REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Strefa czystego transportu w Warszawie powstanie 1 lipca 2024 r. Jest nowa mapa i kilka poprawek

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
strefa czystego transportu w Warszawie przegłosowana, strefa czystego transportu w Warszawie od 1 lipca 2024 r., SCT w Warszawie od 1 lipca 2024 r.
Strefa czystego transportu w Warszawie przegłosowana. Powstanie 1 lipca 2024 r. To już pewne
ShutterStock

REKLAMA

REKLAMA

Strefa Czystego Transportu w Warszawie powstanie 1 lipca 2024 r. Uchwała w tej sprawie została przegłosowana 7 grudnia 2023 r. przez radę miasta. Zmiany? Wbrew wcześniejszym zapowiedziom strefa okaże się nieco mniejsza.

Obrady Rady Miasta Warszawy 7 grudnia 2023 r. było mocno burzliwe. Powód? Radni mieli zająć się kwestią utworzenia w stolicy strefy czystego transportu. Dyskusja na temat uchwały trwała kilka godzin. Ostatecznie doszło jednak do głosowania. Uchwała zdobyła wystarczające poparcie. Za poparciem uchwały głosowało 37 radnych. 16 było przeciw, dwóch wstrzymało się od głosu. Uchwała tym samym zdobyła konieczne poparcie i wejdzie w życie.

REKLAMA

REKLAMA

SCT w Warszawie. Mapa i dwie poprawki

Strefa czystego transportu w Warszawie powstanie 1 lipca 2024 r. To jest już pewne. Jeżeli chodzi o obszar jej obowiązywania, ten został ograniczony w stosunku do ostatniej propozycji władz miasta. Obejmie jedynie te ulice, które umownie traktowane są jako Śródmieście.

Według ostatniej propozycji SCT w Warszawie miała obejmować też Żoliborz, Pragę Północ, prawie całą Ochotę, prawie całą Pragę Południe, większość Mokotowa i około połowę Woli. To oznacza 37 km kw., czyli 7 proc. powierzchni stolicy.

Warszawa: radni zatwierdzili Strefę Czystego Transportu. Oto ostateczne zasady i wyłączenia

 

UM Warszawa

Kolejna poprawka w uchwale dotyczyła seniorów. Osoby, które maksymalnie w tym roku ukończą 80. rok życia i maksymalnie w tym roku kupią samochód, będą mogły wjeżdżać nim do centrum Warszawy bez żadnych ograniczeń. Pod warunkiem jednak, że będą jednocześnie kierowcami pojazdu lub jego pasażerami. To wyłączy ich spod działania zasad SCT w Warszawie.

Warto wiedzieć, że SCT w Warszawie pojawi się 1 lipca 2024 r., ale wyłącznie dla osób przyjezdnych. Obostrzenia dotkną mieszkańców strefy dopiero 1 stycznia 2028 r. Będą oni mogli liczyć na blisko 4-letni okres przejściowy. Za mieszkańca Warszawy przyjmuje się osobę, która jest w stolicy zameldowana i tu płaci podatki, ewentualnie firmę, która ma siedzibę w stoli i w stolicy opłaca CIT.

Jakie są zasady wjazdu do SCT w Warszawie?

Od 1 lipca 2024 r. do śródmieścia Warszawy nie wjadą pojazdy z silnikiem diesla starsze niż 18 lat (norma Euro 4) i pojazdy z silnikiem benzynowym starsze niż 27 lat (norma Euro 2). To będzie jednak dopiero pierwszy etap wprowadzania SCT. W kolejnych:

REKLAMA

  • od 2026 r. zakaz będzie dotyczyć samochodów z silnikiem diesla starszych niż 16 lat (norma Euro 5) i samochodów z silnikiem benzynowym starszych niż 25 lat (norma Euro 3).
  • od 2028 r. zakaz będzie dotyczyć samochodów z silnikiem diesla starszych niż 13 lat (norma Euro 6) i samochodów z silnikiem benzynowym starszych niż 22 lata (norma Euro 4).
  • od 2030 r. zakaz będzie dotyczyć samochodów z silnikiem diesla starszych niż 11 lat (norma Euro 6dt) i samochodów z silnikiem benzynowym starszych niż 20 lat (norma Euro 5).
  • od 2032 r. zakaz będzie dotyczyć samochodów z silnikiem diesla starszych niż 11 lat (norma Euro 6d) i samochodów z silnikiem benzynowym starszych niż 17 lat (norma Euro 6).

strefa czystego transportu w Warszawie, SCT Warszawa, strefa czystego transportu w Warszawie będzie dwa razy większa

Strefa czystego transportu w Warszawie będzie dwa razy większa. A to nie koniec nowości

Urząd Miasta Warszawa

Wyjątki w strefie czystego transportu w Warszawie

O pierwszym wyjątku już wspomniałem. Dotyczy on seniorów, a więc osób od 80. roku życia. Choć wyjątek ten nie jest bezgraniczny... Kolejne dotyczą natomiast:

Dalszy ciąg materiału pod wideo
  • pojazdów zabytkowych lub historycznych. W ich przypadku nie ma okresu przejściowego. Samochody z żółtymi tablicami wjadą do SCT w Warszawie bez skrępowania.
  • pojazdów należących do służb publicznych lub państwowych. Dotyczy to zatem zarówno policji, straży czy pogotowia, jak i CBA, SOP czy jednostek wojskowych.
  • pojazdów pojawiających się w Warszawie w przypadkach wyjątkowych np. w związku z wizytą w szpitalu lub u lekarza. Możliwe są cztery dni takiej przepustki w roku.

Ile wyniesie mandat za wjazd do strefy czystego transportu w Warszawie?

Kierowca, który przyjeżdżając do stolicy po 1 lipca 2024 r., zignoruje powyższe zasady, będzie podlegać odpowiedzialności mandatowej. Karę w tym zakresie penalizuje bowiem art. 96c ustawy Kodeks wykroczeń. Mówi on o tym, że "kto nie przestrzega zakazu wjazdu do strefy czystego transportu podlega karze grzywny do 500 złotych". To oznacza, że mandat może wynieść od 20 do 500 zł. Kontrolowaniem SCT zajmie się system monitoringu połączony z bazą CEPiK. W przypadku samochodów zabytkowych, należących do seniorów czy takich, w których w CEPiK nie uda się właściwie zidentyfikować normy emisji spalin, konieczna będzie zielona naklejka na szybie pojazdu.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Amortyzacja samochodu a podatki – jak przedsiębiorca może skorzystać?

Zakup samochodu firmowego to nie tylko kwestia wygody i prestiżu, ale przede wszystkim decyzja finansowa, która ma bezpośredni wpływ na podatki. Amortyzacja pojazdu pozwala przedsiębiorcy na stopniowe rozliczanie kosztów związanych z jego nabyciem. Warto wiedzieć, jakie zasady obowiązują przy samochodach osobowych i dostawczych, ponieważ różnice mogą być znaczące.

KGP: 98 115 interwencji, 398 wypadków drogowych, 26 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 98 115 interwencji. Byli wzywani do 398 wypadków drogowych.

Jazda rowerem po chodniku – czy jest dopuszczalna i w jakich sytuacjach?

Jazda rowerem staje się coraz bardziej popularna. Dostępne na rynku nowoczesne modele dodatkowo zachęcają do korzystania z tego środka transportu. Warto zatem znać kilka ważnych zasad ruchu drogowego dotyczącego rowerzystów.

Dłuższe kontrole drogowe do 56 dni wstecz - większe ryzyko wykrycia naruszenia przepisów przez kierowcę i przewoźnika

Wydłużone kontrole drogowe z 28 do 56 dni wstecz zwiększają prawdopodobieństwo wykrycia naruszeń przepisów przez kierowcę i przewoźnika. Inspekcja może teraz dokładniej badać rekompensaty za skrócone odpoczynki. Problemem jest też brak pamięci na kartach kierowców.

REKLAMA

Dziecko w kasku podczas jazdy e-hulajnogą. Co wiemy o planowanych zmianach?

Rząd przyjął projekt nowelizacji Prawa o ruchu drogowym. Zakłada on m.in. wprowadzenie ustawowego obowiązku noszenia kasku podczas jazdy rowerem czy hulajnogą elektryczną przez dzieci do 16 lat.

Prawo jazdy od 17 lat, obowiązkowe kaski i surowsze kary. Sprawdź, co zmienia się w przepisach drogowych od 2026 r.

2 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy – Prawo o ruchu drogowym oraz kilku innych aktów prawnych. Nowe regulacje mają zwiększyć bezpieczeństwo, ograniczyć wypadki z udziałem dzieci i przygotować młodzież do odpowiedzialnego udziału w ruchu drogowym. Zobacz, co się zmieni, kiedy przepisy wejdą w życie i kogo obejmą.

Ważne zmiany w Prawie o ruchu drogowym od 2026 roku. Rząd przyjął projekt nowelizacji

Na posiedzeniu w dniu 2 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy - Prawo o ruchu drogowym oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Infrastruktury. Projekt ma na celu zwiększenie bezpieczeństwa na drogach. Kierowca, który będzie prowadził pomimo zatrzymania mu prawa jazdy, będzie karany cofnięciem uprawnień do kierowania pojazdem. Ponadto, dzieci do 16. roku życia – m.in. podczas jazdy rowerem czy hulajnogą elektryczną – będą musiały używać kasków. Nowe przepisy zwiększą także mobilność osób młodych – prawo jazdy kategorii B będzie można otrzymać po skończeniu 17 lat (z ograniczeniami).

Ruszyła akcja policji Bezpieczna droga do szkoły. Zero taryfy ulgowej

Już od 1 września 2025 r. policja prowadzi ogólnopolską akcję Bezpieczna droga do szkoły. Tylko w wakacje funkcjonariusze przeprowadzili 15 626 kontroli infrastruktury przy placówkach oświatowych, a teraz ruszają z intensywnymi patrolami. Obowiązuje zero taryfy ulgowej: kontrolowana będzie prędkość, przewożenie dzieci i zachowanie kierowców. To moment, by naprawdę zadbać o bezpieczeństwo naszych dzieci.

REKLAMA

KGP: 115 485 interwencji, 455 wypadków drogowych, 35 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 115 485 interwencji. Byli wzywani do 455 wypadków drogowych.

Nowe limity podatkowe dla samochodów osobowych od 2026 roku

Nowe przepisy premiują niskoemisyjne samochody – czy niższe limity podatkowe dla aut spalinowych i hybryd od 2026 r. zmienią kalkulacje przedsiębiorców w zakresie aut flotowych?

REKLAMA