REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Nowa benzyna E10 od 1 stycznia 2024 r. na stacjach. Co gdy silnik nie jest dostosowany do nowego PB 95?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
nowa benzyna E10 od 1 stycznia 2024 r., czy każdy silnik jest dostosowany do paliwa E10, nowe paliwo E10, nowa benzyna E10
Nowa benzyna E10 od 1 stycznia 2024 r. na stacjach. Co gdy silnik nie jest dostosowany do nowego PB 95?
Konrad Żelazowski
dziennik.pl

REKLAMA

REKLAMA

1 stycznia 2024 r. na polskich stacjach pojawi się nowa benzyna E10. Zastąpi oferowane dotychczas PB 95 E5. A to oznacza jedno. Właściciele starszych samochodów powinni sprawdzić, czy ich samochód jest dostosowany do nowego paliwa.

Już 1 stycznia 2024 r. w Polsce pojawi się nowa era paliwowa. Kierowcy od tego momentu nadal mogą tankować benzynę PB 95. Nie będzie to jednak ta sama bezołowiowa. Od tego dnia rozpocznie się bowiem stopniowa zamiana benzyny E5 na benzynę E10.

REKLAMA

Czym jest benzyna E10?

REKLAMA

Benzyna E10 to nadal bezołowiowa 95-tka. Tyle że w jej składzie musi się znaleźć maksymalnie do 10 proc. objętościowo biokomponentów. W paliwie typu E5 bioetanolu było 5 proc. Czym jest ten bioetanol? To nic innego, jak alkohol. Uzyskuje się go w procesie fermentacji trzciny cukrowej, buraków, kukurydzy czy pszenicy.

Czy zmiana składu przyniesie zasadniczą zmianę dla kierowców? Na polu spalania różnica będzie symboliczna. Może sięgnąć maksymalnie wzrostu zapotrzebowania silnika na benzynę na poziomie 2 proc. Większy wpływ ma np. jazda ze zbyt słabo dopompowanymi oponami... Poza tym jednostka napędowa na paliwie E10 może wydawać się nieco słabsza.

Z drugiej strony benzyna E10 pozwoli na ograniczenie emisji gazów wydechowych. Zdaniem ePure bioetanol zostawia aż o 70 proc. mniejszy ślad węglowy. To oznacza, że nie tylko spaliny emitowane przez samochody o napędzie benzynowym okażą się mniej toksyczne. Korzyści przyniesie także częściowa zmiana charakteru procesu produkcyjnego benzyny.

Paliwo E10 to nowy standard w Europie i na świecie

REKLAMA

Nowa benzyna E10 nie jest wcale polskim wynalazkiem. Nasz kraj będzie 18. w UE, który zdecydował się na jego wprowadzenie. Przed Polską na PB 95 E10 postawiła Austria, Belgia, Bułgaria, Dania, Estonia, Finlandia, Francja, Holandia, Hiszpania, Irlandia, Litwa, Łotwa, Luksemburg, Niemcy, Rumunia, Słowacja i Węgry. Poza tym jest także stosowane w Stanach Zjednoczonych, Australii, Wielkiej Brytanii czy Norwegii.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Niedługo na liście pojawią się też kolejne państwa. Zwłaszcza że od 2016 r. benzyna E10 jest tzw. paliwem wzorcowym. To na nim nowe samochody są testowane pod kątem emisji i osiągów.

Czy każdy silnik benzynowy jest dostosowany do paliwa E10?

Zapowiedzi dotyczące nowego paliwa w zakresie emisji brzmią optymistycznie. Warto jednak zadać sobie podstawowe pytanie. Czy przejście na benzynę E10 oznacza, że nowym typem paliwa bez żadnych konsekwencji można tankować każde auto? Znaczna większość pojazdów osobowych z silnikiem o zapłonie iskrowym wyprodukowanych już po 2000 r. jest zdaniem ekspertów przystosowania do stosowania nowego typu benzyny. Znaczna większość, ale nie wszystkie. Nie wiadomo też, co z autami produkowanymi wcześniej.

Gdy silnik benzynowy w samochodzie nie jest przystosowany do benzyny E10 lub gdy kierowca tego nie wie, wyjście jest tylko jedno. Zamiast tańszej benzyny PB 95 kierowca będzie musiał tankować droższą benzynę PB 98. Droższą często o 60 gr na każdym litrze. 98-ka cały czas będzie bowiem wykonywana w standardzie E5 i dostępna na polskich stacjach paliwowych.

Gdzie można sprawdzić, czy samochód jest kompatybilny z benzyną E10?

Informacji w sprawie możliwości zasilania silnika benzynowego paliwem E10 można poszukiwać w kilku miejscach. Warto zajrzeć do instrukcji pojazdu czy zasięgnąć informacji bezpośrednio u producenta pojazdu, importera lub w salonie dealerskim. Informacja w sprawie paliwa E5 lub E10 może się pojawić również na klapce wlewu. A gdy wszystkie te metody zawiodą, kierowca może skorzystać też z rządowej wyszukiwarki aut i silników. Ta jest dostępna pod adresem: e10.klimat.gov.pl.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Badanie techniczne pojazdu w 2025 roku – nowe kary, podwyżki i zmiany. Sprawdź, co się zmieni

Rząd szykuje rewolucję w badaniach technicznych pojazdów. Choć ceny formalnie się nie zmieniły, kierowcy muszą liczyć się z dodatkowymi kosztami: za spóźnienie zapłacisz nawet trzykrotność standardowej stawki, a diagnosta może elektronicznie zatrzymać Ci dowód rejestracyjny. Na horyzoncie natomiast pojawiają się wysokie podwyżki cen badań technicznych. Sprawdzamy, ile kosztuje przegląd techniczny w 2025 roku i jakie zmiany są planowane.

Auto dla seniora: hybryda czy benzyna? Sprawdź, jak zaoszczędzić nawet 35 tys. zł

Samochody hybrydowe reklamowane są jako oszczędne, ciche i przyjazne środowisku. Wydają się idealne dla kierowców 50+, którzy szukają wygodnego i ekonomicznego auta na co dzień. Ale uwaga: mimo niższej akcyzy i korzyści dla producentów, to klient – często senior – musi dopłacić nawet 10 tysięcy złotych. Sprawdzamy, na co zwrócić uwagę przed zakupem.

Uwaga! Zaoszczędź nawet 1000 zł na paliwie rocznie – wystarczy 1 klik w Google Maps

Czy wiesz, że możesz oszczędzać paliwo bez zmiany stylu jazdy, samochodu ani stacji benzynowej? Wystarczy jedno kliknięcie w aplikacji Google Maps. Tryb oszczędzania paliwa, czyli tzw. eco routing, to niedoceniana funkcja, która w Polsce działa już od dłuższego czasu. Dzięki niej możesz zmniejszyć zużycie paliwa nawet o 7%, co w praktyce oznacza nawet 1000 zł rocznie mniej za tankowanie.

Gigantyczne kary dla firm przewozowych podczas kontroli granicznych. Jak ich uniknąć

Kontrole na granicach mają Niemcy, Włochy, Austria, Holandia czy Szwecja. Państwa te przywróciły je głównie z obawy przed nielegalną imigracją. Co sprawdza się na granicach? Co trzeba wiedzieć, aby nie narazić się na gigantyczne kary? Najbardziej zagrożeni są przewoźnicy.

REKLAMA

Drogie OC? Będzie jeszcze drożej. Nawet 1000 zł za polisę

Składki OC w 2025 roku nadal rosną, a to dopiero początek. Wzrost kosztów napraw, inflacja oraz większa liczba szkód sprawiają, że kierowcy muszą liczyć się z kolejnymi podwyżkami. Sprawdź, kto zapłaci najwięcej i jak ograniczyć koszt obowiązkowego ubezpieczenia.

Bat na pijanych kierowców! 2500 zł mandatu i przepadek auta za jazdę po alkoholu

Chociaż nowe przepisy działają od marca 2024 roku, nadal wielu kierowców ryzykuje jazdę pod wpływem alkoholu. To poważny błąd – w 2025 roku sądy nie mają litości. Wystarczy 1,5 promila, by stracić samochód albo zapłacić jego równowartość. Dowiedz się, co grozi za jazdę po alkoholu w 2025 roku, w tym mandat w wysokości co najmniej 2500 zł i wieloletni zakaz prowadzenia pojazdów. Sprawdź, jak nowe przepisy uderzają w nietrzeźwych kierowców.

Samochód elektryczny: czy jest sposób na wydłużenie żywotności baterii takiego auta

Sceptycy elektromobilności często wskazują na ograniczony zasięg aut elektrycznych oraz obawy dotyczące trwałości ich akumulatorów. Kluczową rolę w dobrym funkcjonowaniu baterii odgrywa sposób, w jaki kierowcy użytkują swoje pojazdy.

Zielony Ład w transporcie drogowym. Komisja Europejska podtrzymuje nierealne warunki. Biopaliwa nie są "zielone"? Clean Industrial Deal czy Green Industrial Fail?

Transformacja komercyjnego transportu drogowego stała się jednym z najważniejszych wyzwań Europejskiego Zielonego Ładu. Choć elektromobilność pozostaje jednym z filarów unijnej strategii klimatycznej w ramach pakietu Clean Industrial Deal, w kontekście transportu ciężkiego skala wyzwań jest ogromna. Barierą są nie tylko koszty pojazdów i brak megawatowej infrastruktury do ładowania, ale także kwestia dostępności energii odnawialnej. Dlatego też podczas międzynarodowego Kongresu Paliwowego 2025, zorganizowanego przez POPHiN pod koniec marca w Warszawie, przedstawiciele branży, w tym Grupa Eurowag, apelowali o większy pragmatyzm i elastyczność opartą na zasadzie neutralności technologicznej.

REKLAMA

Letnie zakazy jazdy w Europie w 2025 r. Jakie kary dla kierowców za niedostosowanie się do przepisów?

Wakacje to czas wzmożonego ruchu turystycznego. Dla branży TSL to okres wyjątkowo wymagający. Z jednej strony duża część kierowców zawodowych planuje urlopy, dlatego też w firmie mogą pojawić się problemy kadrowe, a w rezultacie nawet i nieplanowane przestoje w łańcuchu dostaw. Z drugiej strony przewoźnicy specjalizujący się w przewozie towarów sezonowych, mogą mieć jeszcze więcej zleceń niż zwykle w tym czasie, a przy planowaniu tras należy uwzględniać wakacyjne ograniczenia w ruchu drogowym. Brak odpowiedniego przygotowania w tym czasie może skutkować opóźnieniami, mandatami i stratami finansowymi. Aby tego uniknąć należy znać nie tylko obowiązujące przepisy, lecz także dynamicznie reagować na zmieniającą się sytuację drogową. Gdzie występują letnie zakazy jazdy w Europie? Jakie są konsekwencje za nieprzestrzeganie przepisów?

Uwaga! 12 punktów i 3000 zł mandatu za telefon za kierownicą – nowe przepisy 2025

18 czerwca 2025 r. weszły w życie znowelizowane przepisy ruchu drogowego, które nakładają wysokie kary za korzystanie z telefonu. W tym również za obsługę nawigacji podczas jazdy. Nawet uchwyt lub sposób trzymania smartfona może zadecydować o mandacie. Policja już nakłada grzywny, a w skrajnych przypadkach mandaty sięgają nawet 3000 zł.

REKLAMA