REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Opłaty za odholowanie pojazdu w 2024 r.

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Opłaty za odholowanie pojazdu w 2024 r., opłata za odholowanie pojazdu w 2024 r.
Opłaty za odholowanie pojazdu w 2024 r.
Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Opłaty za odholowanie pojazdu w 2024 r. zostały zakomunikowane przez Ministerstwo Finansów. To oczywiście stawki maksymalne. Ich wartość jest jednak średnio o 15 proc. wyższa niż w roku 2023. Kierowcy znowu muszą złapać się za kieszeń...

rozwiń >

Nowe maksymalne stawki za odholowanie pojazdu. MF podało kwoty na 2024 r.

Minister finansów każdego roku określa maksymalne stawki za odholowanie pojazdu i późniejsze jego przechowywanie na parkingu policyjnym. Nie inaczej jest i w tym roku. Dokładnie 2 sierpnia 2023 r. pojawiło się obwieszczenie, które ma dotyczyć maksymalnych stawek obowiązujących w roku 2024. Jak je podsumować? Tu pasuje tylko jedno słowo. Tym słowem jest podwyżka. Czy to jednak może dziwić? Wątpliwe. Stawki są sukcesywnie podnoszone od lat. Nie inaczej mogło się zatem stać teraz – w świetle wysokiej inflacji i rosnących kosztów prowadzenia jakiejkolwiek działalności.

REKLAMA

Przykład

Obwieszczenie ministra finansów w sprawie ogłoszenia obowiązujących w 2024 r. maksymalnych stawek opłat za usunięcie pojazdu z drogi i jego parkowanie na parkingu strzeżonym zostało wydane na podstawie art. 130a ust. 6c ustawy z dnia 20 czerwca 1997 r. Prawo o ruchu drogowym.

Opłaty za odholowanie pojazdu w 2024 r.

Maksymalne opłaty za odholowanie pojazdu na parking depozytowy w 2024 r. będą o 38 do 288 zł wyższe. Przy czym już w przypadku samochodów osobowych o DMC do 3,5 tony wzrosną o 91 zł. To oznacza wzrost aż o 15 proc. Kierowcy się nie ucieszą... W tym punkcie pewna uwaga. W roku 2022 nie zmieniły się stawki za odholowanie roweru, motoroweru, hulajnogi elektrycznej, urządzenia transportu osobistego i motocykla. W tym roku jednak i te stawki zostały podwyższone. Opłata za odholowanie:

  • roweru lub motoroweru – 166 zł (o 38 zł więcej),
  • hulajnogi elektrycznej lub urządzenia transportu osobistego – 166 zł (o 38 zł więcej),
  • motocykla – 324 zł (o 73 zł więcej),
  • pojazdu o dopuszczalnej masie całkowitej do 3,5 tony – 697 zł (o 91 zł więcej),
  • pojazdu o dopuszczalnej masie całkowitej od 3,5 do 7,5 tony – 871 zł (o 114 zł więcej),
  • pojazdu o dopuszczalnej masie całkowitej od 7,5 do 16 ton – 1230 zł (o 161 zł więcej),
  • pojazdu o dopuszczalnej masie całkowitej powyżej 16 ton – 1813 zł (o 237 zł więcej),
  • pojazdu przewożącego materiały niebezpieczne – 2205 zł (o 288 zł więcej).

Tak, dobrze widzicie. Istnieje możliwość odholowania hulajnogi elektrycznej lub urządzenia transportu osobistego. Za zabranie takiego pojazdu z drogi również zapłaci jego właściciel. Choć tu nieco trudniej będzie ustalić jego personalia.

Opłaty za przechowywanie pojazdu na parkingu depozytowym w 2024 r.

Właściciel odholowanego pojazdu płaci nie tylko za samo odholowanie. Później zarządca parkingu, nalicza opłatę za każdą dobę spędzoną przez pojazd na parkingu depozytowym. Po dwóch tygodniach wysokość naliczonej z tego tytułu opłaty przewyższy rachunek za odholowanie. Warto zatem spieszyć się z odebraniem pojazdu z parkingu. Opłata za przechowywanie:

  • roweru lub motoroweru – 32 zł za dobę (o 8 zł więcej),
  • hulajnogi elektrycznej lub urządzenia transportu osobistego – 32 zł za dobę (o 8 zł więcej),
  • motocykla – 43 zł za dobę (o 10 zł więcej),
  • pojazdu o dopuszczalnej masie całkowitej do 3,5 tony – 60 zł za dobę (o 8 zł więcej),
  • pojazdu o dopuszczalnej masie całkowitej od 3,5 do 7,5 tony – 79 zł za dobę (o 11 zł więcej),
  • pojazdu o dopuszczalnej masie całkowitej od 7,5 do 16 ton – 112 zł za dobę (o 15 zł więcej),
  • pojazdu o dopuszczalnej masie całkowitej powyżej 16 ton – 199 zł za dobę (o 26 zł więcej),
  • pojazdu przewożącego materiały niebezpieczne – 290 zł za dobę (o 38 zł więcej).

Minister określa stawki maksymalne. Teraz ruch samorządów

Powyższe stawki są stawkami maksymalnymi. Teraz na ich podstawie wysokość opłat muszą ustalić poszczególne samorządy terytorialne. Czy przyjmą stawki maksymalne? To częsta praktyka. Nie ma jednak takiego wymogu. Stawki maksymalne ustalane są po to, aby żaden z włodarzy lokalnych nie mógł ustalić opłat na poziomie wyższym. O dolnej części przedziału cenowego nikt nie wspomina.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Opłata za odholowanie to jedno. Nadal jest także i mandat!

Odholowanie i jednodniowy postój samochodu osobowego na parkingu policyjnym w 2024 roku będzie kosztował maksymalnie 757 zł. Na tym jednak koszty kierowcy się nie kończą. Bo zanim będzie mógł odebrać pojazd z parkingu depozytowego, musi zapłacić mandat wystawiony np. przez policjantów. Ile będzie on wynosił? Możliwości tak naprawdę jest kilka. Kara wynosi:

  • 100 zł i 1 punkt karny w przypadku nieprawidłowego parkowania,
  • 1200 zł i 6 punktów karnych w przypadku zaparkowania na kopercie dla niepełnosprawnych,
  • od 20 do 3000 zł w przypadku braku OC lub złego stanu technicznego pojazdu.

Kiedy policja może odholować samochód?

Listę przypadków, w których istnieje możliwość odholowania pojazdu z drogi na wniosek policji lub straży miejskiej, dokładnie opisuje art. 130a ust. 1 ustawy Prawo o ruchu drogowym. Pojazd będzie usunięty na koszt właściciela, gdy:

  1. stoi w miejscu, w którym jest to zabronione, utrudnia ruch pojazdów lub zagraża jego bezpieczeństwu,
  2. stoi w miejscu, w którym pojawia się informacja mówiąca o możliwości odholowania w razie zaparkowania – stwierdza ją tabliczka dołączona do znaku drogowego,
  3. stoi na miejscu dla niepełnosprawnych, ale nie posiada karty parkingowej za szybą,
  4. stan pojazd zagraża bezpieczeństwu ruchu lub środowisku,
  5. gdy właściciel lub kierujący nie są w stanie udowodnić, że pojazd posiada ważną polisę OC,
  6. pojazd przekracza wymiary, dopuszczalną masę całkowitą lub nacisk osi,
  7. gdy kierujący nie posiada uprawnień lub jest nietrzeźwy i nie ma innej możliwości zabezpieczenia pojazdu.
Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Auto dla seniora: hybryda czy benzyna? Sprawdź, jak zaoszczędzić nawet 35 tys. zł

Samochody hybrydowe reklamowane są jako oszczędne, ciche i przyjazne środowisku. Wydają się idealne dla kierowców 50+, którzy szukają wygodnego i ekonomicznego auta na co dzień. Ale uwaga: mimo niższej akcyzy i korzyści dla producentów, to klient – często senior – musi dopłacić nawet 10 tysięcy złotych. Sprawdzamy, na co zwrócić uwagę przed zakupem.

Uwaga! Zaoszczędź nawet 1000 zł na paliwie rocznie – wystarczy 1 klik w Google Maps

Czy wiesz, że możesz oszczędzać paliwo bez zmiany stylu jazdy, samochodu ani stacji benzynowej? Wystarczy jedno kliknięcie w aplikacji Google Maps. Tryb oszczędzania paliwa, czyli tzw. eco routing, to niedoceniana funkcja, która w Polsce działa już od dłuższego czasu. Dzięki niej możesz zmniejszyć zużycie paliwa nawet o 7%, co w praktyce oznacza nawet 1000 zł rocznie mniej za tankowanie.

Gigantyczne kary dla firm przewozowych podczas kontroli granicznych. Jak ich uniknąć

Kontrole na granicach mają Niemcy, Włochy, Austria, Holandia czy Szwecja. Państwa te przywróciły je głównie z obawy przed nielegalną imigracją. Co sprawdza się na granicach? Co trzeba wiedzieć, aby nie narazić się na gigantyczne kary? Najbardziej zagrożeni są przewoźnicy.

Drogie OC? Będzie jeszcze drożej. Nawet 1000 zł za polisę

Składki OC w 2025 roku nadal rosną, a to dopiero początek. Wzrost kosztów napraw, inflacja oraz większa liczba szkód sprawiają, że kierowcy muszą liczyć się z kolejnymi podwyżkami. Sprawdź, kto zapłaci najwięcej i jak ograniczyć koszt obowiązkowego ubezpieczenia.

REKLAMA

Bat na pijanych kierowców! 2500 zł mandatu i przepadek auta za jazdę po alkoholu

Chociaż nowe przepisy działają od marca 2024 roku, nadal wielu kierowców ryzykuje jazdę pod wpływem alkoholu. To poważny błąd – w 2025 roku sądy nie mają litości. Wystarczy 1,5 promila, by stracić samochód albo zapłacić jego równowartość. Dowiedz się, co grozi za jazdę po alkoholu w 2025 roku, w tym mandat w wysokości co najmniej 2500 zł i wieloletni zakaz prowadzenia pojazdów. Sprawdź, jak nowe przepisy uderzają w nietrzeźwych kierowców.

Samochód elektryczny: czy jest sposób na wydłużenie żywotności baterii takiego auta

Sceptycy elektromobilności często wskazują na ograniczony zasięg aut elektrycznych oraz obawy dotyczące trwałości ich akumulatorów. Kluczową rolę w dobrym funkcjonowaniu baterii odgrywa sposób, w jaki kierowcy użytkują swoje pojazdy.

Zielony Ład w transporcie drogowym. Komisja Europejska podtrzymuje nierealne warunki. Biopaliwa nie są "zielone"? Clean Industrial Deal czy Green Industrial Fail?

Transformacja komercyjnego transportu drogowego stała się jednym z najważniejszych wyzwań Europejskiego Zielonego Ładu. Choć elektromobilność pozostaje jednym z filarów unijnej strategii klimatycznej w ramach pakietu Clean Industrial Deal, w kontekście transportu ciężkiego skala wyzwań jest ogromna. Barierą są nie tylko koszty pojazdów i brak megawatowej infrastruktury do ładowania, ale także kwestia dostępności energii odnawialnej. Dlatego też podczas międzynarodowego Kongresu Paliwowego 2025, zorganizowanego przez POPHiN pod koniec marca w Warszawie, przedstawiciele branży, w tym Grupa Eurowag, apelowali o większy pragmatyzm i elastyczność opartą na zasadzie neutralności technologicznej.

Letnie zakazy jazdy w Europie w 2025 r. Jakie kary dla kierowców za niedostosowanie się do przepisów?

Wakacje to czas wzmożonego ruchu turystycznego. Dla branży TSL to okres wyjątkowo wymagający. Z jednej strony duża część kierowców zawodowych planuje urlopy, dlatego też w firmie mogą pojawić się problemy kadrowe, a w rezultacie nawet i nieplanowane przestoje w łańcuchu dostaw. Z drugiej strony przewoźnicy specjalizujący się w przewozie towarów sezonowych, mogą mieć jeszcze więcej zleceń niż zwykle w tym czasie, a przy planowaniu tras należy uwzględniać wakacyjne ograniczenia w ruchu drogowym. Brak odpowiedniego przygotowania w tym czasie może skutkować opóźnieniami, mandatami i stratami finansowymi. Aby tego uniknąć należy znać nie tylko obowiązujące przepisy, lecz także dynamicznie reagować na zmieniającą się sytuację drogową. Gdzie występują letnie zakazy jazdy w Europie? Jakie są konsekwencje za nieprzestrzeganie przepisów?

REKLAMA

Uwaga! 12 punktów i 3000 zł mandatu za telefon za kierownicą – nowe przepisy 2025

18 czerwca 2025 r. weszły w życie znowelizowane przepisy ruchu drogowego, które nakładają wysokie kary za korzystanie z telefonu. W tym również za obsługę nawigacji podczas jazdy. Nawet uchwyt lub sposób trzymania smartfona może zadecydować o mandacie. Policja już nakłada grzywny, a w skrajnych przypadkach mandaty sięgają nawet 3000 zł.

KGP: 115 999 interwencji, 481 wypadków drogowych, 27 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia + podsumowanie długiego weekendu czerwcowego 2025]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 115 999 interwencji. Byli wzywani do 481 wypadków drogowych.

REKLAMA