REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Opłaty za odholowanie pojazdu w 2024 r.

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Opłaty za odholowanie pojazdu w 2024 r., opłata za odholowanie pojazdu w 2024 r.
Opłaty za odholowanie pojazdu w 2024 r.
Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Opłaty za odholowanie pojazdu w 2024 r. zostały zakomunikowane przez Ministerstwo Finansów. To oczywiście stawki maksymalne. Ich wartość jest jednak średnio o 15 proc. wyższa niż w roku 2023. Kierowcy znowu muszą złapać się za kieszeń...

rozwiń >

Nowe maksymalne stawki za odholowanie pojazdu. MF podało kwoty na 2024 r.

Minister finansów każdego roku określa maksymalne stawki za odholowanie pojazdu i późniejsze jego przechowywanie na parkingu policyjnym. Nie inaczej jest i w tym roku. Dokładnie 2 sierpnia 2023 r. pojawiło się obwieszczenie, które ma dotyczyć maksymalnych stawek obowiązujących w roku 2024. Jak je podsumować? Tu pasuje tylko jedno słowo. Tym słowem jest podwyżka. Czy to jednak może dziwić? Wątpliwe. Stawki są sukcesywnie podnoszone od lat. Nie inaczej mogło się zatem stać teraz – w świetle wysokiej inflacji i rosnących kosztów prowadzenia jakiejkolwiek działalności.

REKLAMA

Przykład

Obwieszczenie ministra finansów w sprawie ogłoszenia obowiązujących w 2024 r. maksymalnych stawek opłat za usunięcie pojazdu z drogi i jego parkowanie na parkingu strzeżonym zostało wydane na podstawie art. 130a ust. 6c ustawy z dnia 20 czerwca 1997 r. Prawo o ruchu drogowym.

Opłaty za odholowanie pojazdu w 2024 r.

Maksymalne opłaty za odholowanie pojazdu na parking depozytowy w 2024 r. będą o 38 do 288 zł wyższe. Przy czym już w przypadku samochodów osobowych o DMC do 3,5 tony wzrosną o 91 zł. To oznacza wzrost aż o 15 proc. Kierowcy się nie ucieszą... W tym punkcie pewna uwaga. W roku 2022 nie zmieniły się stawki za odholowanie roweru, motoroweru, hulajnogi elektrycznej, urządzenia transportu osobistego i motocykla. W tym roku jednak i te stawki zostały podwyższone. Opłata za odholowanie:

  • roweru lub motoroweru – 166 zł (o 38 zł więcej),
  • hulajnogi elektrycznej lub urządzenia transportu osobistego – 166 zł (o 38 zł więcej),
  • motocykla – 324 zł (o 73 zł więcej),
  • pojazdu o dopuszczalnej masie całkowitej do 3,5 tony – 697 zł (o 91 zł więcej),
  • pojazdu o dopuszczalnej masie całkowitej od 3,5 do 7,5 tony – 871 zł (o 114 zł więcej),
  • pojazdu o dopuszczalnej masie całkowitej od 7,5 do 16 ton – 1230 zł (o 161 zł więcej),
  • pojazdu o dopuszczalnej masie całkowitej powyżej 16 ton – 1813 zł (o 237 zł więcej),
  • pojazdu przewożącego materiały niebezpieczne – 2205 zł (o 288 zł więcej).

Tak, dobrze widzicie. Istnieje możliwość odholowania hulajnogi elektrycznej lub urządzenia transportu osobistego. Za zabranie takiego pojazdu z drogi również zapłaci jego właściciel. Choć tu nieco trudniej będzie ustalić jego personalia.

Opłaty za przechowywanie pojazdu na parkingu depozytowym w 2024 r.

Właściciel odholowanego pojazdu płaci nie tylko za samo odholowanie. Później zarządca parkingu, nalicza opłatę za każdą dobę spędzoną przez pojazd na parkingu depozytowym. Po dwóch tygodniach wysokość naliczonej z tego tytułu opłaty przewyższy rachunek za odholowanie. Warto zatem spieszyć się z odebraniem pojazdu z parkingu. Opłata za przechowywanie:

  • roweru lub motoroweru – 32 zł za dobę (o 8 zł więcej),
  • hulajnogi elektrycznej lub urządzenia transportu osobistego – 32 zł za dobę (o 8 zł więcej),
  • motocykla – 43 zł za dobę (o 10 zł więcej),
  • pojazdu o dopuszczalnej masie całkowitej do 3,5 tony – 60 zł za dobę (o 8 zł więcej),
  • pojazdu o dopuszczalnej masie całkowitej od 3,5 do 7,5 tony – 79 zł za dobę (o 11 zł więcej),
  • pojazdu o dopuszczalnej masie całkowitej od 7,5 do 16 ton – 112 zł za dobę (o 15 zł więcej),
  • pojazdu o dopuszczalnej masie całkowitej powyżej 16 ton – 199 zł za dobę (o 26 zł więcej),
  • pojazdu przewożącego materiały niebezpieczne – 290 zł za dobę (o 38 zł więcej).

Minister określa stawki maksymalne. Teraz ruch samorządów

Powyższe stawki są stawkami maksymalnymi. Teraz na ich podstawie wysokość opłat muszą ustalić poszczególne samorządy terytorialne. Czy przyjmą stawki maksymalne? To częsta praktyka. Nie ma jednak takiego wymogu. Stawki maksymalne ustalane są po to, aby żaden z włodarzy lokalnych nie mógł ustalić opłat na poziomie wyższym. O dolnej części przedziału cenowego nikt nie wspomina.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Opłata za odholowanie to jedno. Nadal jest także i mandat!

Odholowanie i jednodniowy postój samochodu osobowego na parkingu policyjnym w 2024 roku będzie kosztował maksymalnie 757 zł. Na tym jednak koszty kierowcy się nie kończą. Bo zanim będzie mógł odebrać pojazd z parkingu depozytowego, musi zapłacić mandat wystawiony np. przez policjantów. Ile będzie on wynosił? Możliwości tak naprawdę jest kilka. Kara wynosi:

  • 100 zł i 1 punkt karny w przypadku nieprawidłowego parkowania,
  • 1200 zł i 6 punktów karnych w przypadku zaparkowania na kopercie dla niepełnosprawnych,
  • od 20 do 3000 zł w przypadku braku OC lub złego stanu technicznego pojazdu.

Kiedy policja może odholować samochód?

Listę przypadków, w których istnieje możliwość odholowania pojazdu z drogi na wniosek policji lub straży miejskiej, dokładnie opisuje art. 130a ust. 1 ustawy Prawo o ruchu drogowym. Pojazd będzie usunięty na koszt właściciela, gdy:

  1. stoi w miejscu, w którym jest to zabronione, utrudnia ruch pojazdów lub zagraża jego bezpieczeństwu,
  2. stoi w miejscu, w którym pojawia się informacja mówiąca o możliwości odholowania w razie zaparkowania – stwierdza ją tabliczka dołączona do znaku drogowego,
  3. stoi na miejscu dla niepełnosprawnych, ale nie posiada karty parkingowej za szybą,
  4. stan pojazd zagraża bezpieczeństwu ruchu lub środowisku,
  5. gdy właściciel lub kierujący nie są w stanie udowodnić, że pojazd posiada ważną polisę OC,
  6. pojazd przekracza wymiary, dopuszczalną masę całkowitą lub nacisk osi,
  7. gdy kierujący nie posiada uprawnień lub jest nietrzeźwy i nie ma innej możliwości zabezpieczenia pojazdu.
Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Bezpłatna komunikacja zamiast biletów i rowerów miejskich? Czas na odważne decyzje w polskich miastach

Czy naprawdę warto utrzymywać system biletowy, skoro i tak w ponad 68% ( 2025 roku może to być jeszcze więcej) pokrywamy koszty transportu publicznego z budżetów miast? A może pora na poważną debatę o całkowicie bezpłatnej komunikacji miejskiej w Polsce?

KGP: 106 002 interwencji, 389 wypadków drogowych, 27 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 106 002 interwencji. Byli wzywani do 389 wypadków drogowych.

Ekologiczny samochód może być droższy od normalnego, uważają teraz polscy posiadacze aut. O ile więcej za niego są skłonni zapłacić

Podejście Polaków do tego, czy ich nowe auto będzie miało rozwiązania ekologiczne czy też nie, widoczne jest w gotowości do poniesienia wyższych kosztów w imię bardziej przyjaznych środowisku technologii. Już co trzeci uważa, że samochód ekologiczny może być droższy niż standardowy.

Ekologiczne auto? Ponad połowa Polaków nie dopłaciłaby do niego

Czy ekologiczność samochodu to dla Polaków ważny czynnik i element decyzyjny przy zakupie? Ponad jedna trzecia ankietowanych w badaniu przeprowadzonym przez Santander Consumer Multirent byłaby w stanie dopłacić do takiego pojazdu.

REKLAMA

Bezpieczeństwo na opak – dlaczego polskie drogi z pierwszeństwem są sztucznie spowalniane?

Na polskich drogach coraz częściej mamy do czynienia z sytuacją, w której bezpieczeństwo planowane jest wbrew logice inżynierii ruchu drogowego. Droga z pierwszeństwem powinna gwarantować płynność. Czas na rewizję praktyk inżynierii drogowej.

System e-TOLL - co zrobić w przypadku nieuzasadnionego mandatu?

Cyfryzacja w działalności transportowej to duże ułatwienie. Wciąż jednak zdarzają się pomyłki. Zdarzyło Ci się dostać mandat, pomimo uiszczonej opłaty za przejazd autostradą? Sprawdź, co należy zrobić w przypadku niesłusznego mandatu.

KGP: 110 588 interwencji, 460 wypadków drogowych, 24 ofiary śmiertelne. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 110 588 interwencji. Byli wzywani do 460 wypadków drogowych.

Transport ostatniego etapu – czy elektryczne pojazdy to klucz do efektywności?

Choć to tylko końcowy odcinek drogi, „ostatnia mila” bywa najdroższym elementem całego łańcucha dostaw – potrafi pochłonąć od 40[1] do nawet 53[2] procent jego kosztów. W erze błyskawicznego e-commerce i rosnących oczekiwań klientów dotyczących tempa oraz elastyczności dostaw, wyzwania logistyczne mnożą się. Dodatkowo nowe przepisy o Strefach Czystego Transportu ograniczają możliwość korzystania z pojazdów spalinowych, zmuszając firmy do modernizacji flot i inwestowania w nisko- lub zeroemisyjne rozwiązania. Wszystko to sprawia, że skuteczne zarządzanie dostawami na ostatnim etapie wymaga dziś nie tylko sprawności operacyjnej, ale także innowacyjnego podejścia i zrównoważonych technologii.

REKLAMA

KGP: 110 999 interwencji, 427 wypadków drogowych, 17 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 110 999 interwencji. Byli wzywani do 427 wypadków drogowych.

Samochody elektryczne potrzebują teraz tyle prądu co wszystkie ładowane w Polsce smartfony. Co będzie z zapotrzebowaniem na energię elektryczną gdy będzie ich milion

Obecnie wszystkie jeżdżące po polskich drogach auta elektryczne potrzebują tyle samo prądu co smartfony. Gdyby jednak w Polsce było milion elektryków, co według prognoz może nastąpić za pięć-siedem lat, i wszystkie one ładowały się w tym samym momencie, obciążenie systemu elektroenergetycznego z tego tytułu wyniosłoby 15,2 procent.

REKLAMA