REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Paliwo E10. Wyszukiwarka z szeregiem błędów. Pozwala nawet na tankowanie benzyną... diesla

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
paliwo E10 wyszukiwarka, benzyna E10 wyszukiwarka, błędy w wyszukiwarce paliwa E10
Paliwo E10. Wyszukiwarka z szeregiem błędów. Pozwala nawet na tankowanie benzyną... diesla
gov.pl

REKLAMA

REKLAMA

W sieci pojawiła się rządowa wyszukiwarka, w której można sprawdzić, czy twój pojazd jest kompatybilny z paliwem E10. A lista jest naprawdę ciekawa! Czasami silnik 1,6 FSI znosi nowy typ benzyny, a czasami nie. Program zaleca nawet stosowanie benzyny E10 w... dieslu. A to nie koniec błędów.

Benzyna E10 pojawi się na polskich stacjach paliwowych już 1 stycznia 2024 r. Powstaje zatem zasadnicze pytanie. Jakie samochody mogą jeździć na nowym paliwie? Poszukiwanie odpowiedzi postanowiło ułatwić Ministerstwo Klimatu i Środowiska. Właśnie dlatego pod adresem e10.klimat.gov.pl uruchomiło wyszukiwarkę, w której kierowca może sprawdzić, czy jego auto może być zasilane nową benzyną.

REKLAMA

Jak działa wyszukiwarka silników do paliwa E10?

REKLAMA

Kamień z serca, pomyślą kierowcy? Teraz sprawa stanie się naprawdę łatwa. Wystarczy wbić nazwę modelu i rok produkcji, a wszystko okaże się jasne. Postanowiłem zatem sprawdzić wyszukiwarkę. Chciałem zobaczyć, jak działa to ułatwienie.

Znacie powiedzenie mówiące o tym, że "im głębiej w las, tym więcej drzew"? Idealnie sprawdza się ono w przypadku rządowej wyszukiwarki silników, które mogą być zasilane paliwem E10. Bo każdy kolejny przeszukany rekord sprawił, że mogłem dostrzec kolejny poważny błąd w bazie. Tych była masa. Podzielę się jednak najciekawszymi.

Wyszukiwarka paliwa E10 jest pełna błędów

REKLAMA

Zacznijmy od Alfy Romeo. Dla przykładu Brerę 3,2 JTS V6 można tankować benzyną E10. Alfy GT z dokładnie tym samym silnikiem już jednak nie można. W tym przypadku wiem jednak, na czym polega błąd. Na tym, że motor w GT jest błędnie oznaczony jako JTS. Model GT ma jednostkę 3,2 V6, ale bez JTS-a. To zasadnicza różnica. To dwa różne motory.

W punkcie drugim przeniesiemy się do Niemiec. Według rządowej bazy w Audi A3 II i Golfie V silniki 1,6 FSI i 2,0 FSI nie tolerują paliwa E10. Jednak np. w Passacie B6 i Octavii II już benzyna E10 tym samym motorom pasuje. Motory z serii FSI nie były przesadnie popularne. Nie było zatem zbyt wielu ich wersji. Z czego zatem wynika rozbieżność? Twórcy bazy pewnie też by tego nie wiedzieli.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

W przypadku Fiata Coupe możliwość tankowania E10 pojawia się od rocznika 2000. Wszystkie wcześniejsze motory nie tolerują nowej benzyny. Nie tolerują, choć gama silnikowa w roku 2000 w zasadzie się nie zmieniła. Jest dokładnie taka sama. Identycznie dzieje się w przypadku Citroena XM. Czyżby producenci jednym hurmem przeprojektowali motory w roku 2000? A może po prostu rządowy algorytm przyjął autorytarnie i bez sprawdzenia rok 2000 za pewnik tolerancji benzyny E10?

Wyszukiwarka paliwa E10 zaleca nawet stosowanie benzyny E10 w... dieslu!

Najciekawiej robi się jednak dopiero po sprawdzeniu Toyoty i jej legendarnego już modelu Avensis. Otóż w rządowym systemie można znaleźć np. informację mówiącą o tym, że benzynę E10 można zatankować do silników 2,2 D-4D i 2,2 D-CAT. Niestety nie nadaje się ona do motoru 2,0 D-4D. Dla niewtajemniczonych dodam tylko, że oznaczenia D-4D w nomenklaturze Toyoty mówią o silniku diesla. A więc rządowa strona zaleca stosowanie benzyny w dwóch na trzy motory wysokoprężne Toyoty z wtryskiem common rail. Koncepcja jest prawdziwie zachwycająca, choć ja będąc właścicielem Avensisa, raczej nie zastosowałbym jej w praktyce. Wam też to radzę.

Wyszukiwarka paliwa E10 a polskie klasyki

Współczesne samochody dawały ciekawe wyniki. Postanowiłem zatem sprawdzić polskie klasyki z okresu PRL-u. Wynik? Przy okazji Poloneza pojawia się adnotacja mówiąca o braku informacji. System zachęca zatem kierowcę do "uzyskania informacji na wnętrzu klapy wlewu paliwa lub sprawdzenia instrukcji obsługi pojazdu lub zapytania producenta samochodu/lokalnego dealera".

I po przeczytaniu powyższego komunikatu chyba sami przyznacie, że brzmi on jak kabaretowy skecz. Nie wiem, czy bardziej zabawna jest rada mówiąca o poszukiwaniu wlepki na klapce wlewu paliwa auta (choć w roku 1978 mogło ich nie być, podobnie jak paliwa E5 czy E10), czy zapytaniu producenta samochodu (który przecież już nie istnieje). A identyczna adnotacja pojawiła się przy okazji danych dotyczących Dużego Fiata, czy np. Zastavy 1100.

Co oznacza zastosowanie paliwa E10 w złym silniku?

Oczywiście znalezienie szeregu błędów wcale nie oznacza, że wyszukiwarkę e10.klimat.gov.pl należy wyrzucić do kosza czy spalić na stosie jej twórców. Mimo wszystko zalecałbym, aby kierowcy jej wskazania traktowali raczej jako wskazówkę, a nie wyrocznię. Informacje pokazywane po wpisaniu danych mogą nie mieć charakteru ostatecznego. Wprowadzą zatem w błąd, a sprawa jest generalnie dość poważna. Bo paliwo E10 zalane do silnika, który nie toleruje takiego napędu, będzie oznaczać dla kierowcy poważne problemy.

Paliwo takie ma więcej oktanów, mniejszą wartość opałową i mniej prężne pary. Skutek? Jednostka napędowa może się okazać słabsza. Mniej chętnie będzie rozwijać moc. W zamian zacznie emitować mniej toksyczne spaliny. Niestety w dłuższej perspektywie benzyna E10 przyspiesza też zużycie takich elementów, jak części aluminiowe, uszczelki czy wydech.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Branża motoryzacyjna w kryzysie, coraz więcej restrukturyzacji

Branża motoryzacyjna w Polsce i Europie przeżywa poważny kryzys – w 2024 roku zlikwidowano 54 tys. miejsc pracy, najwięcej od czasu pandemii. Według raportu MGBI wzrosła też liczba postępowań restrukturyzacyjnych do 141, co pokazuje, że firmy coraz częściej szukają ratunku poza upadłością.

CANARD uruchomiło dwa nowe fotoradary [mapa fotoradarów, taryfikator mandatów, punkty karne]

Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym uruchomiło w zeszłym tygodniu dwa nowe fotoradary. Gdzie znajdują się nowo uruchomione fotoradary? Jakie są ograniczenia na drogach? Z jakimi konsekwencjami powinni liczyć się kierowcy za przekroczenie prędkości?

Bezpłatna komunikacja zamiast biletów i rowerów miejskich? Czas na odważne decyzje w polskich miastach

Czy naprawdę warto utrzymywać system biletowy, skoro i tak w ponad 68% ( 2025 roku może to być jeszcze więcej) pokrywamy koszty transportu publicznego z budżetów miast? A może pora na poważną debatę o całkowicie bezpłatnej komunikacji miejskiej w Polsce?

KGP: 106 002 interwencji, 389 wypadków drogowych, 27 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 106 002 interwencji. Byli wzywani do 389 wypadków drogowych.

REKLAMA

Ekologiczny samochód może być droższy od normalnego, uważają teraz polscy posiadacze aut. O ile więcej za niego są skłonni zapłacić

Podejście Polaków do tego, czy ich nowe auto będzie miało rozwiązania ekologiczne czy też nie, widoczne jest w gotowości do poniesienia wyższych kosztów w imię bardziej przyjaznych środowisku technologii. Już co trzeci uważa, że samochód ekologiczny może być droższy niż standardowy.

Ekologiczne auto? Ponad połowa Polaków nie dopłaciłaby do niego

Czy ekologiczność samochodu to dla Polaków ważny czynnik i element decyzyjny przy zakupie? Ponad jedna trzecia ankietowanych w badaniu przeprowadzonym przez Santander Consumer Multirent byłaby w stanie dopłacić do takiego pojazdu.

Bezpieczeństwo na opak – dlaczego polskie drogi z pierwszeństwem są sztucznie spowalniane?

Na polskich drogach coraz częściej mamy do czynienia z sytuacją, w której bezpieczeństwo planowane jest wbrew logice inżynierii ruchu drogowego. Droga z pierwszeństwem powinna gwarantować płynność. Czas na rewizję praktyk inżynierii drogowej.

System e-TOLL - co zrobić w przypadku nieuzasadnionego mandatu?

Cyfryzacja w działalności transportowej to duże ułatwienie. Wciąż jednak zdarzają się pomyłki. Zdarzyło Ci się dostać mandat, pomimo uiszczonej opłaty za przejazd autostradą? Sprawdź, co należy zrobić w przypadku niesłusznego mandatu.

REKLAMA

KGP: 110 588 interwencji, 460 wypadków drogowych, 24 ofiary śmiertelne. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 110 588 interwencji. Byli wzywani do 460 wypadków drogowych.

Transport ostatniego etapu – czy elektryczne pojazdy to klucz do efektywności?

Choć to tylko końcowy odcinek drogi, „ostatnia mila” bywa najdroższym elementem całego łańcucha dostaw – potrafi pochłonąć od 40[1] do nawet 53[2] procent jego kosztów. W erze błyskawicznego e-commerce i rosnących oczekiwań klientów dotyczących tempa oraz elastyczności dostaw, wyzwania logistyczne mnożą się. Dodatkowo nowe przepisy o Strefach Czystego Transportu ograniczają możliwość korzystania z pojazdów spalinowych, zmuszając firmy do modernizacji flot i inwestowania w nisko- lub zeroemisyjne rozwiązania. Wszystko to sprawia, że skuteczne zarządzanie dostawami na ostatnim etapie wymaga dziś nie tylko sprawności operacyjnej, ale także innowacyjnego podejścia i zrównoważonych technologii.

REKLAMA