REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Paliwo E10. Wyszukiwarka z szeregiem błędów. Pozwala nawet na tankowanie benzyną... diesla

paliwo E10 wyszukiwarka, benzyna E10 wyszukiwarka, błędy w wyszukiwarce paliwa E10
Paliwo E10. Wyszukiwarka z szeregiem błędów. Pozwala nawet na tankowanie benzyną... diesla
gov.pl

REKLAMA

REKLAMA

W sieci pojawiła się rządowa wyszukiwarka, w której można sprawdzić, czy twój pojazd jest kompatybilny z paliwem E10. A lista jest naprawdę ciekawa! Czasami silnik 1,6 FSI znosi nowy typ benzyny, a czasami nie. Program zaleca nawet stosowanie benzyny E10 w... dieslu. A to nie koniec błędów.

Benzyna E10 pojawi się na polskich stacjach paliwowych już 1 stycznia 2024 r. Powstaje zatem zasadnicze pytanie. Jakie samochody mogą jeździć na nowym paliwie? Poszukiwanie odpowiedzi postanowiło ułatwić Ministerstwo Klimatu i Środowiska. Właśnie dlatego pod adresem e10.klimat.gov.pl uruchomiło wyszukiwarkę, w której kierowca może sprawdzić, czy jego auto może być zasilane nową benzyną.

REKLAMA

REKLAMA

Jak działa wyszukiwarka silników do paliwa E10?

Kamień z serca, pomyślą kierowcy? Teraz sprawa stanie się naprawdę łatwa. Wystarczy wbić nazwę modelu i rok produkcji, a wszystko okaże się jasne. Postanowiłem zatem sprawdzić wyszukiwarkę. Chciałem zobaczyć, jak działa to ułatwienie.

Znacie powiedzenie mówiące o tym, że "im głębiej w las, tym więcej drzew"? Idealnie sprawdza się ono w przypadku rządowej wyszukiwarki silników, które mogą być zasilane paliwem E10. Bo każdy kolejny przeszukany rekord sprawił, że mogłem dostrzec kolejny poważny błąd w bazie. Tych była masa. Podzielę się jednak najciekawszymi.

Wyszukiwarka paliwa E10 jest pełna błędów

Zacznijmy od Alfy Romeo. Dla przykładu Brerę 3,2 JTS V6 można tankować benzyną E10. Alfy GT z dokładnie tym samym silnikiem już jednak nie można. W tym przypadku wiem jednak, na czym polega błąd. Na tym, że motor w GT jest błędnie oznaczony jako JTS. Model GT ma jednostkę 3,2 V6, ale bez JTS-a. To zasadnicza różnica. To dwa różne motory.

REKLAMA

W punkcie drugim przeniesiemy się do Niemiec. Według rządowej bazy w Audi A3 II i Golfie V silniki 1,6 FSI i 2,0 FSI nie tolerują paliwa E10. Jednak np. w Passacie B6 i Octavii II już benzyna E10 tym samym motorom pasuje. Motory z serii FSI nie były przesadnie popularne. Nie było zatem zbyt wielu ich wersji. Z czego zatem wynika rozbieżność? Twórcy bazy pewnie też by tego nie wiedzieli.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

W przypadku Fiata Coupe możliwość tankowania E10 pojawia się od rocznika 2000. Wszystkie wcześniejsze motory nie tolerują nowej benzyny. Nie tolerują, choć gama silnikowa w roku 2000 w zasadzie się nie zmieniła. Jest dokładnie taka sama. Identycznie dzieje się w przypadku Citroena XM. Czyżby producenci jednym hurmem przeprojektowali motory w roku 2000? A może po prostu rządowy algorytm przyjął autorytarnie i bez sprawdzenia rok 2000 za pewnik tolerancji benzyny E10?

Wyszukiwarka paliwa E10 zaleca nawet stosowanie benzyny E10 w... dieslu!

Najciekawiej robi się jednak dopiero po sprawdzeniu Toyoty i jej legendarnego już modelu Avensis. Otóż w rządowym systemie można znaleźć np. informację mówiącą o tym, że benzynę E10 można zatankować do silników 2,2 D-4D i 2,2 D-CAT. Niestety nie nadaje się ona do motoru 2,0 D-4D. Dla niewtajemniczonych dodam tylko, że oznaczenia D-4D w nomenklaturze Toyoty mówią o silniku diesla. A więc rządowa strona zaleca stosowanie benzyny w dwóch na trzy motory wysokoprężne Toyoty z wtryskiem common rail. Koncepcja jest prawdziwie zachwycająca, choć ja będąc właścicielem Avensisa, raczej nie zastosowałbym jej w praktyce. Wam też to radzę.

Wyszukiwarka paliwa E10 a polskie klasyki

Współczesne samochody dawały ciekawe wyniki. Postanowiłem zatem sprawdzić polskie klasyki z okresu PRL-u. Wynik? Przy okazji Poloneza pojawia się adnotacja mówiąca o braku informacji. System zachęca zatem kierowcę do "uzyskania informacji na wnętrzu klapy wlewu paliwa lub sprawdzenia instrukcji obsługi pojazdu lub zapytania producenta samochodu/lokalnego dealera".

I po przeczytaniu powyższego komunikatu chyba sami przyznacie, że brzmi on jak kabaretowy skecz. Nie wiem, czy bardziej zabawna jest rada mówiąca o poszukiwaniu wlepki na klapce wlewu paliwa auta (choć w roku 1978 mogło ich nie być, podobnie jak paliwa E5 czy E10), czy zapytaniu producenta samochodu (który przecież już nie istnieje). A identyczna adnotacja pojawiła się przy okazji danych dotyczących Dużego Fiata, czy np. Zastavy 1100.

Co oznacza zastosowanie paliwa E10 w złym silniku?

Oczywiście znalezienie szeregu błędów wcale nie oznacza, że wyszukiwarkę e10.klimat.gov.pl należy wyrzucić do kosza czy spalić na stosie jej twórców. Mimo wszystko zalecałbym, aby kierowcy jej wskazania traktowali raczej jako wskazówkę, a nie wyrocznię. Informacje pokazywane po wpisaniu danych mogą nie mieć charakteru ostatecznego. Wprowadzą zatem w błąd, a sprawa jest generalnie dość poważna. Bo paliwo E10 zalane do silnika, który nie toleruje takiego napędu, będzie oznaczać dla kierowcy poważne problemy.

Paliwo takie ma więcej oktanów, mniejszą wartość opałową i mniej prężne pary. Skutek? Jednostka napędowa może się okazać słabsza. Mniej chętnie będzie rozwijać moc. W zamian zacznie emitować mniej toksyczne spaliny. Niestety w dłuższej perspektywie benzyna E10 przyspiesza też zużycie takich elementów, jak części aluminiowe, uszczelki czy wydech.

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Drożeją opłaty za autostrady w Europie od 2026 r. Najgorsze dla polskich przewoźników są wzrosty opłat w Czechach i Niemczech

Drożeją opłaty za autostrady w Europie od 2026 r. Najgorsze dla polskich przewoźników są wzrosty opłat w Czechach i Niemczech

Serwis z Grupy Infor.pl numerem 1 w Polsce. Auto.dziennik.pl to absolutny lider motoryzacji w listopadzie 2025

Jesteśmy dumni, że portal z grupy Infor.pl przyciągnął tylu czytelników. Serwis auto.dziennik.pl okazał się w listopadzie 2025 roku najczęściej odwiedzanym portalem motoryzacyjnym w Polsce – wynika z najświeższych danych Gemius Mediapanel. Witryna przyciągnęła 4,06 mln realnych użytkowników, pewnie obejmując pierwsze miejsce w kategorii „Motoryzacja”. Gratulujemy!

Masz takie prawo jazdy? Za chwilę stanie się nieważne. Dokumenty z lat 1999–2001 tracą ważność błyskawicznie

Setki tysięcy kierowców właśnie dowiaduje się, że ich plastikowe prawa jazdy przestaną być ważne wcześniej, niż myśleli. Czas na wymianę jest wyjątkowo krótki, mowa o tygodniach, a nie miesiącach. Najbardziej zagrożone są konkretne roczniki, które lada chwila stracą możliwość legalnej jazdy.

Przepisy o wydawaniu kart do tachografów będą uproszczone. Trwają prace. Zmiany wejdą w życie w 2026 r.

Przepisy o wydawaniu kart do tachografów będą uproszczone. Trwają prace nad projektem ustawy o tachografach, który ma uprościć przepisy trybu wydawania, przedłużania lub wymiany kart do tachografów. Zmiany wejdą w życie w 2026 r.

REKLAMA

Koniec z kolejkami w urzędach? Prezydent podpisał ustawę, która zmienia życie milionom kierowców

Prezydent RP podpisał 1 grudnia 2025 r. nowelizację prawa o ruchu drogowym, która wprowadza długo wyczekiwane zmiany w rejestracji pojazdów. Kierowcy wreszcie będą mogli załatwić wiele formalności przez Internet, bez stania w kolejkach do okienek w wydziałach komunikacji. Nowe przepisy eliminują zbędną biurokrację i oszczędzają czas właścicieli samochodów. Sprawdź, co dokładnie się zmienia i kiedy nowe regulacje wejdą w życie.

Buspasy dostępne dla tych pojazdów aż do końca 2027 roku

Kierowcy pojazdów elektrycznych zachowają kluczowy przywilej przez kolejne dwa lata. Ustawa podpisana przez Prezydenta Karola Nawrockiego gwarantuje możliwość korzystania z buspasów do 31 grudnia 2027 roku.

PZPA przyspiesza: 40 szkoleń dla kurierów jeszcze przed końcem roku

Polski Związek Partnerów Aplikacyjnych (PZPA) intensyfikuje działania w projekcie "Wsparcie w zakresie poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego usług delivery". Do końca 2025 roku zaplanowano ponad 40 szkoleń dla kurierów w największych miastach, m.in. w Warszawie, Krakowie, Łodzi, Katowicach, Wrocławiu, Poznaniu, Szczecinie, Rzeszowie, Gdańsku i Lublinie.

Jazda na letnich oponach zimą. Grozi nawet 3000 zł i zatrzymanie dowodu rejestracyjnego

W Polsce nie ma obowiązku jazdy na zimówkach, ale istnieje zakaz jazdy na letnich oponach w warunkach zimowych. Policja może nałożyć nawet 3000 zł mandatu, zatrzymać dowód rejestracyjny i zakazać dalszej jazdy. Ubezpieczyciel po kolizji może też uznać to za rażące niedbalstwo i żądać zwrotu części wypłaty. Sprawdź, kiedy ryzyko jest największe i jak łatwo wpaść w kłopoty.

REKLAMA

Zimowanie motocykla - jak zabezpieczyć jednoślad na zimę, aby odpalił wiosną i uniknąć wydatków?

Koniec sezonu motocyklowego to czas na odpowiednie przygotowanie maszyny do kilkumiesięcznego postoju. Złe zimowanie motocykla może skutkować poważnymi problemami technicznymi wiosną – od wyładowanego akumulatora, przez zardzewiałe tarcze hamulcowe, aż po uszkodzony silnik. Sprawdź, jak profesjonalnie przygotować swój jednoślad do zimy, unikając powszechnych mitów i błędów, które mogą kosztować Cię sporo pieniędzy.

Mandat do 3000 zł za jazdę na letnich oponach w warunkach zimowych i zatrzymanie dowodu rejestracyjnego. Bo to zagrożenie dla bezpieczeństwa ruchu

Czasem można usłyszeć opinię, że w naszym kraju nie ma obowiązku jazdy na oponach zimowych. Ale jest zakaz jazdy na oponach letnich w warunkach zimowych. Wynika on z przepisów ogólnych kodeksu drogowego oraz kodeksu wykroczeń. I podobnie, jak np. za rzucanie pizzą w innych uczestników ruchu można dostać mandat – chociaż też nie jest to wymienione szczegółowo w przepisach. Część kierowców bagatelizuje znaczenie właściwego stanu technicznego samochodu w tym opon, nie zdając sobie sprawy z poważnych konsekwencji, także prawnych, takiego zaniedbania. Polskie prawo nakłada na właścicieli pojazdów obowiązek utrzymania ich w należytym stanie technicznym, a opony jako jedyny punkt styku samochodu z drogą także podlegają kilku przepisom. Niedostosowanie pojazdu do warunków drogowych może skutkować mandatem lub grzywną sięgającą nawet 3000 złotych, zatrzymaniem dowodu rejestracyjnego, a w skrajnych przypadkach zakazem dalszej jazdy.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA