REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Ile czasu można przechowywać paliwo?

ile czasu można przechowywać paliwo, czas przechowywania paliwa, jak przechowywać paliwo, gdzie według przepisów można przechowywać paliwo, czy opłaca się kupować paliwo na zapas
Ile czasu można przechowywać paliwo?
Kuba Brzeziński

REKLAMA

REKLAMA

Zakupowy szał na stacjach paliwowych trwa. Kierowcy leją tańszy olej napędowy i benzynę do kanistrów i baniek. Czy wiedzą jednak ile czasu można przechowywać paliwo w takich pojemnikach? I w jakich warunkach należy to zrobić, aby nie łamać przepisów?

Czy kupowanie paliwa na zapas ma sens?

Za każdym razem, gdy na stacjach paliw pojawiają się obniżki cen, znajdują się kierowcy, którzy tankują nie tylko pełen bak. Przyjeżdżają na stację również z dodatkowymi pojemnikami. Czasami są to kanistry, czasami plastikowe baniaki, a czasami inne pojemniki. Jeżeli u danego operatora paliwowego nie obowiązują limity tankowań, kierowca jak najbardziej ma możliwość zakupienia większej ilości paliwa. Wystarczy, że zaleje ją do zbiorników, a później opłaci rachunek. W tym przypadku warto jednak zastanowić się nad trzema kwestiami.

REKLAMA

  • Po pierwsze czy paliwo ma datę przydatności i ile można je tak naprawdę przechowywać, zanim straci swoje właściwości?
  • Po drugie, jakie są warunki przechowywania paliwa określone polskimi przepisami?
  • Po trzecie czy kupowanie paliwa na zapas ma tak naprawdę większy sens?

Ile czasu można przechowywać paliwo?

REKLAMA

Zacznijmy od pytania pierwszego. A więc ile czasu można przechowywać paliwo? Jednej odpowiedzi na tak zadane pytanie nie ma. Bo paliwo rzeczywiście może tracić swoje właściwości. Przyjmuje się, że termin przydatności benzyny to 3 do 6 miesięcy. Olej napędowy wytrzyma jeszcze krócej. Tyle mówią jednak generalne zasady i przypadek, w którym paliwo jest przechowywane w otwartym pojemniku. W takim przypadku chłonie wilgoć, a do tego pod wpływem działania temperatury parują z niego lotne cząstki. Całe szczęście nikt tak paliw nie przechowuje. Kierowcy mocno przeszkadzałby fetor benzyny lub oleju napędowego. Z pewnością zatem prowadzący zadba o bańkę lub kanister z zamknięciem. A w takim przypadku...

Przede wszystkim warto pamiętać o tym, aby takiego zbiornika nie zalewać paliwem pod korek. Odrobina powietrza jest konieczna. Poza tym można dodać do przechowywanej benzyny lub oleju napędowego tzw. stabilizatora. To środek, który opóźnia proces utleniania. Gdy kierowca przechowuje 100 litrów paliwa, będzie musiał wydać na stabilizator 60 zł. Automatycznie do każdego zmagazynowanego litra musi dodać jakieś 60 groszy. Kluczowy jest także stan zbiornika. Plastikowy nie może być zanieczyszczony inną substancją. Ta zmiesza się z paliwem. Metalowy nie może korodować. Fragmenty rdzy zanieczyszczą bowiem przechowywany napęd.

Mając na uwadze powyższe zasady, kierowca może dużo dłużej przechowywać paliwo. Może spokojnie magazynować je przez okres dłuższy niż pół roku. Spokojnie może to być nawet rok. Tyle aż tak dużych zapasów raczej nikt nie robi.

Zakup paliwa na zapas a paliwa zimowe

Pomyślicie sobie, że sprawa w tym punkcie jest prosta. Wystarczy kupić paliwo, trzymać je w zamkniętym pojemniku i dodać stabilizatora. To wystarczy? No prawie. Bo pamiętajcie o jeszcze jednej kwestii. Kierowca, który zaleje do zbiorników większą ilość paliwa i zrobi to przed 1 października każdego roku, kupi paliwo o letnich właściwościach. To oznacza, że np. z oleju napędowego może się wytrącić parafina zatykająca filtr i generalnie układ paliwowy już przy temperaturze poniżej 0 stopni Celsjusza. W skrócie jazda na tak zmagazynowanym paliwie podczas mrozów jest bardzo mocno ryzykowna!

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Jak przechowywać paliwo w zgodzie z przepisami?

Kierowca ma paliwo. Wie, jak je przechowywać. Powinien się zatem wiedzieć, gdzie według przepisów może je trzymać. Na zasady w tym zakresie wskazuje rozporządzenie ministra spraw wewnętrznych i administracji z dnia 7 czerwca 2010 r. w sprawie ochrony przeciwpożarowej budynków, innych obiektów budowlanych i terenów w par. 8 ust. 2. O czym zatem warto pamiętać?

  • Gdy mówimy np. o hali garażowej, a więc garażu o powierzchni przekraczającej 100 m2, kierowca może mieć paliwo w baku w aucie oraz w dedykowanym pojemniku, w którym jest ono sprzedawane na stacji. Paliwo na stacji nie jest sprzedawane w pojemniku. To oznacza, że żadnego kanistra czy plastikowej bańki w takim przypadku przechowywać nie można.
  • Gdy mówimy o garażu wolnostojącym, który ma mniej niż 100 m2, a do tego został wykonany z materiałów niepalnych, kierowca może przechowywać maksymalnie 200 litrów paliwa.
  • Gdy mówimy o garażu innym niż wolnostojący, kierowca może przechowywać maksymalnie 60 litrów paliwa. W tę kategorię łapią się niezwykle popularne blaszaki.

Przepisy wskazują również, że przechowywanie paliw może się odbywać wyłącznie w kanistrze lub dedykowanym zbiorniku posiadającym stosowny atest. Nie mogą to być żadne butelki po napojach czy wodzie, ewentualnie pojemniki, które do przechowywania paliwa nie są dedykowane.

Kupowanie paliwa na zapas to sposób na oszczędności?

Ostatnią z kwestii do rozważenia jest opłacalność zakupu paliwa na zapas z uwagi na niską cenę na stacji paliwowej. Tak, za niedługo cena może wzrosnąć. W efekcie kierowca będzie płacił więcej. Warto jednak pamiętać o tym, że:

  • bez względu na fakt czy kierowca kupi na zapas 100, 200 czy 500 litrów paliwa, oszczędność nadal będzie chwilowa. Tak naprawdę nie będzie miała większego znaczenia w całościowym koszcie eksploatacji auta czy nawet koszcie rocznym. Zysk wygenerowany w ten sposób zniknie na tle innych wydatków na utrzymanie pojazdu. A gdy kierowca popełni błędy podczas przechowywania, złej jakości paliwo albo sprawi, że silnik będzie pracować w trybie serwisowym, albo uszkodzi się jego układ wtryskowy. W takim przypadku zamiast oszczędności pojawią się koszty i to poważne.
  • kupowanie paliwa na zapas, bo zaraz paliwa zabraknie, nie ma sensu podwójnie. Być może na stacjach pojawiają się chwilowe braki. Te jednak wynikają właśnie z kupowania benzyny i oleju napędowego z grubą przesadą. Kierowca, robiąc zapasy, zamiast jednego baku, tankuje często wielokrotność jego pojemności. Stacje paliwowe raczej nie przewidują scenariusza mówiącego o tak potężnym wzroście zainteresowania. I też same nie robią zapasów, bo właściwie nawet nie mają gdzie ich robić. Stąd chwilowe braki w dostępności paliw. Te są jednak niwelowane kolejnymi dostawami.
Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Konfiskata samochodów nietrzeźwym: w majówkę 2024 auta straci dwa tysiące kierowców, jak uniknąć kary

Choć zapowiadane jest cofnięcie drastycznych przepisów, nadal obowiązuje nowe prawo według którego nietrzeźwemu kierowcy konfiskuje się auto. Gdyby obowiązywał już w ubiegłoroczną majówkę, samochody straciłoby prawie2 tys. kierowców. Jednak jeśli nawet przepisy zostaną złagodzone, to kary dla nietrzeźwych kierowców pozostaną nadal surowe.

Nowe kary dla kierowców przyjęte. Masowo polecą prawa jazdy

Kierowców czeka rewolucja w karaniu za wykroczenia. Przepisy przyjęte przez Parament Europejski niosą poważne zmiany. Reforma ma przyczynić się do zmniejszenia liczby zabitych na europejskich drogach. Oto szczegóły…

Majówka może przynieść spadek cen paliw. Za benzynę Pb 95 możemy zapłacić od 6,61 do 6,72 zł za litr, a za Pb98 od 7,28 do 7,39 zł

W nadchodzący majowy weekend, kierowcy mogą spodziewać się korzystniejszych cen paliw. Eksperci portalu e-petrol.pl prognozują spadek kosztów tankowania, a to z powodu promocji oferowanych przez stacje benzynowe.

Minister zapowiadał rejestrację aut przez internet. Kiedy to będzie możliwe? Data jest znana

Rejestracja auta online będzie. To dobra informacja. Gorsza jest taka, że trzeba będzie na nią poczekać. Wstępnie szefostwo CEPiK mówi nawet o terminie 30 miesięcy. Czy taka rejestracja będzie wymagać wizyty w wydziale komunikacji?

REKLAMA

Pożar samochodu elektrycznego. Co zrobić? Jak się zachować?

Pożar Luciad Air w Warszawie sprawił, że na tapet powrócił temat pożarów samochodów elektrycznych. Jak w razie pojawienia się ognia powinien zachować się kierujący pojazdem i inni użytkownicy drogi? Jak gasić ogniwa zawarte w baterii?

Jazda na rolkach i wrotkach a przepisy drogowe. Rolkarz to pieszy czy kierujący? Jakie ma obowiązki?

Sezon na rolki i wrotki startuje wraz z pierwszymi objawami wiosny. A to oznacza, że warto przypomnieć zasady poruszania się tymi "środkami transportu". Bo ich również dotyczą przepisy drogowe. Na jakie konkretnie zasady wskazują?

To już pewne: samochód zarejestrujesz przez Internet, koniec z kolejką w urzędzie po tablice. Znamy termin

Samych tablic rejestracyjnych jeszcze z sieci nie ściągniemy – choć kto wie, może za jakiś czas będzie można je wydrukować techniką 3D albo zmienią się przepisy i auta dopuszczone do ruchu będą inaczej znakowane niż formie tablic – ale wkrótce formalności związane z rejestracją załatwimy sami przez Internet. Teraz to jest możliwe tylko jeśli upoważnimy do tego dealera w salonie – i to nie każdego.

Zguba w Uberze. Co zostawiają pasażerowie? I jak odzyskać pozostawiony przedmiot?

Zguby w Uberze bywają naprawdę nietypowe. Przykład? W 2023 r. w taksówce znaleziona została np. sztuczna szczęka. Całe szczęście przedmioty pozostawione podczas przejazdu łatwo odzyskać. Pomaga w tym aplikacja.

REKLAMA

Drogowa kumulacja na Śląsku. Pijany kierowca z potrójnym zakazem prowadzenia i poszukiwany w jednym aucie

Myśleliście, że nic już was nie zdziwi? No to przeczytajcie tę historię. Policjanci z będzińskiej drogówki zatrzymali do kontroli drogowej Opla. Jak się okazało, jego kierowca był pijany. I miał potrójny zakaz prowadzenia. A to dopiero początek czarnej serii.

Jak sprawdzić kontrahenta w branży TSL?

Podstawą każdej współpracy biznesowej jest zaufanie. A nic tak nie wzmaga jego poziomu, jak... kontrola i wcześniejsze sprawdzenie kontrahenta. Jak zweryfikować partnerów z branży TSL? To ważne pytanie, aby nie dać się złapać w oszustwo "na zlecenie transportowe".

REKLAMA