połowie października? Jak wybrać porządne opony na zimę? Oto poradnik i testy opon.

KGP: 109 958 interwencji, 398 wypadków drogowych, 25 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 109 958 interwencji. Byli wzywani do 398 wypadków drogowych.

Duże zmiany w naszEauto – co dalej z programem dofinasowania pojazdów elektrycznych?

Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej nie ogłosił jeszcze wyników konsultacji społecznych, które miały miejsce w I połowie września, w zakresie zmian w programie dopłat do zakupu i finansowania pojazdów elektrycznych funkcjonującego pod nazwą "NaszEauto". Znane są już kierunki zmian i szykuje się w tym zakresie mała rewolucja

Czy seniorzy stracą prawa jazdy? Unia Europejska zdecydowała - nie ma odwrotu

Co pewien czas w debacie publicznej wraca temat uprawnień do kierowania pojazdami posiadanym przez seniorów. Dyskutuje się, czy ze względu na wiek starsi kierowcy nie powinni podlegać obowiązkowym, częstszym badaniom lekarskim, oraz czy lekarze swoim orzeczeniem mogliby „zabierać” prawa jazdy mniej sprawnym seniorom. Temat ten był ostatnio przedmiotem dyskusji na poziomie Unii Europejskiej i zapadły decyzje co do kierunków zmian.

REKLAMA

Kontrole na granicach do kwietnia 2026 r. Przedłużenie aż o pół roku powinno mieć swoje uzasadnienie

Kontrole na granicach z Niemcami i Litwą zostały przedłużone do kwietnia 2026 r. Wydłużenie kontroli aż o pół roku powinno mieć swoje uzasadnienie. Przedsiębiorcy szczególnie boją się okresu ostatnich dwóch miesięcy roku.

Ile kosztuje OC i AC w 2025 roku? Sprawdź, gdzie zapłacisz najmniej, a gdzie ceny wciąż biją rekordy

W 2025 roku koszt ubezpieczeń samochodowych wreszcie zwolnił tempo. Ceny OC i AC przestały rosnąć, a kierowcy odetchnęli z ulgą. Jednak pod pozorną stabilizacją kryją się duże różnice między regionami i zaskakujące trendy. W niektórych częściach Polski za polisę płaci się niemal dwa razy więcej niż w innych, a coraz więcej kierowców decyduje się na auta chińskich marek. Sprawdź, co naprawdę dzieje się na rynku OC i AC w 2025 roku.

Ile kosztuje OC i AC w 2025 roku? Sprawdź, gdzie zapłacisz najmniej, a gdzie ceny wciąż biją rekordy

W 2025 roku koszt ubezpieczeń samochodowych wreszcie zwolnił tempo. Ceny OC i AC przestały rosnąć, a kierowcy odetchnęli z ulgą. Jednak pod pozorną stabilizacją kryją się duże różnice między regionami i zaskakujące trendy. W niektórych częściach Polski za polisę płaci się niemal dwa razy więcej niż w innych, a coraz więcej kierowców decyduje się na auta chińskich marek. Sprawdź, co naprawdę dzieje się na rynku OC i AC w 2025 roku.

KGP: 103 919 interwencji, 364 wypadki drogowe, 16 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 103 919 interwencji. Byli wzywani do 364 wypadków drogowych.

REKLAMA

To oni są najniebezpieczniejsi na drogach. Polacy nie mają wątpliwości

Młodzi kierowcy, rowerzyści, a może właściciele konkretnych marek aut? Najnowsze badanie pokazuje, kogo Polacy wskazują jako największe zagrożenie na drogach. Wyniki nie pozostawiają złudzeń i mogą być zaskoczeniem dla wielu uczestników ruchu. Na cenzurowanym znaleźli się nie tylko ci, którzy dopiero zaczynają swoją przygodę za kółkiem. Zaskakuje też miejsce jednej z najpopularniejszych marek samochodów w Polsce.

Akcja "Trzeźwy Poranek". Stołeczni policjanci zatrzymali ponad 40 nietrzeźwych kierowców

Policjanci z garnizonu stołecznego przeprowadzili dziś akcję "Trzeźwy Poranek". Do godziny 10:00 skontrolowali blisko 18 tysięcy kierowców. Wyniki są alarmujące – 41 osób prowadziło pojazd po alkoholu, w tym zawodowi kierowcy oraz recydywista z dożywotnim zakazem prowadzenia.

REKLAMA