REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Strefa czystego transportu w Warszawie powstanie 1 lipca 2024 r. Jest nowa mapa i kilka poprawek

strefa czystego transportu w Warszawie przegłosowana, strefa czystego transportu w Warszawie od 1 lipca 2024 r., SCT w Warszawie od 1 lipca 2024 r.
strefa czystego transportu w Warszawie przegłosowana, strefa czystego transportu w Warszawie od 1 lipca 2024 r., SCT w Warszawie od 1 lipca 2024 r.
Strefa czystego transportu w Warszawie przegłosowana. Powstanie 1 lipca 2024 r. To już pewne
ShutterStock

REKLAMA

REKLAMA

Strefa Czystego Transportu w Warszawie powstanie 1 lipca 2024 r. Uchwała w tej sprawie została przegłosowana 7 grudnia 2023 r. przez radę miasta. Zmiany? Wbrew wcześniejszym zapowiedziom strefa okaże się nieco mniejsza.

Obrady Rady Miasta Warszawy 7 grudnia 2023 r. było mocno burzliwe. Powód? Radni mieli zająć się kwestią utworzenia w stolicy strefy czystego transportu. Dyskusja na temat uchwały trwała kilka godzin. Ostatecznie doszło jednak do głosowania. Uchwała zdobyła wystarczające poparcie. Za poparciem uchwały głosowało 37 radnych. 16 było przeciw, dwóch wstrzymało się od głosu. Uchwała tym samym zdobyła konieczne poparcie i wejdzie w życie.

REKLAMA

SCT w Warszawie. Mapa i dwie poprawki

Strefa czystego transportu w Warszawie powstanie 1 lipca 2024 r. To jest już pewne. Jeżeli chodzi o obszar jej obowiązywania, ten został ograniczony w stosunku do ostatniej propozycji władz miasta. Obejmie jedynie te ulice, które umownie traktowane są jako Śródmieście.

Według ostatniej propozycji SCT w Warszawie miała obejmować też Żoliborz, Pragę Północ, prawie całą Ochotę, prawie całą Pragę Południe, większość Mokotowa i około połowę Woli. To oznacza 37 km kw., czyli 7 proc. powierzchni stolicy.

Warszawa: radni zatwierdzili Strefę Czystego Transportu. Oto ostateczne zasady i wyłączenia

Warszawa: radni zatwierdzili Strefę Czystego Transportu. Oto ostateczne zasady i wyłączenia

 

UM Warszawa

Kolejna poprawka w uchwale dotyczyła seniorów. Osoby, które maksymalnie w tym roku ukończą 80. rok życia i maksymalnie w tym roku kupią samochód, będą mogły wjeżdżać nim do centrum Warszawy bez żadnych ograniczeń. Pod warunkiem jednak, że będą jednocześnie kierowcami pojazdu lub jego pasażerami. To wyłączy ich spod działania zasad SCT w Warszawie.

Warto wiedzieć, że SCT w Warszawie pojawi się 1 lipca 2024 r., ale wyłącznie dla osób przyjezdnych. Obostrzenia dotkną mieszkańców strefy dopiero 1 stycznia 2028 r. Będą oni mogli liczyć na blisko 4-letni okres przejściowy. Za mieszkańca Warszawy przyjmuje się osobę, która jest w stolicy zameldowana i tu płaci podatki, ewentualnie firmę, która ma siedzibę w stoli i w stolicy opłaca CIT.

Jakie są zasady wjazdu do SCT w Warszawie?

Od 1 lipca 2024 r. do śródmieścia Warszawy nie wjadą pojazdy z silnikiem diesla starsze niż 18 lat (norma Euro 4) i pojazdy z silnikiem benzynowym starsze niż 27 lat (norma Euro 2). To będzie jednak dopiero pierwszy etap wprowadzania SCT. W kolejnych:

  • od 2026 r. zakaz będzie dotyczyć samochodów z silnikiem diesla starszych niż 16 lat (norma Euro 5) i samochodów z silnikiem benzynowym starszych niż 25 lat (norma Euro 3).
  • od 2028 r. zakaz będzie dotyczyć samochodów z silnikiem diesla starszych niż 13 lat (norma Euro 6) i samochodów z silnikiem benzynowym starszych niż 22 lata (norma Euro 4).
  • od 2030 r. zakaz będzie dotyczyć samochodów z silnikiem diesla starszych niż 11 lat (norma Euro 6dt) i samochodów z silnikiem benzynowym starszych niż 20 lat (norma Euro 5).
  • od 2032 r. zakaz będzie dotyczyć samochodów z silnikiem diesla starszych niż 11 lat (norma Euro 6d) i samochodów z silnikiem benzynowym starszych niż 17 lat (norma Euro 6).
strefa czystego transportu w Warszawie, SCT Warszawa, strefa czystego transportu w Warszawie będzie dwa razy większa

strefa czystego transportu w Warszawie, SCT Warszawa, strefa czystego transportu w Warszawie będzie dwa razy większa

Strefa czystego transportu w Warszawie będzie dwa razy większa. A to nie koniec nowości

Urząd Miasta Warszawa

Wyjątki w strefie czystego transportu w Warszawie

O pierwszym wyjątku już wspomniałem. Dotyczy on seniorów, a więc osób od 80. roku życia. Choć wyjątek ten nie jest bezgraniczny... Kolejne dotyczą natomiast:

Dalszy ciąg materiału pod wideo
  • pojazdów zabytkowych lub historycznych. W ich przypadku nie ma okresu przejściowego. Samochody z żółtymi tablicami wjadą do SCT w Warszawie bez skrępowania.
  • pojazdów należących do służb publicznych lub państwowych. Dotyczy to zatem zarówno policji, straży czy pogotowia, jak i CBA, SOP czy jednostek wojskowych.
  • pojazdów pojawiających się w Warszawie w przypadkach wyjątkowych np. w związku z wizytą w szpitalu lub u lekarza. Możliwe są cztery dni takiej przepustki w roku.

Ile wyniesie mandat za wjazd do strefy czystego transportu w Warszawie?

Kierowca, który przyjeżdżając do stolicy po 1 lipca 2024 r., zignoruje powyższe zasady, będzie podlegać odpowiedzialności mandatowej. Karę w tym zakresie penalizuje bowiem art. 96c ustawy Kodeks wykroczeń. Mówi on o tym, że "kto nie przestrzega zakazu wjazdu do strefy czystego transportu podlega karze grzywny do 500 złotych". To oznacza, że mandat może wynieść od 20 do 500 zł. Kontrolowaniem SCT zajmie się system monitoringu połączony z bazą CEPiK. W przypadku samochodów zabytkowych, należących do seniorów czy takich, w których w CEPiK nie uda się właściwie zidentyfikować normy emisji spalin, konieczna będzie zielona naklejka na szybie pojazdu.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR
Czy ten artykuł był przydatny?
tak
nie
Dziękujemy za powiadomienie - zapraszamy do subskrybcji naszego newslettera
Jeśli nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania w tym artykule, powiedz jak możemy to poprawić.
UWAGA: Ten formularz nie służy wysyłaniu zgłoszeń . Wykorzystamy go aby poprawić artykuł.
Jeśli masz dodatkowe pytania prosimy o kontakt

REKLAMA

Komentarze(1)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
  • alf
    2023-12-08 13:09:04
    W tekście raz samochód raz pojazd, w końcu nie wiadomo czy jednoślady spalinowe z Euro 1 wjadą czy nie?
    0
QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Samochód w firmie 2024. Które branże i profesje kupują najwięcej nowych aut? Jakie modele są najpopularniejsze? Jakie odliczenia podatkowe od samochodów?

Najwięcej nowych samochodów zamawiają przedsiębiorcy, którzy trudnią się programowaniem, doradztwem lub prowadzą działalność związaną z transportem – wynika z danych Carsmile. Jakie jeszcze profesje stoją na ożywionym popytem na nowe samochody? Jakie auta są najpopularniejsze? Ile kosztuje leasing i wynajem dłpugoterminowy?

Zasada ograniczonego zaufania. Drogowy obowiązek czy raczej możliwość?

Mądrzejszy powinien ustąpić... Tak w języku osiedlowym można byłoby wytłumaczyć istotę zasady ograniczonego zaufania. Uzupełnia ona reguły drogowe. Ale uzupełnia jako dodatkowy obowiązek kierowców czy raczej możliwość i ostrzeżenie? Rozstrzygnijmy tę kwestię.

Jazda na rowerze po alkoholu w 2024 r. Czy rowerzysta straci prawo jazdy?

Rower i alkohol to złe połączenie. Odradzamy je i to stanowczo. Jaka jednak kara grozi za prowadzenie roweru po alkoholu w 2024 r.? I czy rowerzysta straci np. prawo jazdy? Odpowiedzmy na te pytania.

Będą opłaty za auta spalinowe. Kierowcy zaczną płacić podatek w 2025 r. Wiceminister potwierdza

Miał być podatek od aut spalinowych 2024, a będzie opłata dla posiadaczy aut spalinowych 2025. Za rok pojawi się dopiero pierwsza z danin. Druga zacznie obowiązywać w 2026. Tak przynajmniej twierdzi wiceminister klimatu i środowiska.

REKLAMA

Pasażerowie bez zapiętych pasów na filmikach promujących... bezpieczeństwo!

Taka rzecz mogła się zdarzyć chyba tylko we Włoszech. Tamtejsze ministerstwo infrastruktury i transportu postanowiło promować bezpieczeństwo drogowe. Ale na filmikach opracowanych przez resort, pasażerowie w pojazdach nie mają zapiętych pasów bezpieczeństwa.

Stan wyższej konieczności. Kierowca popełnił wykroczenie, ale kary nie dostanie

Kierowca może popełnić wykroczenie i kary nie dostać. I przypadki takie są dwa. Podstawowym jest oczywiście stan wyższej konieczności. Ten wymaga jednak spełnienia pewnego wymogu. Wiesz jakiego?

Masz auto służbowe? Zatem zapłacisz więcej za parkowanie. Pomysł Sopotu storpedowało WSA

W Sopocie w 2023 r. zmieniły się zasady działania stref płatnego parkowania. I od razu wzbudziły kontrowersje. Powód? Mieszkańcy SPP mają prawo do preferencyjnego abonamentu, chyba że mają auto użyczone lub w najmie. Wtedy uprawnienie to tracą. Zapis zakwestionował właśnie WSA na wniosek RPO.

Uszkodzenie samochodu służbowego. Jak firma może oszczędzić na likwidacji małej szkody?

Oszczędności. To w dobie inflacji i rosnących kosztów ulubione słowo przedsiębiorców. Odmieńmy je zatem przez kilka przypadków i powiedzmy, jak właściciele firm mogą oszczędzać na likwidacji małej szkody komunikacyjnej. Jest pewien ciekawy sposób.

REKLAMA

Nowa Dacia Spring 2024. Najtańszy elektryk nie tylko z nową "twarzą"

Tanio, taniej, elektryczna Dacia? To hasło powraca do oferty rumuńskiej marki. Spring 2024 otrzymał nowy wygląd, ale i technologię. Teraz stanie się mocniejszy i... zdecydowanie bardziej efektowny.

Niepełnosprawni wkrótce stracą karty parkingowe. Te wygasną we wrześniu 2024 r.

Wkrótce wygasną karty parkingowe dla niepełnosprawnych przedłużane w związku z pandemicznymi i popandemicznymi perturbacjami. Ostateczny termin to 30 września 2024 r. Ważność, których kart została przedłużona? I jak wyrobić nową kartę?

REKLAMA