Paliwo E10. Wyszukiwarka z szeregiem błędów. Pozwala nawet na tankowanie benzyną... diesla
REKLAMA
REKLAMA
- Jak działa wyszukiwarka silników do paliwa E10?
- Wyszukiwarka paliwa E10 jest pełna błędów
- Wyszukiwarka paliwa E10 zaleca nawet stosowanie benzyny E10 w... dieslu!
- Wyszukiwarka paliwa E10 a polskie klasyki
- Co oznacza zastosowanie paliwa E10 w złym silniku?
Benzyna E10 pojawi się na polskich stacjach paliwowych już 1 stycznia 2024 r. Powstaje zatem zasadnicze pytanie. Jakie samochody mogą jeździć na nowym paliwie? Poszukiwanie odpowiedzi postanowiło ułatwić Ministerstwo Klimatu i Środowiska. Właśnie dlatego pod adresem e10.klimat.gov.pl uruchomiło wyszukiwarkę, w której kierowca może sprawdzić, czy jego auto może być zasilane nową benzyną.
REKLAMA
Jak działa wyszukiwarka silników do paliwa E10?
REKLAMA
Kamień z serca, pomyślą kierowcy? Teraz sprawa stanie się naprawdę łatwa. Wystarczy wbić nazwę modelu i rok produkcji, a wszystko okaże się jasne. Postanowiłem zatem sprawdzić wyszukiwarkę. Chciałem zobaczyć, jak działa to ułatwienie.
Znacie powiedzenie mówiące o tym, że "im głębiej w las, tym więcej drzew"? Idealnie sprawdza się ono w przypadku rządowej wyszukiwarki silników, które mogą być zasilane paliwem E10. Bo każdy kolejny przeszukany rekord sprawił, że mogłem dostrzec kolejny poważny błąd w bazie. Tych była masa. Podzielę się jednak najciekawszymi.
Wyszukiwarka paliwa E10 jest pełna błędów
REKLAMA
Zacznijmy od Alfy Romeo. Dla przykładu Brerę 3,2 JTS V6 można tankować benzyną E10. Alfy GT z dokładnie tym samym silnikiem już jednak nie można. W tym przypadku wiem jednak, na czym polega błąd. Na tym, że motor w GT jest błędnie oznaczony jako JTS. Model GT ma jednostkę 3,2 V6, ale bez JTS-a. To zasadnicza różnica. To dwa różne motory.
W punkcie drugim przeniesiemy się do Niemiec. Według rządowej bazy w Audi A3 II i Golfie V silniki 1,6 FSI i 2,0 FSI nie tolerują paliwa E10. Jednak np. w Passacie B6 i Octavii II już benzyna E10 tym samym motorom pasuje. Motory z serii FSI nie były przesadnie popularne. Nie było zatem zbyt wielu ich wersji. Z czego zatem wynika rozbieżność? Twórcy bazy pewnie też by tego nie wiedzieli.
W przypadku Fiata Coupe możliwość tankowania E10 pojawia się od rocznika 2000. Wszystkie wcześniejsze motory nie tolerują nowej benzyny. Nie tolerują, choć gama silnikowa w roku 2000 w zasadzie się nie zmieniła. Jest dokładnie taka sama. Identycznie dzieje się w przypadku Citroena XM. Czyżby producenci jednym hurmem przeprojektowali motory w roku 2000? A może po prostu rządowy algorytm przyjął autorytarnie i bez sprawdzenia rok 2000 za pewnik tolerancji benzyny E10?
Wyszukiwarka paliwa E10 zaleca nawet stosowanie benzyny E10 w... dieslu!
Najciekawiej robi się jednak dopiero po sprawdzeniu Toyoty i jej legendarnego już modelu Avensis. Otóż w rządowym systemie można znaleźć np. informację mówiącą o tym, że benzynę E10 można zatankować do silników 2,2 D-4D i 2,2 D-CAT. Niestety nie nadaje się ona do motoru 2,0 D-4D. Dla niewtajemniczonych dodam tylko, że oznaczenia D-4D w nomenklaturze Toyoty mówią o silniku diesla. A więc rządowa strona zaleca stosowanie benzyny w dwóch na trzy motory wysokoprężne Toyoty z wtryskiem common rail. Koncepcja jest prawdziwie zachwycająca, choć ja będąc właścicielem Avensisa, raczej nie zastosowałbym jej w praktyce. Wam też to radzę.
Wyszukiwarka paliwa E10 a polskie klasyki
Współczesne samochody dawały ciekawe wyniki. Postanowiłem zatem sprawdzić polskie klasyki z okresu PRL-u. Wynik? Przy okazji Poloneza pojawia się adnotacja mówiąca o braku informacji. System zachęca zatem kierowcę do "uzyskania informacji na wnętrzu klapy wlewu paliwa lub sprawdzenia instrukcji obsługi pojazdu lub zapytania producenta samochodu/lokalnego dealera".
I po przeczytaniu powyższego komunikatu chyba sami przyznacie, że brzmi on jak kabaretowy skecz. Nie wiem, czy bardziej zabawna jest rada mówiąca o poszukiwaniu wlepki na klapce wlewu paliwa auta (choć w roku 1978 mogło ich nie być, podobnie jak paliwa E5 czy E10), czy zapytaniu producenta samochodu (który przecież już nie istnieje). A identyczna adnotacja pojawiła się przy okazji danych dotyczących Dużego Fiata, czy np. Zastavy 1100.
Co oznacza zastosowanie paliwa E10 w złym silniku?
Oczywiście znalezienie szeregu błędów wcale nie oznacza, że wyszukiwarkę e10.klimat.gov.pl należy wyrzucić do kosza czy spalić na stosie jej twórców. Mimo wszystko zalecałbym, aby kierowcy jej wskazania traktowali raczej jako wskazówkę, a nie wyrocznię. Informacje pokazywane po wpisaniu danych mogą nie mieć charakteru ostatecznego. Wprowadzą zatem w błąd, a sprawa jest generalnie dość poważna. Bo paliwo E10 zalane do silnika, który nie toleruje takiego napędu, będzie oznaczać dla kierowcy poważne problemy.
Paliwo takie ma więcej oktanów, mniejszą wartość opałową i mniej prężne pary. Skutek? Jednostka napędowa może się okazać słabsza. Mniej chętnie będzie rozwijać moc. W zamian zacznie emitować mniej toksyczne spaliny. Niestety w dłuższej perspektywie benzyna E10 przyspiesza też zużycie takich elementów, jak części aluminiowe, uszczelki czy wydech.
REKLAMA
REKLAMA
© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.