Zmiany dla kierowców w 2024 r. Lista jest długa. Szykuje się kolejna rewolucja w przepisach
REKLAMA
REKLAMA
- Od 1 stycznia 2024 r. obowiązek rejestracji auta. Znika zgłoszenie
- 1 stycznia 2024 r. na stacjach pojawi się benzyna E10
- Rok 2024 przyniesie kierowcom... podwyżki!
- Konfiskata samochodu pijanego kierowcy od 14 marca 2024 r.
- Automatyczne wyrejestrowanie "martwych dusz" z CEPiK 10 czerwca 2024 r.
- Przewóz osób tylko z polskim prawem jazdy. Już od 17 czerwca 2024 r.
- 7 lipca 2024 r. pojawi się nowe obowiązkowe wyposażenie aut
- W roku 2024 w Polsce mają powstać pierwsze strefy czystego transportu
- Pod koniec 2024 r. pojawi się podatek od samochodów spalinowych
Nowy rok, nowe przepisy? Kierowcy nauczeni ostatnimi zmianami w prawie boją się tego hasła. Bo dla przykładu 1 stycznia 2022 r. wystartował nowy taryfikator mandatów, który do dziś budzi grozę. Czy w 2024 r. prowadzący powinni oczekiwać zasadniczych zmian w prawie drogowym? Kilka będzie. I każda jest już pewna.
REKLAMA
Od 1 stycznia 2024 r. obowiązek rejestracji auta. Znika zgłoszenie
Kierowca, który w 30 dni od momentu zakupu pojazdu używanego nie zgłosi tego faktu w wydziale komunikacji, otrzyma karę. Choć od 1 stycznia 2024 r. słowo "zgłosi" będzie słowem niewłaściwym. Zgłoszenie zakupu auta wcześniej zarejestrowanego w kraju zniknie. Każdy pojazd trzeba będzie przerejestrować. Legislatorzy zwiększają też zakres kar. Dziś za niewykonanie obowiązku grozi nawet 1000 zł. Po 1 stycznia 2024 r. kwota zostanie podwojona.
1 stycznia 2024 r. na stacjach pojawi się benzyna E10
1 stycznia 2024 r. Polska dołączy do części krajów europejskich, w których standard paliwowy mówi o tym, że benzyna PB 95 ma oznaczenie E10, a nie E5. Co zmienia nowa liczba? Zamiast 5 proc. dodatku biokomponentów benzyna będzie otrzymywać 10 proc. Niestety to oznacza problem dla części kierowców. Bo nie wszystkie silniki benzynowe można zasilać paliwem E10. Właściciele aut, które nie tolerują nowej benzyny, będą musieli zacząć tankować auto paliwem E5, ale PB 98. Ono pozostanie na rynku i nadal... będzie droższe.
Rok 2024 przyniesie kierowcom... podwyżki!
1 stycznia 2024 r. w górę pójdzie najniższa krajowa. To musi się odbić np. na wysokości kary za brak OC. Ta jest uzależniona od minimalnej pensji. Kierowca, który będzie jeździł bez ubezpieczenia dłużej niż dwa tygodnie, zapłaci 8484 zł! A to nie koniec. Od stycznia zmienią się także wskaźniki innych opłat, a w tym podatki od garaży, kary za deklaracje PCC-3 czy opłaty za odholowanie i przechowywanie pojazdu.
Konfiskata samochodu pijanego kierowcy od 14 marca 2024 r.
14 marca 2024 r. zacznie obowiązywać sztandarowy projekt minionego resortu sprawiedliwości. Mowa o przepisach, które w określonych przypadkach oznaczają obowiązkową konfiskatę samochodu pijanego kierowcy. Jakie to przypadki i jakie będą obowiązywać zasady? O tym opowiadam w tekście, do którego link zamieszczam poniżej. Tam znajdziecie wszystkie szczegóły.
Automatyczne wyrejestrowanie "martwych dusz" z CEPiK 10 czerwca 2024 r.
Nowelizacja prawa o ruchu drogowym sprawia, że dokładnie 10 czerwca 2024 r. wygasną decyzje o rejestracji pojazdów, które zostały wydane przed 14 marca 2005 roku, a które dotyczą pojazdów bez ważnego okresowego badania technicznego i pojazdów, których posiadacze nie dopełnili obowiązku zawarcia umowy ubezpieczenia OC przez okres dłuższy niż 10 lat. Takie samochody znikną z bazy CEPiK. Warto jednak pamiętać o tym, że zapis ten nie dotyczy pojazdów zabytkowych oraz wolnobieżnych.
Przewóz osób tylko z polskim prawem jazdy. Już od 17 czerwca 2024 r.
17 czerwca 2024 r. zaktualizowane zostaną przepisy dotyczące płatnego przewozu osób. Czy to taksówką, czy autem należącym do korporacji nietaksówkarskiej (np. Uber). Od tego dnia każdy kierowca zajmujący się przewożeniem osób będzie musiał posiadać polskie prawo jazdy. Zagraniczne nie będzie honorowane. Jeżeli kierujący takowe posiada, do czerwca będzie miał czas na wizytę w referacie komunikacji i wymianę dokumentu na polski.
7 lipca 2024 r. pojawi się nowe obowiązkowe wyposażenie aut
Już od 7 lipca 2024 r. każdy fabrycznie nowy samochód sprzedany na terenie UE będzie musiał posiadać 5 dodatkowych systemów bezpieczeństwa. Standardem stanie się inteligentny asystent prędkości, system ostrzegający podczas cofania, system monitorujący uwagę kierowcy (z kamerą zamontowaną w kabinie auta), system rejestrujący parametry jazdy (tzw. czarna skrzynka) i system awaryjnego hamowania.
W roku 2024 w Polsce mają powstać pierwsze strefy czystego transportu
W roku 2024 w Krakowie i Warszawie mają zadebiutować pierwsze w Polsce strefy czystego transportu. To oznacza spore ograniczenie w dostępie do centrum miasta dla właścicieli starszych samochodów, które spełniają wymogi niskich norm emisji spalin. I choć do debiutu tego systemu pozostało raczej niewiele czasu (Kraków ma uruchomić SCT w lipcu), nadal wiele kwestii pozostaje wielkim znakiem zapytania.
Pod koniec 2024 r. pojawi się podatek od samochodów spalinowych
Podatek od samochodów spalinowych został wpisanych do kamieni milowych. Ich spełnienie pozwala na uzyskanie środków z KPO. Powinien pojawić się pod koniec 2024 r. i będzie płacony po zakupie auta używanego. Napęd spalinowy oznacza nie tylko benzyniaka i diesla, ale także hybrydę czy LPG. Ile wyniesie podatek od samochodów spalinowych w 2024 r.? To na razie wielka tajemnica. Nie ma żadnego aktu prawnego, który sankcjonowałby go na gruncie polskiego prawa. Na razie jest jedynie zapis w kamieniach milowych.
REKLAMA
REKLAMA
© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.