Nowa benzyna E10 od 1 stycznia 2024 r. na stacjach. Co gdy silnik nie jest dostosowany do nowego PB 95?
REKLAMA
REKLAMA
- Czym jest benzyna E10?
- Paliwo E10 to nowy standard w Europie i na świecie
- Czy każdy silnik benzynowy jest dostosowany do paliwa E10?
- Gdzie można sprawdzić, czy samochód jest kompatybilny z benzyną E10?
Już 1 stycznia 2024 r. w Polsce pojawi się nowa era paliwowa. Kierowcy od tego momentu nadal mogą tankować benzynę PB 95. Nie będzie to jednak ta sama bezołowiowa. Od tego dnia rozpocznie się bowiem stopniowa zamiana benzyny E5 na benzynę E10.
REKLAMA
Czym jest benzyna E10?
REKLAMA
Benzyna E10 to nadal bezołowiowa 95-tka. Tyle że w jej składzie musi się znaleźć maksymalnie do 10 proc. objętościowo biokomponentów. W paliwie typu E5 bioetanolu było 5 proc. Czym jest ten bioetanol? To nic innego, jak alkohol. Uzyskuje się go w procesie fermentacji trzciny cukrowej, buraków, kukurydzy czy pszenicy.
Czy zmiana składu przyniesie zasadniczą zmianę dla kierowców? Na polu spalania różnica będzie symboliczna. Może sięgnąć maksymalnie wzrostu zapotrzebowania silnika na benzynę na poziomie 2 proc. Większy wpływ ma np. jazda ze zbyt słabo dopompowanymi oponami... Poza tym jednostka napędowa na paliwie E10 może wydawać się nieco słabsza.
Z drugiej strony benzyna E10 pozwoli na ograniczenie emisji gazów wydechowych. Zdaniem ePure bioetanol zostawia aż o 70 proc. mniejszy ślad węglowy. To oznacza, że nie tylko spaliny emitowane przez samochody o napędzie benzynowym okażą się mniej toksyczne. Korzyści przyniesie także częściowa zmiana charakteru procesu produkcyjnego benzyny.
Paliwo E10 to nowy standard w Europie i na świecie
REKLAMA
Nowa benzyna E10 nie jest wcale polskim wynalazkiem. Nasz kraj będzie 18. w UE, który zdecydował się na jego wprowadzenie. Przed Polską na PB 95 E10 postawiła Austria, Belgia, Bułgaria, Dania, Estonia, Finlandia, Francja, Holandia, Hiszpania, Irlandia, Litwa, Łotwa, Luksemburg, Niemcy, Rumunia, Słowacja i Węgry. Poza tym jest także stosowane w Stanach Zjednoczonych, Australii, Wielkiej Brytanii czy Norwegii.
Niedługo na liście pojawią się też kolejne państwa. Zwłaszcza że od 2016 r. benzyna E10 jest tzw. paliwem wzorcowym. To na nim nowe samochody są testowane pod kątem emisji i osiągów.
Czy każdy silnik benzynowy jest dostosowany do paliwa E10?
Zapowiedzi dotyczące nowego paliwa w zakresie emisji brzmią optymistycznie. Warto jednak zadać sobie podstawowe pytanie. Czy przejście na benzynę E10 oznacza, że nowym typem paliwa bez żadnych konsekwencji można tankować każde auto? Znaczna większość pojazdów osobowych z silnikiem o zapłonie iskrowym wyprodukowanych już po 2000 r. jest zdaniem ekspertów przystosowania do stosowania nowego typu benzyny. Znaczna większość, ale nie wszystkie. Nie wiadomo też, co z autami produkowanymi wcześniej.
Gdy silnik benzynowy w samochodzie nie jest przystosowany do benzyny E10 lub gdy kierowca tego nie wie, wyjście jest tylko jedno. Zamiast tańszej benzyny PB 95 kierowca będzie musiał tankować droższą benzynę PB 98. Droższą często o 60 gr na każdym litrze. 98-ka cały czas będzie bowiem wykonywana w standardzie E5 i dostępna na polskich stacjach paliwowych.
Gdzie można sprawdzić, czy samochód jest kompatybilny z benzyną E10?
Informacji w sprawie możliwości zasilania silnika benzynowego paliwem E10 można poszukiwać w kilku miejscach. Warto zajrzeć do instrukcji pojazdu czy zasięgnąć informacji bezpośrednio u producenta pojazdu, importera lub w salonie dealerskim. Informacja w sprawie paliwa E5 lub E10 może się pojawić również na klapce wlewu. A gdy wszystkie te metody zawiodą, kierowca może skorzystać też z rządowej wyszukiwarki aut i silników. Ta jest dostępna pod adresem: e10.klimat.gov.pl.
REKLAMA
REKLAMA
© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.