Strefa czystego transportu w Warszawie powstanie 1 lipca 2024 r. Jest nowa mapa i kilka poprawek
REKLAMA
REKLAMA
- SCT w Warszawie. Mapa i dwie poprawki
- Jakie są zasady wjazdu do SCT w Warszawie?
- Wyjątki w strefie czystego transportu w Warszawie
- Ile wyniesie mandat za wjazd do strefy czystego transportu w Warszawie?
Obrady Rady Miasta Warszawy 7 grudnia 2023 r. było mocno burzliwe. Powód? Radni mieli zająć się kwestią utworzenia w stolicy strefy czystego transportu. Dyskusja na temat uchwały trwała kilka godzin. Ostatecznie doszło jednak do głosowania. Uchwała zdobyła wystarczające poparcie. Za poparciem uchwały głosowało 37 radnych. 16 było przeciw, dwóch wstrzymało się od głosu. Uchwała tym samym zdobyła konieczne poparcie i wejdzie w życie.
REKLAMA
SCT w Warszawie. Mapa i dwie poprawki
Strefa czystego transportu w Warszawie powstanie 1 lipca 2024 r. To jest już pewne. Jeżeli chodzi o obszar jej obowiązywania, ten został ograniczony w stosunku do ostatniej propozycji władz miasta. Obejmie jedynie te ulice, które umownie traktowane są jako Śródmieście.
Według ostatniej propozycji SCT w Warszawie miała obejmować też Żoliborz, Pragę Północ, prawie całą Ochotę, prawie całą Pragę Południe, większość Mokotowa i około połowę Woli. To oznacza 37 km kw., czyli 7 proc. powierzchni stolicy.
Kolejna poprawka w uchwale dotyczyła seniorów. Osoby, które maksymalnie w tym roku ukończą 80. rok życia i maksymalnie w tym roku kupią samochód, będą mogły wjeżdżać nim do centrum Warszawy bez żadnych ograniczeń. Pod warunkiem jednak, że będą jednocześnie kierowcami pojazdu lub jego pasażerami. To wyłączy ich spod działania zasad SCT w Warszawie.
Warto wiedzieć, że SCT w Warszawie pojawi się 1 lipca 2024 r., ale wyłącznie dla osób przyjezdnych. Obostrzenia dotkną mieszkańców strefy dopiero 1 stycznia 2028 r. Będą oni mogli liczyć na blisko 4-letni okres przejściowy. Za mieszkańca Warszawy przyjmuje się osobę, która jest w stolicy zameldowana i tu płaci podatki, ewentualnie firmę, która ma siedzibę w stoli i w stolicy opłaca CIT.
Jakie są zasady wjazdu do SCT w Warszawie?
Od 1 lipca 2024 r. do śródmieścia Warszawy nie wjadą pojazdy z silnikiem diesla starsze niż 18 lat (norma Euro 4) i pojazdy z silnikiem benzynowym starsze niż 27 lat (norma Euro 2). To będzie jednak dopiero pierwszy etap wprowadzania SCT. W kolejnych:
- od 2026 r. zakaz będzie dotyczyć samochodów z silnikiem diesla starszych niż 16 lat (norma Euro 5) i samochodów z silnikiem benzynowym starszych niż 25 lat (norma Euro 3).
- od 2028 r. zakaz będzie dotyczyć samochodów z silnikiem diesla starszych niż 13 lat (norma Euro 6) i samochodów z silnikiem benzynowym starszych niż 22 lata (norma Euro 4).
- od 2030 r. zakaz będzie dotyczyć samochodów z silnikiem diesla starszych niż 11 lat (norma Euro 6dt) i samochodów z silnikiem benzynowym starszych niż 20 lat (norma Euro 5).
- od 2032 r. zakaz będzie dotyczyć samochodów z silnikiem diesla starszych niż 11 lat (norma Euro 6d) i samochodów z silnikiem benzynowym starszych niż 17 lat (norma Euro 6).
Wyjątki w strefie czystego transportu w Warszawie
O pierwszym wyjątku już wspomniałem. Dotyczy on seniorów, a więc osób od 80. roku życia. Choć wyjątek ten nie jest bezgraniczny... Kolejne dotyczą natomiast:
- pojazdów zabytkowych lub historycznych. W ich przypadku nie ma okresu przejściowego. Samochody z żółtymi tablicami wjadą do SCT w Warszawie bez skrępowania.
- pojazdów należących do służb publicznych lub państwowych. Dotyczy to zatem zarówno policji, straży czy pogotowia, jak i CBA, SOP czy jednostek wojskowych.
- pojazdów pojawiających się w Warszawie w przypadkach wyjątkowych np. w związku z wizytą w szpitalu lub u lekarza. Możliwe są cztery dni takiej przepustki w roku.
Ile wyniesie mandat za wjazd do strefy czystego transportu w Warszawie?
Kierowca, który przyjeżdżając do stolicy po 1 lipca 2024 r., zignoruje powyższe zasady, będzie podlegać odpowiedzialności mandatowej. Karę w tym zakresie penalizuje bowiem art. 96c ustawy Kodeks wykroczeń. Mówi on o tym, że "kto nie przestrzega zakazu wjazdu do strefy czystego transportu podlega karze grzywny do 500 złotych". To oznacza, że mandat może wynieść od 20 do 500 zł. Kontrolowaniem SCT zajmie się system monitoringu połączony z bazą CEPiK. W przypadku samochodów zabytkowych, należących do seniorów czy takich, w których w CEPiK nie uda się właściwie zidentyfikować normy emisji spalin, konieczna będzie zielona naklejka na szybie pojazdu.
REKLAMA
REKLAMA
© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.