REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Strefa czystego transportu w Warszawie powstanie 1 lipca 2024 r. Jest nowa mapa i kilka poprawek

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
strefa czystego transportu w Warszawie przegłosowana, strefa czystego transportu w Warszawie od 1 lipca 2024 r., SCT w Warszawie od 1 lipca 2024 r.
Strefa czystego transportu w Warszawie przegłosowana. Powstanie 1 lipca 2024 r. To już pewne
ShutterStock

REKLAMA

REKLAMA

Strefa Czystego Transportu w Warszawie powstanie 1 lipca 2024 r. Uchwała w tej sprawie została przegłosowana 7 grudnia 2023 r. przez radę miasta. Zmiany? Wbrew wcześniejszym zapowiedziom strefa okaże się nieco mniejsza.

Obrady Rady Miasta Warszawy 7 grudnia 2023 r. było mocno burzliwe. Powód? Radni mieli zająć się kwestią utworzenia w stolicy strefy czystego transportu. Dyskusja na temat uchwały trwała kilka godzin. Ostatecznie doszło jednak do głosowania. Uchwała zdobyła wystarczające poparcie. Za poparciem uchwały głosowało 37 radnych. 16 było przeciw, dwóch wstrzymało się od głosu. Uchwała tym samym zdobyła konieczne poparcie i wejdzie w życie.

REKLAMA

REKLAMA

SCT w Warszawie. Mapa i dwie poprawki

Strefa czystego transportu w Warszawie powstanie 1 lipca 2024 r. To jest już pewne. Jeżeli chodzi o obszar jej obowiązywania, ten został ograniczony w stosunku do ostatniej propozycji władz miasta. Obejmie jedynie te ulice, które umownie traktowane są jako Śródmieście.

Według ostatniej propozycji SCT w Warszawie miała obejmować też Żoliborz, Pragę Północ, prawie całą Ochotę, prawie całą Pragę Południe, większość Mokotowa i około połowę Woli. To oznacza 37 km kw., czyli 7 proc. powierzchni stolicy.

Warszawa: radni zatwierdzili Strefę Czystego Transportu. Oto ostateczne zasady i wyłączenia

 

UM Warszawa

Kolejna poprawka w uchwale dotyczyła seniorów. Osoby, które maksymalnie w tym roku ukończą 80. rok życia i maksymalnie w tym roku kupią samochód, będą mogły wjeżdżać nim do centrum Warszawy bez żadnych ograniczeń. Pod warunkiem jednak, że będą jednocześnie kierowcami pojazdu lub jego pasażerami. To wyłączy ich spod działania zasad SCT w Warszawie.

Warto wiedzieć, że SCT w Warszawie pojawi się 1 lipca 2024 r., ale wyłącznie dla osób przyjezdnych. Obostrzenia dotkną mieszkańców strefy dopiero 1 stycznia 2028 r. Będą oni mogli liczyć na blisko 4-letni okres przejściowy. Za mieszkańca Warszawy przyjmuje się osobę, która jest w stolicy zameldowana i tu płaci podatki, ewentualnie firmę, która ma siedzibę w stoli i w stolicy opłaca CIT.

Jakie są zasady wjazdu do SCT w Warszawie?

Od 1 lipca 2024 r. do śródmieścia Warszawy nie wjadą pojazdy z silnikiem diesla starsze niż 18 lat (norma Euro 4) i pojazdy z silnikiem benzynowym starsze niż 27 lat (norma Euro 2). To będzie jednak dopiero pierwszy etap wprowadzania SCT. W kolejnych:

REKLAMA

  • od 2026 r. zakaz będzie dotyczyć samochodów z silnikiem diesla starszych niż 16 lat (norma Euro 5) i samochodów z silnikiem benzynowym starszych niż 25 lat (norma Euro 3).
  • od 2028 r. zakaz będzie dotyczyć samochodów z silnikiem diesla starszych niż 13 lat (norma Euro 6) i samochodów z silnikiem benzynowym starszych niż 22 lata (norma Euro 4).
  • od 2030 r. zakaz będzie dotyczyć samochodów z silnikiem diesla starszych niż 11 lat (norma Euro 6dt) i samochodów z silnikiem benzynowym starszych niż 20 lat (norma Euro 5).
  • od 2032 r. zakaz będzie dotyczyć samochodów z silnikiem diesla starszych niż 11 lat (norma Euro 6d) i samochodów z silnikiem benzynowym starszych niż 17 lat (norma Euro 6).

strefa czystego transportu w Warszawie, SCT Warszawa, strefa czystego transportu w Warszawie będzie dwa razy większa

Strefa czystego transportu w Warszawie będzie dwa razy większa. A to nie koniec nowości

Urząd Miasta Warszawa

Wyjątki w strefie czystego transportu w Warszawie

O pierwszym wyjątku już wspomniałem. Dotyczy on seniorów, a więc osób od 80. roku życia. Choć wyjątek ten nie jest bezgraniczny... Kolejne dotyczą natomiast:

Dalszy ciąg materiału pod wideo
  • pojazdów zabytkowych lub historycznych. W ich przypadku nie ma okresu przejściowego. Samochody z żółtymi tablicami wjadą do SCT w Warszawie bez skrępowania.
  • pojazdów należących do służb publicznych lub państwowych. Dotyczy to zatem zarówno policji, straży czy pogotowia, jak i CBA, SOP czy jednostek wojskowych.
  • pojazdów pojawiających się w Warszawie w przypadkach wyjątkowych np. w związku z wizytą w szpitalu lub u lekarza. Możliwe są cztery dni takiej przepustki w roku.

Ile wyniesie mandat za wjazd do strefy czystego transportu w Warszawie?

Kierowca, który przyjeżdżając do stolicy po 1 lipca 2024 r., zignoruje powyższe zasady, będzie podlegać odpowiedzialności mandatowej. Karę w tym zakresie penalizuje bowiem art. 96c ustawy Kodeks wykroczeń. Mówi on o tym, że "kto nie przestrzega zakazu wjazdu do strefy czystego transportu podlega karze grzywny do 500 złotych". To oznacza, że mandat może wynieść od 20 do 500 zł. Kontrolowaniem SCT zajmie się system monitoringu połączony z bazą CEPiK. W przypadku samochodów zabytkowych, należących do seniorów czy takich, w których w CEPiK nie uda się właściwie zidentyfikować normy emisji spalin, konieczna będzie zielona naklejka na szybie pojazdu.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Paliwo to aż 40% kosztów firm transportowych. Jak ograniczyć koszty paliwowe? Praktyczne wskazówki

Paliwo to najwyższy koszt firm transportowych - sięga aż 40% wszystkich wydatków. Jak ograniczyć koszty paliwowe po stronie przewoźnika? Oto kilka praktycznych wskazówek, które można natychmiast wprowadzić w życie.

Prawo jazdy ważne przez 15 lat i 2-letni okres próbny dla początkujących kierowców. Nowe przepisy

Prawo jazdy będzie ważne przez 15 lat. Wprowadza się 2-letni okres próbny dla początkujących kierowców. Nowe cyfrowe prawo jazdy zastąpi fizyczny dokument. Zakaz prowadzenia pojazdów będzie egzekwowany transgranicznie. Sprawdź kiedy wejdą w życie nowe przepisy o prawie jazdy.

Rzecznik MŚP apeluje o zmianę przepisów dotyczących samochodów służbowych. Chodzi o limity kosztów i leasingi

Rzecznik Małych i Średnich Przedsiębiorców apeluje do ministra finansów o zmianę przepisów dotyczących samochodów służbowych. Obecne regulacje, zdaniem Rzecznika, ograniczają modernizację flot i zwiększają koszty działalności. Przedsiębiorcy ostrzegają, że nowe limity rozliczeń uderzą w sektor MŚP i zahamują rozwój elektromobilności.

KGP: 109 280 interwencji, 389 wypadków drogowych, 22 ofiary śmiertelne [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 109 280 interwencji. Byli wzywani do 389 wypadków drogowych.

REKLAMA

3 tys. zł kary za letnie opony zimą. Kiedy zmieniamy opony na zimę? Jakie opony zimowe wybrać [Poradnik]

Za letnie opony można otrzymać mandat w wysokości do 3 tys. zł. Kiedy zmieniamy opony? Czy można założyć opony zimowe już w połowie października? Jak wybrać porządne opony na zimę? Oto poradnik i testy opon.

KGP: 109 958 interwencji, 398 wypadków drogowych, 25 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 109 958 interwencji. Byli wzywani do 398 wypadków drogowych.

Duże zmiany w naszEauto – co dalej z programem dofinasowania pojazdów elektrycznych?

Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej nie ogłosił jeszcze wyników konsultacji społecznych, które miały miejsce w I połowie września, w zakresie zmian w programie dopłat do zakupu i finansowania pojazdów elektrycznych funkcjonującego pod nazwą "NaszEauto". Znane są już kierunki zmian i szykuje się w tym zakresie mała rewolucja

Czy seniorzy stracą prawa jazdy? Unia Europejska zdecydowała - nie ma odwrotu

Co pewien czas w debacie publicznej wraca temat uprawnień do kierowania pojazdami posiadanym przez seniorów. Dyskutuje się, czy ze względu na wiek starsi kierowcy nie powinni podlegać obowiązkowym, częstszym badaniom lekarskim, oraz czy lekarze swoim orzeczeniem mogliby „zabierać” prawa jazdy mniej sprawnym seniorom. Temat ten był ostatnio przedmiotem dyskusji na poziomie Unii Europejskiej i zapadły decyzje co do kierunków zmian.

REKLAMA

Kontrole na granicach do kwietnia 2026 r. Przedłużenie aż o pół roku powinno mieć swoje uzasadnienie

Kontrole na granicach z Niemcami i Litwą zostały przedłużone do kwietnia 2026 r. Wydłużenie kontroli aż o pół roku powinno mieć swoje uzasadnienie. Przedsiębiorcy szczególnie boją się okresu ostatnich dwóch miesięcy roku.

Ile kosztuje OC i AC w 2025 roku? Sprawdź, gdzie zapłacisz najmniej, a gdzie ceny wciąż biją rekordy

W 2025 roku koszt ubezpieczeń samochodowych wreszcie zwolnił tempo. Ceny OC i AC przestały rosnąć, a kierowcy odetchnęli z ulgą. Jednak pod pozorną stabilizacją kryją się duże różnice między regionami i zaskakujące trendy. W niektórych częściach Polski za polisę płaci się niemal dwa razy więcej niż w innych, a coraz więcej kierowców decyduje się na auta chińskich marek. Sprawdź, co naprawdę dzieje się na rynku OC i AC w 2025 roku.

REKLAMA