REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Paliwo E10. Wyszukiwarka z szeregiem błędów. Pozwala nawet na tankowanie benzyną... diesla

paliwo E10 wyszukiwarka, benzyna E10 wyszukiwarka, błędy w wyszukiwarce paliwa E10
paliwo E10 wyszukiwarka, benzyna E10 wyszukiwarka, błędy w wyszukiwarce paliwa E10
Paliwo E10. Wyszukiwarka z szeregiem błędów. Pozwala nawet na tankowanie benzyną... diesla
gov.pl

REKLAMA

REKLAMA

W sieci pojawiła się rządowa wyszukiwarka, w której można sprawdzić, czy twój pojazd jest kompatybilny z paliwem E10. A lista jest naprawdę ciekawa! Czasami silnik 1,6 FSI znosi nowy typ benzyny, a czasami nie. Program zaleca nawet stosowanie benzyny E10 w... dieslu. A to nie koniec błędów.

Benzyna E10 pojawi się na polskich stacjach paliwowych już 1 stycznia 2024 r. Powstaje zatem zasadnicze pytanie. Jakie samochody mogą jeździć na nowym paliwie? Poszukiwanie odpowiedzi postanowiło ułatwić Ministerstwo Klimatu i Środowiska. Właśnie dlatego pod adresem e10.klimat.gov.pl uruchomiło wyszukiwarkę, w której kierowca może sprawdzić, czy jego auto może być zasilane nową benzyną.

REKLAMA

Jak działa wyszukiwarka silników do paliwa E10?

REKLAMA

Kamień z serca, pomyślą kierowcy? Teraz sprawa stanie się naprawdę łatwa. Wystarczy wbić nazwę modelu i rok produkcji, a wszystko okaże się jasne. Postanowiłem zatem sprawdzić wyszukiwarkę. Chciałem zobaczyć, jak działa to ułatwienie.

Znacie powiedzenie mówiące o tym, że "im głębiej w las, tym więcej drzew"? Idealnie sprawdza się ono w przypadku rządowej wyszukiwarki silników, które mogą być zasilane paliwem E10. Bo każdy kolejny przeszukany rekord sprawił, że mogłem dostrzec kolejny poważny błąd w bazie. Tych była masa. Podzielę się jednak najciekawszymi.

Wyszukiwarka paliwa E10 jest pełna błędów

REKLAMA

Zacznijmy od Alfy Romeo. Dla przykładu Brerę 3,2 JTS V6 można tankować benzyną E10. Alfy GT z dokładnie tym samym silnikiem już jednak nie można. W tym przypadku wiem jednak, na czym polega błąd. Na tym, że motor w GT jest błędnie oznaczony jako JTS. Model GT ma jednostkę 3,2 V6, ale bez JTS-a. To zasadnicza różnica. To dwa różne motory.

W punkcie drugim przeniesiemy się do Niemiec. Według rządowej bazy w Audi A3 II i Golfie V silniki 1,6 FSI i 2,0 FSI nie tolerują paliwa E10. Jednak np. w Passacie B6 i Octavii II już benzyna E10 tym samym motorom pasuje. Motory z serii FSI nie były przesadnie popularne. Nie było zatem zbyt wielu ich wersji. Z czego zatem wynika rozbieżność? Twórcy bazy pewnie też by tego nie wiedzieli.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

W przypadku Fiata Coupe możliwość tankowania E10 pojawia się od rocznika 2000. Wszystkie wcześniejsze motory nie tolerują nowej benzyny. Nie tolerują, choć gama silnikowa w roku 2000 w zasadzie się nie zmieniła. Jest dokładnie taka sama. Identycznie dzieje się w przypadku Citroena XM. Czyżby producenci jednym hurmem przeprojektowali motory w roku 2000? A może po prostu rządowy algorytm przyjął autorytarnie i bez sprawdzenia rok 2000 za pewnik tolerancji benzyny E10?

Wyszukiwarka paliwa E10 zaleca nawet stosowanie benzyny E10 w... dieslu!

Najciekawiej robi się jednak dopiero po sprawdzeniu Toyoty i jej legendarnego już modelu Avensis. Otóż w rządowym systemie można znaleźć np. informację mówiącą o tym, że benzynę E10 można zatankować do silników 2,2 D-4D i 2,2 D-CAT. Niestety nie nadaje się ona do motoru 2,0 D-4D. Dla niewtajemniczonych dodam tylko, że oznaczenia D-4D w nomenklaturze Toyoty mówią o silniku diesla. A więc rządowa strona zaleca stosowanie benzyny w dwóch na trzy motory wysokoprężne Toyoty z wtryskiem common rail. Koncepcja jest prawdziwie zachwycająca, choć ja będąc właścicielem Avensisa, raczej nie zastosowałbym jej w praktyce. Wam też to radzę.

Wyszukiwarka paliwa E10 a polskie klasyki

Współczesne samochody dawały ciekawe wyniki. Postanowiłem zatem sprawdzić polskie klasyki z okresu PRL-u. Wynik? Przy okazji Poloneza pojawia się adnotacja mówiąca o braku informacji. System zachęca zatem kierowcę do "uzyskania informacji na wnętrzu klapy wlewu paliwa lub sprawdzenia instrukcji obsługi pojazdu lub zapytania producenta samochodu/lokalnego dealera".

I po przeczytaniu powyższego komunikatu chyba sami przyznacie, że brzmi on jak kabaretowy skecz. Nie wiem, czy bardziej zabawna jest rada mówiąca o poszukiwaniu wlepki na klapce wlewu paliwa auta (choć w roku 1978 mogło ich nie być, podobnie jak paliwa E5 czy E10), czy zapytaniu producenta samochodu (który przecież już nie istnieje). A identyczna adnotacja pojawiła się przy okazji danych dotyczących Dużego Fiata, czy np. Zastavy 1100.

Co oznacza zastosowanie paliwa E10 w złym silniku?

Oczywiście znalezienie szeregu błędów wcale nie oznacza, że wyszukiwarkę e10.klimat.gov.pl należy wyrzucić do kosza czy spalić na stosie jej twórców. Mimo wszystko zalecałbym, aby kierowcy jej wskazania traktowali raczej jako wskazówkę, a nie wyrocznię. Informacje pokazywane po wpisaniu danych mogą nie mieć charakteru ostatecznego. Wprowadzą zatem w błąd, a sprawa jest generalnie dość poważna. Bo paliwo E10 zalane do silnika, który nie toleruje takiego napędu, będzie oznaczać dla kierowcy poważne problemy.

Paliwo takie ma więcej oktanów, mniejszą wartość opałową i mniej prężne pary. Skutek? Jednostka napędowa może się okazać słabsza. Mniej chętnie będzie rozwijać moc. W zamian zacznie emitować mniej toksyczne spaliny. Niestety w dłuższej perspektywie benzyna E10 przyspiesza też zużycie takich elementów, jak części aluminiowe, uszczelki czy wydech.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR
Czy ten artykuł był przydatny?
tak
nie
Dziękujemy za powiadomienie - zapraszamy do subskrybcji naszego newslettera
Jeśli nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania w tym artykule, powiedz jak możemy to poprawić.
UWAGA: Ten formularz nie służy wysyłaniu zgłoszeń . Wykorzystamy go aby poprawić artykuł.
Jeśli masz dodatkowe pytania prosimy o kontakt

REKLAMA

Komentarze(0)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code

    © Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

    Moto
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    Samochód w firmie 2024. Które branże i profesje kupują najwięcej nowych aut? Jakie modele są najpopularniejsze? Jakie odliczenia podatkowe od samochodów?

    Najwięcej nowych samochodów zamawiają przedsiębiorcy, którzy trudnią się programowaniem, doradztwem lub prowadzą działalność związaną z transportem – wynika z danych Carsmile. Jakie jeszcze profesje stoją na ożywionym popytem na nowe samochody? Jakie auta są najpopularniejsze? Ile kosztuje leasing i wynajem dłpugoterminowy?

    Zasada ograniczonego zaufania. Drogowy obowiązek czy raczej możliwość?

    Mądrzejszy powinien ustąpić... Tak w języku osiedlowym można byłoby wytłumaczyć istotę zasady ograniczonego zaufania. Uzupełnia ona reguły drogowe. Ale uzupełnia jako dodatkowy obowiązek kierowców czy raczej możliwość i ostrzeżenie? Rozstrzygnijmy tę kwestię.

    Jazda na rowerze po alkoholu w 2024 r. Czy rowerzysta straci prawo jazdy?

    Rower i alkohol to złe połączenie. Odradzamy je i to stanowczo. Jaka jednak kara grozi za prowadzenie roweru po alkoholu w 2024 r.? I czy rowerzysta straci np. prawo jazdy? Odpowiedzmy na te pytania.

    Będą opłaty za auta spalinowe. Kierowcy zaczną płacić podatek w 2025 r. Wiceminister potwierdza

    Miał być podatek od aut spalinowych 2024, a będzie opłata dla posiadaczy aut spalinowych 2025. Za rok pojawi się dopiero pierwsza z danin. Druga zacznie obowiązywać w 2026. Tak przynajmniej twierdzi wiceminister klimatu i środowiska.

    REKLAMA

    Pasażerowie bez zapiętych pasów na filmikach promujących... bezpieczeństwo!

    Taka rzecz mogła się zdarzyć chyba tylko we Włoszech. Tamtejsze ministerstwo infrastruktury i transportu postanowiło promować bezpieczeństwo drogowe. Ale na filmikach opracowanych przez resort, pasażerowie w pojazdach nie mają zapiętych pasów bezpieczeństwa.

    Stan wyższej konieczności. Kierowca popełnił wykroczenie, ale kary nie dostanie

    Kierowca może popełnić wykroczenie i kary nie dostać. I przypadki takie są dwa. Podstawowym jest oczywiście stan wyższej konieczności. Ten wymaga jednak spełnienia pewnego wymogu. Wiesz jakiego?

    Masz auto służbowe? Zatem zapłacisz więcej za parkowanie. Pomysł Sopotu storpedowało WSA

    W Sopocie w 2023 r. zmieniły się zasady działania stref płatnego parkowania. I od razu wzbudziły kontrowersje. Powód? Mieszkańcy SPP mają prawo do preferencyjnego abonamentu, chyba że mają auto użyczone lub w najmie. Wtedy uprawnienie to tracą. Zapis zakwestionował właśnie WSA na wniosek RPO.

    Uszkodzenie samochodu służbowego. Jak firma może oszczędzić na likwidacji małej szkody?

    Oszczędności. To w dobie inflacji i rosnących kosztów ulubione słowo przedsiębiorców. Odmieńmy je zatem przez kilka przypadków i powiedzmy, jak właściciele firm mogą oszczędzać na likwidacji małej szkody komunikacyjnej. Jest pewien ciekawy sposób.

    REKLAMA

    Nowa Dacia Spring 2024. Najtańszy elektryk nie tylko z nową "twarzą"

    Tanio, taniej, elektryczna Dacia? To hasło powraca do oferty rumuńskiej marki. Spring 2024 otrzymał nowy wygląd, ale i technologię. Teraz stanie się mocniejszy i... zdecydowanie bardziej efektowny.

    Niepełnosprawni wkrótce stracą karty parkingowe. Te wygasną we wrześniu 2024 r.

    Wkrótce wygasną karty parkingowe dla niepełnosprawnych przedłużane w związku z pandemicznymi i popandemicznymi perturbacjami. Ostateczny termin to 30 września 2024 r. Ważność, których kart została przedłużona? I jak wyrobić nową kartę?

    REKLAMA