REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Nowa lista obowiązkowego wyposażenia pojazdu w 2024 r. Standardem stanie się 5 systemów

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
nowa lista obowiązkowego wyposażenia pojazdu w 2024 r., obowiązkowe wyposażenie samochodu w 2024 r.
Nowa lista obowiązkowego wyposażenia pojazdu w 2024 r. Standardem stanie się 5 systemów
DS Automobiles

REKLAMA

REKLAMA

Już w roku 2024 także w Polsce pojawi się nowa lista obowiązkowego wyposażenia pojazdu. Narzuca ją Unia Europejska. Czy nowe wyposażenie podwyższy ceny aut z salonu? I co z używanymi pojazdami?

Unia Europejska walczy o bezpieczeństwo na drogach. I stawia sobie coraz bardziej ambitne cele. Do roku 2038 chce zredukować statystyki wypadków o co najmniej 140 tys. poważnych urazów i 25 tys. zgonów. Jak chce tego dokonać? Jedną z odpowiedzi jest wyposażenie pojazdów odpowiadające za bezpieczeństwo. Wymogi w tym zakresie zaostrzą się już w roku 2024.

REKLAMA

Lista obowiązkowego wyposażenia pojazdu w 2024 r.

REKLAMA

1 lipca 2004 roku na terenie UE obowiązkowym elementem wyposażenia fabrycznie nowego samochodu stał się ABS. 1 listopada 2014 roku na liście pojawiło się także ESP. Teraz unia ma jednak zdecydowanie większe pole działania. Decyduje o tym nowoczesność i seria systemów ADDW (Advanced Driver Distraction Warning) oferowanych przez producentów samochodów.

Akt prawny działający w tym zakresie został opublikowany dnia 27 listopada 2019 r. Mowa konkretnie o rozporządzeniu Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/2144. W jego ramach obowiązkowe wyposażenie samochodów osobowych w UE poszerzy się o pięć kolejnych punktów. UE będzie wymagać od fabrycznie nowych aut posiadania:

  • inteligentnego asystenta prędkości – układ za pomocą kamery czyta znaki ograniczenia prędkości. Gdy pojazd przekracza dozwoloną szybkość, kierowca dostaje ostrzeżenie. Nowy limit może być też automatycznie przejęty np. przez tempomat.
  • systemu ostrzegającego podczas cofania – tu UE pozostawia dowolność. Układ może zostać oparty o obowiązkowe czujniki cofania lub kamerę cofania. Urządzenia te muszą być uruchamiane automatycznie po wrzuceniu biegu wstecznego.
  • systemu monitorującego uwagę kierowcy – za pomocą kamery obserwuje twarz kierowcy. Gdy zauważy, że ten nie patrzy na drogę lub np. zasnął, wyrzuci kontrolkę na konsoli, coraz głośniej będzie emitować komunikat ostrzegawczy, a do tego uruchomi sygnały haptyczne np. na kierownicy.
  • systemu rejestrującego parametry jazdy – to tzw. czarna skrzynka. Zapisuje dane dotyczące jazdy na 5 sekund przed zderzeniem z przeszkodą. Pozwoli lepiej wyjaśnić typologię zdarzenia. Czarnej skrzynki nie da się wyłączyć, natomiast odczytanie zapisanej na niej danych jest możliwe dopiero po wymontowaniu z pojazdu po zdarzeniu drogowym.
  • system awaryjnego hamowania, który rozpoznaje przeszkodę i samoczynnie uruchamia hamulce w razie ryzyka najechania na inne auto, pieszego lub przeszkodę.

Kiedy pojawi się nowe obowiązkowe wyposażenie samochodów?

REKLAMA

Powyższa lista obowiązkowego wyposażenia fabrycznie nowych samochodów zostanie wdrożona na terenie UE dokładnie 7 lipca 2024 r. Od tego dnia każdy pojazd, który opuści salon sprzedaży, określone rozwiązania posiadać musi. Inaczej pojazd nie będzie mógł otrzymać homologacji na sprzedaż i de facto nie będzie mógł zostać zarejestrowany. Producentom niezwykle ciężko byłoby zatem precyzyjnie "celować" w tę datę. Nie do końca są bowiem w stanie przewidzieć trendy sprzedażowe. Dlatego część rozwiązań implementują już dziś. Tym bardziej że czasami są do tego zobowiązani.

Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/2144 z dnia 27 listopada 2019 r. zacznie obowiązywać w pełni w lipcu 2024 r. Pierwszy krok jego wprowadzanie w życie miał jednak miejsce już 6 lipca 2022 r. To od tej daty auta homologowane do sprzedaży muszą spełniać powyższe wymogi. Mowa zatem o nowych modelach wprowadzanych na rynek i autach modernizowanych czy poliftingowych. Bez zaimplementowania nowej listy wyposażenia obowiązkowego pojazdy te nie uzyskałyby homologacji na sprzedaż w UE.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Czy nowe wyposażenie dotyczy też aut używanych?

Nowe wymogi i nowe samochody. To jakby sprawa oczywista. Tylko czy obowiązków nie trzeba będzie spełnić także w pojazdach używanych? To częste pytanie kierowców. A odpowiedź na nie może być jedna. Nie ma absolutnie żadnego wymogu w tym zakresie. UE doskonale zdaje sobie bowiem sprawę z tego, że na przeszkodzie we wprowadzaniu np. inteligentnego asystenta prędkości czy hamowania, stanęłyby nie tylko koszty. Kłopotliwa byłaby też architektura elektroniczna montowana w samochodach homologowanych do sprzedaży naście lat temu. Konieczne byłoby zastosowanie nowej. A to raczej nie ma wielkiego sensu.

Czy nowa lista obowiązkowego wyposażenia odbije się na cenach nowych aut?

Nie ma jednej odpowiedzi na tak zadane pytanie. Bo tak właściwie najlepiej byłoby powiedzieć i tak, i nie. Nowoczesne systemy wymagają bowiem innego oprogramowania, czynników, radarów czy lidarów. I to oznacza niewątpliwy koszt produkcyjny. Warto jednak wiedzieć, że część z powyższych układów już dziś jest montowanych w pojazdach. A to oznacza, że producenci wykonali część pracy wcześniej i też cześć kosztów wliczyli w cenę pojazdów wcześniej. Nawet jeżeli zatem pojawi się jakiś skok cen aut salonowych, nie będzie on zasadniczy czy mocno zauważalny. To raz.

Dwa wzrostem kosztów UE nawet nie ma zamiaru się zajmować. Tym bardziej że ma przed oczami walkę o wyższe cele. Nowoczesne systemy bezpieczeństwa mają uzupełniać poziom uwagi kierowcy. Będą zatem eliminować możliwość popełnienia przez niego błędu. A to o tyle ważne, że jak wskazują unijne statystyki, nawet 95 proc. zdarzeń drogowych wynika właśnie z błędu ludzkiego.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Nowe kary dla kierowców 2025. Rząd właśnie przyjął projekt. Konfiskata auta, więzienie, dożywotni zakaz prowadzenia

Rządowa ofensywa przeciwko piratom drogowym! W dniu 3.07.2025 Rada Ministrów przyjęła projekt nowych przepisów dla kierowców, który ma skuteczniej walczyć z najgroźniejszymi przestępstwami na drogach. Koniec z brawurą, nielegalnymi wyścigami i lekceważeniem zakazów. Bandyci drogowi mogą spodziewać się surowych kar, w tym nawet przepadku pojazdu, dożywotniego zakazu prowadzenia i więzienia. Zmiany w Kodeksie karnym i Prawie o ruchu drogowym mają wejść w życie jeszcze w 2025 roku i stanowić punkt zwrotny w walce o bezpieczeństwo na polskich drogach.

Nowy węzeł drogowy na S19 i kolejne odcinki drogi w planach

GDDKiA ogłosiła przetarg na budowę dodatkowego węzła drogowego na S19 koło Białegostoku - Dobrzyniewo Północ. W planach także inne odcinki drogi. S19 w Podlaskiem ma liczyć 177 km, a budowa jest podzielona na 15 odcinków.

Stracisz prawo jazdy po 65. roku życia? Nowe badania seniorów od 1 lipca? Sprawdzamy, co naprawdę się zmienia

Czy po 65. roku życia naprawdę trzeba będzie robić badania, żeby nadal prowadzić samochód? W sieci krąży wiele niepokojących informacji, ale nie wszystkie mają potwierdzenie w przepisach. Sprawdziliśmy, jakie zmiany faktycznie wchodzą w życie, co grozi za brak badań po 75. roku życia i czy osoby starsze mogą legalnie prowadzić auto bez zaświadczenia lekarskiego.

Szok: 85-latek wjechał do galerii handlowej. Czy seniorzy powinni mieć badania, by zachować prawo jazdy? Tak wyglądają przepisy 2025

Incydent w Gdyni, gdzie 25 czerwca 85-letni kierowca wjechał samochodem do wnętrza centrum handlowego Riviera przy ul. Kazimierza Górskiego, wywołał lawinę pytań o bezpieczeństwo na drogach i zdolność osób starszych do prowadzenia pojazdów. Zdarzenie to, choć na szczęście bez poważniejszych obrażeń, zakończyło się mandatem dla mężczyzny i wnioskiem policji o skierowanie go na badania zdrowotne. To nietypowe zdarzenie ponownie stawia kluczowe pytanie: czy badania lekarskie dla kierowców seniorów powinny być obowiązkowe? Czy seniorzy mogą prowadzić auto po 80-tce bez dodatkowych wymogów? Sprawdzamy, jak wyglądają przepisy dla kierowców seniorów 2025.

REKLAMA

500 zł kary za przejazd autostradą. Ty też możesz dostać wezwanie

Choć system e-TOLL przeszedł już do historii, konsekwencje jego działania wciąż odczuwają tysiące kierowców. Od miesięcy z Izby Administracji Skarbowej w Łodzi wysyłane są pisma wzywające do zapłaty 500 zł kary za przejazd autostradą bez opłaty. Nie są to oszustwa, to realne działania urzędów skarbowych. Kogo dotyczą wezwania? Jak się odwołać? Sprawdź, zanim będzie za późno.

Wakacje 2025. Czerwiec i sierpień to najtragiczniejsze miesiące na drogach – sprawdź dlaczego

Latem rośnie liczba wypadków drogowych. Jazda na zderzaku, zajeżdżanie drogi i pośpiech to wciąż najczęstsze błędy kierowców. Kampania społeczna "Nie zderzakuj. Posłuchaj. Jedź bezpiecznie" przypomina, jak ich unikać i dlaczego warto jeździć z głową.

KGP: 121 594 interwencji, 527 wypadków drogowych, 28 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 121 594 interwencji. Byli wzywani do 527 wypadków drogowych.

Badanie techniczne pojazdu w 2025 roku – nowe kary, podwyżki i zmiany. Sprawdź, co się zmieni

Rząd szykuje rewolucję w badaniach technicznych pojazdów. Choć ceny formalnie się nie zmieniły, kierowcy muszą liczyć się z dodatkowymi kosztami: za spóźnienie zapłacisz nawet trzykrotność standardowej stawki, a diagnosta może elektronicznie zatrzymać Ci dowód rejestracyjny. Na horyzoncie natomiast pojawiają się wysokie podwyżki cen badań technicznych. Sprawdzamy, ile kosztuje przegląd techniczny w 2025 roku i jakie zmiany są planowane.

REKLAMA

Auto dla seniora: hybryda czy benzyna? Sprawdź, jak zaoszczędzić nawet 35 tys. zł

Samochody hybrydowe reklamowane są jako oszczędne, ciche i przyjazne środowisku. Wydają się idealne dla kierowców 50+, którzy szukają wygodnego i ekonomicznego auta na co dzień. Ale uwaga: mimo niższej akcyzy i korzyści dla producentów, to klient – często senior – musi dopłacić nawet 10 tysięcy złotych. Sprawdzamy, na co zwrócić uwagę przed zakupem.

Uwaga! Zaoszczędź nawet 1000 zł na paliwie rocznie – wystarczy 1 klik w Google Maps

Czy wiesz, że możesz oszczędzać paliwo bez zmiany stylu jazdy, samochodu ani stacji benzynowej? Wystarczy jedno kliknięcie w aplikacji Google Maps. Tryb oszczędzania paliwa, czyli tzw. eco routing, to niedoceniana funkcja, która w Polsce działa już od dłuższego czasu. Dzięki niej możesz zmniejszyć zużycie paliwa nawet o 7%, co w praktyce oznacza nawet 1000 zł rocznie mniej za tankowanie.

REKLAMA